Tento společenský a mravní marasmus vidíme
zejména v tom, že méně než polovina
mravně sešlých rodin, které ovládají
život Ameriky, si dovedla pojistit roční příjem
157 milionů dolarů tím, že rozpočet
na rok 1950 předvídá snížení
daní monopolům o 617 milionů dolarů
a zvýšení příjmů z daní
obyvatelstva o 275 milionů dolarů. Tím přirozeně
vzrostou zisky monopolů, které tyto rodiny ovládají.
Zatím co v r. 1946 činily 12,8 miliardy dolarů,
stouply v r. 1948 na 21,7 miliard dolarů. Naproti tomu
přiměřená mzda dělníka
v obráběcím kovoprůmyslu vzrostla
od srpna 1945 do září 1948 sice o 29,8%,
ale cena spotřebních statků stoupla o 35%.
Dále vidíme kořistnický úpadek
mravnosti v tom, že když Marshallův plán
nesplnil naděje, ba naopak způsobil ochuzení
hospodářství západních zemí,
které působí nyní zpětně
na USA, kapitalisté zachraňují nyní
brutálně svůj rozmařilý způsob
života na úkor pracujících vrstev. Střední
reálná mzda dělníků v obráběcím
kovoprůmyslu klesla od r. 1945 do ledna 1949 o 15%. Naproti
tomu zisk podnikatele z práce jednoho dělníka
vzrostl ze 470 dolarů v r. 1939 na 1480 dolarů v
r. 1948.
Nejinak si počínají kapitalisté v
Anglii. V roce 1948 dosáhly zisky kapitalistů, statkářů
a rentierů 2922 milionů liber šterlingů,
což representuje 1/5 ročního
důchodu všech anglických dělníků.
Dá se čekat, že v roce 1949 se tyto zisky ještě
zvýší, poněvadž labouristická
vláda snížila daň ze zisků. Ta
činila v roce 1945 celých 23% a klesla do roku 1948
na 8,5%. Labouristé ve svém volebním provolání
říkají, že výsledkem jejich politiky
je "úplná zaměstnanost" a "spravedlivé
rozdělení životních hodnot a naprostá
rovnost občanů". Přitom víme,
že v rukou dvou procent obyvatelstva je 67,5% všeho
národního majetku v Anglii. Je to prapodivná
rovnost. Zároveň labouristická vláda
dále snižuje v minulých letech již dost
omezované výdaje na osvětu, na sociální
účely a na stavbu domů, i když před
jejíma očima v samém Londýně
je půl milionu lidí bez přístřeší,
kteří musí dojíždět za
prací z dalekého okolí, což jistě
jejich reálnou mzdu nezvyšuje, zvláště
když přímé daně z mezd stouply
během 8 let více než trojnásobně
a nepřímé daně za poslední
dva roky o 329 milionů. Naproti tomu na obranu je v rozpočtovém
roce 1950-1951 pamatováno 780 miliony liber, což podle
anglických pramenů je o 21 milionů liber
více než v r. 1949-1950. Podle jiných pramenů
jsou vojenské výdaje rozpočteny na 1250 milionů
liber. Srovnáme-li britské údaje blíže,
vidíme, že na bombové bádání,
na letiště a přístavy je pamatováno
zvýšením o 41,27 milionu proti rozpočtu
z předchozího roku.
Tak tedy jen letmým pohledem vypadá hospodářství
země Marshallovy a země zmarshallisované.
Vidíme, že buržoasní demokracie slouží
finanční oligarchii, to jest zbrojařům,
rejdařům a podněcovatelům války.
A nyní srovnejme tuto zvůli držitelů
moci, kterou oni nazývají "volnou hrou sil"
- a my tu hru tak dobře známe z minulosti a denně
ji vidíme při studiu poměrů kapitalistického
světa - srovnejme ji s naším životem a
s naším úsilím, vyjádřeným
v rozpočtu na rok 1950.
Náš rozpočet není součtem víceméně
náhodných cifer, jež vzešly z divokého
zápasu stran o zabezpečení tak zvaných
zájmových sfér za bedlivého dozoru
bankovních a peněžních vládců.
Základy našeho rozpočtu tkví ve vědeckém
rozboru sil a stupně rozvoje našeho národního
hospodářství. Ne boj stran a finančníků.
Ne už handrkování o to, kde co urvat pro vlastní
sobecký, úzký zájem, třebas
na úkor vysoce důležitých potřeb
kulturních, sociálních a jiných. Náš
rozpočtový zákon je pečlivý
rozbor stavu našeho hospodářství a neméně
pečlivé studium potřeb lidu. Takový
je základní rys rozpočtu všeho lidu
Československé republiky, kterým se dnes
zabýváme.
Náš rozpočet je opřen o národní
důchod, zjištěný podle stěžejního
principu socialismu. V našem socialistickém hospodářství
je národním důchodem hodnota všech výrobků,
vytvořená produktivní prací, jejíž
výsledky patří nám všem.
A podívejme se stručně na rozdělení
národního důchodu Spojených států
v posledních třech letech, pokud máme přístup
k datům: 10 rodin ze sta s nejvyššími
příjmy má 33% národního důchodu,
50 rodin s nízkými příjmy má
6% národního důchodu, 10 rodin s nejnižšími
příjmy má 1% národního důchodu.
To znamená, že 60 rodin ze sta má 7% podíl
na národním důchodu. U nás však
produktivní práce, rozvíjená a rozvedená
v plánovaném hospodářství,
poskytuje hodnoty, které dávají možnost,
aby všechny potřeby všeho lidu byly plně
kryty tak, jak to odpovídá sledovanému cíli
- dosažení socialismu v naší vlasti. Buržoasní
demokracie má zajistit trvání kapitalistického
vlastnictví ovládáním prostředků
výrobních. Naše demokracie se zakládá
na společném socialistickém vlastnictví
výrobních prostředků. Náš
lid má zájem na zvýšení výroby
proto, poněvadž používá výrobních
prostředků ku prospěchu všech. Vidí
čím dále tím zřetelněji,
že pracuje pro sebe, pro svůj stát. Prací
vytvořený národní důchod pak
rozvrhujeme podle plánu tak, aby bylo pamatováno
právě tak na spravedlivou dělbu statků,
určených ke spotřebě, jako na to,
aby se vytvářela v žádoucím rozsahu
i potřebná akumulace pro obnovu a výstavbu.
Nebylo by ovšem plným zhodnocením této
skutečnosti, kdybychom ji pouze konstatovali. Předností
je, že se používá vytvořené
akumulace plánovitě k tomu, aby se kraje, které
mají být hospodářsky podpořeny,
dostávaly do popředí a že jejich obnova
a výstavba je určována podle jejich potřeb
a nikoli podle váhy osobního vlivu, jak tomu bývalo
za různých vládních koalicí.
Tehda byli naši bratři Slováci ubezpečováni
láskou a byli přesvědčováni
o tom, jaký že je zájem na vzestupu průmyslové,
zemědělské a kulturní úrovně
Slováků. Prakticky se však udělalo velmi
málo, poněvadž buržoasie měla zájem
jen na zbyťácích a na akciích zbrojařských
podniků v historických zemích. Česká
buržoasie čerpala ze Slovenska jen lacinou surovinu
a roboty na své zbyťácké plantáže.
Industrialisaci a rozvoj zemědělství na Slovensku
mohl postupně rozvíjet jen stát lidové
demokracie. Předseda naší strany, br. prof.
dr. Šlechta snesl důkazy o tom, že Slovensko
prodělalo za 3 roky plánovaného hospodářství
takový vývoj, ke kterému by v příznivém
případě za kapitalistického hospodářství
potřebovalo 30 let. To ukazuje naprosto jasně nadřazenost
hospodářství socialistického nad kapitalistickým.
Již dvouletý plán položil základy
k tomuto vzestupu Slovenska, které bude sílit ještě
více, protože pouze pro letošní rok připadá
na Slovensko z úhrnu investic státní správy
víc než 1/3, kromě podílu
na investicích ústředních.
Náš státní rozpočet je v plném
smyslu součástí finančního
plánu, který obsahuje v plánu výrobním
i plán spotřeby. Jsou v něm spjaty všechny
složky hospodářsky se projevující,
počínajíc místními národními
výbory přes okresní a krajské národní
výbory až k nejvyšším orgánům
lidově demokratického státu. Předností
naší demokracie - vyjádřenou rozpočtem
- je, že čím dále tím více
zajišťujeme co největšímu počtu
občanů účast na řízení
státu. Tato spoluúčast a spoluodpovědnost
probouzí zdravou iniciativu mas, která je hybnou
pákou všeho pokroku. Vytvořili jsme v krátké
době od velkých únorových dnů
v roce 1948 mohutnou soustavu, zaměřenou k výstavbě
socialismu, a v rozpočtu na rok 1950 se obrážejí
již dosažené výsledky. Jestliže rozpočet
na rok 1949 byl jestě rozpočtem, v němž
se zračily fáze přeměny, období
nástupu k jasné a cílevědomé
linii socialismu, vyjadřuje rozpočet na letošní
rok již zcela zřetelně tuto cestu. Je rozpočtem,
v němž je tato generální linie socialistické
výstavby jasně vymezena, a je zároveň
svědectvím, že rozpočet příští
ji naplno vyjádří a uplatní.
Uvědomujeme si čím dále tím
více, že teprve naprostá socialisace výrobních
prostředků, vytvoření socialistické
distribuční sítě a její zdokonalení,
organické zapojení zahraničního obchodu
do hospodářského plánu a přetvoření
celé soustavy správy v duchu socialismu jsou schopny
vytvořit skutečné podmínky nutné
k tomu, abychom mohli vypracovat rozpočet jako skutečný
finanční plán, v němž se odráží
výrobní aktivita a v němž docházejí
svého uplatnění a naplnění
rostoucí potřeby lidu, jeho potřeby materiální,
kulturní i sociální. V tomto rozpočtu
není nic, co by nebylo prošlo ohněm kritiky,
vědeckého rozboru a pečlivého přihlížení
k potřebám pracujících mas našeho
lidu. Rozpočet není už prostředkem k
tomu, aby se lidu ukládala břemena, ale je nástrojem
plánovitého zvyšování jeho hospodářské
síly, rozvoje jeho kulturních snah a potřeb.
Je prostředkem k péči o zajištění
zdraví lidu v jakékoli nesnázi jeho života,
ať jde o nemoc, úraz nebo invaliditu či konečně
o stáří, které si zaslouží
po životě naplněném budovatelskou prací
klidného odpočinku. Skutečnost, že budujeme
s rozvahou a cílevědomě, způsobila,
že rozpočet, jenž zajišťuje tak ohromné
prostředky na investice a jenž dává
stále větší prostředky na kulturní
statky, na ochranu zdraví a zabezpečení všech
možných potřeb lidu, je rozpočtem, jehož
demokratický ráz je mimo jakoukoli pochybnost. Je
v něm všechno, co směřuje k posílení
lidu, k rozvoji jeho schopností a co zaručuje další
růst a vzestup.
Provedli jsme úplnou přestavbu svého rozpočtu
tak, aby byl v souladu s naším hospodářským
plánem a cílem. To znamená, že jsme
položili důraz na to, aby materiální
základna našeho hospodářství
se zvyšovala, aby rostla ve své šíři
i jakosti. Učinili jsme to u vědomí toho,
že zdravá, silná a mohutná materiální
základna je tím činitelem, který rozhoduje
o tom, jaká bude kultura národa, jaký bude
jeho sociální rozvoj. Jsme demokracií, demokracií
lidovou, ve které si lid svými zástupci nejen
zákony dává, ale také je svými
zástupci kontroluje, to jest opět lidovými
orgány z lidu vzešlými a lidu sloužícími.
Přenášení výkonné moci
na nejnižší lidové složky způsobuje
i to, že nám rostou z lidu praví hospodáři.
Není tedy naše demokracie demokracií pouze
formální, kde podle theorie jsou si všichni
rovni a podle skutečností stojí ostře
třída kapitalistů proti třídám
pracujících a kde tyto vyhraněné a
kapitalisty vystupňované třídní
rozpory drásají celý státní
organismus a činí ze státu nástroj
k ovládání nejširších vrstev
pracujících ku prospěchu úzké
třídy vykořisťovatelů. Lidová
demokracie je demokracií obsahovou, v níž lid
je počátkem i cílem všeho dění
ve státě.
Této zásadě odpovídá jak konstrukce
našeho rozpočtu, tak i jeho obsah. Vytváříme
podmínky vyššího řádu právě
proto, poněvadž plánovitě budujeme materiální
základnu. Podívejme se alespoň v obrysech
na cestu a cíl investic, jež tvoří tak
významnou položku rozpočtu.
Investicemi a za jejich pomoci rozšiřujeme a zdokonalujeme
především výrobní sektor našeho
hospodářství. To znamená pro začátek
nové továrny, nové stroje, novou výrobu.
V dalším vývoji pak hojnější
výrobu, více statků pro spotřebu,
kvalitnější zboží a větší
množství. Větší množství
statků pak znamená levnější zboží
a levnější zboží se opět
promítne ve zvýšení životní
úrovně. Růst objemu celé výroby
umožňuje zvětšení možnosti
péče kulturní, dokonalejší péči
o zdraví v celém jejím rozsahu, počínajíc
péčí lékařskou až po prevenci
zdravotní a hygienu bydlení. Okruh je úplný
a uzavřený. Není v něm mezer ani nahodilých
improvisací. Není v něm vůbec jakékoli
náhodnosti a chaotičnosti, tak příznačné
pro kapitalistické hospodářství. Toto
hospodářství sice umožňuje přepychový
život početně nepatrné třídě
držitelů moci, ale proletarisuje miliony a ponechává
je jejich osudu, jejich bídě hospodářské,
fysické i mravní. To, že jsme na cestě
vzestupu, která se tak jasně rýsuje v našem
rozpočtu, to, že jsme zabránili, aby náš
stát nezapadl do bažiny velkokapitalistické
hry o holý život, do které nás chtěla
zatlačit reakce před únorem 1948, to je náš
úspěch. A to je také naší silou.
Nesmíme však nikdy být naprosto spokojeni se
stavem výroby. Spokojenost naprostá je olověný
cop. Musíme se starat o kontrolu výroby a o to,
jak se provádí daný plán. Zejména
nesmíme být spokojeni proto, aby reakce, pokud by
ještě měla pole působnosti, nemohla
brzdit rozvoj výroby. Bdělá pozornost zaměstnanců
továren a podniků nám dává
určité záruky, pokud jde o pokusy sabotáže.
Nesmí nás však nikterak ukolébat v naprostou
bezpečnost. Musíme bdít všichni a jeden
každý zvlášť. Proto musíme
spolupracovat všichni bez rozdílu stranické
příslušnosti. Těsná spolupráce
dělníků a zaměstnanců v administrativě
přinese nám nejen užitek, pokud jde o zintensivnění
a o jakost výrobku, ale přinese nám ještě
trvalejší záruky před sabotáží
průmyslovou a výrobní.
Tím, že vědomě zvyšujeme výkon,
že chceme přitom zlepšit jakost výrobků,
že pracující přinášejí
nové podněty a návrhy, jak jestě lépe
a úsporněji to či ono konat, že výrobně
technická inteligence se doplňuje nejen z absolventů
vysokých škol, ale i z řad kvalifikovaných
pracovníků vyrostlých v podniku a z
výroby, o to právě stojíme dnes výše
než stát buržoasní. Stát nebalancuje
již ve vratké posici třídních
bojů, stranicko-politických tahanic a kapitalistických
intrik, ale je mohutným nástrojem pracujících,
kteří tvoří nový řád
a nový život. Občan lidově demokratického
státu není již tak zvaným předmětem
péče, či lépe poručníkování.
Občan lidově demokratického státu
je sám nositelem státní moci, spoluurčovatelem
jejího vývoje, tvořitelem řádu,
jenž roste z jeho práce a jejíž všechny
výsledky jdou opět v jeho prospěch.
Ústava 9. května poskytla našemu lidu práva,
s nimiž se nemohou měřit formální
práva občanů kapitalistických zemí.
Práva našich občanů, našeho lidu
mají reálnou náplň. Právo na
práci zaručuje každému občanu
jistotu, že se neocitne na dlažbě, když
slepá živelnost podnikání dosáhla
krisového bodu, jak tomu bylo za podnikání
kapitalistického. U stolu lidově demokratického
je prostřeno pro každého, kdo poctivě
pracuje. Každý pracující se může
s jistotou spolehnout na to, že tomu tak bude i zítra
i pozítří a po všechny dny jeho života
a pro jeho děti i jejich potomky. Právo bez skutečné
náplně a opory nebylo by právem.
Kapitalistický svět marně vynáší
tak zvaná svá práva, jestliže každý
z nás vidí, že ta práva nejsou
ničím víc než zástěrkou,
za kterou se uměle skrývají ziskové
spekulace držitelů moci.
Kulturní život pracujících není
u nás tak zvaným právem, ale skutečností,
jež se naplňuje a projevuje v závodních
klubech, v kroužcích a sdruženích, na
závodech i mimo ně, v tělesné výchově
a sportu, v kulturních soutěžích mládeže,
ve spolkovém divadelnictví, v počtu čtených
knih stejně jako v iniciativní tvořivosti
mladých. A všechna tato široká kulturní
činnost, vyjadřující tolik tvůrčích
schopností našeho pracujícího lidu,
nalézá nejširší podporu státu.
S touto podporou kultury, vzdělání a uvědomování
lidu se setkáváme ve všech kapitolách
našeho rozpočtu, ve všech resortech. Péče
o zdraví se projevila nejprve tím, že pracujícím
byl prakticky ukázán pojem rekreace. Ti velmi brzo
pochopili, co znamená rekreace pro zvýšení
jakosti práce, a proto čím dál tím
více ji přijímají a jí používají.
Rozvoj národního pojištění a
miliardy, jež jsou pro ně zařazeny do rozpočtu,
stejně jako miliardy na školství a kulturní
rozmach ukazují na zásadní rozdíl
mezi lidově demokratickými státy a Sovětským
svazem na straně jedné a kapitalistickými
zeměmi na straně druhé, kde, jak jsem jen
stručně poukázal, jde zbrojení před
kulturou a blahem pracujících. Jaké jsou
možnosti pracujících v zemích kapitalismu,
aby mohli kulturně žít, aby se mohli těšit
z dobré knihy, z dobrého divadla, z uměleckého
filmu? Jaká je péče o bydlení, o školství,
jaká péče se věnuje v zemích
kapitalismu třebas kvalitě potravin a zdraví
vůbec? 50% rodiny v Americe s příjmem 3000
dolarů ročně si nemůže dopřát
lékařského ošetření. 30%
s příjmem od 3000 do 5000 dolarů si v případě
nemoci vydlužuje peníze. V roce 1948 pouze 17% obyvatelů
USA se mohlo léčit v nemocnicích, a
to ještě jen velmi krátký čas.
Byl by to dlouhý výpočet, kdybychom chtěli
podrobit kritice rozpočet kapitalistů položku
za položkou, ale hlavně život pracujících.
Jisté je, že bychom nakonec přišli jen
k jednomu závěru, t. j. že u nás za
právem a nárokem stojí reálná
náplň, že své plány vtělujeme
v život, že naše cesta je cestou trvalého
a vytrvalého růstu.
Víme a jsme pevně přesvědčeni
- sledujíce vývoj socialistického hospodářství
v SSSR - že naše zítřky budou krásnější
než včerejšky. Výsledky sovětského
socialistického hospodářství a dosavadní
naše výsledky nás utvrzují v tom, že
se nemáme čemu učit od kapitalistických
zemí. Mohli bychom si jenom na krisích jejich hospodářství
znovu ověřit, že 9 krisí, kterými
prošly od r. 1815 až do r. 1907, má jeden společný
znak: že jsou krisemi zdánlivé nadprodukce.
Utvrzuje nás to jen v našem názoru, že
hon za ziskem způsobuje rozšiřování
výroby statků, které nemohou být spotřebovány,
poněvadž vykořisťování ochuzuje
masy drobných spotřebitelů, to jest pracujících.
Jestliže se pak krise prohlubuje, působí stoupání
nezaměstnanosti. Víme ze statistik, že před
válkou za posledních 50 let nabyly krise v USA takového
rázu, že znamenaly ztrátu hospodářských
výsledků do té míry, jako kdyby se
zastavil veškerý hospodářský
život na 1 a půl roku. Kapitalismus a začínající
imperialismus řeší krise pokud možno ještě
hospodářskými opatřeními. Rozrostlý
a zbytnělý imperialismus hledá řešení
krise z r. 1912 ve válečném dobrodružství
v r. 1914. Brzo po válce v r. 1920 vznikla zemědělská
nadprodukce v Kanadě, v USA, v Argentině, v
Chile a Australii a z toho vznikla světová zemědělská
krise. K ní se přidružila později krise
průmyslová, která konečně v
r. 1931 byla zvýšena vleklou krisí peněžní,
když Francie odvolala své krátkodobé
úvěry z Anglie. Všechny tyto krise vedly k
otřesení průmyslu a k nebývalému
vzrůstu nezaměstnanosti v Evropě v Americe.
A imperialisté opět našli řešení
v nové válce v r. 1939. To bychom si ověřili
na jejich hospodářství.
Proto odmítáme takovou cestu. Jdeme svou vlastní
cestou těšíce se, že můžeme
čerpat z hlubokého zdroje poznání
a zkušeností SSSR, který je nám přítelem
a který nám také v našem budovatelském
díle poskytoval a poskytuje rozsáhlou pomoc. Všechny
konflikty ukázaly, že válka není zázračným
lékem krisí. Ukázaly však, že tento
lék tu je a že se jmenuje socialismus, budovatelská
práce a mír. Proto také jdeme se Sovětským
svazem i v usilování o mír.
Naše budovatelské dílo je součástí
mírové výstavby. Toho nejvýmluvnějším
svědkem je náš rozpočet na rok 1950.
Srovnejme s tímto rozpočtem na příklad
rozpočty zmarshallisovaných zemí. Už
prvý pohled na ně ukáže, že stálou
starostí imperialistů je opatřování
válečné výzbroje. Nikoli péče
o blaho lidu, ale výroba zbraní, zbraní tak
zákeřných, jako jsou atomová a vodíková
bomba. Příprava k válce je tedy hlavní
starostí těch, kdož rozhodují o rozpočtu
kapitalistických zemí. Jestliže se nepodaří
vyprovokovat válku, bude neodvratným toho důsledkem
pokles válečné výroby, zavírání
továren a závodů. Vzápětí
pak bude následovat krise, jak ukázal časopis
"Current History", a strach před bankroty a před
hospodářskou katastrofou. Proto aby odvrátili
hrozící jim krisi, která se začala
objevovat na podzim roku 1948 a která znamená úbytek
zisků, sahají američtí kapitalisté
k prostředkům nejdrastičtějším
a vykořisťují barbarským způsobem
práci dětí a dospívající
mládeže. Do zvlášť bídného
a bezprávného postavení uvrhli černochy
a jiné barevné. Více než 60% černošských
bytů je bez kanalisace, vodovodu, elektrického světla
atd. Úmrtnost černochů, vzhledem k nižším
mzdám, než mají běloši, je o 50%
větší než u bělochů. Ve
čtvrtích chudiny žije v USA 15 milionů
lidí ve 4 milionech bytů.