Středa 12. července 1950

Nejvýznamnější jsou urážky na cti. Všichni víme, čím urážkové spory dříve byly. Stávaly se příliš často advokátskými souboji o útraty řízení a vedly tak spíše k protahování sporu a k posilování nesnášenlivosti, než aby zajistily skutečnou ochranu cti. V lidové demokracii, ve státě socialistického typu, je lidská důstojnost a občanská čest jedním z nejvýznačnějších statků, jemuž se musí dostat skutečné a účinné ochrany. A jsem přesvědčen, že národní výbory se o to postarají. Tento úkol jim umožní splnit nová, jednoduchá a pružná úprava řízení o urážkách na cti, která - jak pevně doufám - přispěje i podstatně k omezení zbytečných, malicherných a z měšťáckých předsudků pramenících urážkových sporů.

Nové trestní zákony nástrojem třídního boje.

Marxismus-leninismus nás učí, že "po první vážné porážce se vrhají všichni svržení vykořisťovatelé, kteří netušili, že budou svrženi, kteří v to nevěřili, ba ani v myšlenkách to nepřipouštěli, s desateronásobnou energií, se zběsilou vášnivostí, se stokrát větší nenávistí do boje za znovudobytí ztraceného ráje". Tato Leninova slova platí plně i o naší reakci, poražené v únoru 1948. Reakce, která emigrovala, i ta, která zůstala, si uvědomuje svůj konec a zuřivě stupňuje svůj odpor nikoliv proto, že se stává silnější, ale proto, že její síly a naděje slábnou. Z politického odpůrce se stal přímý nepřítel pracujícího lidu, spoléhající dnes již jen na válku západních kapitalistů proti Sovětskému svazu a lidovým demokraciím. President republiky nám to při každé příležitosti připomíná a nabádá nás k bdělosti a k ostražitosti. Proto veškeré pokusy reakce musí být ihned v zárodku potlačeny.

Třídní boj se přiostřuje zejména na vesnici. S uplatňováním nových výrobních forem v zemědělství objevují se i nové formy boje se strany venkovských boháčů. Útočí na nové socialistické formy zemědělské výroby, zejména na jednotná zemědělská družstva, která by chtěli zatlačit nebo ovládnout pro své sobecké třídní zájmy. Proti všem škůdcům a rušitelům socialistické výstavby republiky musíme postupovat s veškerou tvrdostí, odhalovat a znemožňovat jejich machinace.

Přísný postup proti těmto nepřátelům usnadní orgánům lidové správy nový trestní zákon správní, který se tak v jejich rukou stane účinným nástrojem vůči nepřátelům lidové demokracie, vůči počínání třídního nepřítele.

Tento politický cíl, vyvěrající ze zásad naší politiky a ze zkušeností diktatury proletariátu v SSSR, náš nový zákon nezastírá, naopak jej již v prvém svém paragrafu slavnostně proklamuje a zdůrazňuje i v dalších ustanoveních zákona. V tom, že tento cíl je schvalován veškerým pracujícím lidem našich národů, jejichž zájmy bude chránit, je i síla nového trestního práva. A v tom je také hluboký a důsledný demokratismus nového práva. Tím se nový trestní zákon správní - podobně jako trestní zákon soudní - podstatně odlišuje od buržoasních trestních zákonů, které sloužily jen zájmům malé vykořisťovatelské menšiny proti převážné většině národa a které tento svůj účel úzkostlivě tajily.

Dělnická třída v boji za dobytí moci, stejně jako když se stane vládnoucí třídou, neskrývá nikdy své záměry a cíle. Proto také třídní charakter nového zákona se výrazně projevuje v obecných ustanoveních o trestech a ve vyšších trestních sazbách na přestupky páchané nepřáteli pracujícího lidu.

Nejvyšší trestní ochrany musí požívat naše lidově demokratické zřízení a socialistická výstavba země. To je také předním zájmem našeho pracujícího lidu. Proto nejvyšší tresty - trest odnětí svobody až na dvě léta a zároveň pokuta do dvojnásobku normální trestní sazby - stanoví trestní zákon správní na přestupky motivované zjevným nepřátelstvím k lidově demokratickému zřízení republiky nebo k její socialistické výstavbě. Avšak i takto potrestané odpůrce našeho nového společenského zřízení, namnoze osoby svedené nebo pobloudilé, chceme vychovat především prací. Dáváme tím najevo, že dnešní společnost je nechce natrvalo vyloučit ze svého středu, naopak, že jim dává příležitost k nápravě a k tomu, aby se mohli opět stát jejími platnými členy.

Tresty na svobodě, ukládané za tyto nejtěžší delikty, budou odpykávány v táborech nucené práce. Zkušenosti, získané při provádění zákona o táborech nucené práce, zejména při převýchově osob do nich dosud zařazovaných, vedou k tomu, aby tato instituce byla ponechána i nadále a zapracována do nových trestních zákonů.

Výchovný charakter nových trestních zákonů.

Rysem socialistického práva je, že každý právní předpis mobilisuje masy pracujících k úspěšnému provádění velikého díla socialistické výstavby země. Tento důležitý úkol má plnit i nový trestní zákon správní i nový trestní řád správní. Proto tyto zákony, zaměřené na ochranu vymožeností lidově demokratické revoluce a na ochranu rozvoje hospodářských i politických základů lidové demokracie, budou učit občany jednak respektovat zájmy našeho pracujícího lidu, jednak nesmiřovat se s těmi, kdož tyto zájmy ohrožují nebo porušují. Nové trestní právo, upevňující hospodářské a politické základy dnešní společnosti, v níž je vylučováno vykořisťování člověka člověkem, vychovává v lidech odpor k vykořisťování a k jakémukoli utlačování člověka, vychovává v občanech ducha opravdového demokratismu, vychovává je v duchu socialistické zákonnosti. Trestní zákon správní, shrnující přehledně poměrně v malém počtu paragrafů skutkové podstaty všech přestupků a stanovící tresty na tyto přestupky, stává se důležitým prostředkem pro politickou výchovu našich občanů.

A má-li nové trestní právo splnit svou mobilisační funkci, musí znalost jeho zásad proniknout do nejširších mas pracujících. Tento cíl sleduje široce založená popularisace nového trestního práva, prováděná zejména v závodech i na veřejných shromážděních. A naši pracující plně chápou význam budování nového právního řádu, jak o tom svědčí četné jejich dopisy a telegramy.

Tak na příklad dělníci brněnské Zbrojovky ve svém telegramu prohlašují:

"Dělníci a úředníci Zbrojovky Brno, závod Jana Švermy, kteří se shromáždili na manifestační schůzi, aby vyslechli referát o nových trestních zákonech, s povděkem přijali na vědomí, že novým zákonodárstvím se zajišťuje stálost a neporušitelnost naší lidově demokratické republiky a jejího hospodářského zřízení. Jsme přesvědčeni, že právě tak jako dosud budou národní výbory plniti své úkoly a že plnění jejich bude snazší, když se jim nyní dostává do rukou nový správní trestní zákon, který bude s naší pomocí dostatečně účinným prostředkem k hájení naší politické a socialistické soustavy."

Okresní akční výbor ve Stříbře píše:

"Zasíláme dík při příležitosti přednášky o novém trestním zákoně, kterou jsme právě vyslechli. Náš pracující lid dostal tak pokrokové socialistické zákony, jak je potřebujeme, abychom v klidu a v bezpečí před rozvratníky a zrádci mohli budovat socialismus a věnovat se své budovatelské práci."

Vysočanský závod Stalingrad telegrafuje:

"My funkcionáři Komunistické strany strany Československa a Revolučního odborového hnutí závodu ČKD. Stalingrad souhlasíme s novým trestním zákonem a žádáme, aby jeho ustanovení byla tvrdě uplatňována především proti škůdcům z řad reakční buržoasie."

Podobných projevů jsme dostali spoustu ze závodů a míst a všechny vyjadřují naprostý souhlas s našimi novými zákony, které tu právě projednáváme. Tyto projevy lidu jsou nám oporou a posilou, a jsou nám i výzvou, abychom nový trestní zákon správní i nadále co nejvíce popularisovali.

Je vděčným a krásným úkolem všech poslanců, legislativních pracovníků i ostatních odborníků z oboru trestního práva, a především pak všech členů a pracovníků v národních výborech, aby co nejdůkladněji seznámili náš pracující lid se zásadami nového trestního práva a vychovávali jej tak k neutuchající ostražitosti a bdělosti. Jen tak získáme záruku, že nové trestní právo splní ve všech směrech očekávání, které v ně klademe, zejména, že přispěje i k vytváření nové občanské morálky.

Důležitým úkolem nového trestního práva správního je vychovávat občany k tomu, aby se oprostili od nejrůznějších přežitků staré kapitalistické společnosti, které se podle zkušeností poměrně dlouho udržují ve vědomí lidí. Projevují se v neúctě k nejrůznějším pravidlům občanského soužití, které si společnost dává, jsou výrazem egoismu, nechuti k čestné práci, ledabylého postoje k ní, nesprávného poměru k společenskému majetku, neúcty k spoluobčanům atd. Musí proto i nové trestní právo přispět k tomu, aby občané byli vychováváni k dobrovolné kázni i úctě ke všem pravidlům socialistického soužití.

V těchto zásadách se projevuje nový poměr k lidu, který k nim může mít jen socialistický stát.

Jak ostře kontrastují tyto methody a zásady nového trestního práva správního od praxe buržoasního státu. Buržoasie nesleduje ve svých zákonech žádný jiný cíl než upevnit jimi svou hospodářskou i politickou moc, držet jimi v porobě vykořisťovanou většinu národa. Buržoasní právo, založené na vykořisťování člověka člověkem a chránící panství vykořisťovatelů, vede lid jen k vlčí morálce kapitalismu.

Naproti tomu výchovný význam nového trestního práva správního se zračí i v účelu trestu, který se proti buržoasnímu systému od základu mění. Trest není již oplatou za spáchaný přestupek, ale především prostředkem k dosažení nápravy. Trestem má býti provinilec vychován k tomu, aby se naučil zachovávat pravidla socialistického soužití. Místo dřívějších trestů vězení, hrubě porušujících lidskou důstojnost a bránících provinilcům po odpykání trestu v návratu k spořádanému životu, nastupuje dnes při odnětí svobody výchova prací v kolektivu, umožňující potrestanému po propuštění nastoupit řádný život pracujícího člověka a stát se opět platným členem a nikoliv - jako dříve - vyděděncem lidské společnosti.

Již při volbě druhu trestu se musí přihlížet nejen ke všem okolnostem, za nichž byl přestupek spáchán, ale i k osobě vinníkově, zejména k jeho celkovému postoji k budovatelskému úsilí pracujících. Národní výbory musí bedlivě uvážit, které trestní opatření nejspíše povede k nápravě provinilého.

Ve snaze využít všech prostředků k výchově širokých pracujících mas jde nový trestní zákon tak daleko, že připouští za určitých okolností i možnost upustit od potrestání vůbec. Upuštění od potrestání, vázané na vhodné nápravné podmínky, bude v trestním právu správním plnit zároveň i funkci podmíněného ukládání trestu.

Výchovné momenty jsou konečně zvlášť výrazně zdůrazněny i v partiích, týkajících se trestního stíhání mládeže. Poslední sjezd Československého svazu mládeže ukázal, že naše mládež, oddaná lidově demokratickému zřízení, nelekající se překážek a překonávající všechny obtíže, jde v prvních řadách budovatelů socialismu v naší vlasti. Dokazuje to její účast v plnění pětiletého plánu, při rozvíjení socialistického soutěžení a údernického hnutí, její účast na brigádách, na nejdůležitějších úsecích průmyslové výstavby, ukazuje to konečně i velká účast mládeže na velkém díle přestavby naší vesnice k socialismu. Československý lid je hrdý na svou mládež, na budoucnost národa. Proto jí věnuje lidově demokratická republika zvláštní péči, jak to proklamuje i Ústava 9. května v kapitole o právech a povinnostech občanů. Tuto péči mají na zřeteli i trestní zákon a řád správní, které zdůrazňují, že účelem všech opatření proti těm mladistvým, kteří se dostali na scestí, je především vychovat je v řádné pracující občany. Mladiství budou v trestním řízení správním požívat řadu úlev a výhod, které vesměs sledují výchovné tendence. Vylučuje tedy nové trestní právo správní jakékoliv mechanické posuzování trestných činů mládeže, jak tomu bývá v měšťácké společnosti, kde mládež zpravidla podléhá témuž režimu, jako dospělí.

Nové trestní řízení správní.

A nyní ještě několik slov o novém trestním řízení správním, které s hmotným trestním právem tvoří celek. Bez nové a dnešní etapě vývoje k socialismu vyhovující úpravy řízení minul by se nový trestní zákon správní svým cílem. Splnění úkolů nového trestního zákona nemohou zajistit zastaralé, kusé a protilidové předpisy o řízení, které jsme rovněž zdědili z kapitalistické éry a které umožňovaly buržoasii úplnou libovůli při potlačování proletariátu.

Přebudování celé naší veřejné správy a její zlidovění nutně vyžaduje nových předpisů o řízení. Nové předpisy musí zajistit, aby orgány lidové správy mohly činy namířené proti lidově demokratické republice a proti jejím politickým a hospodářským základům i činy jakkoli jinak rušící budovatelské úsilí pracujícího lidu rychle, spolehlivě a spravedlivě, v duchu socialistické zákonnosti trestat a zajistit tak splnění politických cílů trestního zákona správního. Přitom musí orgány lidové správy postupovat, jak jim to ukládá již Ústava 9. května, v těsné součinnosti s pracujícím lidem. Musí dbát také toho, aby i trestní řízení vychovávalo k plnění občanských povinností při budování socialismu, k bdělosti a ostražitosti před třídním nepřítelem i k nové, socialistické morálce. Na těchto nejdůležitějších zásadách je vybudován nový trestní řád správní.

V souladu s ústavou a se změnami nastalými ve struktuře veřejné správy svěřuje se veškerá trestní pravomoc, pokud není vyhrazena soudům, orgánům lidové správy. Jinými orgánem veřejné správy nebude již trestní pravomoc náležet. Je to jen důsledným provedením zásady, že národní výbory jsou orgány státní moci a orgány veřejné správy ve všech jejich oborech.

Tříštění nebo dělení působnosti v trestních věcech mezi další orgány by jen zbytečně komplikovalo výkon trestní pravomoci správní a umožňovalo by reakci těžit z kompetenční roztříštěnosti a z případných sporů, k nimž by tato roztříštěnost mohla vést.

V souhlase s další zásadou Ústavy 9. května, aby veřejná správa byla co nejúčelněji decentralisována a tak co nejvíce přiblížena k lidu, bude proti dosavadnímu stavu podstatně rozšířena trestní pravomoc místních národních výborů. Právo stíhat a trestat přestupky bude na ně přenášeno postupně, jak to dovolí pokračující výstavba místních národních výborů.

Jsem přesvědčen, že rozšiřování trestní pravomoci místních národních výborů přispěje k podstatnému zjednodušení, urychlení a zlevnění naší veřejné správy. Táž hlediska budou rozhodovat při dělení trestní pravomoci u národních výborů mezi referenty a mezi tříčlennou trestní komisí, která bude projednávat jen těžší trestní případy. K podstatnému urychlení a zjednodušení řízení přispěje konečně i rozšíření blokového a t. zv. příkazního řízení pro jednodušší případy trestní.

Zachovávání socialistické zákonnosti.

Jak jsem již naznačil, jsou oba trestní zákony velmi pružné. Přitom je dbáno jednak toho, aby se staly pokud možno jasnou směrnicí pro praxi národních výborů, na druhé straně aby však nespoutávaly jejich iniciativu. To umožní orgánům lidové správy rychle přizpůsobovat trestní praxi stále se měnícím požadavkům vývoje a vyloučí nebezpečí, že ustanovení obou zákonů budou při našem rychlém postupu k socialismu příliš brzo překonána. Avšak ani při této metodě nelze ve všech směrech předvídat, jaké nové úkoly budou postaveny před naši lidovou správu a zda nové zákony splní svůj úkol i při jejich provádění. V takovém případě je zde plná možnost nové trestní zákony podle potřeby doplnit a přizpůsobit novým potřebám naší cesty k socialismu.

Pružná ustanovení nových zákonů vyloučí možnost rozhodování jen podle strohé litery zákona, t. j. rozhodování bez zřetele na cíle, pro které tyto zákony byly vydány. Naopak při používání zákonů je nutno míti stále před sebou naši cestu k socialismu a být si vědom toho, jak důležitým a mocným pomocníkem k tomu tyto zákony jsou. Jde o zákony vyšlé z vůle pracujícího lidu, tvořící další základy socialistického právního řádu, a v souladu se zájmy tohoto lidu musí být aplikovány. Proto musíme trvat na jejich důsledném a nekompromisním provádění, aby splnily svoje poslání a naděje, které k nim náš pracující lid chová. Požadavek důsledného uplatnění principu socialistické zákonnosti, který přispěje k dalšímu upevňování našeho lidově demokratického zřízení a bude výchovně působit na široké masy pracujícího lidu, staví však i naše kádry, volené funkcionáře i zaměstnance lidové správy před velké úkoly, neboť jejich odpovědnost je větší než kdykoliv předtím. Nové zákony jim svěřují ochranu lidově demokratického právního řádu republiky i její socialistické výstavby, ochranu zájmů pracujícího lidu i péči o práva a zájmy jednotlivců. K tomu, aby mohly vždy v přesném souladu se zákonem a tedy spravedlivě rozhodovat o každém trestním případě, je třeba vysoké politické průpravy i náležité odborné kvalifikace. Jsme si vědomi toho, že v těchto směrech se vyskytuje ještě mnoho nedostatků, které musíme co nejrychleji odstranit. Vás, páni poslanci, kteří jste v stálém styku s našimi národními výbory, prosím, abyste nám při tom pomohli.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP