Rovněž vládním nařízením
mohou být odlišně upraveny zaopatřovací
příspěvky v době zvýšeného
ohrožení státu. O tom pojednává
šestá část zákona.
Poslední, a to sedmá část konečně
obsahuje ustanovení trestní, společná,
přechodná a závěrečná.
Osnovou se provádí také konečná
unifikace předpisů této věci se týkající,
a tak nová úprava, jednotná a jednoduchá,
nastoupí na místo dřívějších
28 různých zákonů, nařízení
a vyhlášek, jež dosud platily. Třebaže
vládní návrh předpokládá
na mnoha místech prováděcí předpisy,
přesto bude možno tohoto zákona ihned v den
jeho účinnosti používat v praxi, neboť
dokud vláda nevydá příslušné
prováděcí nařízení,
bude postupováno přiměřeně
podle dosavadních předpisů vztahujících
se na věci, které mají být upraveny
nařízením.
Podal jsem jen nejstručnější přehled
hlavních ustanovení zákona, ale již
z toho jest patrno, o jak významný zákon
jde. Napomáhá-li služba v armádě
v kapitalistických státech v době míru
k zakrývání nezaměstnanosti, avšak
na druhé straně vhání velký
počet mladých lidí po propuštění
z armády do existenční nejistoty, pečuje
naše lidově demokratická republika o to, aby
občané neztratili práva nabytá v pracovním
poměru a aby se co nejdříve mohli vrátit
po splnění občanské povinnosti ke
své budovatelské práci. Dává
tak jednak morální, jednak i hmotnou podporu svým
obráncům, zároveň však tím
přispívá i k výstavbě naší
vlasti a k upevnění míru.
Vzpomeňme si jen, jak to dříve vypadalo,
když naši mladí lidé, a především
dělníci, nastupovali do vojenské, jak se
tenkráte říkalo, presenční
služby. Co tu bylo obav, jak to bude se zaměstnáním
po návratu z vojny, jak tisíce a tisíce mladých
lidí, splnivších svou vojenskou povinnost,
bloudilo bez zaměstnání a bez práce,
zatím co ti šťastní, kteří
nebyli odvedeni, zasedli pěkná místa, začal
jim běžeti postup i kariéra. A ještě
hůře na tom byli ti, kdož byli živiteli
rodin, ať už šlo o presenční službu
nebo o záložnické cvičení. Jejich
rodinní příslušníci po dlouhém
úředním řízení dostali
povětšině hodně opožděně
pár krejcarů, které byly spíše
almužnou než vyživovacím příspěvkem.
Tomu všemu je dnes konec. Občan povolaný k
branné službě či výkonům
zůstává plnoprávným občanem,
není deklasován a není také snižována
životní úroveň jeho rodiny, může
s klidem a bez obav nastoupit svoji brannou povinnost, může
až do posledního termínu k jejímu nástupu
bez obav a v klidu pracovat na svém občanském
pracovišti a stejně tak bez obav se bude vracet po
splnění své služby v branné moci
na své staré pracoviště v občanském
povolání. Bude bez obav o svoji rodinu, o své
drahé, neboť bude vědět, že i za
jeho nepřítomnosti bude postaráno jak o jejich
výživu, tak i o zdraví. A také proto
bude bez obav, že bude vědět, že dnes
o potřebnosti jeho rodiny, o jejím zabezpečení
nebudou rozhodovat zkostnatělé byrokratické
aparáty, ale že vše potřebné rychle
a ihned zařídí samy lidové orgány,
jeho spoluobčané, kamarádi z práce,
kteří zasedají v národních
výborech.
Vítáme tento zákon nejen jako významný
čin sociální - v důvodové zprávě
je podrobný rozbor všech zlepšení proti
dřívějšímu i dnešnímu
stavu, jež přináší - ale vítáme
jej také jako opatření k posílení
brannosti našeho státu a vítáme jej
i jako cenný příspěvek k mírovému
úsilí. V myšlence zachování míru
se sjednocuje celý národ a nejen u nás a
v zemích lidových demokracií v čele
se Sovětským svazem, ale i na celém ostatním
světě sílí myšlenka míru
a boje proti válce. Myšlenku tu je třeba podepříti
také projevem vůle a odhodlání mír
a pokoj si udržet.
Proto také máme svoji armádu a proto také
musíme zabezpečovat ty, kdož v případě
potřeby budou povoláni k obraně vlasti a
k obraně míru. Proti nikomu neútočíme,
na nikom nechceme nic dobývat, ale na svoje si sáhnout
nedáme a budeme se bránit proti každému
útočníku a rušiteli míru. A těm,
kteří tuto povinnost a službu budou konati,
musíme zabezpečit plné zhodnocení
této jejich povinnosti.
Proto doporučuji jménem výboru sociálně-politického
a zdravotnického, výboru branného a bezpečnostního,
jakož i výboru rozpočtového, aby Národní
shromáždění osnovu zákona schválilo
v tom znění, jak ji schválily tyto výbory.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Vojanec: Nemám.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, jímž je
4. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 446)
o dani ze samostatné činnosti (tisk 462).
Zpravodajem je posl. Štěpánek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štěpánek: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Předloženou osnovou zákona o dani ze samostatné
činnosti spolu se současně předloženou
osnovou zákona o dani z literární a umělecké
činnosti dobudovává se dále naše
berní reforma. Obě osnovy uzavírají
okruh daní z pracovního důchodu, zvaných
tak proto, že zdaňují příjmy
plynoucí výhradně nebo převážně
z poplatníkovy práce. Z těchto daní
z pracovního důchodu byly dosud uzákoněny
daň ze mzdy, daň zemědělská
a daň živnostenská.
Dani ze samostatné činnosti budou podrobeny osoby
ze všech zbývajících druhů povolání,
zaměstnání nebo činností, u
nichž je možno mluvit o důchodu z práce
a u nichž nechceme výsledky jejich činnosti
kvalifikovat také jako výsledek působení
kapitálu. Takovéto činnosti, na jejichž
výsledky působí do značné míry
momenty kapitálové - výroba, řemeslo,
obchod, doprava, zasilatelství a pohostinství -
budou podrobeny dani podnikové.
Dani ze samostatné činnosti budou podléhat
v prvé řadě osoby provozující
t. zv. svobodné povolání, jako na př.
advokáti, architekti, civilní inženýři
a geometři, lékaři, pokud jde o jejich příjmy
ze soukromé ordinace, zvěrolékaři,
notáři a pod.
Také literáti, umělci a vědci budou
svými příjmy z literární, umělecké
a vědecké činnosti podléhat dani ze
samostatné činnosti, avšak jen tehdy, požádají-li,
aby jejich příjmy byly touto daní zdaněny.
Na vyměřenou daň ze samostatné činnosti
bude poplatníku započtena daň z literární
a umělecké činnosti, která byla z
jeho honorářů při jejich výplatě
sražena plátcem. Rozdíl se poplatníku
vrátí, poněvadž za vyměření
daně ze samostatné činnosti bude poplatník
žádat jen tehdy, bude- li tato daň pro něho
výhodnější než daň z literární
a umělecké činnosti.
Základem daně ze samostatné činnosti
bude čistý příjem, t. j. příjmy
plynoucí poplatníku ze samostatné činnosti
po odečtení vydání souvisících
se samostatnou činností. Jsou-li o samostatné
činnosti vedeny účetní zápisy,
zjistí se základ daně podle zásad
platných pro podnikové početnictví.
Základ daně nesmí však činiti
méně než 30% nákladu na mzdy. Tímto
ustanovením přihlíží návrh
zákona k větší výdělečné
a tím i k větší platební schopnosti
poplatníků, kteří zaměstnávají
cizí osoby.
Bylo už řečeno, že daň ze samostatné
činnosti patří zásadně do skupiny
daní z pracovního důchodu. Proto se při
vyměření daně, resp. při stanovení
základu daně přihlíží
k rodinným a sociálním poměrům
poplatníkovým, které mají vliv na
jeho výdělečnou a platební schopnost,
podobně jako je tomu u ostatních daní z této
skupiny. Avšak na rozdíl od daně ze mzdy, zemědělské
a živnostenské daně je u daně ze samostatné
činnosti zúžen okruh osob, které lze
uznat za příslušníky domácnosti.
Snížení daně z důvodů
rodinných a sociálních poměrů
poplatníkových se poskytuje tím, že
se základ daně sníží o určité
pevné částky. Daň se nevyměří,
nepřesáhne-li základ daně po uvedeném
snížení 15.000 Kčs.
Pokud se týče sazby daně, nutno uvážit,
že na tvoření důchodu, který
plyne ze samostatné činnosti, nemá vliv jedině
a výhradně poplatníkova práce, nýbrž
že zde působí též určité
momenty kapitálové. Proto bylo nutno stanovit zatížení
výše než u daně ze mzdy. Daň ze
samostatné činnosti je progresivní. Až
do základu 120.000 Kčs odpovídá sazbě
daně ze mzdy, od tohoto základu výše
však prudce stoupá. Maximum daňového
zatížení činí až 95%.
Poplatník je povinen daň ze samostatné činnosti
si sám vypočíst a zaplatit ji finančnímu
referátu ONV do 31. ledna po rozhodném roce. Do
téže lhůty je povinen podat přiznání
k dani. O tom, kolik na dani vyměřil ONV, bude poplatník
zpraven platebním výměrem.
Výnos daně ze samostatné činnosti
se odhaduje na 80 - 100 mil. Kčs a lze jej pouze velmi
zhruba odhadnout. Poměrně nízký výnos
daně je odůvodněn tím, že okruh
poplatníků této daně se stále
zmenšuje.
Návrh zákona má za účel upravit
zdanění všech příjmů,
které plynou převážně z poplatníkovy
práce, pokud nepodléhají dani ze mzdy, zemědělské
nebo živnostenské a pokud se na jich tvorbě
nezúčastní vedle práce ve větší
míře též momenty kapitálové.
Daní ze samostatné činnosti se sleduje též
zatlačování kapitalistických prvků,
a to především prudkou progresí daňové
sazby při základu převyšujícím
120.000 Kčs, omezením okruhu příslušníků
domácnosti, na něž se poskytuje snížení
základu daně, a ustanovením, že základ
daně nesmí být nižší než
30% mezd cizích osob zaměstnaných při
vykonávání samostatné činnosti.
Důvodem, proč při základu do 120.000
Kčs upouštíme od důsledného sledování
této zásady, jest okolnost, že této
dani budou, jak shora řečeno, podléhat také
lékaři, provozující soukromou praxi.
Za dnešního stavu léčebné péče
je zájem na tom, aby lékaři provozovali léčebnou
péči v soukromých ordinacích, dokud
nebude možno provádět léčebnou
péči všeobecně ve veřejných
ústavech a ambulatoriích.
Nová daň odstraní některé nelogičnosti.
Jednu z těchto nelogičností řeší
§ 8. Podle zákona o přímých daních
se uznávaly za odčitatelné pouze takové
ztráty, které nastaly jen v souvislosti s provozováním
podniku. Když na př. vypukl požár, jehož
příčinou bylo krátké spojení,
byla škoda, způsobená požárem,
uznána za odčitatelnou. Když však požár
byl způsoben bleskem, neuznávala se škoda tímto
požárem vzniklá za odčitatelnou. Nová
osnova tuto nelogičnost odstraňuje tím, že
za odčitatelnou uznává každou škodu
způsobenou jakýmkoliv způsobem, pokud tato
škoda nastala na majetku sloužícím vykonávané
samostatné činnosti.
Jedním z typických povolání, podrobených
nové dani ze samostatné činnosti, jsou advokáti.
Nechci se zde šířit o tom, co byli advokáti
za kapitalismu. Předseda vlády s. Zápotocký
řekl v září 1949 na manifestačním
sjezdu čs. právníků, že úkolem
advokátů v kapitalistickém podniku bylo nalézt
cestu, aby mohl kapitalista krást a nebyl za to zavřen.
Úkolem advokátů bylo najít právní
podklad pro co největší vykořisťování
a vytváření co největší
nadhodnoty a stejně i pro okrádání
státu v zájmu zvýšení kapitalistického
zisku. Jak byla advokacie v dobách minulé republiky
zprofanována, o tom svědčilo rčení
našeho pracujícího lidu: Advokacie - to je
koncesovaná zlodějna.
Dnes, v našem budovatelském úsilí, nemohou
již být advokáti nástroji vykořisťovatelské
třídy. Jejich povinností je zúčastnit
se na budování nových hodnot, nových
forem společnosti a právní předpisy
vykládat tak, jak to nejlépe odpovídá
zájmům pracujícího lidu. Podle zákona
o advokacii, advokátního řádu z 22.
prosince 1948, č. 322 Sb., jsou advokáti povinni
přispívat k zachování a upevnění
lidově demokratického právního řádu
a napomáhat státním orgánům
při provádění zákonů.
Podle § 16 advokátního řádu je
advokát povinen odvést všechny platy přijaté
při provozování advokacie krajskému
sdružení advokátů, které z nich
periodicky rozděluje advokátům odměny.
Odvodem všech přijatých platů krajskému
sdružení, jehož členem musí být
každý advokát, je znemožněno, aby
advokát hromadil nadměrné příjmy
ze své činnosti. Odměny, které advokát
dostává za svou činnost od krajského
sdružení advokátů, jsou pak jeho příjmem
podrobeným dani ze samostatné činnosti.
Jiným povoláním, spadajícím
pod zákon o dani ze samostatné činnosti,
jsou daňoví a hospodářští
poradci. Jde o činnost v oboru různých účetních,
bilančních, revisních, organisačních,
důvěrnických a podobných kanceláří,
dále o poradní činnost v oboru daní,
poplatků a jiných veřejných dávek.
Mezi těmito povoláními, která by měla
být vykonávána jen osobami s vysokou odbornou
a mravní úrovní a osobní spolehlivostí,
vyskytovala se celá řada nekvalifikovaných
příživníků a různých
pokoutníků, jejichž jediným úkolem
bylo, jak nejlépe a nejrafinovaněji krýt
daňové defraudace kapitalistů. Provedením
znárodnění a zatlačením zbývajících
kapitalistů na nevýznamný zbytek zanikli
i tito parasiti hospodářského života
republiky. Existující daňové kanceláře
se zpravidla zapojují na některý národní
podnik, jemuž pomáhají při sestavování
zahajovací bilance a při jiných početních
pracích.
Byli lékaři, kterým slovo lidumil bylo cizí
a kteří byli skvrnou mezi těmi, kdož
chápali své povolání jako jedno jistě
z nejodpovědnějších tak, jak chápáno
být má, t. j. pomáhat těm, kteří
trpí a lékařské pomoci potřebují.
Byli lékaři, kterým se stalo jejich povolání
prostředkem k nadměrnému nabývání
majetku a kteří nepochopili smysl a úkol,
před který je jejich opravdu čestné
povolání postavilo. Na druhé straně
bylo mnoho mladých lékařů, zaměstnaných
v nemocnicích, kteří za velmi těžkou
a vyčerpávající práci byli
velmi špatně placeni. Na tyto mladé lékaře
pamatuje nový platový zákon, který
napraví chyby minulosti. V naší lidově
demokratické republice není místa pro žádného,
kdo by chtěl ještě dnes být lehko živ
na úkor cizí práce. Lidi toho druhu, o kterých
jsem mluvil, nemůžeme potřebovat, třeba
by byli diplomovaní. Budeme si však velice vážit
těch, kteří jdou s lidem, kteří
chtí a budou pomáhat při výstavbě
nové republiky, v tomto případě těch
právníků a lékařů, kteří
pochopili, kde je jejich místo.
Daň ze samostatné činnosti bude důležitým
instrumentem k postižení nadměrných
příjmů těch osob, kterým dosavadní
daňové zákony dávají možnost
různých způsobů daňového
úniku. Mám na mysli především
ta svobodná povolání, která se dosud
nezapojila do budovatelského programu socialismu a snaží
se vegetovat mezi doznívajícími zbytky kapitalismu.
Nová daň bude jistě přijata naší
veřejností - pracujícím lidem - s
porozuměním. Správné zásady
této daně měli by pochopit - a věřím,
že pochopí - také ti, kterých se týká
a kdož to myslí s budováním socialismu,
a tím štěstí a blahobytu veliké
většiny národa, doopravdy.
Rozpočtový výbor projednal tento vládní
návrh zákona ve své schůzi dne 10.
května t. r. a doporučuje jej ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Štěpánek: Nemám.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu.