Hovoriť o slovenských vysokých školách
nemožno bez zmienky o nedostatočnosti a v niektorom
prípade aj nevhodnosti umiestenia našich slovenských
vysokých škôl. Súvisí to jednak
s ich rýchlym vzrastom - vzrastom, akým sa na poli
budovania vysokých škôl, okrem Sovietskeho sväzu,
sotva ktorý národ, aj početnejší,
môže pochváliť, jednak s faktom, že
dnes skoro celé naše stavebné podnikanie zamerané
je na výstavbu priemyslu. No i tak dosiahnuté boly
pozoruhodné výsledky. Pod strechu sa dostáva
budova techniky, hotové sú už plány
aj budúceho klinického mesta, podarilo sa dlhodobým
provizóriom vyriešiť aj otázku umiestenia
vysokej školy veterinárskej v Košiciach, bude
však treba urýchlene pomýšľať
na dokončenie stavby budovy techniky, na stavbu budovy
pre pedagogickú fakultu a vysokú školu múzických
umení a na stavbu budov pre všetky vysoké školy
v Košiciach.
Výstavba vysokoškolských budov, ktorá
nás ešte len čaká, má aj svoju
dobrú stránku, a to tú, že novostavby
bude možné prispôsobiť reorganizácii
vysokých škôl, ktorá vyplýva z
vysokoškolského zákona.
Robotnícka trieda a všetok pracujúci ľud
u nás ukázaly už mnohokrát svoje vzácne
porozumenie pre potreby našich vysokých škôl,
výrazom toho je i vysokoškolský zákon,
ktorý vytvára predpoklady pre to, aby naše
vysoké školy mohly splniť svoje poslanie - formulované
pánom prezidentom Klem. Gottwaldom: dať národu
viac a viac skutočnej inteligencie, ktorá bude spolu
so všetkým ostatným pracujúcim ľudom
vytvárať podmienky pre nový a lepší
život nás všetkých.
Celé pokrokové Slovensko víta nový
vysokoškolský zákon v presvedčení,
že znamenať bude novú epochu v dejinách
aj slovenských vysokých škôl - epochu
skutočnej vedy, stojacej v službách výstavby
socializmu. (Dlouho trvající potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. dr Dolanskému.
Zpravodaj posl. dr Dolanský: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Richter: Má pan zpravodaj
nějaké návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Dolanský: Kromě těch,
které jsou uvedeny ve zprávě (tisk 453),
nemám.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové. (Poslanci povstávají.
- Dlouhotrvající potlesk. - Poslanci usedají.)
Tím je vyřízen 1. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu ústavního
zákona (tisk 464) o úpravách v organisaci
veřejné správy (tisk 470).
Upozorňuji, že budeme hlasovat o ústavním
zákoně a že je nutná přítomnost
nejméně 180 poslanců.
Zpravodajem je posl. dr Procházka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Procházka: Paní a pánové!
Vládní návrh ústavního zákona
(tisk 464), o kterém vám mám podat zprávu
jménem ústavně-právního výboru,
se týká otázky, která je v našem
státním zřízení jednou z nejdůležitějších:
nové organisace veřejné správy.
Předmnichovská republika převzala veřejnou
správu z rakousko-uherské monarchie a v tomto stavu
zůstala naše veřejná správa v
podstatě až do okupace. V našem novém
státě bylo však od samého počátku
jasno, že v tomto stavu veřejná správa
zůstat nemůže, že je naprosto nutné
její přebudování na nových
základech. Lidově demokratický režim
zahájil reorganisaci veřejné správy
ještě před konečným osvobozením,
a to ústavním dekretem ze 4. prosince 1944, jímž
byly základem veřejné správy učiněny
lidové zastupitelské orgány - národní
výbory. Tímto dekretem byla zmocněna vláda,
aby nařízeními spolupodepsanými presidentem
republiky provedla další úpravu, a to i tak
důležitých otázek, jako byly způsob
volby národních výborů a způsob
výkonu jejich pravomoci. Na základě zkušeností,
které byly takto získány, byla definitivní
úprava lidové správy uzákoněna
v Ústavě 9. května. Zásady lidové
správy zde byly rozvedeny v celou soustavu zvláštní
kapitolou ústavy, kapitolou šestou.
Tím byla u nás v podstatě rozřešena
v duchu lidové demokracie otázka veřejné
správy, pokud se týká jejích nižších
orgánů - místních, okresních,
krajských. Nebylo to ovšem ještě řešení
úplné; bylo a bude ještě třeba
dalších úprav, abychom měli správu
výkonnou, pružnou a hospodárnou. K tomu účelu
byly na základě ústavy vydány další
zákony, zejména zákon o krajském zřízení
z 21. prosince 1948. Poněvadž jde o to, aby se jednalo
rychle, dával i tento zákon vládě
několikeré zmocnění, aby svými
nařízeními prováděla další
úpravu, jak právě toho budou vyžadovat
nové úkoly státního zřízení.
Zbývá jeden obor veřejné správy,
kde vlastně žádná taková úprava
provedena nebyla, ač je jí tam nejvýš
zapotřebí. Je to právě vrcholek veřejné
správy, ústřední úřady
a příslušné slovenské národní
orgány. V této oblasti máme dosud stav, jak
se vyvinul historicky tím, že různé
nejvyšší úřady byly budovány
v různých obdobích namnoze za docela jiných
podmínek a předpokladů. Není tu jednotné
úpravy, platí předpisy nebo dokonce také
zvyklosti nejrůznějšího původu.
Důsledek toho je, že na rozdíl od veřejné
správy v nižších stupních je veřejná
správa právě na nejvyšších
stupních upravena nesoustavně, nepřehledně
a často ne dost účelně a hospodárně.
I zde je nejvýš třeba nové úpravy,
která by přizpůsobila tuto oblast veřejné
správy novým úkolům. A je to třeba
provést velmi rychle, neboť velké úkoly,
které jsme si v našem novém státním
zřízení dali, zejména svým
pětiletým hospodářským plánem,
nestrpí odkladu.
Tomuto nedostatku má právě odpomoci ústavní
zákon, který nám předkládá
vláda k projednání.
Z Ústavy 9. května je možno odvodit hlavní
principy, které mají být vodítkem
pro veškerou naši veřejnou správu.
Vrcholným principem je tu jednotná státní
politika - o které mluví § 131 ústavy
- jejímž nejvyšším výrazem
je jednotný hospodářský plán,
jímž stát řídí veškerou
hospodářskou činnost. Všechna veřejná
správa má být právě výrazem
této jednotné státní politiky. A tento
úkol - vedení jednotné státní
politiky - a zejména také příprava
a provádění jednotného hospodářského
plánu přísluší především
vládě; s ní v souladu jsou pak činny
i všechny orgány lidové správy, národní
výbory, jak vyplývá z §§ 125 a
131 ústavy. Slovenské orgány výkonné
moci se účastní významným způsobem
na této jednotné státní politice ve
smyslu základního článku VIII, t.
j. v souladu se všemi ostatními orgány republiky.
V duchu této jednotné státní politiky
má být výkon veřejné správy
rovněž jednotný - § 131 ústavy
- přitom však účelně decentralisovaný.
Tyto zásady jsou sice umístěny v kapitole
o národních výborech, ale není pochyby,
že platí pro celou veřejnou správu,
ke které patří také orgány
ústřední a slovenské orgány
výkonné moci. O obojích praví ústava
v §§ 92 a 113, že se zřizují zákonem,
avšak sama ústava odkazuje v těchto paragrafech
na to, že veškerou bližší úpravu
bude nutno provést vládním nařízením.
Návrh, který projednáváme, má
tedy dvojí účel: jednak dobudovat lidovou
správu, pokud nestačila dosavadní zmocnění
a zákony, zejména zákon o krajském
zřízení. Toho se týkají v §
1 slova v písm. a) až c), která mluví
o "jiných orgánech veřejné správy".
Druhým účelem návrhu je, aby byla
dána možnost přizpůsobit účinně
novým úkolům a zejména úkolům
přestavby hospodářství, vyplývajícím
z pětiletého hospodářského
plánu, také ústřední správu
a příslušné slovenské národní
orgány. Proto se navrhuje zmocnění vlády,
aby upravovala působnost ministerstev, pověřenectev
a jiných orgánů veřejné správy,
a dále aby zřizovala nebo rušila ministerstva,
pověřenectva a jiné orgány veřejné
správy. Účelem je, abychom v nejbližší
době - jak jsme již učinili z velké
části v lidové správě - měli
i centrální správu pohotovou, výkonnou,
pružnou a hospodárnou.
S tímto účelem lze jen souhlasit. Protože
podle doslovného znění § § 92 a
113 Ústavy 9. května by to bylo možno, aspoň
pokud se týká zřízení nových
ústředních úřadů, učiniti
pouze zákonem, bylo v tomto případě
použito formy ústavního zákona. Protože
jde pouze o rozvedení zásady jednotné státní
politiky a jednotné a účelné správy,
kterou jsme přijali pro všechnu veřejnou správu,
je návrh ústavního zákona vlastně
jen doplněním ústavy, protože §§
92 a 113 zůstanou v platnosti, jak plyne z úvodních
slov § 1 návrhu. Je to předpis, který
má umožnit v krátké době rychlou
a pružnou úpravu, jakou právě nyní
potřebujeme.
Pokud jde o druhý paragraf, vyžadoval náš
právní řád již v několika
případech při důležitých
vládních nařízeních spolupodpis
presidenta republiky. Není tedy toto ustanovení
v našem právním řádu novinkou.
Ústavně-právní výbor projednal
tento návrh ve své schůzi dne 17. května
a usnesl se doporučiti vám jej k přijetí.
Jménem tohoto výboru tedy doporučuji, aby
vládní návrh ústavního zákona
tisk 464 byl schválen beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Procházka: Nemám.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Přítomno je 196 poslanců.
Kdo souhlasí s celou osnovou ústavního zákona
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Všichni přítomní poslanci, t. j. 196,
hlasovali pro přijetí osnovy tohoto zákona.
Osnova ústavního zákona je tedy přijata
Národním shromážděním
podle zprávy výborové kvalifikovanou většinou,
předepsanou pro schválení ústavního
zákona.
Tím je vyřízen 2. bod pořadu.
Budeme projednávat třetí bod denního
pořadu, jímž je:
3. Společná zpráva výboru branného
a bezpečnostního, výboru sociálně-politického
a zdravotnického a výboru rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 445)
o sociálním zabezpečení osob povolaných
k službě v branné moci a jejich rodinných
příslušníků (tisk 548).
Zpravodajem je posl. Vojanec. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vojanec: Pane předsedo, paní
a páni poslanci!
Dnes máme projednat vládní návrh zákona
o sociálním zabezpečení osob povolaných
ke službě v branné moci a jejich rodinných
příslušníků. Je to zákon
velmi významný jak po stránce sociální,
tak i budovatelské. Doplňuje se jím základní
zákon branný, který loňského
roku Národní shromáždění
tak manifestačně schválilo. Projednávaná
osnova je dalším dokladem úspěchů
naší lidově demokratické republiky,
poněvadž teprve upevnění politického
vítězství dělnické třídy
a její výrobní úspěchy umožňují
vyřešit základní problémy našeho
hospodářského, kulturního a sociálního
života, které první republika v zájmu
kapitalismu nechtěla a ani nemohla řešit.
Nový zákon zajistí osoby povolané
ke službě v branné moci naprosto a tak, aby
občané mohli plnit svou vrcholnou občanskou
povinnost bez obav o vlastní existenci i bez obav o své
rodinné příslušníky, kteří
byli na ně před jejich povoláním k
vojenské službě odkázáni výživou.
Vládní návrh se tedy neomezuje jen na přiznání
určitých mzdových nároků povolaných,
na poskytnutí pracovního volna a na zajištění
trvání pracovního poměru po čas
vojenské služby, nýbrž řeší
i otázku národního pojištění
všech osob - tedy nejen zaměstnanců konajících
vojenskou službu a z vojenské služby propuštěných
- jakož i otázku národního pojištění
jejich rodinných příslušníků,
a konečně i otázku zaopatření
rodinných příslušníků
osob povolaných ke službě v branné moci
po dobu výkonu této služby.
V tomto směru tedy znamená osnova i významný
krok k jednotné úpravě pracovně-právních
otázek pro všechny pracující odstraňujíc
rozdíly, které dřívější
kapitalistické zákonodárství záměrně
dělalo mezi jednotlivými skupinami pracujících.
Zjednodušuje se jím právní řád,
činí se přehlednějším
a tím i přístupnějším
pro pracující. Pokud jde o úpravu pracovně-právních
poměrů zaměstnanců, povolaných
ke službě v branné moci, bude platit úprava
pro všechny skupiny zaměstnanců včetně
učňů a domáckých dělníků.
Nový zákon zabezpečuje především
zaměstnanci nastupujícímu do služby
v branné moci bezpečně jeho návrat
do civilního zaměstnání, do pracovního
místa, na němž působil před nastoupením
služby v branné moci. Od okamžiku, kdy zaměstnanci
byl doručen povolávací rozkaz nebo byla uveřejněna
vyhláška obsahující hromadný
povolávací rozkaz, po celou dobu trvání
služby až do skončení ochranné
lhůty, která jest minimálně 14 dnů
po skončení služby v branné moci, ale
v případech nemoci nebo úrazu nebo jiné
překážky nezaviněné zaměstnancem
činí až 1 rok - po celou tuto dobu nemůže
zaměstnavatel rozvázati pracovní poměr
se zaměstnancem povolaným k službě v
branné moci.
Zlepšením dosavadního stavu je též
poskytnutí pracovního volna zásadně
placeného v nezbytně nutném rozsahu, nejvýše
však 3 dny před nastoupením branné služby.
Do těchto dnů se započítává
potřebná doba k nejkratší cestě
z místa trvalého pobytu do místa nastoupení.
Zaměstnanci povolanému k službě v branné
moci, jehož pracovní poměr u téhož
zaměstnavatele nebo v témž podniku trvá
v den stanovený povolávacím rozkazem aspoň
2 týdny, přiznává dále zákon
nárok na mzdu za první 2 týdny vojenské
služby. Má-li zaměstnanec rodinné příslušníky,
jejichž zaopatření na něm podstatně
závisí a o něž není v té
době jinak postaráno, přísluší
mu za další dobu vojenské služby, pokud
nejde o základní a náhradní službu,
nejdéle však po dobu 4 týdnů, mzda snížená
o částku, jejíž výši určí
vládní nařízení. Z této
mzdy se nevyměřují prémie národního
pojištění ani daň ze mzdy. Po dobu služby
v branné moci se zachovává také zaměstnanci
naturální byt.
Zaměstnanec je však povinen oznámiti zaměstnavateli
nástup služby v branné moci a po jejím
skončení jest povinen nastoupiti do práce,
a to do 3 dnů, jestliže branná služba
netrvala 5 měsíců, a do 1 týdne, byla-li
delší 5 měsíců.
Třetí část osnovy upravuje mimořádný
příspěvek. Vládním nařízením
bude stanoveno, kdy lze poskytnouti z veřejných
prostředků mimořádný příspěvek
zejména těm brancům, kterým nepřísluší
zmíněný nárok na mzdu.
V části čtvrté jsou pak všeobecná
ustanovení o národním pojištění
osob povolaných k branné službě, jakož
i jejich rodinných příslušníků.
To jsou také velmi významná ustanovení,
neboť velmi podstatně prohlubují sociální
i zdravotní péči jak o brance samého,
tak o jeho rodinné příslušníky,
při čemž odpadá placení pojistného.
V páté části osnovy se upravují
nároky rodinných příslušníků
povolaných osob na zaopatřovací příspěvek.
Podrobnosti vzniku nároku, doba jeho trvání,
výše příspěvku jakož i přiznávací
řízení - jež zásadně koná
se u okresního národního výboru -
budou upraveny vládním nařízením.