Paní a pánové, s rozvíjejícím
se krajským zřízením naskýtají
se nám tu i po této stránce nebývalé
kulturní možnosti, jichž je nutno co nejvhodněji
a nejúčelněji využít. Tento skromný
podnět jsem si nechal na závěr. V oblasti
naší národní kultury je třeba
uskutečnit nejširší decentralisaci. Krajským
zřízením dostalo se nám snažšího
přístupu k venkovu a vůbec k pracujícímu
lidu, při čemž však nové krajové
celky jsou natolik schopné a silné, že se naprosto
není třeba obávat paběrkaření
a zužování rozměrů kulturní
práce. Je nemyslitelné, aby se vytvářela
jen centrální kulturní střediska a
opomíjely se kraje. Zákon sám mluví
pro krajová komunální nakladatelství
všude tam, kde jsou pro to předpoklady. Přimlouvám
se vřele za tato krajová komunální
nakladatelství, která by se stala krajskými
středisky a plnila vedle poslání celostátního
především poslání krajové
a regionální, t. j. soustředila na sebe veškeré
tvůrčí mladé síly a nové
mladé autory a kulturní pracovníky. Podle
dosavadních zkušeností víme, že
velké podniky věnovaly málo pozornosti hledání
nových budoucích spisovatelů a umělců.
Zde je pravé poslání krajových nakladatelství.
Je třeba rovněž uvážit,
aby díla národních klasiků, tkvících
v tom kterém kraji, byla svěřena k vydávání
budoucím komunálním krajovým nakladatelstvím.
Z minulosti víme, co pro národní kulturu
vykonala malá venkovská nakladatelství. Vzpomeňme
tu jen záslužné činnosti Dobrého
díla ve Staré Říši, nakladatelství
Obzinova, Müllerova a Šnajdrova. Tato nakladatelství
vychovala pozdější slavné autory, jichž
se potom chopila velká nakladatelství pražská.
Po stránce grafické byly české knihy
oceňovány jako nejlepší na světě.
A byli to venkovští Floriánové, Obzinové,
Krylové, Scottiové a Müllerové, kteří
učili tiskaře, jak vypravit krásnou knihu.
Podíváme-li se po Slovensku,
tam si dovedli poradit. Kromě nakladatelství v Bratislavě
jsou nakladatelské podniky roztroušeny po všech
známých kulturních střediscích.
Tyto podniky mají svou tradici, plní zdárně
své kulturní poslání jak celostátní,
tak krajové. Jen se podívejme na Matici slovenskou,
která po desítiletí vydává
nejlepší slovenská díla v Turčanském
Sv. Martině, je to Učitelské nakladatelství
v Banské Bystrici a v ostatních střediscích,
Prešově, Žilině a Liptovském Sv.
Mikuláši.
V důvodové zprávě
k návrhu zákona se uvádí, že
zákon nevznese zvláštní požadavky
na státní pokladnu. Je tedy opravdu třeba,
aby při sestavování edičního
programu bylo pamatováno na to, aby krajové komunální
podniky směly vydávat své klasiky, čímž
se budou moci intensivněji věnovat práci
průkopnické, výchovné i propagační.
Nezapomínejme, že s otázkou krajových
komunálních nakladatelství souvisí
i další život venkovských tiskáren,
z jejichž dílen vyšla už mnohá díla
mistrovská. Je tedy i v hospodářském
zájmu našich nově zřízených
krajů, aby tato krajová nakladatelství byla
zřízena a stala se kulturními středisky
zdravého a socialistického regionalismu. Bude tu
příležitost k dělbě práce,
která nenaruší celek, ale naopak jej vyhraní
a zpevní.
Ne pouze Praha, ne její centralismus,
ale lid, lid v továrnách, dílnách
a na polích budiž základním kamenem
k vytváření kulturních hodnot, kultury
naší české a slovenské knihy.
Bude nutno pracujícímu lidu vykládat o knize,
učit jej knihy si vážit a uměti ji číst.
Věříme, že nová úprava
vydavatelských poměrů odstraní s likvidací
soukromokapitalistického podnikání všechny
tyto stíny a nedostatky, a dobré podněty
znásobí.
Vítáme proto tento další
pokrokový zákon v naší kulturní
pětiletce a budeme jednomyslně pro něj hlasovat
a jeho provádění podporovat.
Místopředseda David:
Slovo má pan posl. dr. Trávníček.
