Vládní návrh zákona, kterým
se zřizuje Státní úřad pro
věci církevní, a vládní návrh
zákona o hospodářském zabezpečení
církví a náboženských společností
státem, tvoří dohromady velký rámcový
celek. Dávají odpověď na základní
otázku všech církví a náboženských
společností v Československé republice.
Má lidově demokratický stát vskutku
opravdový zájem o náboženský
život svého lidu a jeho rozkvět, či
zůstane při pouhém formálním
zájmu, jak tomu bylo za minulé, liberalistické
éry? Bojovali jsme spolu s ostatním občanstvem
za odstranění kapitalistického režimu,
proti třídnímu nadpráví boháčů,
proti zneužití náboženských citů,
z nichž těžili bezbožní a nevěrečtí
vykořisťovatelé ve vlastní prospěch.
A tento boj skončil vítězně. Nedali
jsme se zmásti pozlátkem zdánlivého
tehdejšího zájmu o náboženské
hodnoty, nýbrž odhalili jsme farizejství tohoto
zájmu v plné nahotě.
Dnes je tato éra pokryteckého předstírání
zbožnosti pryč. Dnes nám nestojí v čele
žádné apoštolské veličenstvo,
jehož apoštolství bylo víc než podezřelé
a jehož náboženská víra nepovažovala
ani útočnou válku za zločin nebo za
těžký hřích. Dnes neřídí
osudy státu žádní rytíři
Božího hrobu nebo jiní boháči,
kteří - ač byli velmi vlažné
víry - nelitovali značných nákladů,
aby se při církevních slavnostech mohli zaskvěti
v honosných uniformách vysokých církevních
řádů.
Dnes vládne lid plně oddaný práci
a budovatelskému úsilí. Lid, který
hledí pevně do očí drsné životní
zkušenosti, že žádný život na
tomto světě není možný bez řádných
hmotných předpokladů, že každá
kultura musí býti napřed zabezpečena
materiálně. Lid, který ví, že
žije na tomto světě, a který chce, aby
se i na tomto světě dařilo všem co nejlépe.
Co tedy bude s náboženským životem, tímto
zájmem všech církví a náboženských
společností? Co s Kristovým učením,
když řekl, že království jeho není
s tohoto světa? Jak snadno by hříchy minulých
režimů, jejich faleš a zneužívání
náboženství mohly vésti zde k výstřelkům
proti náboženství. Staří pokrytci,
kteří - ač sami nevěřili -
potřebovali víry lidu, aby jim otročil, chtěli
by i nyní buditi nedůvěru k novému
životu tvrzením, že jeho režim ohrožuje
náboženství. Že bere víru ve věčnou
spásu. Že vede k nepravosti a hříchu.
Odpověď obsažená v obou projednávaných
zákonných osnovách je velmi pádná.
Aby se u nás v souladu s ústavou a se zásadami
lidově demokratického zřízení
církevní a náboženský život
vskutku rozvíjel a zkvétal, zřizuje se zvláštní
Státní úřad pro věci církevní.
Druhý zákon pak zaručuje církvím
a náboženským společnostem úhradu
osobních a věcných nákladů
státem. Tento zákon též přenáší
na stát veškeré patronátní a
podobné závazky a stanoví povinnost státu
vydržovat učiliště a ústavy pro
výchovu duchovních.
Všeobecně lze charakterisovat obě předlohy
tím, že je jejich hlavním smyslem umožniti
církvím, aby se mohly věnovat svému
duchovnímu poslání více a lépe,
než to bylo možné doposud. Odpadnou jim palčivé
starosti o věci hmotné, o výživu duchovenstva
a o veškeré bohoslužebné potřeby.
Státní úřad pro věci církevní
bude normotvorným a správním orgánem,
který umožní přehledné, pružné
a rychlé řešení všech příslušných
otázek.
Tedy žádná obava o náboženský
život u nás nebo o osud církví, o něž
je za lidově demokratického režimu daleko lépe
postaráno, než tomu bylo kdykoli dříve.
(Potlesk.) Bylo již dávno třeba uzákoniti
mnohé z toho, co je dnes obsahem obou navrhovaných
zákonů. Celé úseky náboženského
života zůstávaly doposud téměř
nepovšimnuty. Zastaralé předpisy feudální
brzdily svobodný rozvoj a harmonické soužití
církví u nás.
To se nejožehavěji projevovalo v otázce platů
duchovenstva. Byl zde jakýsi kongruový zákon,
o který byl již v počátcích první
republiky veden úporný boj. Ale tento zákon
nejen že způsobil mnoho obtíží
svou diskriminací, ale skutečné pomoci nepřinesl
vůbec. Pro masy drobného katolického duchovenstva,
o které hlavně šlo, znamenal pranepatrný
přínos, něco, co nebylo ani k životu,
ani k smrti. Chudoba nebyla ani po vydání kongruového
zákona na mnohých našich farách a v
kaplankách žádným vzácným
hostem. Takový kaplan nebo i farář se svými
jedenácti nebo třinácti sty korun měsíčního
příjmu se pochopitelně často utápěl
v nejzákladnějších hmotných starostech.
Přitom velká většina z nich - a právě
ti nejdrobnější a nejchudší - plnila
své poslání vzorně. Bylo to poslání
nejen duchovní, nýbrž i národní
a vlastenecké, jež plnili zvláště
za temných dob nacistické okupace a za něž
se jim tehdy dostalo objektivního a všeobecného
uznání našeho lidu. Nyní se jim ho dostává
i formou zákona, který spravedlivě zabezpečuje
jejich existence, zejména těm z nich, kteří
toho nejvíce potřebují.
Současně budou zbaveni i tíživých
starostí s udržováním svých kostelů.
Starosti byly doposud v různých ať starofeudálních
nebo i novofeudálních, vždy však feudálních
patronátech, od nichž si musil farář
i ty nejnutnější a nejrůznější
opravy mnohdy přímo vyprošovat. Nyní
i tuto péči jednotně přejímá
stát jakožto svoji povinnost, které se pomocí
Úřadu pro věci církevní jistě
dobře zhostí. V důvodové zprávě
k zákonu o hospodářském zabezpečení
se výslovně praví, že se stát
postará také, aby byly opravovány a stavěny
kostely. Tedy nejen opravovány, nýbrž i stavěny.
(Potlesk.)
Přitom všichni dobře víme, jak patronáty
po dlouhou řadu let zanedbaly své povinností.
Zejména v pohraničních oblastech žalují
ošumělé kostelíčky a chrámy
na hříchy těch, kterým byla věc
nacistického fašismu vlastní, kdežto věci
náboženské cizí. Všechny tyto cizí
hříchy budou nyní postupně napraveny,
nemluvě ani o stavební obnově, která
mnohde staví celé kostely a fary zničené
válkou. Již při této dílčí
otázce by si měla veřejnost uvědomit,
jak veliké zatížení bere obětavě
stát na svá bedra v zájmu církve i
záchrany kulturních hodnot.
Ať se někdo nalezne, kdo by mohl o této veřejné
péči říci křivé, nespravedlivé
slovo! Ať se někdo nalezne, kdo by chtěl odsoudit
zákon, jímž stát na sebe béře
rozsáhlou péči o církevní stavby
a veškeré věcné i osobní požitky
duchovní správy! Ať se někdo ještě
ozve, že lidově demokratický náš
stát ohrožuje náboženství nebo
pronásleduje církve!
Zde je na místě vzpomenouti celé historie
našich církevních poměrů po první
světové válce a zároveň i tehdejší
čs. strany lidové, jež byla tehdy do značné
míry mluvčím a zastáncem zájmů
katolické církve a vůbec křesťanské
myšlenky. Její zástupci v tehdejším
parlamentě byli vystaveni úporným bojům
s liberálními pseudopokrokovými živly.
Museli čelit přímo fanatickým, nerozumným
a nestátnickým pokusům celé řady
tehdejších politických stran o rozpoutání
kulturního boje. Dnes je již všem zřejmo,
oč tehdy šlo. Šlo o pouhé zaslepování,
jímž měla být pozornost lidu odvrácena
od tíživé a neradostné skutečnosti
sociální, od hladových mezd, žebračenek,
a na druhé straně od provokativního nadbytku
mocných kapitalistů. V době, kdy bylo třeba
probojovat revoluci sociální a hospodářskou,
byla vydána výzva ke kulturnímu boji, k útoku
na katolíky, vůči nimž bylo raženo
heslo, že budou mít tolik práv, kolik si jich
vybojují.
Jak zcela jinými cestami a směry šel krok revoluce
po druhém osvobození! Nejen, že nikdo nepomýšlí
na kulturní boj, ale stát dokonce zákonem
manifestuje, že pokládá za svoji povinnost
všestranně pečovat o církevní
potřeby. Stát zaručuje svobodný rozvoj
v oblasti duchovní a náboženské právě
tím, že církve zbavuje tíživých
starostí hmotných.
Československá strana lidová jakožto
hnutí převážně katolické,
hnutí budované na křesťanském,
především křesťansko-sociálním
světovém názoru, vždy stála v
předních řadách ochrany věcí
křesťanských a katolických. Zde měla
široké pole působnosti právě
v oblastech nejen duchovních a morálních
zájmů státně-politických, ale
hlavně ve věcech sociálního pokroku
podle zásad evangelia a křesťanství.
Bohužel až donedávna byla tato snaha - jež
byla snahou převážné části
věrných stoupenců starého křesťansko-sociálního
programu - brzděna. Brzdily ji reakční liberalistické
živly, které do strany vnikaly, aby paralisovaly váhu
jejího pokrokového křídla. Tyto živly
uplatňovaly proti programu strany své zájmy,
diktované činiteli mimostranickými, jimž
nezáleželo na straně ani na vyšších
hodnotách, v jejichž službě naše
strana vznikla. Co záleželo různým těm
Firtům na křesťansko-sociální
straně lidové, nebo na katolicismu či na
křesťanství?
Teprve odstraněním těchto cizích elementů
a vlivů mohla se strana plně vrátit ke svému
programu kulturního a sociálního pokroku,
jakož i k upřímné péči
a přispění klidnému vývoji
náboženských problémů u nás.
Jsme Češi a katolíci, snažíme se
být dobrými příslušníky
našeho národa i své církve. A blaho
obou nám leží na srdci. Slavné credo
velkých českých vlasteneckých kněží
Jirsíka a Sušila, "Církev a vlast",
je i naší cestou. Proto se snažíme o vše,
co podporuje rozvoj náboženského života
u nás. Proto stojíme za lidově demokratickou
státní formou, která naše úsilí
umožňuje a podporuje. Proto se stavíme též
za prospěšné zásady obou právě
projednávaných zákonů.
Budiž mi dovoleno poznamenati, že na jejich tvorbě
se v Národní frontě značnou měrou
zúčastnila také Katolická akce, a
mám čest jejím jménem projeviti již
předem Národnímu shromáždění
také její dík za veškerou péči,
věnovanou oběma zákonům při
jejich nynějším projednávání.
(Potlesk.) Naše Katolická akce - toť úhrn
všech věřících katolíků
československých, kteří stojí
věrně na půdě lidové demokracie.
Tato věrnost je nedílnou složkou jejich náboženské
víry, neboť odpovídá přirozenému
hlasu svědomí a neodporuje zjeveným zákonům
božím. Vždyť věrnost naší
lidové demokracii - to je věrnost samým sobě,
a opak byl by zradou na sobě samých.
Poměry se vytvořily tak, že tato věrnost
byla v poslední době podrobena jisté zkoušce.
A právě v souvislosti s projednávanými
zákonnými osnovami zasáhl rušivý
zahraniční vliv do zdárného postupu
úpravy náboženských poměrů
u nás. Že prý dohoda katolické církve
s naší lidovou demokracií není možná.
Byl vyvinut v tom směru nátlak na naše církevní
vrchnosti. Bez ohledu na to, že lidovými demokraty
v Československu jsou z valné části
katolíci. Ti chtěli svoji církevní
vrchnost posílit tím, že se projevili jako
masové hnutí, jež si této dohody žádá.
Bohužel i doposud se ještě církevní
vrchnost staví k dohodě zády. A dokonce se
odvrací od svých vlastních věřících
přesto, že oni chtějí zůstat
a zůstanou věrnými údy církve
i přes všechny exkomunikační dekrety.
(Potlesk.) Ale rovněž zůstanou též
věrnými občany svého státu
a neohroženými obhájci jeho státní
formy - také přes všecky exkomunikace a jakákoliv
jiná protivenství. (Potlesk.) Obojí
si žádá důkazů, a tímto
důkazem bude trvalá existence a činnost naší
Katolické akce jakožto akce náboženské
ve smyslu přísně katolickém a přitom
akce lidově demokratická, která bude svědomitě
plniti svůj úkol v naší obrozené
Národní frontě. (Potlesk.)
Myslím, že mohu prohlásit, že Katolická
akce se zde stala platným činitelem a spolupracovníkem
Národní fronty a že se i nadále uplatní
jako dobrý pomocník zejména v otázkách
náboženských, jež jsou dnes a budou i
příště s hlediska státně-politického
otázkami velmi důležitými a závažnými.
A závěrem musím též konstatovat,
že jak Katolická akce, tak i čs. strana lidová
se přesvědčily o velikém kladném
ohlasu obou připravovaných zákonů
v širokých kruzích duchovenstva a s ním
spolupracujícího katolického lidu. Budiž
mi proto dovoleno vysloviti také jménem tohoto lidu
vřelý dík za oba zákony. (Potlesk.)
Hlas širokých vrstev lidových a drobného
katolického kněžstva je nám také
nejcennějším podkladem, abychom i z tohoto
důvodu plné uzákonění plně
podpořili, a proto mám čest prohlásiti,
že poslanci čs. strany lidové budou jednomyslně
hlasovat pro obé osnovy těchto tak významných
zákonů. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Žiak. Dávam
mu slovo.
Posl. Žiak: Slávne Národné shromaždenie!
Pri rokovaní o zákonoch, ktorými upravujeme
pomer nášho ľudovodemokratického štátu
k cirkvám, treba nám mať na pamäti, že
všetko občianstvo nášho štátu,
ba i priateľská a nepriateľská cudzina,
pozorne sledujú každý prejav a s nezvyklým
záujmom študujú každé slovo zákonného
ustanovenia.
Úprava pomeru medzi štátom a cirkvami v každom
štátnom útvare je vec veľmi vážna,
nad mnohé iné problémy dôležitá.
Práve tým, že v našej republike je pomerne
značný počet cirkví, náboženských
vyznaní, je problém ťažší.
A predsa objektívny pozorovateľ lojálne uzná,
že i napriek konfesionálnej rôznorodosti vláda
obrodeného Národného frontu a Národné
shromaždenie upravujú pomer štátu k cirkvám
s úprimnou ohľaduplnosťou a šetrnosťou.
Naša ľudovodemokratická republika od oslobodenia
poskytla cirkvám široké možnosti náboženskej
činnosti a v nemenšej miere prispievala na hmotné
potreby cirkví, ako sa to dialo za prvej republiky. Dané
sú teda prajné predpoklady pre pokojné riešenie
vážnej otázky pomeru cirkvi a štátu.
Riešenie pomeru medzi štátom a cirkvou pravidelne
si vyžaduje štátno-politické zmeny. U
nás v posledných tridsiatich rokoch je vec aktuálna
druhýkrát. Po prevrate 1918 snahy voľnomyšlienkárov
i prejavy zodpovedných vysokých politických
činiteľov boly namierené najmä proti katolíckej
cirkvi, ale aj proti ostatným kresťanským cirkvám.
Spomeňme na boje okolo Bartoškovho návrhu zákona
na odluku cirkvi a štátu. Prezident Masaryk
hľadel na cirkev očami sociológa a na pomer
cirkvi a štátu očami praktického politika.
A ten Masaryk, ktorého sa dnes mnohí z cirkevných
kruhov dovolávajú, mal voči katolíckej
cirkvi, ale aj voči iným cirkvám, kritický
postoj. Aj evanjelickým cirkvám vyčítal
sociálnu neúčinnosť, politickú
orientáciu smerom k bohatšej a tak mocnejšej
časti spoločnosti, pre ktorú orientáciu
evanjelické cirkvi v značnej miere stratily vplyv
na robotnícke masy. Videl tak, ako to vidíme všetci,
že jeden odbor života za druhým vypadá
zpod vplyvu cirkvi a zosvetšťuje sa. V stredoveku medzi
cirkvou a štátom bolo veľmi úzke spojenie.
Primát mala cirkev, štát a politická
činnosť boly podriadené moci cirkevnej. Keď
ľudstvo neznieslo svetovládne snahy cirkevného
absolutizmu, v renesancii, v reformácii a osvietenstve,
svrhlo cirkevnú politickú autoritu. Štát
a kultúra sa odcirkevňovaly a odcirkevňujú.
Miesto najužšieho spojenia medzi cirkvou a štátom
prichádza rozluka ako ovocie novodobého liberalistického
vývoja. Masaryk bol za rozluku cirkvi a štátu.
Vo svojich poznámkach vláde po prípadnom
uzákonení rozluky žiadal bezvýhradnú
lojalitu cirkví a cirkevných reprezentantov voči
štátu a snahám štátu a vzájomnú
snášanlivosť medzi príslušníkmi
jednotlivých vyznaní. Kongruový zákon
z r. 1926 problematiku nevyriešil ani rozlukou a nevyriešil
ju ani spravodlive.
Dnešná skutočnosť je natoľko iná,
že naša ľudovodemokratická republika upravuje
pomer cirkvi a štátu bez rozluky, a to v prajnej miere
pre rozvoj cirkví. Náboženská sloboda
a sloboda rozvoja cirkví je v Ústave 9. mája
tak zaručená, ako to v najširšej miere
zodpovedá náboženskému presvedčeniu
každého veriaceho človeka - občana nášho
štátu. Keď dobre nazrieme do zákonných
osnov, o ktorých rokujeme, nemôžeme nevidieť,
že tomu, čo je v ústave povedané zásadne,
dávame na určitom úseku týmito zákonmi
praktickú náplň. Štát je rozhodnutý
cirkvám účinne hmotne pomáhať,
umožňuje a podporuje náboženskú
výučbu na školách, bdie nad občianskou
a náboženskou snášanlivosťou, upravuje
občiansku a sociálnu úroveň kňazov.
Logicky vyplýva, že si vyhradzuje dozor nad štátno-politickou
orientáciou cirkví i kňazov, žiada od
nich i od cirkví lojalitu voči ľudovodemokratickému
zriadeniu republiky a osobuje si dozor nad hospodárením
cirkví. Čo je podstatné a čo treba
zvlášť zdôrazniť: vieroučných,
ideových a vnútornoorganizačných vecí
cirkví sa nedotýka a nemieni dotýkať.
Ak sa vyskytly výhrady niektorých príslušníkov
evanjelických cirkví proti zneniu osnov zákonov,
pramenia z obavy, že sa zákonmi naruší
samospráva a slobodné hospodárske rozhodovanie
evanjelických cirkví, alebo z drobných nedorozumení
medzi cirkvou a nižšími orgánmi verejnej
správy, ktoré, presvedčený som, možno
pri dobrej vôli odstrániť, alebo, čo
už pokladám za vec závažnú a nebezpečnú,
z politickej nedôvery niektorých cirkevných
činiteľov voči ľudovodemokratickému
vedeniu nášho štátu. (Predsedníctvo
prevzala podpredsedníčka Hodinová-Spurná.)
Pokiaľ ide o obavu z narušenia samosprávy cirkvi,
treba objektívne uznať, že by ťažko
bolo možné vyniesť pre niekoľké cirkvi
osobitné zákony s rozdielnym zásadným
stanoviskom. Vec možno riešiť zákonom rámcovým,
v ktorom sa uplatnia zásadné veci pre každú
cirkev spoločne platné. Podrobnosti a ich úprava
s ohľadom na organizačné zvláštnosti
jednotlivých cirkví budú riešené
pre cirkvi, ktoré majú približnú organizačnú
a ideovú povahu, osobitnými vládnymi prevádzacími
nariadeniami.
Evanjelická cirkev a. v. na Slovensku, ktorej som úprimným
príslušníkom, otázku vnútornej
duchovnej, administratívnej a hospodárskej samosprávy
považuje za základnú podmienku svojho zdravého
vývinu. Poznám históriu svojej cirkvi, viem,
aká účinná zbraň proti rozpínavosti
a diktátu feudálnych maďarónskych zemepánov
bola cirkvi samospráva.
Je nesporné, že na základe samosprávy,
opierajúc sa o súhlas ľudu, mohla evanjelická
a. v. cirkev za tzv. Slovenského štátu ostro
protestovať proti neľudským výčinom
fašistickej Hlinkovej gardy, proti prenasledovaniu občanov
židovského vierovyznania, protestovať proti bratovražednej
vojne a vydať v priebehu najzúrivejších
bojov mierovú výzvu Tisovej vláde, nepodľahnúť
nátlaku pri sostavení cirkevnej ústavy v
rokoch okupácie a práve na základe demokratického
zriadenia svojej samosprávy pripraviť slovenské
evanjelictvo v zdravej prevažnej väčšine
do boja proti nacistickým votrelcom v Slovenskom národnom
povstaní.
Cirkev cez stáročia užívala toto právo
a obojstrannými smluvami so štátom snažila
si ho zabezpečiť ako výraz z synodálno-presbyteriálneho
zriadenia s uplatnením evanjelickej zásady, "že
všetka moc cirkvi pochádza zo sboru", totiž
z rozhodnutia veriacich o cirkevnej ústave a správnych
štatútoch, o voľbe kňazov, biskupov, svetských
hodnostárov a o hospodárení na všetkých
stupňoch cirkevnej administratívy. V predbežnom
štátnom súhlase s voľbou duchovných
a v dozore na hospodárenie cirkví môže
niekto vidieť tendenciu právo samosprávy obmedzovať.