Paní a pánové, přejme
spolu s přijetím tohoto zákona pražskému
lidu, který se v historických okamžicích
národa svou bojovou odhodlaností i uvědomělou
prací význačnou měrou zasloužil
o uskutečňování myšlenek svobody
a pokroku, aby vedl správu svého krásného
města k blahu a k užitku celého národa
a celé naší země. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: K tejto veci
sú prihlásení rečníci. Otváram
preto rozpravu.
Rečníkmi sú posl. Krosnář
a Pexa.
Prosím pána posl. Krosnáře,
aby sa ujal slova.
Posl. Krosnář: Paní
a pánové!
Zákon o organisaci správy
v hlavním městě Praze neznamená jen
souhrn nějakých nových organisačních
opatření pro správu naší Prahy;
má svou mimořádnou důležitost
nejen pro samu lidovou správu, které dává
pevné základy lidově demokratického
právního řádu, nýbrž je
zároveň rozmezím dvou epoch ve správním
vývoji našeho hlavního města. Přijetím
zákona skončí epocha zneužívání
veřejné správy kapitalistickou vládnoucí
třídou, epocha, jejíž stále stoupající
křivka se podstatně zlomila již v květnu
1945. Avšak teprve dnes mizí poslední zbytky
vrchnostenského a policejně-byrokratického
zřízení.
Myslím, že lze právem
mluvit o nové epoše, neboť hlavnímu městu
Praze se tímto velmi dobrým zákonem dávají
veliké možnosti netušeného rozvoje lidové
správy. Zákonem je také dán základní
předpoklad k uplatnění tvůrčích
sil pražského pracujícího lidu na dalším
vývoji a rozkvětu naší Prahy, hlavního
města lidově demokratické republiky, sídelního
města našeho velikého presidenta a vlády,
města, které má všechny předpoklady
k tomu, aby vzkvétalo jako středisko politického
a kulturního života českého a slovenského
národa a aby vedle matičky Moskvy bylo srdcem všech
zemí lidově demokratických vůbec.
(Potlesk.) Přijetím tohoto zákona
stanou se pražské orgány lidové správy
řídícími složkami veškerého
hospodářského, sociálního i
kulturního života v Praze. Budou tedy prakticky odpovídat
za všecko, co se v milionovém městě
bude dít, za to, čím a jak žijí
jeho obyvatelé a jak je město jako sociologický
celek i s jednotlivými složkami svého organismu
zapojeno do plnění celostátních úkolů.
Nebude tedy smět pražská lidová správa
vidět své poslání jenom ve vyřizování
jednotlivých případů, které
ze zákona bude muset vyřizovat, a ve své
hospodářské funkci, ve spravování
obecního majetku, ústavů a zařízení,
ale musí také bezpodmínečně
opustit staré koleje bývalé samosprávy
a musí se stát hlavou, organisátorem veškerého
veřejného života, aby se podle slov našeho
presidenta stala také pražská lidová
správa mocnou pákou při socialistické
přestavbě společnosti. Aby lidová
správa mohla bezpečně plnit tento přednostní
požadavek, bude se muset při veškeré své
činnosti vždy obracet k lidu, hledat nové formy
v co nejtěsnějším spojení s pražským
lidem, s masovými organisacemi a s pražskými
závody. Je samozřejmé, že budou stoupat
požadavky na pražskou lidovou správu. Zákon
propůjčuje Praze mimořádnou autoritu.
To však samo o sobě nestačí. Autoritu
a důvěru nelze nikdy nadiktovat, tu si lze jenom
získat dobrou prací a oddanou službou pracujícímu
lidu.
Bylo by věru nespravedlivé
nevidět velký kus práce, který byl
v Praze vykonán od osvobození, a byť i jen
při zběžném pohledu zpět je si
třeba uvědomit, že v dobách před
únorem se také na pražské radnici koncentrovaly
nejreakčnější elementy, které
našly dočasně přístřeší
v některých tehdejších stranách
Národní fronty. Slouží však ke
cti pražského Ústředního národního
výboru a jeho složek, že v nejzákladnějších
principech uhájili revoluční vymoženosti,
zásady lidové demokracie a náplň skutečně
demokratické lidové správy a v podstatě
ochránili naši cestu k socialismu. Je pochopitelné,
že únor znamenal na pražské radnici rázný
nástup k ozdravění poměrů.
