Poněvadž zákon respektuje rozmanitost manželských
vztahů a potřeb, dává manželům
možnost, aby si upravili majetkové poměry odlišně
od zákonných ustanovení. Taková smlouva
se může týkat buď rozsahu majetkového
společenství nebo správy společného
majetku nebo konečně vzniku majetkového společenství
zákonného až ke dni zániku manželství.
Při tom zákon předpisuje, že k platnosti
těchto manželských majetkových úmluv
je třeba formy soudního zápisu, čímž
sleduje požadavek jasnosti ve vzájemných majetkových
poměrech manželů.
Bylo již řečeno, že funkci manželství
a rodiny v lidově demokratickém státě
nutno hodnotit jednak jako formu spolužití založeného
na vzájemné lásce a odpovědnosti a
jednak jako zdravou základnu pro výchovu budoucích
občanů. Zákon musí tedy především
dbát zásad ústavy, podle níž
manželství, rodina a mateřství jsou
pod ochranou státu. I když je možno zásadně
připustit rozvazatelnost manželství, je nutno
sladit tuto zásadu se zájmem státu na trvalosti
a pevnosti manželských a rodinných svazků.
Vzhledem k tomu připouští rodinný kodex
zrušení manželského svazku jen tehdy,
jestliže trvání manželství nemá
dalšího oprávnění a jestliže
nemůže splnit svou sociologickou funkci.
S hlediska historického vývoje nutno si uvědomit,
že zásada naprosté nerozlučitelnosti
manželství, kterou ve středověku hlásala
církev a která z kanonického práva
přešla i do některých světských
zákonodárství, neodpovídá jednak
skutečným potřebám životním,
jednak ani v právu církevním nebyla striktně
dodržována, jsouc obcházena možností
prohlašovat manželství za neplatná všude
tam, kde k tomu církev byla vedena svými politickými
a mocenskými zájmy. Zásada nerozlučitelnosti
manželství byla proto i v církevním
právu prakticky uplatňována jen na manželství
vykořisťovaných tříd a byla jedním
z nástrojů, jimiž vládnoucí třídy
udržovaly široké masy pracujícího
lidu v podřízenosti a v osobní nesvobodě.
Donuceno potřebami skutečného života
bylo církevní právo nuceno zavést
instituci t. zv. rozvodu, t. j. soudním výrokem
povolené zrušení manželského společenství,
při čemž manželství samo trvalo
dál. Instituce rozvodu byla převzata i občanským
zákoníkem z r. 1811, takže nerozlučitelnost
manželství katolíků platila i u nás
až do vydání rozlukového zákona
čís. 320/1919. Tento zákon umožnil rozlučitelnost
manželství, ponechal však v platnosti také
instituci rozvodu, která znamená pouze zánik
manželského společenství, nikoli však
zánik manželství. Tato instituce rozvodu, která
má své oprávnění jen v těch
systémech, jež stojí na principu nerozlučitelnosti
manželství, neobstojí tam, kde právní
řád dovoluje úplné rozvázání
manželství, neboť se ukazuje jako instituce neživotná
a nepraktická.
Nový zákon o rodinném právu proto
instituci rozvodu ve smyslu starých ustanovení,
t. j. jako pouhé zrušení manželského
společenství bez současného rozvázání
manželského svazku, nezná, nýbrž
zná jen úplné zrušení manželství.
Toto zrušení však nazývá nikoli
rozlukou, jak činil rozlukový zákon čís.
320/1919 Sb., nýbrž rozvodem, a to proto, že
tento termín je našemu lidu bližší
a srozumitelnější a že náš
lid si jím zvykl označovat instituci, kterou právní
terminologie nazývala rozlukou.
Sledujeme-li zákonodárství jednotlivých
států v otázce rozvodu a rozluky manželství,
shledáváme, že některá zákonodárství
buď nejmenují důvody rozluky nebo rozvodu a
ponechávají rozhodnutí soudu, jiná
pak důvody rozvodu nebo rozluky vypočítávají.
V tomto směru působil zde zejména historický
vývoj, jímž procházely názory
na rozlučitelnost manželství v různých
časových údobích. Přitom je
i zde zajímavé sledovat, jak i důvody rozvodu
nebo i rozluky v některých buržoasních
státech jsou formulovány s hlediska nerovnoprávnosti
žen. Podle názoru Napoleonova Code civil měl
manžel právo žádat za rozluku manželství
již na základě manželčina cizoložství,
kdežto manželka směla se dožadovat rozluky
proti manželovi jen tehdy, jestliže manžel uvedl
ženu, s níž se cizoložství dopouštěl,
přímo v manželskou domácnost. Tento
zákon byl sice zákonodárstvím třetí
republiky ze zákonného systému francouzského
vymýcen a byl nahrazen názorem zákona z r.
1884, podle něhož pro otázku rozluky je cizoložství
manželovo hodnoceno stejně jako cizoložství
manželčino, ale v Belgii, která v době
vrcholu Napoleonovy moci převzala jeho zákoník,
platil dále v plné své působnosti.
Podobné názory jako Napoleonův Code civil
chová pak dosud právo anglické, které
dopouští rozluku pro prosté cizoložství
manželčino, ale naopak dává manželce
právo vymoci si rozluku pro cizoložství manželovo
pouze tehdy, je-li toto cizoložství dále kvalifikováno
způsobem, který svědčí o manželově
zvrhlosti. To je, je-li toto cizoložství provázeno
dalšími těžkými poklesky proti
manželce, totiž dvojženstvím, krvesmilstvím,
únosem cizí ženy, smilstvem proti přírodě
nebo opuštěním manželky. Také v
Italii je žaloba o rozvod pro cizoložství manžela
přípustná jen tehdy, jsou-li tu okolnosti,
že skutek tvoří těžkou urážku
pro manželku.
Všechna tato ustanovení nesou na sobě zřetelné
stopy společenských poměrů patriarchálních,
kdy manželovi příslušela neomezená
moc i nad životem ženy proto, aby si od ní zajistil
legitimního dědice svého majetku a kdy proto
požadavek monogamie byl uplatňován s veškerou
přísností jen vůči manželce,
naprosto však ne vůči manželovi.
Zákon o právu rodinném zavádí
jako jediný důvod rozvodu hluboký a trvalý
rozvrat manželský, který má v zápětí,
že manželství nemůže plnit svůj
účel. Rozvrat manželství mohou způsobit
různé důvody. Zákon úmyslně
nevypočítává žádných
důvodů, které obyčejně mívají
za následek hluboký rozvrat, neboť si je vědom
toho, že okruh těchto vážných důvodů
nelze vůbec vypočítat a že je třeba,
aby soud v každém jednotlivém případě
zkoumal, zdali je tu vážný důvod hlubokého
a trvalého rozvratu. Při tomto zkoumání
lze se zejména spolehnout na lidové soudce a jejich
životní zkušenosti. Skutečnost, že
nestačí jen zjištění určité
závažné skutečnosti, nýbrž
že je nutno, aby soud svědomitě zkoumal, zdali
tato zjištěná skutečnost opravdu k rozvratu
vedla, znamená ovšem ztížení rozvodu
proti dosavadnímu stavu, neboť tento leckdy umožňoval
i rozvody lehkomyslné a věcně neopodstatněné.
Toto ztížení je odůvodněno zájmem
státu na zachování manželského
svazku v těch případech, ve kterých
neshoda mezi manžely není takového stupně,
aby se stanoviska společnosti vylučovala možnost
dalšího trvání manželství.
Ústavou zaručená ochrana manželství
se projevuje ustanovením, že rozvod nemůže
být povolen proti vůli nevinného manžela
na žádost manžela, který rozvrat výlučně
sám zavinil. I zde vychází zákon z
ústavy, která v § 10 stanoví, že
manželství, rodina a mateřství jsou
pod ochranou státu. Podle ústavy má se tedy
dostat ochrany i manželství, t. j. zákonem
upravenému svazku lidí různého pohlaví,
jehož sociologický význam pro společnost
spatřuje ústava právě v tom, že
jsou v něm legálním způsobem a legální
formou uspořádány vztahy dvou lidí
různého pohlaví. Dnešnímu stavu
hospodářského i společenského
vývoje odpovídá jen taková zákonná
úprava, podle níž je vyloučeno dosáhnout
rozvodu z iniciativy jen toho manžela, který je sám
výlučně vinen manželským rozvratem,
neboť s hlediska všeobecné občanské
mravnosti stíhá odpovědnost za tento rozvrat
právě jen provinilého manžela.
O zvýšeném zájmu státu na manželských
svazcích a o zvýšené míře
odpovědnosti, jakou stát ukládá svým
občanům, svědčí ustanovení,
že manželství nemůže být rozvedeno,
kde by to bylo v rozporu se zájmy nezletilých dětí.
Je to důsledkem zásady, že v manželských
a v rodinných vztazích rozhoduje zájem dítěte,
jemuž především musí manželství
a rodina sloužit, kdežto rodiče nemají
právo stavět do popředí své
osobní zájmy. Proto také rozhodnutí,
jímž se rozvádí manželství
rodičů nezletilého dítěte,
nelze vydat dříve, pokud nebudou dostatečně
zabezpečeny zájmy dítěte tak, aby
rozvodem neutrpělo újmy ani na své osobě,
ani na svém zabezpečení.
Zákon pamatuje také na zabezpečení
toho z manželů, jemuž manželství
zabránilo, aby si dostatečnou měrou zajistil
svou existenci, a vychází ze skutečnosti,
že podstatným znakem manželství je spoluodpovědnost
jednoho manžela za budoucnost manžela druhého.
Stanoví proto, že rozvedený manžel, který
není rozvodem vinen a nemůže sám uspokojit
své osobní potřeby, může žádat
na druhém manželu, třeba také nevinném,
aby mu na jejich uspokojení poskytoval úhradu podle
svých výdělečných a majetkových
možností. V praxi půjde převážně
o zajištění rozvedených manželek,
které buď vůbec nejsou existenčně
zajištěny, anebo jsou zajištěny v míře
jen nedostatečné. V konkrétních případech
bude záležet na našich lidových soudech,
aby našly rozhodnutí odpovídající
okolnostem toho kterého případu.
O poměru mezi rodiči a dětmi jedná
zákon v hlavě H. Vzájemný právní
poměr mezi rodiči a dětmi je v zákoně
určován v podstatě třemi stěžejními
zásadami, z nichž jest jasně patrno zcela nové
a pokrokové pojetí vztahů mezi rodiči
a dětmi. První zásadou je, že zákon
nezná vůbec rozlišování dětí
podle jejich původu a tím odstraňuje radikálně
i dosavadní právní institut nemanželských
dětí, vlastní všem buržoasním
zákonodárcům. Právní instituce
nemanželských dětí je těsně
spjata se vznikem soukromého vlastnictví, kdy snaha
odevzdat rodinný majetek jen zákonným dědicům
vytvořila právní normu, podle níž
jen děti v manželství zrozené měly
právní nárok na to, aby byly vyživovány
otcem, který je zplodil, i právní nárok
na to, že budou po otcově smrti dědici jeho
jmění. Tuto zásadu převzalo v celé
své tvrdosti i právo církevní, odkud
přešla i do právních systémů
buržoasních, a to tak, že v žádném
moderním buržoasním státě nepřísluší
nemanželským dětem dědické právo
ke jmění otcovu, i když v některých
právních systémech, jako na př. v
občanském zákoníku z r. 1811, je formulována
t. zv. alimentační povinnost nemanželského
otce, t. j. povinnost, aby nemanželské matce přispíval
na výživu dítěte. Takto vtiskla vykořisťovatelská
třídní společnost dětem již
od jejich narození pečeť nezákonného
původu a stíhala je za to právními,
hospodářskými i společenskými
újmami. Vzdyť ještě občanský
zákoník považoval za nutné zdůraznit,
že politické postavení nemanželských
dětí se nemůže pro jejich původ
zhoršovat, neboť tradice obecného práva,
která považovala nemanželské děti
za osoby nectné, byla v době redakce občanského
zákoníka ještě dosti žívá.
S hlediska dnešních hospodářských
a společenských poměrů neodpovídá
mravnímu přesvědčení pokrokové
většiny našeho pracujícího lidu,
aby horší postavení určité části
dětí a budoucích občanů lidově
demokratického státu proti lepšímu postavení
druhé části dětí bylo způsobeno
okolností tak náhodnou a tak mimo jakýkoliv
vliv těchto dětí stojící, jakou
je jejich zrození. Proto zákon nezná rozlišování
dětí podle původu a konkrétně
tak provádí předpis § 11 odst. 2 ústavy
z 9. května 1948. (Předsednictví převzal
místopředseda Valo.)
Druhou stěžejní zásadou je taková
úprava poměru mezi rodiči a dětmi,
jaká odpovídá nové funkci rodiny v
našem státě. Zatím co buržoasní
zákonodárství se převážně
soustřeďuje na úpravu majetko-právních
poměrů i ve vztazích mezi rodiči a
dětmi, klade zákon těžisko právní
úpravy na péči o děti a na jejich
výchovu, jichž zdárnému vývoji
musí rodina sloužit. Osnova proto zdůrazňuje,
že rodiče jsou odpovědní za svou rodinu
před společností a před zákonem
a že jako starší členové rodinného
kolektiva jsou odpovědni za výchovu dětí
v řádné, pracující a pokrokové
občany.
Zákon konečně odstraňuje dosavadní
institut jednostranné moci otcovské a jako třetí
zásadu podtrhuje rovnocenné postavení obou
rodičů v poměru k jejich dětem. Rodičovská
moc společná oběma rodičům
byla v dosavadním právu neznáma. Zákon
propůjčuje rodičovskou moc rodičům
a zavazuje je k rodičovským povinnostem bez ohledu
na to, jsou-li manžely, což rovněž vyplývá
z lidově demokratického nazírání
na důslednou odpovědnost rodičů za
zdárný vývoj dítěte. Rodiče
ve smyslu zákona jsou otec a matka. Kdo je otcem dítěte,
stanoví zákon v souhlase s životní realitou
formou zákonných domněnek otcovství,
při čemž řadí tyto domněnky
do určitého pořadí. Na prvém
místě svědčí zákonná
domněnka otcovství manželu matky, takže
za otce dítěte, které se narodí provdané
matce v době od uzavření manželství
do uplynuti 300 dnů po zániku manželství
nebo po jeho prohlášení za neplatné,
se považuje i manžel matky. Stejně stanoví
zákon v případech, kdy matka dítěte
je znovu provdána, zákonnou domněnku otcovství
pozdějšího manžela. Zákon zde vychází
z přesvědčení, že v dnešní
době, kdy členové společnosti jsou
zabezpečeni spravedlivým důchodem z trvalého
zaměstnaní za stále vzrůstající
životní úrovně, jsou dány všechny
předpoklady pro to, aby manželství bylo uzavíráno
beze všech postranních úmyslů a cílů,
takže jediným důvodem jeho uzavření
bude vzájemná citová náklonnost. Takováto
manželství se ovšem podstatně liší
od manželství, uzavíraných příslušníky
vládnoucích tříd vykořisťovatelských
systémů z důvodů mocenských,
prospěchářských nebo zištných,
a tím také zákonná domněnka
otcovství svědčí i manželu matky
ztrácí svůj pokrytecký charakter,
jaký jí dodával obchodní a vypočítavý
ráz manželství předchozích společenských
vykořisťovatelských systémů.
Za dnešní doby odpovídá tato zákonná
domněnka otcovství, svědčící
manželu matky dítěte, mravnímu přesvědčení
pracujícího lidu i jeho právnímu cítění,
neboť v souladu se skutečností spatřuje
společnost v manželském svazku dvou lidí
také důkaz jejich vzájemného citového
vztahu a tím i bezpečnou záruku otcovství
manželova.
Není-li matka dítěte provdána, svědčí
zákonná domněnka otcovství muži,
který se souhlasem matky otcovství dítěte
na soudě nebo před matrikářem uznal.
I zde vychází zákon v souhlase se skutečností
i s právním cítěním pracujícího
lidu z přesvědčení, že tam, kde
rodiče dítěte nejsou manžely, je nejspolehlivějším
pramenem pro stanovení otcovství souhlasné
prohlášení obou rodičů před
příslušným orgánem. Teprve tam,
kde k tomuto souhlasnému prohlášení
nedojde, se zjišťuje otcovství soudem, takže
otcem dítěte bude muž, jehož otcovství
bude soudním řízením právoplatně
prokázáno.
Takto je vymezen pojem rodičů, t. j. otce a matky,
ve smyslu zákona o rodinném právu. I toto
pojetí je důkazem, že lidově demokratický
stát pečuje o zájmy dětí i
tím, že klade oprávněný důraz
na zjištění rodičovských vztahů
k dětem. I tímto pojetím převyšuje
buržoasní právní systémy, v nichž
se dosud zachovaly zbytky starších, středověkých
názorů, že nemanželské dítě
nemá rodičů. Tato zásada, i když
velmi zmírněná, platí dosud v angloamerickém
obecném právu, a byla také promítnuta
do občanského zákoníka z r. 1811 v
ustanovení, podle něhož nemusela nemanželská
matka udati matrikáři své pravé jméno.
Velmi tvrdě uplatnil se tento názor v právním
systému francouzském, kde až do nedávných
dob platila zásada, že vůbec není dovoleno
pátrati po nemanželském otci. Za podmínek
kapitalistického zřízení znamená
tato zásada ohrožení hospodářského
i společenského postavení dítěte
i jeho matky.
Zákon ukládá rodičům, aby stejně
pečovali o výchovu a výživu dítěte,
při čemž současně dává
směrnice pro ni. V nastupující socialistické
společnosti není nutného rozporu mezi zájmem
poctivě pracujícího jednotlivce a zájmem
celku, a proto stát požaduje od rodičů,
aby jejich výchova uvědoměle zaručila
co největší rozvoj individuálních
schopností dítěte a současně
využila těchto schopností ve prospěch
celé společnosti. Na rozdíl od kapitalistického
zákonodárství, které spatřovalo
hlavní povinnost rodičů v tom, aby dětem
zajistili hmotný blahobyt bez ohledu na celek, požaduje
zákon od rodičů, aby z dětí
vychovali uvědomělé budovatele nové
společnosti.
Účelem této výchovy je určen
její rozsah, neboť rodiče jsou povinni starat
se o dítě tak dlouho, až bude schopno samostatně
vykonávat povolání, pro které se vyškolilo.
Nezáleží jen na vůlí rodičů,
jaké povolání si dítě zvolí,
rodiče i děti jsou vázáni zájmy
společnosti. Z oprávněného zájmu
společnosti na výchově dětí
a z odpovědnosti, kterou mají rodiče vůči
společnosti, plyne, že všechny jejich neshody
ve výchově, výživě nebo jiných
opatřeních vyřeší soud, řídě
se zájmem dítěte a maje na paměti
jeho blaho ve smyslu zásad shora uvedených. Rodičovská
moc náleží ze zákona oběma rodičům.
Není-li jeden z nich na živu, není-li znám
nebo není-li svéprávný nebo je-li
rodičovské moci zbaven, náleží
rodičovská moc druhému rodiči. Rodičovská
moc zahrnuje osobní péči o dítě,
jeho zastupování i správu jeho majetku. Jako
jedinou výjimku ze zásady, že rodičovská
moc již ze zákona náleží oběma
rodičům, stanoví zákon, že o
rodičovské moci otce, který byl zjištěn
teprve soudem, rozhodne soud. Zákon zde v zájmu
dítěte přiznává soudu právo,
aby rozhodl, zdali otec dítěte, který otcovství
dobrovolně neuznal, je hoden výkonu rodičovské
moci, náležející mu jinak ze zákona.
Zástupcem dítěte, které je v rodičovské
moci obou rodičů, může být kterýkoliv
z rodičů. Majetek dítěte jsou rodiče
povinni spravovat s péčí řádného
hospodáře, při čemž zákon
pamatuje na potřebný soudní dohled v důležitějších
majetkových věcech tak, jak to vyžaduje ochrana
dítěte. Poněvadž však příslušnost
dítěte k rodinnému kolektivu znamená
i jeho účastenství v rodinném hospodářství,
slouží příjmy z majetku dítěte
k úhradě osobních potřeb nejen dítěte
samého, nýbrž i jeho sourozenců, po
případě ostatních členů
rodiny. Z toho je patrný výchovný význam
zákona, který pečuje o to, aby se dítě
již od svého mládí naučilo cítit
kolektivně. Zákon připouští také,
aby kterýkoliv z rodičů byl buď trvale
nebo dočasně zbaven výkonu rodičovské
moci z důvodů, které budou dány společenským
zájmem, totožným se zájmy dítěte.
Občanský zákoník umožňoval
manželskému otci, aby v určité lhůtě
popíral manželský původ dítěte.
Důvodem tohoto oprávnění bylo, aby
do rodiny nevnikl nežádoucí vetřelec
s hlediska majetko-právního, neboť toto právo
na popření manželského původu
dítěte příslušelo výlučně
jen manželovi a jen zcela výjimečně
dítěti, nikdy však ne manželce a matce
dítěte, takže nepoužil-li manžel
tohoto práva, nemohla se matka dítěte nikdy
domoci toho, aby byl zjištěn pravý původ
dítěte. Také zákon o rodinném
právu dává manželu matky dítěte
právo popřít otcovství k dítěti
v zákonem stanovené lhůtě, ale současné
dává totéž právo i matce dítěte.
Tím je prokázáno, že zákon o
právu rodinném vychází ze zásady,
že zjišťování otcovství tam,
kde svědčí zákonná domněnka
otcovství pro manžela matčina, musí
být vedeno a řízeno jen důvody společenského
zájmu, nikdy však ne motivy majetkoprávními,
jež byly charakteristické pro kapitalistickou rodinu
a pro mocensky nadřazené postavení manželovo.
Do ustanovení o postavení rodičů a
dětí pojal zákon o právu rodinném
také instituci osvojení, čímž
zřetelně vyjádřil její novou
funkci ve společnosti, směřující
k socialismu. Sluší připomenout, že instituce
osvojení je velmi stará a byla známa jíž
rodovým společnostem starých Řeků
a Římanů, kde formou adopce bylo umožňováno
přijetí cizích členů do svazku
rodu, založeného na pokrevním příbuzenství
členů rodu. Tento původní charakter
adopce byl pak úplně setřen v právních
systémech vykořisťovatelských, kdy zejména
v době římského císařství
stala se adopce vítanou příležitostí,
jak zachovat rodinný majetek i v případech,
kdy rodina neměla vlastních potomků.