Budeme projednávat druhý odstavec pořadu,
jímž je
2. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
o vládním nařízení ze dne 6.
ledna 1949, č. 16 Sb., kterým se upravují
některé nároky zaměstnaných
důchodců v počátečním
období pětiletého hospodářského
plánu (tisk 246).
Zpravodajem je posl. Mátl, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Mátl: Paní a pánové!
Kritický nedostatek pracovních sil, jaký
byl na počátku provádění dvouletého
hospodářského plánu, vedl k tomu,
že bylo nutno do pracovního procesu zařadit
všechny práce schopné osoby, mezi jinými
též práce schopné důchodce.
Zákon ze dne 9. května 1947 o některých
opatřeních k provedení národní
mobilisace pracovních sil zajišťoval důchodcům
veřejnoprávního sociálního
pojištění stejně jako poživatelům
veřejných odpočivných platů,
kteří uposlechli výzvy vlády a začlenili
se znovu do práce po dobu provádění
dvouletého hospodářského plánu
jejich plný, nezkrácený důchod. Účinnost
tohoto zákona skončila dne 31. prosince 1948.
Také v počátečním období
pětiletého plánu bude práce důchodců
platnou pomocí hospodářství. Je však
třeba vzít i zřetel na nynější
situaci. Nedostatek pracovníků se pociťuje
jen v některých t. zv. opomíjených
oborech, a to ještě jen při některých
druzích prací, zvláště při
pracích manuálních. Není proto nutno
výhodu zajištěnou důchodcům v
dvouletém hospodářském plánu,
která hospodářsky nebyla trvale únosná,
dále poskytovat. Na druhé straně je však
třeba předejít poruchám, jež
by mohly nastat ve výrobě náhlým odchodem
těch důchodců, kteří jsou na
svých pracovních místech nepostradatelní,
jako na př. v hutích nebo v textilní výrobě.
Těmto potřebám slouží nařízení
schválené vládou dne 6. ledna 1949, publikované
pod čís. 16 ze dne 31. ledna 1949 ve Sbírce
zákonů republiky Československé.
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor projednal ve své schůzi, konané
dne 15. února 1949, toto vládní nařízení,
kterým se upravují některé nároky
zaměstnaných důchodců v počátečním
období pětiletého hospodářského
plánu rozvoje Československé republiky, vydané
podle § 42, odst. 1 zákona čís. 241/48
Sb., a usnesl se doporučit Národnímu shromáždění
jeho schválení. (Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav a změn textových?
Zpravodaj posl. Mátl: Nejsou.
Místopředseda David: Přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem pana zpravodaje, aby Národní
shromáždění schválilo vládní
nařízení ze dne 6. ledna 1949, č.
16 Sb., kterým se upravují některé
nároky zaměstnaných důchodců
v počátečním období pětiletého
hospodářského plánu rozvoje Československé
republiky, vydané podle § 42, odst. 1 zák.
č. 241/1948 Sb., nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní nařízení
ze dne 6. ledna 1949, č. 16 Sb.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
k vládnímu návrhu zákona (tisk 242)
o rodinných přídavcích (tisk 248).
Zpravodajkou je posl. Kleňhová-Besserová,
dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Kleňhová-Besserová:
Vážená sněmovno, paní a pánové!
Zákon, který předkládáme dnes
ke schválení, jedná předně
o novelisaci zákona čís. 154/1945 Sb. a jeho
novely čís. 58/1947 Sb., které se ukázaly
vzhledem ke změně, kterou přinesl zákon
čís. 99/1948 Sb., jako nedostatečný.
Bylo a je třeba, aby starý zákon byl změněn
a doplněn tak, aby byl přizpůsoben zákonu
o národním pojištění a tak změněn
ve prospěch těch, kteří mají
nárok na rodinně přídavky. Nebudu
se zabývati celým zákonem podrobně,
protože důvodová zpráva obsáhle
vyčerpává celou problematiku. Chci vyzvednout
jen některé změny a doplňky, které
ze zákona vyplývají.
Podstatná změna je v tom, že byla snížena
věková hranice dítěte pro bezpodmínečný
nárok na rodinné přídavky z dosavadních
18 na 16 let věku. Tato změna je nutná proto,
že v §§ 58, 67 a 68 zákona o národním
pojištění je stanovena věková
hranice týmž způsobem. Bylo třeba zde
zákon upravit tak, aby bylo dosaženo jednoty v této
otázce. Přitom zůstává ustanovení,
že po dosažení 16. roku věku budou poskytovány
příspěvky jen tehdy, nepřevyšuje-li
vlastní příjem dítěte 1.800
Kčs v kalendářním čtvrtletí,
nebo nemůže-li si pro nemoc nebo tělesnou vadu
samo opatřiti výživu, anebo připravuje-li
se studiem na další životní dráhu.
Dále myslím, že nejdůležitějším
opatřením v tomto zákoně je, že
nárok na rodinný přídavek má
ten, kdo se o dítě skutečně stará.
Byly případy - a já bych jich mohla uvésti
z péče o mládež celou řadu -
kdy na příklad rodičům bylo dítě
z důvodů sociálních, mravnostních
nebo jiných odebráno z rodičovské
péče a dáno do péče cizí
anebo dítě svobodné matky bylo dáno
do pěstounské péče a pak se stalo,
že rodinný přídavek byl nadále
vyplácen rodičům anebo pracující
matce. Právě v tom je ten význam, že
nejen péče, ale starost o dítě a jeho
zaopatření je podtržena v zákoně
tak, aby rodinný příspěvek dostával
skutečně ten, kdo se o dítě stará
a u koho dítě žije.
Časté byly případy, že soud při
vyměřování vyživovacího
příspěvku na dítě započítával
do něho i rodinný přídavek. Tuto nespravedlivost
nový zákon odstraňuje a napříště
nesmí žádný soud rodinný přídavek
do vyživovacího příspěvku započítávat.
A kolik stížností jsme slyšeli od matek
ať z rozloučených nebo rozvedených manželství
nebo od svobodných matek, které měly v opatrování
dítě, že rodinný přídavek
je vyplácen otci. Podle starých zákonných
norem byla věc upravena tak, že když otec platil
méně než 600 Kčs na dítě,
dostávala přídavek matka, když však
platil více, zůstával přídavek
otci. Nový zákon toto opatření ruší
a rodinný přídavek bude dostávat v
každém případě ta osoba, která
má dítě v opatrování, ať
již vyživovací příspěvek
je jakýkoliv.
Konečně podtrhuje nový náš zákon
jednu velikou věc: náš bratrský poměr
k dělníkům cizí státní
příslušnosti, kteří pracují
na území Československé republiky.
§ 19 zmocňuje totiž vládu, aby vládním
nařízením upravila vyplácení
rodinných přídavků zaměstnancům,
pracujícím na našem území a pečujícím
o děti v zahraničí. Jde zde zejména
o dělníky bulharské, polské, rumunské
a italské. To dokazuje, že naší vládě
záleží nejen na českých a slovenských
dětech, ale že i děti těch, kteří
pracují pro naší republiku a zanechaly své
rodiny ve své vlasti, mají požívat stejných
výhod jako děti naše.
To jsou myslím ty nejpodstatnější věci,
které náš nový zákon vedle ostatního
přináší. Jde snad ještě
o to, abychom si připomenuli, že Fond rodinných
přídavků, ze kterého se rodinné
přídavky vyplácejí, má nějaké
přebytky. Těchto peněz se pak používá
na financování různých zařízení
pro mládež. Na příklad bylo z těchto
přebytků nakoupeno roku 1948 za 15 mil. Kčs
dětských výbaviček. Na zařízení
jeslí na Moravě bylo věnováno 345.000
Kčs, na porodnickou kliniku v Praze - Podolí
1 milion Kčs, na péči o mládež
v českých zemích bylo darováno
48,530.000 Kčs. Na individuálních podporách,
které se vyplácejí v naléhavých
případech, bylo vyplaceno 7,677.000 Kčs.
(Předsednictví převzal místopředseda
Richter.)
Toto jsem chtěla uvést jen k tomu, abych podtrhla,
že všech peněz, které jdou do Fondu rodinných
přídavků, se využívá jen
a jen pro děti.
Dodávám ještě, že tento zákon
nepřinese žádných mimořádných
zatížení pro státní pokladnu.
Případné schodky budou uhrazeny z Fondu rodinných
přídavků.
Máme zde schválit zákon o rodinných
přídavcích, z něhož jsem uvedla
jen nejdůležitější části.
Je to zákon potřebný, který s konečnou
platností vyjasňuje eventuální nedorozumění
anebo kolise mezi starým zákonem č. 154/1945
Sb. a zákonem č. 99/1948 Sb. Je to zákon
nejvýš spravedlivý a doporučuji proto
jménem soc.-politického výboru jeho schválení.
(Souhlas.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajka posl. Klenhová-Besserová:
Nikoliv.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 24 paragrafů, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 24 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Budeme projednávat čtvrtý odstavec pořadu,
jímž je
4. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
k vládnímu návrhu zákona (tisk 220)
o započtení příjmů ze soukromé
výdělečné činnosti na doplatky
služebních příjmů a odpočivných
platů některých veřejných zaměstnanců
(tisk 249)
Zpravodajem je posl. Kolář. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Kolář: Slavné Národní
shromáždění!
Soc.-politický a zdravotnický výbor ve své
schůzí konané 15. března projednal
vládní návrh zákona o započtení
příjmů ze soukromé výdělečné
činnosti na doplatky služebních příjmů
a odpočivných platů některých
veřejných zaměstnanců. Zákon
řeší a odstraňuje nesrovnalosti, které
vznikly tím, že po revoluci v květnu 1945 byli
ze státní služby odstraněni ti, kdož
za okupace se ukázali nehodni státní služby.
U některých těchto zaměstnanců
jejich odstranění trvalo také několik
měsíců, než byli předvolání
před očistné komise pro veřejné
zaměstnance a než byli očištěni
a nastoupili opět do státních služeb.
Tito zaměstnanci po dobu své suspense nebo odstranění
našli si pravidelné vedlejší, velmi dobře
honorované zaměstnání a po očištění
a nastoupení do státní služby dostali
za všechny měsíce, kdy byli odstranění,
vypláceny všechny služební požitky,
takže jen litovali, že jejich odstranění
netrvalo déle, poněvadž na něm vydělali
podstatné částky. Proto osnova zákona
spravedlivě odstraňuje křivdy, napáchané
na poctivých zaměstnancích, kteří
zůstali ve státních službách,
tím, že zaměstnanec, kterému vznikl
nárok na doplatky za dobu suspense, je povinen přihlásiti
všechny příjmy, které měl v době
svého odstranění, a to do 60 dnů po
úřední výzvě, nebo učinit
prohlášení, že žádných
vedlejších příjmů neměl.
Nevyhoví-li této úřední výzvě
do 60 dnů, t. j. nepřízná-li příjmy
nebo neučiní-li prohlášení, že
žádných příjmů neměl,
má se za to, že jeho vedlejší příjem
se rovnal příjmu služebnímu, a takový
zaměstnanec je povinen vyplacené částky
vrátit. Zákon pamatuje také na to, aby zaměstnanci
mohli přeplacené částky vrátit
případně ve splátkách, které
však musí být zaplaceny do tří
roků.
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor s návrhem osnovy projevil jednomyslně
souhlas a předkládá jej slavnému Národnímu
shromáždění ve víře, že
vládní návrh zákona schválí.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Jsou
nějaké návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Kolář: Nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 8 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 8 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 245),
jímž se zrušují vyživovací
komise zřízené podle zákona o státním
příspěvku vyživovacím a přenáší
jejich působnost na národní výbory
(tisk 253).
Zpravodajem je posl. dr. Kučera. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Kučera: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Předložená osnova zákona tisk 245 zrušuje
vyživovací komise zřízené podle
zákona o státním příspěvku
vyživovacím a přenáší jejich
působnost na národní výbory. Rodinám
občanů podléhajících branné
povinnosti, kteří v čs. branné moci
v mobilisaci nebo v určitých případech
mimo mobilisaci konají vojenskou službu, náleží
podle zákonů č. 530/19 a 120/1921 Sb. ve
znění pozdějších změn
a doplňků nárok na vyživovací
příspěvek. O tom, zda žadatelé
mají nárok na vyživovací příspěvek,
o jeho poukazování a zastavení rozhodují
v českých zemích okresní a zemské
vyživovací komise. Ty obstarávají také
celou agendu souvisící s vyživovacími
příspěvky, jsou veřejnými úřady,
které podléhají ministerstvu vnitra, a řízení
před nimi jest upraveno zvláštními ustanoveními,
obsaženými v zákoně č. 530/1919
Sb.
Rozhodovati o nároku, o výměře příspěvku
na výživu, po příp. ustanovovati platebního
příjemce, poukazovati a zastavovati příspěvek
na výživu je podle dosavadních právních
předpisů povolána vyživovací
okresní komise, v jejímž obvodu osoba nárok
činící má své řádné
bydliště v čase, kdy její nárok
na podporu vznikl. Jestliže však řádně
bydliště osoby nárok činící
je mimo československé státní území,
tedy uvedená úřední jednání
příslušejí zemské vyživovací
komisi toho politického správního obvodu,
ve kterém má k službě povolaný
domovské právo, pokud se týče je nebo
by byl povinen k odvodu. V případech, kdy povolený
není československým občanem, příslušejí
uvedené úřední úkony podle
§ 7 nařízení z 20. 10. 1919, č.
582 Sb., zemské vyživovací komisi v Praze.
Zemské vyživovací komise
jsou evidenčním místem pro vyživovací
příspěvky osob k nárokům oprávněných,
všech těch ke službě povolaných,
kteří v jejich obvodu mají domovské
právo, pokud se týče jsou nebo by byli povinni
k odvodu. Pro případ, kdy povolaný není
československým státním občanem,
ustanovuje se evidenčním místem zemská
vyživovací komise v Praze.