Zákon dává Praze výjimečné
postavení. Bude ctí a hrdostí Prahy a jejího
lidu, že tohoto výjimečného postavení
dobře využijí nejen ku prospěchu svého
města, nýbrž ku prospěchu celého
národa a celé republiky. A když tak vidíme,
jak se náš president, naše vláda i poslanecká
sněmovna, nejlepší mozky a nejlepší
ruce snaží, kde se jen dá, na všech možných
úsecích vytvořit lepší život
pracujícího člověka, když srovnáme
to s tím, co se v současné době děje
v imperialistickém táboře, kde - zatím
co my při každém zákoně jednáme
o lepším životě pracujícího
u nás, oni jednají o válce, o atomové
bombě, o racionalisaci smrti, pak nejlépe vidíme,
že jsme na dobré a správné cestě.
(Potlesk.) A tento zákon je dokladem naší
vůle a touhy po míru, a proto i tento zákon
je důkazem naší síly, naší
pravdy a našeho vítězství. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán posl.
Pexa. Prosím ho, aby sa ujal slova.
Posl. Pexa: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Národní shromáždění
přistoupilo k jednomu ze svých nejradostnějších
úkolů, ke splnění svých povinností
k hlavnímu městu Československé republiky,
jednomu z nejkrásnějších měst
světa, městu bohaté a hrdinné historie
dovršené slavným květnovým povstáním.
Praze, která má odedávna svůj zvláštní
a přední význam v životě národa,
v jeho úsilí politickém, kulturním
i hospodářském, a která je v mnohém
ohledu vzorem městům a obcím ostatním,
dostane se nyní oprávněného zákonného
ocenění a předpokladu k dalšímu
budování lidové správy. Dnem 1. dubna
vstoupí v platnost zákon o organisaci správy
v hlavním městě Praze jako splnění
§ 129 Ústavy 9. května, jež zdůraznila
mimořádné postavení a význam
Prahy ustanovením, že organisaci lidové správy
v hlavním městě republiky upravuje zvláštní
zákon.
Zákon přinese změnu
v ohledu právního umístění
Prahy v systému reorganisované lidové správy,
v ohledu územní organisace nových městských
obvodů, jakož i v ohledu decentralisace a skutečného
zlidovění. Základní změna,
vyslovená až v prozatímním pražském
statutu z r. 1945, ale dosud neprovedená, bude spočívat
v tom, že ústřední národní
výbor bude podřízen přímo vrcholným
orgánům státním. Po zrušení
zemských národních výborů není
již prakticky překážky, aby se dostalo
Praze zařazení, jakého si zaslouží
vzhledem ke své slavné historii dávné
i nejnovější, vzhledem k svému politickému
i hospodářskému významu a v neposlední
řadě i pro svůj rozsah a počet obyvatelstva,
neboť na území velké Prahy bydlí,
žije a pracuje téměř 1/10
všech občanů republiky.
Na pražské zřízení
nelze proto mechanicky přenášet schéma
správy krajské, okresní nebo místní.
Bylo nutno nalézt řešení, které
by nejen zachovalo a zdůraznilo charakter hlavního
města republiky, ale přitom splnilo i rámcové
zásady lidové správy, formulované
zejména nedávným kroměřížským
sjezdem národních výborů. Proto zákon
vytváří pro Prahu správní zřízení,
jehož lidové orgány nejsou závislé
na institucích pražského kraje a jsou ve svém
celku zmocněny působností národních
výborů krajských, okresních a místních.
Vůdčím principem celé
nynější reformy, kterou si vyžádal
vývoj i lid, je účelná decentralisace,
skutečné zlidovění veřejné
správy a její pronikavější přiblížení
lidu. Okrajové orgány, dosavadní obvodní
rady, stávají se obvodními národními
výbory s širokou pravomocí v téměř
veškerých záležitostech správy.
Rozhodování je tak přeneseno z centrálních
orgánů milionového města přímo
do vlastních středisek životních a pracovních,
do menších a snáze přehledných
obvodů, kde je lepší možnost posouzení,
větší znalost místa a bezprostřednější
styk s lidem.
S rozšířenou pravomocí
nejnižších orgánů městské
správy vzrůstá ovšem i jejich odpovědnost
nejen k instancím nadřízeným, ale
především k samému obyvatelstvu. Této
odpovědnosti bude úzkostlivě dbát
zvláště ve věcech, kde je rozhodnutí
obvodního národního výboru konečné.
Současně nikdy nesmí
obvodní národní výbory zapomenout
svých povinností k pražskému městskému
celku, zvláště v hospodářských
a pracovních potřebách obyvatelstva. Týká
se to především souvislosti pracovišť
a bytů. Je známo, že do některých
průmyslových částí města
dojíždí pracující lid zbytečně
přes celou Prahu, čímž ztrácí
mnoho času, potřebného k odpočinku.
