Proto vítáme vládní
návrh zákona o vydávání a rozšiřování
knih, hudebnin a jiných neperiodických publikací
a věříme, že po jeho proměnění
v zákon budeme vydávat a rozšiřovat
krásné knihy lépe, než tomu bylo dosud.
Kniha je zbraň ducha. Byla nám útěchou
v dobách těžkých a zlých. V dobách
nejtěžšího utrpení našeho
národa museli jsme ji bránit a chránit, museli
jsme za její existenci bojovat. Nyní stává
se svobodnou. Odčiňujeme tímto zákonem
velikou křivdu, páchanou na české
knize, která byla a je spjata s osudem našeho národa.
Ta plamenná výzva o volání našich
mistrů slovesného umění, Jana Nerudy,
Vrchlického, Arbesa, Jiráska, Wolkera, Hory, Tomana,
Vančury, Julia Fučíka a jiných, a
zač dělnická třída bojovala,
se dnes stávají skutkem.
Paní a pánové, odhlasováním
tohoto zákona, věřte, uskutečníme
dávný sen našich velikánů ducha
a myšlení, uskutečníme pravdu bojovníků
z roku 1881, z dávné i blízké minulosti,
kteří umírali v žalářích
a na popravištích německého fašismu
za svobodu národa, aby naše umění, kultura,
naše kniha staly se majetkem celého národa
a velikou duchovní zbraní na naší vítězné
cestě k socialismu tak, jak nám ji ukázal
náš strážce svobody, ducha a myšlení,
náš president Gottwald (Potlesk.)
Místopředseda David.
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji
posl. dr. Dolanskému.
Zpravodaj posl. dr. Jul. Dolanský:
Všecky změny a opravy návrhu, jak jsem je uvedl,
jsou obsaženy v tisku 250; tam je doslovně uvedeno
také nové znění zákona na str.
2-4.
Místopředseda David:
Děkuji.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 15 paragrafů, nadpisy
paragrafů, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, kromě těch, které byly
uvedeny p. zpravodajem, dám o celé osnově
hlasovati najednou podle zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou
zákona, to je s jejími 15 paragrafy, nadpisy paragrafů,
nadpisem zákona a úvodní formulí,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu zákona ve znění zprávy výborové.
(Potlesk.)
Nebude-li námitek, přistoupíme
nyní k projednávání čtvrtého
odstavce pořadu. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávat čtvrtý
odstavec pořadu, jímž je
4. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 247)
o organisaci správy v hlavním městě
Praze (tisk 255).
Zpravodajkou je posl. Machačová-Dostálová.
Dávám ji slovo.
Zpravodajka posl. Machačová-Dostálová:
Pane předsedo, paní a pánové!
Zákonem o organisaci správy
v hlavním městě. Praze, který nyní
máme projednávat, naplňuje se především
§ 129, odst. 2 Ústavy 9. května, který
stanoví, že organisaci lidové správy
v hlavním městě republiky upraví zvláštní
zákon. Dnes tedy splňujeme toto ustanovení
našeho základního zákona. Jde však
o více nežli snad o pouhé mechanické
splnění toho, k čemu nás zavazuje
naše ústava. Mám za to, že ono výjimečné
postavení, které Praze přiznává
ústava, nepochází jen z té skutečnosti,
že Praha je hlavním městem republiky, že
je sídelním městem presidenta a vlády,
nýbrž že ona výjimečnost má
býti zdůrazněna historickou úlohou
Prahy a jejího lidu v době minulé i v době
nedávné.
V květnu 1945 i v únoru 1948
se rozhodovalo o osudu celého národa na pražských
ulicích a pražský lid to byl, který
se postavil rozhodujícím způsobem jak proti
okupantům, tak v únoru proti zrádcům
z vlastních řad. Budete-li dnes, paní a pánové,
projednávat a schvalovat zákon o organisaci správy
v hlavním městě Praze, mějte prosím
přitom na mysli, že zde nejde jen o některá,
byť i nová správní nebo organisační
opatření, ale že zde jde o jakýsi základní
zákon, který má na dlouhou dobu umožnit
růst a rozkvět našeho hlavního města,
neboť veškerá činnost politická,
hospodářská i kulturní bude řízena
lidovými orgány.
