Paní a pánové, otázka kvality zdravotnické
práce je zajisté také otázkou odborné
úrovně zdravotnických pracovníků.
Samozřejmě první podmínkou této
úrovně je úroveň lékařské
vědy. I lékařská věda musí
být politická, i lékařská věda
má třídní charakter. Je třeba
ji přitáhnout k životu, přiblížit
kliniky a výzkumné ústavy k problémům
dne, dát jim k řešení právě
ty otázky, které jsou důležité
s hlediska zdravotní péče a široké
masy. A zase poučení ze Sovětského
svazu, kde jsou ve výzkumu všech vědeckých
ústavů a klinik právě ty nejrozšířenější
a nejzávažnější choroby: vysoký
krevní tlak, žaludeční vřed,
chřipka.
Ano, paní a pánové, učme i naši
vědu sloužit lidu. Dávejme jí úkoly,
které přináší naléhavá
potřeba dne. A nebude jí to ke škodě,
půjde jí to k duhu. Ovšem, vědě
je také třeba dát, zabezpečit vědecké
pracovníky, vyzbrojit je všestranně materiálně,
zjednat nejpříznivější podmínky
pro jejich práci. Je třeba rozšířit
co nejvíce basi vědecké práce, zavést
vědecké pracovní methody do všech ústavů,
do všech nemocnic a umožnit každému zdravotnickému
pracovníku nejširší účast
na vědeckém bádání. Co však
by to bylo platné, kdyby se na našich klinikách
léčily desítky či stovky lidí
nejmodernějšími methodami, zatím co
statisíce lidí v závodech a na vesnicích
by dostávaly zdravotní péči na úrovni
někdy ze začátku století. Proto je
třeba zajistit, aby se pokroky lékařské
vědy stávaly co nejrychleji majetkem i toho posledního
lékaře a tím dostupnými pro posledního
pacienta na periferii. Úroveň zdravotnictví
ve státě je třeba měřit na
zdravotnických poměrech periferie. Tam se ukazuje,
je-li zdravotnictví skutečně socialistické.
Je třeba zajistit co nejrychleji praktickou aplikaci výsledků
vědeckého badání v masové zdravotnické
práci. Není možno připustit, aby trvalo
léta, než si masa lékařů osvojí
methodu, která znamená jasně záchranu
lidských životů, neboť za tu dobu umírají
stovky a tisíce lidí zbytečně. (Předsednictví
převzal místopředseda David.)
Bude prvořadým úkolem státní
zdravotní správy zajistit na základě
tohoto zákona, aby se zdravotničtí pracovníci
mohli neustále vzdělávat a své vědomosti
pravidelně doplňovat. I v tom nám bude Sovětský
svaz vzorem svojí jedinečnou institucí, ústavy
pro doplňování vzdělání
lékařů a zejména opatřením
přímo epochálního významu,
o povinnosti každého lékaře pracovat
část pracovní doby u nemocničního
lůžka, protože lékař odtržený
od nemocnice, pracující jen v ambulatoriích,
při ordinaci, nutně musí odborně upadat.
Tato opatření zajišťují sovětskému
lékaři stálý odborný růst
a sovětskému lidu léčebnou péči
na úrovni současné lékařské
vědy.
Otázka zabezpečení kvalit zdravotnické
práce je ovšem také otázkou kontroly.
Zde bude dalším úkolem státní
zdravotní správy, aby opírajíc se
o tento zákon vybudovala systém účinné
kontroly, zaměřené na kvalitu léčebné
péče. Dosud nemáme v tomto ohledu žádných
účinných method kontroly. Je sice nesporným
pokrokem kolektivní způsob práce v nemocnicích
a ambulatoriích, který sám o sobě
již představuje určitý druh vzájemné
kontroly spolupracovníků, ale práce soukromých
ordinací uniká dosud jakékoli kontrole.
Veřejnost nebyla až dosud ničím chráněna
před špatnou léčebnou péčí.
Každý si léčil a pečoval o svého
pacienta, jak za vhodné uznal. To byla také jedna
z těch kapitalistických "svobod", které
neuznáváme, o něž nestojíme a
které potíráme. Byla to svoboda léčit
zaostalými, neúčinnými methodami,
léčit nediagnostikovanou chorobu, léčit
špatně. Zdraví a nemoc v socialismu nejsou
soukromé záležitosti. My chceme, aby náš
lid byl léčen dobře, aby se mohl na své
lékaře a zdravotnický personál spolehnout.
Proto nejen že musíme dát našim zdravotníkům
ve svrchované míře možnost vzdělávat
se a zdokonalovat, nýbrž musíme si také
zajistit právo a možnost odborné kontroly jejich
práce. Tento požadavek je ve svrchovaném zájmu
pracujících a bude uvítán všemi
poctivými, vzdělanými lékaři,
protože jeho uskutečnění pomůže
odhalit mezi lékaři všechny ty šarlatány
s doktorátem těžící z důvěřivosti
svých pacientů, kteří předstírají
něco, co nemá s lékařskou vědou
a se svědomím nic společného.
Uskutečnění kontroly povede vzápětí
ke zvýšení odpovědnosti u všech
zdravotnických pracovníků, a ti z nich, kteří
si dosud závažnost své práce neuvědomili,
začnou svědomitěji a bedlivěji vyšetřovat,
léčit a ošetřovat své nemocné,
když budou vědět, že je tu ještě
někdo, kdo bude srovnávat jejich diagnosy, posuzovat
včasnost jejich opatření a kvalitu zákroku,
slovem: práci vynaloženou na záchranu zdraví
a života. A zase sovětská zkušenost nám
ukazuje, že to jde a jak to jde. Ale sebelepší,
sebevzdělanější, sebe obětavější
zdravotníci by nezmohli onen úkol, který
ukládá ústava i pětiletý plán
našemu zdravotnictví: zabezpečit právo
na ochranu zdraví a zajistit péči o ty, kteří
nesou největší tíhu úkolů
5LP, na jejichž úsilí, na jejichž zdraví
závisí jeho splnění - o pracující
v závodech.
Výrok slavného chirurga Pirogova ze zkušenosti
ze Sevastopolského tažení - že je to konec
konců organisace a především organisace,
která rozhoduje o záchraně, o životě
raněných, a ne vynikající, ojedinělé
výkony lékařů - platí pro celé
zdravotnictví za všech okolností.
Na dobré organisaci závisí, dostane-li se
nově vynalezená účinná léčebná
methoda včas do obecné praxe a stane se přístupnou
každému lékaři a každému
nemocnému. Na organisaci závisí, dostane-li
se lékař včas k nemocnému a učiní-li
správné opatření, bude-li je moci
učinit. Na organisaci doslova v nesčetných
případech a každodenně závisí
život.
Sledujete-li statistiky nemocnosti, invalidity a úmrtnosti,
vidíte jasně, že ovlivnění těchto
čísel je zčásti mimo dosah našich
dnešních možností. Je to důsledkem
určitých faktorů biologických, jejichž
postupné zvládnutí, postupné dobytí
je budoucností socialistické mičurinské
a pavlovovské biologie a mediciny. Jsou nemoci a smrti,
kterým nemůžeme dosud zabránit, protože
neznáme jejich příčiny a nemáme
proti nim léku. Jsou také nemoci a smrti, kterým
nemůžeme zabránit, protože nemáme
k tomu dosti prostředků. Ale jsou nemoci, invalidity
a smrti, kterým bychom uměli zabránit, proti
nimž známe a máme lék a ke kterým
přesto dochází. Proč? Protože
prostředky, které máme, ty vzácné,
odborné kádry, přístroje a zařízení,
máme špatně zorganisovány, protože
mrháme prací zdravotnických pracovníků
na jiném místě, zatím co se jí
nedostává v kritických případech
na jiném místě. Necháváme vzácné
technické prostředky nevyužity. Roztříštěnost
našeho zdravotnictví nám znemožňuje
účelné a úplné využití
všech našich zdrojů, které jsou nemalé,
tam, kde je jich třeba, kde je jich především
třeba.
A tak se stává, že nám lidé,
že nám děti, kojenci umírají
zbytečně, doslovně zbytečně,
na naše organisační nedostatky. Bez přehánění:
většině kojeneckých úmrtí
a velkému procentu smrtí v mladším věku
je možno zabránit správnou organisací,
organisačním zabezpečením včasného,
správného léčení, organisačním
zabezpečením včasného rozpoznání
zákeřné, počínající
choroby.
A jsou to právě všechny ty zbytečné
smrti, které nás musí dvojnásobně
bolet a pálit, které nám nesmějí
dát spát, které musí být pro
nás stálou výčitkou a stálou
pobídkou, abychom i v této věci šli
sovětskou cestou, poučili se ze sovětských
velkých a draze vykoupených zkušeností,
za které s celým světem jsme jim zavázáni
nesmírnými díky, abychom dovršili organisační
výstavbu našeho zdravotnictví a organisační
jeho sjednocení, abychom zajistili ochranu zdraví
každému občanu státu a nejlepší,
nejdokonalejší péči nejen ambulantní,
nýbrž i ústavní a sanatorní celého
zdravotnictví našim pracujícím na závodech
v zájmu našeho budovatelského díla,
v zájmu splnění pětiletého
plánu.
Mějte, prosím, stále na paměti, že
každé opominutí, každý omyl, každé
zdržení se platí ve zdravotnictví, právě
tak jako u lůžka nemocného, příliš
vysokou cenou, cenou nenahraditelnou: zdravím, životem.
