Provoz na silnicích se rychle přizpůsobuje
potřebám našeho hospodářství
a při přímo dynamickém rozvoji motorismu
nemohou vyhovovat předpisy z let sedmdesátých
a devadesátých minulého století, kdy
motorová vozidla byla věcí téměř
neznámou. Rozvoj silniční dopravy podle pětiletého
plánu bude stále stupňován a v r.
1953 dosáhneme v nákladní dopravě
výkonu vyššího o 39% a v osobní
přepravě o 35% proti roku 1948, to znamená
čilejší provoz na silnicích, který
však musí zaručovat také dopravu rychlou
a bezpečnou nejen pro přepravované osoby,
nýbrž i pro zboží.
Kombinace dopravy železniční s dopravou silniční,
tak zvaná radiální přeprava, bude
ovlivňovat provoz na silnicích tendencí stoupající.
Prudký vzestup v silničním provozu je vyvolán
zejména v dopravě osob do práce a z práce.
Této dopravě je nyní věnována
obzvláštní péče a pozornost.
Jinak tomu bylo dříve. Kapitalistickému systému
nezáleželo na tom, jak se dělník dostane
ze svého bydliště do práce a z práce,
kolik volného času cestou ztratí a jak se
vyčerpá. Proto také tato doprava byla potlačována.
Honba za ziskem u soukromých podnikatelů hromadné
autobusové dopravy často znemožňovala
používání této dopravy dělníkům,
neboť nemohli z hladových mezd bez ohrožení
životní existence jízdu autobusy zaplatit.
Proto se často dělníci trmáceli desítky
kilometrů za každého počasí na
kolech s nezbytnou bančičkou černého
odvaru cikorky nebo chodili v některých případech
až 4 hodiny cesty do práce a z práce pěšky,
ať pálilo slunce či pršelo nebo mrzlo
a padal sníh. Byly to cesty vyčerpávající,
cesty utrpení, neboť dělníci byli polohladoví,
chatrně oblečeni a obuti. Dnes v naší
lidově demokratické republice, kdy soukromí
podnikatelé byli z této dopravy úplně
vytlačeni a doprava je svěřena výhradně
ČSAD, n. p., vidíme, jak tato doprava nejen co do
hustoty, ale také co do pohodlí a bezpečnosti
i pravidelnosti doznala nebývalého rozmachu. Stačí,
abychom se podívali na mapu autobusové dopravy z
doby prvé republiky a nyní a ihned poznáme
obrovský rozdíl.
Účelně uspořádaná doprava
nám pomáhá získávat nové
pracovní síly z oblastí, kde se dosud pracovní
reservy vyskytují, a začlenit je do práce
na výstavbě republiky. Síť autobusových
linek a spojů stále houstne, kvalita vozového
parku se zlepšuje a obé má příznivý
vliv na jejich používání. Mimo prvořadý
úkol dopravy pracujících do zaměstnání
plní ČSAD, n. p., i svůj plán spojů
z míst odlehlých a bez železničního
spojení nebo se spojením zdlouhavým do hospodářských
středisek, zejména však do krajských
měst, která po uzákonění krajského
zřízení nabývají stále
více významu a stávají se středisky
hospodářského i kulturního života
kraje.
ČSAD, n. p., plní své obtížné
úkoly úspěšně, což je patrno
z plánu za léta předchozí i za letošní
rok. Za duben t. r. splněn plán v počtu přepravených
osob na 109.9%, osobových km 105.7%, ujetých km
104.5%. Také v přepravě nákladu dosahuje
ČSAD plnění plánu stále nad
100%. Plán v této přepravě byl splněn
za měsíc duben ve váze přepraveného
zboží na 143.9%, v tkm na 113.7% a ujetých
km na 119.7%.
Tato čísla znamenají současně
stále stoupající provoz na silnicích
a je pochopitelné, že s dřívějšími
ustanoveními nelze dále vystačit. Rovněž
rozvojem jednotných zemědělských družstev
a vybudováním státních strojních
stanic jakožto mocných pák zemědělského
pokroku a používáním motorů při
nových formách zemědělské výroby
stoupne silniční provoz o značný počet
traktorů jakožto základních jednotek
pro zprůmyslnění zemědělství.
Motorismus se stává čím dále
tím více činitelem, který ovládá
silnice. Proto stát věnuje zvláštní
pozornost zdokonalení a zhospodárnění
provozu a současně také zlidovění
motorismu, jak o tom mluví § 10 navrhované
osnovy. Stát také stanoví zásady ideové
a charakterové výchovy řidičů
a bude pečovat o účelnost a hospodárnost
typů motorových vozidel a podporovat zájem
pracujícího lidu a motorismu. Zvláštní
péči věnuje stát výchově
řidičů. K jejímu provádění
určuje jednotnou celostátní organisaci československých
motoristů a tím je definitivně vzat výcvik
řidičů z rukou soukromníků,
kteří spíše sledovali soukromý
zájem výdělečný, než zájem
veřejnosti, t. j. odpovědný a řádný
výcvik řidičů. Jest známo,
jak často u různých soukromých autoškol
šlo hlavně o vysoký honorář i
bez patřičného praktického a theoretického
výcviku řidiče. Takto vyučení
řidiči se pak stávají postrachem ostatních
uživatelů veřejných silnic.
Organisační řád učilišť
jednotné celostátní organisace československých
motoristů vydá na její návrh ministerstvo
dopravy. Tím se zaručuje přímá
účast motoristů na jeho vypracování
a poskytuje se záruka účelného řádu
i dobrého výcviku. Mimo tato učiliště
budou moci odborné školy směru automobilního,
dopravního a strojnického provádět
výcvik žáků v řízení
motorových vozidel. Zemědělské traktoristy
bude moci školit Ústředí pro hospodaření
zemědělskými výrobky.
Se stále se zvyšující životní
úrovní pracujícího lidu, dělníků
a rolníků, bude stoupat užívání
motorových vozidel. Motorismus se stává pro
mnoho dělníků a rolníků denní
potřebou. Dnes, kdy jsou patrny na všech úsecích
výsledky plnění pětiletého
plánu, přestávají být zejména
motorky vzácností. V této době již
stovky našich úderníků používají
své motorky nejen na cestu do práce a z práce,
ale také za osvěžením a poznáváním
krás naší vlasti. Můžeme říci,
že počet užívaných motorek je charakteristickým
znakem zvyšované životní úrovně
dělníků i drobných a středních
rolníků. Naše mzdová politika - odměna
podle vykonané práce - a cenová politika
ve prospěch drobných a středních rolníků
umožňuje jim, aby se bez újmy ostatních
životních potřeb stávali majiteli motorek.
Hlavně je to naše mládež obého
pohlaví, která je obdivovatelem a také provozovatelem
motorismu. Naše lidově demokratické zřízení
dává jí možnost užít dosyta
tohoto sportu. Mládež se podílí aktivně
na budovatelském úsilí výstavby a
přestavby našeho průmyslu i zemědělství
a má proto plné právo výsledků
své práce užívat. Jaký je to
rozdíl mezi dneškem a obdobím prvé republiky.
Tehdá mládež měla hladové mzdy,
za stejný výkon nižší plat, bezplatné
dlouhodobé praktikování, nezaměstnanost
a s tím souvisící doprovodné zjevy,
hlad a bídu.
Dnes naše ústava zajišťuje právo
na práci a tím právo na opravdový
život. Mládež to ví a váží
si toho a proto pracuje s radostí a často v prvých
řadách plní budovatelské úkoly.
Údernictví mladých, výstavba trati
mládeže, socialistické soutěžení,
plnění a překročování
plánu, zpevňování norem, akce "mládež
hospodářem závodu" nás přesvědčují,
že nám roste mládež nová, kterou
po práci láká také motorismus a proč
ne? Vždyť ruce našich dělníků
v továrnách umějí vyrábět
tak krásné výkonné a spolehlivé
motorky i auta, které jsou oblíbeny na celém
světě a neznají téměř
konkurence. To je také jedna z příčin,
že rozvoj motorismu jde u nás tak rychle vpřed.
