Středa 13. července 1949

Za takovéto vnitřní a vnější politické atmosféry byl branným a bezpečnostním výborem projednán návrh platového zákona pro ozbrojené sbory, aby pak i zlepšením hmotného postavení jejich a jejich příslušníků dosáhlo se jejich posílení a konsolidace. Je samozřejmé, že se výbor zajímal především o to, zda zákon skutečně celým svým založením a duchem odpovídá vůdčím ideám našeho lidově demokratického zřízení na cestě k socialismu, jaké klady přináší a jaké závady odstraňuje.

Po projevech pánů řečníků přede mnou nepovažuji za nutné zabývat se podrobněji ustanoveními zákona. Konstatujeme s uspokojením, že vedoucí zásady socialismu jsou v předpisech zákona plně uplatněny, a můžeme jeho autorům jen poděkovat a blahopřát jim ke skutečně dobře vykonané práci, a to tím spíše, že zde nebylo vzorů, které by podávaly - aspoň u nás - aplikaci moderních zásad, takže šlo o práci v pravém slova smyslu průkopnickou. Je vidět, že systematické školení, usilovně v armádě prováděné, nese dobré ovoce nejen v nižších složkách, nýbrž i na velitelských a organisačních místech.

Oceňujeme především to, že bylo odstraněno omezení výběru pro důstojnický sbor, dané podmínkou absolvování některé střední školy, a že tak byla dána možnost čerpati v širokých vrstvách lidových, systém, který se tak dobře osvědčil v Sovětském svazu. Oceňujeme dále ustanovení o plánování, tuto charakteristiku socialistického zřízení. Rovněž zásada odměny podle zásluh je plně respektována. Funkční přídavky, služební přídavky, odměny za vyšší výkon a jednorázové odměny dávají možnost plně zhodnotiti zvýšenou míru odpovědnosti, zvláště cenné služby osob, na něž druh služby klade mimořádné požadavky, i nadprůměrný služební výkon a odměniti větší rozsah nárazových prací, zlepšovací návrhy, vynálezy, objevy a mimořádné výkony a zásluhy, a to bez ohledu na hodnost.

Jedním z velkých kladů je, že zrušením různých služebních kategorií, tříd a platových stupnic se odstraňuje stará třídní řevnivost a snaha po nadřazenosti a tak se vytvoří jednolité těleso, ovládané duchem solidarity, kde každému je dána možnost se uplatnit a vyniknout. Je to systém odměňování práce, který zavádíme všeobecně v civilním podnikání, kde různými odměnami materiálními i morálními se snažíme vyvolat u všech pracujících iniciatívu, uplatnění rozumu a myšlení k dosažení vyšší produktivity práce. Přitom systém zákonem navrhovaný není ztrnulý, nýbrž velmi pružný, který dává odpovědným činitelům rozsáhlé možnosti přizpůsobiti se daným potřebám a poměrům. Jsme jisti, že zákon přispěje svým moderním duchem k utužení jednoty a ke zvýšení spolehlivosti a schopnosti naší armády být pevnou hradbou a záštitou státu proti všem nepřátelům a zárukou zachování nejvyšších statků národa, svobody a státní samostatnosti.

Je pochopitelné, že v mnohém směru byl nám vzorem Sovětský svaz; vždyť jeho velká, nepřemožitelná Rudá armáda, ovládaná zásadami leninismu a stalinismu, složila svoji státnickou zkoušku v největším konfliktu dějin, v boji na život a na smrt mezi pokrokem a reakcí, mezi humanismem a zběsilým německým barbarstvím, mezi násilím a právem na život. Vždy se budeme učit, a tam, kde budeme v rozpacích, půjdeme si pro vzor řešení našich analogických problémů k našemu velkému slovanskému bratru, Sovětskému svazu. (Potlesk.)

Vzpomeňme, s jakou péčí a láskou budoval Sovětský svaz svou armádu, počínaje Leninovou výzvou: Socialistická vlast v nebezpečí!, která položila základ k vybudování skutečně lidové revoluční Rudé armády, která hned na počátku byla s to zastavit u Narvy nápor německých kolon, zvyklých dosud na ústup demoralisované a rozložené carské armády. I v nejtěžších dobách považoval Sovětský svaz za nejvyšší příkaz správné státní politiky vybudovat dokonalou a naprosto spolehlivou Rudou armádu, a sovětský člověk přinášel k tomu cíli velké oběti i v nejtěžších dobách a za cenu mnohdy velkého svého strádání.

Následujme tento skvělý příklad a budujme se stejnou péčí a láskou i naší lidovou armádu, s níž by všichni občané cítili tak úzkou vnitřní sounáležitost, že by vlastně celý národ a armáda tvořili jeden jediný, ale nerozborný celek, o nějž by ztroskotaly nejen všechny pokusy rušit naše budovatelské úsilí, ale i každý event. nepřátelský útok.

Čs. strana socialistická vítá návrh zákona o platových poměrech příslušníků ozbrojených sborů a bude pro něj jednomyslně hlasovat. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Spoločná rozprava je skončená. Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi k 1. odseku poriadku, pánu posl. Törökovi.

Zpravodajca posl. Török: Vzdávam sa slova.

Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi o 2. odseku poriadku, pánu posl. Kašpárkovi.

Zpravodaj posl. Kašpárek: Vzdávám se slova.

Podpredseda Komzala: Páni zpravodajcovia sa vzdávajú slova k doslovu.

Vykonáme teraz oddeleně hlasovanie o oboch predlohách.

Národné shromaždenie je spôsobilé sa usnášať.

Budeme hlasovať o 1. odseku poriadku.

Ad 1. Hlasovanie o osnove zákona o prepožičiavaní titulov vyšších vojenských hodností (tlač 331).

Zpravodajcom je p. posl. Törok.

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodajca posl. Török: Nie sú.

Podpredseda Komzala: Niet ich. Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 6 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej.

Sú proti tomu námietky? (Neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jej 6 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou, v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 1. odsek poriadku.

Budeme hlasovať teraz o druhom odseku poriadku.

Ad 2. Hlasovanie o osnove zákona o platových pomeroch príslušníkov ozbrojených sborov (tlač 336).

Zpravodajcom za výbor branný a bezpečnostný aj za výbor rozpočtový je posl. Kašpárek.

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. Kašpárek: Není jich.

Podpredseda Komzala: Nie sú.

Pristúpime teda k hlasovaniu.

Osnova má osem oddielov, 52 paragrafov, nadpisy oddielov, nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej.

Sú proti tomu námietky? (Neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 8 oddielmi, 52 paragrafmi, nadpismi oddielov, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou, v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej. (Poslanci povstávajú a obrátení k lóžam a galériám, kde príslušníci armády sledovali rokovanie a hlasovanie o predlohe; dlhotrvajúcim potleskom kvitujú výsledok hlasovania.)

Tým je vybavený druhý odsek poriadku. (Poslanci usadajú.)

Budeme teraz rokovať o treťom odseku poriadku, ktorým je

3. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 327) o nadobúdaní a strácaní československého štátneho občianstva (tlač 333).

Zpravodajcom je posl. dr. Jelínek. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Jelínek: Slavné Národní shromáždění, paní a pánové!

Ústava 9. května stanoví v § 165, že státní občanství v ČSR je jediné a jednotné, a svěřuje zvláštnímu zákonu, aby upravil podmínky, za jakých se ho nabývá a pozbývá. Vládní návrh tohoto zákona o nabývání a pozbývání čs. státního občanství leží, paní poslankyně a páni poslanci, před vámi. Je to tisk 327.

Vládní osnova má několik předností, které ústavně-právní výbor zhodnotil ve schůzí 7. července 1949. Takovou předností je v oboru čs. státního občanství důsledná a pokroková rovnoprávnost muže a ženy a odstranění rozdílu mezi rodem manželským a nemanželským, což odpovídá duchu naší ústavy a je možné jen po odstranění kapitalistického řádu. Být československým občanem je velkou ctí a zavazuje. Zavazuje k věrnosti a oddanosti Československé republice, zavazuje k věrnosti a oddanosti lidové demokracii, jež je náplní Československého státu, a zavazuje k plnění občanských povinností.

Československého občanství se nabývá narozením, sňatkem a udělením. Nabytí je vázáno na složení státoobčanského slibu, jenž je příležitostí, aby si čs. občané uvědomili obsah čs. občanství a jeho význam, a jenž je osvědčením tohoto uvědomění. Ztrátu čs. občanství váže zákon na sňatek našich občanek s cizinci, ponechávaje možnost, aby krajský národní výbor na žádost státní občanství ponechal, dále na propuštění ze státního svazku a na nově zavedené odnětí čs. občanství. Je-li čs. občanství ctí a je-li spojeno se závazky, je samozřejmé, že trvá jen potud, pokud čs. občan tyto závazky plní. Nechceme, aby ti, kdo za hranicemi štvou proti naší zemi a kdo se tam spojí s nepřáteli naší republiky, byli našimi čs. občany, tak jako jimi jsou poctiví a příkladní úderníci.

Osnova řeší šťastně, přehledně a srozumitelně otázky, které se vždycky, ale zejména po změnách, jimiž jsme prošli v posledních dobách, dotýkají mnohých lidských osudů, a odstraňuje zastaralé a staré předpisy rakousko-uherské. Věci čs. státního občanství svěřuje osnova okresním národním výborům s výjimkami v zákoně uvedenými. I to je řešení šťastné.

Jménem ústavně-právního výboru doporučuji Národnímu shromáždění, aby schválilo vládní návrh zákona o nabývání a pozbývání čs. státního občanství podle předložené zprávy, to jest beze změny. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: K slovu sa prihlásil pán minister vnútra Nosek. Dávam mu slovo.

Ministr vnitra V. Nosek (uvítán hlučným potleskem): Slavná sněmovno, paní a pánové!

Otázka úpravy státního občanství je již od vzniku Československé republiky velmi obtížným problémem. Při vzniku samostatného státu československého byli nám totiž na základě mírových smluv versailleské, saint-germainské a trianonské přidělení i státní občané rakouští, maďarští a němečtí. Velmi brzy po roce 1918 se ukázalo, že sama myšlenka národního osvobození a dosažení státní samostatnosti, aspoň pojímané jen s hlediska zájmů buržoasní třídy vládnoucího národa není spolehlivým tmelem ani pro soužití českého a slovenského národa a tím méně národnostních skupin a jiných. Stigma zneužití národní myšlenky a dosažení státní samostatnosti pro zájmy vykořisťovatelů, tedy proti zájmům národa, naopak poznamenávalo všechen život Československé republiky a dovedlo nás až ke katastrofě mnichovské, k odtržení Slovenska a k otevřené zradě většiny příslušníků německé národnosti. A toto odcizení státní myšlenky zájmům pracujícího lidu, tedy pravým zájmům národa, bylo vlastně příčinou, proč r. 1918 zůstala nerozřešena otázka Slovenska a tím méně pak byla řešitelná otázka národnostních skupin.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP