(Schůze přerušena ve 12 hod. 52 min. - opět
zahájena ve 13 hod. 40 min.)
Podpredseda Valo: Zahajujem prerušenú schôdzu.
Pristúpime k prejednávaniu 5. bodu poriadku, ktorým
je
5. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 447)
o dani z literárnej a umeleckej činnosti (tlač
463).
Zpravodajcom je pán posl. Sajal, dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové!
Vláda předkládá sněmovně
osnovu o dani z činnosti literární a umělecké.
Osnova je pozoruhodná jednoduchostí ve vybírání
daně a zvýhodněním tvůrčích
pracovníků proti ostatním skupinám
pracujících. Vláda správně
používá jiného měřítka
pro vědce, spisovatele a umělce a sněmovna
to zajisté jen schválí.
Předem osvětlím způsob zdanění
a výši daně. Kromě u umělců
výtvarných bude nyní jediným zákazníkem
tvůrčích pracovníků společnost,
tedy stát, národní podniky a veřejné
korporace. Ministerstvo financí proto navrhuje, aby se
daň vybírala přímo u plátců
při výplatě honoráře. Tvůrčí
pracovník obdrží tedy čistý honorář
po srážce daně a bude pro něho jistě
velkou úlevou, že nebude muset podávat přiznání
k dani ani jednat s berním referátem.
Ovšem výtvarníci, kteří prodávají
svá díla soukromníkům, musí
koncem roku přiznání učinit, protože
soukromník nepodléhá povinnosti daň
srážet a odvádět. Sazba daně
je přibližně stejná jako u daně
ze mzdy a je odstupňována podle výše
honoráře. Nejnižší zdanění
jsou 3% při honorářích do 20.000 Kčs,
dále stoupá daň na 5%, na 7% a končí
10% zdaněním při honoráři přes
100.000 Kčs. Deset procent je sazba nejvyšší,
ať již příjmy dosáhnou jakékoli
výše.
Jiné příjmy tvůrčích
pracovníků se nesčítají, ať
již jsou z poměru zaměstnaneckého nebo
jiného. Každý příjem se zdaňuje
zvlášť. Všech těchto výhod
budou požívat též vdovy a sirotci. Od
daně osvobozené minimum je opravdu minimální,
pouze do příjmu 6000 Kčs. Zato se k podpoře
veřejných soutěží poskytuje těmto
poplatníkům zvláštní výhoda:
ceny a odměny z těchto pramenů pocházející
nejsou zdaněny vůbec.
Ministerstvo financí předvídá, že
mohou nastat v mnohých případech zvláštní
tvrdosti, že by daň místo úlevy přinesla
tvůrčím pracovníkům zhoršení,
která zamýšlena nejsou. To se může
přihodit zvláště tehdy, když tvůrčí
pracovník má neobyčejná vydání
s pořízením díla. Proto osnova poskytuje
ministerstvu možnost vhodné úpravy.
Jsou známy také takové případy,
kdy pořizovací náklady představují
největší část honoráře
a skutečná odměna je nepatrná. Kdyby
honorář byl zdaněn podle této osnovy,
utrpěl by umělec ztrátu. Tyto případy
se vyskytnou hlavně u badatelů, sochařů
a podobných tvůrčích pracovníků.
I na to osnova myslí a dává poplatníkovi
možnost, aby své příjmy nechal zdanit
podle zákona o dani ze samostatné činnosti,
který se současně projednává.
V tomto případě jsou veškeré
pořizovací náklady položkou odčitatelnou,
ovšem procento zdanění čistého
příjmu je vyšší.
Zdanění podle tohoto zákona budou podléhat
také příjmy z činnosti dramatické,
hudební, reprodukční, architektury a umění
užitého, též honoráře za
drobné novinářské články,
reportáže a přednášky, pokud ovšem
nepocházejí ze zaměstnaneckého poměru.
Daň má zpětnou platnost i pro rok 1949.
Tvůrčí pracovníci jsou v nazírání
na předloženou osnovu nejednotni. Kdož mají
poptávku a odbyt, a tedy vyšší příjmy,
jsou spokojeni. Ostatní nikoliv a domnívají
se, že by naopak stát měl podporovat je. Mezi
těmi, kteří se cítí postiženi,
jsou hlavně umělci výtvarní, sochaři
a malíři. Odbyt jejich děl se poslední
dobou podstatně zmenšil.
Tomuto zákonu nebudou podléhat výrobky uměleckého
škváru. Předmětem prodeje není
totiž jen umění, ale také paumění,
které kazí dobrý vkus. Je vážným
zlořádem, že se v některých obchodech
s nábytkem a rámy prodávají také
obrazy a sošky, které jsou výrobkem fušerů
a podnikatelských dílen. Zákaz prodeje těchto
kýčů nesledujeme, ale sledujeme znemožnění
klamání nezkušených kupujících.
Je to obvykle pracující člověk, který
těžce své peníze vydělal a je
nesvědomitým obchodníkem napálen.
Bylo by zajisté správné, aby se kupující
občan dověděl, že nabízený
výrobek je zhotoven po továrnicku a že to není
dílo umělce. Bylo by proto jistě na místě,
aby povolaná ministerstva učinila v tomto směru
opatření a znemožnila prodávání
kýčů, k tomu ještě za ceny přemrštěné.
Protože jsem v této osnově jediným zpravodajem,
dovolte mi, abych na okraj učinil několik poznámek
o tvůrčí činnosti a ideologickém
zaměření zejména literátů
a umělců, aniž bych se při tom vydával
za kritika povolaného.
Umělcům zajisté přeměnou společnosti
vznikly určité obtíže, ale zavírají
se často oči nad tím, jaké velké
perspektivy se jim právě v této epoše
otevírají, o kterých nemohli v době
kapitalismu ani snít. V rozpočtovém výboru
byla právě k této osnově veliká
debata a bylo zdůrazněno, jak pracující
lid hladoví po hodnotné knize a skutečném
umění, že máme tisíce dělnických
klubů a jiných korporací, které by
se staly zájemci o umělecká díla,
kdyby se umělec dovedl přiblížit právě
dnešnímu člověku, jako se musel přibližovat
i dříve, a to ideově, i cenově.
Živý zájem o umění a umělce
má také vedoucí politická strana KSČ,
která to nedávno dala najevo usnesením svého
předsednictva o filmu. Slova ocenění pro
význam filmu platí pro umělecká díla
vůbec. Strana si umělců váží,
ale přirozeně má také své požadavky.
Nechce však nic jiného, než aby umělci
žili dneškem, nikoliv minulostí, aby se přimkli
k pracujícímu lidu, cítili s lidem a podpořili
lid v jeho zápase o pokrok a šťastnou budoucnost.
Umělci byli v době kapitalistické často
jenom sloužícím této třídy,
i když si to rádi zastírají. Měšťácká
společnost neměla pro ně pochopení,
ani v době svého bouřlivého rozkvětu,
když se jí majetek hromadil. Umělec buď
měl štěstí, že si našel mecenáše,
anebo třel nouzi, jako Aleš, Němcová
a Neruda. Co dobrého se umělcům v minulosti
dostalo od této třídy, bylo dílem
jednotlivců, nikoliv vládnoucí skupiny.
Nová epocha má právo si nalézt své
umělce, básníky, vědce a malíře
a nechce a nemůže žít jen z odkazů
minulosti. Vývoj společnosti strhne s sebou mnoho
nadaných umělců a spisovatelů, již
proto, že právě mezi nimi bylo v době
kapitalistické nejvíce lidí pokrokových,
revolučních a cítících s porobeným
lidem. Mohli se však jen těžko vyjádřit,
protože by jejich díla nikdo nekupoval a vystavovali
by se pronásledování.
Teprve vzrůst síly proletariátu dal některým
umělcům možnost, aby tvořili podle svého
přesvědčení. Proletariát byl
jim oporou, tiskl jejich knihy a dělnické noviny
tiskly jejich obrázky a dělnická strana jim
poskytovala ochranu.
Jsou lidé, kteří předstírají,
že umění za kapitalismu bylo nezávislé
a nestranné. Většina umělců musela
tvořit pro kupce, neboť chtěla žít.
O tom, jak se hovělo kupcům a jejich ješitnosti,
uvedu jeden příklad. Slavný sochař
vytvořil sochu kardinála, klečícího
se sepjatýma rukama na polštáři. Je
to nesporně umělecké dílo. Kdyby se
socha nejmenovala "Kardinál ten a ten", nýbrž
"Pokrytectví", odpovídalo by to pravdě,
ukazovalo by to lidu cestu k správnému nazírání,
sloužilo k osvobození malého člověka
z bigotnosti a slepé důvěry k vysoké
hierarchii. Umělec tedy nemusel změnit nic než
jméno a bylo by to dílo revoluční.
Takhle však dostal zaplaceno a socha se jmenuje "Kardinál".
Podobně je to na př. s Čapkem. Nesporně
umělec, ale jeho dílo se čte spíše
jako literatura zábavná než jako ukazovatel,
jak se má a může pracující člověk
dostat z bahna a zrůdnosti kapitalismu. Tato poznámka
není myšlena jako hana, ale ilustruje závislost
umělce. Také náš učitel Sovětský
svaz zabývá se často problémy umění.
O názorech sovětské vlády se může
poučit každý z řeči soudruha
Ždanova, který na adresu tvůrčích
pracovníků praví: "Spisovatel (tedy
i umělec) se nesmí ploužit v zadním
voji událostí, ale jeho povinností je kráčet
v předních řadách lidu a ukazovat
cestu jeho rozvoji." - "Ovšem," praví
dále, "novotářství není
cílem; nové musí být lepší
než staré, jinak nemá smysl. Netvrdíme,
že klasický odkaz je absolutní výše
kultury. Pokrok nekončí u klasiků. Avšak
zatím zůstávají klasické příklady
nepřekonány." Z těchto slov je vidět,
že sovětská vláda nenabádá
umělce, aby odhodili vše staré, co zde zanechala
dřívější kultura, ale žádá,
aby se umělci z ní poučili a vše dobré
přetvořili ve prospěch sovětského
člověka.
Je nám jasné, že bez duševní nadstavby,
bez vysoké kultury je každý národ slabý
a závislý na vyspělejším. Slabý
národ, který by jen klusal daleko za vývojem
vzadu, stal by se závislým nejprve duševně,
potom hospodářsky a nakonec i politicky. Náš
národ miluje umění, knihu, obraz jako málokterý.
Bude mít proto zvlášť pochopení
pro ty, kteří budou tvořit pro něj
a budou rozumět jeho usilování a boji. A
proto bychom si vřele přáli, aby naši
umělci a všichni tvůrčí pracovníci
tuto někdy i neuvědomělou touhu pracujícího
člověka pochopili a byli mu v jeho životě
nápomocni. Naše slova nejsou a nesmí být
vtíravou kritikou, která zraňuje a odpuzuje.
Naopak jsou to slova přátelství a také
obdivu a důvěry, kterou vůči umělcům
a vědcům chováme. Přáli bychom
si, aby nás dobře pochopili a brzy si utvořili
takové prostředí a podmínky, které
by je materiálně uspokojily a daly potřebný
klid a prostředky k tvoření.
Těmito několika poznámkami na okraj končím
svoji zprávu a jménem rozpočtového
výboru doporučuji sněmovně, aby předloženou
osnovu přijala beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Valo (zvoní): Ku slovu nie je
nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Sajal: Nemám.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto súhlasí s celou osnovou zákona v znení
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 5. bod denného poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu šiesteho bodu denného
poriadku, ktorým je
6. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 451)
o užívaní a zmene mena a priezviska (tlač
466).
Zpravodajkyňou je pani posl. dr Pátková.
Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. dr Pátková: Paní
a pánové!
Ministerstvo vnitra předložilo ústavně-právnímu
výboru vládní návrh zákona
o užívání a změně jména
a příjmení (tisk č. 451). Účelem
tohoto zákona je především sjednotit
rozptýlené předpisy a staré předpisy,
které neodpovídají duchu doby, nahradit předpisy
novými a platnost tohoto zákona přenést
na celé území našeho státu.
Pozoruhodný je § 5 tohoto vládního návrhu,
nadepsaný jako "Přechodná ustanovení".
Tento paragraf vlastně platnost zákona o novém
rodinném právu posunuje v určitém
směru do minulosti, poněvadž také ženy,
které se provdaly před 1. lednem 1950, budou účastny
všech výhod, pokud se týče příjmení,
přestože zákon o novém rodinném
právu tenkrát ještě platnosti nenabyl.
Tento zákon rozlišuje jméno a příjmení
a také je patrno z textu tohoto zákona, že
dnes je možno dosáhnout i změny jména,
t. j. křestního jména podle naší
dosavadní terminologie, a je tím vyřešen
starý spor, kterým se zabývali mnozí
učení páni v dřívější
době, kdy říkali, že křestní
jméno není možno změnit.
Na změnu jména nemá nikdo právní
nárok. Je to věcí okresního národního
výboru, a podstatnou skutečností nutnou pro
povolení změny jména je zájem společnosti
a důvody zvláštního zřetele hodné.
Dále také je důležitým momentem,
že se za změnu jména již neplatí,
poněvadž všechny žádosti v této
věci nejsou podrobeny žádnému poplatku.
Ústavně-právní výbor projednal
tento vládní návrh zákona a přijal
jej ve své poslední schůzi beze změny.
Prosím proto jménem ústavně-právního
výboru, aby také plenum Národního
shromáždění tento vládní
návrh zákona přijalo. (Potlesk.)
Podpredseda Valo (zvoní): Ku slovu nie je
nikto prihlásený, rozprava odpadá. Má
pani zpravodajkyňa nejaké návrhy zmien alebo
opráv textových?
Zpravodajka posl. dr Pátková: Nemám.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Keďže niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. bod denného poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu siedmeho bodu denného
poriadku, ktorým je
7. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 449)
o prevádzke a verejných hradských (tlač
465).
Zpravodajcom je posl. Havel. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Havel: Slavná sněmovno!
Zákon o provozu na veřejných silnicích
má sloužit k zajištění rozvoje
silniční dopravy podle pětiletého
plánu tak, aby silniční provoz byl plynulý,
bezpečný a hospodárný a splňoval
požadavky celého našeho hospodářství.
Hlavním obsahem naší první pětiletky
je výstavba a přestavba československého
hospodářství. Tomuto obsahu musí také
odpovídat provoz na veřejných silnicích.
Silnice jsou důležitými tepnami hospodářského
života a podle provozu na nich můžeme posuzovat
jeho stav a rozvoj. Výsledky prvního roku pětiletky
a výsledky první třetiny běžného
roku nám ukazují, že hospodářství
naší lidově demokratické republiky se
úspěšně rozvíjí a proto
nutno jeho další rozvoj podpořit a zabezpečit
i zákonnou úpravou provozu na veřejných
silnicích.
Nově navrhovaný zákon obsahuje tři
hlavní zásady:
1. odstraňuje nejednotnost předpisů upravujících
silniční provoz,
2. zavádí výcvik řidičů
motorových vozidel jednotnou celostátní organisací
československých motoristů,
3. nově upravuje pojištění zákonné
odpovědnosti motorových vozidel a v důsledku
toho ruší fond pro podporu při úrazech
motorovými vozidly.
Různost platných předpisů v zemích
českých a na Slovensku umožňovala různost
postupu při týchž skutečnostech a tato
nejednotnost mohla nepříznivě působit
na plánovitý rozvoj silničního provozu.