Je nepochybné, že i v kapitalistickém pojišťovnictví
se opětovně objevovaly snahy sladit a upravit zákonnou
formou protichůdné zájmy pojistníků
a pojišťoven a vyrovnat je aspoň do té
míry, aby nepronikl do veřejnosti vykořisťovatelský
charakter pojišťoven na straně jedné a
pojišťovací podvody nesvědomitých
pojistníků na straně druhé. Ježto
však pojišťovnictví bylo prakticky v rukou
několika kapitálově silných jedinců,
bylo i výsledné pojistné právo jasným
výrazem potřeb a hledisek vládnoucí
tehdy kapitalistické třídy. To se projevovalo
i v judikatuře, která byla poslušným
nástrojem a ochráncem zájmů panující
buržoasie.
Za kapitalismu bylo přímo typicky zneužito
původní ušlechtilé myšlenky lidské
solidarity a vzájemné svépomoci, na níž
bylo pojišťovnictví založeno. Kapitalisté
zakládali nové akciové pojišťovny
a zmocnili se i vedení pojišťoven vzájemných.
Pojištění se stalo jen bezohledným obchodem
a prostředkem k vykořisťování
důvěřivých příslušníků
pracujících vrstev, které mnohdy přímo
podváděli neodbytní a nesvědomití
zástupcové a jednatelé, kteří
si z cizích mozolů vytvářeli na provisi
tučné t. zv. "štoky", zajišťující
jim pohodlný život. Pojišťovny jsou klasickým
příkladem, jak se svépomocné instituce
přeměnou v útvary, ovládané
finančním kapitálem, odcizily svému
prvotnímu vznešenému poslání.
Tyto poměry panovaly u nás až do naší
národní revoluce v r. 1945. Společenské
a hospodářské strukturální
změny rodícího se socialismu se velmi záhy
projevily právě v oboru pojišťovnictví.
Dekretem č. 103/1945 Sb. bylo ve smyslu košického
vládního programu znárodněno pojišťovnictví,
a 65 domácích i zahraničních, velkých
nebo středních pojišťoven a 418 tuzemských
pojišťovacích spolků bylo soustředěno
do 5 velkých pojišťovacích ústavů,
národních podniků. Z nich pak po únoru
1948 vznikl jediný celostátní pojišťovací
ústav - Československá pojišťovna,
n. p., která se účelnou decentralisací
přiblížila pracujícímu lidu,
jehož zájmům má především
sloužit.
Celé naše pojišťovnictví bylo postaveno
pod bezprostřední vliv socialistické společnosti,
která pochopitelně sleduje jiné cíle
než společnost kapitalistická. Změnila
se tedy velmi podstatně funkce i forma pojištění
a zintensivněl zájem státu na úpravě
vztahů vyplývajících z pojistné
smlouvy. Projevem tohoto zvýšeného zájmu
státu je právě projednávaná
osnova. Jí je vráceno pojišťovnictví
svému původnímu poslání, t.
j. opatřovat finanční prostředky na
neplánované a neplánovatelné investice,
potřebné k obnově výrobních
prostředků, zničených nebo poškozených
nahodilými událostmi. Naše pojišťovnictví
je projednávanou osnovou plně zapojeno do služeb
plánovaného socialistického hospodářství
a je v něm vyjádřena Marxova myšlenka
pojistného fondu.
Socialistické plánované hospodářství
je založeno na účelné organisaci hospodářské
činnosti. Základem celé existence je práce,
jež znamená stálé přizpůsobování
a přivlastňování si přírodních
zdrojů za použití stále modernějších
technických pomůcek a hlavně strojů.
Průvodním zjevem této činnosti jsou
ovšem škodlivé vlivy přírodních
živlů nebo nehody. Je zřejmé, že
v plánovaném hospodářství takové
škody nesmějí rušivě zasahovat
do plánů jednotlivých hospodářských
jednotek a nesmějí narušovat životní
úroveň pracujících. Zábranná
opatření nemohou plně odstranit ničivé
vlivy přírody, a proto je nutno, aby byly stále
k disposici finanční a hmotné prostředky
na rychlou obnovu hodnot zničených nebo poškozených
živelními pohromami nebo nehodami.
Toho si všiml už Karel Marx při analyse "společného
společenského produktu", vytvářeného
socialistickou společností. Marx klade pojistný
fond do prvé kategorie odpočtů, uskutečňovaných
ze "společného společenského
produktu", a to hned vedle ryze výrobních fondů:
na náhradu spotřebovaných výrobních
prostředků a na rozšíření
výroby.
Existence pojistného fondu je při socialistickém
vlastnictví odůvodněna nevyhnutelností
plánování - železného to zákona
socialismu - a zásadou hospodaření podle
rozpočtu. Budování socialismu předpokládá
rozšíření a zpevňování
finančních plánů jednotlivých
hospodářských jednotek. Jednou z nejtěžších
úloh plánování je právě
plánování nepředvídaných
ztrát. Pojistný fond však umožňuje
plánování takovýchto ztrát.
O oprávněnosti existence pojistného fondu
není dnes nejmenších pochyb, ale není
jednoty v názorech na způsob jeho organisace. V
podstatě jsou možné tři formy organisace
samostatného pojistného fondu.
Prvá forma spočívá v tom, že
se pojistný fond organisuje v rámci jednotlivého
podniku samostatně. Je to t. zv. samopojištění,
které ve své podstatě znamená decentralisovanou
formu organisace pojistného fondu. Druhá možná
forma organisace pojistného fondu - jako protiklad prvé
- je přísně centralisovaná, to znamená,
že škody se uhrazují z položky začleněné
ve výdajové části státního
rozpočtu. Tento fond je tedy tvořen z celostátních
prostředků, a ne jen z příspěvků
interesovaných podniků.
Při srovnání obou těchto forem organisace
pojistného fondu, t. j. úplné decentralisace
na straně jedné a přísné centralisace
na straně druhé, se jeví jako nejúčelnější
forma třetí.
V ní je pojistný fond ve své existenci a
používání centralisován, ale
tvoří se z decentralisovaných zdrojů.
Tato třetí forma organisace pojistného fondu
je právě pojištěním v dnešní
obvyklé formě.
Dnešní pojišťovna, jakožto forma organisace
centralisovaného pojistného fondu na účet
decentralisovaných zdrojů, umožňuje
však současně splnění další
důležité funkce, směřující
k zábraně škod využitím poznatků
soustřeďovaných z mimořádně
rozsáhlého okruhu své působnosti.
V tom se odlišuje funkce pojišťovny v socialistickém
zřízení od buržoasního pojišťovacího
podnikání, které zábrannou činnost
zpravidla vůbec neznalo.
Základní funkcí socialistického pojištění
je tedy plánovitě shromažďovat finanční
prostředky k tomu cíli, aby byly nahrazeny hmotné
ztráty, způsobené živelními pohromami
nebo jinými nehodami jak na socialistickém vlastnictví,
tak na osobním majetku a osobních zájmech
pracujících. Z uvedeného vidíme, že
pojištění má v socialistickém
zřízení svou národohospodářskou
důležitost. Pravda, musí se přizpůsobit
jak svou funkcí, tak organisací daným podmínkám,
aby mohlo přispět k budování socialistického
řádu. Pojištění v socialistickém
zřízení se tedy stává službou
pojistníkům a nástrojem budovaní socialismu.
Jestliže v socialismu není již protichůdných
zájmů a většina výrobních
prostředků přechází do rukou
státu, je činnost pojišťovny zaměřena
výlučně na nejlepší pomoc pojistníku,
jímž ve většině případů
bude stát, resp. jeho organické formy socialistického
hospodářského podnikání. Proto
také tam, kde převažuje obecný zájem,
stává se pojištění povinným
a vzniká dokonce přímo ze zákona,
neboť je třeba plně a rychle uspokojit neplánovanou
majetkovou potřebu, aby byla zajištěna plynulost
výroby a plnění jednotného hospodářského
plánu.
Jestliže tedy pojištění přestalo
být podnikáním výlučně
nebo aspoň převážně výdělečným
a stalo se službou, prokazovanou veřejným ústavem
pojišťovacím těm, které nutno pojištěním
chránit před nahodilými majetkovými
ztrátami, musilo dojíti i k zásadní
změně právního pojetí pojistné
smlouvy.
Likvidací soukromých pojišťoven a znárodněním
pojišťovnictví odpadl prvek soutěžení
mezi pojišťovnami, prvek nezdravého získávání
pojistníků především za účely
výdělečnými, a vymizely hluboké
rozpory mezi zájmy pojištěnců a pojišťovnami.
Jestliže jsme vymýtili moment ziskuchtivosti se strany
pojišťovny, odpadla i vzájemná nedůvěra
stran, uzavírajících pojistnou smlouvu, která
byla charakteristickým znakem smluvního pojistného
poměru za kapitalismu.
Naše nové pojistné právo bylo přizpůsobeno
hospodářské struktuře lidově
demokratického Československa. Proto naše osnova
zákona o pojistné smlouvě mohla opustit bezduchý
formalismus a kasuistiku pojišťovacího práva
států kapitalistických a omezit se na vytčení
obecných základních zásad. Tyto zásady
jsou nadto formulovány dostatečně pružně,
aby bylo usnadněno a rozšířeno používání
nových forem pojištění podle vývoje
našeho národního hospodářství
na jeho cestě k socialismu. Právní úprava
podrobností byla tedy ponechána normám druhotným,
prováděcím, zejména pojistným
podmínkám, které bude lze snáze přizpůsobit
okamžitým potřebám hospodářského
a politického vývoje.
Osnova je rozdělena na 3 hlavní části:
společná ustanovení, pojištění
majetku a pojištění osob. Další,
čtvrtá část obsahuje přechodná
a závěrečná ustanovení a datum
počátku účinnosti, 1. července
1951.
O jednotlivých ustanoveních se blíže
žmiňovati nebudu, neboť podrobnosti byly zevrubně
projednány na schůzi ústavně-právního
výboru dne 14. prosince 1950. Tam byl vládní
návrh zákona o pojistné smlouvě, tisk
540, v jednotlivostech i v celku bez změn schválen
ve znění, jak se podává z předložené
vám zprávy výborové, tisk 545.
Jménem ústavně-právního výboru
tedy, paní a pánové, prosím, aby také
plenum Národního shromáždění
projednávanou osnovu jako zákon přijalo.
(Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu, jímž je
3. Zpráva výborů hospodářského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 541) o úkolech a organisaci pojišťovnictví
(tisk 554).
Zpravodajem je posl. Štětka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Soudružky, soudruzi,
paní a pánové!
Vláda předložila k ústavnímu
projednání Národnímu shromáždění
návrh zákona o úkolech a organisaci pojišťovnictví.
Tím splnila jedno z usnesení IX. sjezdu naší
slavné Komunistické strany Československa.
My, volení zástupci pracujícího lidu,
projednáním a schválením tohoto zákona
uskutečníme pro národní majetek Marxovu
myšlenku pojistného fondu pro úhradu individuálně
neplánovatelných škod a tím přispějeme
k organisované zábranné činnosti proti
těmto škodám.
Dovolte mi, abych alespoň v kostce vzpomněl historie
vzniku pojišťovnictví u nás. Tak, jako
družstevní hnutí vzniklo z myšlenky vzájemné
svépomoci, bylo na této myšlence založeno
u nás i pojišťovnictví, kterého
bylo za kapitalismu zneužito ve prospěch finančního
kapitálu a stalo se tak prostředkem obchodu kapitalistů
a vykořisťování pracujícího
lidu. Kapitalisté zakládali u nás akciové
společnosti a jejich pomocí se zmocnili vzájemných
pojišťoven, t. j. lidových, které si lid
sám vybudoval a řídil. Tím se finanční
magnáti stali pány nejenom peněžních
ústavů a bank, nýbrž i vzájemných
pojišťoven. Kapitalistické pojišťovny
byly a jsou názorným příkladem, jak
za kapitalismu svépomocné instituce, vybudované
lidem, byly a jsou odcizovány svému původnímu
poslání.
Jakým vývojem prošel u nás v prvé
republice tento sektor? Na to je možno dát jednoznačnou
odpověď. Jistě se nestalo náhodou, že
mezi prvními vládními opatřeními
v r. 1919 bylo vládním nařízením
potvrzeno, že kapitalistické soukromé pojišťovny
- i cizácké - se ponechávají v rukou
finančních magnátů a že jejich
existence jako vykořisťovatelů byla zabezpečena
právní normou. Tak se stalo, že v Československu
rostly soukromé pojišťovny jako houby po dešti,
takže před znárodněním pojišťoven
v r. 1945 bylo u nás v Československu 43 tuzemských
pojišťoven a vedle toho, nebo lépe řečeno
nad to ještě, 418 tuzemských pojišťovacích
spolků. Dále zde byly československé
stavy pojištění, t. j. 22 cizozemských
pojišťoven, a z části tuzemské
stavy pojištění, t. j. 6 tuzemských
pojišťoven. Všechny tyto pojišťovny,
ať měly jakékoli označení, byly
ovládány finančními magnáty,
a to z velké části - a možno říci
z převážné části - zahraničním
kapitálem.
Pomocí těchto pojišťoven a bank se v prvé
republice stali finanční piráti skutečnými
vládci Československa ve všech sektorech, ať
finančních, hospodářských anebo
kulturních. Podle toho také byla řízena
celá politika při budování kapitalistického
Československa. Podle jejich příkazů
byly sestavovány vlády a dělaly se také
vládní programy. Tyto pojišťovny přes
to, že měly stamilionové reservní fondy,
kryté t. zv. provozním finančním tajemstvím,
byly subvencovány ze státní pokladny jednak
bezúročnymi půjčkami, které
se nakonec v závěrečných státních
účtech projevovaly jako splacené, a to bez
peněz, jednak odpisem daní a konečně
deseti a stamilionovými subvencemi. Stačí
snad, když vzpomenu krachu pojišťovny Fénix,
který byl nakonec uhrazen ze státní pokladny
částkou 500 milionů Kč z prostředků
vydřených na pracujícím lidu zvýšením
spotřebních daní.
V lidových vrstvách se za doby první republiky
stalo příslovečným rčení,
že "svobodný" občan mohl být
"svobodně" pojištěn od narození
až do své smrti se vším všudy. Musel
však nejen podepsat pojišťovací smlouvu,
nýbrž platit také pojistné prémie,
vypočítané podle t. zv. rebusového
klíče, při čemž pojistník
při uzavírání smlouvy ani nevěděl,
kolik na ně bude platit. Bylo mu vtloukáno do hlavy,
že bude v pojistném případě brát
velké peníze, což vedlo k tomu, že mnoho
lidí takto podvodem pojišťovaných strkalo
hlavu do oprátky, aby zachránili alespoň
něco z majetku pro své rodiny.
Soukromé pojišťovací kanceláře,
které si vybudovaly kapitalistické pojišťovny,
a jejich pojišťovací agenti se stali postrachem
našeho lidu, zejména našeho venkovského
lidu, který se mnohdy z neznalosti dal nachytat na velké
sliby a výhody kapitalistických pojišťoven,
aby nakonec přišlo to, co za kapitalismu přijít
muselo, t. j. velké zklamání, nastal-li pojistný
případ, který měl být odškodněn.
Naproti tomu však soukromé pojišťovací
kanceláře a pojišťovací agenti
byli pro finanční kapitalisty opěrným
pilířem a byli proto chráněni státním
aparátem, ať šlo o policii, četníky
nebo soudy, i když se dopouštěli vyložených
podvodů. Kapitalistické pojišťovny byly
zajišťovnami pro zkrachované zhýralé
synáčky z buržoasních rodin, k ničemu
se nehodící.
Teprve osvobozením Československa slavnou Rudou
armádou v r. 1945 a sjednocenou silou dělnické
třídy pod vedením komunistické strany
byl vydán dekret presidenta republiky č. 103/1945
Sb. o znárodnění soukromého pojišťovnictví,
které bylo soustředěno do pěti pojišťoven.
To byl první krok na cestě k zjednodušení
pojišťovnictví. Bylo to však kompromisní
řešení, které bylo taktickým
ústupkem reakčnímu vedení některých
politických stran ve vládě NF. Reakční
vůdcové, Zenkl a společníci,
doufali, že pomocí svých věrných
ve všech sektorech, a také v pojišťovnách,
se jim podaří brzdit vývoj v Československu
na cestě k socialismu. Podle připravovaného
pučistického plánu chtěli zvrátit
celý náš vývoj na cestě k socialismu,
ale vítězný únor 1948 udělal
jim jednou provždy tlustou čáru přes
jejich reakční plán. Vítězný
únor umožnil zřízení jedné
pojišťovny v Československu, s oblastí
v Bratislavě, jak bylo původně plánováno.
Tím byla odstraněna v našem pojišťovnictví
nejenom nezdravá konkurence, ale byly vytvořeny
předpoklady pro zcela novou organisaci vnitřní
a vnější činnosti v pojišťovně.
Podle vládního návrhu zákona má
působit na celém státním území
jedna pojišťovna a jedna zajišťovna. Tato
nová organisace umožňuje pojišťovně
poskytovat při snížení osobní
a věcné režie co nejširší
pojistnou ochranu a vyvíjet co nejúčelnější
zábranu a ochrannou činnost ve prospěch pojistníků.
Dnes prováděná racionalisace provozu pojišťovny
se projevuje v podstatném uvolňování
pracovních sil, jež jsou převáděny
do jiných hospodářských úseků,
a i v uvolňování provozoven. Takto vytvořenému
stavu pojišťovnictví je však nutno dát
nový normativní základ. Dosavadní
předpisy o pojišťovnách nejsou namnoze
v souladu s jeho dnešním stavem. Hlavní nesoulad
nutno spatřovat v tom, že presidentský dekret
č. 103/1945 Sb. předpokládá existenci
několika pojišťoven národních podniků,
kdežto z existence jediné pojišťovny, vytvořené
jako národní podnik, plyne zcela odlišné
pojetí norem o organisaci pojišťovnictví.
Je proto nutno upravit vnitřní právní
poměry pojišťovny obdobným způsobem,
jako se stalo u národních podniků průmyslových.
Rovněž dosavadní předpisy dozorčího
práva vyžadují naléhavé změny.