Proto je nutné, aby po decentralisaci nestaly se některé
pražské obvody zejména ve věcech bytových
hermeticky uzavřenými celky, ale aby dál
ochotně vyřizovaly a povolovaly výměny
bytů z důvodů, kdy jde o přiblížení
člověka a rodiny pracovnímu místu.
Bude i nadále nutná spolupráce jednotlivých
obvodů ve věcech sociálních, hospodářských
i v jiných záležitostech, jako je otázka
organisace různých brigád, zařízení
zdravotních a j. Vláda ostatně upraví
nařízením sdružování ke
společnému výkonu lidové správy
v některých oborech.
Zvyšuje se také odpovědnost
ústředního národního výboru
především tím, že bude přímo
podřízen centrálním orgánům
státním. Dosavadní vývoj však
dokázal, že i v nové době jde Praha
vždy příkladem všem obcím republiky
nejen v komunálních, nýbrž i v kulturních,
sociálních a hospodářských
záležitostech, takže si právem zaslouží
čestného historického predikátu "Praha,
matka měst".
Je pochopitelné, že ke stanovení
a vyřešení všech otázek lidové
správy města Prahy, k vymezení všech
podrobností a k vytvoření norem pro všechny
referáty není příslušný
právě vytvořeny zákon, který
je zákonem sice základním, avšak pouze
rámcovým. Dalšími zákony budou
upraveny podmínky a podrobnosti o výkonu volebního
práva, o provádění voleb a způsobu
odvolávání členů ústředního
národního výboru a obvodních národních
výborů. Zákonem bude také určen
způsob, jakým lid provádí kontrolu
činnosti správních orgánů a
jakým způsobem se tyto lidu zodpovídají.
Vláda pak vydá urychleně řadu prováděcích
nařízení a předpisů o organisaci
obvodních lidových orgánů, o novém
rozdělení Prahy na 16 městských obvodů,
jakož i o rozdělení působnosti mezi
ústřední národní výbor
a obvodní národní výbory. V mezích
prováděcích vládních nařízení
budou pak moci věc podrobněji upravit ústřední
úřady, v některých případech
sám ústřední národní
výbor s jejich schválením.
Souborem těchto opatření
spolu se základním zákonem a za praktické
spolupráce pražského lidu bude vybudována
v hlavním městě republiky vzorná lidová
správa, skutečně demokratická a lidová,
hospodářská a hospodárná, s
velkými zřeteli ke kulturním a sociálním
potřebám a právům občanstva
a k prospěchu lidu i státu. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie
je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu pi zpravodajkyni
posl. Macháčovej- Dostálovej.
Zpravodajka. posl. Machačová-Dostálová:
Předkládám pozměňovací
návrh posl. Krosnáře, Pexy, Machačové,
Štětky, Koktána, Žiaka a druhů
ke zprávě výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona, tisk 247,
o organisaci správy v hlavním městě
Praze, tisk 255.
Podepsaní navrhují, aby §
25 osnovy ve znění zprávy výborové
byl pozměněn takto:
Poslední věta § 25, odst.
2 se škrtá a nahrazuje se větou tohoto znění:
"Ministr vnitra též pověřuje jednotlivé
členy funkcemi."
Odůvodnění: Touto změnou
se přizpůsobuje znění § 25 k
§ 42 zákona o krajském zřízení.
Podpredseda Žiak: Sú
ešte nejaké ďalšie návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodajka posl. Machačová-Dostálová:
Nejsou.
Podpredseda Žiak: . Pristúpime
k hlasovaniu.
Pretože bol podaný pozmeňovací
návrh posl. Krosnářa, Pexu, Štětku,
Machačovej-Dostálovej, Koktána, Žiaka
a druhov, prednesený pani zpravodajkyňou, mienim
dať hlasovať takto:
Najprv o osnove zákona v úprave
tohto návrhu; ak nebude prijatá, o osnove zákona
podľa zprávy výborovej.
Sú nejaké námietky
proti tomu spôsobu hlasovania? (Neboly.)
Nie sú. Budeme teda hlasovať,
ako som uviedol.
Kto súhlasí s celou osnovou
zákona, to je s jej 4 oddielmi, 29 paragrafmi, nadpismi
oddielov, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou
formulou v znení zprávy výborovej v úprave
návrhu poslancov Krosnářa, Pexu, Štetku,
Machačovej-Dostálovej, Koktána, Žiaka
a druhov, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona v znení návrhu poslancov Krosnářa,
Pexu, Štětku, Machačovej-Dostálovej,
Koktána, Žiaka a druhov. (Dlhotrvajúci hlučný
potlesk.)
Tým je vybavený 4. odsek poriadku.
Budeme rokovať o druhom odseku poriadku,
ktorým je
2. Spoločná zpráva
výboru sociálno-politického a zdravotníckeho
a výboru ústavno-právneho k vládnemu
návrhu zákona (tlač 258) o platenej dovolenej
na zotavenú v r. 1949 (tlač 260).
Zpravodajcom za výbor soc.-politický
a zdravotnický je posl. Tejchman. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. Tejchman: Pane předsedo,
paní a pánové!
Vláda lidově demokratické
republiky předložila parlamentu vládní
návrh zákona o placené dovolené na
zotavenou v roce 1949, tisk 258. V roce 1948 byla upravena dovolená
na zotavenou zákonem čís. 220 z r. 1947.
V podstatě šlo o prodloužení působnosti
zákona č. 82/47. Při projednávání
zákona č. 82/47 o přechodné úpravě
placené dovolené bylo doporučeno připraviti
definitivní úpravu. K definitivní úpravě
však v r. 1948 nedošlo a rovněž tak i na
rok 1949 předkládá vláda návrh
zákona o placené dovolené pouze na jeden
rok. S definitivní úpravou se dosud vyčkává.
Vede k tomu potřeba poznání dalšího
vývoje hospodářských poměrů
a získání zkušeností pro dlouhodobou
úpravu.
Předloženy návrh zákona
vychází především ze zásady
vyslovené v § 28 Ústavy 9. května, zaručující
všem pracujícím právo na oddech po poctivě
vykonané práci. Přihlédneme-li k podmínkám
nástupu, jakož i k délce dovolené, zjistíme,
že u nás je úprava ve srovnání
s cizinou na nejvyšší úrovni. Zatím
co u nás je dovolená pracujících zaručena
zákonem pro všechny pracující, v řadě
průmyslově vyspělých zemí Západu
je dovolená určována jen kolektivními
smlouvami. To prakticky znamená, že otázka
dovolených je v rukou kapitalistů a nikoli státu.
Právě v těchto dnech chystají se angličtí
horníci do boje za zlepšení své dovolené.
Dovolená je jim už léta slibována, ale
pro ziskuchtivost kapitalistů nesplněna.
U nás se mnohdy zapomíná
na minulá léta v prvé republice. Tehdy nejen
že průměrná dovolená činila
týden, ale znamenalo to, že dělník prakticky
těch 7 dní nemohl použít opravdu v klidu
k odpočinku. Výdělky byly takové,
že chtěl-li dělník zajistit své
rodině nejnutnější výživu,
bylo vyloučeno, aby těch několik dní
v roce využil k zotavení v našich horách
a ozdravovnách. Ba praxe byla taková, že dělník
ve snaze zajistit si pár korun navíc zříkal
se dovolené, nebo v dovolené hledal další
možnost mimořádného výdělku.
Naproti tomu dnes široce organisovaná akce Revolučního
odborového hnutí umožňuje pracujícím
lidem za nepatrnou částku strávit dovolenou
v lázních, horách, ozdravovnách a
dokonce i v cizině.
Paní a pánové, loňského
roku několik tisíc pracujících z továren
trávilo svoji dovolenou u moře. Je vůbec
znám jediný případ z doby prvé
republiky, že by se dělník dostal na zotavenou
k moři? To bylo výsadou vykořisťovatelských
vrstev a jejich pomahačů. Dělníkovi
zůstalo toliko přání a sny. Kdybyste
před deseti lety byli řekli těmto lidem,
že v r. 1948 a v příštích letech
pojedou na zotavenou k moři, chápali by to jako
špatný žert. A jaká je situace nyní?
Podle odhadu bylo v r. 1948 na dovolené asi 2,772.000 zaměstnanců,
z toho asi 590.000 úředníků. Průměrná
délka dovolené činila 31/2
týdne. Průměrný týdenní
výdělek byl asi 870 Kčs, průměrný
měsíční plat 5.200 Kčs. Celkový
náklad na dovolenou v r. 1948 činil podle odhadu
u dělníků 6.664,000.000 Kčs, u úředníků
2.420,000.000 Kčs, tedy celkem 9.084,000.000 Kčs.
Tato čísla jsou dokladem růstu
životní úrovně pracujících.
Jsou však i dokladem toho, co znamená tato sociální
vymoženost pro naše hospodářství.
Mají-li být tyto vymoženosti pro budoucnost
zachovány, je třeba, aby každý plnil
své závazky vůči celku především
na svém pracovním místě. Vládní
návrh zákona řídí se zásadou,
že plná dovolená patří těm
kdo si ji plně zaslouží. Bylo by nesprávné,
aby ten, kdo poškozuje zájmy celku absencí,
fluktuací a pod., měl nárok na stejně
dlouhou dovolenou jako ten, kdo poctivě celý rok
pracuje. Uvědomme si, jaké jsou to hospodářské
ztráty, zaviněné neodpovědnou absencí
a stálým měněním práce.
V navrhovaném zákoně
je výměra dovolené ponechána ve stejné
výši jako v minulém roce. Podmínky pro
získání nároku byly však zpřísněny.
Jde především o tato opatření:
čekací doba, po kterou musí trvat pracovní
poměr u téhož zaměstnavatele k získání
nároku na dovolenou, byla prodloužena ze 6 na 9 měsíců.
U mladistvých byla zvýšena ze 3 na 5 měsíců,
avšak jen v případě prvého začlenění
do práce. Další podmínkou pro získání
nároku je, že zaměstnanec koná práci
v r. 1949 alespoň 75 dnů. Zaměstnanci, kteří
přecházejí svévolně a v rozporu
s hospodářským plánem z místa
na místo, ztrácejí nároky, kterých
nabyli v dřívějším zaměstnání.
Aby bylo zabráněno zneužívání
léčebné péče t. zv. zdravotními
dovolenými, jak bylo v některých vrstvách
zvykem, stanoví zákon, že tato léčebná
péče se započítává do
dovolené. Naproti tomu zákon přináší
některá zlepšení, jež mají
zejména odstranit křivdy, způsobené
zaměstnancům při přechodu na jiné
pracoviště v souhlase s hospodářským
plánem. Zaměstnancům s nimiž byl pracovní
poměr po 1. lednu 1947 rozvázán bez jejich
zavinění, jednak podle předpisů o
hospodárném zaměstnávání
pracujících, jednak o uvolňování
postradatelných zaměstnanců nebo o návratu
odborně vyškolených zaměstnanců
do jejich povolání, započte se do doby rozhodné
pro vznik nároku na dovolenou a pro prodloužení
dovolené v novém zaměstnání
trvání všech předchozích pracovních
poměrů po dokončení 18. roku věku.
Totéž platí pro zaměstnance, kteří
po 1. lednu 1947 dobrovolně přešli z administrativy
do výroby důležité pro splnění
pětiletého plánu. Stejně se to vztahuje
na zaměstnance, kteří po skončení
okupace změnili zaměstnání buď
ve veřejném zájmu nebo na doporučení
úředního lékaře. Tato ustanovení
platí i pro účastníky pracovních
brigád. Další výhoda se poskytuje zaměstnancům,
kteří odešli v národním zájmu
do pohraničí a změnili svůj obor.
Těm se zaručují tři týdny dovolené,
jsou-li zaměstnáni od 1. 5. 1946 u téhož
zaměstnavatele. Návrh zákona je rozšířen
i na veřejné zaměstnance, což je dalším
krokem k vyrovnávání rozdílu mezi
jednotlivými kategoriemi zaměstnanců.
S přihlédnutím k dosavadním
zkušenostem bude letošní dovolená plánována
tak, aby nebyl v žádném případě
narušen plynulý chod našeho hospodářství.
Hromadná dovolená bude povolena jen ve výjimečných
případech a po předchozím schválení,
kde o tom rozhodnou nadřízené úřady,
a to jen z důvodů provozně nezbytných.
Bude se zásadně trvat na tom, aby dovolená
určená k zotavení po práci byla plně
využívána. Je v zájmu naší
výroby, aby pracující právě
pro své zdraví dovolené dobře využívali.
Zájem nás všech musí být jeden:
využít dovolené v největší
míře k tomu, abychom nabyli sil k další
práci, k práci, která povede k zvyšování
životní úrovně pracujících.
Paní a pánové, výbor
sociálně-politický a zdravotnický
projednal ve své schůzi dne. 23. března osnovu
zákona a usnesl se doporučit ji plenu Národního
shromáždění k přijetí
se změnami uvedenými v předloženém
vám tisku 260. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Zpravodajcom
za výbor ústavno-právny je pán posl.
Tauš. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Tauš: Paní
a pánové!
Předložený návrh
zákona o placené dovolené na zotavenou v
roce 1949, byť časově omezen pouze na tento
rok, zcela naplňuje § 28 Ústavy 9. května,
v němž se praví, že všem pracujícím
přísluší právo na odpočinek
a že toto právo se zaručuje zákonnou
úpravou pracovní doby a placené dovolené
na zotavenou, jakož i péčí o zotavení
pracujících. Nebylo tomu tak za prvé republiky
a nikdy před tím, aby pracující lid
měl takto svá práva zaručena.