Posl. dr. Trávníček:
Vážené Národní shromáždění!
Dovolte mi několik poznámek
k navrhovanému zákonu, poznámek, týkajících
se vědního oboru a s ním souvisícího
oboru učebnicového. Svoboda nakladatelské
činnosti v buržoasním a kapitalistickém
státě byla a je součástí svobody
všeho podnikání; měla proto ráz
plně obchodní, výdělečný
a směřovala k nabývání soukromých
bezpracných zisků. Kniha byla a je v kapitalistickém
řádě předmětem obchodní
spekulace, obchodního čachru. Kniha, která
je účinným nástrojem národní
kultury, prostředkem výchovy a osvěty, významným
činitelem ve státním a národním
budování, byla a je postavena v kapitalistickém
řádě na roveň všem rukodělným
a strojovým výrobkům. Svoboda knižního
podnikání za kapitalistického řádu,
pokrytecky zdůrazňovaná lidskou touhou po
všeobecné volnosti, vedla v oboru vědním
a učebnicovém k neblahému zmatku, který
nebezpečně ohrožoval nejen zdárný
vývoj vědeckého a učebnicového
písemnictví, nýbrž i vědecký
vývoj sám.
Vědecká kniha má zcela
přirozeně poměrně omezený okruh
čtenářů, spotřebitelů
a je tedy pro nakladatele v kapitalistickém řádě
výrobkem velmi málo výnosným. To pak
znamená pro vědecké pracovníky značné
omezení možností uveřejňovat
výsledky svého zkoumání. Pro národ
a pro stát znamená to ochuzení o nové
vědecké poznatky, které mohou mít
značný význam pro další kulturní
vývoj.
Na druhé straně pak čistě
obchodní základ nakladatelské činnosti
vede v oboru vědním a učebnicovém
k tomu, že nakladatelé, chtíce uspokojiti hlad
po poznání, vydávají knihy méně
hodnotné nebo i bezcenné. Jejich autoři jsou
si vědomí malé hodnoty svých děl,
dovedou pracovat rychle, spokojují se proto s nejmenším
honorářem a vytvářejí tak pro
nakladatelské počtáře předpoklady
jejich obchodní činnosti. Toto změlčení,
zpovrchnění vědecké a učebnicové
činnosti, vědeckého a učebnicového
písemnictví bylo za druhé světové
války v některých oborech tak značné,
že jako přebujely plevel nebezpečně
dusilo opravdovou vědeckou a učebnicovou činnost.
Navrhovaný zákon odstraňuje
všechny nedostatky, neblahodárné a nebezpečné
důsledky předválečného stavu
s uvědomělou důsledností a přiděluje
a umožňuje vědecké a učebnicové
knize a knize vůbec to důstojné, ale také
důsažné postavení, které má
v socialistické společnosti proto, že je tato
společnost řízena vědecky, vědeckým
poznáním.
Navrhovaný zákon otvírá
schopným a poctivým pracovníkům ve
vědeckém a učebnicovém oboru dokořán
dveře ke skutečné tvůrčí
svobodě, k radostné práci ve prospěch
a k blahu celku, národa a státu, uvědoměle
a sebevědomě jdoucího po cestě socialismu.
Vřelé díky za tento zákon. (Potlesk.)
Místopředseda David:
Slovo má posl. Podborský.
Posl. Podborský: Paní
a pánové!
Roku 1881 stálo před rakouským
soudním tribunálem 31 českých dělníků
jako obžalovaní, že porušili platný
řád rakousko-uherské monarchie, že žádali
svobodu a právo pracujícího lidu, právo
na vzdělání, svobodu tisku a sebeurčení
českého národa. Jako první byl mezi
obžalovanými krejčovský dělník
Ladislav Zápotocký - otec našeho předsedy
vlády Ant. Zápotockého - který
byl odsouzen na 18 měsíců těžkého
žaláře. Tito vyznavači socialistické
pravdy a spravedlnosti bojovali za svobodu tisku, za mateřskou
řeč a za svobodu českého národa.
Ukázali cestu, jak se bránit proti útlaku
sociálnímu a národnímu, jak bojovat,
aby čs. národ nabyl svobody, aby byla odčiněna
Bílá hora a Lipany, r. 1848 a všechna ta utrpení
a ponížení českého národa;
ukázali, jak bojovat, aby čs. lid svrhl kapitalistická
pouta a osvobodil se. Oni to byli, kteří rozpoutali
velký zápas za svobodu, který se přenášel
s generace na generaci, kdy jsme se po dlouhém boji osvobodili
z pout rakouské monarchie a začali budovat naši
první republiku.
Tehdy, o vánočních
svátcích r. 1881, když ti první bojovníci
za velkou pravdu a spravedlnost stáli před rakouskou
justicí, vydali naši čeští spisovatelé
prohlášení k českému národu
na obranu české knihy a ve prospěch českého
učení a čtení. Byl to mohutný
hlas pevné víry a odhodlání. Naši
čeští spisovatelé, vidouce to velké
revoluční probuzení čs. pracujícího
lidu, připomínají v něm národu,
že v zápase o zachování a utužení
naší české národnosti je pěstování
a podpora našeho písemnictví pákou nejmocnější.
V dobách našeho národního života
jedině kniha nám zůstala přítelkyní,
vždy věrná, udržujíc paměť
na minulost, povzbuzujíc k nadějím a sílíc
nás. Doba beznaděje minula. Český
národ, přetrvav nepřízeň věků,
stojí tu opět ve své mužné, bujaré
síle dychtiv práce na poli pravé osvěty
a pokroků. Národ, který již tolik svízelů
vítězně překonal a tak statečně
si vede ve své duševní práci, dobude
si místa, jež mu přísluší.
Tato výzva našich spisovatelů,
toto volání Jana Nerudy, Aloise Jiráska,
Třebízského, Jakuba Srbesa, Holečka,
Sládka, Miroslava Tyrše, Jaroslava Vrchlického
a jiných našlo ohlas mezi pracujícím
lidem. Těch 31 dělníků, kteří
stálí před soudním tribunálem
rakouským, a celá dělnická třída
šli do boje za tuto pravdu a všichni nesli statečně
pochodeň osvícení českého ducha
a myšlení. To už nebyl národ pokořený
a ponížený; to byl národ bojující
za svou svébytnost, za svobodu, národ hrdý,
statečný, který vedla dělnická
třída, jež čerpala sílu z nového
světového názoru, z učení marxistického.
Tehdy se žilo těžce a těžký
byl boj. Český národ neměl na růžích
ustláno. I naší české knize,
našemu písemnictví a spisovatelům se
těžce žilo. Bída, nedostatek, persekuce,
žalářování - to byl náš
úděl. Nebylo svobody. Jen ten měl svobodu,
kdo psal ve jménu těch, kteří u nás
vládli na úkor pracujícího lidu, na
úkor širokých vrstev národa. Byla to
cizí i domácí šlechta, cizí i
domácí buržoasie. Lid trpěl, ale bojoval.
Vzpomeňme údobí první republiky, kdy
u nás čs. pracující lid pod vlivem
Velké říjnové revoluce v Rusku rozbil
rakouskou monarchii a po 300 letech otroctví proklamoval
14. října 1918 proti vůli západních
mocností a proti české i německé
buržoasii svobodu českému národu, Československou
republiku.
Dělnická třída
však byla za krátkou dobu znovu zrazena českou
buržoasií a proradnými vůdci dělnického
hnutí. Rok 1920 byl osudovou křižovatkou naší
republiky. Místo abychom se ubírali cestou uskutečnění
socialistických zásad, nastoupili jsme cestu kapitalistického
řádu. Smutná historie se opakuje. Tisíce
dělníků stojí před soudními
tribunály, tak jako ti první bojovníci z
r. 1881. Ve jménu zákona! Ne ve jménu republiky
Československé, ale ve jménu Preissů,
Hodžů, Kramářů, Beranů,
Stříbrných, Zenklů, Henleinů
byli příslušníci dělnické
třídy, členové komunistické
strany, odsouzeni do žalářů. Mezi nimi
syn Ladislava Zápotockého, Ant. Zápotocký,
nynější předseda naší vlády.
I naši strážci svobody
umění a našeho písemnictví nastoupili
cestu persekuce. A přece tito lidé nechtěli
nic jiného než právo svobody pracujícímu
lidu. Česká buržoasie společně
s německou dusila velikou socialistickou pravdu svobody
ducha a myšlení. (Hluk. - Místopředseda
David zvoní.) Dělnická třída,
náš rolník, naše inteligence žili
pod velikým sociálním a kulturním
útiskem, a přece to nebyl národ pokořený
a ponížený. Byl to jen dočasně
zotročený národ, byl to národ bojující,
statečný, hrdý, zocelený tvrdým
bojem, v jehož čele stála naše slavná
komunistická strana pod vedením soudruha Klementa
Gottwalda, která čerpala sílu z učení
a zásad marx-leninistických. Velké budování
socialistického řádu v Sovětském
svazu bylo i našemu pracujícímu lidu jasným
světlem do velikého zápasu za svobodu. Veliké
volání našich národních myslitelů,
Jana Nerudy, Al. Jiráska, Vrchlického a jiných
z minulosti znovu se rozeznívá: svoboda ducha a
myšlení, svoboda lidu, svoboda českého
národa! Vidíme F. X. Šaldu, K. Tomana, Pražáka,
Ivana Olbrachta, S. K. Neumanna, Malířovou, Majerovou,
Pujmanovou, Ant. Sovu, jak jdou s pracující třídou,
a nová generace básníků a spisovatelů,
Josef Hora, Jindřich Hořejší, Wolker,
Nezval, Halas, Laco Novomeský, Smrek, Poničan, jak
jde s dělnickou třídou, s pracujícím
lidem pod praporem slavné komunistické strany, která
stojí v čele národa a vede tvrdý boj
za jeho existenci a svobodu.
Mnichov, strašná zrada na čs.
národě, připravil českému lidu
nové utrpení a otroctví. Pracující
lid pod vedením komunistické strany jde do revolučního
vývoje. Stojí to mnoho životů a mnoho
krve. Národ odsouzený fašismem k smrti neumírá,
ale žije, i když nejlepší synové
a dcery našeho národa umírají v káznicích,
koncentračních táborech a na popravištích.
Národ jde kupředu a bojuje. Naši čeští
spisovatelé a pokrokoví pracovníci se řadí
do této veliké fronty za svobodu československého
národa. Slyšíme žhavé vyznání
a výzvu, slyšíme volání Vladislava
Vančury, Bedřicha Václavka, Julia Fučíka,
Halase a jiných: "My spisovatelé se přihlašujeme
k hnutí, jež usiluje o svržení fašismu
a nastolení vlády, která by vyšla ze
svobodné volby lidu. Jsme ochotni se zasadit dnes i kdykoli
v budoucnosti jak proti těm, kdož se zbaběle
smiřují s nacismem, tak proti jiným, kteří
by chtěli pro zájmy osobní nebo skupinové
tříštit jednotu národa v boji za svobodu.
V bodu 6 tohoto provolání
se pak praví: "Veřejná správa
uměleckých záležitostí budiž
vzata z rukou byrokracie a svěřena samosprávným
institucím umělců samých, jak v jednotlivých
oborech umění, tak i v nadřízených
instancích až po místa nejvyšší."
V r. 1945 jsme dosáhli znovu svobody.
Veliký dík patří především
Rudé armádě, která na hlavu porazila
našeho úhlavního nepřítele -
německý fašismus. Nastoupili jsme novou cestu,
lidově demokratickou. I tato cesta byla narušována
naší buržoasií. Víte, že náš
slavný únor 1948 definitivně rozhodl ve prospěch
pracující třídy a že ti, kteří
usilovali o politický zvrat u nás, aby nastoupili
cestu kapitalistického řádu, na který
má dělnická třída hořké
vzpomínky, s nímž má trpké zkušenosti
a který nese nesmazatelnou vinu na tom, že český
národ byl zotročen - byli definitivně a navždy
odstraněni. Víte, že dělnická
třída, pracující lid, pod vedením
slavné komunistické strany Československa
nejenom porazil nepřátele, ale že jsme pod
jejím vedením nastoupili cestu k socialismu.
Naše nová květnová
ústava - výsledek slavného února,
v níž jsou shrnuty výsledky naší
národní a demokratické revoluce - vyslovila
zásadu ochrany kulturních statků státem.
Stát se v ní slavnostně zavázal, že
bude podporovat vědu a umění v zájmu
rozvoje národní kultury, pokroku a obecného
blahobytu. Stát také vzal již dříve
rozhlas, film a divadlo a produkce hudební ze soukromých
rukou a k prospěchu národní kultury je znárodnil.
Avšak celá oblast neperiodického tisku zůstala
až dosud mimo tento znárodňovací proces,
a je třeba říci, že zůstala mimo
tento proces k svému neprospěchu.
Viděli jsme, jak soukromokapitalistický
živel zneužíval tohoto stavu z důvodů
zištných a ideových. Reakce se záměrně
chápala zejména překladové neperiodické
literatury, aby šířila v řadách
čtenářů svoji zhoubnou ideologii,
skrytě či zjevně namířenou
proti lidově demokratickému řádu.
Bylo teprve výsledkem historického února
1948, že květnová ústava mohla formulovat
požadavek, aby zákon stanovil, jak bude při
zachování svobody vědy a umění
a se zřetelem k ochraně hodnotných děl
plánovitě řízeno vydáváni
a rozšiřování neperiodických
publikací, zejména knih, hudebnin a reprodukcí
výtvarných děl.
Národnímu shromáždění
je tedy v duchu ústavy předložen tento vládní
návrh zákona, jehož smyslem je plánovitě
řízené vydávání a rozšiřování
knih. Budeme vydávat a rozšiřovat knihy lépe
než dosud, poněvadž z vydavatelské činnosti
bude vyloučen živel soukromokapitalistický
a poněvadž všechna vydavatelská činnost
bude zaměřena ke skutečným kulturním
potřebám národního kolektivu v duchu
socialistickém.
Oba tyto požadavky lze uskutečnit.
První z nich, totiž vyloučení soukromokapitalistického
živlu z vydavatelské činnosti, lze uskutečnit
tím, bude-li oprávnění k vydávání
neperiodických publikací udělovat ministerstvo
informací a osvěty a bude-li je udělovat
státním orgánům, politickým
stranám Národní fronty, Revolučnímu
odborovému hnutí, celonárodním organisacím
a vrcholným organisacím kulturním. Druhým
požadavkem je zaměření vydavatelské
činnosti ke skutečným kulturním potřebám
národního kolektivu; a tohoto dokonalejšího
způsobu lze dosáhnout, budou-li všechny vydavatelské
zájmy zharmonisovány se skutečnými
zájmy národa a státu.
Lidová demokracie usiluje o vytvoření
nového člověka, který ztotožňuje
své vlastní zájmy se zájmy celku a
který je si vědom toho, že jeho svoboda duchovní,
hospodářská i politická je podmíněna
kolektivním chápáním všech úkolů
v družnosti a socialistickém pojetí života.
Je velkým a čestným úkolem našeho
písemnictví, vědy a umění,
aby zobrazovaly tento přerod člověka, a je
třeba knižní produkci k tomuto čestnému
a velikému cíli zaměřit.
Jiným velkým úkolem
vydavatelské činnosti je úsilí a boj
o mír. Je to úsilí tím krásnější
a odpovědnější, čím více
k nám doléhá volání západních
imperialistů, zachvácených šíleným
amokem války a nenávisti k svobodnému člověku.
Ano, mír! Pro všechny a pro každého! Vidíme
v popředí boje o zabezpečení míru
lidově demokratické státy v čele se
Sovětským svazem. Slyšíme to žhavé
vyznání vedoucího francouzského pracujícího
lidu Thoreze, mocný a hrdý hlas odhodlání
bojovat za mír všemi prostředky. Mír
a svobodu! - tak volá vůdce italského pracujícího
lidu, posl. Palmiro Togliatti. Ženy v Americe, v Anglii,
ve Francii, na celém západě společně
s muži volají "Mír!" a řadí
se k velké frontě lidově demokratických
států.
Je třeba volat k pořádku
a povinnosti všechny zástupce lidu, poslance, členy
francouzského parlamentu, sněmovny anglické,
italské, všechny tam na západě, k pořádku
a povinnosti za mír. Lidstvo má právo, jak
to řekl velký myslitel Romain Rolland: "Národové
západu, vy, kteří jste po dlouhé věky
byli avantgardou lidstva, kdy konečně zaujmete vhodné
místo mezi staviteli nového světa? Naše
hlasy odpovědí hlasům znějícím
z Ruska a celý Západ bude ozvěnou východu."
Mír a socialismus! A neumlčíte
tu jeho velikou pravdu, vy tam na Západě, neumlčíte
ten jeho hlas! My mu dáme znět v naší
zemi, v naší republice, protože u nás
je svoboda. Je třeba ukázat, jak mocné jsou
sociální síly, které usilují
o mír a které nemají v úmyslu poslouchat
propagátory nové světové války.
Proto je naší povinností - a my tu povinnost
také splníme - bojovat všemi prostředky.
Je tedy nanejvýš potřebné, abychom mohli
rozšiřovat knihy v tomto duchu.