Rozpočet ministerstva školství, věd
a umění je letos o 2 miliardy vyšší
než loni. Tento rozpočet pomáhá bojovat
za novou výchovu mládeže, a to mládeže,
která už bude žít a pracovat v socialistické
společnosti. Škola dává mládeži
horoucí lásku k vlasti, učí ji naslouchat
hlasu své krásné rodné země.
Dává jí také lásku ke všem,
kteří ji svou prací činí ještě
krásnější a bohatší. Proto
se snažíme podchytit dítě již v
mateřských školách. Již dnes stravujeme
v dětských jeslích a mateřských
školách přes 550.000 dětí. Staráme
se o speciální školy umělecké.
Musíme školit technické kádry. Musíme
spojit vědu s praxí a pěstovat vědu
i mimo rámec vysokých škol. Nemáme problému
starého nebo mladého učitele, máme
problém dobrého nebo špatného učitele.
Musíme i v tomto oboru jít cestou sovětských
zkušeností. Proto budeme vysílat třikrát
tolik stipendistů do vysokých škol v Sovětském
svazu. Proto musíme z řad dělníků
získat do všech možných kursů další
frekventanty, kteří se na Slovensku zvláště
velmi osvědčili. Pro novátory z dělnických
řad musíme rozšířit externí
studium. l naše vesnice, která vykročila na
cestu k socialismu, potřebuje nové obětavé
pracovníky a mnohde je v hojném počtu také
nachází mezi učiteli.
Zvláštní pozornost věnuje naše
škola pionýrům. Děti se učí
pravdomluvnosti a nedostávají se do rozporu s tím,
co jim říkají rodiče, a s tím,
co jim říká učitel. Tak tomu bylo
dříve, když se jim ve škole líčila
republika jako ostrov klidu a pořádku, ve které
se však jak rodiče, tak i děti na vlastním
těle přesvědčovali, o jaký
pořádek jde.
Na technický rozvoj v Ústředí výzkumu
jsou dávány stamiliony. V popředí
stojí především přírodní
a technické vědy. Podle nového vysokoškolského
zákona se staráme o vědecký dorost
zřizováním 230 aspirantur na vysokých
školách.
Věnujeme pozornost i divadlům. l krajská
divadla jsou divadly státními. Nejpotěšitelnější
je, že se na měsíčních poradách
s krajskými referenty zúčastňují
referenti všech 19 krajů a tak je postaráno
o jednotné řízení celé práce.
Ještě nikdy se u nás tak kulturně nežilo.
To konstatoval kulturní výbor při projednávání
rozpočtové kapitoly ministerstva informací
a osvěty. Jen člověk osvobozený od
vykořisťování je nejen konsumentem kulturních
statků, ale také podílníkem na jejich
rozvoji.
A přede všemi kulturními odbory stojí
v popředí práce úkoly v boji za světový
mír a boj za vybudování nové socialistické
společnosti. Velmi důležitým úkolem
je seznamování našeho lidu s kulturou sovětskou,
čínskou a ostatních zemí lidové
demokracie. Na poli osvětové práce, lidové
umělecké tvořivosti, je široké
pole působnosti. Lid touží po kultuře,
ale po opravdové, hodnotné kultuře. Na poli
filmové výroby podle směrnic ÚV KSČ
o filmové práci bylo uděláno mnoho,
ale filmovou výrobu čeká ještě
hodně úkolů. Náklady knih jsou vysoké,
přesto nestačí poptávce po knize.
Rozvoj slovenského spisovného umění
a rozšiřování slovenské literatury
stoupá úměrně s pokračující
industrialisací Slovenska. Bohatá a plodná
diskuse kulturního výboru bude jistě pro
práci jak ministerstva školství, věd
a umění, tak i ministerstva informací a osvěty
vodítkem v další jejich záslužné
práci.
S kulturou ducha jde ruku v ruce i kultura tělesná.
I ta má celou řadu rozmanitých odvětví.
Snad nejmladší a také nejzáslužnější
je práce sokolských jednot na školách
všech stupňů. V diskusi bylo sneseno mnoho
úspěchů, kterých naše sjednocená
tělovýchova dosáhla. Byly i kritické
poznámky a ukazovalo se na nedostatky v práci. Jako
klad byl vyzdvižen rozdíl v chápání
a úkolech tělovýchovy u nás a v kapitalistických
státech. Jako druhý klad byla hodnocena péče
státu o hmotné zabezpečení tělovýchovné
práce. Jako třetí klad bylo vyzdviženo
mírové poslání naší tělovýchovy
a její přinos na poli budování přátelských
vztahů s pokrokovými činiteli na poli mezinárodním
a tím také velký přínos v boji
za mír a posílení mírového
tábora. Jako náš vzor v této práci
byl správně vyzdvižen náš nedostižitelný
vzor pro všechny obory našeho podnikání
a našeho snažení, Sovětský svaz.
