Je pochopitelné, jak již naznačeno, že
nová úprava přinese s sebou také podstatné
změny v otázkách personálních.
Bude především zřízena nová
správa podniku, v jejíž čelo bude vládou
ustanoven ústřední ředitel, jehož
pravomoc na Slovensku bude vykonávat oblastní ředitel.
Zaměstnanci státního podniku Československá
pošta, jakož i zaměstnanci ministerstva pošt,
které toto ministerstvo určí ke službě
v novém národním poštovním podniku,
se stanou dnem zřízení podniku nebo dnem
pozdějšího přidělení k
němu jeho zaměstnanci v soukromoprávním
pracovním poměru. Pracovní a mzdové
poměry jejich upraví podnik pracovním a mzdovým
řádem, schváleným ministerstvem soc.
péče. Pokud zaměstnanci podniku byli dosud
v pragmatikálním nebo jiném regulovaném
služebním poměru, upraví vláda
nařízením jejich pensijní a úrazové
zabezpečení. Do dne nabytí účinnosti
příslušného vládního nařízení
zůstanou tito zaměstnanci vyňati z národního
pojištění a platí pro ně dosavadní
předpisy. Všechny tyto pensijní, důchodové
a úrazové záležitosti zákon podrobně
řeší a lze říci, že tak
činí s velikým a záslužným
sociálním smyslem.
Případné doplňky, jejichž potřeba
se vývojem projeví, budou vytvořeny souborem
vládních nařízení. To platí
nejen o záležitostech personálních,
platových a zaopatřovacích, nýbrž
i o věcech rázu organisačního. Není
pochyby, že souborem těchto nařízení
spolu s právě projednávaným rámcovým
zákonem bude vytvořen z československé
pošty skutečně vzorný národní
podnik, který bude dobře plnit všechny své
úkoly a významně přispěje také
k úspěchu našeho národního hospodářství.
Proto budou poslanci čs. strany lidové pro tento
zákon hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
hospodářský posl. Kolářovi.
Zpravodaj posl. Kolář: Paní a pánové!
Využívaje možnosti zpravodajova doslovu, považuji
za svou povinnost, a to nejen jako zpravodaj hospodářského
výboru, nýbrž i jako pošťácký
odborář, který je v těsném
a mohl bych říci skoro každodenním styku
a ve spolupráci s panem ministrem pošt dr Neumanem,
abych odděleně a zvláště zhodnotil
také dílo, které na poštách od
února vykonal ministr dr Neuman. Je třeba
konstatovat, že nebylo jediné věci, jediného
opatření, aby se pan ministr pošt o věc
živě nezajímal a aby ji nepomáhal řešit.
Považuji proto za svou samozřejmou povinnost, abych
nejen jménem svým, nýbrž i jménem
všech poštovních zaměstnanců poděkoval
panu ministrovi za jeho neúnavnou snahu vybudovat takovou
poštu, o jaké zde bylo mluveno. (Potlesk.)
Je také mou povinností zhodnotit velký zájem
pana ministra o osudy všech poštovních zaměstnanců.
Při této příležitosti chci vyslovit
přesvědčení, že pod správným
a neúnavným vedením resortu ministerstva
pošt panem ministrem pošt dr Neumanem se stane
pošta skutečně vzorným a dokonalým
podnikem. (Potlesk.)
Místopředseda David: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor ústavně-právní
posl. dr Langrovi.
Zpravodaj posl. dr Langer: Vzdávám se slova.
Místopředseda David: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový
posl. dr Hulínskému.
Zpravodaj posl. dr Hulínský: vzdávám
se slova.
Místopředseda David: Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Langer: Jde tu pouze o malou tiskovou
opravu. v § 5, odst. 3 v 5. řádce za slůvkem
"Sb." má být spojka "a".
Místopředseda David: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 6 oddílů, nadpisy oddílů,
24 paragrafů, nadpis zákona a úvodní
formulí.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 oddíly, nadpisy oddílů,
24 paragrafy, nadpisem zákona a úvodní formulí
ve znění zprávy výborové, s
opravou právě uvedenou, nechť zvedne ruku!
(Děje se.).
To je většina. (Potlesk. Poslanci povstávají.)
Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
(Poslanci usedají.)
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru pro řemeslo a obchod
k vládnímu návrhu zákona (tisk 301)
o vnitřním obchodě (tisk 307).
