Předseda (zvoní.): Dále se
přihlásil ke slovu pan ministr zdravotnictví
Josef Plojhar.
Ministr zdravotnictví Plojhar (vítán
dlouhotrvajícím potleskem): Slavná sněmovno!
18. června 1926 konala se schůze poslanecké
sněmovny, která projednala a odhlasovala t. zv.
kongruový zákon. Obstaral jsem si tehdy jako mladý
kaplan vstupenku a byl jsem této schůzi přítomen.
Počínaje návrhem poslankyně Fráni
Zeninové, aby projednávání
zákona bylo odloženo až do provedení rozluky
církve a státu, a konče hlomozem a výkřiky
nedůstojnými parlamentního jednání,
byla tato schůze poslanecké sněmovny důkazem,
jak mnozí tehdejší zástupci lidu mysleli
výlučně partajně politicky a v duchu
kulturního boje a jak málo mysleli sociálně
a demokraticky. Tehdejší poslanec Patzel charakterisoval
předložený návrh kongruového
zákona doslova tak, že je "přímo
zhoršením situace těch, jimž mělo
by býti něco poskytnuto, zcela chudým duchovním,
ve prospěch těch, kteří již mají
více". A posl. Špatný řekl
ve své řeči toto: "Prožíváme
v tomto okamžiku jednu z nejsmutnějších
kapitol našich novodobých dějin".
V takovémto ovzduší a takovýmto způsobem
byl tehdy projednáván kongruový zákon,
který nevyřešil spravedlivě sociální
otázku především nižšího
duchovenstva, kněží-pensistů a duchovních
všech církví. A tento kongruový zákon
s určitým zlepšením po únorových
událostech platí dodnes. Naše lidově
demokratická vláda a náš zákonodárný
sbor vyřešily ústavou a několika jinými
zákony nejen otázku svobody náboženské,
rovnoprávnosti a tolerance všech církví,
ale řeší také z těchto zákonů
vyplývající praktické otázky,
především otázky sociální.
I když se to zdá býti na prvý pohled
paradoxní, je to pravdou a skutečností, že
zákon o revisi pozemkové reformy vyřešil
u nás v církvi katolické stávající
nespravedlnost a asociálnost. Tak ku př. pražský
arcibiskup vlastnil nejen v pražské arcidiecési,
ale i v jiných diecésích a také v
diecési českobudějovické zámky
a latifundie, zatím co českobudějovický
biskup neměl ani zahrádku. A tento stav trval mnohá
desítiletí a nebyl řešen ani v duchu
křesťanské spravedlnosti, ani v duchu křesťanské
lásky. (Potlesk.) A tento případ asociálnosti
v držbě pozemků opakoval se u mnohých
far a obročí. Revise pozemkové reformy odstranila
tuto nespravedlnost a dnes námi projednávaný
návrh zákona o hospodářském
zabezpečení církví a náboženských
společností státem řeší
křesťansky a socialisticky spravedlivě a lidsky
důstojně otázku životní úrovně
kněží a biskupů. (Potlesk.) V
duchu zásad Písma svatého, že "hoden
jest dělník mzdy své", a v duchu socialistických
zásad o spravedlivé a odpovídající
mzdě řešíme předloženým
zákonem životní otázky duchovních
všech církví.
Od r. 1926, kdy byl vydán kongruový zákon,
až do dnešních dnů stěžovali
si kněží právem na nedostatečnost
a nespravedlnost tohoto zákona. Proto překvapily
protesty některých duchovních proti tomuto
zákonu, které ovšem byly výsledkem diktátu
některých církevních představitelů
a ne názorem valné většiny kněžstva.
Tato proradná umělá akce odporu se ovšem
nezdařila, jak sám pan arcibiskup ve svém
posledním illegálním oběžníku
přiznává, kde na adresu kněží,
kteří jeho výzvy k odporu neuposlechli, píše:
"Váš postoj mne naplňuje bolestí."
Dále vyzývá arcibiskup kněze, aby
odolávali pevně vládnímu nátlaku,
a uvádí, že již došlo k mnoha případům
ochabnutí.
My, katoličtí kněží, na tuto
agitaci odpovídáme: Nejen že neodmítáme
tento zákon, ale my ho vítáme jako spravedlivé
vyřešení sociální otázky
nás kněží v duchu pravého křesťanství
i pravého socialismu. (Potlesk.) My, katoličtí
kněží, vítáme vládní
návrh zákona, kterým se zřizuje Státní
úřad pro věci církevní, jehož
hlavním posláním bude, aby se náboženský
život u nás vyvíjel na zásadách
svobody svědomí a vyznání v souladu
se zásadami ústavy naší lidově
demokratické republiky.
Jménem zdrcující většiny katolického
kněžstva českého i slovenského,
jakož i bratří duchovních ostatních
církví vyslovuji československé vládě
i slavné sněmovně náš dík
za tyto tak významné a sociálně spravedlivé
zákony a slibuji jejich jménem, že zůstaneme
věrní našemu lidu, který prostřednictvím
své lidově demokratické vlády a svého
zákonodárného sboru řeší
všechny náboženské a sociální
otázky tak velkoryse a spravedlivě, jako žádný
jiný režim před tím. (Hlučný
potlesk.)
A na adresu těch, kteří ze zahraničí
i doma neustálým štvaním a illegálními
vlastizrádnými oběžníky snaží
se oddělit nás kněze od našeho dobrého
lidu a vytvořit z věřícího
lidu a z kněží cizineckou legii zaprodanou
světové reakci, světovému imperialismu
a kapitalismu, pravíme důrazně a jasně:
My, čeští a slovenští kněží,
vzešlí z pracujícího lidu měst
i venkova, nejsme kaplany u fašistického dvora španělského
Franca ani dvorními kaplany Churchilla a podobných
veličin, my jsme kněžími našeho
českého i slovenského věřícího
lidu. (Dlouho trvající potlesk.) My sloužíme
jedině a výlučně našemu lidu,
my náš lid nikdy nezradíme, my náš
lid fanaticky milujeme a my budeme s naším lidem svorně
a nadšeně spolupracovat na uskutečnění
velikých společných ideálů
křesťanství a socialismu. (Hlučný,
dlouhotrvající potlesk.)
Předseda: Dalšími řečníky
jsou páni posl.: dr Hobza, dr Polanský,
Žiak, Pokojný, Leflerová,
Holdoš.
Dávám slovo panu posl. dr Hobzovi.
Posl. dr Hobza: Pane předsedo, páni ministři,
vážená sněmovno!
Byl mi svěřen úkol zahájiti před
tímto nejvyšším forem našeho lidově
demokratického státu rozpravu o dvou historicky
důležitých vládních návrzích
zákonů, z nichž jeden nám doporučuje
zřízení Státního úřadu
pro věci církevní a druhý upravuje
hospodářské zabezpečení církví
a náboženských společností státem.
Zúčastňuji se této rozpravy jako člen
klubu poslanců čs. strany socialistické,
avšak jako příslušník církve
československé vynasnažím se analysovat
tyto vládní předlohy a osvětlit jich
význam pod zorným úhlem této církve
a jejích příslušníků,
čítajících dnes již přes
jeden milion osob. Snad žádná náboženská
společnost v naší republice nemůže
mít tak kladný a radostný poměr k
oběma navrhovaným zákonům jako církev
československá, neboť právě ona
nejvíce na sobě zakoušela důsledky dřívější
a vlastně dosavadní pronikavé nerovnosti
církví. V naší první ústavě
z r. 1920 byla sice obsažena zásada rovnosti náboženských
vyznání před zákonem, avšak tato
ústavní zásada zůstala jen na papíře
a naprosto nepřešla do praxe. Nemohla do ní
ani přejít proto, poněvadž bylo naší
republikou tehdy převzato výsadní postavení
římskokatolické církve po všech
stránkách. A důsledky toho se jevily v pronásledování
čs. církve a odsuzování jejích
příslušníků za užívání
kostelů, a to i v takových obcích, kde téměř
všichni farníci korporativně přestoupili
z římskokatolické církve do nové
církve Československé.
První schůze úřednické vlády
v roce 1920 se postavila na návrh tehdejšího
ministra školství prof. dr Šusty stroze
proti církvi československé a rozhodla, že
neomezené disposiční právo s kostely
vysvěcenými jednou římskokatolickou
církví má zásadně a navždy
církev římskokatolická, a to i v takových
případech, kdy šlo na př. o původní
husitské sbory, v přítomné době
římskokatolickou církví už vůbec
neužívané a vlastnicky jí nepatřící
a sloužící k různým světským
účelům, na př. za skladiště
a pod. Názorný příklad vám
uvedu ze svého kraje, z Havlíčkobrodska.
