Budeme moci vydávat knih i ostatních
neperiodických publikací víc a lépe.
Potřeme a zničíme jenom brakovou literaturu,
brakové paumění všeho druhu. Ty nemají
a nemohou mít v lidově demokratické vzdělanosti
místa. O výběru knih a jiných uměleckých
výtvorů, které se mají vydávat
a rozmnožovat, už nebude rozhodovat sobecký zájem
soukromého nakladatele, tedy jedincova libovůle.
Rozhodující bude podle ústavy veřejný
zájem a kulturní potřeby lidu. Ozývají-li
se tu a tam zmatené hlasy, aby bylo povoleno vydávat
knihy vlastním nákladem, je to stejně zvrácené
a pochybené, jako kdyby někdo žádal,
aby směl ve věku lidové demokracie a socialismu
zakládat vlastní továrny či jiné
soukromokapitalistické podniky. Privilegia bohatých
jedinců se už nikdy nevrátí a neobnoví.
Loňský vítězný únor
tu vyřkl i pro nepoučitelné poslední
a definitivní slovo. Všecko, co je hodnotné,
tvořivé a živé, všecko, co má
význam pro celek a pro společnost, bude v socialistické
kultuře žít, plněji a krásněji
než kdykoli dříve. Což není nám
i tu skvělým příkladem a vzorem zázračně
kvetoucí kultura Sovětského svazu, kde není
ani soukromých nakladatelů ani soukromých
knihkupců a obchodníků s uměním?
A znáte zemi, kde se vydává a rozmnožuje
více knih, písní a obrazů a kde jsou
tak radostným majetkem a štěstím každého
pracujícího člověka, jako ve velké
socialistické vlasti dělníků a rolníků?
Paní a pánové, jménem
výboru kulturního doporučuji, abyste přijali
vládní návrh tohoto zákona se změnami
a doplňky, jak je navrhl kulturní výbor ve
své schůzi dne 15. března t. r. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Ke slovu se přihlásil pan
ministr Václav Kopecký. Dávám
mu slovo. (Potlesk.)
Ministr Kopecký (uvítán
opětovaným potleskem): Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Pan zpravodaj použil velmi krásných
a velkých slov, aby zdůraznil mimořádný
význam návrhu zákona o vydávání
a rozšiřování knih, hudebnin a jiných
neperiodických publikací, návrhu zákona,
který je dnes předložen k projednání
v tomto slavném sboru. Osnovou zákona o neperiodických
publikacích dostává se uzákonění
jednomu z nejdůležitějších revolučních
opatření, jež přinesl vítězný
únor r. 1948 a na něž bylo pomýšleno
jíž hned po květnu 1945. Vzpomínám
v této chvíli, že když byl po květnu
1945 uváděn v činnost publikační
odbor ministerstva informací pod vedením básníka
Františka Halase, přejímali jsme jako velký
odkaz po spisovatelích-mučednících
v čele s Vladislavem Vančurou, Juliem Fučíkem,
Bedřichem Václavkem jejich plán na novou
úpravu vydavatelské činnosti v osvobozené
republice. Vladislav Vančura a jeho přátelé
mysleli již v době odboje na to, že v osvobozené
republice bude nutno provést základní převrat
v nakladatelské a vydavatelské činnosti,
a odkázali nám uskutečnit jejich ideál,
totiž aby se v nové republice kniha stala - podobně
jako jiné prostředky kulturní - statkem národním,
aby vydávání knih přestalo být
předmětem soukromokapitalistického výdělečného
podnikání, aby péči o vydávání
knih vzal do rukou stát a aby řídil vydávání
a rozšiřování knih s hlediska kulturních
potřeb, především lidu, s hlediska vyšších
zájmů, výchovných a vzdělávacích.
V tomto duchu jsme vypracovali ihned v prvých
chvílích po květnu 1945 návrh zákona
o nové úpravě záležitostí
neperiodického tisku, leč k jeho uskutečnění
během tří let až do února 1948
nedošlo. Pokud mohla naše státní správa
v době do února 1948 vykonávat nějaký
regulativní a kontrolní vliv na vydávání
knih a jiných publikací, dělo se to jen na
podkladě známé vyhlášky o hospodaření
papírem. Avšak při existenci soukromých
nakladatelství a do února i při existenci
soukromých tiskárenských podniků bylo
těžko zajistit takovou kontrolu hospodaření
papírem, která by plně umožňovala
účinnou regulaci knižního trhu. Nutno
však říci, že reakční kruhy
se s mimořádnou tvrdošíjností
bránily všem kontrolním opatřením
ve vydavatelské oblasti i státnímu řízení
ediční činnosti. Dělaly to pod záminkou
obrany tvůrčí svobody, ale ve skutečnosti
se snažily zuby nehty bránit svou významnou
reakční ideologickou posici. A zatím co předstíraly,
jako by obranou tvůrčí svobody sledovaly
podporu domácí tvorby, snažily se vpravdě
všemožným způsobem, i vyděračstvím
a utajenou vydavatelskou činností, uplatnit na našem
knižním trhu tendenční cizí literaturu
a zvláště pak známou západnickou
literaturu memoárovou. My vskutku hořce litujeme,
že tolik špatných knih mohlo u nás ještě
vyjít v době do února 1948 a ještě
částečně i pak, a hořce litujeme,
že tolik cenného papíru, jejž bychom dnes
potřebovali, bylo promrháno na vydání
mnohdy bezcenných, zbytečných knih a na vydání
škodlivých knih cizí západní
produkce, zatím co domácí tvorba a díla
národních klasiků byla všeobecně
zanedbávána, takže v tomto ohledu musíme
nyní i nejnutnější ediční
činnost s horečným úsilím dohánět.
Vítězný únor
svým důsledným očistným dílem
a svým revolučním vzmachem učinil
konec všemu škodlivému kompromisnictví
a obojživelnictví i v oblasti vydavatelské
činnosti, a my předložením vydavatelského
zákona uzavíráme provždy minulost, kapitalistickou
minulost ve vydavatelské činnosti a uskutečňujeme
přechod do zcela nových poměrů, pokud
jde o vydávání a rozšiřování
nejen knih, nýbrž i hudebnin, výtvarných
reprodukcí a všech jiných neperiodických
publikací. Základní převratný
význam předloženého vydavatelského
zákona tkví v tom, že z oblasti vydavatelské
činnosti jsou provždy vyloučeny soukromo-podnikatelské
výdělečné zájmy.
Předložený zákon
uskutečňuje zásadu, že na knihu se má
pohlížet jako na kulturní hodnotu, jako na
statek národního bohatství a jako na předmět
státní péče. Znárodnění
vydavatelské činnosti se tu neděje nějakým
nacionalisačním opatřením v tom smyslu,
že by soukromé nakladatelské a vydavatelské
podniky byly znárodněny a prohlášený
za majetek státu, nýbrž podobně, jako
je tomu již u časopisu a tisku periodického,
děje se to tak, že se zásadně mění
osoba oprávněná k vydávání
knih, že se z tohoto oprávnění vylučuje
osoba soukromá, individuální podnikatelé,
a že vydavatelské oprávnění bude
napříště příslušet
činitelům kolektivním, korporativním
právnickým osobám, orgánům
a organisacím veřejného charakteru.
V zákoně jsou uvedeny kolektivní
osoby, jímž bude příslušet právo
vydávat neperiodické publikace. Na rozdíl
od poměrů v prvé republice, kdy se právo
v oboru vydavatelské činnosti vztahovalo podle staré
ústavy formálně na jedince, uskutečňujeme
my v duchu nové ústavy ten nový vydavatelský
systém, že vydavatelské oprávnění
se přiznává vyjmenovaným kolektivním
osobám, jimiž jsou státní orgány,
politické strany, odbory, vrcholné národní
organisace kulturní, hospodářské,
zájmové, sociální, tělovýchovné,
národní a komunální podniky, nakladatelská
družstva, literární společnosti atd.
Uvědomíme-li si, kolik je těchto orgánů,
jež budou napříště oprávněny
vydávat knihy a publikace, uvědomíme-li si,
že jsou to organisace obchvacující národ
téměř celý, národ ve všech
jeho složkách a nejrůznějších
formacích, seznáme, že novým systémem
vydavatelského oprávnění uskutečňujeme
zásady demokratického práva v největší
šíři. Říkáme, že
tendenční pomlouvači mohou ze zahraničí
cokoli mluvit o omezování vydavatelské volnosti,
o násilném usměrňování
a totalitářství v naší zemi ve
spojení s naším vydavatelským zákonem.