Výstavbu socialismu je nutno zajišťovat před
útokem a přepadem imperialistů. Proto musíme
věnovat co největší úsilí
tomu, aby armáda byla schopná boje. Je nutná
bdělost a ostražitost i v armádě v období
zostřeného třídního boje. Musíme
armádu budovat podle vzoru slavné a vítězné
Rudé armády a doplňovat důstojnické
kádry schopnými příslušníky
z řad dělnické třídy. Jen tak
zabezpečíme růst morálně-politické
jednoty armády s lidem. Na výstavbu armády
dáváme jen 6,3% z našeho státního
rozpočtu, na rozdíl od ohromných nákladů
na armády v západních kapitalistických
státech. Ale nezáleží tak na tom, kolik
procent na armádu dáváme, protože nebudujeme
žádnou žoldáckou armádu. Záleží
na duchu armády, a duch naší armády
je takový, že každý útočník,
i kdyby sebe více používal služebné
a zrádné emigrace, dostane řádně
po hlavě při jakémkoli pokusu o útok.
(Potlesk.)
Obdobné úkoly, jaké má armáda
proti možnému vnějšímu nepříteli,
má Národní bezpečnost proti nepříteli
vnitřnímu. I ona zabezpečuje budování
socialismu. I ona z lidu vyšla a jde s lidem. Dříve,
v kapitalistické republice, chránila tehdejší
policie bezpečnost pánů, bezpečnost
továrníků a finančních magnátů
při vykořisťování lidu. Šla
proti lidu, byla rozhodující součástí
mocenského potlačovatelského aparátu.
Dnes po boku Sboru národní bezpečnosti stojí
příslušníci lidové milice. Celá
naše Národní bezpečnost a lidová
milice je budována podle směrnic presidenta republiky
Klementa Gottwalda, který 28. února 1948
řekl: "Právě náš SNB, právě
naše dělnická milice jsou příkladem
hlubokého a opravdového demokratismu naší
republiky. Právě stát, který používá
bezpečnostních orgánů nikoliv k obraně
kapitalistů proti lidu, nýbrž naopak, k obraně
lidu proti kapitalistům a rozvratníkům, právě
stát, který se nebojí dát lidu zbraně,
právě to je stát opravdu demokratický
a opravdu lidový."S těchto hledisek posuzoval
branný a bezpečnostní výbor obě
jmenované rozpočtové kapitoly.
Zahraniční výbor při rozboru kapitoly
ministerstva zahraničních věcí konstatoval,
že základním úkolem zahraniční
politiky je zajištění míru a tím
bezpečnosti republiky a její socialistické
výstavby. Proto naše zahraniční politika
vychází ze skutečností, vychází
z rozvoje všeobecné krise kapitalismu, vychází
z rozvoje osvobozovacích bojů koloniálních
a polokoloniálních národů, vychází
z toho, že se imperialistické mocnosti chystají
k rozpoutání nové války. Pozorně
sledujeme remilitarisaci západního Německa,
ale i úlohu titovské Jugoslávie. Směrnici
všem bojovníkům za mír dal rozhovor
generalissima Stalina s dopisovatelem Pravdy. Podlá
úloha našich národních zrádců
a odrodilců, kteří na západě
v americko-anglickém žoldu kují pikle proti
vlastnímu národu, jejich otevřená
spolupráce s německými neofašisty, byla
po zásluze celým zahraničním výborem
odsouzena. Naše zahraniční politika i v budoucnosti
se musí ještě opírat o Sovětský
svaz. Musíme se od Sovětského svazu nejen
učit, ale musíme Sovětskému svazu
také mnohem více v jeho boji za udržení
světového míru pomáhat.
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor při projednávání kapitoly
ministerstva zdravotnictví konstatoval, že naše
zdravotnictví si dalo heslo: "Čelem k závodům."
V poskytování zdravotnické péče
je u nás nyní zásadní rozdíl:
za kapitalismu byl ošetřen ten, kdo na to měl,
dnes má každý pracující o dobrou
zdravotnickou péči také dobře postaráno.
Náš rozpočet jako rozpočet země
míru dává na zdravotnictví tolik,
že ve světovém měřítku
stojíme na čestném místě hned
za Sovětským svazem. Že můžeme
stále zvyšovat částky na zdravotnictví,
za to vděčíme rozvinutému pracovnímu
úsilí naší dělnické třídy
a nezištné pomoci Sovětského svazu,
kterou nám nepřetržitě poskytuje.
Také ve zdravotnictví se musíme od Sovětského
svazu mnoho učit. Musíme použít poznatků
členů delegace lékařů a vědců,
kteří byli v Sovětském svazu. Naopak
musíme zase zhodnotit závěry a poznatky delegace
sovětských zdravotnických pracovníků,
která pod vedením náměstka ministra
zdravotnictví Sovětského svazu Šabanova
dlela u nás.
Musíme zesílit zdravotnickou osvětovou práci,
bojovat proti starému myšlení, proti pověrám
a předsudkům. Za kapitalismu se osvětě
nemohlo dařit a zdravotnický pracovník neměl
žádné výhledy na úspěch
své práce. Dnes, kdy i lázeňství
zapojujeme do plánované léčby, máme
hodně úspěchů. Přes 100.000
pojištěnců Ústřední národní
pojišťovny se léčilo v našich lázních
v r. 1950.
Máme ještě nedostatky v rozmisťování
lékařů, v hospodaření s léky
a se středním zdravotnickým personálem.
V otázce sjednocení zdravotnické péče
je velikým pokrokem, že od požadavku se přešlo
dál a že se již rýsuje cesta, jak sjednocovat.
V práci na poli sociální péče
byly dosaženy další velké úspěchy.
Rozpočtové položky, věnované
ve státním rozpočtu na sociální
úkoly, se každoročně zvyšují.
Zvyšují se i rozpočty Ústřední
národní pojišťovny, rozpočet Fondu
rodinných přídavků, a tak úhrnná
částka, věnovaná na sociální
účely, je ohromná - činí přes
62 miliard Kčs.
Zásadní obrat v naši sociální
politice byl umožněn jen díky tomu, že
jsme státem lidové demokracie. Proto můžeme
dělat a děláme tak velkorysou sociální
politiku.
Ministerstvo práce a sociální péče
čekají velké úkoly v náboru
pracovních sil. Úkol může být
rozřešen jen tehdy, když se tato otázka
nestane jen záležitostí referátů
5 u národních výborů, ale náplní
práce a starostí celé Národní
fronty. Ministerstvo práce a sociální péče
čekají také velké úkoly na
poli bytové výstavby. Částka 11.600
mil. Kčs je značně vysoká a umožní
přistoupit k uskutečňování
výstavby bytů především tam,
kde vzniká nový průmysl. Tak se také
nejlépe zabezpečí pro tento průmysl
potřebné nové pracovní síly.
Tím, že je zaměstnáván stále
větší počet osob v průmyslu,
stoupá počet pojištěnců, kteří
mají nárok na hodnotnou zdravotní péči
a nárok na důchod ve stáří
nebo při pracovní neschopnosti. Stoupají
mzdy a platy. Proto musí dostat i práce orgánu
ministerstva práce a sociální péče
novou náplň, neboť má jiné úkoly.
Podnětná diskuse sociálně-politického
výboru bude jistě pro ministerstvo práce
a sociální péče dobrou směrnicí
pro další práci.
Shrnout výsledky několikadenního zasedání
výboru hospodářského a pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu, kde bylo projednáno
9 rozpočtových kapitol, je úkolem skutečně
těžkým.
V rozpravě ke kapitole Státního úřadu
plánovacího bylo zdůrazněno, že
dnes je u našich pracujících mimořádný
zájem o plánování a že ve Státním
úřadu plánovacím se stále víc
a více vidí technicko-hospodářský
štáb naší republiky. Státní
úřad plánovací po loňském
zasedání ÚV KSČ pomohl v odkrývání
reserv v jednotlivých úsecích naší
výroby, úspěšně pomohl rozřešit
otázku hospodářské spolupráce
se Sovětským svazem a s ostatními zeměmi
lidových demokracií a také úspěšně
pomohl řešit problémy naší surovinové
základny.
V průběhu plnění plánu se také
ukázaly nedostatky. Tak se Státnímu úřadu
plánovacímu nepodařilo plně odstranit
disproporci mezi stavebními a nestavebními investicemi,
v kontraktacích, v oblasti hmotného zásobování,
vyčišťování výrobních
programů a pod. Úplné odstranění
těchto nedostatků a zajišťování
výstavby nových výrobních středisek,
další mobilisace reserv ve výrobní kapacitě,
to jsou hlavní problémy SÚP i pro tento rok.
Mimo to zde stojí velký, důležitý
úkol: zlepšit spolupráci SÚP s ministerstvy
a jinými centrálními úřady,
které se podílejí na plánování;
zkvalitnit plánování a provést další
kádrové vybudování plánovacích
středisek, jak to bylo již uskutečňováno
v r. 1950.
Změnila se funkce ministerstva průmyslu proti kapitalistické
republice. Tehdy to bylo jen dislokované místo Ústředního
svazu čs. průmyslníků. Dnes se ministerstvo
rozdělilo na ministerstvo těžkého a
ministerstvo lehkého průmyslu.
Z letošního zasedání ÚV KSČ
vyplývají pro ministerstvo těžkého
průmyslu velké úkoly, hlavně na poli
zhospodárnění výroby, dále
na poli lepšího využívání
dané strojní kapacity. Musíme se naučit
víc vytěžit a využít zkušeností
sovětských pracovníků. V těžkém
strojírenství je nutno překonat stávající
potíže, plánovat až na pracoviště,
zabezpečit rovnoměrné plnění
plánu, zavádět nové pracovní
methody ve výrobě a odstranit i nedostatky přímo
na generálních ředitelstvích a nebát
se provětrat i tam. I pro letošní rok byl plán
podstatně zvýšen a změněn, a
bude proto třeba překonat ještě mnoho
obtíží.
Lehký průmysl, vyrábějící
většinou výrobky pro domácí trh,
bude nyní muset poskytovat větší pomoc
těžkému průmyslu, hledat vlastní
suroviny a neustále zlepšovat kvalitu, zvyšovat
produktivitu práce rychleji než dosud, zhospodárnit
výrobu, prohloubit plánované řízení
výroby a plnit plán, vidět plán jako
celek.
Potravinářský průmysl má ještě
hodně pozůstatků z dědictví
po kapitalismu. Nebyl budován pro službu spotřebiteli,
nýbrž pro zisk kapitalistů. Proto je nedostatečně
technicky vybaven. Byly nedostatečně zladěny
výrobní plány a je špatná dislokace
potravinářských podniků. I pro potravinářský
průmysl platí ve zhospodárnění
výroby to, co pro ostatní.
Stavební průmysl má mimořádnou
důležitost při uskutečňování
investic. Nedostatky stavební výroby, stavební
nepřipravenost a nerozhodnost investorů, časté
měnění plánů, projekční
nepřipravenost a pod., to vše prolínalo několikahodinovou
diskusi o těchto otázkách. Nemáme
dostatečně využité těžké
stavební stroje a proto máme nízkou produktivitu
práce. Pomalu zavádíme nové pracovní
methody, máme vysokou absenci a nedodržuje se 48hodinový
pracovní týden. Je potřeba více spolupráce
s přidruženou výrobou. Potřebujeme dlouhodobé
výhledové plány investičních
staveb. Potřebujeme rozpracování plánů
na každé pracoviště. I zde byla snesena
řada podnětů na řešení
a odstranění nedostatků.
Projednávání kapitoly vnitřního
obchodu bylo příležitostí, aby se ukázaly
jak dobré, tak i stinné stránky naší
distribuce. Zvyšuje se životní úroveň,
stoupá kupní síla lidu a s tím musí
obchod počítat, aby mohl a dovedl uspokojit požadavky
konsumentů. Musí neustále zvyšovat kvalitu
služeb spotřebiteli. Až dosud tomu tak není.
Naopak, mnoho zaměstnanců, a to hlavně z
řad bývalých majitelů, obsluhuje pracující
neochotně a mnohdy záměrně napomáhá
dělat paniku, šířit šuškandu
a živit štvavé řeči proti režimu.
Právě v obchodní síti stojí
dnes jako jeden z hlavních úkolů zařazení
mužů do výroby a nábor nových
pracovníků z řad žen v domácnosti.
S tím souvisí problém dobré organisace.
Hlavní úkol, zlepšit a zabezpečit zásobování,
musí být spojen s otázkou reorganisace celé
sítě distribuce a hlavně její dosavadní
praxe.