Že se Praha zbavila všeho reakčního
balastu a sabotérů, nejlépe dokazují
některá výstižná čísla.
Zatím co na př. ve stavebnictví byla dvouletka
splněna v prvním roce sotva na 10 %, bylo po únoru
mílovými kroky dohnáno to, co bylo uměle
bržděno, a tak byla dvouletka splněna alespoň
na 75 %. Je samozřejmé a ani se ostatně nepředpokládalo,
že by dvouletka vyřešila nebo zlepšila nedostatek
a poptávku po bytech v Praze. Ale zase zajímavá
čísla ukazují, co bylo i v bytové
politice po únoru uděláno k dobru. ÚNV
a jeho obvodní rady dokázaly v uplynulém
období uspokojit na 20.000 žadatelů a přidělit
jim vhodné byty. Mezi těmito žadateli byla
převážná část dělnických
rodin, které do té doby bydlely často ve
sklepních děrách, v nezdravých bytech
a teď najednou pocítily ve svém životě,
jaký je rozdíl mezi dřívější
tak vychvalovanou demokracií, která je zaháněla
do jeskyň, do dřevěných nouzových
baráčků a do sklepních děr,
a mezi nynější skutečně lidovou
demokracií, která se snaží i za tak
těžkých okolností dát jim předpoklady
k lepšímu a šťastnějšímu
životu.
Nebo si, paní a pánové,
vezměme zásobování milionového
města. Před únorem jsme měli samé
potíže: jednou to byly brambory, po druhé zelenina,
po třetí maso, a tak to šlo dokola. Nemůže
tedy být jen náhodou, že už se po únoru
nevyskytly v Praze žádné obtíže.
Nemůže to být náhodou, neboť náhodě
už nic neponecháváme. A proto se i v zásobování
dělají všechna potřebná opatření
a zajištění daleko dopředu.
Není možno shrnout zde při
této příležitosti všechnu práci,
která byla v Praze zvlášť od února
vykonána. Chtěl bych se však přece jen
zmínit alespoň o dvou věcech: o tom, jak
ÚNV pomáhal dvouletce na poli nové sociální
politiky, a o pražských zemědělcích,
jejichž přičiněním a politickým
uvědoměním se Praha umístila ve výkupu
zemědělských výrobků na nejčestnějších
místech.
Hlavní starost Prahy se obrátila
k budování kolektivní péče
o mládež, neboť ÚNV si byl vědom,
že hlavní jeho úkol v péči o
pracující matku a dítě spočívá
především v odstranění sociální
závislosti pracující ženy, v zajištění
jejich dětí a pracující mládeže
vůbec. Jsou to jesle, mateřské školy,
společné stravování dětí,
budování hřišť, rekreace dětí,
ale též nový způsob dlouhodobého
vyučování dětí v lesních
školách v přírodě, kde se dětí
učí a rychle dohánějí ztráty,
které utrpěly na svém zdraví. Dále
pak to byla akce ošacení dětí a budování
učňovských domovů. Dnes jsme viděli
hlavní úkoly, jak pomáhat výrobě,
která plněním výrobních plánů
musí urychlovat naši cestu k socialismu.
Dnes máme v Praze, paní a
pánové, 51 jeslí. Začínáme
s jeslemi celotýdenními a máme rozestavěno
dalších 23 jeslí. Zavedli jsme v nich už
jiný pořádek. Dítě je tam od
rána, aby matka mohla jít klidně a spokojeně
do práce. Dnes máme v Praze 97 mateřských
škol, a počet dětí i zde neustále
stoupá. Od února jsme sjednotili stravování
tak, že dnes stravujeme na školách 14.000 dětí.
Na prázdninovou rekreaci bylo vysláno 25.000 pražských
dětí a na jejích ošacení bylo
věnováno z prostředků státu
a obce více než 6 milionů. Pražské
ženy s brigádami zpracovaly 300.000 m textilu, na
vánoční nadílku pro děti do
jeslí a mateřských škol.
Vzornou spoluprací občanstva
bylo vybudováno - ponejvíce brigádami - za
minulý rok 56 nových dětských hřišť.
Po revoluci v květnu mělo město Praha jenom
jeden domov pro pracující mládež; dnes
máme 5 domovů pro chlapce, 3 pro dívky a
ještě jsme 2 domovy přenechali pražským
závodům do jejich opatrování. Vedle
toho vzala obec do své správy Ženské
domovy na Smíchově a svobodárnu v Libni.
Ve všech těchto případech je dnes všemožně
podporována politická a kulturní výchova
učňů. Mají svou samosprávu
a organisují pracovní i výchovné soutěžení.
92 pražských závodů převzalo
patronát nad jeslemi, mateřskými školami
a školami vůbec a vydatně zde pomáhají.
Při výkupu zemědělských
výrobků umístila se Praha vesměs ne-li
na prvním místě, tedy alespoň na některých
nejpřednějších v soutěži
okresů z celé republiky. Je to tím větší
úspěch, poněvadž zemědělec
na území Prahy je jistě vystaven většímu
tlaku z řad nakupujících na černo
než zemědělci, kteří jsou vzdálení
od velkých měst.
Paní a pánové, předložil
jsem vám úmyslně jen několik čísel,
skutečně jen nepatrný výsek celkové
činnosti pražské lidové správy,
abych vám na něm ukázal, že lze právem
dát Praze takový zákon, kterým se
jí svěřuje nejen veliká pravomoc,
nýbrž taká velká odpovědnost.
Bylo zde již řečeno,
že sebelepší zákon sám o sobě
nestačí. Z dobrého zákona je potřebí
udělat dobrou a živou skutečnost. K tomu je
zapotřebí dvou hlavních předpokladů:
především jasného a konkrétního
plánu, a pak oddaných a odborně i politicky
školených kádrů k uskutečnění
tohoto plánu.
Dnes již v podstatě víme,
kam v budoucnosti s naší Prahou chceme dospět.
Je to bezmála 30 let, co začali pracovat a pracovali
naši urbanisté na perspektivním plánu
Prahy. Se všech stran jej probírali, nesčetné
odborné otázky si ujasňovali, ale přes
veliké možnosti nikdy nedospěli k výsledku.
Na každém kroku naráželi tehdy na nepřekonatelné
překážky, neboť zájem vládnoucí
vrstvy byl jiný než zájem milionů prostých
občanů hlavního města republiky. V
kapitalistickém systému je seriosní plán
výstavby zdravého a krásného města
vždycky prohlašován za utopický a neproveditelný
a byl by pro politiku držitelů moci jako revoluční
element nežádoucí.
Zásada ochrany svobodného
podnikání znemožnila řešiti výstavbu
města podle spravedlivých požadavků
a podle potřeb masy těch, kteří byli
vykořisťováni. Zásada bezpečnosti
soukromého majetku byla neslučitelná se skutečným
zájmem veřejným. Zásada dosažení
co největšího zisku z investovaného
kapitálu měla za následek hrůzný
názor na výstavbu továren, dílen,
obytných domů a všech zařízení,
která ve svém souhrnu tvoří město.
Teprve v únoru, paní a pánové,
jsme s tímto způsobem smýšlení
a uspořádání veřejného
života skoncovali a vyvozujeme z toho postupně všecky
důsledky. Základní a největší
změna nastala v tom, že ústřední
hodnotou se stal člověk a jemu má všecko
sloužit. Mluvíme-li o člověku, máme
na mysli člověka od kolébky až do stáří,
živého člověka, který myslí,
cítí, reaguje, který se chce a může
radovat, má-li k tomu podmínky. Naším
perspektivním plánem chceme pracujícímu
lidu ujasnit cíl a možnosti, které dnešní
náš lidově demokratický režim poskytuje
jako základní předpoklad jeho šťastnější
budoucnosti a lepších životních podmínek
pro lid sám i pro dorůstající generace.
Tyto lepší životní
podmínky všeho pražského obyvatelstva
byly při naši práci spolehlivým vodítkem
a byly jasným cílem, který umožňoval
rychle a jednoznačně řešiti všechny
základní otázky výstavby města.
Chceme, aby Praha zůstala metropolí našeho
státu, a bude budována tak, aby byla důstojným
hostitelem a střediskem všech slovanských lidových
demokracií. Historicky ráz staré části
města zůstane zachován, novodobé budovy
budou postupně přestavovány v moderní
zdravé a krásné velkoměsto, velkoměsto
pracujícího lidu. Přitom se bude řešit
otázka zanedbané periferie z doby kapitalismu tak,
aby se co nejdříve smazal rozdíl mezi středem
města a jeho okrajovými obvody. Počet obyvatelstva
nemá nadále vzrůstat, takže by město
zůstalo zhruba v dnešní velikosti; rozroste
se však plošně, neboť postupně budou
vysidlovány jeho přelidněné části
do nových okrajových sídlišť.
Ve složení obyvatelstva nastane
v souvislosti s plněním pětiletých
plánů změna. Průmyslový ráz
města bude dále posilován, avšak některé
správní orgány se naproti tomu postěhují
z Prahy do jiných měst. Novou výstavbou bude
však zabezpečeno, aby nevznikaly zase nehygienické
oblasti, zamořené kouřem a nevzhlednými
továrními budovami.
Radikální změna nastane
v celém systému dopravy silniční i
železniční. Upouští se od dosavadní
soustavy dostředných komunikací, která
bude nahrazena sítí dopravních tepen od severu
k jihu a od západu k východu; mimo to bude doplněna
okružními silnicemi. Železniční
doprava uvnitř města bude výlučně
elektrická a omezí se na uspokojení místních
potřeb. Výtopny, seřaďovací nádraží
a dílny budou přemístěny za obvod
města a z nich bude také vyloučena všechna
doprava překladová a průběžná.
Osobní doprava se rozdělí na zvláštní
systém předměstské rychlodráhy
a na dráhu dálkovou s ústředním
nádražím.
Veliká péče, paní
a pánové, bude věnována zeleni, která
pronikne pokud možno až do středu města,
aby tak přispěla k jeho ozdravění.
Značné plochy se věnují na sady a
parky. V okrajových čtvrtích budou ponechány
plochy pro zemědělské využití,
zejména pro živočišnou a zelinářskou
výrobu. Rozsáhlé komplexy pozemků
budou sloužit péči o zdraví lidu a zotavení
po práci. Místo dnešního Masarykova
nádraží vznikne v prostoru mezi náměstím
Republiky a Památníkem osvobození největší
pražské náměstí v rozloze asi
dvojnásobné než dnešní Václavské
náměstí. (Potlesk.) Příčně
přes toto nové náměstí povede
jedna ze tří nejvýznamnějších
dopravních tepen, takže v tomto místě
asi vznikne budoucí centrum s dobrým spojením
do všech obvodů, což bude velmi významným
krokem v řešení dopravních potíží
dnešního středu města. - Tož tak
asi vypadá v hrubých rysech směrný
plán budování Prahy.
A jaké jsou hlavní bezprostřední
úkoly, chce-li se pražská lidová správa
stát skutečně mocnou pákou socialistické
přestavby společnosti?
Nejpřednějším
úkolem pražských národních výborů
je zajistit na území města ve všech
oborech splnění pětiletého plánu.
Pražské národní výbory dosud
nevěnovaly dostatečnou pozornost zvýšení
výrobnosti pražských závodů a
přispěly k splnění dvouletého
plánu jen nepřímo. Napříště
budou naše národní výbory v nejtěsnějším
spojení s průmyslovou výrobou. Výstavba
města, řešení otázek sociálních,
zdravotnických, prostě celá komunální
politika bude předem určována potřebami
pražských závodů a jejich zaměstnanců.
Lidová správa bude muset pozorně
sledovat plnění výrobních plánů
v pražských závodech, bude jim účinně
pomáhat při překonávání
potíží a bude splnění jejich
úkolů podporovat všemi prostředky. Provede
podrobný průzkum pražského průmyslu
a řemeslných živností, porovná
dnešní stav s úkoly pětiletého
plánu a vypracuje podle toho plán rozvoje tak, aby
se další výstavbou průmyslu nezhoršovaly
zdravotní, dopravní a jiné podmínky
výstavby města. Vhodnými akcemi bude ústřední
národní výbor pečovat o to, aby byly
zrušeny tmavé podzemní dílny a živnostenské
provozovny v nevyhovujících dvorních kůlnách
a nevětraných místnostech. Přitom
bude vzat náležitý zřetel na zhospodárnění
výroby zejména tím, že bude lépe
organisována, že se postupně odstraní
nedostatky vyplývající z chaotické
vystavby závodů za kapitalismu, umožní
se jejích místní soustředění
a provádění účelné bytové
a dopravní politiky, takže se zkrátí
vzdálenost pracujících od jejich pracoviště.
Zvláštní pozornost bude této otázce
věnována zejména při uplatňování
nové bytové politiky. Jako bude ústřední
národní výbor na jedné straně
pomáhat závodům, bude na druhé straně
usilovat o to, aby závody pomáhaly národním
výborům plnit jejich úkoly. Zde zejména
půjde o součinnost pražských závodů
při budování a provozu jeslí, zařízení
sociálních, zdravotních a rekreačních,
jakož i při oranisování pracovních
brigád.
Průmyslovou výrobu doplňuje
vysoce vyspělá pražská výroba
řemeslná. Ústřední národní
výbor bude soustavně usilovat nejen o její
zachování, ale o stálý rozvoj řemeslné
výrobnosti ve všech jejích oborech a o odstranění
technických nedostatků výroby, které
vyplývají z její roztříštěnosti
na množství malých závodů, které
v kapitalistickém systému vznikaly zcela nahodile.
Vybudovat socialistický sektor řemeslné výroby
a služeb je jedním z hlavních naších
úkolů pro naše komunální podniky.
Celkový vývoj města
bude směřovat k dalšímu posílení
výrobních složek na úkor složek
povahy správní. Poněvadž není
účelné, aby Praha vzrůstala co do
počtu obyvatel na úkor ostatních krajských
měst, zůstane v podstatě v dnešní
velikosti; ve složení obyvatelstva nastane však
veliký přesun ve prospěch průmyslového
dělnictva. To je základní směrnice
pro uspořádání příštího
vývoje města.
Avšak ani okolí a struktura
zemědělské výroby v Praze nijak neodpovídá
přirozeným podmínkám a požadavkům
výrobním. V součinnosti s okolními
národními výbory všech stupňů
a se státními statky bude ústřední
národní výbor usilovat o to, aby se na blízkost
velkoměsta orientovala stejně také zemědělská
výroba v jeho okolí.
Hlavní pozornost bude přitom
věnována moderní a racionální
výrobě živočišné, podstatnému
zvýšení početních stavů
domácího zvířectva a dosažení
co největšího jeho využitkování,
aby se tak přizpůsobily výrobě rostlinné.
Při provádění řádného
geologického průzkumu pražského území
se přistoupí k velkorysému organisování
výroby zelinářské a ovocnářské.
Málo bonitní a nevyužitá půda
bude zalesněna nebo jí bude využito k zakládání
sadů. Ke zvýšení zemědělské
výroby a výrobnosti pražského zemědělství
poskytne ústřední národní výbor
nejširší podporu zemědělskému
družstevnictví. Bude usilovat o scelení pražské
rolnické půdy a zajistí technické
prostředky mechanisace výroby. Ve všech pražských
zemědělských obvodech budou založena
jednotná zemědělská družstva.
Paní a pánové, mluvit
o budoucích úkolech, před které bude
pražská lidová správa přijetím
tohoto zákona postavena - to by znamenalo ještě
mluvit o mnoha velkých úkolech: o úkolech
ve stavebnictví, na poli bytové výstavby,
o odstraňování neblahého dědictví
dřívější éry, která
záměrně zanedbávala okrajové
čtvrti města, to by znamenalo mluvit o plánu
na zvelebování historických čtvrtí,
budov a prostranství, které mají budoucím
generacím vyprávět o veliké a slavné
historii a minulosti našeho hlavního města
Prahy. A znamenalo by to také mluvit o nových zdravotně-technických
problémech, jako je zlepšení kvality vzduchu,
který přichází do Prahy, o dalším
vývoji dopravy, o problémech distribuce, o organisaci
brigád a budování rekreačních
středisek, parku oddechu a kultury ve Stromovce, o řešení
otázky činží, o problematice kulturní
politiky v Praze atd. Tím vším se bohužel
nelze zabývat v jenom krátkém referátě.