Zpravodaj posl. Patera: Paní a pánové!
Výbor branný a bezpečnostní doporučil
Národnímu shromáždění,
aby přijalo vládní návrh zákona
o úpravě právních poměrů
souvisících s reorganisací velitelského
sboru vojska, tisk 215.
K vládnímu návrhu zákona, který
také projednal soc.-politický a zdravotnický
výbor ve své schůzi konané dne 15.
února 1949, je nutné se zmíniti o tom, co
zákon přináší pro nově
zřízený sbor poddůstojníků
z povolání s hlediska sociálního.
Zřízením sboru poddůstojníků
z povolání rušíme sbor rotmistrů,
kteří z větší části
budou převedení do důstojnického sboru,
a sbor délesloužících poddůstojníků
po stránce organisační, a na jejich místo
nastupuje sbor poddůstojníků z povolání.
Tím se zjednoduší poměr velitelského
sboru ve spolupráci s mužstvem. Poddůstojník
z povolání bude neustále ve styku s mužstvem,
neboť zákon pamatuje na to, že poddůstojník
bude bydlet společně s mužstvem v kasárnách.
Co přináší zákon po stránce
sociálního zajištění poddůstojníka
z povolání? Byli jsme svědky, že mezi
honorováním rotmistrů, kteří
byli placeni podle platového zákona č. 103/36
Sb., a délesloužících poddůstojníků
honorovaných podle nouzového zákona č.
83/32 Sb., vydaného v době největší
hospodářské krise, byl hodně veliký
rozdíl, délesloužící poddůstojníci
dostávali takovou odměnu, která byla velmi
malá a nestačila na to, čeho bylo k životu
potřebí. A proto co bylo možno pozorovat ve
sboru déle sloužících poddůstojníků
po roku 1945?
Že nám stav sboru rapidně klesal a tím
i počet nižších velitelů malých
složek, neboť odchod do civilního zaměstnání
zaručuje každému vyšší výdělek
k zajištění dobré životní
úrovně rodiny poddůstojníka.
Lidově demokratická republika je si vědoma
těchto chyb starého řádu a také
tyto chyby napravuje, neboť není možné
míti takto špatně zajištěný
nižší velitelský sbor po stránce
sociální.
Návrh zákona počítá s tím,
že má-li býti postaven nový sbor poddůstojníků
z povolání, musí míti zaručeny
takové životní podmínky, které
by se přiblížily poměrům v soukromém
zaměstnání a daly poddůstojníku
z povolání vyhlídky do budoucnosti pro něho
i pro jeho rodinu pří řádném
výkonu služby.
Vládní návrh zákona zajišťuje
poddůstojníka z povolání po stránce
platové tak, že upravuje jeho plat podle platového
zákona č. 103/36 Sb.
Tato platová úprava je přechodná až
do vyjití nového platového zákona.
A proto bude tento zákon jistě přijat poddůstojnickým
sborem se zadostiučiněním, neboť není
zde obavy z almužnické odměny za vykonanou
službu v armádě. Tím dokazuje lidově
demokratická republika, jak buduje každý sektor
a jak napravuje chyby spáchané starým řádem.
Za to, že můžeme opravdu demokraticky budovat,
vděčíme únorovému vítězství
pracujícího lidu nad zrádnou reakcí,
která by se nikdy nezajímala o potřeby sociálně
slabých, ale starala by se jen o to, jak by uspokojila
své zájmy. Tento zákon ukazuje našemu
lidu, jak rychle dovede lidově demokratická republika
řešit problémy, které za dřívějšího
řádu by nebyly řešeny vůbec.
Jako zpravodaj soc.-politického a zdravotnického
výboru, který zákon projednal, doporučuji
Národnímu shromáždění
přijetí zákona tak, jak byl navržen
branným a bezpečnostním výborem. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi k
ods. 8 za výbor rozpočtový, posl. Sajalovi.
Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové!
Domnívám se, že doba, která je tak bohatá
na události, jest toho vinna, že tomuto zákonu,
který znamená reorganisací velitelského
sboru, věnuje veřejnost poměrně malou
pozornost. A přesto je to hotová revoluce proti
armádním zvyklostem, že se o nich vojínům
v dřívějších armádách
ani nezdálo. Vojín bude nastupovat svoji službu
s vědomím, že není již jen bezmocným
nástrojem v rukou svých třídních
protivníků, ale plnoprávným členem
vojenské obce, a dveře ke všem hodnostem jsou
otevřeny.
Mohlo by se tvrdit, že to není nic nového.
Již Napoleon tvrdil, že každý jeho voják
nosí v torbě maršálskou hůl.
To byla ovšem polopravda. Zajisté i v armádách
všech režimů mohli se jednotlivci z lidu vysoko
vyšvihnout. Rozdíl je v tom, že to, co se dělo
dříve náhodně a namátkově
a podařilo se pouze těm, kteří zrazovali
zájmy třídy, ze které vyšli,
to se bude podle předložené osnovy dít
cílevědomě, budou se vyhledávat schopní
lidé, aby byli školení a povyšování.
Zákon odstraní hlubokou propast existenční
a společenskou, která byla mezi mužstvem, poddůstojníky
a důstojníky. Každý pilný schopný
vojín, který bude chtít v armádě
sloužit, bude moci dosáhnout kterékoli důstojnické
hodnosti. Tím se uskuteční pravá demokratisace
armády a republika bude mít zaručeny vojáky
věrné a důstojníky spolehlivé.
Armáda měla ve všech dobách třídní
ráz. Vojáci z lidu byli zde jen proto, aby sloužili,
bojovali, ztráceli zdraví a život za zájmy
často cizí jim i národu. Příslušníci
vládnoucí třídy si zajistili vyšší
velitelská místa a monopol na generální
štáby.
I československá armáda bude mít tímto
zákonem vyhraněný charakter - charakter lidové
armády. To bude zárukou, že se nebudou opakovat
případy předmnichovské, kdy národ
bojovat chtěl, ale vládnoucí třída
a generalita vzala na sebe raději jho poddanství
a cejch národní a vojenské zrady.
Poddůstojníkům se však nedostává
jen těšínského jablíčka:
Jednou budete důstojníky! Zákon řeší
existenční otázky všech poddůstojníků,
ať již mají jakoukoliv hodnost a pojmenování.
S potěšením mohou konstatovat, že poddůstojníci
budou napříště zrovnoprávnění
se zaměstnanci, kteří jsou v povoláních
civilních. Není to žádný dar,
ale povinnost, kterou jsme byli poddůstojníkům
povinni splnit.
Rozpočtový výbor ve své debatě
také výslovně konstatoval, že pozdě,
ale přece splácí republika svým poddůstojníkům
svůj dluh. Pro tento rok nevyžádá si
zákon žádných zvláštních
nákladů, protože potřebné částky
se uhradí z úspor MNO. Proto jménem rozpočtového
výboru s dobrým svědomím doporučují
osnovu v předloženém znění ke
schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo zpravodajcovi výboru branného a bezpečnostného
k ods. 9, ktorým je za posl. Šalgoviča posl.
Ing. Kútik.
Zpravodajca posl. Ing. Kútik: Slávne Národné
shromaždenie!
Do Košického vládneho programu bola pojatá
zásada, že veliteľské miesta v novej ľudovej
armáde československej môžu zastávať
len dôstojníci a rotmajstri úplne demokratického,
protifašistického smýšľania, a ďalej
sa hovorilo, že v dôstojníckom sbore, pochopiteľne
sa myslelo i v záložnodôstojníckom sbore,
bude prevedená očista od protiľudových,
zradcovských a protidemokratických živlov.
Táto očista začala sa prevádzať
zákonom č. 72/ 46 Sb. u gážistov z povolania
a zákonom č. 116/ 47 Sb. u záložného
veliteľského sboru. No s prevádzaním
očisty sme nemohli byť nijako spokojní, tobôž
nie s prevádzaním očisty záložnodôstojníckeho
sboru. Do komisie sa dostali dôstojníci, ktorí
sami nemali miesto v armáde, dôstojníci smýšľania
protiľudového a protidemokratického, ktorých
tam dosadili zradcovia Lettrich a Zenkl. Ako mohla
prevádzať očistu dôstojníckeho
sboru napr. komisia, na čele ktorej stál generál
Kristín, ktorého sme museli z armády pre
jeho protiľudový postoj prepustiť? Ako mohla
prevádzať očistu komisia, v ktorej sedel agent
západných imperialistov, kpt. Lettrich, zradca mjr.
Šavel a v ktorej sa uplatňovala od A až do Z
zásada: čím viac dôstojníkov
s politickou školou HG v armáde, tým lepšie.
Každodenné boje museli dôstojníci pokrokového
smýšľania svádzať o to, aby boly
uplatňované zásady Košického
vládneho programu podľa zákona 72/46 Sb. a
zákona 116/47. Pochopiteľne pri takom složení
komisie v armáde sa im to nepodarilo. Skrátka: očista
ani aktívneho, ani záložne-dôstojníckeho
sboru nebola dokonale prevedená. Túto skutočnosť
potvrdily i februárové udalosti. K tomu ešte
vyššie uvedené zákony majú povahu
retribučnú, t. j. stíhajú len tých
dôstojníkov, ktorí sa v okupácii neosvedčili
alebo ktorí sa národného odboja nezúčastnili.
Toto hľadisko však po veľkých zmenách,
po prevedení národnej a demokratickej revolúcie,
po víťaznom februári, keď budujeme v našej
zemi hospodársky a spoločenský poriadok socialistický,
keď v našom štáte je u moci robotnícka
trieda, toto hľadisko vôbec nepostačuje.
Nepostačuje z toho dôvodu, lebo my sme neprebrali
starú armádu ani jej ducha, ale hlavne po februári
sme začali budovať armádu zbrusu novú,
ktorá vyžaduje i nový typ veliteľa, veliteľa
úplne oddaného ľudovodemokratickému
štátnemu zriadeniu. Aktívny dôstojnícky
sbor prešiel na základe zákona 213 intenzívnym
preverovaním s hľadiska nových zásad,
ktoré som skorej uvádzal. Vojenská správa
nemala možnosti preveriť takýmto spôsobom
záložnodöstojnícky sbor. A tak máme
dnes v záložnodôstojníckom sbore ľudí
úplne nepriateľsky založených ľudovodemokratickému
zriadeniu.
Ako by títo ľudia bránili našu ľudovú
demokraciu? Ako by velili nižším alebo vyšším
jednotkám, keby to republika potrebovala, vieme si živo
a dobre predstaviť.
Na základe predloženej osnovy bude záložným
dôstojníkom, ktorí nemajú kladný
pomer k ľudovej demokracii, odobraná hodnosť
a budú preložení do počtu mužstva
ako vojaci v zálohe. Cestou akčných výborov
dávame nášmu pracujúcemu ľudu možnosť
očistiť záložnodôstojnícky
sbor od živlov, ktoré do neho nepatria. My sme pevne
presvedčení, že náš ľud toto
prevedie dokonale. Som toho názoru, že očista
prevedená na základe tohto zákona značne
posilní brannú schopnosť a bezpečnosť
nášho štátu a posilní tiež
našu ľudovodemokratickú armádu.
Preto doporučujem v mene branného a bezpečnostného
výboru, ktorý sa s prerokovanou osnovou tlač
217 zaoberal na svojej schôdzke dňa 15. februára
1949, aby Národné shromaždenie predmetnú
osnovu prijalo. (Súhlas.)
Podpredseda Komzala: Teraz pristúpime k spoločnej
rozprave.
Prihlásení sú títo poslanci: Hložek,
Ing. Novák, Holdoš.
Dávam slovo prvému rečníkovi posl.
Hložkovi.
Posl. Hložek: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
Národní shromáždění jedná
dnes o velmi důležitých základních
zákonech armádního života, neboť
jak navrhovaný zákon na reorganisaci velitelského
sboru vojska, tak také osnova zákona, podle kterého
bude provedena očista v řadách vojenských
gážistů a poddůstojníků
mimo činnou službu, znamenají pokračování
v důsledném plnění Košického
i budovatelského vládního programu, znamenají
plnění vládního programu vlády
obrozené Národní fronty a konečnou
fázi likvidace branné politiky a vojenské
doktriny buržoasie i s jejími neblahými a pro
národ tragickými následky.
V čele předmnichovské Československé
republiky stála buržoasie, jejíž branná
politika nevycházela ze zájmů lidu, nebyla
založena na potřebách republiky a národa.
Buržoasní branná politika a vojenská
doktrina neměla vůbec na mysli obranu naší
státní samostatnosti a národní svobody,
nýbrž myslila jenom na obranu svých třídních
zájmů, t. j. na záchranu třídní
nadvlády buržoasie a především
na záchranu nejreakčnější části,
těžkého finančního kapitálu,
seskupeného kolem agrární strany, jejíž
příslušník stál téměř
nepřetržitě v čele ministerstva národní
obrany. Agrární strana také určovala
po celou dobu předmnichovské republiky celkový
směr naší státní a tím
také branné politiky, jejíž představitelé
měli větší strach z vlastního
lidu než z fašismu, který byl spíše
jejich třídním spojencem. Proto buržoasie
nejen nebyla schopna zajistit obranu vlasti před nepřítelem,
kterým byl německý fašismus, ale ani
se nechtěla bránit, protože boj proti fašismu
by byl znamenal nejen válku po boku Sovětského
svazu na obranu naší národní a státní
nezávislosti, ale byl by především bojem
na obranu demokracie a pokroku, a toho si nepřátelé
lidu nepřáli.
Z takových tendencí tedy vycházela předmnichovská
branná politika a vojenská doktrina, která
byla podřízena státní politice, opírající
se po celou řadu let o zájmy imperialistické
Francie a nemající zájmu na opravdové
obraně republiky. Nic nepomohlo, paní a pánové,
ani poctivé snažení značné částí
řadového důstojnického sboru, ani
jejích píle a upřímná radost
z uzavření spojenectví s SSSR r. 1935, protože
selhalo politické vedení armády, selhal Syrový,
Moravec, selhala agrární buržoasní branná
politika, protože nechtěla pochopit charakter války
na obranu republiky jako válku všenárodní,
válku lidovou, která nesmí zůstat
jenom záležitostí armády a generálního
štábu, nýbrž která musí
být osvobozovací válkou všeho lidu,
to jest obranou státu, jakou hlásal soudr. Klement
Gottwald po celou řadu let před válkou.
Buržoasní branná politika nepočítala
s prvkem tak důležitým, jakým je v boji
činitel mravní. Byla pěstována nepolitičnost
armády a její příslušníci
byli už r. 1925 zbaveni volebního práva. Armáda
musela být od lidu přísně isolována,
důstojnický sbor zůstal vnitřně
nesjednocen, politicky neškolen, šířena
protisovětská propaganda, zamlčována
síla Sovětského svazu, a to i tehdy, když
měli důstojníci vyslaní do Sovětského
svazu o sovětské armádě referovat.
Dokonce v oficiosním časopise MNO byla záměrně
zdůrazňována vojenská moc fašistického
Německa a tak očkován armádě
jed malomyslnosti a kapitulantství. Pokrokové a
demokratické nesmělo do armády a politické
vedení armády vykonalo vše, aby mezi lidem
a důstojnickým sborem i armádou vyrostla
propast co největší.
Jedná-li dnes sněmovna o návrhu zákona
na reorganisaci velitelského sboru vojska, činí
tak proto, aby odstranila kazy a křivdy napáchané
buržoasní brannou politikou, která rozlišovala
velitelský sbor ve smyslu kapitalistického dělení
společnosti. Součástí a úmyslem
buržoasní branné politiky bylo zapojit dva
spojovací články mezi důstojnický
sbor a mužstvo: jednak rotmistry, které pokládal
tehdejší řád - protože pocházeli
převážně z řad pracujících
- za příslušníky nižších
vrstev, a dostalo se jim proto také nedůstojného
označení gážistů mimo hodnostní
třídy, jednak délesloužící
poddůstojníky, kteří byli - jak již
také zdůraznil zpravodaj - produktem kapitalistického
vykořisťování a hospodářských
krisí předmnichovské republiky.
Ačkoliv oba tyto sbory plnily v armádě velmi
důležité poslání, sloužily
délesloužící poddůstojníci
za mizerný groš, bez zajištění
existence v nejistotě a bídě a rotmistři,
kteří konali s velmi dobrým úspěchem
také službu na místech určených
pro důstojníky, byli přes dlouholeté
a veliké své zkušenosti odstrkováni
a sliby stále jim dávané nebyly nikdy splněny.
Rozhoduje-li dnes Národní shromáždění
také o návrhu zákona, podle kterého
bude provedena očista i v řadách vojenských
gážistů a poddůstojníků
mimo činnou službu - a to nejen vzhledem k jejich
chování po dobu okupace, ale i s ohledem na jejich
postoj k republice lidově demokratického řádu
- je třeba připomenout, že to byla branná
politika buržoasie, která jednostranným a třídním
výběrem důstojnického i poddůstojnického
sboru ohrozila spolehlivost a bojeschopnost armády. Jen
velmi nepatrné procento velitelského sboru předmnichovské
armády bylo původu dělnického a mezi
důstojníky v záloze to bylo jenom 1%. Politickému
vedení předmnichovské armády vyhovovali
jako důstojnický dorost daleko lépe synkové
německých fabrikantů, maďarských
aristokratů a statkářů než synkové
poctivých českých a slovenských pracujících
lidí. Tak byla buržoasií pěstována
v armádě pátá kolona i budoucí
velitelé SS a SA.
Je zajímavé slyšet dnes důvody, pro
které se politické vedení armády pod
vlivem vládnoucích politických činitelů
vedených agrárníky zdráhalo doplňovat
důstojnický sbor z řad dělnické
třídy a pracujících vůbec.
Tehdejší vojenští theoretikové
rázu Moravcova a Smetánkova i se Syrovým
a ostatními služebníky kapitalismu našli
pro tento svůj třídní výběr
z řad buržoasie své t. zv. vědecké
odůvodnění a říkali o továrních
dělnících, že jejich úplnému
tělesnému i duševnímu rozvinutí
brání specialisace práce v moderním
průmyslovém podnikání a neskýtají
tudíž předpoklad pro řádné
plnění velitelských funkcí, velitelé
rozhodní, rozvážní a snaží
se účelně pracovat, jak tomu byli zvyklí
při řízení svého podniku. Podnikatelé
byli podle nich rození důstojníci a pracující
lidé předurčení vojíni. Kdepak
dělníci, méněcenní lidé,
a stát se veliteli! A komunisté se nedostali ani
do poddůstojnické školy.
Jak to s těmi podnikateli "rozenými důstojníky"
dopadlo, ukázal Mnichov, kde se zhroutil celý ten
systém národní obrany budované zájmy
buržoasie, která nedovedla národu zajistit
ani chleba, ani svobodu. Lid chtěl bojovat, armáda
chtěla bojovat, ale veliké ideové, materiální,
výcvikové a operační nedostatky vojenské
doktriny buržoasie a celého politického systému
nebyly schopny jiného než na vyšší
rozkaz bez boje kapitulovat.
A přes tento bankrot vedení státu nepřáteli
lidu byli jsme svědky toho, jak se klika vyšších
důstojníků, slepě oddaných
nejreakčnější částí
buržoasie, rozhodla i po Mnichovu pokračovat v Londýně
a z Londýna v dosavadní branné politice a
vojenské doktrině.