Dalším důvodem normativní úpravy
je nutnost dobudovat znárodněné pojišťovnictví
v plné šíři, t. j. zapojit do něho
organicky i První českou zajišťovací
banku a podrobit ji dozoru i zprostředkovací činnosti.
Pojišťovna bude mít výlučné
právo provozovat na území Československé
republiky pojišťovací činnost. Obsahem
této činnosti má být provozování
pojištění majetku a osob, a to dobrovolné
i povinné. Osnova zavádí přímo
ze zákona plynoucí pojištění
národního majetku, který je ve správě
státních orgánů, a stanoví
povinnost sjednat odpovědnostní pojištění
a pojistit národní majetek svěřený
do správy národních a komunálních
podniků proti škodám živelním.
Pojišťovně se přiznává výlučné
právo v jejím oboru činnosti, t. j. také
v zajišťování. Její existence je
odůvodněna zvláštní povahou pojišťovacího
obchodu. Tento důvod vedl ke zřizování
samostatných pojišťoven v lidově demokratických
státech. U nás v Československu se považuje
za účelné ponechat pojišťovně
právo provozovat i zajišťovací činnost.
Zajištěním přesunuje pojišťovna
část pojistného nebezpečí na
jinou pojišťovnu, aniž je tím dotčen
její závazek vůči osobě oprávněné
z pojistné smlouvy. Pojišťovna zajišťuje,
aby zabránila velkým výkyvům ve škodním
průběhu následkem poškození nebo
zničení věcí o velké pojistné
hodnotě. Důvodem zajištění je
i snaha zabránit devisovým ztrátám,
zejména v dopravním pojištění
dováženého a vyváženého
zboží.
Pro provozování zprostředkovací činnosti
v oboru pojišťovnictví vytváří
osnova zvláštní podnik, protože není
účelné soustředit tuto činnost.
Dosud ji provozuje jedna firma jako jedinou svou činnost
a národní podniky dopravní; jsou však
k ní oprávněna i některá družstva
podle stanov. Osnova nebrání zřízení
nového podniku pro zprostředkování
pojištění nebo zajištění,
kdyby se to ukázalo účelné. V oprávnění
pojišťovny se proti dřívějšímu
třídění pojištění
- na pojištění životní a pojištění
proti škodám a úrazům - zavádí
třídění na pojištění
majetku a pojištění osob. Toto třídění
však nebude důvodem pro tvoření obvodů
pojišťovny. Pojišťovna provozuje i povinná
pojištění; jejich podíl z činnosti
pojišťovny i dnes je významný a bude se
časem ještě zvětšovat. Povinnými
pojištěními jsou míněna jednak
pojištění sjednaná smlouvou z povinnosti,
uložené zákonem. Tak na př. pojištění
odpovědnosti z výkonu myslivosti, povinné
pojištění jatečních zvířat
a také pojištění přímo
ze zákona vyplývající, na př.
pojištění odpovědnosti z provozu motorových
vozidel podle zákona č. 56/50 Sb.
K úkolům pojišťovny patří
účastnit se péče o to, aby bylo zabráněno
vzniku pojistné příhody nebo, nastane-li,
aby byly zmenšeny její následky. Pojišťovna
bude zjišťovat příčiny vzniku pojistných
příhod, zkoumat, jak by jim mohlo být zabráněno,
a spolupůsobit při sestavování plánů
takové činnosti a současně přinucovat
k jejich provádění. Pojišťovna
bude provozovat pojištění národního
majetku ve zvláštním pojistném fondu
s odděleným účtováním
a hospodařením, aby výsledky tohoto pojištění
neměly vliv na výsledky ostatních pojištění
a ani nebyly jimi ovlivňovány a aby bylo možno
stanovit postačitelné pojistné za pojištění
národního majetku, což nemá být
zdrojem akumulace.
Národní majetek svěřený do
správy státním orgánům má
být pojištěn přímo ze zákona.
Podkladem pro toto pojištění budou soupisy
majetku podle vlád. nařízení č.
90/1950 Sb. a podle předpisů, které budou
vydány.
Pojištění národních a komunálních
podniků bude sjednáváno smlouvami. Forma
smlouvy se tu ponechává proto, aby mohlo být
přihlédnuto ke zvláštním nebezpečenským
poměrům a potřebě pojistné
ochrany, jakož i proto, aby mohlo být stanoveno pojistné,
jež tvoří také složku výrobních
nákladů, a aby byla stanovena povinnost sjednat
odpovědnostní a majetkové pojištění
na př. pro Státní banku československou
a pro družstva, kterým byl svěřen národní
majetek do správy.
Pojištění proti škodám živelním
je svým obsahem širší než pojištění
požární; zahrnuje na př. škody
způsobené vichřicí, povodní
a j.
Obsah pojištění bude v hospodářských
smlouvách přizpůsoben potřebám
příslušného sektoru. Obdobně
bude v hospodářských smlouvách vymezena
odpovědnost, na kterou se bude vztahovat pojištění.
Osnova umožňuje zavésti vládním
nařízením pojistnou povinnost, kde se to
ukáže nutným nebo účelným.
Může tomu tak být na př. u lidových
družstev - u určitých nebezpečí
nebo věcí, jako krupobitní pojištění.
Návrh zákona ukládá pojišťovně
decentralisovat provoz, to znamená, aby se její
služba co nejvíce přiblížila pojistníkům
a aby pojišťovna měla co nejtěsnější
styk s národními výbory.
Plnění určitých funkcí pojišťoven,
plánovací, řídící a
kontrolní v rámci krajů upraví statut.
Zvláštní zájmy Slovenska jsou respektovány
zřízením oblastního pojišťovacího
ústavu.
Správa pojišťovny se řeší
na principu individuálního vedení pojišťovny
vedoucím ředitelem, samostatně rozhodujícím,
ale osobně odpovědným za plnění
svých povinností.
Majetek spravovaný pojišťovnou, třebaže
z největší části představuje
hodnotu závazků pojišťovny z pojistných
smluv, nutno se zřetelem na § 150 ústavy považovat
za národní majetek, avšak určený
pro provozování pojištění.
Pojišťovna má a musí utvořit pojistné
reservy, protože v nich má prostředek, který
jí dohromady s budoucím pojistným umožňuje
dostát závazkům bez pomoci zvenčí.
Splnitelnost závazků pojišťovny musí
být dána v každé době, protože
dobrovolná pojištění mohou být
kdykoli vypovězena a pojišťovna musí přitom
dostát svým závazkům.
Tvoření pojistných reserv plyne též
ze zásady podnikového početnictví,
to znamená, že položky musí být
časově odlišeny a že musí byt oddělen
vlastní kapitál od cizího.
Pojišťovna musí mít v reservním
fondu pro případ náhrad škod prostředky
k vyrovnání při možném kolísání,
protože ani Fond znárodněného hospodářství,
ani stát nehradí schodky pojišťovny. Určení
maximální výše reservního fondu
průměrem ročního pojistného
majetkových a úrazových pojištění
za poslední 3 roky je odůvodněno tím,
že ručení pojišťovny se rozšiřuje
i na katastrofální události, jako je povodeň,
vichřice atd., a že se rozšiřuje krupobitní
a dobytčí pojištění, v jehož
průběhu jsou velké výkyvy.
Zákon je rámcovou normou. Vlastní úprava
poměrů pojišťovny a jejího hospodaření
bude provedena statutem, který bude vydán vládním
nařízením.
Za zajišťovnu ve smyslu návrhu zákona
se prohlašuje existující První česká
zajišťovací banka. Poněvadž jmenovaná
zajišťovna je a má zůstat pro svůj
mezinárodní obchod akciovou společností,
jako je tomu u výsadních společností
pro zahraniční obchod, budou její právní
poměry upraveny podle zákona o akciových
společnostech. (Předsednictví převzal
místopředseda Žiak.)
Vrchní vedení a dozor státu nad pojišťovnou
podle § 155 odst. 1 ústavy dává nejširší
oprávnění, jež zahrnuje všechna
oprávnění dříve podrobně
vydávaná v předpisech o dozoru nad pojišťovnami.
K udržení finanční rovnováhy
pojišťovny musí mít dozorčí
úřad právo měnit podklady pojistných
smluv, v krajním případě i pro platná
pojištění.
Státní dozor nutno rozšířit i
na zprostředkování pojištění
a zajištění, aby z této oblasti nevycházely
rušivé vlivy do pojišťovnictví. Osnova
zrušuje živnostenská oprávnění
fysických osob zprostředkovat pojištění
nebo jeho zajištění.
Vládní návrh zákona o úkolech
a organisaci pojišťovnictví byl projednán
ve výboru hospodářském dne 15. prosince
t. r. a ve výboru rozpočtovém dne 19. prosince
t. r. Oba výbory projednaly a schválily vládní
návrh zákona v tom znění, jak se na
něm usnesla vláda. Ale vzhledem k tomu, že
vládní nařízení č. 159
Sb. z 19. prosince 1950, kterým se mění počet
a působnost ministerstev, vydané na základě
§ 1 ústavního zákona č. 47/1950
Sb. nově upravilo organisaci ministerstev, navrhuji, aby
v § 4 zákona o úkolech a organisaci pojišťovnictví,
a to v jeho odst. 2 bylo místo ministerstva techniky uvedeno
"ministerstvo stavebního průmyslu", kterému
nyní přísluší kompetence vymezená
v § 4, odst. 2.
Z tohoto důvodu jako zpravodaj za oba dva výbory
navrhuji Národnímu shromáždění,
aby schválilo vládní návrh zákona
o úkolech a organisaci pojišťovnictví
tak, jak byl schválen ve výboru hospodářském
a ve výboru rozpočtovém, s doplňky
a změnami, které jsem zde uvedl. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej a so zmenami, ako
ich navrhol pán zpravodajca, nech zdvihne ruku! (Deje
sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 3. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu štvrtého bodu poriadku,
ktorým je
4. Zpráva výboru zemedelského k vládnemu
návrhu zákona (tlač 538) o zdokonalení
živočíšnej výroby (tlač
550).
Podľa usnesenia užšieho predsedníctva navrhujem,
aby rokovanie o tejto predlohe sa slúčilo s rokovaním
o piatom bode poriadku, ktorým je
5. Zpráva výboru zemedelského k vládnemu
návrhu zákona (tlač 539) o zdokonalení
rastlinnej výroby (tlač 552).
Sú nejaké námietky proti návrhu na
slúčenie týchto bodov poriadku? (Neboly.)
Niet ich. Rokovanie bude teda podľa návrhu slúčené.
Dávam slovo zpravodajcovi k vládnemu návrhu
zákona o zdokonalení živočíšnej
výroby, posl. Kubánkovi.
Zpravodaj posl. Kubánek: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Dnešního dne máme schválit zákon
o zdokonalení živočišné výroby.
Pro naše zemědělství je to zákon
velkého významu. Má přinést
trvalé zvyšování užitkovosti dobytka,
zvyšování produktivity zemědělcovy
práce a zajistit a možno říci značně
překročit plánovanou výrobu našeho
pětiletého plánu, který nám
stanoví o 86% vyšší úkoly, než
jaké byly uloženy našemu zemědělství
ve dvouletém hospodářském plánu.
Je možno říci, že přinese rozhojnění
bohatství státu a JZD a značnou měrou
se přičiní o zlepšení životní
úrovně našeho lidu.
Naše zemědělská veřejnost se
spolupodílela při tvorbě tohoto zákona,
a to přes funkcionářské sbory JSČZ
u příležitosti projednávání
a i na veřejných schůzích a tiskem
byla se zákonem seznamována a vyslovila se k němu
široká zemědělská veřejnost.
Je možno říci, že tento zákon bude
nadšeně přivítán našimi
rolníky. Naši zemědělci vidí,
že v zušlechťování dobytka máme
ještě značné nedostatky jako pozůstatky
minulosti.
Za minulé republiky sloužilo totiž chovatelství
jenom statkářům, bohatým sedlákům
a drobní rolníci pro nedostatečné
zařízení svých podniků byli
z chovatelství vyřazeni. Statkáři
drželi zpravidla vlastní plemeníky, tisk se
staral o propagaci chovu, bylo jim umožněno vystavovat
dobytek na výstavách a tržit statisícové
částky peněz na aukcích nebo trzích
na plemenný dobytek. Páni statkáři
prodávali plemeníky často zdravotně
závadné, kteří se stali hned po zařazení
do chovu šiřiteli tuberkulosy, poševných
nákaz, nakažlivého zmetání a
jiných nebezpečných nemocí, a to beztrestně.
Statkáři krmili zpravidla dobytek mlékem,
pšenicí, vejci, někdy i cukrem, aby tak především
získali plemeníky pro vzhled. Jak vypadal dobytek
u drobných rolníků v této době,
bylo lhostejné. Mnohý choval, co chtěl, připouštěl
často také, kde chtěl, ustájení
i krmení bylo často velmi nedostatečné,
proto bývaly matky zakrnělé, nevyvinuté,
bez možnosti vykazovat dostatečné užitkové
vlastnosti. Proto téměř všechen dobytek
drobných a středních rolníků
měl jenom jatečnou hodnotu, zatím co statkáři
tržili statisícové částky.
Statistika na pražských jatkách v červnu
1934 zaznamenává tyto ceny jatečného
dobytka: 1 kg živé váhy hovězího
1.90 Kč až 4.70 Kč, 1 kg vepřového
3.21 Kč až 5 Kč. Venkovské trhy zaznamenávají
v této době vajíčko za 20 hal., litr
mléka za 80 hal., 1 kg másla za 16 Kč. Proto
bylo přirozené, že v takovýchto podmínkách
a poměrech bylo drobnému a střednímu
rolníkovi těžké zvelebovat a zušlechťovat
zemědělské podnikání. Je možno
říci, že neutěšené poměry
živočišné výroby za minulé
republiky měly velký podíl na 30miliardovém
zadlužení drobných a středních
rolníků v roce 1936 a na tom, že 163.000 drobných
a středních rolníků bylo hnáno
do exekučních dražeb.
V roce 1928 sněmovna projednávala chovatelský
zákon. Trvalo 2 roky, než k tomuto zákonu bylo
vydáno prováděcí nařízení,
aby páni statkáři monopolně dál
mohli kořistit z titulu t. zv. zušlechťování
dobytka.
Zákon byl nedostatečný v tom, že řešil
zušlechťování jen s jedné strany,
se strany plemeníka, zavedl výběr plemeníků
licenčními komisemi, určil počet plemenic
na jednoho plemeníka, při výběru velmi
se dbalo na barvu, tvar těla, často již méně
na skutečný užitek, ale neřešil
kvalitu připouštěných matek, ustájení,
krmení, zdravotní stav, základní podmínky,
mající vliv na užitkovost zvířete.
Proto často se stávalo, že plemeník
onemocněl, od něho se nakazila plemenice v obci,
stoupala zvláště jalovost krav a šíření
chorob. Proto se zemědělci často dopouštěli
protizákonného jednání v tom, že
připouštěli plemeníky nelicentované,
vlastní, chované na maso.
Možno říci, že stav, který máme
do dnešní doby, má tyto nedostatky: 1. Je zde
ještě stále malá péče
o matku, mládě, krmení a ustájení.
2. O zušlechťování se starají chovatelské
organisace, které uplatňují libovůli
chovatele ve volbě druhů i v přemisťování
a sledují víc prospěch jednotlivce než
prospěch kolektivů a vykazují slabou činnost.
3. Neřeší se otázky prostředí,
jako krmení, ustájení, výběhy,
pastviny, a často i kvalitní dobytek je opomíjen,
takže se nemůže stát základnou
kvalitních chovů. 4. Péče o zdraví
je nedostatečná. Málo se dbá o ochranná
opatření před nemocemi, hlavně nakažlivými;
činnost veterinářů je výdělečná
a někdy znamená rozšíření
nákazy na jedné straně finanční
prospěch veterinářů a na druhé
straně škody národohospodářské
i škody samých rolníků.
Další trpění tohoto stavu bylo by neodpovědné,
zvláště v období, kdy dělnická
třída spolu s rolníky tvoří
pevný svazek, je vládnoucí třídou
a rolnictvo vytváří i předpoklady
pro nové zušlechťování dobytka,
hlavně pomocí pokrokových rolníků
v JZD, kde jsou už vytvořeny podmínky pro zemědělskou
socialistickou velkovýrobu. Letošního roku
se nám objevují desítky a můžeme
říci stovky JZD, kde zemědělci svépomocí
stavějí nové stáje a výběhy.
Můžeme říci, že zde blahodárně
zapůsobila podnětná opatření
naší vlády na návrh ministra zemědělství
Julia Ďuriše, která pomohla vyřešit
problémy, a dnes JZD druhých a třetích
typů určují vhodné objekty na adaptaci
pro stáje, instruktoři pro stavby u okresních
národních výborů urychlují
a umožňují rychlé započetí
adaptací, a proto mnohé adaptace mohou být
skončeny už letošního roku a jsou připraveny
další na příští rok, na
rok 1951. V JZD se tvoří zvláštní
skupiny družstevníků, kteří pracují
jen na těchto adaptacích, jenom na stavbách
nových zařízení pro živočišnou
výrobu na našich vesnicích. Možno říci,
že v JZD dnes vyrůstají stovky stájí
s levnými, úspornými adaptacemi a s pomocí
vlastních sil i materiálu. Bylo by třeba,
aby naši zemědělci ještě víc
využili dosavadních stájí velkých
sedláků na našich vesnicích, kterých
není využito, jak by si bylo přát. Rovněž
tak Československé státní statky v
uplynulém roce postavily množství porodnic
pro prasnice, množství odchoven, množství
výkrmen, rovněž tak i množství
moderních stájí pro dojnice a odchov mladého
dobytka. JZD zakládají nové pastviny.