Čtvrtek 18. května 1950

Provoz na silnicích se rychle přizpůsobuje potřebám našeho hospodářství a při přímo dynamickém rozvoji motorismu nemohou vyhovovat předpisy z let sedmdesátých a devadesátých minulého století, kdy motorová vozidla byla věcí téměř neznámou. Rozvoj silniční dopravy podle pětiletého plánu bude stále stupňován a v r. 1953 dosáhneme v nákladní dopravě výkonu vyššího o 39% a v osobní přepravě o 35% proti roku 1948, to znamená čilejší provoz na silnicích, který však musí zaručovat také dopravu rychlou a bezpečnou nejen pro přepravované osoby, nýbrž i pro zboží.

Kombinace dopravy železniční s dopravou silniční, tak zvaná radiální přeprava, bude ovlivňovat provoz na silnicích tendencí stoupající. Prudký vzestup v silničním provozu je vyvolán zejména v dopravě osob do práce a z práce. Této dopravě je nyní věnována obzvláštní péče a pozornost. Jinak tomu bylo dříve. Kapitalistickému systému nezáleželo na tom, jak se dělník dostane ze svého bydliště do práce a z práce, kolik volného času cestou ztratí a jak se vyčerpá. Proto také tato doprava byla potlačována. Honba za ziskem u soukromých podnikatelů hromadné autobusové dopravy často znemožňovala používání této dopravy dělníkům, neboť nemohli z hladových mezd bez ohrožení životní existence jízdu autobusy zaplatit. Proto se často dělníci trmáceli desítky kilometrů za každého počasí na kolech s nezbytnou bančičkou černého odvaru cikorky nebo chodili v některých případech až 4 hodiny cesty do práce a z práce pěšky, ať pálilo slunce či pršelo nebo mrzlo a padal sníh. Byly to cesty vyčerpávající, cesty utrpení, neboť dělníci byli polohladoví, chatrně oblečeni a obuti. Dnes v naší lidově demokratické republice, kdy soukromí podnikatelé byli z této dopravy úplně vytlačeni a doprava je svěřena výhradně ČSAD, n. p., vidíme, jak tato doprava nejen co do hustoty, ale také co do pohodlí a bezpečnosti i pravidelnosti doznala nebývalého rozmachu. Stačí, abychom se podívali na mapu autobusové dopravy z doby prvé republiky a nyní a ihned poznáme obrovský rozdíl.

Účelně uspořádaná doprava nám pomáhá získávat nové pracovní síly z oblastí, kde se dosud pracovní reservy vyskytují, a začlenit je do práce na výstavbě republiky. Síť autobusových linek a spojů stále houstne, kvalita vozového parku se zlepšuje a obé má příznivý vliv na jejich používání. Mimo prvořadý úkol dopravy pracujících do zaměstnání plní ČSAD, n. p., i svůj plán spojů z míst odlehlých a bez železničního spojení nebo se spojením zdlouhavým do hospodářských středisek, zejména však do krajských měst, která po uzákonění krajského zřízení nabývají stále více významu a stávají se středisky hospodářského i kulturního života kraje.

ČSAD, n. p., plní své obtížné úkoly úspěšně, což je patrno z plánu za léta předchozí i za letošní rok. Za duben t. r. splněn plán v počtu přepravených osob na 109.9%, osobových km 105.7%, ujetých km 104.5%. Také v přepravě nákladu dosahuje ČSAD plnění plánu stále nad 100%. Plán v této přepravě byl splněn za měsíc duben ve váze přepraveného zboží na 143.9%, v tkm na 113.7% a ujetých km na 119.7%.

Tato čísla znamenají současně stále stoupající provoz na silnicích a je pochopitelné, že s dřívějšími ustanoveními nelze dále vystačit. Rovněž rozvojem jednotných zemědělských družstev a vybudováním státních strojních stanic jakožto mocných pák zemědělského pokroku a používáním motorů při nových formách zemědělské výroby stoupne silniční provoz o značný počet traktorů jakožto základních jednotek pro zprůmyslnění zemědělství.

Motorismus se stává čím dále tím více činitelem, který ovládá silnice. Proto stát věnuje zvláštní pozornost zdokonalení a zhospodárnění provozu a současně také zlidovění motorismu, jak o tom mluví § 10 navrhované osnovy. Stát také stanoví zásady ideové a charakterové výchovy řidičů a bude pečovat o účelnost a hospodárnost typů motorových vozidel a podporovat zájem pracujícího lidu a motorismu. Zvláštní péči věnuje stát výchově řidičů. K jejímu provádění určuje jednotnou celostátní organisaci československých motoristů a tím je definitivně vzat výcvik řidičů z rukou soukromníků, kteří spíše sledovali soukromý zájem výdělečný, než zájem veřejnosti, t. j. odpovědný a řádný výcvik řidičů. Jest známo, jak často u různých soukromých autoškol šlo hlavně o vysoký honorář i bez patřičného praktického a theoretického výcviku řidiče. Takto vyučení řidiči se pak stávají postrachem ostatních uživatelů veřejných silnic.

Organisační řád učilišť jednotné celostátní organisace československých motoristů vydá na její návrh ministerstvo dopravy. Tím se zaručuje přímá účast motoristů na jeho vypracování a poskytuje se záruka účelného řádu i dobrého výcviku. Mimo tato učiliště budou moci odborné školy směru automobilního, dopravního a strojnického provádět výcvik žáků v řízení motorových vozidel. Zemědělské traktoristy bude moci školit Ústředí pro hospodaření zemědělskými výrobky.

Se stále se zvyšující životní úrovní pracujícího lidu, dělníků a rolníků, bude stoupat užívání motorových vozidel. Motorismus se stává pro mnoho dělníků a rolníků denní potřebou. Dnes, kdy jsou patrny na všech úsecích výsledky plnění pětiletého plánu, přestávají být zejména motorky vzácností. V této době již stovky našich úderníků používají své motorky nejen na cestu do práce a z práce, ale také za osvěžením a poznáváním krás naší vlasti. Můžeme říci, že počet užívaných motorek je charakteristickým znakem zvyšované životní úrovně dělníků i drobných a středních rolníků. Naše mzdová politika - odměna podle vykonané práce - a cenová politika ve prospěch drobných a středních rolníků umožňuje jim, aby se bez újmy ostatních životních potřeb stávali majiteli motorek. Hlavně je to naše mládež obého pohlaví, která je obdivovatelem a také provozovatelem motorismu. Naše lidově demokratické zřízení dává jí možnost užít dosyta tohoto sportu. Mládež se podílí aktivně na budovatelském úsilí výstavby a přestavby našeho průmyslu i zemědělství a má proto plné právo výsledků své práce užívat. Jaký je to rozdíl mezi dneškem a obdobím prvé republiky. Tehdá mládež měla hladové mzdy, za stejný výkon nižší plat, bezplatné dlouhodobé praktikování, nezaměstnanost a s tím souvisící doprovodné zjevy, hlad a bídu.

Dnes naše ústava zajišťuje právo na práci a tím právo na opravdový život. Mládež to ví a váží si toho a proto pracuje s radostí a často v prvých řadách plní budovatelské úkoly. Údernictví mladých, výstavba trati mládeže, socialistické soutěžení, plnění a překročování plánu, zpevňování norem, akce "mládež hospodářem závodu" nás přesvědčují, že nám roste mládež nová, kterou po práci láká také motorismus a proč ne? Vždyť ruce našich dělníků v továrnách umějí vyrábět tak krásné výkonné a spolehlivé motorky i auta, které jsou oblíbeny na celém světě a neznají téměř konkurence. To je také jedna z příčin, že rozvoj motorismu jde u nás tak rychle vpřed.

Při stoupajícím motorovém provozu věnuje stát obzvláštní pozornost bezpečnosti. Naše silnice musí bezpodmínečně být pro všechny uživatele bezpečné a všichni musí také dbát v silničním provozu potřebné kázně. Nemůže být nikomu lhostejno, jaká je statistika nehod při dopravě na silnicích. Věcné škody při nehodách na veřejných silnicích jdou každoročně do stamilionů. Ztracené lidské životy nelze žádnými hodnotami nahradit a ztráty při lehkých a těžkých úrazech rušivě zasahují do našeho hospodářství, neboť nepříznivě ovlivňují počet pracovních směn zaměstnanců. V silniční dopravě za 10 měsíců r. 1949, pokud máme statistiku po ruce, došlo na území republiky k 13.951 nehodě. Z toho za účasti motorových vozidel k 10.879. Při těchto nehodách byly usmrceny 892 osoby, těžce zraněny 4.863, lehce zraněny 8.282. Zničených motorových vozidel bylo 323, poškozených 12.629. Nehody v 11.666 případech zavinili řidiči motorových vozidel. Průměrně za období prvních 10 měsíců r. 1949 přišlo o život 89 osob, těžce bylo zraněno 486, lehce 828 měsíčně. Za toto období byla zničena 32 motorová vozidla, poškozena 1.963. Ostatních dopravních prostředků poškozeno 191 mimo další věcné škody v počtu 225.

Vykřičníkem při dopravních nehodách jsou nehody zaviněné osobami opilými. Bude třeba, by při zjištěném opilství řidičů, i když nezaviní nehodu, bylo postupováno podle platných nařízení velmi přísně. (Potlesk.)

Jako varovný příklad v tomto směru je statistika Prahy za r. 1949. Zjištěných 115 opilých řidičů usmrtilo 9 osob a zranilo těžce 43 a lehce 72 osoby.

Počet nehod od r. 1947 jeví klesající tendenci, ale následky nehod naopak tendenci stoupající, to znamená, že přibývá nehod těžkých. Ústavně-právní výbor se usnesl na některých doporučeních pro ústřední úřady, která mají za účel zvýšit dopravní bezpečnost. Uvedená data musí být pro všechny uživatele veřejných silnic výstražným znamením. Sebelepší zákon ani nařízení samo o sobě nedokáže nehody odstranit, ale záleží na každém jednotlivci. K snížení počtu nehod bude směřovat i výchova ke kázni v silničním provozu podle § 6 navrhovaného zákona. Podle tohoto ustanovení může být bez újmy trestních opatření vychováván ke kázni povinným školením o pravidlech vydaných pro silniční provoz ten, kdo těchto pravidel nedbá. Dosavadní praxe se v tomto směru osvědčila a působila příznivě k utužení kázně na silnicích.

Bude nutno, aby se stoupajícím silničním provozem, ba daleko rychleji stoupala preventivní opatření k zvýšení bezpečnosti. Nesmíme se spokojit jen s "týdny bezpečnosti", i když jsou pro bezpečnost provozu značným přínosem, ale musíme se pečlivě starat o výchovu občanstva při všech vhodných příležitostech. Zvláštní pozornost nutno věnovat žactvu na školách při hodině občanské výchovy. K propagaci bezpečnosti můžeme rovněž používat diapositivů ve státních kinech a proslovů místním rozhlasem. Denní tisk a zvláště pak časopis jednotné organisace československých motoristů musí soustavně vychovávat občany k dopravní kázni. I masové organisace, jako na př. hasičstvo a Sokol, mohou přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnici.

Rovněž dobrý stav vozovek, silničních značek a správné jejich umístění, včasná opatření za nepříznivého počasí, zejména při náledí, budou přispívat k tomu, aby bezpečnost našich silnic byla pokud možno nejdokonalejší. Rovněž technická způsobilost vozidel podle § 13 navrhovaného zákona má zaručovat vedle hospodárnosti také bezpečnost provozu.

Důležitým ustanovením předložené osnovy zákona je § 14, jednající o pojištění osoby odpovědné za provoz.

Nová úprava pojištění zákonné odpovědnosti držitelů motorových vozidel zavádí tyto podstatné novinky:

1. Pojistný poměr je sjednáván samým zákonem pro každého držitele motorového vozidla, které je v provozu na území Československé republiky.

2. Ručení za škody na životě a zdraví lidí je neomezené.

3. Nároky poškozených osob jsou zajištěny v plné výši v případě, kdy osoba odpovědná za škodu způsobenou motorovým vozidlem zůstala nezjištěna.

4. Z pojistné povinnosti není výjimek, je všeobecná.

Konstrukce tohoto pojištění byla vybudována na základech, které podává znárodněné pojišťovnictví. Jeho koncentrace v Československé pojišťovně, n. p., umožní učinit z tohoto pojištění nástroj sociální služby a prostřednictvím škodové zábrany a úrazové zábrany nástroj ke zmenšení lidské bídy a útrap a národohospodářských škod a tím nástroj pokroku. Provoz pojištění bude krajně hospodárný, proto bylo rozhodnuto, že pojišťovna převezme i pro stát funkci likvidace škod souvisejících s provozem jeho motorových vozidel.

Směrnicí, jakým způsobem zaměřit nový způsob pojišťování, byly z části také staré chyby, do kterých upadlo dřívější pojišťovnictví při provádění tohoto pojištění. Většinou vyplývaly z malosti našeho pojišťovnictví, trpícího velikou roztříštěností, zejména však z jeho kapitalistického kořistnictví. Dřívější zákon se musel přizpůsobit skutečnosti omezeného ručení pojišťoven, které byly ochotny přijímat risika jen do takové výše, která jim zaručovala nejbezpečnější zisk.

Okolnosti, že pojištění zákonné odpovědnosti z provozu motorových vozidel bylo v dřívějších poměrech povinné, nebylo využito ani ke zlepšení pojišťovací služby pojistníkům, ani k dostatečné ochraně obětí automobilových nehod, ani k zhospodárnění tohoto druhu pojištění. Naopak, pojišťovny těžily zisky z tohoto povinného druhu pojištění stejným způsobem jako z pojištění dobrovolných, ba dokonce svěřily sjednávání těchto pojištění získávací službě za neúměrně vysokou provisi. Následkem toho byl podíl pojistného, připadající na režii, příliš vysoký.

Nový způsob, kterým bude odpovědnostní pojištění motoristů organisováno, bude mít řadu předností, zejména:

1. Provoz tohoto pojištění se radikálně zjednodušuje a zlevňuje tím, že se odstraňuje proces získávací, sepisování návrhu na pojištění, vyhotovování a doručování pojistky; úspora na práci z toho vyplývající činí při dosavadních poměrech nejméně 40 až 50 milionů Kčs.

2. Odstraňuje nutnost kontroly na silnicích, zda pojistná povinnost je dodržována.

3. Odstraňuje dosavadní nespravedlnost, vyplývající z toho, že pojišťovna ručila jen do omezené výše, takže při velikých závažných škodách jednak nebyly zájmy pojistníkovy plně chráněny, jednak oběti nehod nebyly ve svých nárocích dostatečně uspokojovány, a to tím, že pojišťovna hradila škody jen zčásti a náhrady byly na osobě odpovědné za škodu nedobytné.

4. Odstraňuje dosavadní neodůvodněnou diskriminaci poškozených osob podle druhu vozidla, kterým byly zraněny, kdy při úrazu jinak naprosto stejném bylo předepsáno ručení do vyšší částky u vozidel s větším obsahem válců než u vozidel s malým obsahem válců.

5. Nároky osob dopravovaných motorovým vozidlem budou pojišťovány povinně a všeobecně.

6. Ručení pojišťovny se vztahuje na všechny případy, kdy škoda byla způsobena motorovým vozidlem, a to i na ty, kdy vozidlo, kterým škoda byla způsobena, nebo osoba za jeho provoz odpovědná nemohly být vypátrány.

7. Likvidování škod na jediném místě zaručuje stejně spravedlivý postup při všech nehodách, spolehlivé zjišťování příčin škod a zejména jejich správné hodnocení po stránce hospodářské.

8. Všeobecná pojistná povinnost umožní účelně organisovat škodovou zábranu a správně ji zaměřit s hlediska hospodářské závažnosti škod. Rovněž umožní rozvrhnout spravedlivě náklad na škodovou zábranu, a to jednak na všechna vozidla nositelů nebezpečí, jednak úměrně tomuto nebezpečí.

9. Vyřeší také dosud otevřenou otázku pojištění motorových vozidel přijíždějících z ciziny.

Škodová zábrana je kategorickým příkazem dneška. Je nemyslitelné, aby socialistické hospodářství jakožto nejúčelněji organisovaný hospodářský systém nechával škodní stránku provozu motorových vozidel svému vývoji.

Významná je zvláště jedna okolnost, kterou je třeba vyzdvihnout v této souvislosti, a to, že po prvé v dějinách naší státní správy stát pojišťuje svůj hospodářský zájem u smluvní pojišťovny. Rozhodnutí o tom, že také stát bude pojišťovat svá motorová vozidla, bylo učiněno za tím účelem, aby se umožnilo rozšířit ručení pojišťovny i na škody, způsobené motoristy, kteří po činu ujeli a nebyli vypátráni, aby toto pojištění mohlo platit ze zákona a aby byly opatřeny předpoklady pro jeho jednoduché a levné provádění.

Z téhož důvodu nebyly učiněny z tohoto pojištění ani žádné jiné výjimky, ani na příklad pro bývalé státní podniky, zejména pro Čs. automobilovou dopravu, n. p., ani pro Čs. pošty, n. p. Pro stát a pro uvedené národní podniky bude mít toto opatření výhodu, že se jejich činnosti odlehčí, že budou mít záruku, že likvidace škod způsobených jejich motorovými vozidly bude provedena objektivně, že budou mít nepřímý prospěch z výsledků škodové zábrany, která se řečeným soustředěním značně usnadní; nejcennější však přínos pro ně znamená, že usnadní kalkulaci a plánování. Neplánovatelná vydání na náhrady škod, způsobených motorovými vozidly, se při pojištění změní v pevné, předem známé náklady na pojistné. To umožní zavésti do těchto podniků hospodaření podle rozpočtu.

Pojistné se proti jeho dosavadní výši pravděpodobně o něco zvýší se zřetelem k tomu, že pojišťovna bude ručit též za nároky osob dopravovaných motorovými vozidly, a se zřetelem k tomu, že se její ručení zvýší na neomezenou výši, pokud jde o nároky ze škod na lidském zdraví nebo na životě. Celkové zatížení motorismu se tím nijak nezmění, neboť motoristé doposud nesli tyto náklady jednak v pojistném, jednak v přímých náhradách škod, za které pojišťovna doposud neručila. Naproti tomu však přijdou k dobru pojistníků úspory na správních nákladech tohoto pojištění, dosažené zjednodušením jeho provozního systému, stejně jako hlavní výhoda pojištění, že část náhrad, pojišťovnou dosud nekrytá a motoristy nesená jednorázově, bude rovnoměrně rozložena na všechny pojistníky formou pojistného.

Při stanovení výše pojistného bude nutno přihlédnout k podstatně příznivějšímu průběhu škodnímu u státních motorových vozidel a u vozidel některých národních podniků, jako např. ČSAD, n. p. Objektivní příčiny tohoto příznivého průběhu škod jsou známy. Je to zejména výběr řidičů psychotechnickými zkouškami, pravidelné poučování a kontrola, jakož i soustavná péče o dobrý stav vozidel.

Lze očekávat, že po provedení navrhovaného zákona bude naše odpovědnostní pojištění motoristů jedním z nejlepších na celém světě. Československá pojišťovna, n. p., jsouc si vědoma odpovědnosti, vyplývající z jejího poslání sloužit pracujícímu lidu, musí se přičinit, aby sloužila pružně, rychle a správně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP