Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 5. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu denního pořadu, jímž
je
6. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 373),
kterým se mění a doplňuje zákon
o všeobecné dani (tisk 386).
Zpravodajem je posl. dr Hulínský. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Paní
a pánové!
V prosinci minulého roku schválilo toto Národní
shromáždění zákon o všeobecné
dani. Po roce účinnosti tohoto zákona, a
to účinnosti, jak víme, velmi úspěšné,
jak jsme měli příležitost poznat zejména
také z výkladu pana ministra-předsedy Státního
úřadu plánovacího dr Dolanského,
je předložena Národnímu shromáždění
osnova zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o všeobecné dani, tisk 373.
Jaké jsou tedy důvody k novelisaci zákona,
který se v praxi osvědčil, a to nejen zvýšením
státních příjmů, ale především,
což je důležitější, jako nástroj
našeho hospodářského plánování,
jako účinný prostředek, který
přispívá k společenské tvorbě
úspor, k socialistické akumulaci, i jako prostředek
spravedlivé regulace národní spotřeby?
Dochází-li proto v době poměrně
krátké k novelisaci osvědčeného
zákona, je to především důkaz
toho, že přeměna našeho společenského
zřízení a především přeměna
našeho hospodářství od kapitalismu k
socialismu jde úspěšně vpřed
a že přirozeně musíme měnit zákony,
které toto hospodářství normují,
právě tak rychle, jako se mění toto
hospodářství.
My jsme nemohli totiž uzákonit v prosinci minulého
roku všeobecnou daň v plné ryzosti její
funkce, a to především její funkce jako
nástroje socialistické ekonomie, protože nebyly
dány v některých hospodářských
odvětvích, a to především v distribuci,
předpoklady, které by nám zaručily
její správné provádění
a zamezení daňového úniku. Protože
jsme si však v distribuci během tohoto roku udělali
pořádek a přešli k vyšším
organisačním formám, formám socialistickým,
je možné, abychom také důsledně
odstranili ze zákona o všeobecné dani všechny,
někdy i formální znaky, které byly
vynuceny pozůstatky kapitalistického hospodářství.
Tím spíše, že se ukázalo, že
při plnění našeho vývozního
plánu právě tyto ohledy na kapitalistické
zbytky našeho hospodářství byly příčinou
nejasností zákona a že tato nejasnost zakrývala
úmysl zákonodárcův, a proto, že
tento zákon nebyl někdy, ať již z jakýchkoliv
příčin, v praxi všude pochopen.
Proto účelem navrhované změny zákona
je, aby pregnantně a beze všech pochyb bylo právně
vyjádřeno, že daň nese spotřebitel
při nákupu zboží, a to výslovně
při spotřebitelském nákupu zboží,
ne při nákupu k dalšímu zpracování.
Podle intence zákona musí nést daň
jen spotřebitel a měl by ji také sám
platit, protože vzniká právní poměr
mezi spotřebitelem a státem. Maloobchod vystupuje
zde pouze jako výběrčí daně
a přejímá funkci prodloužené
ruky finančního referátu naší
lidové správy. Proto daň musí být
také zvlášť účtována,
i když pro usnadnění manipulace nebude daň
zvlášť u každého prodeje vyznačována;
avšak v každém malodistribučním
podniku bude ve vyvěšeném ceníku u každé
položky daň zřetelně vyznačena.
Tuto vedoucí myšlenku osnova zákona i formálně
vyjadřuje tím, že název daně
se mění na všeobecnou nákupní
daň. Praktické důsledky zák. 283/48
Sb. se nemění. Přesto však navrhovaná
osnova zavádí zpětnou účinnost
všeobecné nákupní daně od 1.
ledna 1949, což je jistě u daňového
zákona neobvyklé. Stalo se tak však jen proto,
abychom odstranili všechny obtíže, s nimiž
jsme se setkali pro nejasnou formulaci tohoto zákona.
Podle § 17 není-li obchod uzavřen nebo vrátí-li
odběratel zboží, bude také vrácena
daň. Nová osnova zavádí však
také některá zjednodušení, jak
si je sama praxe vynutila. Především ruší
zdaňování vnitropodnikového použití
pomocných látek a materiálu při provádění
výkonů. Úbytek je odhadnut asi na 3 miliardy
Kčs. Náhradou je rozšíření
zdaňování výkonů, ne ovšem
výkonů ve výrobním procesu, nýbrž
takových, které slouží spotřebiteli
jako opravy a údržby. V novém sazebníku
bude pro tyto výkony volena mírná sazba.
Další změnou podle této osnovy je prodloužená
lhůta k hlášení daně ze 7. na
15. den každého měsíce. Pokud jde o
zmocnění ministra financí, jde o formální
změny, ne o změny obsahové. Praxe ukázala,
že není možné činit vhodná
opatření v administraci daně, jak to praxe
vyžaduje, podle ustanovení starého zákona
nařízením ministra uveřejněného
ve Sbírce zákonů. Podle nové osnovy
může ministr financí tyto administrativní
změny provádět vyhláškou v Úředním
listě.
Jak již z exposé pana ministra financí a předsedy
plánovacího úřadu je známo,
jsou výtěžky daně proti prelimináři
značně vyšší. Běžná
všeobecná daň proti prelimináři
je vyšší o 28 %, daň ze zásob o
34 %. Sazby daně jsou i nadále vypočítávány
z výrobní ceny, ne z ceny spotřebitelské,
a to vzhledem k tomu, že by jinak bylo nutné přepočítat
celý sazebník. Ostatní změny povahy
spíše administrativní vyplývají
ze změn decentralisace lidové správy.
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzí konané dne 1. prosince vládní
návrh zákona a usnesl se doporučit jej Národnímu
shromáždění k přijetí
beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Nikoli.
Místopředseda David: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 6. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu denního pořadu, jímž
je
7. Zpráva výborů hospodářského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 376) o organisaci výzkumnictví
a dokumentační služby (tisk 387).
Zpravodajem je posl. inž. Šmok. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Šmok: Slavné Národní
shromáždění!
Osnova zákona o organisaci výzkumnictví a
dokumentační služby má nesmírný
význam pro celou naši vědu a její další
rozvoj. Bylo již mnohokrát zdůrazněno,
že základním problémem výstavby
socialismu je produktivita. Ta je vedle jiných základních
podmínek především dána úrovní
vědy a techniky a jejich aplikací v praktickém
životě. Široké užití vědeckovýzkumných
prací bylo jednou z nejdůležitějších
podmínek rozvoje techniky za kapitalismu. Když kapitalismus
dosáhl velkého rozvoje výrobních sil,
zapletl se do nerozřešitelných protikladů.
Kapitalisté využívali vědy, ale tato
se současně stala nástrojem vykořisťování
dělnické třídy, prostředkem
pro vytváření propasti mezi duševní
a fysickou prací a byla i nástrojem konkurenčního
boje mezi kapitalisty. Kapitalismus postavil proti sobě
vědu a práci, z duševních pracovníků
učinil své námezdné sluhy. Monopolní
kapitál používá vědecko-výzkumných
prací, pokud jsou pro něj výhodné,
znemožňuje však jejich využití tam,
kde jsou ohroženy kapitálové vklady a kde je
nebezpečí snížení zisku.
Zvláště příkladné je za
dnešního stavu využití vynálezu
atomové energie, který znamená mezník
v rozvoji výrobních sil, pokoření
přírody člověkem. Americko-anglický
kapitál však zneužívá vynálezu
atomové energie k válečným účelům
a ke své diplomatické hře. Socialismus osvobozuje
vědu od pout kapitalismu. Na příkladě
budování Sovětského svazu vidíme
nadmíru jasně stále významnější
a významnější úlohu vědy
a techniky v socialistické společnosti. Zde má
věda odlišné vlastnosti a je postavena na nový
základ. Věda vzniká a roste současně
s rozvojem společnosti, jejím úkolem je sloužit
a pomáhat lidu, vládě při plnění
úkolů národohospodářského
plánu. V Sovětském svazu věda pomáhá,
aby země hospodářsky sílila, rozvíjela
se kultura a posilovala obrana.
Naše věda do r. 1945 existovala a vyvíjela
se v podmínkách kapitalismu. I když měla
určité úspěchy, dávala mnohem
méně než mohla skutečně dát.
Především byl velmi omezen okruh pracovníků,
kteří se mohli věnovat vědě
a výzkumným pracem. Hlasy mnohých učenců
za starých podmínek byly hlasy žíznivých,
volajících v poušti. Jejich ideje a myšlenky
zapadaly nebo bývaly přisvojovány cizinou.
V rodné zemi byly mrtvým kapitálem bez vlivu
na výrobu, kulturu a zemědělství.
Vládnoucí třída v době krise
zavírala již skromné výzkumné
ústavy a vědečtí pracovníci
se ocitali na dlažbě. Pokrokoví učenci
byli persekvováni a znemožňována jim
činnost. Stačí vzpomenout případu
národního umělce prof. Krohy. Můžeme
se před světem pochlubit dobrým průměrem
vědeckých i technických pracovníků.
Okupace zasadila naší vědě těžké
rány. Odešli ze středu našich vědeckých
pracovníků mnozí, z nichž uvádím
prof. Groha a Felbera. Uzavření vysokých
škol vytvořilo značnou mezeru mezi našimi
mladými vědeckými kádry.
Rozhodující většina našich učenců
pěstovala a dosud pěstuje t. zv. čistou vědu.
Uzavírajíce se do sebe, řeší
problémy netýkající se přímo
praktického života a nemohou tak přinášet
prospěch životu ani lidu. Za doby prvé republiky
byli i u nás lidé, kteří chápali
význam vědy a techniky pro růst průmyslu,
zemědělství a vojenství. Pro pány
Preisse bylo však výhodnější kupovat
vědeckou a technickou pomoc za peníze, které
vydřeli z lidu, z ciziny. Vytvářeli tak závislost
na cizině a zabraňovali záměrně
výchově vědeckého dorostu. Za takovýchto
poměrů naši pracovníci byli přímo
nuceni pěstovat vědu odtrženou od života.
Jednotliví učenci, pokoušející
se uplatnit své myšlenky v praxi, museli překonávat
veliké překážky. Mnozí byli dokonce
předmětem posměchu a pracovali bez prostředků,
vydávajíce své poslední peníze
na chudé pokusy.
Teprve nyní se vytvořil základ k rozvoji
vědy, jejímž úkolem je upevnění
revolučních vymožeností a podpora výstavby
socialismu. Po prvé v historii se může naše
věda opřít o skutečně vědecké
theorie marxismu-leninismu a dát si do svého základu
methodu dialektického materialismu. Může se
dále opřít o veliké třicetileté
úspěchy sovětské vědy. Tam
vyrostla celá města vědeckých institutů,
laboratoří a vysokých škol. Byly vypracovány
nové výrobní methody, technologické
procesy, a provedena elektrifikace průmyslu a zemědělství,
vynalezeny nové konstrukce strojů a jiné.
Vyrostly nové skvělé kádry mladých
vědců, kteří pracují na všech
úsecích vědecké činnosti. Tak
zlikvidovali nerovnoměrnost vývoje, vyrovnali celou
frontu vědy. Představitelé nové socialistické
vědy a techniky jsou v úzké spolupráci
se skvělými stachanovci, likvidujíce rozdíl
mezi duchovní a fysickou prací.
Mají-li naše věda a vědečtí
pracovníci splnit své poslání při
výstavbě a přestavbě naší
země, pak je nutno uvážit celou naší
dnešní situaci. Přání a potřeby
našeho průmyslu rostou a mají konkrétnější
charakter, zvláště ve chvílích,
kdy naším základním úkolem je
zvyšování pracovní produktivity. Potřebujeme
objevit a otevřít nová Iožiska, nalézt
nové hmoty pro naši výrobu, nové methody
zpracování; sledovat pečlivě hospodářský
vývoj a zkoumat naše hospodářské
dění; věnovat se ve zvýšené
míře sociálnímu a zdravotnímu
výzkumu. Očekáváme zde všude
podstatně větší pomoc vědy než
dříve. Zkušenosti nás však učí,
že praktické využití vědeckých
výzkumných objevů a vynálezů
pokulhává při uvádění
do praxe.
Naše věda se proto musí se svým výzkumem
vrhnout rychle na řešení běžných
praktických úkolů, daných plánem.
Socialistická theorie a praxe přechází
jedna v druhou a jsou spolu svázány. Z theoretického
bádání musí vyrůstat praxe,
a praktická práce slouží zase za zdroj
nových theoretických vývodů a vztahů.
Nutno skončit s tou čistou vědou, která
se vyhýbá řešení otázek
praktického života, isoluje se a neřeší
úkoly spojené s naší cestou k socialismu.
President Klement Gottwald určil úlohu naší
inteligence slovy: "Spolu se vším naším
lidem otvírají se tak i před naší
inteligencí perspektivy velkého rozmachu a přímo
bouřlivé tvůrčí práce."
Ano, naše lidová demokracie, chce-li jíti co
nejrychleji vpřed, potřebuje mnoho talentů
a znalostí, mnoho nových smělých myšlenek
a vynálezů pro rozvoj našeho hospodářství,
pro zlepšení naší administrativy, pro
rozkvět našeho školství, vědy i
umění. Potřebujeme početné
kádry kvalifikovaných odborníků, techniků,
agronomů, vědců a pedagogů, administrativních
pracovníků a umělců. Pro nás
má cenu ta věda, která řeší
problémy praktického života, naší
výroby a našeho národního hospodářství.Učenci
se musejí zabývat abstraktními problémy,
jichž řešení je pro vědu nutné,
ale nemají právo zapomínat, že úkolem
vědy je především sloužit a pomáhat
našemu lidu. (Potlesk.) Mají krásný
vzor v učení Marxe Engelse-Lenina a Stalina. Vědec
dnešní doby musí především
vidět svůj lid, jeho tužby a přání.
Cesta od vědeckého závěru k praktickému
využití je složitá. Povinností
vědců je nejen vědecky pracovat, nýbrž
provádět všemi prostředky vědeckou
propagandu. Nechť naši vědci sestoupí
do našich továren, na naše pole, a budou překvapení,
jak naši úderníci-zlepšovatelé
budou naslouchat jejich slovům. Naší Kyzlinkové
volají o spolupráci.
Naše instituty a laboratoře musejí znát
cestu do našich závodů a na naše pole,
ale i obráceně: aby i naši pracovníci
v průmyslu a zemědělství, naši
úderníci znali cestu na naše university, techniky
a do laboratoří. Jaké krásné
nové perspektivy se zde otvírají uvést
vědu do života, využít ji v naší
nové, osvobozené technice. V naších
dílnách vyrůstají noví lidé,
úderníci, zlepšovatelé, kteří
čekají, aby mohli nové vědecké
výsledky proměnit ve skutečnost.
Doposud je však mezi naší vědou, průmyslem
a pracovišti propast. Naše vysoké školy
a ústavy jsou odloučeny od našich továren
a polí. To musíme odstranit. Jde o veliký
úkol; nepochybuji však, že jej v zájmu
lidu a naší vlády rozřešíme.
Naše vědecká a výzkumná činnost
je roztříštěna na více než
tisíci místech. Je tedy již nanejvýš
nutné provést koordinaci a účelnou
organisaci celého našeho výzkumnictví.
Nesmíme zapomínat, že naše vědecká
fronta je v důsledku svého kapitalistického
původu roztříštěna a nespolehlivá.
V některých vědních oborech nemáme
ani pracovníků. Půjde zde tedy o velmi obtížný
úkol a navrhovaná osnova zákona je důležitým
krokem vpřed. Předpokládalo se, že postupem
dalšího vývoje bude podle sovětského
vzoru ustavena československá akademie věd.
Zákon nebude nikterak na závadu vytvoření
této vědecké instituce, ale naopak vytvoří
pro ni reálné předpoklady, neboť budou
zřizovány zvláštní ústřední
výzkumné ústavy. Každá vědecká
práce ukládá své výsledky nakonec
v nějaký písemný nebo grafický
dokument. Dokumentace znamená tedy snahu využít
co nejlépe veškerého dosavadního vědění
uloženého v literatuře, písemnostech
a jinde. Osnova zákona se zabývá též
proto organisací dokumentace, která ve své
většině slouží vědě.
Kapitalismus došel v dokumentaci v naší republice
jako k nejvyšší formě své činnosti
pouze k pěstování dokumentace uvnitř
jednoho podniku a ke střežení výsledků
této činnosti před podniky jinými.
Totéž se dělalo nakonec ve Škodovce, Zbrojovce,
Českomoravské a jinde. Byla zde multiplicita práce.
Kapitalismus nedovedl zřídit veřejně
přístupné dokumentační středisko,
teprve lidově demokratická Československá
republika to mohla udělat. Dokázala však více:
úzkou součinnost průmyslu s vědeckou
knihovnou. Společný cíl a společné
zájmy vědy a socialistického průmyslu
jsou tu víc než prestiž, obavy před konkurencí
zmizely, zmizela snaha utajit před konkurencí výsledky
své práce. Nikdy by v kapitalistické republice
nebylo možné, aby vzniklo technické dokumentační
středisko o 47 lidech, hospodářské
dokumentační středisko o 30 lidech, zdravotnické
dokumentační středisko o 20 lidech atd. Rozdíl
je však též ve výsledcích práce
a zejména v jejím zaměření.
Nebylo před válkou myslitelno, aby jeden podnik
jinému sděloval své zkušenosti a rozdával
výsledky své práce. A dnes gottwaldovské
úderky zavádějí hospodářskou
samosprávu do závodů jiných sektorů,
za účelem výměny zkušeností
se pořádají konference zlepšovatelů
a úderníků, vydávají se technické
zprávy národních podniků, vyměňují
se výkresy, zkušeností a jiné.
Před válkou si nelze představit v kapitalistické
republice společný archiv výzkumných
a cestovních zpráv do zahraničí, který
by byl přístupný celému průmyslu.
Je nemyslitelné, aby v plánovaném socialistickém
hospodářství nebyla dokumentace plánována
a byla ponechána náhodnému vývoji.