Pravdou přece zůstane, že náš nový
vydavatelský systém, zakládající
se na vydavatelském oprávnění kolektivních
osob a masových organisací národa, je desetkrát
demokratičtější, dokonalejší
a lepší než dřívější
systém z doby prvé republiky (Potlesk.), lepší
a dokonalejší, než když dříve
v duchu měšťácké demokracie bylo
vydavatelské právo vztahováno na jedince
a spojováno s formálními právy individuální
svobody. Fakticky se z toho vyvinul ten stav, že několik
set soukromých nakladatelů a obchodně výdělečných
vydavatelských podniků ovládalo monopolně
knižní trh, a hnáni komerční
ziskuchtivostí řádili kořistnicky
v oblasti vydavatelské stejně, jako kapitalistické
koncerny v jiných oblastech výdělečného
podnikání a prodeje zboží. A je nesporné,
že vyhrazením vydavatelského oprávnění
kolektivním osobám, národním masovým
organisacím, zajišťujeme, aby vydavatelská
činnost sloužila vskutku vyšším zájmům,
než je zájem výdělku, aby sloužila
zájmům ideovým, politicky výchovným,
kulturním, vzdělávacím a podobně.
Chci přitom, paní a pánové,
zvlášť zdůraznit, že pokud jde o
oprávnění týkající se
vydavatelské činnosti, obsahuje předložená
osnova ve svém § 3 důležité rozlišení
mezi dvojím oprávněním. Je to jednak
oprávnění vydávat knihy, hudebniny,
výtvarné reprodukce a j. neperiodické publikace,
a to buď jednotlivé nebo určitého povšechného
druhu - kteréžto oprávnění bude
příslušet všeobecně orgánům
a organisacím v zákoně uvedeným a
představuje v široké míře ono
uplatnění demokratického práva, o
němž jsem mluvil - a jednak vedle tohoto všeobecného
vydavatelského oprávnění ještě
zvláštní oprávnění zřizovat
vydavatelský podnik jako hospodářskou a provozní
jednotku, věnující se vydavatelské
činnosti. V § 3 osnovy se praví, že ke
zřízení vydavatelského podniku je
třeba zvláštního povolení ministerstva
informací a osvěty. Pro ilustraci tohoto rozlišení
možno uvést takové příklady,
že na příklad některý orgán
státní, okresní národní výbor,
místní národní výbor nebo některý
komunální nebo národní podnik anebo
posléze některá složka z kategorie masových
organisací budou mít právo vydat tu nebo
onu knihu nebo publikaci určitého druhu, jež
se dá vytisknout v některé místní
nebo oblastní tiskárně, ale nebudou při
tom oprávněny zřídit si vydavatelský
podnik. Vydavatelské podniky budou povoleny účelně
jen jednotlivým korporacím při sledování
zájmu, vydavatelskou činnost co nejlépe organisovat
v jejích hlavních odvětvích, stejně
prospěšně ji soustředit jako decentralisovat
a ponechat pestrost a v ideálním smyslu i soutěživost
ve vydavatelské činnosti a uchovat zvláště
cenné tradiční hodnoty, pokud jde o vydavatelskou
činnost a vydavatelské podniky. Vydavatelské
podniky velkého rozsahu budou přitom spojeny s podniky
tiskárenskými jako svou polygrafickou základnou
a budou tvořit vydavatelsko-tiskárenské kombináty.
Zůstanou pak i čisté podniky polygrafického
průmyslu, jež budou sloužit všeobecné
klientele v oblasti vydavatelské.
Je nepochybné, že novým
vydavatelským zákonem bude tak dána možnost
plánovité organisace a plánovitého
řízení veškeré vydavatelské
činnosti v českých zemích i na Slovensku.
Bude konec oné anarchii, která za dřívějších
poměrů a dřívějších
opatření byla v oblasti vydavatelské tak
těžko zvladatelná a která se projevovala
v tom, že si vydavatelské podniky i různé
korporace škodlivě na knižním trhu vzájemně
konkurovaly, místo aby specialisovaně sloužily
různým potřebám kulturním,
výchovným a vzdělávacím. Vydávaly
se, jak již uvedl pan zpravodaj, v nepřehledném
sledu knihy přinášející zisk,
a při tom důležitá literatura třeba
těžko nalézala nakladatele. Napříště
tomu bude tak, že bude všeobecně a kromě
toho ještě zvláštním určením
vydavatelství zajištěno vydávání
knih krásného písemnictví, knih pro
mládež, pro děti, pro politické vzdělávání,
pro odborové hnutí, pro dělníky stejně
jako pro zemědělce, pro techniky, lékaře,
vydávání knih vědeckých všech
druhů, knih pro hudebníky, knih a publikací
výtvarného umění atd. Plánovité
organisování vydavatelské činnosti
nám přitom zajistí vydávání
knih vskutku potřebných, knih hodnotných,
cenných a hlavně levných.
Je třeba si uvědomit, že
všemi těmi opatřeními, vtělenými
v předložený vydavatelský zákon,
se dostáváme postupně k tomu, abychom splnili
náš veliký a hlavní ideál: vydávat
pro lid, pro široké masy pracujícího
lidu, knihy krásné a při tom levné.
S tím souvisí, paní
a pánové, otázka plánování
a státního řízení ediční
činnosti. Uvedl jsem už, že doposud nebylo zákonného
podkladu pro státní řízení
ediční činnosti. Mohli jsme jen s poukazem
na vyhlášku o hospodaření papírem
rozhodovat o tom, které knihy se mají vydávat,
a státní publikační komise, která
byla po květnu 1945 povolána jako prozatímní
orgán k rozhodování o vydávání
knih, nebyla schopna zvládnout tento úkol, a to
z důvodů, o nichž jsem se již zmínil,
hlavně z toho důvodu, že při existenci
soukromých nakladatelství a soukromých tiskáren
bylo možno nekontrolovaně a pokoutně vydávat
různé publikace. Kromě toho nebyl náš
kontrolní aparát ještě zařízen
na to, obchvátit vydavatelský provoz až do
vzdálených míst, do venkovských oblastí.
Po únoru se poměry změnily a byla dosazena
- opět jen prozatímně - ediční
rada nového složení.
Předložený vydavatelský
zákon řeší otázku řízení
ediční činnosti definitivně tak, že,
jak bylo uvedeno, ministerstvo informací a osvěty,
příslušné všeobecně k vydávání
vydavatelských oprávnění, bude mít
jako poradní a iniciativní orgán ve věcech
neperiodických publikací Ústřední
ediční radu, rozdělenou na dvě nacionální
složky, Národní ediční radu českou
a Národní ediční radu slovenskou.
Ústřední ediční radě
připadne navrhovat celkový plán pro vydávání
neperiodických publikací, a národním
edičním radám připadne spolupůsobit
při rozhodování o vydávání
knih, hudebnin, výtvarných reprodukcí a jiných
neperiodických publikací. My se budeme starat o
to, aby Ústřední ediční rada
byla složena ze zástupců všech složek
kulturního a veřejného života, interesovaných
na vydávání knih a publikací, a zvláště
pak o to, aby v ní měli vlivné zastoupení
naši spisovatelé, vědci a učenci. Ediční
rada bude přitom mít jednotlivé speciální
komise, povolané vyslovovat se odborným hlasem o
vydávání knih z různých oborů
literatury, knih dětských, knih literatury mládežnické,
vojenské, rolnické, vědecké atd. Kromě
toho chceme, aby každý vydavatelský podnik
měl svého ideologicky vůdčího
literárního redaktora z řad významných
spisovatelů, vědců nebo publicistů.
Postup při zadávání
knih k povolení bude tedy napříště
ten, že kniha posouzená a schválená
odpovědnou redakcí příslušného
vydavatelství bude předložena ministerstvu
informací a osvěty, to znamená příslušným
sektorem edičního oddělení v publikačním
odboru našeho ministerstva bude dána k posouzení
ediční radě, resp. její speciální
komisi, a podle návrhu ediční rady pak ministerstvo
informací a osvěty o vydání knihy
rozhodne. Je jasné, že v nutných případech
bude možno znovu posoudit oprávněnost učiněného
rozhodnutí. Chceme vskutku všemi způsoby zaručit,
co žádal pan zpravodaj, aby u nás již
nevycházel knižní brak, aby u nás nevycházela
vadná a škodlivá literatura, aby u nás
byly vydávány knihy hodnotné a aby se významným
a cenným dílům slovesného umění
dostalo plné pozornosti, péče a důstojného
vydání. Zdůrazňuji to zvláště
proto, že vydavatelský zákon je tendenčně
napadán i v cizím rozhlasu, jakoby znamenal nějaké
omezování a rdoušení tvůrčí
svobody spisovatelů a publicistů. Já jsem
už na sjezdu Svazu československých spisovatelů
poukázal na to, jak výsměšně
zní obhajoba tvůrčí svobody v ústech
reakčních emigrantů, v ústech představitelů
československé buržoasie, která rdousila
za prvé republiky tvůrčí svobodu,
jak mohla, která proskribovala díla pokrokové
literatury a která dávala, věznit nejlepší
české básníky a spisovatele, jež
naše lidově demokratická republika jmenovala
národními umělci. A pan zpravodaj prof. dr.
Julius Dolanský už správně vylíčil,
jak to vypadalo s rozvojem původní tvorby, s vydáváním
sbírek básní, knih, vědeckých
spisů, a jak to vypadalo s postavením spisovatelů
ve starých poměrech měšťácké
demokracie, jež chtějí reakční
pomlouvači nyní vychvalovat. Každý ví,
jak vskutku těžko bylo jedinci - tvůrci se
uplatnit s nějakým dílem, když neměl
prostředků na využití formální
vydavatelské svobody. Byl odkázán vskutku
jen na blahovůli nakladatelů, takže svobodu
měli nakladatelští podnikatelé - svobodu
vykořisťování a odírání
a ne svobodu tvůrčí. A vzpomeňme si,
jak to nakladatelé dělali v tehdejších
poměrech, kdy kniha byla předmětem obchodu,
předmětem výdělečného
podnikání. Nejhodnotnější kniha
vskutku mnohdy nenalezla nakladatele anebo byla vydávána
v malém nákladu, jak se dnes přesvědčujeme,
zatím co knihy pochybné kvality a sentimentálního,
mnohdy nemravného obsahu se dočkaly největších
nákladů. Hodnotné knihy byly drahé
a knižní brak, určený pro velký
obrat, byl levný.
Nakladatelští podnikatelé
vskutku hodně vydělávali, jak se o tom přesvědčujeme
nyní, když jsme do soukromých nakladatelství
dosadili zmocněnce. Je pravda, co řekl pan zpravodaj,
že všichni nakladatelé - s výjimkou těch,
kteří obětavě a oddaně sloužili
dělnickému hnutí - přímo strašně
zbohatli. A zatím co soukromí nakladatelé
bohatli, spisovatelé zůstávali chudí,
žili v bídě a nouzi. V první republice
byl zvláštností spisovatel dobře nebo
lépe situovaný. Ano, tak tomu bylo dříve,
v poměrech měšťácké demokracie,
a nikdo, kdo má cit pro pravdu, nemůže popřít,
jak se již změnily poměry v naší
lidově demokratické republice proti minulosti, pokud
jde o podporu činnosti spisovatelů i pokud jde o
jejich postavení funkční a o jejich poslání.
Nový vydavatelský zákon
vytvoří ještě lepší podmínky
pro rozvoj naší publikační činnosti.
Každý tvůrce se bude moci vskutku uplatnit
s dobrým dílem přes některou korporaci,
již bude příslušet vydavatelské
oprávnění. Týká se to všech
oborů vydavatelské činnosti a v plné
míře se to týká oboru literární
tvorby. Uvedl jsem již, že spisovatelé budou
vlivně spolurozhodovat v ediční radě
a Svaz československých spisovatelů bude
míti ještě nadto svůj vlastní
veliký vydavatelský podnik. (Potlesk.)
Co se týče tvůrčí
svobody, mohu opětně opakovat to, co jsem řekl
na sjezdu spisovatelů. Naší novou ústavou
je výslovně zaručena svoboda tvůrčí
duševní činnosti. My chceme, aby se naši
slovesní tvůrci cítili ve své činnosti
co nejsvobodněji a aby tvořili nová díla
co nejbohatěji. Stejně však uznáváme
svobodu kritiky a svobodu výběru, pokud jde o výsledky
tvůrčí činnosti. Nelze přece
tvůrčí svobodu pojímat tak absurdně,
že by mělo být tištěno, co se stvoří,
ať je to sebenejapnější anebo sebereakčnější.
Nikoliv; máme zájem na tom, aby se tvůrčí
svoboda uplatnila co nejprospěšněji pro naši
věc, pro věc lidové demokracie, pro věc
socialismu. Tím je také nyní určena
naše základní linie při řízení
vydavatelské činnosti. Ano, je určena tím,
že odstraňujeme kapitalismus s jeho pozůstatky
a že jdeme k socialismu, že žijeme v nových
poměrech a že si uskutečňováním
pětiletky budujeme základ pro šťastný
socialistický život, že chceme převychovat
celý národ a že si chceme v naší
zemi vychovat nového člověka, socialistického
člověka. Tím vším je určováno
naše posuzování otázky, jaké
knihy se mají u nás vydávat. Celou naši
vydavatelskou činnost budeme nyní orientovat jen
na literaturu pokrokovou, revoluční, lidově
demokratickou a na literaturu socialistickou. (Potlesk.)
A jako budeme podporovat naši literaturu, tak budeme šířit
díla velké literatury Sovětského svazu
(Potlesk.), lidově demokratických zemí,
a díla pokrokové literatury z druhých zemí,
díla, jež jsou v souladu s našimi city a mohou
nám podat obraz o tom, jak pracující lidé
druhých zemí usilují o totéž,
co my již v Československu máme.