Při stoupajícím motorovém provozu
věnuje stát obzvláštní pozornost
bezpečnosti. Naše silnice musí bezpodmínečně
být pro všechny uživatele bezpečné
a všichni musí také dbát v silničním
provozu potřebné kázně. Nemůže
být nikomu lhostejno, jaká je statistika nehod při
dopravě na silnicích. Věcné škody
při nehodách na veřejných silnicích
jdou každoročně do stamilionů. Ztracené
lidské životy nelze žádnými hodnotami
nahradit a ztráty při lehkých a těžkých
úrazech rušivě zasahují do našeho
hospodářství, neboť nepříznivě
ovlivňují počet pracovních směn
zaměstnanců. V silniční dopravě
za 10 měsíců r. 1949, pokud máme statistiku
po ruce, došlo na území republiky k 13.951
nehodě. Z toho za účasti motorových
vozidel k 10.879. Při těchto nehodách byly
usmrceny 892 osoby, těžce zraněny 4.863, lehce
zraněny 8.282. Zničených motorových
vozidel bylo 323, poškozených 12.629. Nehody v 11.666
případech zavinili řidiči motorových
vozidel. Průměrně za období prvních
10 měsíců r. 1949 přišlo o život
89 osob, těžce bylo zraněno 486, lehce 828
měsíčně. Za toto období byla
zničena 32 motorová vozidla, poškozena 1.963.
Ostatních dopravních prostředků poškozeno
191 mimo další věcné škody v počtu
225.
Vykřičníkem při dopravních
nehodách jsou nehody zaviněné osobami opilými.
Bude třeba, by při zjištěném
opilství řidičů, i když nezaviní
nehodu, bylo postupováno podle platných nařízení
velmi přísně. (Potlesk.)
Jako varovný příklad v tomto směru
je statistika Prahy za r. 1949. Zjištěných
115 opilých řidičů usmrtilo 9 osob
a zranilo těžce 43 a lehce 72 osoby.
Počet nehod od r. 1947 jeví klesající
tendenci, ale následky nehod naopak tendenci stoupající,
to znamená, že přibývá nehod
těžkých. Ústavně-právní
výbor se usnesl na některých doporučeních
pro ústřední úřady, která
mají za účel zvýšit dopravní
bezpečnost. Uvedená data musí být
pro všechny uživatele veřejných silnic
výstražným znamením. Sebelepší
zákon ani nařízení samo o sobě
nedokáže nehody odstranit, ale záleží
na každém jednotlivci. K snížení
počtu nehod bude směřovat i výchova
ke kázni v silničním provozu podle §
6 navrhovaného zákona. Podle tohoto ustanovení
může být bez újmy trestních opatření
vychováván ke kázni povinným školením
o pravidlech vydaných pro silniční provoz
ten, kdo těchto pravidel nedbá. Dosavadní
praxe se v tomto směru osvědčila a působila
příznivě k utužení kázně
na silnicích.
Bude nutno, aby se stoupajícím silničním
provozem, ba daleko rychleji stoupala preventivní opatření
k zvýšení bezpečnosti. Nesmíme
se spokojit jen s "týdny bezpečnosti",
i když jsou pro bezpečnost provozu značným
přínosem, ale musíme se pečlivě
starat o výchovu občanstva při všech
vhodných příležitostech. Zvláštní
pozornost nutno věnovat žactvu na školách
při hodině občanské výchovy.
K propagaci bezpečnosti můžeme rovněž
používat diapositivů ve státních
kinech a proslovů místním rozhlasem. Denní
tisk a zvláště pak časopis jednotné
organisace československých motoristů musí
soustavně vychovávat občany k dopravní
kázni. I masové organisace, jako na př. hasičstvo
a Sokol, mohou přispět ke zvýšení
bezpečnosti na silnici.
Rovněž dobrý stav vozovek, silničních
značek a správné jejich umístění,
včasná opatření za nepříznivého
počasí, zejména při náledí,
budou přispívat k tomu, aby bezpečnost našich
silnic byla pokud možno nejdokonalejší. Rovněž
technická způsobilost vozidel podle § 13 navrhovaného
zákona má zaručovat vedle hospodárnosti
také bezpečnost provozu.
Důležitým ustanovením předložené
osnovy zákona je § 14, jednající o pojištění
osoby odpovědné za provoz.
Nová úprava pojištění zákonné
odpovědnosti držitelů motorových vozidel
zavádí tyto podstatné novinky:
1. Pojistný poměr je sjednáván samým
zákonem pro každého držitele motorového
vozidla, které je v provozu na území Československé
republiky.
2. Ručení za škody na životě a
zdraví lidí je neomezené.
3. Nároky poškozených osob jsou zajištěny
v plné výši v případě,
kdy osoba odpovědná za škodu způsobenou
motorovým vozidlem zůstala nezjištěna.
4. Z pojistné povinnosti není výjimek, je
všeobecná.
Konstrukce tohoto pojištění byla vybudována
na základech, které podává znárodněné
pojišťovnictví. Jeho koncentrace v Československé
pojišťovně, n. p., umožní učinit
z tohoto pojištění nástroj sociální
služby a prostřednictvím škodové
zábrany a úrazové zábrany nástroj
ke zmenšení lidské bídy a útrap
a národohospodářských škod a
tím nástroj pokroku. Provoz pojištění
bude krajně hospodárný, proto bylo rozhodnuto,
že pojišťovna převezme i pro stát
funkci likvidace škod souvisejících s provozem
jeho motorových vozidel.
Směrnicí, jakým způsobem zaměřit
nový způsob pojišťování,
byly z části také staré chyby, do
kterých upadlo dřívější
pojišťovnictví při provádění
tohoto pojištění. Většinou vyplývaly
z malosti našeho pojišťovnictví, trpícího
velikou roztříštěností, zejména
však z jeho kapitalistického kořistnictví.
Dřívější zákon se musel
přizpůsobit skutečnosti omezeného
ručení pojišťoven, které byly ochotny
přijímat risika jen do takové výše,
která jim zaručovala nejbezpečnější
zisk.
Okolnosti, že pojištění zákonné
odpovědnosti z provozu motorových vozidel bylo v
dřívějších poměrech povinné,
nebylo využito ani ke zlepšení pojišťovací
služby pojistníkům, ani k dostatečné
ochraně obětí automobilových nehod,
ani k zhospodárnění tohoto druhu pojištění.
Naopak, pojišťovny těžily zisky z tohoto
povinného druhu pojištění stejným
způsobem jako z pojištění dobrovolných,
ba dokonce svěřily sjednávání
těchto pojištění získávací
službě za neúměrně vysokou provisi.
Následkem toho byl podíl pojistného, připadající
na režii, příliš vysoký.
Nový způsob, kterým bude odpovědnostní
pojištění motoristů organisováno,
bude mít řadu předností, zejména:
1. Provoz tohoto pojištění se radikálně
zjednodušuje a zlevňuje tím, že se odstraňuje
proces získávací, sepisování
návrhu na pojištění, vyhotovování
a doručování pojistky; úspora na práci
z toho vyplývající činí při
dosavadních poměrech nejméně 40 až
50 milionů Kčs.
2. Odstraňuje nutnost kontroly na silnicích, zda
pojistná povinnost je dodržována.
3. Odstraňuje dosavadní nespravedlnost, vyplývající
z toho, že pojišťovna ručila jen do omezené
výše, takže při velikých závažných
škodách jednak nebyly zájmy pojistníkovy
plně chráněny, jednak oběti nehod
nebyly ve svých nárocích dostatečně
uspokojovány, a to tím, že pojišťovna
hradila škody jen zčásti a náhrady byly
na osobě odpovědné za škodu nedobytné.
4. Odstraňuje dosavadní neodůvodněnou
diskriminaci poškozených osob podle druhu vozidla,
kterým byly zraněny, kdy při úrazu
jinak naprosto stejném bylo předepsáno ručení
do vyšší částky u vozidel s větším
obsahem válců než u vozidel s malým
obsahem válců.
5. Nároky osob dopravovaných motorovým vozidlem
budou pojišťovány povinně a všeobecně.
6. Ručení pojišťovny se vztahuje na všechny
případy, kdy škoda byla způsobena motorovým
vozidlem, a to i na ty, kdy vozidlo, kterým škoda
byla způsobena, nebo osoba za jeho provoz odpovědná
nemohly být vypátrány.
7. Likvidování škod na jediném místě
zaručuje stejně spravedlivý postup při
všech nehodách, spolehlivé zjišťování
příčin škod a zejména jejich
správné hodnocení po stránce hospodářské.
8. Všeobecná pojistná povinnost umožní
účelně organisovat škodovou zábranu
a správně ji zaměřit s hlediska hospodářské
závažnosti škod. Rovněž umožní
rozvrhnout spravedlivě náklad na škodovou zábranu,
a to jednak na všechna vozidla nositelů nebezpečí,
jednak úměrně tomuto nebezpečí.
9. Vyřeší také dosud otevřenou
otázku pojištění motorových vozidel
přijíždějících z ciziny.
Škodová zábrana je kategorickým příkazem
dneška. Je nemyslitelné, aby socialistické
hospodářství jakožto nejúčelněji
organisovaný hospodářský systém
nechával škodní stránku provozu motorových
vozidel svému vývoji.
Významná je zvláště jedna okolnost,
kterou je třeba vyzdvihnout v této souvislosti,
a to, že po prvé v dějinách naší
státní správy stát pojišťuje
svůj hospodářský zájem u smluvní
pojišťovny. Rozhodnutí o tom, že také
stát bude pojišťovat svá motorová
vozidla, bylo učiněno za tím účelem,
aby se umožnilo rozšířit ručení
pojišťovny i na škody, způsobené
motoristy, kteří po činu ujeli a nebyli vypátráni,
aby toto pojištění mohlo platit ze zákona
a aby byly opatřeny předpoklady pro jeho jednoduché
a levné provádění.
Z téhož důvodu nebyly učiněny
z tohoto pojištění ani žádné
jiné výjimky, ani na příklad pro bývalé
státní podniky, zejména pro Čs. automobilovou
dopravu, n. p., ani pro Čs. pošty, n. p. Pro stát
a pro uvedené národní podniky bude mít
toto opatření výhodu, že se jejich činnosti
odlehčí, že budou mít záruku,
že likvidace škod způsobených jejich motorovými
vozidly bude provedena objektivně, že budou mít
nepřímý prospěch z výsledků
škodové zábrany, která se řečeným
soustředěním značně usnadní;
nejcennější však přínos
pro ně znamená, že usnadní kalkulaci
a plánování. Neplánovatelná
vydání na náhrady škod, způsobených
motorovými vozidly, se při pojištění
změní v pevné, předem známé
náklady na pojistné. To umožní zavésti
do těchto podniků hospodaření podle
rozpočtu.
Pojistné se proti jeho dosavadní výši
pravděpodobně o něco zvýší
se zřetelem k tomu, že pojišťovna bude ručit
též za nároky osob dopravovaných motorovými
vozidly, a se zřetelem k tomu, že se její ručení
zvýší na neomezenou výši, pokud
jde o nároky ze škod na lidském zdraví
nebo na životě. Celkové zatížení
motorismu se tím nijak nezmění, neboť
motoristé doposud nesli tyto náklady jednak v pojistném,
jednak v přímých náhradách
škod, za které pojišťovna doposud neručila.
Naproti tomu však přijdou k dobru pojistníků
úspory na správních nákladech tohoto
pojištění, dosažené zjednodušením
jeho provozního systému, stejně jako hlavní
výhoda pojištění, že část
náhrad, pojišťovnou dosud nekrytá a motoristy
nesená jednorázově, bude rovnoměrně
rozložena na všechny pojistníky formou pojistného.
Při stanovení výše pojistného
bude nutno přihlédnout k podstatně příznivějšímu
průběhu škodnímu u státních
motorových vozidel a u vozidel některých
národních podniků, jako např. ČSAD,
n. p. Objektivní příčiny tohoto příznivého
průběhu škod jsou známy. Je to zejména
výběr řidičů psychotechnickými
zkouškami, pravidelné poučování
a kontrola, jakož i soustavná péče o
dobrý stav vozidel.
Lze očekávat, že po provedení navrhovaného
zákona bude naše odpovědnostní pojištění
motoristů jedním z nejlepších na celém
světě. Československá pojišťovna,
n. p., jsouc si vědoma odpovědnosti, vyplývající
z jejího poslání sloužit pracujícímu
lidu, musí se přičinit, aby sloužila
pružně, rychle a správně.