Zvyšování životní a kulturní
úrovně, plánovaná výroba, regulovaná
spotřebou, která zamezuje a znemožňuje
krise - to jen ten velký a podstatný rozdíl
mezi naším rozpočtem a rozpočtem USA
a zemí znásilněných Marshallovým
plánem, včetně britské pospolitosti,
jež se vbrzku stane britskou pozůstalostí.
Je to věru žalostný pohled na kapitalistické
státy, jež se zmítají v křečích
krise. Kolik radostí skýtá lidem, kteří
mají oči k vidění a uši k slyšení,
náš vzkvétající průmysl,
stejně jako na zemědělství, jež
se stále více a více zapojuje do socialistické
výstavby přechodem od individuální,
neracionální a nevýnosné malovýroby
k socialistické plánované velkovýrobě
na základě jednotných zemědělských
družstev, jež budou nakonec představovat socialisaci
zemědělské práce! Vstupujeme na pevnou
půdu plánovaného hospodářství,
které nám otevírá výhledy na
dnes ještě ne zcela odhadnutelné možnosti
vývoje. Tušíme jen, kolik můžeme
dosáhnout ve společné práci a za společným
cílem. Ovšem, že k tomuto úsilí
všech pro zdar celku a k péči celku o blaho
každého jednotlivce musíme umět přesvědčováním
přivést ty, kteří dosud rozpačitě
stojí stranou. Musíme zkoumat příčiny
jejich nerozhodnosti a po jejich zjištění ukázat,
kterak mohou nalézti kladný postoj a poměr
k našemu budovatelskému plánu.
Než vraťme se k otázce hospodářských
krisí. My se jich obávat nemusíme. Nám
při našem socialistickém hospodářství
nehrozí nezaměstnanost, ani úpadky nebo insolvence.
Nic nám nehrozí z toho, co nás provázelo
v minulosti a co jako zlý přízrak se i dnes
stále ještě vznáší nad pracujícím
lidem kapitalistických zemí. Plánované
hospodářství, jež rozvíjí
všechny složky hospodářského života
v plnosti jejich významu pro celek, je hospodářstvím,
které se vyvíjí bez krisí a bez otřesů.
Nastoupivše cestu plánovaného hospodářství,
můžeme pracovat a budovat bez obav z krisí
a zmatků. To je jeden z dalších velkých
kladů našeho cílevědomého vývoje.
Jeho přednosti a všechny jeho výhody se nám
budou projevovat postupně stále zřetelněji
s tím, jak bude přibývat zboží
na trhu, jak je budeme zlevňovat a jak se tím bude
zvyšovat materiální a kulturní úroveň
našeho lidu.
Rozpočet na rok 1950 je předzvěstí
vývoje, jehož tempo se bude zrychlovat v souhlase
s tím, jak se projeví výsledky nově
pořizovaných investic, které uložíme
do výroby a které z ní přijdou. Hospodářství
bude zabírat stále širší a větší
okruh, neboť jeho objem vzrůstá s plánem,
jak stoupá výroba a s ní i množství
statků na trhu. Všechny pilné ruce a hlavy
mají možnost se uplatnit v tomto díle. Každý
podle svých schopností. Nikdo nikdy neměl
pro své uplatnění lepší podmínky
než dnes. Je těžkým omylem, soudí-li
kdo, že v socialistickém řádu nejsou
dány možnosti pro rozvoj osobnosti. Opak je pravdou.
Právě v socialistickém řádě
má každý jednotlivec tak široké
a dalekosáhlé možnosti, jaké jen dovede
obsáhnout. Schopným jednotlivcům, kteří
se bezvýhradně přidají k budovatelskému
plánu vlády a NF, není a nebude v cestě
žádná překážka.
A tuto možnost uplatnění na široké
základně národního a státního
úspěchu by si měla především
uvědomit naše inteligence a podle toho jednat. Pro
vzdělané, schopné lidi je otevřena
neomezená cesta k uplatnění. Můžeme
se denně přesvědčovat, jak si náš
lid dovede vážit opravdového vzdělání,
skutečných schopností a opravdové
inteligence. Vidíme, kolik mladých lidí z
dělnické třídy se snaží
s obdivuhodným rozběhem a pílí doplnit
si své vzdělání. Vidíme, s
jakým úspěchem studují mladí
pracující v přípravných
kursech na vyšší a vysoké škole.
Vidíme, kolik zdravého ducha přinesli tito
mladí nadšenci do velitelského sboru naší
armády. Není lepšího příkladu
pro naši studovanou inteligenci, která má kladný
vztah k lidově demokratickému řádu,
než aby i ona hledala a našla cestu k širšímu
uplatnění ve veřejném životě,
než jak tomu bylo dosud.
Dnes jsou již přímo hmatatelné obrysy
našeho příštího vývoje.
Základy jsou položeny. Socialistická plánovaná
výroba a distribuce prošly údobím budovatelských
začátků a představují dnes
již páteř socialistické výstavby.
Zemědělství se přetváří
rychlejším tempem, než jak tomu bylo na počátku.
Znárodněná distribuce dovršuje svou
výstavbu. Znárodněný zahraniční
obchod se osvědčil jako platný nástroj
našeho budování. Národní pojištění
jakožto součást finančního plánu
státu s úspěchem rozděluje část
národního důchodu. Naším nejbližším
a nikterak lehkým úkolem je docílit toho,
aby růst našeho hospodářství
odpovídal jak potřebě domácího
trhu, tak aby nám umožnil získat zahraniční
trhy. Musíme se dále starat o to, abychom dováželi
co nejméně surovin a vyváželi takové
výrobky, které budou v zahraničí
hledány. Náš export se může trvale
opírat o výrobky těžkého strojírenství.
K němu musíme zaměřit všechno
své úsilí a tam, kde to lze, budeme se muset
umět rychle a pružně přeorientovat,
třebas i na úkor průmyslu lehkého.
K tomu použijeme zkušeností z prvního
roku pětiletky. Nesmíme ovšem v očekávání
výsledků této práce být netrpěliví
a nedočkaví. Nebude to z dneška na zítřek,
ale čím dříve to bude, tím
lépe pro nás i pro naše děti.
Celek této důmyslně plánované
soustavy, jak jsem o ní mluvil, nám představuje
rozpočtový zákon na rok 1950. Čím
a jak k nám mluví všechna tato fakta a z nich
plynoucí výsledek a úspěchy? Tím,
abychom se my, volení zástupci lidu, a s námi
všichni, kdož milují svoji zemi a chápou
velké hodnoty, jež nám přináší
lidově demokratický stát, spojili k ještě
mohutnějšímu úsilí, ještě
radostnější práci, aby její cíl
- socialismus v naší vlasti - se nám nejen
přibližoval, ale stal se nezvratnou skutečností
a abychom, jak řekl náš president Klement Gottwald,
šli kupředu a ani krok zpět a aby v nejtěsnější
družbě se Sovětským svazem rozvíjely
své nejlepší schopnosti nejen oba naše
národy na věky ve svobodné Československé
republice, ale aby dospěl i každý z nás
až na nejvyšší metu lidského poznání,
spokojenosti a štěstí. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Prerušujem
schôdzu.
Schôdza bude opäť zahájená o 13.
hod. 30 minútach presne.
(Schůze přerušena ve 12 hod. 30 min. - opět
zahájena ve 13 hod. 45 min.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi. Ke slovu jsou ještě
přihlášeni řečníci: posl.
Bohuš, Ant. Pospíšil, Mjartan
a Václav David.
Dávám slovo prvnímu z nich, posl. Bohušovi.
Posl. Bohuš: Vážené Národné
shromaždenie, panie a páni!
Predložený rozpočet na rok 1950 je druhým
rozpočtom v päťročnom pláne a tiež
druhým rozpočtom aktívnym. Je to pre nás
radostné konštatovanie, pre našich nepriateľov
a neprajníkov doma a zvlášť za hranicami
veľké sklamanie. Je to veľké sklamanie
pre tých, ktorí už predpovedali nielen rok,
ale i mesiac a deň, kedy sa vraj náš hospodársky
život zrúti.
Že náš druhý rozpočet i v druhom
roku päťročného plánu je aktívny,
svedčí to, že náš päťročný
plán sa ubiera po bezpečnej ceste k vytýčenému
cieľu. Nemožno oddeliť rozpočet od päťročného
plánu. Rozpočet tvorí jeho súčiastku,
lebo päťročný plán sa môže
uskutočňovať z roka na rok po ročných
etapách, ako určuje rozpočet.
Náš rozpočet je rozpočtom mierovým,
budovateľským. Výdavky na národnú
obranu činia len 9% z celkového rozpočtu.
Čo to znamená? To znamená pevný postoj
nášho ľudu budovať si svoj krajší
život, svoje hospodárstvo cestou mierového
budovania pri všetkom pokriku vojnových štváčov,
pri hrozbe použitia atomovej bomby a vodíkových
púm. Náš pracujúci ľud neupadol
do bezradnosti, nedal sa zmiasť a odradiť od budovateľského
úsilia ničím, ani vojnovými hrozbami
západných imperialistov.
Stalin jednému americkému generálovi povedal,
že atomová bomba je hrozná zbraň, ale
len pro toho, kto sa jej bojí.
Prečo my tak kľudne môžeme budovať
náš život bez strachu? Je to možné
len preto, že patríme do mohutného tábora,
a to do tábora mieru, na čele ktorého stojí
náš najväčší spojenec, Sväz
sovietskych socialistických republík. Hlásame
mier. Keď sa heslo mier stane majetkom všetkých
pracujúcich na celom svete, bude vojna nemysliteľná.
Kapitalisti síce vždy vojnu pripravovali, avšak
v nej nikdy nekrvácali, to ponechávali pracujúcemu,
robotnému ľudu. Náš boj o mier znamená
solidaritu so všetkým pracujúcim ľudom
na svete, zvlášť s pracujúcim ľudom
v štátoch kapitalistických, s ľudom Talianska,
Francúzska, Ameriky, Vietnamu atď., ktorý tiež
chce mier.
Nás rozpočet na rozdiel od rozpočtov štátov
kapitalistických je rozpočtom socializmu, slúžiaci
opravdove našim národom. Tento rozpočet je
nástrojom v rukách pracujúceho ľudu
pre vybudovanie jeho krajšej budúcnosti. Je to dôkaz,
ako si ľud sám hospodári na svojom, so svojím
a pre seba, kde nielen výroba je spoločná,
ale rozdelenie statkov a národného dôchodku
je tiež všetkým spoločné. Zisk
nášho národného priemyslu a národných
podnikov cez štátnu pokladnicu socialistickej akumulácie
vracia sa zpät ľudu a nie do vrecák jednotlivcov
- kapitalistov. Rozpočet nielen že kryje výdavky
štátu, ale slúži k vybudovaniu socializmu,
má úlohu aktívnu a nie pasívnu.
Rozpočet ako rozpočet socialistický znemožňuje
akúkoľvek špekuláciu s našou menou.
Hodnotu našej meny nebudú určovať burzoví
špekulanti, ako to častokrát v kapitalistických
štátoch býva, ale pevnosť našej meny
udrží si ľud sám svojou prácou
a úsilím. Štát ako dobrý hospodár
pracujúceho ľudu stáva sa takto nezávislým
od bankového úveru finančných kapitalistov,
ba práve naopak štátna pokladnica stáva
sa zdrojom prostriedkov pre financovanie nášho národného
hospodárstva.
A tu by som mal za potrebné zdôrazniť a doslovne
citovať to, čo povedal pán minister Jaroslav
Kabeš vo svojom výklade k štátnemu rozpočtu
na rok 1950 v Národnom shromaždení 9. marca
t. r., a to: "Ďalším dôkazom nášho
hospodárstva je okolnosť, že akumulácia
finančných prostriedkov prebieha od počiatku
roku 1949 nielen v Ústrednej štátnej pokladnici
v Prahe, ale tiež v Slovenskej štátnej pokladnici
v Bratislave. Slovensko vyrovnáva aj tu krok s českými
zamiami. Počínajúc prvým rokom päťročného
plánu, je Slovensko už schopné hradiť
úkol, ktorý mu ukladá rozpočet, z
vlastnej akumulácie."
Inými slovami to znamená, že Slovensko budujú
si Slováci vlastnou prácou, vlastným úsilím,
čím Slovensko sa stáva po každej stránke,
na každom poli verejného života rovnocenným
partnerom zemiam českým. Slovensko stáva
sa pevným pilierom Československej republiky. I
keď toto konštatovanie nás teší a
naplňuje nás uspokojením, Slováci
vedia dobre, že Slovensko tohto rozmachu a rozkvetu môže
dosiahnuť a dosiahlo len v rámci Československej
republiky za spolupráce s bratským národom
českým. Slováci odmietajú teoreticky
i prakticky každý pokus našich nepriateľov
a zradcov doma a v zahraničí roztrhnúť
túto našu jednotu, upevnenú bojom, utrpením
a spoločnou prácou. Rok 1939 nikdy sa nesmie opakovať
v histórii našich dvoch národov. K tomu nás
zaväzuje slovenské národné povstanie,
kedy Slováci za najťažších podmienok
dali najavo, že ich miesto je jedine v jednotnej, nedeliteľnej,
ľudovodemokratickej Československej republike.
Ďalší zdarný rozkvet Slovenska zaistený
je aj v rozpočte na rok 1950 tým, že z celkových
investícií štátu pripadá na Slovensko
viacej ako jedna tretina.
Ešte na jednu okolnosť a skutočnosť musím
poukázať v súvislosti s naším
rozpočtom, a to na kapitolu 30, pod ktorou sú zahrnuté
výdavky Štátneho úradu pre veci cirkevné.
Táto kapitola formálne a vecne objavila sa v rozpočte
ČSR po prvý raz, a ako viem, po prvý raz
v rozpočtoch štátov vôbec.
V štátnom rozpočte zabezpečuje sa takto
na veci spojené s náboženským životom
okrúhle 1 miliarda 142 mil. Kčs. Čo znamenajú
tieto suché čísla? Znamenajú veľa.
Naša Ústava 9. mája 1948 zaručuje náboženskú
slobodu všetkých vyznaní jednako a rovnosť
všetkých vyznaní pred zákonom. Náš
štát plne uznáva a hodnotí kladné
stránky náboženského života, náboženstva
vôbec a kresťanstva zvlášť. Náš
štát, naša vláda vie, že etické,
mravné hodnoty, ktoré kresťanstvo v sebe obsahuje,
nielen že nie sú v rozpore s budovaním
socializmu a ľudovej demokracie, ale v mnohých veciach
sú so socializmom totožné a môžu
mu dať náplň a obsah. Zásady kresťanstva,
a to mier, rovnosť ľudí a rás, sociálna
rovnosť a spravodlivosť, zákaz bližného
vykorisťovať, sú totožné so socializmom.
Nič nemení na veci ani tá okoľnosť,
že veriaci kresťan vidí konečný
cieľ na druhom svete, vo večnom živote. Nás
štát vie, že rozmachom kresťanských
ctností môže byť vybudovaniu socializmu
len napomáhané. Preto štát zaručuje
rovnaký rozmach náboženského života
všetkých cirkví a náboženských
spoločností. Avšak ani náboženský
život nemôže byť bez hmotných prostriedkov.
Štát svoj kladný postoj k náboženstvu
a cirkvám dal najavo odhlasovaním zákona
čís. 218 a 217 zo dňa 14. X. 1949 o hospodárskom
zabezpečení cirkví a náboženských
spoločností a zriadením Štátneho
úradu pre veci cirkevné. Týmito zákonmi
realizoval štát zásady vyslovené v Ústave
9. mája 1948 o slobode náboženského
vyznania a rovnoprávnosti cirkví. Finančný
výraz dostaly tieto zákony aj v štátnom
rozpočte, o ktorom rokujeme, v sume vecné výdavky,
spojené s náboženským životom všetkých
cirkví. Týmto sú naši duchovní
a cirkve zbavení starostí o hmotné veci a
tým usilovnejšie a intenzívnejšie môžu
sa venovať prehĺbeniu opravdivého náboženského
života svojej cirkvi. A skutočne vidíme, že
náš náboženský život sa vyvíja
nehatene ďalej, prehlbuje sa do šírky a zvlášť
do hĺbky.
Štát plne uznáva, že pomer štátu
k cirkvám a naopak môže sa vyriešiť
pri obapolnej dobrej vôli na podklade hesla: "Dajte
cisárovi, čo je cisárovo, a Bohu, čo
je božie." Z toho, čo som povedal, vidíme,
že štát si svoju povinnosť v tejto zásade
vytýčenú vykonal a dal Bohu, čo je
božie, totiž zabezpečil cirkvám náboženskú
slobodu a ešte nadto zabezpečil cirkvám aj
potrebné k tomu hmotné prostriedky.
Na druhej strane uspokojivo a s ukľudnením pôsobilo
na našu verejnosť, na našich veriacich, keď
naši nižší duchovní skladali sľub
vernosti Československej republike, predpísaný
v smysle zákona. Po nich prišli aj vyšší
hodnostári. Denne sa stovky duchovných, verných
Československej republike a ľudovej demokracii, hlásia
do radov nášho pracujúceho ľudu, o veriacom
ľude ani nehovoriac. Takto zdola, pomaly síce, ale
tým istejšie a pevnejšie tvorí sa jednota
a spolupráca medzi štátom a veriacimi. Náš
veriaci človek vo veciach svojej viery nemá so štátom
žiadny rozpor. Štát nežiada od žiadneho
veriaceho, aby čo len písmenko spustil z toho, ču
mu je v jeho náboženstve sväté a drahé.
Panie a pánovia, len toľkoto som chcel povedať
hodnotiac rozpočet na rok 1950. Rozpočet je reálny,
bude slúžiť pracujúcemu ľudu, je
to ďalší stupeň a krok k lepšiemu
blahobytu, krajšej budúcnosti, ktorú si budujeme,
a preto prehlasujem za Stranu slobody, že budeme zaň
hlasovať. (Potlesk,)
Místopředseda dr Polanský: Dávám
slovo dalšímu řečníku, p. posl.
Ant. Pospíšilovi.
Posl. Ant. Pospíšil: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Předloha státního rozpočtu a jeho
schvalování jsou v životě státu
významnou událostí. Státní
rozpočet je nejen předzvěstí toho,
jak vedení státu chce a může o své
občany pečovat a co od nich bude v příštím
roce k obecným účelům požadovat,
nýbrž je i svědectvím toho, s jakým
zdarem nebo neúspěchem se setkalo státní
hospodářství v minulosti, jaké prosperitě
se těšilo nebo v jakou krisi zabředl průmysl,
jak se dařila práce zemědělce, k jaké
životní úrovni dospěly jednotlivé
vrstvy národa, jaké úrovně a jak rušný
byl jejich život kulturní, jaké zdravotní
péči se těší jeho obyvatelstvo
a v jakých sociálních poměrech žije.
Je-li tedy předloha státního rozpočtu
obvykle příležitostí, aby zástupci
lidu manifestovali svůj vztah ke státu a jeho vedení,
je tomu tak při předloze tohoto rozpočtu
v dnešní naší situaci tím spíše.
Připomeňme si jen několik podle mého
názoru nejvýraznějších okolností,
které v tomto rozpočtu nejlépe charakterisují
naši celkovou situaci a jak jsme k ní za dva roky
od února 1948 dospěli.
Při podstatně zvýšené životní
úrovni a při tak organisované finanční
soustavě, která umožňuje současně
vzrůst spotřeby soukromé i sociální,
avšak též vzrůst veřejných
příjmů, je ministru financí možno
z přebytků státních příjmů
navrhnout příděl plných 20 miliard
Kčs Fondu znárodněného hospodářství,
aniž tím tento přebytek vyčerpal. A
to se děje v době trojího nemalého
snížení cen a trojího podstatného
uvolnění na domácím trhu, tedy v době,
kdy všestranně zhodnocujeme kupní sílu
své měny, zatím co se 33 menších
i velkých kapitalistických států předbíhá
v pronikavosti devalvace svých měn. Přitom
je předkládaný rozpočet nejen vyrovnán,
nýbrž, jak ministr financí opatrně naznačil,
přesvědčuje o tom, že i letošní
státní finanční účiny
skončí značným přebytkem. Snad
ještě více však platí, že
tento jistě úsporný rozpočet obsahuje
všechna důležitá vydání
a nalézá krytí pro podstatně větší
péči, kterou stát vynaloží k
prospěchu a zdraví svého občana, nežli
tomu bylo kdy dříve.
Srovnáme-li letošní rozpočet 121/2milionového
státu s rozpočtem 15milionového státu
v r. 1938, shledáme, že při svém
třináctinásobném rozsahu, nebo, srovnáme-li
to ve stejné kupní síle koruny, skoro čtyřnásobném
rozsahu, věnuje třetinu na školství,
vědu, umění, informace, zdravotnictví,
sociální péči a věci církevní,
zatím co v r. 1938 na týž účel
věnoval jen jednu pětinu. Kdybychom však úhrn
jmenovaných položek, t. j. 41.301 mil. Kčs,
srovnali s rozpočtem státní správy,
což je správnější, přijdeme
dokonce k 39,3%. Přitom položka národní
obrany činí z celého rozpočtu 7,2%,
z rozpočtu státní správy 9%, kdežto
v r. 1938 činila 20%.