Tato právní úprava adopce, jež platila
od dob Justiniánových, byla přejata i pozdějšími
zákonnými systémy a tedy i občan.
zákoníkem, později i zákonem o osvojení
č. 56/1928 Sb. Naproti tomu osvojení v lidově
demokratickém státě má zcela jiný
účel: má jím být založen
takový poměr, jaký vzniká mezi rodiči
a dětmi, tedy poměr, který je prost všech
aspektů majetkoprávních. Proto také
podle zákona lze osvojit len nezletilce a jen tehdy, je-li
mu osvojení k prospěchu, při čemž
mezi osvojitelem a osvojencem musí být přiměřený
věkový rozdíl. Je tu podstatný rozdíl
od zákonodárství kapitalistického,
které na př. v první republice dovolovalo
osvojení jen tehdy, byl-li osvojitel alespoň čtyřicetiletý
a neměl-li vlastních dětí manželských,
legitimovaných nebo osvojených. Již z toho
je patrno, že instituce osvojení nesledovala zájem,
aby se osvojením dostalo dítěti náhrady
za chybějící vlastní rodinu, nýbrž
že hlavním účelem bylo opatřit
osvojiteli, který se domníval, že už nemá
naděje na vlastní potomstvo, dědice jeho
majetku. To je patrno i z dalšího ustanovení,
podle něhož nebyl předepsán žádný
věk pro osvojence, takže bylo možno osvojit i
osobu zletilou a tedy takovou, která již neměla
potřebí, aby se jí dostalo ochrany v rodině
osvojitelově. Jak patrno, hlavním důvodem
instituce osvojení byly zájmy majetkové.
Naproti tomu zákon o rodinném právu dovoluje
osvojit jen osobu nezletilou, tedy takovou, která již
podle svého věku potřebuje chybějící
rodinné prostředí; není však
třeba, aby osvojitel byl aspoň čtyřicetiletý,
nýbrž stačí přiměřený
věkový rozdíl mezi ním a osvojencem,
a také nevadí osvojení, že osvojitel
má již své vlastní děti. Z toho
je patrno zcela nové pojetí instituce osvojení
v lidově demokratickém státě.
Vzhledem k významu rodinných vztahů určuje
zákon o rodinném právu v páté
části druhé hlavy, nazvané "vyživovací
povinnost", přesně okruh osob, jež mají
z poměru příbuzenství k sobě
vzájemnou alimentační povinnost a současně
stanoví, v jakém pořadí se k alimentaci
povolávají. vyživovací povinnost mají
k sobě příbuzní v pokolení
přímém. Má-li tuto vyživovací
povinnost více příbuzných téhož
stupně, jsou všichni zavázáni rukou
společnou a nerozdílnou, což je záruka
většího zabezpečení nároku
osob oprávněných žádat alimentaci.
Vzájemný poměr podílů, kterými
přispívají, se řídí
podle jejich výdělečných a majetkových
možností. Vyživovací povinnost mezi příbuznými
je koncipována jen jako povinnost podpůrná
se zřetelem k sociálním vymoženostem
dnešní společnosti.
Třetí a poslední hlava zákona o rodinném
právu jedná o poručenství. v souladu
s ustanovením ústavy omezuje se poručenství
zásadně jen na případy, kdy nezletilec
nemá buď žádného z rodičů,
nebo kdy oba byli rodičovské moci zbaveni, resp.
kdy rodičovská moc obou rodičů je
v klidu. Takovým nezletilcům, kteří
nejsou v rodičovské moci, se má dostat stejné
péče o jejich duševní a tělesný
rozvoj jako dětem, o něž pečují
rodiče. Jsou proto pod ochranou poručníka,
který se o ně stará místo rodičů.
