V čele újezdů jsou újezdní
úřady, řízené správci,
jmenovanými krajským národním výborem.
Újezdní úřady jsou sice služebně
podřízeny ministerstvu národní obrany,
ale v oboru vnitřní správy podléhají
týmž orgánům jako místní
národní výbory. Tedy i lidová správa
v újezdech bude moci uplatňovat své zásady.
Újezdní úřad pak ve svém obvodu
vykonává tutéž funkci jako místní
národní výbor podle § 125 ústavy.
Náklady správy vojenských újezdů
nese vojenská správa. Nemovitosti v újezdu
jako státní majetek jsou osvobozeny od daní
a dávek. Také nutné úřední
úkony pří zřizování
újezdů jsou osvobozeny od poplatků a dávek.
Zákon o vojenských újezdech byl připravován
dlouhou dobu. Jeho poslední návrh, o němž
dnes máme hlasovat, je dobře promyšlen jak
se zřetelem na potřeby branné moci, tak i
s ohledem na všechny v úvahu přecházející
zájmy. Doporučuji tedy jménem ústavně-právního
výboru, abyste tento zákon přijali ve znění
výborové zprávy se změnami v této
zprávě uvedenými. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je posl. Tymeš. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Paní a pánové,
připojuji se za rozpočtový výbor ke
zprávě a odůvodnění, které
za výbor ústavně-právní přednesl
kolega Verich, a omezuji se proto pouze na několik
vět.
Rozpočtový výbor jednal o vládním
návrhu tisk 298 ve schůzi konané dne 9. června
1949 a zkoumal vládní návrh - jak je jeho
povinností - především s hlediska finančního
a rozpočtového. Konstatoval, že zákon
o vojenských újezdech nám umožní,
abychom úpravu v újezdech mohli provést urychleně
a levně. Bez tohoto zákona by se muselo jednat zvlášť
s každým majitelem nemovitosti; trvalo by to příliš
dlouho, potřebovali bychom velký administrativní
aparát a bylo by to drahé. Osnova znamená
tedy také velkou úsporu pro státní
pokladnu.
Při tom se dbá toho, aby osoby, které se
musí vzhledem k účelovému určení
újezdu přestěhovat, dostaly náhradu
stěhovacích nákladů, náhradu
škody i ušlého zisku. Je samozřejmé,
že na území vojenského újezdu
se veškerý nemovitý majetek zestátňuje
a přechází na vojenskou správu. Za
zestátněné nemovitosti, nejde-li o majetek
svazků lidové správy, se poskytuje náhrada
zásadně ve výši obecné ceny.
Náklady vojenských újezdů se platí
z prostředků vojenské správy, neboť
v újezdu se obecní přirážky nevybírají
a nemovitosti jsou osvobozeny od daní a dávek, postihujících
jejich držbu a výtěžek. Rozpočtový
výbor to považuje za správné, neboť
veškeré nemovitosti v újezdu budou patřit
státu. Je také správné a samozřejmé,
že jsou od poplatků a dávek za úřední
úkony osvobozena některá právní
jednání, písemnosti a úřední
úkony, jež jsou nutné ke zřízení
újezdu.
Poněvadž i po stránce finanční
a rozpočtové předloha vyhovuje plně
účelu, který zřízením
újezdů sledujeme, doporučuje rozpočtový
výbor, abychom předlohu schválili tak, jak
navrhuje výbor ústavné-právní.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá. Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. dr Verich: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Tymeš: Nikoliv.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu. Osnova
má 7 oddielov, nadpisy oddielov, 28 paragrafov, nadpis
zákona a úvodnú formulu. Pretože niet
pozmeňovacích návrhov, dám o celej
osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej.
Sú nejaké námietky? (Neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 7 oddielmi, 28 paragrafmi, nadpismi oddielov, nadpisom
zákona a úvodnou formulou podľa zprávy
výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. odsek poriadku.
Budeme rokovať o siedmom odseku poriadku, ktorým je
7. Zpráva výboru sociálno-politického
a zdravotníckeho o vládnom návrhu zákona
(tlač 296) o boji proti pohlavným chorobám
(tlač 309).
Zpravodajcom je posl. dr Bláha. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Slavná sněmovno,
pane místopředsedo, paní a pánové!
Vládní návrh zákona tisk 296 o boji
proti pohlavním nemocem je vlastně doplňkem
a výsekem zákona č. 49/1947 a zákona
č. 219/1948, zákona o potírání
nakažlivých nemocí, stejně tak jako
zákona o některých ochranných opatřeních
proti tuberkulose č. 61/1948. Oboje tato onemocnění,
tuberkulosa i pohlavní choroby, představují
velkou část celkových onemocnění
nakažlivých v lidské společnosti, jakožto
nemoci sociální. Vládní návrh
projednávaného zákona je zároveň
novelisací zákona z r. 1922 o potírání
pohlavních nemocí a vládního nařízení
z r. 1923, kterým vstoupila první Československá
republika do boje proti pohlavním nemocem. Tento způsob
ovšem dnes už dávno není nejpokrokovější
jako tenkrát a byl překonán jak vědeckým,
tak společenským vývojem.
Pohlavní choroby jako po první, i po druhé
světové válce si vyžádaly zvláštních
opatření. Staly se vždycky poválečnou
metlou, třebaže tentokrát v jiném měřítku,
než tomu bylo před 30 lety. Kdežto tenkrát
šlo především o kapavku a měkký
vřed, které byly více než dvěma
třetinami celkových pohlavních nákaz,
po druhé světové vojně v důsledku
nových léčebných method a vynálezů,
ať v podobě sulfonamidů nebo penicillinu, kleslo
celkové množství pohlavních chorob velmi
značně, ale zato onemocnění luetická,
t. j. syfilitická, stoupla relativně z původní
jedné třetiny na dvě třetiny, a opačně
onemocnění kapavčitá klesla na jednu
třetinu celkového počtu. I když víme,
že přes nová opatření statistická,
povinné hlášení a zvýšenou
péčí poradenskou a sociální
byla zachycena pohlavní nákaza pouze částečně,
podařilo se přece počet nemocí zrestringovat
v době po první světové válce
na zlomek nákazy, jaká se projevila ihned po válce,
takže v ústavní, ambulantní a poradenské
praxi byly akutní případy skutečně
výjimkou. Posluchači mediciny a mladí lékaři
se často po celou dobu své praxe nesetkali s jediným
akutním příznakem pohlavní nákazy,
ovšem s výjimkou specialistů, kteří
se naproti tomu stávali útočištěm
tajných a utajených případů
těchto pohlavních chorob. Liberalistická
a kapitalistická morálka i při všech
pokrokových zákonných zařízeních
a nařízeních dělala zde podstatný
rozdíl třídní a sociální,
a tak jsme viděli zejména my, soudní lékaři,
kteří jme měli v důsledku zákona
z r. 1922 zejména v trestních i civilních
případech možnost posoudit praktické
výsledky, že byli stíháni vojáci
a prostí lidé, prostitutky, švadleny a chudé
ženy, snad ještě partneři v rozvrácených
a rozváděných manželstvích, zatím
co veliké zdroje skutečné nákazy z
horních vrstev i na nejvyšších místech
zůstávaly utajeny a byly zároveň i
trvalým nebezpečím a rozsévači
této nákazy. Stejně tomu bylo i s druhým
dílem zákona, s potíráním prostituce
a s nápravou t. zv. zpustlé mládeže
a s delikty proti mravnosti.
Dnešní návrh zákona se snaží
tuto diskriminaci odstranit. Bude mít jedině tenkrát
výsledek, když se mu skutečně podaří
tyto rozdíly úplně smazat a zakročovat
v každém případě důsledně.
Vyžaduje, aby veškeré náklady nejen s
ochranným bojem, nýbrž i s léčením
pohlavních chorob nesl stát tak aby se žádný
nemusel vymlouvat, že se z jakýchkoli majetkových
důvodů nedal a nemohl dát léčit.
Současně pod trestními sankcemi nařizuje
dát se léčit každému, nejen kdo
byl zjištěn, nýbrž i kdo má za
to, že onemocněl pohlavní nemocí, kdo
je zdravotním orgánům z takové nemoci
podezřelý nebo o kom se kdokoli doví, že
takovou nemocí onemocněl. Pamatujeme, jak jsme se
ještě před únorem při projednávání
zákona o potírání nakažlivých
chorob a potírání tuberkulosy setkávali
s četnými námitkami, že tím zasahujeme
do osobní lidské svobody každého člověka.
Již tenkrát jsme obhájili stanovisko, že
otázka zdraví, léčit nebo neléčit
nakažlivé a tudíž nebezpečné
onemocnění, není věcí svědomitosti
a rozumu jednotlivců, nýbrž starostí
a příkazem celého lidského kolektivu.
Svoboda každého jednotlivce v lidské společnosti
a socialistické zvlášť není věcí
soukromou, nýbrž začíná a končí
tam, kde začíná a končí svoboda
a bezpečnost každého druhého. Tak jako
v pojmu zákona trestního i civilního bereme
zájem celku jako vrcholný, tak jako je to jasně
stanoveno i v naší lidově demokratické
ústavě, tak tomu musí být i v naší
povinnosti léčit nemoci sdělné a zvláště
nemoci pohlavní.
Při těchto chorobách však máme
na zřeteli i důležité otázky
eugenické a populační a aspekt národohospodářský.
Víme velmi dobře, kolik bylo vyplýtváno
majetku nejen soukromého, nýbrž i veřejného,
zvláště v národním pojištění,
na dlouhé a neúčelné léčení
těchto chorob, zejména neukázněných
pacientů, kolik bylo vyzískáno a z ubohých
obětí vymačkáno šarlatány
a fušery v tomto oboru léčení, reklamou,
zločinnou propagandou a pochybnými, ale vychvalovanými
léky a léčivy, a dobře si uvědomujeme,
co znamenají pohlavní choroby v absenci a fluktuaci
při dnešní mobilisaci pracovních sil
a v našich pracovních kádrech pro budování
a pro pětiletku. I s tohoto hlediska musíme posuzovat
přísná opatření §§
4 a 5, a když jsme si vědomí dvousečnosti
těchto opatření, to jest všeobecné
nedůvěry mezi lidmi. Bude nezbytné, zejména
u našich politických lidových orgánů,
dosáhnout naprosté anonymity a zachovávání
povinného tajemství, jak to před pokládá
§ 7. Bude třeba, aby prováděcí
nařízení a vyhlášky zvlášť
pamatovaly v tomto směru na způsoby, jakými
by bylo možné jména postižených
osob uchovat v tajnosti nebo jejich známost uchovat jenom
pro skutečně lékařské a léčící
osoby, aby pověst nemocných, po př. i jejich
existence a životní osudy nebyly vydány náhodě
nebo po příp. i do rukou lidí zlých
nebo důvěry nehodných. Jenom tak bude míti
tento zákon plnou platnost a podaří se nám
zachytit všechny případy, jak to předpokládá
§ 6 tohoto zákona. Potom budou také moci býti
plně a doslovně praktikovány a uváděny
v život veškeré trestní sankce, předpokládané
v §§ 8 až 10.
Jedním z nedostatků tohoto zákona je skutečnost,
že tehdy pokroková druhá část
zákona z r. 1922, t. j. boj proti prostituci jako jedna
z hlavních částí boje proti pohlavním
nemocem, zůstává nezměněná
a platná, třebaže se dnešní poměry
od té doby diametrálně změnily a třebaže
názor socialistické společnosti a lidově
demokratického veřejného řádu
se nutně musí lišit od tehdejších
názorů před 30 lety. Detenční
oddělení hlavního města Prahy u Apolináře
- protože nám dnes spíše ještě
pořád představuje koncentrák než
skutečně nějaké léčebné
oddělení - je toho markantním příkladem.
Je patrné, že jsme nedovedli ještě pochopit,
že otázka prostituce a boje proti ní není
v prvé řadě jen otázkou policejní
a administrativně právní, nýbrž
otázkou politického a společenského
uvědomění a hlavně výchovy.
Dokud budou pohlavně nemocní - kteréžto
choroby, jak dobře víme, mohou být v určitých
případech rozšiřovány a získávány
i stykem mimopohlavním a mohou byt stejně následkem
života manželského jako mimomanželského,
které jsou děděny jako "hříchy"
rodičů - dokud budou tito lidé diskriminováni
jako lidé méněcenní s neupřímnou
příhanou nemravnosti, pokud se bude na ně
lidská společnost s druhé strany z valné
části dívat jako na méněcenné
anebo mravně vadné, do té doby bude toto
zlo utajováno a bude utajována i prostituce jako
prostituce tajná, daleko horší a nebezpečnější
než prostituce veřejná. Víme, že
každá prostituce je problémem v prvé
řadě sociálním, t. j. společenským.
A jako s takovou se s ní musíme i v socialistickém
řádu vyrovnat a ji vyřídit, t. j.
zlikvidovat.
Máme na př. nás v tomto směru i palčivý
problém cikánů. Není sporu o tom,
že problém cikánský se stal i hlavním
nebezpečím v otázce pohlavních chorob
na venkově a v pohraničí, kde se tyto choroby
staly po druhé světové válce určitým
hromadným nebezpečím a vážnou
poruchou v našem tamním pracovním procesu a
národním hospodářství, poruchou,
která vyžadovala v důsledku toho zvláštní
ochrany, hromadných zákroků a opatření.
My jsme sice dovedli zapřáhnout velkou část
cikánského kmene a národa do našeho
pracovního procesu, ale nedovedli jsme se dosud s nimi
vyrovnat jinak než čistě hospodářsky.
Jistě mi dotvrdí všichni kolegové a
soudruzi, zejména z pohraničí a všude
tam, kde byly vytvořeny pracovní kolonie a tábory
cikánské, že po stránce lidské
a zejména politické, společenské a
hlavně kulturní jsme se nijak nedovedli postarat
o tyto nové potřebné své spolupracovníky
a pracující síly: Kolik jejich dětí
zůstalo na př. stranou povinné školní
docházky a jiných prospěšných
účinků zákona o jednotné škole,
kolik rodin má nepoměrné nevýhody
proti ostatním i v dnešním všeobecně
kritickém ubytování a jiných hygienických
podmínkách. Nejenom pohlavní choroby, ale
stejně i tuberkulosa a jiná nakažlivá
onemocnění hrají důležitou roli
v absenci a fluktuaci tohoto živlu, s nímž také
musíme počítat v našem pětiletém
budovaní a který nám způsobil četná
zklamání v procentech splněné dvouletky,
zejména v sektoru stavebním, kde byl nejvíce
nasazen.
Zásadně bezplatné léčení
pohlavních chorob je novým pokrokem k bezplatné
socialistické medicíně a k přirozenému
nároku na ochranu zdraví každého našeho
pracujícího, a věříme, že
také v zákoně uvedené povinnosti,
uložené lékařům, nemocnicím
a ústavům národního zdraví,
jakož i poradnám, budou důležitým
krokem k nové morálce a léčebné
praxi, k novému nazírání a jiné
mentalitě v kruzích našeho zdravotnického
personálu. Doufáme, že nové hospodářské
a pracovní podmínky veškerého zdravotnického
personálu - což se týká vice versa i
aparátu bezpečnostního a správního
- vymýtí i všechno úplatnictví,
vykořisťování, zbytečnou shovívavost
a naopak zase tvrdost, kterými vlastnostmi byl vždy
provázen zákon v uplynulých desetiletích.
To byla také hlavní brzda větších
úspěchů tohoto zákona.
Na druhé straně naše pevná víra
v trvalý mír a stále se zlepšující
životní úroveň, uvědomění
a politická vyspělost všeho lidu ruku v ruce
se stálým rozmachem lékařské
vědy a novými pokroky na poli léčebném
a výzkumném tak, jako se stalo již v jedné
veliké části pohlavních i jiných
nakažlivých chorob, i na těch polích,
kde jsme zatím už 30 let ustrnuli, nás. přivedou
k likvidaci tohoto smutného dědictví, které
nám přinesla t. zv. civilisace a kultura v pochybném
slova smyslu.
Starý hospodářský a mravní
řád považoval pohlavní choroby za nevyhnutelné
průvodce každé civilisace a kultury. Viděli
jsme v nich pouze průvodní příznak
otroctví a jeden z důležitých prostředků
k vykořisťování a lidskému ponížení.
Měli jsme je za průvodce bídy, války
a jiných tragických výsledků kapitalistického
imperialismu. V lidově demokratické společností
a v socialistickém řádu, kde potřebujeme
k budovatelské práci plně výkonných
pracujících lidí a stále lepšího
a zdravějšího pokolení, musíme
najít všechny prostředky, abychom v budoucnosti
už nemuseli počítat ani s pohlavními
nákazami jako speciální masovou sociální
chorobou, a tím méně s prostitucí
jako jejím hlavním původcem.
Jménem výboru sociálně-politického
a zdravotnického doporučuji předloženou
vládní osnovu zákona s nepatrnými
změnami tak, jak se výbor na nich usnesl a je projednal,
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu sú prihlásení
rečníci, zahájim preto rozpravu.
Rečníkmi sú posl. dr Bureš a
posl. Sláva. Dávam slovo prvému rečníkovi,
posl. dr Burešovi.
Posl. dr Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Zákon o boji proti pohlavním chorobám bude
dalším článkem v úsilí
vybudovat z našeho zdravotnictví nástroj, který
by umožnil splnění práva na ochranu
zdraví, zaručeného ústavou všem
občanům republiky. Byla těch zákonů
dosti pěkná řada a jsou to zákony
koncipované opravdu moderně, pokrokově, a
jsou v této době ve světovém zdravotnickém
zákonodárství jistě mezi nejlepšími.
Chtěl bych však dnes položiti důraz zvláště
na to, že je třeba si konečně uvědomit,
že nemoc není již žádnou soukromou
záležitostí, že je to záležitost,
která se eminentně naléhavě, bolestně
a někdy i dokonce kriticky dotýká celku,
že celé naše zdravotnictví, které
je zde k tomu, aby nemocem předcházelo, po případě
je léčilo, je prvořadou naléhavou
záležitostí veřejnou, záležitostí
národního celku, že je záležitostí
nejen politickou, nýbrž také národohospodářskou,
a ne, jak jsme pořád ještě zvyklí
se na to dívat, sentimentálně charitativní.
A zdravotnictví staví si jako první a nejdůležitější
úkol přispět na všech svých pracovních
úsecích ke splnění pětiletého
plánu tím, že zajistí jednu z elementárních
podmínek úspěchu, zdraví a pracovní
schopnost pracujících, že zabezpečí
nejdůležitějšího činitele
ve výrobě, nejcennější materiál,
t. j. člověka. Neboť aby lidé mohli
pracovat a užívat plodů své práce,
je třeba, aby byli zdrávi a vůbec živi.
To je pro zdravotnictví úkol dneška.