Vybudovali jsme soustavu národních výborů
jako orgánů lidové správy. Dosavadní
vyživovací komise vznikly za platností starého
administrativního aparátu, který jsme zlikvidovali
zavedením soustavy národních výborů.
Agenda týkající se vyživovacích
příspěvků je částí
veřejné správy. Podle § 124 Ústavy
9. května vykonávají národní
výbory na území, pro které jsou zvoleny,
veřejnou správu ve všech jejích oborech.
Po zavedení krajského zřízení
bylo tudíž nutno, aby i agenda vyživovacích
příspěvků byla nově upravena
a aby působnost zvláštních vyživovacích
komisí přešla na národní výbory.
Převedení působnosti vyživovacích
komisí na národní výbory je tudíž
v souhlasu s ústavou i s kompetencí vymezenou národním
výborům.
Jest ovšem třeba, aby co nejdříve došlo
k novému zákonu o vyživovacím příspěvku,
který by přihlížel k novému brannému
zákonu a k hodnocení vojenské služby
v naší lidově demokratické armádě,
neboť dosavadní původní předpisy
o vyživovacím příspěvku z roku
1919 a 1921 již nedostačují a musejí
býti reformovány. I v tomto směru bude podán
důkaz, že stát má v lidové demokracii
zcela jiný zájem na sociálních poměrech
občanů než stát kapitalistický.
Podle navrhované osnovy přechází působnost
okresních vyživovacích komisí na okresní
národní výbory a působnost zemských
vyživovacích komisí na krajské národní
výbory. V těch případech, kdy rozhodovala
zemská vyživovací komise v Praze, přechází
působnost na ústřední národní
výbor v Praze. Osnova obsahuje také přechodné
ustanovení o pokračování v řízení,
zahájeném již před okresní nebo
zemskou vyživovací komisí, kdy dlužno
rozhodnouti podle dosavadních předpisů. Osnova
zákona znamená tedy další zjednodušení
veřejné správy.
Doporučuji tudíž jménem ústavně-právního
výboru, aby tato vládní osnova tisk 245 byla
Národním shromážděním
přijata podle předložené zprávy
tisk 253, jak ji projednal a schválil ústavně-právní
výbor ve své schůzi dne 16. března
1949. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Kučera: Nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové. Tím je vyřízen
5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 241),
kterým se mění dekret presidenta republiky
o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech
národní obnovy (tisk 254).
Zpravodajem je posl. dr. Langer. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr. Langer: Paní a pánové!
Podle dekretu presidenta republiky č. 108/45 Sb. o konfiskaci
nepřátelského majetku možno zkonfiskovat
bez náhrady a bez dalšího - kromě majetku
a majetkových práv Německé říše
a království Maďarského - též
majetek a majetková práva osob fysických
nebo právnických německé nebo maďarské
národnosti, a to za určitých podmínek.
Pokud však jde o majetek a majetková práva
osob jiné než německé nebo maďarské
národnosti, je možno podle dekretu 108/45 bez náhrady
zkonfiskovat majetek a majetková práva osob fysických,
jen pokud se provinily ve smyslu dekretu, avšak majetek a
majetková práva osob právnických jedině
za předpokladu, že budou splněny tyto dvě
podmínky: 1. že orgány, zastupující
právnickou osobu, postupovaly ve smyslu dekretu závadně,
a 2. že tento závažný způsob lze
přičísti k vině fysickým osobám,
které jsou členy právnických osob
nebo jsou jejími kapitálovými účastníky
čili podílníky na majetku nebo podniku.
Takováto stylisace dekretu, který počítal
s tím, že kapitálovými účastníky
právnických osob jsou výhradně osoby
fysické, buď znemožňovala, aby vůbec
byly zkonfiskovány majetky osob právnických
jiné než německé nebo maďarské
národnosti, nebo tak zkomplikovala vyřešení
některých případů, že
dodnes nemohly být projednány s konečnou
platností, a proto musely zůstat otevřeny.
Dekret 108/45 nepřihlížel prostě ke
skutečnosti, že v imperialistickém stadiu
kapitalismu ovládá několik finančně
silných jedinců nebo skupin pomocí monopolů
celý řetěz kapitálových společností
tak, že jedna taková kapitálová společnost
ovládá jiné, další, a tyto opět
další a další jiné společnosti,
takže tímto způsobem je možno prostřednictvím
poměrně malého kapitálu ovládat
obrovské kapitály, a že přitom ovšem
nejsou kapitálovými účastníky
právnických osob osoby fysické, nýbrž
naopak další osoby právnické. Tím
se umožňuje zahalovat skutečně odpovědné
fysické osoby do závoje anonymity, ačkoliv
jde velmi často o cizince nepřátelské
lidově demokratickému režimu. Tím se
také stále rozšiřuje okruh osob fysických,
které by bylo možno činit odpovědnými,
až k takovému stavu, že prakticky se vůbec
znemožní zjišťovat všechny akcionáře
- a to již vzhledem k samé povaze akcií
- a tím méně provádět s nimi
řízení. A tak se nakonec znemožňuje
- v rozporu s právním cítěním
lidu a se zájmy republiky - podle dosavadního stavu
zkonfiskovat majetek a majetková práva právnických
osob jiných než německé nebo maďarské
národnosti, i když kolaborovaly s okupanty, i když
je podporovaly a prohřešily se proti republice Československé.
Po únorovém vítězství lidu
nad kapitalistickou reakcí je dosavadní znění
§ 1 a 2 dekretu č. 108/45 již neudržitelně,
ježto znemožňuje náležité
realisování a využití vítězství
lidu, který v dnešním období přechodu
od kapitalismu k socialismu přistoupil k omezovaní
a vytlačování zbytků kapitalistických
živlů. Tento nežádoucí stav odstraňuje
projednávána osnova, která zavádí
změny proti dosavadnímu stavu ve dvou směrech:
ve směru hmotně právním a ve směru
řízení. Ve směru hmotně právním
jde jednak o konfiskaci majetku právnických osob
jiných než německých nebo maďarských,
jednak o náhradu nevinným kapitálovým
účastníkům takových právnických
osob. Ve směru řízení jde o zjednodušení
řízení cestou decentralisace.
První změnou staví se na roveň fysickým
osobám v jejich činnosti právnické
osoby i jiné než německé nebo maďarské,
při čemž se přejímá textace,
kterou již zavedl zákon č. 114/48 o úpravě
některých poměrů znárodněných
dolů.
Druhá změna týká se náhrady
nevinným kapitálovým účastníkům
právnických osob, jichž majetek byl zkonfiskován
pro trestnou činnost ve smyslu dekretu č. 108/45.
Osnova upravuje přesněji otázku, za jakých
podmínek přísluší náhrada.
Podle osnovy je předpokladem poskytnutí takové
náhrady, že: 1. jde o fysické osoby, které
nespadají pod ustanovení § 1, odst. 1 dekretu,
2. že jim nelze přičítat závadnou
činnost a chování příslušné
právnické osoby, ani zanedbání přiměřené
opatrnosti při určení její správy
nebo dozoru na ni, 3. že nejednají ani přímo,
ani nepřímo v zájmu osob, na něž
se vztahuje § 1, odst. 1 dekretu.
Přitom spočívá důkazní
břemeno na osobě, která uplatňuje
nárok. I zde se používá existující
již textace zákona č. 114/48. Poslední
změna týká se řízení,
které se zjednodušuje tím, že se vypouštějí
z dekretu č. 108/45 v odstavci 4, § 1 ustanovení
věty čtvrté a páté. Tím
se odnímá možnost orgánům, nadřízeným
okresním národním výborům,
aby převzaly vedení řízení
o konfiskaci nepřátelského majetku a rozhodovaly
samy ve věci v prvé stolici místo okresních
národních výborů. V důsledku
toho odpadá také možnost, aby v odvolacím
řízení rozhodovalo ve II. stolici ministerstvo
vnitra. Tato změna je v zájmu decentralisace veřejné
správy a přispívá podstatně
ke zjednodušení kompetenčních předpisů.
Je to služba veřejnosti, ježto přispívá
k jasnosti a srozumitelnosti předpisů a tím
i k jejich zlidovění.
Navrhují jménem výboru ústavně-právního,
který projednal osnovu ve své schůzí
dne 16. března 1949, aby Národní shromáždění
schválilo osnovu ve znění předloženém
v tisku č. 254. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Langer: Není jich.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Budeme projednávat sedmý odstavec pořadu,
jímž je
7. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 244) o zrušení sirotčích
pokladen (tisk 252).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. dr. Skála. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Skála: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona o zrušení
sirotčích pokladen tisk č. 244 vychází
z faktu, že sirotčí pokladny jsou již
dnes vlastně přežitkem. Jejich účelem
v minulosti bylo umožnit bezpečně uložení
hotovostí poručenců a opatrovanců
na slušný úrok. Avšak již během
19. století, když došlo k rozvoji peněžnictví
a později i k úpravě řádných
revisí, stávala se funkce sirotčích
pokladen méně důležitou. Po vydání
zákona č. 181/48 o organisaci peněžnictví,
podle něhož za vklady u ústavů lidového
peněžnictví ručí stát,
je možno přikročit k likvidaci sirotčích
pokladen. Tyto pokladny budou rušeny postupně, neboť
je nutno jejich aktiva, zejména hypotéky a cenné
papíry, nejprve realisovat a rovněž je nutno
rekonstruovat účetní stavy některých
pokladen, které byly poškozeny válečnými
událostmi. Předpokládá se, že
sirotčí pokladny budou zrušeny do konce r.
1955.
Ústavně-právní výbor projednal
tento vládní návrh zákona o zrušení
sirotčích pokladen ve své schůzi dne
16. března 1949 a doporučuje jej slavnému
Národnímu shromáždění
k přijetí ve znění zprávy výborové.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter: Zpravodajem za výbor
rozpočtový je posl. Leflerová. Dávám
jí slovo.
Zpravodaj posl. Leflerová: Paní a pánové!
Předložená osnova zákona tisk 244 provádí
opatření k likvidaci a dále zcela ruší
sirotčí pokladny, které existují již
od r. 1859 a jsou tedy zařízením již
velmi zastaralým.
Účelem sirotčích pokladen bylo zajistit
hotovosti sirotků u soudu, který v době plnoletosti
jim vracel tuto hotovost zpět. Tato formálně
právní jistota jevila se však v praxi tak,
že sirotek dostal sice vyplacenou uloženou částku,
ale všechna léta až do jeho plnoletosti používal
kapitalistický řád jeho peněz ve formě
zápůjček, na př. upsání
válečné půjčky ze sirotčích
pokladen, k upevnění svého vykořisťovatelského
řádu, a tak zpravidla malá částka,
která byla do sirotčí pokladny vložena,
byla po vyplacení znovu kapitalismem pohlcena, na př.
v době nezaměstnanosti.
V době okupace zákonem č. 423/42 se přistoupilo
již k přípravě likvidace sirotčích
pokladen, takže od r. 1943 přestaly sirotčí
pokladny přijímat hotovosti sirotků. Hospodaření
za okupace projevuje se však v tom, že dnes máme
v sirotčích pokladnách říšskoněmecké
papíry, které pozbyly svou hodnotu, v ceně
2,062.400 marek. Mimo to hypotekární pohledávky,
zvláště na Těšínsku, jsou
znehodnoceny tím, že nemovitosti byly německými
okupanty zničeny. Náš lidově demokratický
stát však své zákony nejen dává,
nýbrž i důsledně provádí,
a proto byla zákonem č. 193/46 převzata tato
pozůstalost po kapitalismu a okupaci, aby mohla být
uvedena do patřičného hospodářského
pořádku.
Organisaci lidového peněžnictví, kdy
za vklady lidových peněžních ústavů
ručí stát, stát lidově demokratický,
který veškeré hodnoty vytvořené
pracujícím člověkem dává
jemu zpět, je dnes umožněno, aby hodnoty sirotků
byly napříště ukládány
toliko v peněžních ústavech, neboť
peněžní ústavy v lidově
demokratickém státě jsou samy o sobě
jistotou. Není proto třeba dnes dávat peníze
do sirotčích pokladen, lidové peněžnictví
dává nám dnes větší jistotu
než sirotčí pokladny za kapitalismu. Proto
přistupujeme k jejich likvidaci a tím odstraníme
nepohyblivé zařízení sirotčích
pokladen.
Pro zjednodušení agendy budou sirotčí
pokladny slučovány v rámci krajského
zřízení. 177 sirotčích pokladen
má svá aktiva v cenných papírech v hodnotě
57,316.000 Kčs, hypotekární zápůjčky
v ceně asi 86 mil. Kčs a úsporně vklady
a hotovosti v ceně asi 38,800.000 Kčs. Pasiva sirotčích
pokladen tvoří pohledávky sirotků
v částce 189,199.000 Kčs a říšskoněmecké
papíry 2,062.400 marek.
Vydatnou pomocí při zjednodušení celého
likvidačního chodu, který se nám jeví
v přednesených číslech, bude již
zřízený Soustředěný
reservní fond sirotčích pokladen, který
je spravován účtárnou ministerstva
spravedlnosti. Tento fond vznikl v důsledku zákona
č. 319/48 o zlidovění soudnictví,
když byly zrušeny zemské soudy v Praze a v Brně.
Soustředěný reservní fond obstará
zejména postupné převzetí jednotlivých
reservních fondů, dále soustředění
a realisace cenných papírů sirotčích
pokladen a tím zajistí účelné
disponování hotovostí, potřebných
k odbavování sirotků.
Od r. 1950 ruší se roční podpora z těchto
reservních fondů na účely péče
o mládež a jejich hodnota se určuje do státní
pokladny. Tento vládní návrh zákona
nevyžádá si finančního zatížení
státní pokladny, naopak celkový stav čistých
reservních fondů v částce kolem 30
mil. Kčs bude v ročních kvotách
podle dohody ministra spravedlnosti s ministrem financí
odváděn do státní pokladny a tím
bude našim dětem vrácen ve formě sociálního
zabezpečení. Zde vidíme jasně sociální
politiku lidově demokratického státu, který
nezastírá jen formální nedostatky,
neřeší je charitativně, ale velkoryse
tím, že zabezpečuje naše děti po
všech stránkách jejich potřeb a děti
lidově demokratického státu stávají
se dětmi celého národa.
Rozpočtový výbor projednal na své
schůzí dne 16. března 1949 tento vládní
návrh zákona a doporučuje Národnímu
shromáždění jeho přijetí.
(Potlesk.)