Zdravotnická politika byla za kapitalismu skutečnou
popelkou. Kapitalistický stát zajišťoval
jen taková zdravotnická opatření,
která vzhledem k uspořádání
společnosti byla zcela nezbytná. Zdravotní
péče za kapitalismu byla a je předmětem
obchodu a každý si ji může koupit tolik,
na kolik mu stačí peníze.
Jiná je naše zdravotnická politika, která
je zabezpečená rozpočtem kapitoly ministerstva
zdravotnictví. Vítězný únor
1948 nám i zde vytvořil předpoklady pro velkorysou
zdravotní politiku. Máme zestátněny
všechny léčebné a ošetřovací
ústavy. Státní jsou i lázně
a zřídla, a tak je celé zdravotnické
a léčebné zařízení připraveno
sloužit pracujícím. Tato péče
je pro pracujícího člověka zdarma.
V debatě byla vyslovena nutnost sjednocení naší
veřejné zdravotnické péče a
vytyčeny další úkoly, ať již
v otázkách kádrových nebo péče
o zdraví dětí a kojenců, anebo zabezpečení
dobré zdravotní péče členům
vzorných JZD. Celkově i před zdravotnictvím
stojí jako hlavní úkol organisovat zdravotnictví
tak, aby přispělo k plnění pětiletého
hospodářského plánu.
K všestranné péči o člověka
patří i zabezpečení jeho školního
vzdělání a kulturního růstu.
Výbory při projednávání rozpočtu
ministerstva školství, věd a umění
konstatovaly, že rozpočet této kapitoly splňuje
tři hlavní funkce, které byly zdůrazněny
na IX. sjezdu KSČ, a to za prvé zajistit lidově
demokratickou výchovu, za druhé zpřístupnit
umění lidu a za třetí přispívat
vědou k budovatelskému úsilí. Je to
první rozpočet jednotné školy I. a II.
stupně, který zajišťuje, aby děti
dělníků a rolníků dosáhly
vyššího stupně vzdělání.
Umožňuje také mladým nadaným
dělníkům a rolníkům studium
na vysokých školách a pomáhá
tak růstu nové inteligence, spjaté s lidem.
Dnes i školství je v souladu s naším lidově
demokratickým zřízením, neboť
pomáhá mládež vychovávat v duchu
socialistickém. Potřeby hospodářského
života rovněž nejsou přezírány,
protože veškeré školství se přizpůsobuje
potřebám hospodářského rozvoje.
Péči, kterou zabezpečuje rozpočet
ministerstva školství v oblasti výchovy nové
inteligence vyšlé z lidu, se i na tomto úseku
posiluje posice vládnoucí dělnické
třídy. Mateřské školství
se neustále rozšiřuje a jeho služby v
péči o dítě a jeho celodenní
stravování jsou velkou pomocí pracujícím
ženám, jimž je takto umožňováno
celodenní zaměstnání. Bylo debatováno
i o možnostech pro zřizování internátů,
kde by mohly být děti i přes noc. Pomoc organisací
svazu ČSM při přeměně našeho
školství a při výchově v duchu
socialistickém byla kladně oceněna.
Na úseku vědy je počítáno s
vybudováním Akademie věd, a to české
i slovenské. Má být vybudován Sovětský
institut, který by umožnil vědcům a
celé naší veřejnosti poznání
sovětské dědy a umění. Zájem
o vědu, který neustále - díky zvýšené
životní úrovni - vzrůstá, je
vhodně podchycován a usměrňován.
Růst zájmu o vědu, umění a
kulturu je hlavně na Slovensku při nejmenším
tak intensivní jako rozmach industrialisace a hospodářské
prosperity Slovenska. Výbory vítají hmotné
podporování jednotlivých svazů umělců
a výtvarníků, jakož i podporovaní
kulturních akcí. Před kulturními pracovníky
stojí zvlášť velké a zodpovědné
úkoly. Kultura musí pomáhat vychovat nového
člověka, který bude politicky uvědomělým
občanem republiky, obětavým pracovníkem
na výstavbě socialismu, a který se bude opírat
o socialistickou morálku, pojící se s uvědoměním
proletářského internacionalismu. Kultura
musí přehodnotit bohaté odkazy naší
minulosti a vytvořit novou kulturu, odpovídající
našemu politickému vývoji.
Hlavní a nejtěžší úkoly
čekají kulturu na vesnici. I vesnice lépe
žije a JZD osvobodí venkov od dřiny. Proto
každé slovo, ať tištěné nebo
mluvené, každý film nebo jiná kulturně
osvětová akce musí být dělána
tak, aby jí především rolník
rozuměl. Musí mu pomáhat k přerodu
k novým výrobním formám a musí
sloužit myšlence výstavby - do šíře
i do hloubky - právě JZD, pomocí kterých
se uskutečňují nové, progresivnější
výrobní formy.
Na kulturní frontě se musí také postupovat
podle plánu. Rovněž tak se na ní musí
bojovat o světový mír. Kniha, rozhlas, film
i divadlo mají seznamovat lid se životem a zkušenostmi
sovětských lidí. Mají odhalovat a
strhávat masku z odporné tváře válečných
štváčů. Současně mají
pomáhat umělecké lidové tvořivosti
a vésti ji k vyšším formám. Na
poli mezinárodních kulturních styků
mají ještě více než dosud upevňovat
kulturní svazky se sovětskou kulturou a kulturou
zemí lidové demokracie. Propagace na poli kultury
se zahraničím musí být propagací
naší lidově demokratické republiky a
musí upevňovat vnější politické
a hospodářské svazky. Jen tak bude sloužit
boji za světový mír, za pokrok a socialismus.
Rozpočet kapitoly ministerstva informací tyto úkoly
plně umožňuje.
Účast národních výborů
při provádění jak úkolů
ministerstva školství, tak i úkolů ministerstva
informací a osvěty je kladným přínosem
a zárukou, že úkoly nebudou chápány
byrokraticky a scholasticky, nýbrž jako úkoly
živé, tvůrčí a iniciativní.
Kulturu doplňuje i tělesná kultura. Zřízení
Státního ústavu pro tělesnou výchovu
a sport ukázalo, že teprve osvobozený lid prostřednictvím
státní správy zabezpečuje tělesnou
kulturu tak, jak se o tom staří pracovníci
ani neodvážili snít, a po čem toužili
zakladatelé naší tělesné výchovy.
Výbory provedly podrobné hodnocení dosažených
výsledků sjednocené tělovýchovy
a narýsovaly další úkoly. Podtrhly význam
masové tělovýchovy a provozování
masové tělovýchovy bez ohledu na finanční
efekt nebo pěstování primadon.
Státní rozpočet také zabezpečuje
občanům svobodu vyznání a plnou náboženskou
svobodu. Náš lidově demokratický stát
se nespokojil jen pouhým ústavním zabezpečením,
ale zabezpečil církve i hmotně. Všechny
církve také plně zrovnoprávnil. Znemožnění
vykořisťování člověka
člověkem se kryje s uskutečňováním
křesťanských zásad, a proto církve
mohou výstavbu takové lidské společnosti,
ve které nebude žádné násilí
bohatců proti chudobným, plně podporovat.
Že se to nehodí do krámu vysoké hierarchie
církve římsko-katolické, za to nemůžeme.
Proto nebudeme dělat něco jiného, než
děláme až dosud, a výbory podtrhují,
že ani rozvratníci v kněžském
rouchu nemohou beztrestně překročovat platné
zákony. (Potlesk.)
Rozpočtová kapitola ministerstva spravedlnosti byla
výbory posouzena příznivě. V samostatném
soudním aparátu se udály veliké osobní
změny. Jak aparát soudců, tak i aparát
prokurátorů byl omlazen a doplněn absolventy
právnické školy pracujících.
Rodinné právo bylo přizpůsobeno změněným
poměrům. Další reformy v občanském
právu a podobně se připravují v duchu
naší ústavy. Zapojení zástupců
pracujících v přípravách nových
zákonů se plně osvědčilo a
svědčí o novém duchu i v tomto ministerstvu.
Budovatelské úspěchy, kterých jsme
dosáhli v tak krátké době, jsou předmětem
nenávisti proti naší republice u vládců
kapitalistických imperialistických států.
Naše cesta k socialismu revolucionuje masy pracujících
v kapitalistických státech. Proto, i když si
horoucně přejeme míru a provádíme
velkorysou mírovou výstavbu, nezapomínáme
ani na naši armádu. Armáda přestala
být nepolitickým, od lidu odděleným
tělesem. Stala se armádou lidovou. Její politickou
ideologií se stal marxismus-leninismus. Správnou
kádrovou politikou byl posílen velitelský
sbor důstojníky oddanými republice a jejímu
pracujícímu lidu. Naše armáda využívá
všech skvělých zkušeností slavné
sovětské Rudé armády, aby tak byla
hodna stát po jejím boku kdykoliv připravena
hájit naši drahou vlast.
Problém vnitřní bezpečnosti je těsně
spjat s našimi úspěchy a s vývojem
mezinárodní situace. Naše výstavba socialistického
státu se uskutečňuje v období zostřeného
třídního boje. Poražená reakce
domácí a zkrachovaná emigrace ve spolupráci
se zahraniční reakcí neustále posílají
na naše území diversanty a vrahy, aby se pokoušeli
o teroristické činy, vraždy, požáry
a tím otravovali a zneklidňovali náš
lid a brzdili naši mírovou výstavbu. Boj s
těmito rozvratníky a zločinci vede SNB, a
to se zdarem. I SNB byl omlazen příslušníky
z řad dělnické třídy a drobných
zemědělců. Díky jejich obětavosti,
pramenící z jejich vysokého třídního
uvědomění, byly zneškodněny a
budou i v budoucnosti zneškodněny všechny pokusy
domácí i cizí reakce o zvrat.
Zabezpečení naší republiky na poli zahraniční
politiky jasně naznačil president republiky Klement
Gottwald takto: "Ruku v ruce s naší pokojnou
výstavbou půjde naše zahraniční
politika, směřující k udržení
míru a zabezpečení státní nezávislosti
republiky. I zde je směr naší politiky jasný
a nedvojsmyslný. Známe své přátele
a víme, na koho se můžeme spolehnout v dobrém
i zlém. Je to především nás velký
osvoboditel a spojenec - SSSR - a náš velký
přítel - generalissimus Stalin. (Potlesk.)
Mimo Sovětský svaz budeme své přátelské
hospodářské a politické vztahy rozvíjet
i se zeměmi lidové demokracie, které podobně
jako my byly osvobozeny sovětskou armádou a podobně
jako my budují socialismus."
Náměstek předsedy vlády a ministr
zahraničních věcí s. Viliam Široký
prohlásil, že "čím větší
budou naše úspěchy ve výstavbě
socialismu, tím víc poroste význam naší
republiky a tím silnější bude naše
republika navenek. Čím větší
budou naše úspěchy na cestě k socialismu,
tím víc budeme platnou složkou velkého
tábora míru." Proto základem naší
politiky je další smělá cesta kupředu
k vybudování socialismu v naší vlasti.
V debatě bylo poukazováno na nutnost politického
školení zaměstnanců ministerstva zahraničí,
dále na diplomaticko-politické školení
internátní a na nutnost vychovat si diplomaty z
příslušníků dělnické
třídy. Dále byl vyzdvihnut význam
Československého ústavu zahraničního
a Československého ústavu pro studium mezinárodních
otázek.
Otázky týkající se kapitoly ministerstva
financí a všeobecné pokladniční
správy byly shrnuty do ostatní problematiky. Byly
zdůrazněny zásady účelné
úspornosti ve státní správě
a národních výborech, jakož i u státních
a národních podniků. Dále význam
rozpočetnictví, význam kontroly korunou a
význam stanovení kmenového jmění,
výchozích bilancí a majetkových změn
u jmění národních podniků.
Rovněž změna ve funkci ministerstva financí,
které se přeměnilo z orgánu byrokratické
státní vrchnosti na řídicí
národohospodářsky orgán, byla s povděkem
výbory kvitována.
Při projednávání kapitoly NÚKÚ
a NKD bylo vysloveno výborem přání,
aby v dohledné době došlo k odstranění
dvojkolejnosti v nejvyšší státní
kontrole. Orgán nejvyšší státní
kontroly má být rovněž přebudován
organisačně tak, aby zvládl nové úkoly
a má být veden duchem odpovídajícím
naší nové politické a hospodářské
situaci, naší cestě k socialismu.
Paní a pánové, kapitola President republiky
a kancelář presidenta republiky byla výborem
odhlasována manifestačně a tak byla dokumentována
úloha presidenta republiky, úloha prvního
dělníka a hospodáře. Jeho obezřetné
řízení státní politiky mu zabezpečuje
úctu a lásku nás všech. (Potlesk.)
Debata o kapitole Předsednictvo vlády a Předsednictvo
sboru povereníků podtrhla význam těchto
orgánů a jejich skutečnou spjatost s lidem
a jejich služby lidu. Byl vyzdvihnut ten fakt, že jak
president, tak i předseda vlády jsou věrnými
a vynikajícími syny dělnické třídy.
Proto také požívají úcty a lásky
všeho pracujícího lidu.
Rozpočty Národního shromáždění
a Slovenské národní rady byly diskutovány
s hlediska sebekritiky. Poslanci jako zástupci lidu přinášejí
jestě málo zkušeností ze své
práce dole a málo uplatňují při
tvorbě zákonů přání
lidu. Zákony, které usnášejí,
také málo masám vykládají a
málo je popularisují.
Paní a pánové, zbývá ještě
několik formálních slov. Výborových
schůzí se konalo 16 a trvaly 96 hodin 35 minut,
t. j. o 19 hodin 20 minut déle než loni. V diskusi
promluvilo 199 řečníků, 19 členů
vlády a 5 povereníků, dále předseda
NÚKÚ a předseda NKD. Je to tedy o 50 řečníků
více než loni a ukazuje to, s jakou pečlivostí
byl náš státní rozpočet projednán.
Výbory již konstatovaly, že návrh státního
rozpočtu je výsledkem dobré a svědomité
práce celé vlády. Dovolte tedy, abych poděkoval
naší vládě za její dobrou práci.
(Potlesk.) Současně děkuji i ministru
financí. (Potlesk.) Dále děkuji rozpočtovému
odboru ministerstva financí a všem rozpočtovým
pracovníkům ministerstev a ostatních centrálních
úřadů, kteří se na jeho sdělání
podíleli. Dále děkuji předsednictvu
NS, všem pánům předsedům výborů,
dílčím zpravodajům a členům
výborů za jejich vzornou spolupráci. Děkuji
i stenografům a ostatním zaměstnancům
NS, děkuji i novinářům za jejich popularisaci
státního rozpočtu.
Rozpočet je dobrým rozpočtem, je nástrojem
k uskutečňování naší cesty
k socialismu, a proto jej doporučuji k přijetí
tak, jak byl jednomyslně přijat ve znění
zprávy výborové. (Dlouho trvající
potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Přistoupíme k rozpravě.
Ke slovu jsou přihlášeni tito řečníci:
posl. Valo, dr Klinger, Bohuš, Pospíšil
Ant., Mjartan a David.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému
řečníku, kterým je pan posl. Valo.
Posl. Valo: Slávna snemovňa, panie a páni!
Náš rozpočet druhého rozhodujúceho
roku Gottwaldovej päťročnice sa prejednáva
za búrlivého rozmachu nášho budovania.
Náš priemysel rastie ako do svojej šírky,
tak aj denne sa zlepšuje akosť vyrobených predmetov.
Prvý rok päťročnice bol splnený
s úspechom. Rozpočet na rok 1949 bol nielen aktívny,
ako bolo predpokladané, ale skončil pomerne dobrým
prebytkom.
I dnes sa nám predkladá rozpočet vyrovnaný,
napriek tomu vyrovnaný, že na investície je
v rozpočte pamätané viacej než 40 miliardami
Kčs, to znamená, že z bežného rozpočtu
kryjeme investície päťročného plánu.
Isto každý musí uznať, že si počíname
ako dobrí hospodári. Ako často sme za minulej
republiky počuli slová, že žijeme nad
pomery. Vždy, keď bolo treba dávať nejakú
omrvinku na sociálne ciele, vždy sa dokazovalo, že
sa žije nad pomery a pretože si nemôžeme
dovoliť ešte nejaký luxus, dávať
na sociálne ciele. Áno, boli u nás ľudia,
ktorí nad pomery žili, ale práve tí,
čo žili nad pomery, vytýkali podpory v nezamestnanosti
ako nadmerné rozhadzovanie štátneho majetku.
Pravda nehovorili tak, keď sa jednalo o financovanie bánk,
odpisovanie miliónových daní a pod.
Nebude na škodu, keď si v rokovaní o rozpočte
pripomenieme niektoré skutočnosti, ako hospodárila
kapitalistická vláda a ako by to bolo vyzeralo i
dnes, keby táto trieda bola zostala pri moci. Dnes, päť
rokov po vojne, zápasíme s nedostatkom pracovných
síl. Päť rokov po prvej svetovej vojne mali sme
300.000 nezamestnaných v našej republike. Ale dovoľte
mi, aby som demonštroval pomery, aké boly päť
rokov po svetovej vojne na Slovensku. Na Slovensku v roku 1924
mali sme 48.000 nezamestnaných. Odmontované boly
Krompachy, odmontované železiarne vo Zvoleni, zastavené
a odmontované železiarne v Trnave, zastavený
a odmontovaný jediný závod v Lučenci.
Za krátkych päť rokov vedela buržoázia
urobiť zo Slovenska a vytvoriť pre slovenský
pracujúci ľud priamo bezvýchodnú situáciu.
Päť rokov po prvej svetovej vojne sme mali za sebou
už krvavý Komárov, Krompachy, kde tiekla robotnícka
krv. A predsa sa nenechá ani zďaleka srovnať
škoda, ktorú sme utrpeli v tejto vojne, s tým,
čo bolo urobené v prvej svetovej vojne. V poslednej
vojne v republike hospodárili Nemci, a to stálo
nielen majetok, ale i ťažké straty na životoch.
Posledná svetová vojna sa prehnala cez celé
naše územie a zapríčinila miliardové
škody. O hrúzach prvej svetovej vojny sme len čítali
v novinách, o zničených dedinách a
útrapach ich obyvateľstva. A napriek všetkému
môžeme sa dnes, päť rokov po druhej svetovej
vojne, pochváliť tým, že máme vyrovnaný
rozpočet, ktorý dáva na investície
vyše 40 miliárd. Nemáme ani jedného
nezamestnaného, ba naopak nedostatok pracovných
síl.
A ako to vyzerá u nás na Slovensku, aký radostný
obraz poskytuje dnes, päť rokov po vojne, naše
Slovensko? Za krátkych päť rokov máme
Bučinu, Brezno, Púchov, Martin, Liptovský
Sv. Mikuláš, Čadcu, Oravu, Kysucké Nové
Mesto. To sú miesta, kde za krátkych päť
rokov vyrástol slovenský priemysel. Desiatky tisícov
nových robotníkov nachádza tam svoju obživu,
stály a slušný zárobok. A toto sme vybudovali
za situácie, kedy sme museli dať desiatky miliárd
na odstránenie vojnových škôd. My môžeme
ozaj na Slovensku hovoriť, že sa stal zázrak.
Áno, takéto zázraky môže robiť
oslobodený ľud, k takýmto úspechom dovedie
cesta budovania socializmu. K takovýmto úspechom
môže prísť národ, keď je vedený
komunistickou stranou, keď je vedený Gottwaldovou
cestou podľa slávneho príkladu, Sovietskeho
sväzu. (Potlesk.)
Podívajme sa, ako to vyzerá v kapitalistických
štátoch, ktoré pritom používajú
dobrodenie Marshallovej pomoci. Francúzsko isto má
lepšie hospodárske podmienky, je prímorskou
zemou, je zemou so 40 mil. obyvateľov, má teda podmienky
nepomerne ľahšie než Československo. Zatiaľ
čo my máme vyrovnaný rozpočet, Francúzsko
dosahuje deficitu, ktorý sa vyslovuje priamo astronomickou
číslicou. Toto Francúzsko má 400.000
nezamestnaných. Drahota vo Francúzsku stúpa
a stúpla už päťnásobne, zatiaľ
čo mzdy stúply len trojnásobne. A výsledok
- bieda a nespokojnosť, teror proti pracujúcim. Pritom
Francúzsko už dnes nie je pánom svojej zeme,
dnes je úbohým služobníkom amerického
kapitálu. Tak to vyzerá v zemi, kde kapitalizmus
zostal pri moci.