Poručník pečuje i o osobní dobro nezletilce
i o správu jeho majetku, ovšem podléhá
intensivnější kontrole soudu. Osoba poručníkova
musí skýtat veškeré záruky, že
jeho přičiněním se stane z dítěte
řádný a platný občan. Poručník
má nad poručencem moc, která je obdobná
obsahu moci rodičovské, pokud jde o výchovu
a vzdělání poručence. Ve všech
důležitějších věcech, ať
jde o osobu poručence nebo o správu jeho majetku,
je povinen vyžádat si souhlas soudu, který
jako výkonný orgán společnosti má
neomezenou možnost posoudit sám věc podle vlastní
úvahy. I z těchto ustanovení je patrno, jak
zákon o právu rodinném, vycházeje
ze změněných poměrů sociálních,
ekonomických a politických, učinil základem
nového práva poručenského péči
o osobu poručence. V kapitalistickém zákonodárství
a tedy i v občanském zákoníku cílem
právních předpisů na poli poručenského
práva byla především ochrana statků
hmotných, zachování majetku. V poručenském
právu občanského zákoníka se
kromě toho jasně projevovala nerovnoprávnost
žen, neboť poručenství byli podrobeni
všichni nezletilci, kteří nebyli pod mocí
otcovskou. Občanský zákoník původně
upíral ženám způsobilost být
poručnicemi, a to až do platnosti první dílčí
novely č. 76 z roku 1914. Přesto však i po
této době obsahovalo platné právo
celou řadu omezení provdané ženy co
do zastávání poručenství, neboť
na př. k převzetí poručenství
potřebovala manželka přivolení manželovo
a když manžel odvolal svůj souhlas, byla provdaná
žena z poručenství propuštěna.
Také ustanovení, které přidávalo
ženě-poručnici spoluporučníka,
bylo důkazem, jak hluboce je zakotvena právní
nerovnost žen ve všech kapitalistických právních
systémech.
To je podstatný obsah, smysl a účel zákona
o rodinném právu, jak byl projednán ve schůzi
ústavně-právního výboru dne
30. 11. 1949. V rozpravě o něm promluvilo celkem
8 řečníků ze všech stran Národní
fronty, kteří vesměs hodnotili tento zákon
jako pilíř lidové demokracie a jako splnění
tužeb a snah našeho lidu. Bylo konstatováno,
že zákon odpovídá socialistickému
pojetí právního pořádku, neboť
vyloučení kapitalistických principů
staví rodinu na mravnější, zdravější
a spravedlivější základy. Představiteli
celé Národní fronty byl také vyzvednut
vliv zákona na mravní přerod našeho
lidu tím, že v něm bude rozšiřovat
novou, vyšší morálku socialistickou na
rozdíl od pokrytecké morálky kapitalistické.
V rozpravě byla také vzdána vděčnost
lidově demokratickému státu, jehož hospodářské
zřízení umožnilo koncepci zákona
v tomto duchu. S radostí připomínám
také slova zástupce pana ministra spravedlnosti
dr Dresslera, který zhodnotil spolupráci Rady žen
v kodifikační komisi a zdůraznil, že
Rada žen jako mluvčí pokrokového a uvědomělého
třídního hnutí pracujících
žen vidí v přijetí tohoto zákona
uskutečnění svých dávných
tužeb, jež nemohly být nikdy splněny v
měšťáckém státě.
Dnešnímu projednávání zákona
je přítomna řada zástupkyň
Rady žen, jež svou přítomností
manifestuji nejen svou radost z projednávaného zákona,
nýbrž i svou hlubokou oddanost a vděčnost
lidově demokratickému státu, svůj
dík ministru spravedlnosti a své pevné odhodlání
účastnit se ještě intensivněji
na vybudování společného díla
na vybudování socialismu. Ústavně-právní
výbor ocenil také návrh zákona po
jeho jazykové a výrazové stránce a
konstatoval, že se o ni zasloužila zejména jazyková
komise, zřízená při kodifikační
komisi ministerstva spravedlnosti pod vedením pana posl.
prof. dr Trávníčka. Z těchto
důvodů navrhuji, aby slavné Národní
shromáždění přijalo tento první
kodex, jímž zahajujeme přebudování
našeho právního řádu, v tom znění,
jak bylo přijato v ústavněprávním
výboru. (Hlučný potlesk.)
Podpředseda Valo (zvoní): Ďalej
sa prihlásil o slovo pán minister spravodlivosti
dr Čepička. Dávam mu slovo.
Ministr spravedlnosti dr Čepička (uvítán
potleskem): Paní poslankyně, páni poslanci!
Zahajujeme projednávání nových lidových
zákoníků, z nichž vyroste nový
právní řád. V krátké
době bude míti naše lidově demokratická
republika právní řád, který
podle představ pracujícího lidu odpovídá
jeho zájmům, který upevňuje a pomáhá
dále rozvíjet jeho politickou i hospodářskou
moc.
Není náhodou, že přichází
jako první na pořad rodinné právo.
Činíme tak vědomě, abychom i zde,
v oboru společenských vztahů, vyjádřili
proměny, k nimž došlo v důsledku základních
změn hmotných a hospodářských
podmínek, v nichž lidé dnes žijí.
Nebylo by správné nevidět rozhodující
vliv, jímž působí právě
hospodářské poměry také na
vztah mezi mužem a ženou, na manželský a
rodinný život. Způsob výroby hmotných
statků, které jsou nutny k udržení života,
způsob dobývání existenčních
prostředků, způsob, jak si člověk
opatřuje vezdejší chléb pro sebe a pro
svou rodinu, určují nejen hlavní znaky života
jednotlivce, ale celé společnosti. Jiné podmínky
k založení rodiny má nezaměstnaný
v kapitalistické společnosti a jiné podmínky
rodinného života má továrník
nebo velkostatkář.
Tvář a rysy společnosti, celá její
skladba a podoba jsou určovány způsobem výroby
hmotných statků. Kapitalistický hospodářský
řád se neliší od socialistického
tím, co je vyráběno, nýbrž jakým
způsobem, jakými výrobními nástroji
a zejména jak je vyráběno. Nejdůležitější
část naší výroby byla znárodněna.
To umožnilo změnu celého výrobního
způsobu. Pracující lid řídí
celé hospodářství, objevil nově
produktivní síly a umožnil milionům
pracujících také změnu ve způsobu
dobývání obživy. Život těch,
kteří byli vydáni na milost a nemilost vykořisťovatelům,
byl zcela jiný než dnes. Dnes se nestojí před
branami továren, zatím co rodina hladoví,
dnes se nechodí do práce s konvičkou černé
kávy, ani neděsí přízrak bídy
nezaměstnanost. Náš život již neovládá
honba za ziskem a vykořisťování, to,
co ubíjelo dobré vlastnosti člověka.
Jestliže se dnes dostává každému
pracujícímu člověku dostatek příležitosti
k práci, za niž je poskytována spravedlivá
odměna, jestliže dnes každý pracující
má zabezpečenu obživu pro sebe, pro rodinu
a pro své potomstvo, nemohly tyto změněné
životní podmínky zůstat bez vlivu také
na vztahy lidí, muže a ženy, rodičů
a dětí, nemohly tyto hmotné podmínky,
které se dále zlepšují, zůstat
bez pronikavého vlivu na zakládání
rodiny a výchovu zdravého potomstva.
Uvedu několik čísel na důkaz, jak
stoupá životní úroveň, významná
síla, upevňující význam rodiny.
Průměrný hodinový výdělek
dělníka v únoru 1946 činil 13.18 Kčs
a položím-li pro březen 1939 číslo
100, činí index 317.4; v červnu 1949 průměrný
hodinový výdělek činil již 19.13
Kčs, index proti březnu 1939 činí
462.1. Průměrný reálný výdělek
stoupl o více než 60 % proti době předválečné.
K tomu zlevněné stravování v závodních
kuchyních, rekreace, zaměstnavatelské příspěvky
na národní pojištění činí
asi 30 % průměrně mzdy, jimiž se zvyšuje
dále reálná hodnota mzdy. Daří
se lépe nejen dělníkům. Rovněž
život na vesnici doznal podstatného zlepšení
proti časům kapitalistickým.Byla dána
příležitost zemědělským
dělníkům, aby si zakládali rodiny
již na svém majetku. V přídělu
bylo dáno do vlastnictví 101.000 domků asi
110.000 rodinám v celkové hodnotě přes
31/2 miliardy Kčs, půdy bylo
rozděleno celkem 973.000 ha.
Pracující inteligence již nezná bezplatné
praktikanty a žebrácké mzdy. I ona je dnes
řádně odměňována za
svou práci, i jí se dostává výhod
plynoucích z našeho plánovaného hospodářství.
Spotřeba textilu na hlavu je dnes vyšší
než před válkou a stále stoupá.
Proti loňskému roku je vyšší o
více než 10 %, obuvi dokonce o 13 %. Jestliže
před válkou připadal jeden rozhlasový
přijímač na 14 obyvatel, připadá
dnes již jen na 5.6 obyvatel. Za celých 20 let první
republiky podpořil stát výstavbu 129.000
bytů. ve dvouletém plánu byla státem
podpořena výstavba 54.000 bytů a během
pětiletého plánu to bude více než
150.000 dalších bytových jednotek. Během
prvního roku pětiletky byla učiněna
řada dalších opatření ve prospěch
pracujícího člověka: 1. ledna 1949
byl zaveden částečný volný
trh textilu a obuvi; 15. února volný trh některých
druhů potravin; 1. června sníženy ceny
na volném trhu; 1. října uvolněna
mouka, pečivo a brambory, současně rozšířen
volný trh o maso a masné výrobky, sníženy
některé ceny a rozšířena platnost
šatenky; 1. listopadu uvolněna porážka
vepřů a poskytnuty úlevy v dodávkách
vepřového masa, 1. prosince sníženy
ceny na volném trhu, rozšířen volný
trh a zavedena platnost šatenky pro zboží na
volném trhu. To všechno ve prospěch pracujícího
člověka bez ohledu na povolání. Kdo
by mohl za těchto okolností pochybovat o tom, že
se zde vytvářejí reálné podmínky
k tomu, aby lidé rádi uzavírali manželství
a zakládali rodiny. Je pryč strach z nezaměstnanosti,
jsou pryč hladové mzdy jistota a důvěra
v lepší život otevírá radostný
výhled do budoucna.
Plánované hospodářství bude
dále rozvíjet výrobu hmotných statků,
která umožní, aby zvláštními
opatřeními státu bylo účinně
a včas pomáháno mladým lidem, aby
mohli uzavírat manželství, aby mohli mít
děti a poskytnout jim vhodné prostředí
k rozvoji. Již dnes mohla naše mladá republika
dokázat v tomto směru to, o čem se dnes kapitalistickým
velmocem ani nesní. Tak na státní podpoře
novomanželům bylo vyplaceno v roce 1948 více
než 74 milionů Kčs, v prvním čtvrtletí
1949 již 77 milionů Kčs, takže na jednu
dvojici připadá v průměru přibližně
30.000 Kčs. Na rodinných přídavcích
a výchovném v roce 1948 bylo vyplaceno 3 miliardy
858 mil. Kčs. Tyto přídavky obdrželo
794.000 příjemců a stát poskytl příspěvek
na 1,448.000 dětí. Od r. 1945 bylo vyplaceno na
rodinném přídavku, který je významnou
posilou rodin, 11 miliard 707 mil. Kčs. V to nejsou započteny
zvláštní přídavky početným
rodinám a částky, které byly vyplaceny
na zabezpečení sirotků, dosahující
rovněž mnohamilionových částek.
Kromě toho ovsem stát vyplatil v jiné formě
v r. 1949 1 miliardu 586 mil. Kčs na péči
o mládež. Jesle, útulky, mezi nimi útulky
zemědělské, ústavy pro mládež,
internáty, mateřské školky, to všechno
jsou zařízení, jimiž lidově demokratická
společnost pomáhá rodinám, zejména
pracujícím matkám k zajištění
výchovy a růstu zdravé generace. Jedině
tomuto úsilí vděčíme za to,
že procento kojenecké úmrtnosti klesá,
že klesá úmrtnost matek při porodu a
že tak přírůstek obyvatelstva pronikavě
stoupá. Jestliže v roce 1937 činil přírůstek
obyvatelstva 3,2 %, pak v r. 1948 činí již
11,8 % a jeví stále vzestupnou tendenci.
Žádné z těch prohlášení,
která byla učiněna v květnové
ústavě a která se dotýkají
zvýšené ochrany manželství, rodiny
a mateřství, nezůstala neprovedena. Naše
národní pojištění se ukazuje
jako mocná vzpruha naší populační
politiky; na něm je nejlépe vidět péči
společnosti o jednotlivce a o rodinu. Národní
pojištění zabezpečuje těhotným
ženám nejdelší zdravotní dovolenou
na světě. Plných 18 týdnů,
zahrnujících dobu před i po porodu, jest
vypláceno nemocenské. Za každé narozené
dítě je vypláceno porodné ve výši
2.500 Kčs. Matkám je poskytnuta dětská
výbavička anebo zvláštní peněžitý
příspěvek. V r. 1949 vyplatí národní
pojišťovna 756,852.000 Kčs na dávky v
mateřství.
V lidově demokratickém státě jsme
již věnovali na posílení rodiny miliardy
a říkáme tomu skromný začátek.
V kapitalistické Československé republice
byl pokládán náklad ve výši 80
milionů v r. 1935 za nejvyšší možnou
oběť ve prospěch posílení rodiny.
Kapitalistická společnost nikdy nemohla poskytnout
rodině ochranu v takovém rozsahu, jako to děláme
my. Společnost, ve které sobecké zájmy
jednotlivce, několika set rodin, jsou stavěny nad
zájmy národa a miliony pracujících
lidí, není s to uspokojivě vyřešit
ani otázku rodiny a zdravého růstu nových
generací.
To neznamená na druhé straně, že u nás,
kde kapitalistický řád patří
minulosti, je již všechno v pořádku a
bez kazu. Uvážíme-li, že přestavba
společnosti je vždycky dějinnou záležitostí,
pak každý pochopí, že nebylo možno
za 4 léta vykonat vše. Víme, že jsme nevykonali
všechno ani s ohledem na zabezpečení rodiny
Ale můžeme oprávněně tvrdit,
že jsme učinili tak mnoho během této
krátké doby, co kapitalismus nedovedl vyřešit
ani za desítiletí. Ovšem budeme jistě
ještě dlouho zápasit i zde s důsledky
kapitalistického řádu, s důsledky
kapitalistické morálky, která se udržuje
i dnes ve vědomí lidí.
Rozklad staré kapitalistické společnosti
nezůstal bez vlivu na rodinu a tak i dnes se ještě
setkáváme s otřesenými manželstvími.
O tom svědčí nejen rozluky, ale všechny
ostatní průvodní zjevy rozvrácené
kapitalistické morálky, jako je nevěra, mravnostní
delikty, prostituce, alkoholismus a pod. Ale i zde již dnes
můžeme zaznamenat ve všech těchto smutných
zjevech prudkou sestupnou tendenci, která nasvědčuje
tomu, že manželství a rodina v lidově
demokratickém státě se ozdravuje v důsledku
zlepšených hospodářských podmínek
i po stránce mravní.
Ukazuje se, že nejlepším lékem na všechny
tyto společenské nemoci je zajištění
vhodných životních podmínek, aby lidé
žili mravněji, nepropadali rozkladným silám
a nemravům, jak to uskutečňuje socialismus.
Poctivá práce, výdělek, který
by stačil na dobrou obživu, slušné ošacení
a dobré bydlení, jistota, že se člověk
nemusí obávat nemoci, úrazu ani stáří,
činí v pravém slova smyslu zázraky.
Z nehodných se rázem stávají vzorní
jedinci a špatné vlastnosti člověka
se dávají na ústup. To vidíme denně,
kdy nový svět se sráží ještě
se starým řádem, který ještě
žije v myšlení a cítění
lidí. Právě v této době přechodu
od starého společenského řádu
ke společenskému řádu vyššímu
by si měl uvědomit každý, kdo má
oči k vidění a uši k slyšení,
jak právě hmotná stránka našeho
života rozhoduje také o tom, jak trvalá budou
manželství, jak se rodina stane pevnou základnou
rozvoje národa. Z budovatelské práce vyrůstá
nová morálka. Průkopníky této
nové socialistické morálky jsou naši
úderníci, muži i ženy, kteří
svými výkony se stávají vzorem. pro
ostatní. Vydáváme nový zákon,
aby náš pracující lid nebyl odkázán
říditi se v rodinných poměrech předpisy
ovládanými morálkou vykořisťovatelské
společnosti, nepřátelské pracujícímu
lidu.
Kde společnost dává tak velké možnosti
jednotlivci, nelze považovat manželství jen za
soukromou záležitost, nelze pokládat rodinu
za útvar, který nemá se společností
nic společného a který podléhá
stejné zákonitosti jako celá společnost.
V kapitalistickém světě, kde člověk
člověku je vlkem, kde jedinec stojí proti
společnosti, stojí také rodina proti celku.
Tak jako zájem kapitalisty a dělníka je protichůdný,
je protichůdný i zájem kapitalistického
státu se zájmy rodiny. Teprve odstraněním
vykořisťování člověka
člověkem je umožněno, aby se tyto zájmy
nekřížily, nýbrž aby se navzájem
doplňovaly. Proto je dnes kladen tak velký důraz
na to, aby i v rodině byl zájem jednotlivcův
uveden v soulad se zájmem společnosti a státu.
Proto je třeba, aby hlavní zásady lidově
demokratického zřízení ovlivňovaly
příznivě také vztahy muže a ženy,
vztahy mezi manžely, vztahy mezi rodiči a dětmi.
Nemá tím být řečeno, že
citové vztahy mají býti nějak oslabovány
nebo dokonce narušen vlastní soukromý život.
Jde naopak o to, aby svobodné rozhodování
jedinců v okamžiku, kdy chtějí jít
společně životem, bylo odpoutáno od
všech hmotných starostí, aby zde v tomto okamžiku
opravdu rozhodovala svobodná vůle, vzájemný
cit a přirozená náklonnost. Aby všechno
ostatní, co v kapitalistickém státě
bylo hlavní záležitostí, totiž
majetkové věci, zabezpečení existence
rodiny, se stalo samozřejmostí, platnou pro všechny
poctivě pracující lidi.
Proto v našem novém rodinném právu vytyčujeme
několik zásad, o nichž v kapitalistické
společnosti nemohlo být ani řeči.
Především aby manželství bylo dobrovolným
svazkem muže a ženy, kteří se svobodně
rozhodli uzavřít životní společenství
svobodnou volbou. Vyhlašujeme rovnoprávnost muže
a ženy nejen formálně, nýbrž v
každém ohledu, jak po stránce osobní,
tak majetkové. Uskutečňujeme důsledně
v našich zemích po prvé tolikrát prohlašovanou
zásadu monogamie, t. j. trvalé soužití
jednoho muže a jedné ženy. Místo moci
otcovské docházíme v souladu se společenským
vývojem k mocí rodičovské, jejímž
hlavním posláním je správná
výchova dětí. Jen jako výjimku ze
zásady, že manželství má být
trvalým svazkem muže a ženy, připouští
nové rodinné právo možnost zrušit
manželství tam, kde jsou k tomu vážné
důvody, o nichž rozhodne po pečlivém
přezkoumání zákona soud.