Zpravodajem je posl. Kubant. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kubant: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona o vnitřním
obchodě je zdůvodněn předně
proto, že ministerstvo vnitřního obchodu muselo
až dosud k řízení oběhu a spotřeby
zboží používat vlád. nařízení
č. 175/ 1943 Sb. o oběhu zboží, tudíž
zákona z doby nesvobody, a slovenského zákona
č. 100 z r. 1942. Je proto nutno, aby urychleně
byly oba citované zákony nahrazeny jednou normou,
která by opravňovala ministerstvo vnitřního
obchodu k opatření v oboru řízení
oběhu zboží pro celé státní
území.
Druhý důvod je, že nová doba pokroku,
kterou prožíváme, nám přináší
den ze dne nové a nové problémy, které
musí být řešeny a rozřešeny
rychle, mnohdy ihned, aby v našem hospodářském
životě nedošlo ke zbytečným zdržením
a škodám. Řízení oběhu
zboží je nesmírně důležité
v době války a ještě důležitější
v době výstavby státu - lidově demokratické
republiky. Při řízení musí
byt rozhodováno spravedlivě pro všechny, kteří
jsou upřímně oddáni myšlence
lidově demokratického zřízení,
pro ně pracují a tvoří nové
statky. Naproti tomu lidově demokratické zřízení
nesmí být váhavé proti těm,
kteří s lidově demokratickým zřízením
nesrostli, je poškozují a dokonce - jak jsme viděli
ve velkoobchodě toho nebo onoho druhu - stát poškozují.
Ministerstvo vnitrního obchodu musí mít zákonné
zmocnění v oboru řízení oběhu
zboží, aby operativně mohlo vyrovnávati
nesoulad mezi nabídkou a poptávkou, mezi výrobou
a spotřebou zvláště v údobí
pětiletého hospodářského plánu
výstavby a rozvoje naší Československé
republiky.
§ 1 návrhu zákona zmocňuje ministra
vnitřního obchodu, aby k zajištění
oběhu zboží v rámci jednotného
hospodářského plánu a v zájmu
zabezpečení plynulé distribuce zboží,
především pracujícímu lidu, řídil
a kontroloval na vnitřním trhu jeho oběh,
odbyt a spotřebu a činil za tím účelem
všechna nutná opatření, pokud k tomu
není třeba zákona. Je samozřejmé,
že § 1 zákona může býti pouze
rámcový, poněvadž - jak jsem již
vpředu uvedl - přicházejí a budou
vyžadovat řešení různé problémy,
které nelze v zákoně vyjmenovat ani předvídat.
§ 2 stanoví, jak mají být vyhlášena
opatření všeobecné povahy, učiněná
podle ustanovení § 1.
§ 3 zákona zmocňuje ministerstvo vnitřního
obchodu nebo orgány a podniky jím pověřené
dávati příkazy k poskytování
a podávání zpráv, k předkládání
zboží nebo jiných předmětů,
při čemž je pamatováno i na úhradu
vydání, která by podniku při zasílání
zboží nebo předmětů vznikla.
V tomto směru budou vydány předpisy a vyhlášeny
v Úředním listě.
V § 3, odst. 2 se stanoví povinností revidovaných
podniků k revisním orgánům, jimž
se vymezuje kompetence. Odst. 2 §u 3 také stanoví,
jak se má revisní orgán zachovat v případě
důvodného podezření ze zašantročení
zboží do jiných místností k podniku
přímo nepřináležejících.
Odst. 3 §u 3 zdůrazňuje povinnost zachovávati
mlčenlivost osob revisi provádějících
o všech revisních zkušenostech, a to nejen pří
revisním řízení a po něm, ale
dokonce i po zrušení revisorského služebního
poměru. Správně odst. 3 §u 3 dovoluje,
aby revisní orgány, půjde-li o veřejný
zájem, byly povinnosti mlčenlivosti zproštěny.
§ 4 stanoví trestní sankce, které jsou
zmírněny proti trestním sankcím vládního
nařízení z 26. června 1943. Uvědomíme-li
si však, že toto vládní nařízení
bylo praktikováno v údobí znehodnocení
peněz, pak jistě peněžitý trest
do 1 milionu Kčs je trestem zaslouženým, ale
i odpovídajícím nové době,
kdy československá koruna je mnohem hodnotnější
a cennější.
§ 5 stanoví zrušení protektorátního
vládního nařízení č.
175 a slovenského zákona ze dne 5. června
1942, č. 100 s výjimkou věcí cenových.
Jinak týž paragraf stanoví, které předpisy
a zákony zůstávají i nadále
v platnosti.
§ 6 stanoví účinnost zákona dnem
vyhlášení a pověřuje ministra
vnitřního obchodu, aby v dohodě se zúčastněnými
členy vlády zákon provedl.
Paní a pánové! Důvodová zpráva
k vlád. návrhu zákona o vnitřním
obchodě ve 2. větě k § 1 říká:
"Pod pojmem nutných opatření rozumí
se také pověření nižších
složek, zejména národních podniků,
provedením určitých úkolů."
Výbor pro řemeslo a obchod souhlasí se zněním
této věty v přesvědčení,
že ministr vnitřního obchodu v zájmu
zdárného rozvoje všech složek veřejného
socialistického sektoru bude při pověřování
spravedlivě pamatovat jak na podniky národní,
tak i na podniky družstevní, po případě
i komunální, abychom všem podnikům veřejného
socialistického sektoru dali najevo, že si jich vážíme
a budeme si jich vážit ještě více,
budou-li řádně plnit všechny uložené
úkoly.
Výbor pro řemeslo a obchod projednal ve své
schůzi, konané dne 7. června 1949 vládní
návrh zákona tisk 301 o vnitřním obchodě
a usnesl se doporučiti Národnímu shromáždění
jeho přijetí beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak (preberajúc predsedníctvo):
Ku slovu sa prihlásila pani posl. Machačová.
Dávam jej slovo.
Posl. Machačová-Dostálová:
Pane předsedo, paní a pánové!
- sjezd komunistické strany Československo dal nám generální linii pro nejbližší vývojovou etapu, vybudovat socialismus v naší vlasti. To tedy znamená, že veškerá naše činnost na všech, doslova na všech úsecích našeho života musí vycházet z tohoto ze všech nejzákladnějšího požadavku. A říkáme-li, že chceme v naší zemi vybudovat socialismus, chceme jej vybudovat proto, aby blahobyt, aby vysoká životní a kulturní úroveň obou našich národů a každého pracujícího člověka se stala samozřejmostí v jeho každodenním životě.
Byla ovšem a jsou různá měřítka
pro blahobyt a životní úroveň. Pro nezaměstnaného
za první republiky byl bochník suchého chleba
měřítkem blahobytu, protože na víc
si netroufal myslet, pro většinu národa - a
je dobře neustále si to připomínat
- byl pojem slušné životní úrovně
kousek masa v neděli a jedny šaty na neděli
a jedny do práce. Pracující člověk
vytvářel vždycky ohromné hodnoty, avšak
nevytvářel blahobyt pro sebe, nýbrž
pro své vykořisťovatele. Jeho blahobyt, jeho
životní úroveň byla určována,
ba přímo diktována tehdejší vládnoucí
třídou. A to ještě že byly občas
volby, takže se mu tu a tam dostalo alespoň nějakých
slibů, samozřejmě nesplněných.
Dnes však žijeme - a kdo by nechtěl říci:
bohudík - v roce 1949, žijeme v lidově demokratické
republice; vládnoucí třídou je dělnická
třída a pracující člověk,
jehož politická úroveň a vyspělost
nesmírně vzrostly, jeho měřítka
pro pojem blahobytu a stoupající životní
a kulturní úroveň jsou neporovnatelně
vyšší nejen než kdykoli před tím
u nás v ČSR, ale myslím i vyšší
nežli u dělníků a pracujících
lidí v bohatých kapitalistických státech.
My mluvíme právem o vysokém politickém
uvědomění našeho pracujícího
člověka, který chápe v plném
rozsahu význam zásady, že zvyšování
životní úrovně neodlučně
závisí na vyšší produktivitě
práce. Ano, náš pracující člověk
si svůj blahobyt doslova vyrábí. Čísla
o plnění pětiletky, mohutné údernické
hnutí, které zachvacuje čím dál
větší okruh pracujících, socialistické
soutěžení, které se stalo věcí
cti a slávy v této republice, - to vše je nejlepším
dokladem této skutečnosti. Jestliže si tedy
vyrábíme plánovitě a neustále
více statků, jsme zároveň povinní
zajistiti pracujícímu člověku, aby
se mu to, co vlastní prací, vlastním snažením
vyrobil, v nezkrácené míře přímo
nebo nepřímo vrátilo.
Jedním z prostředků, který má
zajistit uskutečnění této zásady,
je vládní návrh zákona tisk 301 o
vnitřním obchodě, který právě
projednáváme a který ve svých důsledcích
zmocňuje ministra vnitřního obchodu, aby
činil všechna nutná opatření
k zajištění oběhu zboží
v rámci jednotného hospodářského
plánu a v zájmu zabezpečení plynulé
distribuce zboží především pracujícímu
obyvatelstvu, a aby řídil a kontroloval na vnitřním
trhu jeho oběh, odbyt a spotřebu.
Máme-li vyslovit svůj souhlas s udělením
takovéto poměrně dalekosáhlé
pravomoci, musíme si nejprve položit otázku,
jednak zda na poli zásobování a distribuce
jdeme správnou cestou, a za druhé, zda tuto pravomoc
dáváme do spolehlivých rukou.
Pro vývojovou etapu, kterou nyní procházíme,
platí zásada: každému podle jeho schopností,
každému podle jeho práce. Náš základní
zákon, naše ústava, ze které i při
tomto zákonu vycházíme, v kapitole práv
a povinností občanů zajišťuje všem
občanům bez rozdílu stejné právo
na práci, avšak zároveň ukládá
také každému občanu povinnost pracovat
podle svých schopností a svou vlastní prací
přispívat k růstu blahobytu celku. Práce
je nejen právem, nýbrž i povinností
každého občana v údobí přechodu
do socialismu i za socialismu. To znamená, že na jedné
straně každému přísluší
spravedlivá odměna za jeho práci, ale na
druhé straně nemá právo žít
z plodů společné práce ten, kdo k
ní stejnou měrou nepřispívá.
Uskutečňujeme-li, paní a pánové,
tento základní princip i v praxi, pak je třeba
si uvědomit, že nás čeká ještě
velká práce. Můžeme říci,
že tento základní princip uskutečňujeme
poměrně dobře, neboť již od počátku
letošního roku jsme přistoupili k systému
diferencovaného zásobování našeho
obyvatelstva, a za poměrně krátkou dobu necelého
půl roku už zjišťujeme, jak blahodárně
působí na zvyšování životní
úrovně pracujícího lidu. A já
bych se ani nechtěla dovolávat různých
indexních čísel, nýbrž té
prosté skutečnosti, že náš pracující
člověk si dnes může koupit více
zboží, ale nejen více, nýbrž i
zboží lepší jakosti. Na počátku
t. r. jsme zavedli vedle vázaného trhu, který
zajišťuje každému námezdně
pracujícímu krytí jeho nutných životních
potřeb, i volný trh pro každého bez
rozdílu.
Poměrně vysoké ceny, které bylo nutno
stanovit jako obranu proti spekulantům, staly se naší
reakci záminkou, aby se pokusila snížit význam
tohoto dalekosáhlého kroku, směřujícího
ke zlepšení nynější zásobovací
situace. Všechny pomluvy reakce se ukázaly jako příliš
slabá zbraň proti skutečnosti, že zboží
z obchodů nezmizelo za několik dnů, nýbrž
naopak, neustále ho přibývalo tak, že
si každý spotřebitel mohl vybrat podle vlastní
volby, a hlavně: za necelý půl roku po zahájení
volného trhu mohla naše vláda přikročit
k prvému velmi podstatnému snížení
cen právě u nejpožadovanějších
druhů zboží, jako je textil a obuv. Autorita
vlády a důvěra lidu v ní ještě
více zesílila, neboť i ti malověrní
dnes chápou a vidí, že za každým
závazkem naší vlády vždy následují
činy.
Donedávna mohli ještě naši reakcionáři
chodit a našeptávat lidem o plných výkladech
za předmnichovské republiky, při čemž
ovšem zamlčovali, že výklady sice plné
byly, ale že mezi kupujícími bylo pracujících
lidí velmi poskrovnu. A v tom je právě podstatný
rozdíl proti dnešku, kdy už máme nejen
poměrně plné výklady, ale také
- a to je pro nás hlavní - plné obchody kupujících
právě ze řad pracujícího lidu.
Dovolte, abych zde na potvrzení této skutečnosti
uvedla aspoň jedno srovnávací číslo.
Předválečná spotřeba přízí
činila v předmnichovské republice 5,23 kg
na hlavu a rok, zatím co na konci pětiletého
plánu připadne na každého spotřebitele
včetně dětí 7,80 kg. Tu musím
ještě připomenout, že mluvilo-li se v
předmnichovské republice o spotřebě
na hlavu, ani zdaleka to neznamenalo, že by byl každý
občan uvedené množství skutečně
spotřeboval. Měli jsme tisíce těch,
kteří spotřebovali desetinásobek a
více uvedeného množství, ale měli
jsme miliony lidí - a byli to právě příslušníci
pracující třídy - kteří
si ani toto minimum koupit nemohli. Mluvíme-li dnes o spotřebě
na hlavu, znamená to, že každý bez výjimky
toto množství pro sebe skutečně spotřebuje.