Jaké jsou jeho hlavní charakteristické
rysy? Především uzákoňuje jednu
z vůdčích zásad lidové demokracie,
že lid si zákony nejen dává, ale že
aktívně spolupracuje při jejích provádění,
neboť tento zákon, který vy jako zástupci
lidu zde ve sněmovně přijmete, bude uskutečňován
nejen zástupci lidu v národních výborech,
ale i lidem samým, a lze říci, že dává
možnost každému jedinci, aby svou kritikou nebo
činorodým námětem ovlivnil práci
svého národního výboru. Při
nové organisaci lidové správy v Praze jde
vlastně i o to, aby každý občan pochopil,
že plnění veřejných úkolů
není jen věcí úřadů,
nýbrž že každý občan má
právo a dokonce povinnost účastnit se každodenně
plnění úkolů veřejné
správy. A jde o úkoly nemalé, neboť
jak podle ústavy samé, tak i podle právě
projednávaného zákona bude lidová
správa vykonávat na území Prahy veškerou
pravomoc. Přebíráním agend ze zaniklého
zemského národního výboru a jednotlivých
ministerstev se podstatně rozšíří
okruh její působnosti. Vždyť na příklad
i veškeré veřejné finance, t. j. berní
správy, ba dokonce i celní úřady,
úřad ochrany práce, to všechno dnes
bude spravovat ústřední národní
výbor a obvodní národní výbory.
To je, paní a pánové,
podstatný rozdíl mezi naší lidovou demokracií
a onou tolik vychvalovanou a nám často za vzor dávanou
demokracií buržoasní. Chtěla bych vzpomenout
při této příležitosti třeba
oněch deputací pracujících lidí,
kteří v době před únorem přicházeli
ke svým poslancům do parlamentu. Někteří
z těchto zvolených zástupců lidu posílali
na deputace strážníky a vykazovali je z parlamentu
a projevené vůli říkali teror ulice.
Lidová správa nejen že nikoho, kdo chce poradit
nebo ukázat, jak lépe sloužit lidu, nevyhání,
nýbrž přímo zve a požaduje od pracujícího
lidu, aby se aktivně zapojil do správy svých
záležitostí. A můžeme říci,
že cokoliv dobrého za ta necelá čtyři
léta zkušeností vzniklo nebo bylo uskutečněno,
vytrysklo vždy z bohatého pramene tvůrčích
schopností našeho pracujícího lidu.
Tož to je jedna z hlavních zásad, která
charakterisuje zákon o organisaci lidové správy
v hlavním městě Praze.
Druhou takovou zásadou je, že
zákon ve svých důsledcích odstraňuje
beze zbytku i poslední stopy dřívější
policejně byrokratické správy a proměňuje
ji ve správu důsledně lidovou a demokratickou.
Nebude na škodu také si připomenout, že
zdánlivě malé pozůstatky někdejšího
policejně byrokratického režimu sloužily
až do února naší reakci jako platforma
k útokům proti našim revolučním
vymoženostem, proti všemu, co nás mělo
přiblížit k socialismu, a často byly
namířeny proti samé myšlence národních
výborů.
Před únorem byla pražská
radnice velmi často svědkem, jak se některé
reakční elementy snažily postavit mezi stát
a obec barikádu všelijakého harampádí
starých dvorských dekretů, císařských
patentů a zákonů z doby Marie Terezie; jak
se snažily využít Prahu a dostat ji do oposice
proti vlastní vládě. Zákon odstraňuje
jakýkoli, ve svých důsledcích nezdravý
systém dvojkolejnosti a uskutečňuje také
v Praze onu zásadu ústavy, že národní
výbory jsou orgány státní moci na
svém území. Zákon odstraňuje
také s definitivní platností pražský
magistrát. Je samozřejmé, že nejde jen
o škrtnutí neblaze proslulého jména,
ale především o odstranění pojmu,
který pro pražského občana magistrát
znamenal, pojmu nástroje dříve vládnoucí
kapitalistické třídy, která tohoto
magistrátu dovedla tak využívat a zneužívat
ve svůj prospěch a proti zájmům občanů.
Kdybychom se zeptali kteréhokoli průměrného
pražského občana, jaký by chtěl
mít svůj národní výbor a jak
by měla vypadat správa jeho města, nepochybně
by odpověděl, že by měla byt jednoduchá,
hospodárná a co nejvíce blízká
lidu.
Tož se podívejme, do jaké
míry zákon tyto požadavky plní, a to
nejen slovem, ale i duchem, kterým je naplněn. Jednoduchá
správa je taková, která odstraňuje
všechny zbytečné komplikace, která -
promítnuta do praktického života - by odstranila
putování občanů za jejich záležitostmi
ze dveří do dveří, od referenta k
referentu, od jedné instance ke druhé, s horou dokladů
a mořem podpisů. Zákon a vládní
nařízení, které jej má blíže
rozvést, nejen že umožňuje jednoduchou
správu, ale vlastně ji přímo nařizuje
tím, že přenáší výkon
pravomoci přímo na referenty, kteří
také sami přímo na místě mohou
rozhodovat. Odpadá tedy cesta do komise, z komise do rady,
do plena a kdoví kam ještě.
Ale jsou ještě další
paragrafy tohoto zákona, které celou dosavadní
tězkopádnou a složitou správu podstatně
zjednodušují. Pochopitelně, že ruku v
ruce se zjednodušením správy jde i její
zhospodárnění. Nejpevnější
je vždy správa nejjednodušší, a na
tomto poli udělal proto ústřední národní
výbor už pěkný krok kupředu tím,
že z některých dosavadních byrokraticky
spravovaných úřadů nebo ústavů
vytvořil komunální podniky se skutečně
podnikovým vedením, s denním obratem až
15 milionů Kčs, které za poměrně
krátkou dobu své činnosti vykazují
slušné úspěchy právě na
poli zhospodárnění veřejné
správy. Dnešní doba vyžaduje i od veřejných
a obecních zaměstnanců, aby zvyšovali
produktivitu práce. Pod kontrolou lidu budou napříště
nejen volení zástupci, ale i zaměstnanci
ústředního národního výboru
a jeho orgánů, kteří se stejnou měrou
musejí přičinit o to, aby každá
věc občana byla vyřizována s láskou
jako věc živého člověka a ne
jako mrtvé jednací číslo.
Už prvé přípravy
k decentralisaci ukazují, že bude možno dosavadní
počet zaměstnanců částečně
snížit, neboť myšlenka decentralisace spočívá
především v nové, lepší
organisaci práce. Za krátkou dobu od února
můžeme pozorovat velké změny. Zlepšil
se zejména poměr mezi úředníkem
a občanstvem. To, co se nám nepodařilo za
20 let předmnichovské republiky daří
se nám nyní. Dokladem toho je výzkum, který
byl v nedávných dnech proveden ústavem pro
výzkum veřejného mínění
při komunálním náborovém podniku;
a tu se ukázalo, že orgány lidové správy
jsou pražským občanstvem posuzovány
poměrně dobře. Ukázalo se, že
už většina zaměstnanců ústředního
národního výboru a jeho složek si osvojila
z valné části slušné jednání
s lidmi a opustila staré byrokratické způsoby.
Prostě občan přestal pro ně být
pouhou stranou. Jen 20 % Pražanů si postěžovalo,
že zaměstnanci ústředního národního
výboru s nimi jednali suše a bez zájmu, a jen
7 % sdělilo, že byli přijati nevlídně.
Naproti tomu daleko největší část
dotázaných měla zkušenosti dobré
a potvrdila, že úřad skutečně
už dnes není vrchností. Výzkum ukázal
další zajímavou věc, že se pražský
občan obrací ve svých záležitostech
průměrně nejméně třikrát
do roka na některý z orgánů ústředního
národního výboru. To znamená, že
má-li Praha 1 mil. obyvatel, je třeba jen tímto
způsobem vyřídit do roka přes 3 mil.
záležitostí.
Výzkum potvrdil dále, že
je stálý předpoklad, o kterém jsem
se již zmínila, že je třeba zainteresovat
pražského občana na práci lidové
správy. Ústřední národní
výbor a obvodní národní výbory
se musejí od občana dovědět o všech
jeho přáních, a naopak, občané
musejí být informováni o všech těžkostech,
na něž ústřední národní
výbor ve své práci naráží,
a musejí je pomáhat řešit a odstraňovat.
Celých 71 % Pražanů potvrdilo při výzkumu,
že se zajímá o činnost pražské
lidové správy.
Je tu otázka, jak přibližuje
zákon lidovou správu hlavního města
lidu. Přibližuje ji účelnou decentralisací
dolů na obvodní národní výbory,
decentralisací všeho, co se nedotýká
jednotnosti a celistvosti hlavního města, tolik
jako plánování a výstavba města,
rozpočet, doprava, kanalisace a pod. Všimněte
si, paní a pánové, že tady vzniká
nový pojem "obvodní národní výbory"
na rozdíl od dřívějších
obvodních rad, ale také na rozdíl od dnešních
místních a okresních národních
výborů. Obvodní národní výbor
proto, že ve své podstatě slučuje působnost
místních a okresních národních
výborů a že je to vlastně specificky
pražská věc, neboť některé
národní výbory samy o sobě představují
města až s 80.000 i více obyvateli.
Nyní bych chtěla ještě
blíže politicky zdůvodnit některá
ustanovení zákona, především
to, že zákon vymezuje zvláštní
postavení Prahy, která, i když není
samostatným krajem, přece má ústřední
národní výbor s plnou krajskou působností.
Tím, že se maximálně možná
výkonná pravomoc přenese až dolů
na obvodní národní výbory, které
se tím z největší části
stanou rozhodujícím orgánem I. stolice, zjednoduší
se zároveň odvolací cesta, neboť ústřední
národní výbor bude v případech
odvolání rozhodovat jako druhá a konečná
instance.
§ 1 pamatuje také na to, že
Praha musí zůstat jako jediný a nedílný
celek, i když se dělí na několik správních
obvodů, což bude podle § 2 upraveno vládním
nařízením. Po této stránce
se dosavadní struktura Prahy změní. Zásadně
šlo o to, vytvořit pro budoucnost obvody pokud možno
stejné, ne jeden malý a druhý příliš
velký, při čemž se přihlíží
k důvodům hospodářsko-politickým
i správním. Také komunikační
spoje, zalidnění, sociální struktura
i některé prvky urbanistické rozhodovaly
o novém rozdělení Prahy. Bylo dbáno
i toho, pokud se obvody od sebe podstatně liší,
aby jejich vývojová tendence směřovala
k vyrovnání.
§ 5 dělá definitivně
konec s jakýmkoli vrchnostenským postavením
úřadů vůči lidu. Nemáme-li
už dávno vládců z boží milosti,
nemůžeme mít ani takové úředníky,
kterým Bůh, když jim dal úřad,
dal i patent na všechen rozum. Z veškeré své
činnosti jsou volení funkcionáři i
zaměstnanci lidové správy podle tohoto zákona
odpovědni jedinému a nejvyššímu
vládci, svobodnému lidu.
§ 6 určuje okolnosti, za kterých
lze orgány pražské lidové správy
rozpustit. Mám však za to, že to zůstane
jen akademickým ustanovením, neboť v dobách
politicky svízelnějších obstál
ústřední národní výbor
celkem dobře. Tím spíše lze mu důvěřovat
nyní, když pokrokové síly určují
ráz a směr jeho práce. (Předsednictví
převzal místopředseda Žiak.)
Zajímavý a dobrý způsob
řešení podřízenosti pražských
orgánů lidové správy stanoví
§ 8. Je to vertikální podřízenost
od vlády přes resortní ministry až dolů,
a horizontální od plenárního zasedání
přes primátora a radu zase až k referentům
obvodních národních výborů.
Zdá se to komplikovaná záležitost, vyvolávající
duchy kompetenčních sporů, ale opravdu jen
zdánlivě, neboť jaké spory, jaké
křížení působností, řídíme-li
se jen jednou sociální nebo finanční
politikou? Jasno o cílech i o cestách, kterými
chceme ke svým cílům dojít, vylučuje
při vzájemném politickém chápání
úkolů jakékoli zásadní rozpory.
Chtěla bych se ještě
zmínit o novém pojetí funkce hlavních
složek ústředního národního
výboru a obvodních národních výborů,
plena, rady, primátora a referentů. Zákon
stanoví, že plenum se usnáší jen
na zásadních věcech povahy politické,
hospodářské nebo organisační.
Dříve to bylo tak, že rozhodovalo o tisíci
různých jednotlivostech, až se někdy
celková koncepce v tom utopila. Napříště
to bude jinak. Plenum bude určovat jen linii komunální
politiky, schvalovat rozpočty, plánování
a výstavbu města. V zákoně je výslovně
uvedeno, že plenum ústředního národního
výboru může kteroukoli věc stáhnouti
na sebe a vyřídit ji samo. V podrobnostech budou
všechno samostatně rozhodovat referenti. Lidově
demokratický režim se nemusí opravdu bát
svěřit značně velkou pravomoc do rukou
jednotlivců, neboť je přesvědčen,
že na místa funkcionářů lidové
správy přijdou nejlepší z nejlepších,
tím spíše, že napříště
veškerá činnost lidové správy
v celku i v jednotlivých úsecích musí
být a bude plánována. Nic nebude ponecháno
náhodě. Funkcionář lidové správy,
který by na svém úseku neznal konkrétně
a jasně své úkoly, bude zajisté funkcionářem
jen do té doby, než se jeho krátkozrakost projeví.
Stojí za povšimnutí také
§ 28, který vypočítává
některé zákony a normy, které zanikají
přijetím zákona o organisaci správy
hlavního města Prahy. Je mezi nimi kromě
jiných i stoletý dědeček, pražský
obecní řád z roku 1850, který ve zdraví
překonal různé éry, oddaně
sloužil Franz Josefovi, Grošovi, Baxovi i Zenklovi.
V závěru bych chtěla
zákon zhodnotit jako dobré dílo; dobré
především proto, že to je politický
zákon, navíc ještě psaný jasnou
a srozumitelnou řečí. Velmi se přibližuje
onomu ideálu, jak o něm mluvil soudruh Lenin, že
zákon má být takový, aby každá
kuchařka podle něho mohla řídit stát.
Nezachází do zbytečných podrobností,
nesměruje dobrou vůli dělat práci
pro lid ještě lépe. Otvírá Praze
dveře, aby jimi vedla svůj lid do lepší
budoucnosti. Je ovšem samozřejmé, že sebelépe
vysoustruhované paragrafy samy o sobě nedokáží
nic. Život jim musí vdechnout lidé, kádry.
Na pražských funkcionářích lidové
správy, na těch stovkách oddaných
pracovníků, kteří svůj čas,
schopnosti a energii z největší části
dávají úplně nezištně
k disposici, bude záležet, jak budou umět s
tímto dobrým nástrojem zacházet. A
dosud vykonaná práce nám dává
nejlepší naděje.
Jako členka ústředního
národního výboru chtěla bych ještě
poděkovat tomuto shromáždění
a naší vládě v čele se soudruhem
Zápotockým a ministrem vnitra soudruhem Noskem
za jejich zájem a aktivní účast na
budování nové, lepší lidové
správy v naší Praze. Ale především
bych chtěla jménem všeho pražského
lidu poděkovat našemu presidentovi, v němž
má pražský lid a lidová správa
vzácného ochránce, rádce i pomocníka.
Doporučuji proto slavnému Národnímu
shromáždění přijetí tohoto
zákona v plném znění se změnami,
jak vyplývají ze znění zprávy
výborové.