Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 5 časťami prvou o 5 oddieloch, 33 paragrafmi,
nadpismi častí, nadpismi oddielov, nadpisom zákona
a úvodnou formulou, podľa znenia zprávy výborovej,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina.
Tým Národné shromaždenie prijalo
túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 3. odsek poriadku.
Prerokujeme štvrtý odsek poriadku, ktorým je
4. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 280)
o stálych prísažných znalcoch a tlmočníkoch
(tlač 310).
Zpravodajcom je posl. dr Vácha. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Vácha: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona o stálých
přísežných znalcích a tlumočnících
je důležitým doplňkem reorganisace našeho
lidově demokratického soudnictví. Zákon
o zlidovění soudnictví, který Národní
shromáždění usneslo koncem minulého
roku, odstranil mnohé nešvary starého právního
řádu, avšak nemohl změnit od základu
všechno. Řada vedlejších ustanovení
zůstala nezměněna a v platnosti a mezi nimi
také předpisy o soudních znalcích
a soudních tlumočnících, přestože
právě tito účastníci soudního
řízení jsou zvláště důležití,
poněvadž mohou celý výsledek sporu podstatně
ovlivnit a tím průběh soudního řízení
skresliti. A každý, kdo až dosud měl možnost
tak či onak soudní řízení sledovat,
ví, že takové případy nebyly
nijak řídké. Můžeme proto jen
uvítat, že ministerstvo spravedlnosti v rámci
své reformy našeho soudnictví přichází
s touto novou osnovou, která celou otázku znalců
a tlumočníků v soudním řízení
upravuje a modernisuje.
Jak jsem již řekl, starý právní
řád upravoval tyto otázky jen velmi roztříštěně,
spíše s hlediska formálního a přes
velký význam znalců i tlumočníků
v soudním řízení dbal hlavně
úpravy seznamů těchto osob, než aby
dbal na jejich osobní výběr a způsobilost
k výkonu funkce. Předpisy o soudních znalcích
jsou dosud kuse upraveny zákonem č. 337/1921 Sb.,
zákonem č. 115/1931 Sb., zákonem č.
100/1933 Sb., vlád. nař. č. 269/1939 Sb.
atd.; sazby znalečného pak dalšími,
zcela jinými předpisy. Právní poměry
tlumočníků jsou ještě dnes upraveny
v zemích českých dokonce dvorským
dekretem č. 109/1835, nesporným patentem č.
208/1854, na Slovensku nař. č. 58.600/1916. Již
z toho lze seznat, jak je dosud platná úprava komplikovaná
a obtížná, a nelze se ani příliš
divit, ze právní předpisy, některé
starší 100 let, nemohou již dnešním
našim poměrům vyhovovat.
Přitom nutno ještě uvážit, že
tyto předpisy jsou ještě k tomu i kusé,
že na příklad chybějí vůbec
předpisy o dozoru nad přísežnými
znalci i tlumočníky, ačkoliv jde o důležitý
úsek veřejné činnosti a ačkoliv
jejich posudky měly velmi často rozhodující
vliv na výsledek soudního řízení.
Tyto skutečnosti stačí naprosto dokázati
nutnost, nahraditi tuto starou úpravu úpravou novou,
pokrokovou a vyhovující našemu novému
lidově demokratickému zřízení
a spravedlivějšímu pojetí "práva
a spravedlnosti". Osnova sama vychází pak z
předpokladu, že mezi činností znalců
a tlumočníků není žádných
zásadních rozdílů, že činnost
tlumočnická je ve své podstatě činností
znaleckou. Bylo proto možno obojí poměry upravit
jednotně a stanovit odchylky jen tam, kde si toho povaha
věcí nutně vyžádala. Hlavní
rozdíl proti dosavadní úpravě po stránce
věcné je však v tom, že navrhovaná
osnova zaměřuje se především
k osobám znalců samých, z kterých
vytváří sbor lidově demokratickému
zřízení oddaných a politicky uvědomělých
odborníků, kteří budou s to úspěšně
plnit úkoly našeho zlidovělého soudnictví.
Celému jejich postavení a poslání
dostává se tím nové náplně
a navržený zákon bude tedy účelným
prostředkem k prohloubení a utvrzení zásad,
na nichž je naše zlidověné soudnictví
postaveno.
Zkoumáme-li podrobně, jak navržená osnova
zákona o stálých přísežných
znalcích a tlumočnících vyhovuje,
shledáme, že předně jednotně
upravuje předpoklady, za kterých může
být ten či onen soudním znalcem nebo tlumočníkem
jmenován, a že vedle znalostí odborných
je též vyžadována jeho občanská
bezúhonnost, státní spolehlivost a oddanost
lidově demokratickému zřízení.
Osnova zákona podtrhuje také veřejný
charakter a důležitost práce znalců
a tlumočníků a podrobuje je vedle dozoru
soudce procesního i dozoru a kárnému právu
krajského soudů. Jednotně také upravuje
nároky na odměnu, tak zv. znalečné.
Druhá část osnovy obsahuje potom speciální
předpisy pro stálé přísežné
tlumočníky, a poslední část
osnovy ustanovení přechodná a závěrečná.
Proti platnému právu tedy vidíme, že
osnova předně odstraňuje zastaralé,
kusé a roztříštěné předpisy
a věcně kodifikuje veškeré otázky,
týkající se znalců a tlumočníků
v soudním řízení. Za druhé
odstraňuje nejednotnost platného práva v
zemích českých a na Slovensku a je tedy cenným
přínosem k unifikaci našeho právního
řádu. Za třetí vyzdvihuje důležitost
znaleckého úřadu, předpisuje potřebnou
kvalifikaci, zavádí řádný dozor
a odstraňuje tedy neudržitelný stav, že
práce tak odpovědná nebyla dosud náležitě
upravena.
Ústavně-právní výbor Národního
shromáždění ve své schůzi
dne 7. června 1949 osnovu projednal, její znění
bez podstatných změn schválil a mohu proto
plenu Národního shromáždění
jménem ústavně-právního výboru
osnovu o stálých přísežných
znalcích a tlumočnících doporučit
k schválení podle znění tisku 310.
(Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu sa nikto neprihlásil,
rozprava odpadá. Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. dr Vácha: Nejsou.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 časti, 28 paragrafov, nadpisy častí,
nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú
formulu. Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 3 časťami, 28 paragrafmi, nadpismi častí,
nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou
podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
v znení zprávy výborovej.
Tým je vybavený 4. odsek poriadku.
Budeme prerokovávať piaty odsek poriadku, ktorým
je
5. Zpráva výboru branného a bezpečnostného
k vládnemu návrhu zákona (tlač 284)
o zbraniach a strelive (tlač 316).
Zpravodajcom je posl. Janulík. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Janulík: Paní a pánové!
Branný a bezpečnostní výbor ve své
schůzi, konané dne 8. t. m., projednal vládní
návrh zákona o zbraních a střelivu
tisk 284. Novým zákonem mají býti
nahrazeny dosavadní zastaralé a spletité
předpisy o držení a nošení zbraní
a střeliva.
Na území Československé republiky
platí dosud v oboru zbrojního práva dva soubory
právních předpisů: v českých
zemích upravuje zbrojní právo bývalý
císařský patent z roku 1852, který
byl již v době rakousko-uherské monarchie doplněn
10 ministerskými nařízeními; na Slovensku
jsou předpisy o zbraních a střelivu obsaženy
zejména ve statutech bývalých uherských
žup. V roce 1914, v souvislosti s nastávající
světovou válkou, bylo vydáno nařízení
o omezování držby zbraní, jež je
na Slovensku dosud v platnosti.
Dosavadní předpisy o zbraních a střelivu
nevyhovují jednak svou značnou spletitostí,
jednak též z toho důvodu, že není
možno na jejich podkladě evidenčně podchytit
držitele tak zvaných zbraní dovolených,
mezi ně náleží na příklad
střelné zbraně od délky 18 cm.
Ustanovením navrhovaného zákona o zbraních
a střelivu budou zjednány předpoklady pro
to, aby se zbraně a střelivo nemohly dostat do rukou
státně nespolehlivých osob, které
by jich mohly zneužít k sabotážním
činům a teroristickým akcím proti
lidově demokratické republice. Střelné
zbraně a střelivo budou moci míti pouze ty
osoby, které obdržely zbrojní list, po případě
zbrojní pas od okresního národního
výboru. Zbrojní listy, jakož i zbrojní
pasy budou moci vydávat okresní národní
výbory jen tehdy, nebude-li obavy ze zneužití
zbraní a střeliva. V úvahu tedy přijdou
osoby státoobčansky plně spolehlivé.
Do navrženého zákona je též pojato
ustanovení, podle něhož budou moci okresní
národní výbory odejmout již vydaný
zbrojní list nebo zbrojní pas spolu s příslušnou
zbraní a střelivem, vznikne-li později důvodná
obava, že by zbraní, po příp. střeliva
mohl jejich držitel zneužít. Tato možnost
odnětí se bude vztahovat též na zbrojní
listy nebo zbrojní pasy, které byly vydány
před nabytím účinnosti navrhovaného
zákona. Bude na národních výborech,
aby při provádění zákona a
zejména pak při vydávání zbrojních
listů nebo zbrojních pasů dbaly na to, aby
se zbraně nedostaly do rukou osob státně
nespolehlivých, tak aby nedošlo k event. ohrožení
bezpečnosti státu.
V osnově zákona jsou zbraně rozčleněny
do tří kategorií. První skupinu tvoří
normální civilní zbraně, jako na př.
revolvery, pistole a pušky. Do druhé skupiny budou
náležet vojenské zbraně, t. j. takové
zbraně, kterých užívá nebo dříve
užívala československá branná
moc nebo branná moc cizích států,
na př. vojenské zbraně bývalé
německé branné moci.
Vojenské zbraně budou moci míti - s výjimkou
případů, kdy půjde o služební
zbraně vojenských osob nebo o služební
zbraně veřejných bezpečnostních
orgánů - pouze ty osoby, které k tomu obdržely
zvláštní povolení. Toto povolení
bude vydávat okresní národní výbor
po dohodě s vojenskou správou, a to jen v případech
zcela výjimečných, kdy bude prokázána
potřeba míti vojenské zbraně. Do třetí
kategorie budou spadat zbraně nedovolené. Půjde
zde zejména o zbraně zákeřné,
zejména na př. pušky a dýky v holi,
zabijáky a boxery a tak zvané zbraně pytlácké.
Výroba, obchod, jakož i držení nedovolených
zbraní bude zásadně zakázáno.
Krajský národní výbor bude moci povolit
ve zcela výjimečných případech
výjimky z těchto zákazů.
Navrhovaným zákonem nebudou dotčena ustanovení
zákona o myslivosti č. 225/1947 Sb., podle něhož
lovecký lístek nahrazuje zbrojní pas. Držitelé
platných loveckých lístků nebudou
tedy potřebovat k držení a nošení
loveckých zbraní a loveckého střeliva
zbrojních pasů.
V návrhu nového zákona o zbraních
a střelivu je pamatováno též na výjimky,
pokud jde o držení a nošení zbraní
vojenskými osobami, příslušníky
SNB, jakož i jinými veřejnými bezpečnostními
orgány. Tyto osoby nebudou potřebovat k držení
a nošení svých služebních zbraní
zbrojního listu nebo zbrojního pasu.
Navrhovaný zákon je zákonem rámcovým,
to znamená, že jsou v něm obsažena pouze
ustanovení zásadní. Podrobnější
ustanovení o zbraních a střelivu, u nichž
se dá očekávat, že budou podléhat
v kratším časovém úseku změnám,
budou upravena vyhláškou ministerstva vnitra, která
bude publikována v Úředním listě.
Paní a pánově, jménem branného
a bezpečnostního výboru doporučuji,
abyste přijali vládní návrh tohoto
zákona tak, jak jej přijal branný a bezpečnostní
výbor ve své schůzi, konané dne 8.
června t. r. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak (zvoní): Ku slovu sa
nikto neprihlásil, rozprava odpadá. Sú nejaké
návrhy opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Janulík: Nejsou.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 7 častí, 26 paragrafov, nadpisy
častí, nadpisy paragrafov, nadpis zákona
a úvodnú formulu. Pretože niet pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa zprávy výborovej. (Námietok
nebolo.).
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 7 časťami, 26 paragrafmi, nadpismi častí,
nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou
podľa znenia zprávy výborovej, nech láskavo
zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy vyborovej.
Tým je vybavený 5. odsek poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu šiesteho odseku poriadku,
ktorým je
6. Zpráva výborov ústavno-právneho
a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona
(tlač 298) o vojenských újazdoch (tlač
320).
Zpravodajcom za výbor ústavno-právny je posl.
dr Verich. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Verich: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Máme-li jednat o vládním návrhu zákona
o vojenských újezdech (tisk 298), musíme
si být vědomi, že jen všestranným
výcvikem vedle demokratické kázně
a výchovy ve státním a antifašistickém
duchu může se stát naše armáda
mohutným a účinným nástrojem,
který ochrání náš lidově
demokratický stát, široce rozvinuvší
své mírové budování, před
každým, kdo by se pokusil násilně ohrozit
jeho svobodu a nezávislost.
Proto naší armádě, která podle
zásad Košického programu se přebudovává
na armádu skutečně demokratickou, spjatou
s lidem, bylo nutno dát možnost, aby si dokonalým
praktickým výcvikem osvojila bojovou zdatnost našich
slavných jednotek, jež se proslavily v boji u Sokolova
a Dukly, i našich partyzánů. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Plné ovládnutí všech druhů zbraní
našimi vojenskými jednotkami bylo umožněno
zřízením vojenských výcvikových
táborů. Úpravu jejich právních
poměrů navrhla vláda v osnově zákona
o vojenských újezdech, kterou ústavně-právní
výbor podrobně projednal ve své poslední
schůzi. Tento návrh zákona se opírá
o ustanovení Ústavy 9. května, jež zavazuje
každého občana jak k součinnosti, tak
i k podstupování omezení v zájmu obrany
státu.
Zřizování vojenských výcvikových
táborů vyžaduje velikých komplexů
půdy. Tato území vzhledem k svému
účelu musí být vyňata z působnosti
dosavadních správních orgánů.
To lze provést plně na ústavním podkladě,
neboť § 124, odst. 2 ústavy připouští,
že na základě zákona může
příslušet výkon veřejné
správy též jiným orgánům
než národním výborům, které
jsou pro to jinak kompetentní. Lidová správa
má ovšem při zřizování
vojenských újezdů své důležité
slovo, neboť vláda zřizuje újezdy po
dohodě s místními, okresními a krajskými
národními výbory, jichž se zřízení
újezdů dotýká.
Obce, které jsou zcela pojaty do újezdu, zanikají
jako správní jednotky a jejich majetek a závazky
přejímá stát. Účel újezdů
jako obranných zařízení vyžaduje,
aby co nejméně v nich obýval živel nevojenský;
proto až na výjimky má být z nich civilní
obyvatelstvo přesídleno, ovšem tak, že
mu budou nahrazeny. Veškeré hmotné újmy,
které mu tím vzejdou, a dány příslušné
náhrady. O tom jedná návrh zákona
obšírně a řeší uspokojivě
všechny případy, které se mohou vyskytnout.
Všechen nemovitý majetek v újezdu se zestátňuje
a přechází do oboru vojenské správy.
Všechna práva třetích osob zanikají.
Nemovitý majetek v újezdu přestává
být ovšem také předmětem právního
obchodu, a proto by bylo také zbytečné, aby
byl dále zaznamenán v pozemkových knihách;
také z důvodů vojenských vzhledem
k veřejnosti pozemkových knih by to nebylo žádoucí.