Takové je mínění zdrcující
většiny duchovních všech náboženských
vyznání v naší zemí. My, zástupci
pracujícího lidu, který je nyní v
naší zemi pánem, chceme dnes jim všem
poděkovat za věrnou službu vlasti a lidu. Chceme
poděkovat všem těm tisícům farářů,
kaplanů a děkanů, poctivým duchovním
všech vyznání, kteří byli s lidem
v dobách nejtěžších a zůstávají
mu věrní i dnes, v letech radostného budování.
Dnes jim všem chceme skutkem dokázat, že i dále
pevně počítáme s jejich spoluprácí
k blahu naší krásné země. Půjdeme
společně přes všechny úklady
a nástrahy zavilých nepřátel naší
vlasti. Jednotu kněžstva a lidu, posvěcenou
památkou vlasteneckých kněží
v dobách minulých a společným utrpením
v nejtěžší chvíli vlasti, žádné
temné síly nepřemohou. Osnova zákona,
která je Národnímu shromáždění
předložena, je záštitou a upevněním
této jednoty.
Za výbory sociálně politický a rozpočtový,
které projednaly tento návrh zákona ze dne
10. října, navrhuji, aby Národní shromáždění
osnovu zákona schválilo. (Hlučný
potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu se přihlásil
pan ministr školství, věd a umění
prof. dr Nejedlý.
Ministr dr Nejedlý (uvítán dlouhotrvajícím
potleskem): Vážené Národní
shromáždění!
Zákony, které vám dnes vláda předkládá,
tvoří další článek řetězu
konstruktivního budování naší
republiky. Jde o úpravu postavení duchovenstva v
naší republice. Liberální buržoasie
nikdy a nikde nedokázala řešit tuto otázku.
Užívala sice duchovenstva vydatně ke svým
cílům, ale ponechávala je mimo organisaci
státní i národní. Odbývala
je vyplácením kongruy, jakési almužny,
ale problém neřešila. My však nejsme ani
liberální, ani buržoasní republika.
My jsme lidově demokratická republika, starající
se o všechno obyvatelstvo, a proto přistupujeme i
k řešení duchovenské otázky,
neboť duchovní jsou zde, jsou zde i církve,
a již proto je naším úkolem vymezit jejich
postavení v celkové organisaci národa a státu.
A je to nutné i v zájmu státního pořádku.
Ve spořádaném státě nic není
ponecháno náhodě a libovůli, v ničem
nesmí vládnout anarchie, a proto ani v otázce
církví a kněžstva.
Při čemž nic na tom nemění takový
či jinaký ideologický náš poměr
k náboženství a církvím, ať
nás jednotlivců nebo stran a tříd.
To patří na docela jiné pole, právě
ideologického poměru k těmto otázkám,
jež tímto nijak neřešíme a ani
nijak neustupujeme od svých názorů.
My vycházíme z fakta, že církve tu jsou,
duchovní tu jsou, jsou v našem státě,
konají určitou práci a jsou také součástí
našeho lidového a státního organismu.
Je proto věcí státu upravit jejich postavení
i honorování konané jimi práce. Takový
je smysl a účel těchto zákonů.
Jsme přesvědčeni, že tím i v
naše duchovenstvo vneseme klid, který potřebují
i stát i církev. Stát potřebuje toho
klidu v zájmu budování nové republiky,
v zájmu naší první pětiletky,
ale potřebují ho stejně církve, chtějí-li
opravdu plnit své poslání.
My se při tom obracíme s důvěrou ke
všem církvím a ke kněžím
všech vyznání. Nic nás nemate nepřátelské
vystupování vysoké katolické hierarchie.
Jsme přesvědčeni, že i katoličtí
kněží jsou ve své zdrcující
většině dobrými a věrnými
syny svého národa. (Potlesk.) Vždyť
vyšli z lidu a žijí mezi lidem. A z minulosti
mají skvělé příklady.
Už jednou v našich dějinách se vysoká
katolická hierarchie postavila proti našemu lidu a
národu a způsobila mu nezměrné škody
na těle i na duchu, když se dala do služeb nejhorších
nepřátel našich národů. Ano,
sama je ještě podněcovala, aby nás přímo
ničili. Ale ani v této smutné době
katoličtí kněží dole nezapomněli,
kde je jejich místo i jako synů národa, i
jako duchovních pastýřů. Když
se lid po době temna znovu zase vzpamatoval a zvedl k novému
životu, byli to katoličtí kněží
- vedle jiných - kteří se postavili v čelo
tohoto lidového hnutí a zůstali navždy
ve vděčné paměti národa. Jméno
Josefa Dobrovského, nehledě k tomu, že to byl
katolický kněz, ba dokonce jesuita, vyslovujeme
i dnes s největší úctou a s největším
vděkem. A Havlovický, farář hronovský
a potom děkan náchodský, známý
a zpopularisovaný Jiráskovým dílem
"U nás", vešel přímo v tradici
našeho lidu a našeho národa. A Třebízský
patří dodnes k největším miláčkům
našich lidí, kteří stále ještě
horlivě čtou jeho spisy. Tak dovedli pracovat pro
národ i katoličtí kněží
a není pochyby, že tím nejlépe slouží
jak národu, tak i své církvi, v jejímž
zájmu je, aby náš lid nevzpomínal na
minulé, nýbrž viděl to dobré,
co katoličtí kněží dělají.
I to, že za okupace katoličtí kněží
s lidem žili i trpěli - i to znamená cenný
kapitál pro národ i pro církev.
A tak je tomu i dnes, a musí tomu být dnes rovněž
tak. V budovatelské práci nesmí být
mezi námi žádného rozdílu. Naše
republika a naše celá budoucnost je nám příliš
drahá a příliš vzácná,
a příliš veliký je náš úkol,
než abychom v této věci připustili jakékoli
tříštění. A kněží,
kteří v tom půjdou s námi, vykonají
zase nejlepší službu i národu i své
církvi. Proto předkládáme tyto zákony
s důvěrou i v kněžstvo. A vy, páni
poslanci a paní poslankyně, přijetím
těchto zákonů podáte nejlepší
důkaz, že si náš lid cení každého
ne podle rozličných jiných všelijakých
známek, nýbrž podle jejich práce pro
republiku, pro národ. (Dlouho trvající
hlučný potlesk.)
Předseda (zvoní): Dále se přihlásil
ke slovu pan ministr spravedlnosti dr Čepička.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr dr Čepička (uvítán
hlučným potleskem): Pane předsedo sněmovny,
paní poslankyně, páni poslanci!
Vláda podle daných možností uskutečňuje
a provádí postupně všechny zásady
naší nové ústavy. Zákon o hospodářském
zabezpečení církví a náboženských
společností se zákonem o zřízení
Státního úřadu pro věci církevní
je dalším důkazem poctivé a reálné
politiky vlády Národní fronty. To, co v kapitalistickém
státě nebylo pro žádnou vládu
řešitelné, může zásadně
a velkoryse vyřešit vláda pracujícího
lidu. Přes to, že si tato opatření vyžádají
ročně stamilionových nákladů,
mohla býti vyřešena již dnes, ve čtvrtém
roce mladého lidově demokratického Československa,
díky úspěchům plánovaného
hospodářství. To, na co kapitalistická
společnost nemohla ani pomyslet, se stalo skutkem v prvním
roce pětiletky, na samém počátku výstavby
socialismu. Díky plodné práci našich
dělníků, kteří se zasloužili
především ve znárodněných
závodech o podstatné zvýšení
průmyslové výroby, díky houževnaté
práci našich rolníků, kteří
zabezpečují výživu národa, a
díky budovatelskému úsilí všech
vrstev pracujícího lidu bylo umožněno,
že vláda mohla přistoupit také k provedení
zásady ústavy o náboženské svobodě,
rovnoprávnosti církví a jejich snášenlivosti.
Jde o opatření, která budou mít blahodárný
vliv jak na vnitřní život církví
a náboženských společností, tak
i na jejich vzájemné vztahy i vztah ke státu.
Stát zabezpečuje hospodářsky všechny
církve tak, aby se mohly plně věnovat náboženské
a mravní činnosti. Zbavuje je hmotných starostí.
Teprve toto hospodářské zabezpečení
umožní církvím rozvíjet jejich
činnost a vyhlížet bezstarostně do budoucího
klidného vývoje církevního života
u nás.
Na prospěch církví a náboženských
společností je také zřízení
Státního úřadu pro věci církevní,
v němž se soustředí řešení
všech otázek církevního a náboženského
života. Nový ústřední úřad
přispěje rychlým, odborným a spravedlivým
řešením k zavedení pořádku
zejména v hospodářských záležitostech
církví a náboženských společností,
aniž bude jakkoliv zasahovat do jejich vnitřních
věcí. Na svobodném životě církví
se nic nezmění. Budou dále samy rozhodovat
svobodně o své činnosti. Ve státě,
kde pracující lid svrhl vládu vykořisťovatelů,
nemá nikdo důvodu, aby vyčítal příslušnost
k církvi nebo omezoval náboženský život.
Náboženské rozbroje a nesnášenlivost
potřebovali kapitalisté podle hesla "Rozděl
a panuj!" Není nejmenšího důvodu,
aby se pracující člověk choval nepřátelsky
k církvím a náboženským společnostem,
pokud plní své nábožensko-mravní
poslání. Dobře ví, že náboženský
boj by nepřinesl nic dobrého a znamenal by jen oslabení
budovatelského úsilí.
Kněží zůstávají zaměstnanci
svých církví. Nestávají se
tedy zaměstnanci státu, ani se nezřizuje
žádná "státní církev".
Je ovšem přirozené, že stát si
vyhradil právo přezkoumat s hlediska národní
a státní spolehlivosti osoby navržené
na kněžský úřad nebo kněžskou
funkci. Pochopitelně by nebylo možno připustit,
aby některého místa v církvi nebo
náboženské společnosti bylo zneužito
k protistátní a rozvratné činnosti.
To ovšem není nic nového. Tak si počínal
stát vždy a tak musí činit i dnes, zejména
po zkušenostech s reakční katolickou hierarchií.
Tím není svoboda církví a náboženských
společností nijak dotčena. Takovou protistátní
činnost jsme vždy trestali a budeme ji stíhat
tvrdě i nadále. Bylo by nezodpovědné,
aby za peníze našeho lidu byla trpěna zrada
(Potlesk.) našich národních a státních
zájmů. V tomto směru nepřináší
nový zákon žádnou změnu a úlevu.
Jinak ovšem se bude náboženská činnost
církví těšit dále neomezené
svobodě. Nebudou jí kladeny žádné
překážky a kněžím dbalým
cti a svědomí se dostane všemožné
podpory v jejich práci. Jen zjevní nepřátelé
církve a státu mohou za těchto okolností
tvrdit, že tyto návrhy zákonů jsou pronásledováním
církve a potíráním náboženské
svobody. S politováním je třeba doznat, že
k takovému tvrzení sáhli biskupové
a ordináři římsko-katolické
církve a nepokrytě dali najevo, komu i nadále
chtějí sloužit svým odporem a nepřátelským
postojem k lidově demokratickému zřízení.
Zatím co tisíce kněží římsko-katolické
církve všech kategorií uvítalo tento
zákon jako skutečné a kýžené
zlepšení svého života a života celé
církve, rozhodli se biskupově a ordináři
zákon zavrhnout. Ovšem není tak snadno zavrhnout
takový čin, který sám o sobě
je důkazem přátelství našeho
lidu jak ke kněžím, tak k náboženství
vůbec. Proto také nyní sáhli biskupové
k středověkému zastrašování
duchovních a ke klamání věřících.
Nařídili, aby všichni kněží
podepsali prohlášení, kterým odmítají
nový zákon a vzdávají se platu a všech
výhod, které jim zákon poskytuje. Nařídili,
aby se tak stalo hromadně na kněžských
schůzích. Těchto schůzí se
namnoze zúčastnili osobně i biskupové
a v místnostech, do kterých byli kněží
v pravém slova smyslu nahnáni a uzamčení,
vynucovali pod pohrůžkou vyobcování
z církve a věčného zatracení
souhlas kněží. Nikdo nesměl odejíti
z místnosti, dokud nepodepsali prohlášení.
Ale ani za těchto podmínek nebyl tento úkol
pro biskupy snadný. Kněží se bránili
a protestovali a do očí svým nadřízeným
opakovali známou pravdu evangelia, že hoden jest dělník
mzdy své a že nemohou podepsat něco, co je
štvaním proti zákonné vládě.
Jak ve skutečnosti vypadají biskupové, kteří
mají plná ústa demokracie a kteří
vystupují jako ochránci svobody? Biskupové
se sami postarali o to, aby je kněží a věřící
viděli v nové podobě, bez masky a přetvářky.
Despotickým způsobem a násilnými prostředky
vynucují slepou poslušnost. Divně se v jejich
ústech vyjímají květnatá slova
o lidských právech a svobodě národa.
Ukazuje se stále více, že jsou spíše
středověkými inkvisitory než demokraty
a přáteli lidu. (Potlesk.) To dosvědčuje
nejen to, že vynucovali na kněžích, aby
obětovali svůj zájem a prospěch jejich
sobeckému reakčnímu politikaření,
ale že sáhli i k protizákonnému pobuřování
a poslušnost vynucovali násilnými prostředky.
Co jiného totiž než pobuřování
je tvrzení biskupů, že hospodářská
situace státu je rozvrácena a že je připraveno
snížení platů dělnictva a snížení
pensí? Co jiného než pobuřování
je tvrzení biskupů, že za takové situace
mají být zvýšeny platy kněží
tak, aby pomocí těchto výhod byli koupeni
kněží a tak zachráněna situace?
Co jiného než pobuřování je tvrzení,
že povinností kněží je odmítnout
zvýšení platu a vzdát se těchto
peněz ve prospěch dělníků a
pensistů? Biskupové dobře vědí,
že pravda je opak, ale nenávist k lidu je silnější
než jejich smysl pro čest a pravdu. Každé
dítě ví, že hospodářská
situace je dobrá a pevná. Že státní
příjmy se stále zlepšují a překročují
po prvé v historii našeho státu předpokládaný
výnos. Každé dítě ví,
že životní úroveň našeho lidu
stále stoupá. Nesvědčí o jejich
prozíravosti, že si zvolili pro své výmysly
o neutěšených poměrech dobu, kdy byl
uveden na trh levný a volný chléb, pečivo
a mlýnské výrobky, kdy byl rozšířen
volný trh o maso a masné výrobky, kdy byly
zvýšeny odměny horníkům a pod.
Nepomohlo ani vydávat se náhle za přítele
a ochránce dělníků a pensistů.
Biskupové sáhli, jak je vidět, hluboko do
své zásobárny proměn, které
jim kdysi pomáhaly z těžkých situací.
Tentokrát však marně.
Nedivme se, že za těchto okolností akce biskupů
proti zákonu zcela ztroskotala. Přes násilí
a teror podepsalo prohlášení biskupů
pouze 10 % všech duchovních (Potlesk.) a z
tohoto počtu, který představuje t. zv. věrné
stádo vatikánských pastýřů,
odvolala většina kněží své
podpisy, jakmile se jen dostali z dosahu svých biskupů.
(Potlesk.) Tak skončila tato další republice
nepřátelská činnost biskupů
a ordinářů. A ani jinak skončit nemohla.
Každý, kdo se dostane do takového rozporu s
pravdou a se zájmy svého národa, do rozporu
se zájmy kněží a církve, skončí
na konec takto, opuštěn a všemi opovržen.
Ale přece jednu kladnou stránku přinesl tento
další projev zavilého nepřátelství
biskupů. Kněží si ověřili,
že v lidově demokratickém státě,
kde se uskutečňují taková opatření
ve prospěch kněží, církví
a náboženství, není třeba míti
obav z budoucnosti, uvědomí-li si, že ti, kteří
chtějí zabránit uskutečnění
těchto blahodárných opatření,
nemohou to myslet ani s církví, ani se státem
dobře. Častěji se dnes lidé ptají,
jsou-li biskupové vůbec příslušníky
našeho národa.
Po této akci je na ztracené vartě reakčního
kleru velké zklamání, nedůvěra,
beznaděj a rozklad. Duchovní poznali, že biskupové
se dostali nejen do rozporu s pravdou, do rozporu se svými
kněžími i se všemi katolíky, do
rozporu se všemi nekatolickými církvemi, do
rozporu s celým národem, ale také do rozporu
sami se sebou. Loňského roku biskupové návrh
zákona nezamítali, nýbrž ho oceňovali
a vítali. Ale nejen loni; ještě letos, když
před projednáváním jim byl návrh
znovu předložen, napsal v písemném vyjádření
litoměřický biskup dr Štěpán
Trochta: "Nově upravený návrh shoduje
se skutečně s původním, v náboženské
komisi již projednávaným návrhem. Po
úpravě ve věci školy a církevní
daně, kde jsme naráželi nejvíce na odpor
duchovenstva a od níž bylo upuštěno, návrh
je jistě schopný, aby byl východiskem pro
únosnou dohodu ve všech předmětných
záležitostech, které zůstaly dosud nedořešeny."
Proč bylo toto kladné stanovisko opuštěno?
Nepochybně jen proto, že Vatikán dal příkaz,
aby katolíkům v Československu bylo lidově
demokratické zřízení líčeno
jako zřízení bezbožecké, církvi
nepřátelské. Byl vydán příkaz,
aby zákon byl prohlášen za "okovy"
církve, které mají znemožnit kněžím
jakoukoliv náboženskou činnost. Nedivme se,
že tento nesmyslný úkol biskupové splnit
nemohou ani tehdy, kdyby ještě zběsileji usilovali
o prohloubení své rozvratné činnosti.
Nikdo v církvi vyjma biskupy, jejich nohsledy a Vatikán
nevidí totiž v nových zákonech nic nebezpečného
a škodlivého. Většina kněží
i věřících oceňuje opatření
jako spravedlivé řešení všech církevních
otázek, které je umožněno velkou, nezměrnou
obětavostí všech vrstev národa. Nedivme
se, že hlas biskupů se v této situaci ozývá
cize a jako ze záhrobí. Žádný
totiž nevěří, že tisíce
těch poctivých kněží, kteří
jsou věrni církvi i státu a kteří
s návrhem zákona souhlasí, jsou méně
zbožní a méně poctiví křesťané
než biskupové. Žádný nevěří,
že by představitelé nekatolických církví
byli méně ostražití než katoličtí
biskupové v ochraně svých práv, kdyby
jim skutečně hrozilo nějaké nebezpečí.
Skutečnost je taková, že vedle naprosté
většiny katolických kněží
a věřících vítají nový
zákon všechny nekatolické církve: všechny
církve nekatolické, církev československá,
pravoslavná, židovské obce náboženské,
desítky náboženských společností,
církve malé i velké se svými významnými
a nejvyššími představiteli stejně
jako s miliony svých věřících
uvítaly nový zákon jako mocnou vzpruhu náboženského
a církevního života, jako neklamný důkaz
kladného postoje pracujícího lidu a jeho
vlády k základním otázkám každé
církve a náboženské společnosti,
jako trvalé zabezpečení klidného a
snášenlivého náboženského
života do daleké budoucnosti.
Kdo se chová k církvi a k náboženství
tak, jako český a slovenský lid a jeho vláda,
a to ne od včerejška, ale již od května
1945, ten není a nemůže být nepřítelem
církve a náboženství. O tom mluví
jasnou řečí skutečnosti a také
nové zákony. Tak připadl biskupům
a ordinářům nevděčný
úkol vykládati i tento čin vlády,
směřující upřímně
a poctivě ke zlepšení života duchovních
i církví a náboženských společností,
jako čin namířený proti římsko-katolické
církvi.
Všechno, co dosud tvrdili a namlouvali biskupové,
aby šířili zmatek a nedůvěru,
bylo životem vyvráceno. Biskupové tvrdili,
že dojde k odluce církve od státu; nestalo
se tak. Biskupové tvrdili, že bude založena nová
národní církev; nestalo se tak. Biskupové
tvrdili, že budou zavřeny kostely a zakázána
jakákoliv náboženská činnost;
nestalo se tak. Biskupové tvrdili, že bude válka;
nestalo se tak. Biskupové tvrdili, že dojde k hospodářskému
úpadku a rozvratu; nestalo se tak. Za to se stalo skutkem
to, co prohlásila vláda Národní fronty,
že totiž poctivé náboženství
a poctivá církev bude podporována poctivě,
nezištně a bohatě. Tak nezbylo proradnému
kněžskému panstvu než uchýliti
se k dalším lžím a výmyslům.
Pomlouvají nová opatření jako ohrožení
starých práv církve.
Všimněme si skutečného stavu. Jsou ohrožována
práva biskupů či nikoliv? Kdo ovšem
tvrdí, že biskup má právo, dokonce svaté
právo dávat rozkazy, porušující
zákony a ohrožující bezpečnost
republiky, má pravdu, když tvrdí, že dnes
pracující lid takové právo biskupům
přiznati nechce a nikdy nepřizná. (Potlesk.)
Pracující člověk nemluví v
takovém případě o svatém právu,
nýbrž o zločinné činnosti. V
konsistořích byly ukrývány živly,
které v únorové očistě byly
odstraněny z politického a veřejného
života. V konsistořích byly vyráběny
illegální letáky a tiskoviny, v konsistořích
byly vydávány výzvy k porušování
státních zákonů. Proto a jen proto
bylo zakročeno a zjednána náprava. Žádný
poctivý občan nevidí a nemůže
spatřovat v takových zákonných opatřeních
státních orgánů omezování
církve. Pokud je proti vysokým hodnostářům
církve zakročováno, pak jen proto, že
se dopustili trestních činů jako občané
republiky. Jako takové zneužívání
kněžské hodnosti nemá s církví
a náboženskou svobodou nic společného,
tak s tím nemají nic společného zákroky
státních orgánů. Jestliže se
u nás církevní šlechta domnívá,
že náboženská svoboda znamená pro
ně svobodu k rozvratné a rozkladné protistátní
a protivládní činnosti, pak se mýlí
a samozřejmě nese za takový postoj plnou
odpovědnost. Ani biskupská mitra neopravňuje
nikoho k tomu, aby si počínal jinak, než jak
nařizuje zákon každému občanu.
Pokud se arcibiskupové a biskupové nebudou chovat
jako poctiví občané státu, bude v
nich náš lid i dále vidět nepřátele,
kteří jsou ochotni kdykoliv obětovat zájem
církve a státu třeba touze po kardinálském
klobouku. Je dobře známo, že žádný
český a slovenský pastýř nedosáhl
takové pocty, pokud šel se slovenským a českým
lidem. (Potlesk.) Jen ten, kdo je ochoten obětovat
zájem svého lidu světovládným
cílům Vatikánu, stane se snad hoden kardinálského
klobouku.