Ne proto, že je to zájem lékařův
a všech zdravotnických pracovníků, ale
proto, že je to v zájmu dělnické třídy,
v zájmu všech pracujících, v zájmu
zdravého vývoje a šťastné budoucnosti
příštích našich generací,
dovolávám se, paní a pánové,
vaší pomoci. (Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. dr Bláhovi.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Vzdávám
se slova.
Místopředseda David: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 1. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 540)
o pojistné smlouvě (tisk 545).
Zpravodajem je posl. dr Polišenský. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Polišenský: Pane předsedo,
paní a pánové!
Osnova zákona o pojistné smlouvě, která
je dnes předložena sněmovnímu plenu
ke schválení, vyplynula jako speciální
úkol ministerstva spravedlnosti v rámci plánovaných
kodifikačních prací, jejichž výsledky
mají petrifikovat přechod naší republiky
od řádu kapitalistického ke spravedlivějšímu
řádu socialistickému a vytvořit tak
nový lidovědemokratický právní
řád, nové socialistické právo,
které pramení ze společnosti a které,
jsouc svou podstatou třídní, představuje
skutečnou vůli vládnoucí třídy,
obsahově určovanou jejími materiálními
životními podmínkami a povýšenou
na zákon. Není to úkol malý. Za to,
že tento úkol až dosud úspěšně
plníme, vděčíme v prvé řadě
té šťastné skutečnosti, že
máme skvělý vzor v zemi, kde je již
socialismus dobudován a která směle vykročila
vstříc k další vývojové
etapě, komunismu. Bylo proto i při nové úpravě
pojistné smlouvy čerpáno z bohatých
zkušeností sovětského lidu a sovětské
právní vědy, uložených zejména
v návrhu občanského zákoníka
SSSR. Tam totiž obdobná ustanovení, jako přináší
projednávaná osnova, byla pojata přímo
do návrhu občanského zákoníka
- hlava XIII, o smlouvě pojišťovací, článek
533 až 566. V SSSR provádí pojištění
majetku i osob jako pojistitel Hlavní ředitelství
stát. pojištění, stručně
označované Gosstrach.
Nové, moderní zákonné tendence se
projevují také v polské osnově zákona
o pojistné smlouvě ze srpna 1949. Proto i tato osnova
spřáteleného slovanského státu,
nastoupivšího společně s námi
vítěznou cestu k socialismu, byla cennou pomůckou
našich legislativních spolupracovníků
z ministerstva spravedlnosti i ostatních zúčastněných
resortů.
Pochopitelně bylo při vypracování
osnovy přihlíženo také k našemu
dosavadnímu zákonodárství o pojistné
smlouvě a o pojistném právu vůbec.
Z našich starších právních předpisů
byly ovšem převzaty jen některé, všeobecně
uznávané právní instituce, které
nejsou v rozporu s novým, socialistickým pojetím
pojištění jako služby, jejímž
účelem je především obecný
prospěch a která zatlačuje obchodní
hlediska a dává záruku jistoty a reelnosti
styku v oblasti pojištění.
I když připustíme, že důvod vzniku
pojištění je stejný v kapitalismu jako
v socialismu - neboť pojištění je ve své
podstatě projevem ušlechtilé lidské
solidarity a vzniklo ze základní myšlenky,
že majetkovou potřebu, způsobenou nahodilou
událostí, kterou jedinec nemůže uhradit
sám, může snadno uhradit organisovaný
soubor stejně ohrožených jedinců - přece
jen se objevují velmi podstatné, zásadní
rozdíly ve funkci a organisaci pojištění
ve státech kapitalistických a ve státech
spějících k socialismu. Abychom tyto rozdíly
správně vystihli a pochopili, musíme si třebas
jen v kostce všimnout historického vývoje pojištění
aspoň v našich zemích.
Historickým východiskem pojištění
vůbec jsou případy, kdy majetková
potřeba vychází z utrpěné majetkové
škody, nesouc se k jejímu odčinění,
ať naturálnímu, t. j. k obnovení dřívějšího
stavu, ať k náhradnímu, t. j. k zaplacení
peněžní sumy. To je t. zv. pojištění
proti škodě čili škodové. Teprve
později se rozšířilo pojištění
také na úhrady potřeb, určených
abstraktně jistou sumou nebo dávkou peněžní,
tedy na úhradu přejímanou pro případ
úmrtí jisté osoby nebo jejího dožití
se jisté doby, event. též pro případ
úrazu nebo neschopnosti k výdělku. To je
t. zv. pojištění osobní, zvláště
životní. Oba tyto druhy pojištění
jsou kryty širším, jednotným pojmem úhrady
majetkové potřeby, jehož užívá
i projednávaná osnova.
Pojištění bylo již od svých počátků
především oporou malovýroby a obchodu,
tedy vesměs živlů kapitalistických,
a pracujícímu lidu sloužilo jen ve velmi nepatrném
měřítku. V dobách počátků
pojišťovnictví, spadajících ještě
do éry řádu feudálního, bylo
pojišťovnictví organisováno ve vzájemných
pojišťovacích spolcích s charakterem sdružení
převážně zájmových. Při
přechodu od feudalismu ke kapitalismu začaly pojišťovací
obchody provozovat vzájemné pojišťovny,
jejichž činnost byla rozšiřována
již na větší územní celky
a ztrácela charakter zájmový.
V době, kdy kapitalismus přechází
od malovýroby k velkovýrobě, zmocňuje
se provozu pojišťovnictví kapitál finanční
a jsou zakládány velké akciové pojišťovny,
které - provozujíce pojištění
jako t. zv. obchod absolutní ve smyslu obchodního
zákona - stanoví pojistné podmínky
tak, aby docilovaly co největších zisků.
Když pak kapitalismus přechází do nejvyššího
stadia, imperialismu, pronikají na naše území
cizí pojišťovny a objevuje se dalekosáhlý
vliv zahraničního kapitálu a zahraničních
pojišťovacích koncernů, který značně
narušoval náš hospodářský
život.
Důvodová zpráva zachycuje možnost srovnat
stav pojišťovnictví u nás statistickými
daty z r. 1938 a uvádí:
V r. 1938 vyvíjelo na našem území činnost
52 velkých domácích pojišťoven
a 17 velkých pojišťoven cizozemských.
Z úhrnné pojistné částky životních
pojištění koncem r. 1937 ve výši
13.442 mil. Kčs připadalo na domácí
pojišťovny 9.078 mil. Kč, na cizozemské
4.344 mil. Kč. V pojištění proti škodám
a úrazům v r. 1937 připadlo z úhrnu
pojistného ve výši 792 mil. Kč na domácí
pojišťovny 668 mil. Kč, na cizozemské
120 mil. Kč.
Původní smluvní pojistné právo
- které bylo později na rozdíl od veřejnoprávního
pojištění sociálního označováno
jako "soukromé pojišťovací právo"
- se vytváří zprvu bez státních
zásahů. Rakouský občanský zákoník
z r. 1811 se dotýká nahodile jen několika
otázek. Leč ani obchodní zákon z r.
1862, č. 1/1863 ř. z., nezasahuje hlouběji
do pojistného práva a svým ustanovením
čl. 271 č. 3 prohlašuje převzetí
pojištění za pevnou prémii za absolutní
obchod. Toto ustanovení, prakticky omezující,
ba vylučující pojištění
t. zv. vzájemných pojišťovacích
ústavů a umožňující přístup
"obchodním zvyklostem", nikterak nepřispělo
k úpravě pojistného práva, ale plně
vyhovělo kapitalistickým kořistníkům
a dravcům, kteří pod rouškou obchodních
zvyklostí dosahovali při stanovení pojistních
podmínek značných bezdůvodných
a bezpracných zisků na účet drobných
pojistníků.
Podstatněji zasahuje stát do smluvního pojištění
teprve nařízením ministerstev vnitra, práv,
obchodu a financí ze dne 5. března 1896, čís.
31 ř. z., o zakládání, zřízení
a hospodaření pojišťoven, což je
t. zv. pojišťovací regulativ. Jím byl
zaveden státní dozor nad pojišťovnami,
které se průběhem doby staly pravým
eldorádem nesvědomitých a bezohledných
kořistníků, a pojistné podmínky
podrobeny státnímu schválení.
Během prvé světové války došlo
k vydání zákona ze dne 23. prosince 1917,
č. 501 ř. z., o smlouvě pojistné,
s příslušnými prováděcími
předpisy ve formě ministerského nařízení.
Tento zákon po prvé stanoví závažný
obsah pojistné smlouvy, ustanovení podpůrná
a jisté předpisy na ochranu pojistníků.
Za 17 let byl tento, ještě rakouský zákon
novelisován a teprve tehdy nabyl v českých
zemích účinnosti v celém rozsahu.
Stalo se tak zákonem ze dne 3. července 1934, č.
145 Sb., o pojistné smlouvě, který na Slovensku
nahradil ustanovení uherského obch. zákona
z r. 1875 a platil na celém území naší
republiky. Tento zákon ovšem ještě plně
respektuje volnou soutěž mezi pojišťovnami
a vyznačuje se komplikovanými a silně kasuisticky
zabarvenými ustanoveními o placení pojistného,
o prodlení pojistníků, o průpadech
a odstupu od smlouvy a o formách a významu činnosti
náborové.