Na hradě Lipnici v kapli sv. Vavřince byli v dobách
husitských vysvěceni první čeští
kněží pod obojí. V době protireformační
přešla kaple do rukou církve římskokatolické.
V roce 1869 vyhořela a od té doby ležela zpustlá
v rozvalinách mezi ostatními zříceninami
hradu. Teprve její nový majitel po prvé světové
válce, Klub čs. turistů, se postaral za pomoci
Státního památkového úřadu
o její znovuzřízení. Církev
československá požádala tehdy Klub čs.
turistů o její propůjčení k
účelům bohoslužebným. Její
žádosti však nebylo vyhověno pro odpor
biskupské konsistoře v Hradci Králové,
která se prostě opřela o rozhodnutí
úřednické vlády z r. 1920, ačkoliv
kaple - původně, jak jsem již řekl,
husitské - vůbec nepoužívala a vůbec
ji také nepotřebovala. A abych hned dopověděl
ten lepší konec této trapné historie,
teprve nyní naše lidově demokratické
úřady vyhověly opětované žádosti
církve československé a 18. září
t. r., právě ve výročí požáru
hradu před 80 lety, se v kapli konaly první bohoslužby
církve československé. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Otázka užívání a spoluužívání
chrámů není jediným příkladem
nespravedlivého postupu vůči církvi
československé v naší předválečné
republice. Ačkoliv byla církev již dne 14.
září 1920 státem uznána, nebyla
až do konce roku 1921 státem schválena ani
jediná náboženská obec církve
československé. Zakladatel církve a její
první patriarcha dr Karel Farský si stěžoval
na nemožný postup tehdejšího ministerstva
školství v článku nazvaném "Zapomenuté
Rakousko", a tyto byrokraticky nepřátelské
poměry, jež byly v naprostém rozporu s vůlí
lidu, byly dokonce předmětem několika poslaneckých
interpelací v parlamentě a mnoha veřejných
protestních projevů a manifestačních
schůzí. Teprve v r. 1922 začalo ministerstvo
školství a národní osvěty schvalovat
některé náboženské obce, avšak
každé takové schválení bylo provázeno
klausulí: "Nová náboženská
obec ani její funkcionáři nemají podle
platných předpisů nároku na jakoukoliv
podporu z prostředků státních nebo
z fondů státem spravovaných." Tato nerovnost
církví a macešské chování
státních úřadů k církvi
československé nebyly ovšem jenom plodem zkostnatělé
byrokracie, nýbrž byly v plném a záměrném
souladu s nepřátelskou politikou Vatikánu
vůči pokrokové orientaci význačné
části našeho národa a státu.
Přímé zásahy cizí mocí
vatikánské do našich vnitřních
poměrů se nezastavily ani před hlavou našeho
státu v otázce uctívání památky
největšího syna národa M. Jana Husi.
A my vidíme, že i ten Masaryk, tak silná
individualita, který se vrací do osvobozené
vlasti s heslem: "Tábor je náš program",
musel nakonec kapitulovat. Marmaggi prosadil vůli Vatikánu
a president republiky se pak už nikdy nezúčastnil
osobně Husových oslav.
Sebevědomí Vatikánu a vysoké katolické
hierarchie tím přirozeně stouplo. Jsou vydávány
pastýřské listy proti všem socialistickým
stranám a odborovým organisacím, avšak
i proti nekatolickým církvím. Znovu se objevují
interpelace v parlamentě, které mluví zcela
podobnou řečí, jakou jsme nuceni mluviti
teď. Poslechněte si na př. výňatek
z řeči dr Patejdla, pronesené v poslanecké
sněmovně dne 2. dubna 1925: "...musíme
se stavěti proti tomu, aby bylo zasahováno do našich
poměrů se strany politického Vatikánu.
Připuštění každého jiného
řešení bylo by zásadní chybou
a největší chybou by bylo, kdyby se připustilo,
že v tomto státě snad v určitých
otázkách je stát svrchovaný a v určitých
zase církve, zejména církev římskokatolická.
Důsledky, které by následovaly z tohoto připuštění
dvojí svrchovanosti, byly by dalekosáhlé,
a proto nejsprávnější je, když
stojíme docela striktně, logicky a důsledně
na stanovisku jediné svrchovanosti, to jest svrchovanosti
lidu."
Vláda sice ve svých odpovědích na
poslanecké interpelace přiznávala výstřelky
vysoké církevní katolické hierarchie,
avšak při tehdejším stranickopolitickém
systému nebyla s to zjednati nápravu. Kulturní
boj a vzájemná náboženská resp.
církevní nevraživost a nesnášenlivost
se naopak stále stupňovaly, neboť to bylo v
přímém zájmu tehdejší
měšťácké politiky, která
potřebovala odvádět tím pozornost
od těžce doléhajících problémů
hospodářských a sociálních.
A nyní, když jsme si připomněli poměry
v naší předmnichovské republice, podívejme
se, jak vypadaly po druhé světové válce.
A musíme bez rozpaků konstatovat, že právě
obráceně ještě nikdy nebyly u nás
tak dokonalé předpoklady ke klidnému vývoji
náboženských a církevních poměrů
jako v r. 1945. Společný boj celého národa
proti německým okupantům nás sjednotil
všechny bez rozdílu náboženského
vyznání. Zejména nutno objektivně
přiznat, že náš prostý katolický
lid včetně drobných katolických kněží
obstál v těžké protihitlerovské
zkoušce naprosto čestně, takže tu nebylo
po revoluci v roce 1945 důvodů k žádným
výčitkám a rekriminacím, tak jak tomu
bylo po prvé světové válce. Nebylo
předválečného kulturního boje,
církve se snažily spolupracovat. Církev československá
prohlásila veřejně, že chce udržovat
otevřený, snášenlivý a při
tom ovšem ideově jasný poměr k církvi
katolické.
Klidná spolupráce mezi církvemi pokračovala
nerušeně po 3 roky naší nové svobody
a je zajímavé, že ještě 2. února
1948 se sešly všechny naše církve a náboženské
společnosti včetně církve římskokatolické
na mohutné mírové manifestaci na Slovanském
ostrově v Praze. Ale to byla také spolupráce
poslední.
V historických dnech únorových, tedy za 3
týdny poté, vydala ústřední
rada církve československé již dne 28.
února 1948 "Prohlášení k věřícím
a k veřejnosti", jímž manifestovala svůj
kladný poměr k novým politickým poměrům.
Stalo se to formou tak závažnou a zřetelnou,
že by toto prohlášení mělo být
všeobecně známo celé. Já si tu
dovolím pro krátkost času ocitovat aspoň
tento výňatek:
"Ve smyslu usnesení II. řádného
sněmu církve z května 1947 prohlašujeme
v těchto historických dnech našeho národa,
kdy se všichni vydáváme na bezpečnější
a rychlejší cestu k uskutečnění
sociální rovnosti a pokroku, že chceme jít
ve šlépějích Ježíšových
a v duchu jeho evangelia usilovat o bratrství a sesterství
všech lidí našeho národa, tedy o společnost
bez třídní nenávisti a protiv. Taková
společnost je předpokladem k uskutečňování
království Božího na zemi. Proto po
vzoru Ježíšově se stavíme na stranu
utlačených a ponížených, to je
na stranu pracujícího lidu, který už
příliš dlouho trpěl pod bezohledným
útlakem držitelů hospodářských
výsad, ať to bylo v období starověkého
otroctví, středověkého feudalismu,
nebo novověkého liberalistického kapitalismu,
a který byl považován za ubohý prostředek
k opatřování mocenských výsad
vládnoucím skupinám." (Potlesk.)
A cestu takto nastoupenou sleduje církev československá
důsledně, o čemž přesvědčuje
veřejnost při každé vhodné příležitosti.
Nejdůležitější z nich byla generální
synoda duchovních církve československé
v únoru 1949. Na ní promluvil patriarcha dr František
Kovář tak hluboce promyšlenou a logicky spjatou
řeč, že je těžko z ní vytrhávat
nějakou partii bez nebezpečí porušení
souvislosti. Ale přece si poslechněte aspoň
toto jeho vyznání: "Církev, chápající
sebe jako samostatný duchovní organismus, působící
jako kvas ve společnosti národní a státní,
organismus s tou společností nesplývající,
ale také ne jí nepřátelský
nebo pro ní lhostejný, slíbila plnou a nerozpačitou
pomoc a podporu úsilí národa a státu,
vybudovat socialistickou společnost. Ostatní specificky
náboženská a mravní působnost
církve není tím učiněna zbytečnou
ani zatlačena stranou nebo do pozadí. Církev
je tu stále ke spáse lidí, časné
i věčné. Ale právě motivy víry
a chápání Ježíšova evangelia
ji přivedly k poznání, že první
podmínkou toho, aby Ježíšův duch
víry, naděje a lásky mohl proniknout celým
životem, celou společností, jest, že třídní
organisace společnosti bude nahrazena organisací
beztřídní. Beztřídní
společnost ovšem naprosto není totožná
s královstvím Božím. Ale žít
Ježíšovým duchem je možno jedině,
jestliže celá naše vůle je soustředěna
k odstranění třídních výsad
a jestliže se usiluje o sociální spravedlnost.
Cestou k ní je cesta socialismu a proto se naše církev
rozhodla ze svého nejlepšího vědomí
podporovat tuto cestu." (Potlesk.)
Vedení církve římsko-katolické
se na rozkaz Vatikánu dalo cestou opačnou. Dostala
se tu k veslu zase vysoká hierarchie, která diktuje
a zasahuje do naších vnitrostátních
poměrů, kdežto drobný věřící
katolický lid a s ním většina drobných
poctivých vlasteneckých kněží,
kteří chtějí mír, klid a pokoj,
mají být jen trpnou obětí této
mocenské vatikánské politiky. Aby se tak
nestalo, tomu chce odpomoci vláda navrhovanými zákony.
Pro církev československou znamenají však
tyto zákony veliké zadostiučinění
za všechno dřívější odstrkování,
ponižování a strádání.
Církev si váží zejména toho,
že slova naší nové Ústavy 9. května
o rovnosti všech vyznání nezůstala jen
na papíře, nýbrž se vtělují
v čin, a dále, že tu nebude jen formální,
abstraktní rovnost vyznání, nýbrž
také skutečná materiální rovnost
všech církví. Tím bude splněn
jen dávný požadavek církve československé,
mnohokráte již při různých příležitostech
opakovaný. Jsem přesvědčen, že
teprve nyní úplným zrovnoprávněním
církví bude dán předpoklad pro harmonický
soulad, mír, snášenlivost a spolupráci
mezi církvemi.
A nyní mi dovolte, abych závěrem znovu připomněl,
že v této rozpravě zastupuji poslanecký
klub čs. socialistické strany a že tedy chci
připojit také jeho stanovisko k projednávaným
návrhům zákonů. Považuji za nejvhodnější
vyjádřiti je slovy předsedy strany br. ministra
prof. dr inž. Emanuela Šlechty, pronesenými
na zasedání předsednictva ÚVNF v Praze
dne 15. července 1949: "Naše strana si již
tento problém dávno rozřešila. Vyznávajíce
plnou svobodu náboženskou, určujeme svůj
poměr k Římu svým obdivem i láskou
k husitství tak, jako všechny pokrokové síly
našich národů. Vidíme v tom potvrzení
své správné cesty za pokrokem, socialismem
a mírem uvnitř národa a mezi národy.
A proto budeme Národní frontu a vládu podporovat
v tomto duchu ze všech svých sil v její obraně
náboženské svobody pro každého
člena bez rozdílu politického přesvědčení
a v její ochraně suverénních práv
státu proti zásahům Říma zvenčí."
Ve smyslu tohoto prohlášení, s nímž
se náš poslanecký klub plně ztotožňuje,
budou poslanci čs. strany socialistické hlasovat
pro oba zákony. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalej je
k slovu prihlásený pán posl. dr Polanský.
Dávam mu slovo.
Posl. dr Polanský: Pane předsedo, páni
ministři, paní a pánové!
Mám čest promluviti jménem čs. strany
lidové a současně jménem Katolické
akce československé. Existence této akce
v lidové demokracii a možnost promluviti jejím
jménem v Národním shromáždění,
t. j. na nejvyšším ústavním foru,
je věc již sama o sobě velmi charakteristická.
Je charakteristická pro posouzení, jak se staví
lidově demokratické Československo k náboženským
zájmům jeho lidu. Děje-li se tak u příležitostí
projednávání tak významných
zákonných osnov, jako jsou osnovy, jimiž se
uspořádávají církevní
poměry v našem státě, je to již
samo svědectvím, že tyto osnovy jsou míněny
ku prospěchu náboženského života
u nás.