Středa 11. května 1949

Útěk Němců, kteří se provinili na našem státě, organisovaný odsun Němců, zabezpečený usnesením Postupimské konference, postavil před nás další úkoly, a to osidlování pohraničí, zabezpečení obdělávání půdy, které bylo v odtržených oblastech téměř 1/3, udržení a zajištění chodu průmyslových podniků. Těmto otázkám věnovalo svou pozornost několik členů rozpočtového výboru. Tak posl. dr. Hulínský vyzdvihl ten fakt, že převážná většina osídlenců se plně osvědčila. Byla to velká práce, pro kterou nebylo vzoru a která nesnesla odkladu. Vlasteneckou povinnost na výzvu vlády splnilo již v r. 1945 přes 1,200.000 osob, poněvadž již koncem toho roku bylo v pohraničí 1,700.000 Čechů a Slováků proti 350-400.000 v r. 1944. Dr. Hulínský zdůraznil, že osidlování pohraničí naráželo na odpor některých lidí a stran, v prvé řadě národně socialistické. Proto se vyzdvihovaly a generalisovaly některé příklady "zlatokopectví" a nechtělo se vidět těch 90 % naprosto poctivých osídlenců, kteří nezajišťovali jen národní majetek nebo obdělávání zemědělské půdy a chod průmyslu, ale především i bezpečnost státu. Nežádoucí stav v pohraničí nezavinili jen Němci, ale již předmnichovská politika naší buržoasie.

Některé nedostatky naší osidlovací politiky si uvědomujeme, ale únor udělal pořádek i v tomto směru a s nedostatky si poradíme. Odsunu Němců věnoval pozornost posl. Juha. V našem pohraničí nesmí být žádné páté kolony. Bezpečnost Čechů a Slováků, bezpečnost státu musela mít přednost před různými možnými hospodářskými ztrátami, se kterými jsme počítali. Proto jsme nesměli a nemohli čekat nebo váhat. Zkušenost nás učí, že tam, kde jsme nahradili Němce včas českým a slovenským lidem, byly ztráty nejmenší. V průmyslu v pohraničí pracuje více osob než v roce 1937 a výrobnost neustále stoupá. Přitom provádíme různé přesuny v rozmístění průmyslu a zapracovali jsme statisíce nových pracovníků v jednotlivých průmyslových odvětvích. Nesmíme vidět jen čísla nákladů na splnění tohoto úkolu v státním závěrečném účtu uvedená, ale veliké, historické dílo, které bylo vykonáno.

Posl. Leflerová z vlastních bohatých zkušeností rozvinula repatriační problémy v celé jejich šíři. Na dopravu našich lidí z Německa bylo potřebí 3.627 hromadných výprav. Přes půl milionu cizích státních příslušníků strávilo u nás několik dnů, aby načerpali sil nebo čekali na dopravní prostředky na cestu do svých domovů. Ti všichni si na náš národ zachovali nejlepší přátelskou vzpomínku. Naše repatriační služba byla za hranicemi vynikajícími státníky právem nazvána jednou z nejlepších. Naši občané, procházející pěšky různé kouty západního Německa, často našli města rozbitá, mrtvá. Byly to výsledky spojeneckého bombardování. Ale rozbité a mrtvé byly jen obytné čtvrti. Zato čtvrti průmyslové byly téměř nepoškozeny. Dobře víme, co tím spojenci na západě sledovali: pokud možno nejdříve naplno obnovit produkci německého těžkého a válečného průmyslu. Proto jsme na stráži, jsme si dobře vědomi nové možné hrozby Německa a nenecháme se překvapit.

O nadšení a hrdinském pracovním úsilí českého a slovenského lidu při odstraňování válečných škod a o rozsahu a tempu rekonstrukčních prací mluvil posl. Mrazik. Museli jsme na jedné straně roztáčet kola výroby, na druhé straně předimensovaný válečný průmysl, hlavně letecký a některá odvětví kovovýroby, zastavovat a převádět na výrobu mírovou. Rekonstrukční práce se neobešly bez obětí a bez hrdinství lidu. Vyžádaly si více lidských životů. A již v počátcích se muselo bojovat se zlou vůlí reakce a s výsměchem a nepochopením. Obnovovací práce v ČKD v Praze se začaly s dobrovolnými pracovními brigádami pod vedením komunistické strany. Rovněž s obnovovacími pracemi na plzeňském nádraží a na desítkách a stovkách dalších pracovišť se počalo s dobrovolnými pracovními brigádami.

To bylo umožněno zdravým instinktem lidu, který již tehdy chápal, že je tím pravým hospodářem v tomto státě. To chápal i tehdy, kdy se mnozí dohadovali o prodeji našich továren zahraničním koncernům, kdy reakcionáři v nár. soc. straně volali po odevzdání sotva znárodněných podniků domácím a zahraničním fabrikantům. Svoje ovoce přinesla veliká a nadšená práce slovenských dělníků. Zvláště obnova dopravních spojů na Slovensku by nebyla tak rychlá bez pracovního úsilí a hrdinství slovenského lidu, a to v době, kdy příslušníci demokratické strany rozvrátili zásobovací systém na Slovensku.

Našemu znárodňovacímu procesu prvé etapy se věnoval posl. Tymeš. Znárodnění průmyslu muselo býti doplněno znárodněním bank. Bez toho by se nebyl mohl náš průmysl rozvinouti a dopracovat se úspěchů a výsledků, na které jsme právem hrdi. Naše dělnická třída je tak vyspělá, že k znárodnění se přistoupilo v době, kdy nemohlo znamenat okamžité zvýšení úrovně všem pracujícím, kdy znárodnění znamenalo zabezpečení předpokladů pro další, pozdější zvýšení životní úrovně. Na příkladech znárodnění ve Francii a Anglii bylo dokázáno, že každé znárodnění ještě neznamená socialismus. Naše znárodnění plus vedoucí úloha sjednocené dělnické třídy, vedené komunistickou stranou, a vedoucí úloha této strany ve vládě, to vše dohromady je zabezpečením cesty k socialismu.

Posl. Souček se zabýval otázkami cenové politiky, a to nejen ve vztahu k měnové reformě, ale i otázkami intervenční cenové politiky. Pomocí cen působíme přímo k jinému rozdělení národního produktu. Cena a tvorba cen je spjata a závislá na produktivitě práce, na množství vyrobených statků. S tím je též spjat blahobyt lidu. Jakou hnací silou je uvědomění občanů a dělnické třídy, zvlášť ukazuje kampaň darů k IX. sjezdu KSČ. Je to dík straně, která nezradila a nezklamala. Rodící se volný trh vyžaduje pružné cenové politiky. Všechny změny v našem hospodářství, vedoucí k překonání stanovených cen, musí se obrazit v cenách nových. Poúnorové znárodnění, a to hlavně v oblasti velkoobchodu, umožňuje větší cenovou pružnost než v roce 1945.

Posl. Horn se zabýval situací středních vrstev. Nikdy nebyl u nás režim, který by více zabezpečoval střední vrstvy než tento režim. Tak v r. 1945 přes nedostatek zboží nezkrachoval vinou režimu ani jeden obchodník nebo živnostník. V období prvé republiky byly roky, kdy číslo konkursů dosáhlo výše 50.000 za jeden rok. Zavedli jsme národní pojištění, které se uskutečňuje, zatím co se dříve o něm jen žvanilo. Zavedli jsme živnostenskou daň a vraceli až 75 % daňových přeplatků. Zvládnutí problému obnovy dopravy, surovin a reformy měny v roce 1945 bylo velkým dílem, které zabezpečilo i střední vrstvy. Odsun Němců z pohraničí dal velkou příležitost i středním vrstvám. Drobné živnostníky a řemeslníky nikdo nepovažuje za kapitalisty. Dělnická třída je považuje za své spojence. Proto uskutečňování cesty k socialismu pro ně neznamená i ztrátu existence jako za vlády buržoasie, kdy Baťa, tento nenasytný kapitalistický žralok, zničil na tisíce drobných obuvníků.

Otázkami a poměry v zemědělství v roce 1945 se zabývala posl. Mrskošová a posl. Hajšman. Spojenectví rolníků s dělnickou třídou zaručilo našemu venkovu budoucnost bez exekucí pro daňově nedoplatky, bez exekucí za pohledávky bank, a pomohlo zemědělcům z těžké situace, ve které byli zemědělští dělníci a malozemědělci houfně osidlovali pohraničí a pomohli tak zabezpečit výživu národa. Rolníci půjdou v pevném svazku s dělníky vstříc lepší budoucnosti a vždy bude platit heslo: město i venkov, to jest celý národ, jedna rodina.

V lidově demokratickém státě dostala sociální politika jiné úkoly a jinou náplň, prohlásil posl. Vojanec. Cesta, po které se dalo ROH v roce 1945, byla správná. Odboráři se stali hybnou pákou obnovy a jim patří díky za plné roztočení kol výroby. Odboráři také s díkem kvitují novou sociální politiku, která našla své vyjádření ve významném díle, na které můžeme být právem hrdi v národním pojištění. Rozsah rekreace, s úprava dovolené, rodinné přídavky a jiné vymoženosti zvyšují životní úroveň pracujících.

Naším daňovým systémem, jeho obnovou roku 1945 se zabýval velmi podrobně posl. Štětka. Rozebral příjem státní pokladny podle jednotlivých. druhů daní a výstižně poukázal na příčiny daňových defraudací v údobí první republiky. Tehdejší praxe s odepisování daňových pohledávek velkým poplatníkům byla nemravná, protizákonná, a marně na ni komunistická strana poukazovala a proti ní bojovala. V roce 1945 byla ukončena první etapa výstavby a obnovy státních financí a finančního aparátu. Dnes je i v tomto úseku jiný duch a výnos daní slouží jiným účelům. (Předsednictví převzala místopředsedkyně Hodinová- Spurná.)

Poslanci Štětka, Horák, Prokopová a jiní se zabývali naším státním dluhem. Výše dluhu z období první republiky k 30. září 1938 činila 46.493,852.745,75 Kčs. Již sama skladba tohoto dluhu zasluhuje zvláštního ohodnocení. Nejen proto, že tam bylo přes 8,5 miliard t. zv. dluhů politických, ale hlavně proto, že tato částka byla z převážné části spotřebována ve prospěch tehdejší vládnoucí třídy a na výstavbu potlačujícího aparátu, kterého bylo používáno proti dělnické třídě a všem pracujícím. Zrádná buržoasie v době, kdy budovala opevnění a opatřovala moderní výzbroj pro armádu, dobře věděla, že nechce a nebude bojovat proti Hitlerovi, a tak nakonec i tato část dluhu byla udělána a použita proti zájmům národa. Politické dluhy, které okupanti škrtli a které byly v r. 1945 znovu do státního dluhu pojaty, jsou dluhy za výstroj a výzbroj našich legií v prvé světové válce. Dluh t. zv. protektorátu byl způsoben hlavně placením již vzpomenutého matrikulárního příspěvku. Připočteme-li dluh t. zv. Slovenského státu, dostaneme částku 40 miliard 80 milionů nových státních dluhů, vzniklých za dobu války a okupace. Připočteme-li dluhy sjednané za hranicemi a dluhy do konce roku 1945, ať již z titulu měnové reformy nebo na úhradu schodku hospodaření, dostaneme částku 108.043,102.664.95 Kčs státního dluhu. V roce 1945 nebyl náš státní dluh ještě sjednocen, ale v minulém měsíci jednala vláda o jeho konečné úpravě.

Rozpočtový výbor věnoval pozornost i otázkám státní bezpečnosti, a to vnější i vnitřní. Posl. Valo ukázal na praktických příkladech, jak se dnes změnilo naše postavení tím, že sousedíme s velikým a mocným bratrským Sovětským svazem, Polskem, sovětskou okupační zonou, ve které se buduje demokratický řád, a že na jihu sousedíme s lidově demokratickým Maďarskem. Není žádné Malé dohody, ve které měli hlavní slovo reakční kapitalisté, ale jsou spojenecké smlouvy se všemi lidově demokratickými zeměmi a se Sovětským svazem. Nejsme spojenci zrádného Západu, nejsou u nás žádné francouzské vojenské misse a naše armáda se buduje podle vzoru nejpokrokovější hrdinné Rudé armády, naší osvoboditelky. Vnitřní bezpečnostní aparát vyšel z lidu, je spjat s lidem a hájí zájmy lidu. Nikdo nás nemůže překvapit, jsme vnitřně jednotni a silni, jak dokázaly vítězné volby loňského roku. Náš průmysl se může svobodně rozvíjet, protože jej nerdousí žádní zmocněnci Marshallova plánu. Jsme skutečně volni a svobodni. Zrádné emigraci, naší vnitřní i zahraniční reakci vzkazujeme: "Náš lid a naše armáda již nikdy nevydá své zbraně a naši republiku. Jsme bojovníky míru, mír si ubráníme!" (Potlesk.)

Nevyčerpal jsem celou věcnou podstatu rozpravy k státnímu závěrečnému účtu. Podrobnosti byly důkladně projednány v rozpočtovém výboru. Uvedu proto jen celkové číslice. Celkové výdaje II. závěrkového období roku 1945 činily 37.071.196.638.95 Kčs, celkové příjmy 22.064,938.833.59 Kčs, takže schodek činí 15.006,257.805.36 Kčs. Skutečný pokladní schodek činil pouze 11.928,137.057.81 Kčs, takže náležitostní schodek proti schodku pokladnímu je větší o 3.078,120.747.55 Kčs. Úvěrové operace, uzavřené v r. 1945, kterých bylo použito na krytí tohoto schodku, činily a) úvěrem 7.655,260.385.20 Kčs, b) zálohou 4.798.864.577.40 Kčs, tedy celkem 12 miliard 464,124.962.60 Kčs. Na příjmu státní pokladny se podílejí a) daně, dávky a poplatky částkou 12.641,000.000 Kčs, b) ostatní administrativní příjmy částkou 9.424 milionů Kčs. Podle správního účtu činí výdaje ve vlastní státní správě a) osobní 8.796,000.000 Kčs, b) věcné 28.275,000.000 Kčs Osobní výdaje se člení takto: 1. podle platového zákona čís. 103 a 105/26 Sb. 4.096,638.233 Kčs, 2. podle platového zákona čís. 104 (učitelé na veřejných školách) 878,781.276 Kčs, 3. kongrua a dotace nekongruálních církví - zák. č. 122/36 Sb - 79,012.684 Kčs, 4. platy smluvních a pomocných sil 569,491.054 Kčs, 5. vyrovnávací platy přikázaných zaměstnanců 49,293.380 Kčs, 6. náklady na odpočivné a zaopatřovací platy včetně pensí vojenských a učitelských gážistů 1.474,004.573 Kčs.

Největší výdajové položky ve skupině I, vlastní státní správa, vykazují kapitoly ministerstva sociální péče, vnitra, školství, MNO. Ve skupině II, Správa státních podniků, je konečný hospodářský výsledek všech 31 podniků ve II. závěrkovém období takovýto: saldem vykázána ztráta 1.361,390.000 Kčs, investiční náklady státních podniků činily 2.011,003.000 Kčs. Aktivních státních podniků bylo 11. Největší zisk vykázala Tabáková režie, největší ztráty Čs. státní dráhy. Náklady provozovacích účtů podniků činily celkem 16.172,511.000 Kčs, z toho osobní 9.238,895.000.Kčs. Platy stálých zaměstnanců činily 3.575,799.000 Kčs, ostatní mzdy a platy 2.691,361.000 Kčs, odpočivné a zaopatřovací platy 2.112,973.000 Kčs.

Poněvadž výsledky skupiny II a skupiny III přecházejí svým saldem do skupiny I, nebudu uváděti žádná další čísla.

V závěru chci zdůraznit, že celý rozpočtový výbor ústy téměř všech svých členů v rozpravě zdůraznil toto: Počátky budování naší znovu osvobozené republiky byly nesmírně těžké. Nebylo surovin, nebylo potravin, průmysl a doprava těžce poškozeny. Zemědělství mělo těžké ztráty. Peněžnictví a státní finance rozvráceny. Zahraniční obchod v rozvalinách. Zůstalo jen nadšení a odhodlání pracujících mas vybudovat nový, lepší společenský řád. Lid, mající toto nadšení, pod vedením komunistické strany, která nezradila a která vedla nesmiřitelný boj s okupanty, podjal se těžké práce na výstavbě a obnově všech úseků. Pod vedením této strany svedli jsme i vítězný boj s reakcí. To, že jsme se v krátkém odstupu čtyř roků dostali tak daleko, potvrzuje správnost naší cesty, cesty vedoucí k socialismu. Rozpočtový výbor neshledal ve státním závěrečném účtu na rok 1945 nikde žádných závad a nesrovnalostí, a proto doporučuje slavnému Národnímu shromáždění tento účet ke schválení. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s návrhem pana zpravodaje, aby Národní shromáždění schválilo celý závěrečný účet republiky Československé za rok 1945, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění schválilo státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1945 (ode dne osvobození do konce roku 1945).

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Budeme projednávat třetí odstavec pořadu, jímž je

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP