Je přirozené, že všechno to nové
se na fakultách prosazuje často v úporném
boji se starým, jež se ještě na mnoha
úsecích vysokých škol drží,
opírajíc se o zbytky konservatismu a neuvědomělosti.
V tomto boji nám nesmírně pomáhají
příklady a zkušenosti sovětské
vědy a vysokých škol, jimž se naši
profesoři i studenti učí od nich, především
úzkému sepětí vědy s praxí,
důslednému používání methody
vědeckého socialismu při řešení
všech problémů i způsobům výchovy
nových pracovníků, slučujících
v sobě nejvyšší odbornou kvalifikaci s
nejzásadovější politickou uvědomělostí.
Taková je nová tvář našich nových
vysokých škol. A připočteme-li k tomu
všemu velikou materiální podporu, kterou naše
republika vysokým školám dává
a která je nyní vysokoškolským zákonem
zajištěna, vynikne tím více rozdíl
mezi postavením vysokých škol a studentů
dnes a v kapitalistické minulosti. Dnes si lze těžko
představit, že by někdo mohl chtít onen
stav z první republiky, kdy průměrně
na jednoho studenta připadalo 100 Kč podpory a kdy
většina studentů se musela udržovat na
studiích kondicemi, posluhováním, nošením
reklam či vyhráváním v nočních
podnicích a ještě musela platit taxy a poplatky,
které jsou dnes studentům úplně neznámé.
Dnes už by to všechno těžko mohl někdo
vydávat za vymoženost "akademické svobody".
A ještě výmluvnější je srovnání
vyhlídek dnešního absolventa vysoké
školy s absolventem za doby kapitalistické. Dnes u
nás nemusí mít nikdo obav, že po vystudování
nenajde práci a že bude hladovět, ale v r.
1935 bloudilo po ulicích našich měst 10.000
absolventů vysokých škol a 30.000 absolventů
středních škol bez zaměstnání
a se zoufalým pocitem zbytečnosti svých vědomostí.
A proto nebyl ojedinělý případ dr
Gacha, který pracoval 7 let bezplatně jako externí
lékař a spáchal sebevraždu z bídy,
proto za stovky a tisíce jiných mluvil absolvent
filosofické fakulty, který byl dne 11. srpna 1932
souzen litoměřickým soudem pro krádež
chleba z hladu a který se ptal soudců: "Kdo
mne to vyloučil ze společnosti lidí, kteří
smějí být syti? Nechci snad pracovat? Neučinil
jsem vše, abych si našel místo?"
Ano, tyto tragické skutečnosti chceme připomenout
našim studentům právě dnes, kdy Národní
shromáždění projednává
zákon o vysokých školách, který
má být pákou v dalším rozvoji
a rozšíření vysokých škol.
Pravda, máme při tomto rozvoji celou řadu
potíží, narážíme na nedostatek
přednáškových sálů, učebnic,
profesorů a jiných věcí, ale to jsou
skutečně přechodné nedostatky vyplývající
z rozmachu. My bojujeme o místnosti, protože jich
potřebujeme pro školy více, kdežto před
15 lety bojovali právě profesoři, studenti
i celá pokroková veřejnost proti úplnému
uzavření a zrušení některých
fakult, jako na př. vysoké školy zemědělsko-lesnického
inženýrství.
Dnes se u nás mohla drtivá většina studentů
přesvědčit o pravdivosti i síle slov
presidenta republiky Klementa Gottwalda, který řekl:
"Problém nadprodukce inteligence patří
dávné minulosti. Pro lidově demokratický
stát, řízený vědecky plánovitě,
něco takového neexistuje. Nové generace naší
inteligence se budou s tímto termínem seznamovat
už jen z naučných slovníků."
Ale tato pro nás, československé studenty,
dnes už skutečně minulost je ještě
krutou přítomností pro statisíce studentů,
kteří žijí v kapitalistických
a koloniálních státech. Na př. ve
zmarshallisované Italii je nezaměstnanost absolventů
středních i vysokých škol tak velká,
že když byl nedávno v Římě
vypsán konkurs pro 100 míst vězeňských
dozorců, přihlásilo se 1500 uchazečů,
mezi nimiž bylo mnoho universitních absolventů
a 150 doktorů. V Italii nejsou nyní vůbec
žádná státní stipendia pro studenty,
zato se platí vysoké poplatky. Ve Spojených
státech amerických dostávalo stipendia v
r. 1947 jen 5.5% studentů, ale po zvýšení
částek na zbrojení stipendia prostě
zmizela. V Anglii poklesla letos stipendia o 37% proti loňsku,
což způsobilo pokles studentstva, ačkoliv již
dnes má Anglie ve srovnání s počtem
obyvatel nejmenší počet studentů v Evropě.
Studenti i zde si stále v hojnější míře
uvědomují, že toto stále rychlejší
snižování nákladů na školství
je doprovázeno a přímo podmíněno
stoupáním výdajů na zbrojení
a že proto jejich boj za zlepšení životních
podmínek musí být spojen s aktivním
bojem proti válečným podněcovatelům
a na ochranu trvalého míru.
V době, kdy my v čs. parlamentě projednáváme
zákon o vysokých školách, směřující
ke zvýšení podílu vysokých škol
na mírové výstavbě, ve Spojených
státech amerických se naopak provádí
celá řada opatření, jimiž jsou
vysoké školy dávány do služeb příprav
nové války. Kontrolu nad celou řadou universit
přebírají vojenští generálové.
Rektorem kolumbijské university, největší
v USA, se stal generál Eisenhower, který má
jako spolupracovníky 4 vojenské poradce. Časopis
Business-Week přiznal, že 60 - 90% provozu vysokých
škol je pod kontrolou armády. Ve 137 kolejích
a 139 školách druhého stupně byly ustaveny
vojenské jednotky, do nichž bylo přinuceno
vstoupit 120.000 studentů. Toto válečné
šílenství je doprovázeno terorem vůči
čestným studentům a profesorům, kteří
vystupují na obranu mírového poslání
škol. Tak na př. student darthmondské koleje
Raymond Ciroba byl ubit teroristy k smrti, protože nechtěl
připustit nevyhnutelnost války. 18 studentů
new-yorské městské koleje bylo zatčeno,
protože protestovali proti projevům fašistického
profesora. Oddělení výchovy při městské
radě v Baltimore nařídilo spálit všechny
sovětské knihy, brožury a týdeníky
ve školních knihovnách. Čtenáři
této zprávy nebude už potom divné, že
tito novodobí gauleiteři projevují v poslední
době stále větší přízeň
španělskému fašistovi Francovi, který
nedávno prohlásil v projevu k mládeži:
"Ano, my jsme barbary. A jsme hrdi na to, že jsme barbary
a nemáme zapotřebí dokazovat naši civilisaci
horami knih a vzdělanci." Tato řeč se
zřejmě líbí těm americkým
činitelům, jejichž zásluhou dnes v USA
20% dětí školou povinných nenavštěvuje
školu a 10 milionů obyvatel USA je negramotných.
A to ani nechci mluvit o strašlivých procentech negramotnosti
v koloniálních zemích a otevřeně
brutálních zvěrstvech, jichž se imperialisté
dopouštějí vůči studentům
těchto zemí, jak ukazuje příklad zavraždění
60 indonézských studentů holandskými
vojsky, masakrování vietnamských studentů
v Saigonu, ubití indického studenta Abassiho a několika
jeho druhů při demonstraci v Bombaji a pod.
V krvavém a úporném, ale statečném
boji proti této politice tmářství
a teroru se sjednocují pokrokoví studenti celého
světa ještě těsněji pod vedením
svého Mezinárodního studentského svazu
a spolu s ostatní pracující mládeží
pod vedením bratrské Světové federace
demokratické mládeže, aby bojovali za ušlechtilé
cíle trvalého míru a svobody, jejichž
světovým symbolem a ochráncem je Sovětský
svaz.
Velkou příležitostí k vyjádření
postoje mladé inteligence celého světa k
otázkám míru a životních potřeb
studentstva bude II. světový kongres Mezinárodního
studentského svazu, který byl svolán na letošní
srpen do Prahy a který bude současně veřejnou
přehlídkou práce, kterou Mezinárodní
studentský svaz pod předsednictvím představitele
našeho studentstva, zde přítomného s.
Grohmana vykonal. Čeští a slovenští
studenti jsou hrdi na to, že hlavní město naší
republiky se stane dějištěm setkání
studentských pokrokových delegátů
z celého světa, že mezi sebou uvítají
statečné představitele sovětského
studentstva, studentstva vítězné Číny,
studenty z bratrských lidových demokracií
i demokratického Německa, jakož i studentské
bojovníky z koloniálních a kapitalistických
zemí. Naši studenti přijali stovky a tisíce
pracovních závazků ke sjezdu ČSM a
věnují tyto závazky současně
na počest II. kongresu MSS, poněvadž jsou přesvědčeni,
že účastí na budování
socialismu v Československu i upevněním své
jednoty s mladými dělníky a rolníky
v milionové organisaci ČSM přispějí
k posílení naší země a tím
i k udržení míru.
Českoslovenští studenti uvítají
zákon o vysokých školách novými
pracovními úspěchy, usilovnější
přípravou k letnímu termínu zkoušek
s vědomím, že nový zákon je zárukou
pevného zakotvení všech vpravdě revolučních
vymožeností, jichž bylo u nás na vysokých
školách dosaženo společnou prací
studentů, profesorů a všech zaměstnanců
fakult a ústavů, i nástrojem, jak tyto vymoženosti
dále rozvíjet.
Proto jistě mohu v závěru jménem studentů
slíbit, že čs. vysokoškoláci učiní
vše, co je v jejich silách, aby zásady vysokoškolského
zákona byly co nejdříve a do důsledků
uskutečněny k rozkvětu naší vědy
a umění a k slávě a hrdosti našeho
námi tak upřímně milovaného
lidu. (Dlouho trvající potlesk.)
Místopředseda David: Dalším řečníkem
je posl. dr Kácl. Dávám mu slovo.
Posl. dr Kácl: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Projednáváme dnes zákon, jímž
se v podstatě dokončuje výstavba našeho
školství. Zákon o vysokých školách
spolu se zákonem o základní úpravě
jednotného školství č. 95 Sb. ze dne
21. dubna 1948 tvoří harmonický celek, jímž
jest formulována péče lidově demokratické
republiky o vzdělání a výchovu lidu
počínaje útlým věkem a mateřskou
školou a konče dospělými, t. j. školou
vysokou. A tak jako vše, co v těchto letech konáme
a zde v této sněmovně přijímáme,
je revoluční, je revoluční i tento
zákon. Mění hluboce a záměrně
v mnohém obsah i formu vysokých škol. Dotýká
se i jejich autonomie a vysoké školy - a to studenty
i učitele - v jednom základním skutečně
podřizuje. Podřizuje je ve věci společné
dnes nám všem: ve snaze nastolit co nejrychleji v
Československu socialismus, neboť cíl tak velký,
jako je socialisace našeho života, nesnese nezúčastněných
a liknavců nikde, ani na vysokých školách.
Z budovatelské mobilisace, ve které dnes žije
veškeren náš lid, nemohou býti vyňaty
ani vysoké školy, v boji, který o socialismus
vedeme, musí bojovat i vysoké školy. V boji
platí větší kázeň než
v obyčejném životě. Skutečná
obecná svoboda, která je cílem tohoto boje,
je víc než zvláštní svoboda několika
jednotlivců, a to často svoboda jen zdánlivá.
Změny, které jsou obsaženy v osnově
zákona a které jsou také předmětem
kritiky zahraničního rozhlasu, jsou částečně
již na vysokých školách provedeny, a to
nejen po únoru 1948, ale dokonce některé
již dříve. Vynutil si je skutečný
život a potřeba. Zákon pak tyto provedené
změny jednak legalisuje, jednak doplňuje a dovršuje.
Při posuzování všeho toho záleží
ovšem velmi na tom, v jaké roli se člověk
cítí a jakou roli chce hrát: Chce-li být
vojákem socialismu, nebo generálem sobeckého
individualismu. Až bude cíle dosaženo, dá
se dialekticky jednat i o nové organisaci. Komu však
nejde o socialismus, tomu také nejde o boj, směřující
k uskutečnění socialismu. Nemůže
mu také jíti o kázeň, tím méně
o kázeň, která se týká jeho
osoby, nýbrž naopak o vše, co právě
tuto potřebnou kázeň narušuje.
Rozšiřuje-li se pravomoc ministra školství,
věd a umění, pak nutno uvésti, že
jeho odpovědnost byla rozšířena již
dříve. Ministr v lidově demokratické
republice není správcem svého resortu jen
v tom smyslu, že odpovídá za to, aby nebyly
formálně porušovány zákony a
předpisy, on je aktivním spolubudovatelem socialismu
a odpověden za toto budování ve svém
resortu, tedy ministr školství za celý svůj
resort i za vysoké školy.
Vysoké školy mají v podstatě dvojí
poslání. Je vyjádřeno v § 2 zákona,
který říká výslovně,
že úkolem vysokých škol jako škol
nejvyššího stupně je vychovávat
odborně i politicky vysoce kvalifikované pracovníky,
věrné lidově demokratické republice
a oddané myšlence socialismu. Dále tvořivě
vědecky a umělecky pracovat a spolupracovat na šíření
vědy a umění mezi lidem. Je tedy jejich úkolem
jednak vyučovat, jednak vědecky bádat a umělecky
tvořit. Vysoké školy vychovávají
tedy jednak vysoce kvalifikované odborníky, jednak
nové tvůrčí vědecké
i umělecké osobnosti. Je to úkol vznešený,
ale je to úkol nesmírně obtížný
a odpovědný. I když úroveň absolventů
čs. vysokých škol po stránce odborné
byla vcelku dobrá, nemůžeme dosavadní
výsledky našich vysokých škol prohlásit
za uspokojivé. Důvodová zpráva k zákonu
mluví o nich obšírně a nemusím
tedy akta tam uvedená opakovat. Chci svůj pohled
spíše upnout k budoucnosti. Pro novou organisaci našich
vysokých škol bylo použito namnoze sovětského
vzoru. Byly převzaty a našim poměrům
přizpůsobeny instituce katheder, vědecké
aspirantury, systém správy vysokých škol
a fakult i jiné věci. Bude naší povinností,
aby nebyla přejata jen forma, ale především,
aby byl přejat duch sovětských vysokých
škol. To je, aby vysoké školy byly nerozlučně
a úzce spjaty se skutečným životem,
aby jejich výsledky a poznatky sloužily veškerému
pracujícímu lidu, aby byly tyto školy také
přístupny všem nadaným dětem
dělnické třídy a hlavně abychom
byli všichni a především my, kteří
na vysokých školách působíme,
naplněni přesvědčením, že
věda může vše, že věda je
zde proto, aby přetvářela svět, aby
měnila neživé i živé, a to včetně
člověka, k lepšímu a dokonalejšímu.
Pravý a skutečný vědec musí
býti tohoto přesvědčení. Musí
však také viděti, že skutečnou
vědu, to jest takovou, která bude důsledně
uplatňována i v denním životě,
lze pěstovati jen v socialistickém státě.
Veliké možnosti pro zvýšení kulturní
a sociální úrovně pracujícího
lidu, pro zvýšení zdravotního standardu
a pro prodloužení lidského života nám
poskytují vědy biologické a technické.
Přes všechny nedostatky dosavadní lékařské
vědy a přes všechny nedostatky a nedokonalosti
těch, kteří lékařství
provozují, výsledky lékařské
vědy jsou tak ohromné, že to až udivuje.
Mnoho infekčních chorob, které dříve
postihly statisíce, úplně vymizelo. Mor,
cholera, černé neštovice jsou dnes zcela neznámými
chorobami, záškrt a brzy po něm i tuberkulosa
rovněž v dohledné době vymizí.
Stejný osud potká pohlavní choroby. A i když
změna způsobu života a zlepšená
diagnostika přinesly některé nové
choroby nebo nastalo zvýšení počtu onemocnění
a úmrtí některými nemocemi, přece
jen průměrný lidský věk byl
za posledních 50 let téměř zdvojnásoben.
Jaké nesmírné možnosti se otvírají
lékařské vědě teprve ve zřízení
socialistickém! Ve zřízení, ve kterém
lékař neomezuje se jen na správnou diagnosu,
ale ve kterém má i všechny možnosti člověka
také léčit a ve kterém zvýšená
sociální i kulturní úroveň
je sama o sobě již součástí prevence
i léčby.
Sovětská věda přetvářející
přírodu nechť je nám zde vzorem. Jenom
v socialistickém státě mohou si vědečtí
pracovníci klást tak vysoké cíle,
jako obracet toky řek, spojovat tisícikilometrovými
kanály moře, měnit pouště v země
úrodné, zvyšovat hladinu vnitrozemských
moří, přetvářet vlastnosti
rostlin a vlastnosti a povahu zvířat i lidí.
Jen v tomto systému je vědec součástí
veškerého dění. Jeho práce slouží
všem a jeho práce je také všemi podporována.
Přejeme zákonu, aby přinesl větší
rozkvět věd i umění a přispěl
tak k zvýšení kulturní i hmotné
úrovně všeho našeho lidu. (Potlesk.)
Místopředseda David: Dalším řečníkem
je posl. Podborský. Dávám mu slovo.
Posl. Podborský: Paní a pánové!
Dnes projednáváme vládní návrh
zákona o vysokých školách, který
přináší mnoho revolučních
změn co do organisace i zásad a poslání
vysokých škol. Tímto zákonem tvoříme
nově solidní základy pro naše vysoké
školy, jak vyžaduje potřeba našeho lidu,
pracujícího na socialistické přestavbě
celé společnosti. Ta skutečnost sama, ta
veliká historická chvíle, kdy budujeme socialismus,
vyžaduje, abychom na poli školství dovedli uplatnit
všechny duchovní hodnoty lidského vědění
a myšlení, které musí vycházet
z poznání veliké pravdy a učení
marxismu-leninismu. Proto musí naše vysoké
školy vycházet z těchto zásad a principů,
musí nám vychovávat novou, zdravou inteligenci,
která v duchu marxismu-leninismu bude vytvářet
nové hodnoty na poli vědy a umění
ve spojení s praxí, životem a lidem.
Při této příležitosti mi dovolte,
abych připomněl jednu historickou skutečnost
velikého politického významu, že je
to po prvé v našich dějinách, kdy se
mládeži ze širokých mas dělnictva
a rolnictva otevírá přístup na vysoké
školy, kam se dříve příslušníci
těchto vrstev dostávali jenom s velikou námahou
a jejich rodiče a sourozenci museli přinášet
veliké oběti. Statistika z r. 1932, která
je neúplná, nám ukazuje, že na vysokých
školách v Čechách a na Moravě
studovalo jenom 7,27%, na Slovensku 2,07% studujících
z řad dělnické třídy. Posl.
Pelikán nám řekl smutnou a hořkou
pravdu, jak žili naši studující za kapitalistické
éry. A z těch, kteří vyšli v
r. 1932, bylo 69,5% bez zaměstnání. Tak to
vypadalo za první republiky, kde vládli kapitalisté.
Víme, že tehdy statisíce dělníků
i naší inteligence byly bez práce. Byl nedostatek,
bída a hlad. A kolik hochů a dívek s dobrým
nadáním, kteří chtěli studovat
a měli na to právo, muselo si najít zaměstnání,
aby pomáhali rodičům na živobytí!
A jak to vypadá dnes? Vidíme, že naše
dělnická mládež má neomezený
přístup a svobodnou cestu na naše vysoké
školy a že jenom nadání rozhoduje o tom,
kdo bude studovat. Vidíme, že naše vláda
splnila a plní vůči naší pracující
mládeži všechny povinnosti, nejenom pokud jde
o umožnění studií na vysokých
školách, ale také pokud jde o sociální
postavení. Dnes už to není jenom starostí
a povinností rodičů, jak tomu bylo v minulosti,
kdy jen na úkor životní úrovně
rodiny a při jejím uskrovňování
mohl synek nebo dcera studovat. Naše republika, naše
vláda převzala tuto povinnost a starost o sociální,
zdravotní, kulturní a mravní zabezpečení
na sebe a myslím, že můžeme říci,
že plní tuto povinnost dobře. Dnes na vysokých
školách studují dělničtí
a rolničtí synové a dcery, kteří
ukázali své schopnosti a nadání, ukázali,
že v řadách pracující mládeže
jsou veliké skryté talenty a roste nám opravdu
nová, radostná, velikou tvůrčí
silou naplněná mladá, zdravá inteligence.
Vždyť je to naše mládež a patří
nám.
Proto dovolte, abych poděkoval naší vládě,
našemu ministerstvu školství, věd a umění
jménem pracující mládeže, která
přešla na vysoké školy od ponku, strojů,
tkalcovských stavů, pluhů, že může
v klidu a v sociální jistotě při plném
sociálním a morálním zabezpečení
studovat. A právě proto, že na našich
vysokých školách studuje nová mládež,
jiná než v minulosti, mládež třídně
uvědomělá, dělnická a zemědělská,
je třeba, aby naši vysokoškolští
učitelé, odborní asistenti, rektoři,
docenti, profesoři, zaměstnanci ve spolupráci
se studující mládeží zaměřili
vědeckou práci na poznání nejpokrokovějšího
světového názoru v duchu dialektického
a historického materialismu, v duchu marxismu a leninismu.
Jen tak splní naše vysoké školy povinnost
zaměřit veškerou vědeckou práci
na učení do vědeckého směru
marxismu a leninismu a ve spojení s životem a lidem
vytvářet na pracovišti nové a nové
objevy, kterými posilujeme velikou politickou, kulturní
a mravní sílu k zabezpečení míru.
Vždyť věda a kultura jsou vrcholnou součástí
našeho života. Jsou osvobozeny z područí
kapitalismu, a proto je jejich povinností, aby pomáhaly
k novému, lepšímu a krásnějšímu
životu.