Posl. Karlovská: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Projednávaný rozpočet je odrazem života
naší lidově demokratické republiky,
která přináší pracujícímu
lidu šťastný a blahobytný život.
Je nejen odrazem hluboké přestavby našeho mírového
hospodářství, ale i důkazem velkého
rozmachu kultury a školství. Při budování
socialismu má nesmírný význam výchova
nového člověka. Proto také na kulturní
a školské výdaje připadá 9,5
% celkové rozpočtové částky
a výchovné úkoly vystupují čím
dále tím více do popředí našeho
života. Že se na naši novou školu díváme
jako na nástroj budování socialismu, o tom
svědčí zvýšení rozpočtové
částky kap. 25, MšVU o 1.917,150.000 Kčs.
Vzhledem k přesunům úvěrů,
které byly z jiných kapitol převedeny do
kap. 25, jde ve skutečnosti o celkové zvýšení
800,000.000 Kčs. Toto rozpočtové číslo
ukazuje, jaký význam se proti předmnichovské
republice přikládá rozvoji školství,
které má za úkol plánovitě
a cílevědomě připravovat dorůstající
pokolení k aktivní účasti na výstavbě
socialistické společnosti.
Je to velký rozdíl proti funkci školy v předmnichovské
republice, která sloužila třídním
zájmům buržoasie. Základy vzdělání
byly tehdy dávány převážné
většině mládeže jen v takovém
rozsahu, aby umožnily vykořisťování
jejich pracovní síly v moderních průmyslových
podnicích kapitalistů, bankéřů
a monopolistů. 38% žáků vycházelo
v první republice jen z obecné školy. Většina
zbývajících absolvovala tehdejší
měšťanské školy. Vyššího
vzdělání se dostávalo jen dětem
z vládnoucích tříd. Buržoasie
neměla zájem na rozšíření
vzdělání a poznatků pokrokové
vědy, neboť ty by byly sloužily k uvědomování
a zrevolucionování mas. Proto byla v první
republice v podstatě zachována tatáž
školská organisace, jako ve staré monarchii.
Zájmy buržoasie vedly také k tomu, že
ani v náplni škol nebyly provedeny hlubší
změny. Rašínem vyhlášené
heslo "Šetřit!" ve prospěch kapitalistických
zisků bylo uplatňováno ve školství
a v kultuře po všech stránkách. Ani
práce učitelů za první republiky nebyla
dostatečně hodnocena; snižoval se jim postupně
plat proti ostatním zaměstnancům až
o 30%. Jejich práce byla náležitě zhodnocena
teprve v lidově demokratickém státě.
V kapitalistických státech dodnes vedou třídní
zájmy buržoasie ke stále většímu
úpadku školství a kultury. Kdežto rozpočet
nedávno schválený Nejvyšším
sovětem SSSR určil na sociální kulturní
účely 26,8% všech výdajů, je
ve Spojených státech severoamerických, kde
celé 3/4 státního rozpočtu plynou
na zbrojení, věnováno školství
pouhých 0,7%.
Přípravy amerických imperialistů k
rozpoutání třetí světové
války a s tím souvisící zvyšování
výdajů na vojenský rozpočet je doprovázeno
nejen zvyšováním vykořisťování
pracujícího lidu a snižováním
výdajů na sociální a kulturní
potřeby státu, ale i militarisací vzdělání,
fašisací škol, diskriminací pokrokových
učitelů, studentů atd. Brzy po vypuknutí
války v Koreji byl odhlasován v kongresu návrh
zákona o dalších mimořádných
nákladech ve výši 17 miliard dolarů,
z nichž 12 miliard je pro ozbrojení Spojených
států a 5 miliard pro dodávky zbraní
západoevropským satelitům Washingtonu. K
nesmírné třídní diskriminaci
přistupuje v USA diskriminace rasová, a to nejen
proti černochům, nýbrž větší
i menší měrou proti všem t. zv. "neameričanům".
Černochů je v USA přibližně 10%
všeho obyvatelstva. Přitom však černoši
zapsaní v ústavech pro vyšší vzdělání
ve školním roce 1947 činili pouhá 3,1%
z celkového počtu žactva. Tato "demokratičnost"
vynikne ještě jasněji, když srovnáme
rozdíl mezi vzděláním a výchovou
pro černé a bílé děti. Tak
na př. 10 jižních států vydává
ročně na jedno bílé dítě
39 dolarů, na jedno černé jen 13 dolarů,
ve státě Mississippi vydává se dokonce
25 dolarů na jedno bílé dítě
a pouze 5 dolarů na jedno barevné. Analysujeme-li
školskou situaci, možnosti vzdělání
i jeho výši, jak se jeví v přítomné
době v různých státech Evropy, shledáme,
že svého minima dosahuje v Italii. Ze 46 milionů
obyvatel dnešní Italie neumí 8 milionů
lidí číst a psát. Nejhůře
jsou na tom jižní provincie, kde počet analfabetů
dosahuje v některých obcích až 80%.
Ještě nesrovnatelně horší je situace
ve školství v koloniálních a závislých
zemích. Mládež v těchto zemích
postrádá většinu základních
vzdělávacích možností. Vzdělání
je privilegiem vykořisťovatelů a "bílých"
kolonisátorů a negramotnost domorodého obyvatelstva
převyšuje 80%. Mezi 30 miliony obyvatel Nigerie je
95% negramotných a z 8 mil. dětí a mládeže
ve školním věku navštěvuje školy
jen 600.000. V Indii z počtu 60 mil. dětí
školou povinných pouze 11 mil. chodí do školy,
v Malajsku z počtu 1,696.000 maximálně 300.000.
Jen tato malá ukázka a řada jiných
nesčetných důkazů o poměrech
v kapitalistických zemích, v koloniích a
v závislých zemích je obžalobou celého
kapitalistického a imperialistického světa,
jehož civilisace je civilisací vražd, loupeže
a tmářství.
Jak zcela jiný život je v zemích, kde vzal
lid správu svých věcí do svých
rukou, kde přichází do popředí
rozvoj hospodářství, růst a rozvoj
kultury, pokroku a vědy. Na příkladě
Čínské lidové republiky vidíme
veliké změny nejen na poli politickém a hospodářském,
ale též na poli osvěty a výchovy. Aby
475milionový národ čínský mohl
překonat hospodářskou zaostalost, zaviněnou
zahraničními imperialisty, kteří se
nestarali o povznesení kulturní úrovně
a vzdělanosti lidových mas, nýbrž naopak
viděli v každém způsobu lidové
osvěty nebezpečí pro svou nadvládu,
vzala si Čínská lidová republika na
poli lidové osvěty a výchovy za úkol
pozvednout kulturní úroveň všeho lidu,
vychovat si kádry pro budovatelskou práci, odstranit
ideologické přežitky feudalismu, rozvinout
vědu a myšlení tak, aby sloužily lidu.
K tomu slouží nejen základní, střední
a vysoké školy, nýbrž všechny nově
zřízené školy pro dělníky
a rolníky, které zpracovávají látku
za 50% normálního času. Ve večerních
školách pro dělníky studovalo na konci
r. 1950 789.199 dělníků. Během jednoho
roku se zvýšil jejich počet v severní
Číně o 300% a ve východní o
200%. Vzdělávací činnosti napomáhají
kulturní střediska na vesnici a armáda, která
má svůj vlastní systém masové
výchovy a stává se vlastně velikou
školou pro mladé dělníky a rolníky,
kteří do ní vstupují. Síť
biografů, rozšiřování rozhlasové
sítě a vydávání knih pomáhá
masovému rozvoji kultury. Ve všech zemích lidových
demokracií uskutečnily vlády po skvělém
příkladu SSSR hlubokou reformu výchovy a
vyučování, aby sloužilo potřebám
pracujícího lidu. Lidové demokracie dokázaly
za několik let svého trvání tolik,
kolik bývalé kapitalistické režimy nebyly
schopny učinit za celá desetiletí.
U nás teprve vítězný únor r.
1948, který učinil konec reakčním
tendencím ve školství a osvětě,
umožnil školským zákonem sjednocení
škol mateřských i škol I., II. a III.
stupně a dal všemu žactvu bez rozdílu
jednotnou výchovu. Škole jakožto hlavnímu
činiteli výchovy nových občanů
republiky byl uložen úkol, aby svedla zápas
o duši mladé generace, aby ji vychovávala k
lásce, k tvůrčí práci ve škole,
aby se v pozdějších letech stala páteří
socialistické výstavby. Směr a obsah výchovy
ve školách ukázal nejlépe pan president
republiky Klement Gottwald na IX. sjezdu KSČ. Řekl
mimo jiné: "Naše školy, zejména střední
a vyšší, musí lidově demokratické
republice vychovávat lidi věrné a věci
lidu a národu oddané. Pro reakci není ani
na našich školách místa. Vedle prohloubení
školení odborného musíme naši novou
inteligenci v kursech i ve školách vychovávat
v duchu nejpokrokovějšího světového
názoru, v duchu dialektického a historického
materialismu, v duchu marxismu-leninismu." To znamená,
že naše školy musejí posílat do života
nového člověka, oproštěného
od pověr a předsudků, vyzbrojeného
vědomostmi nejpokrokovější vědy,
který prokáže věrnost své vlasti
v různých pracovních odvětvích,
člověka iniciativního, který je schopen
pomáhat rozvoji národního hospodářství,
člověka, který má vztah k práci,
je bezmezně oddán věci dělnické
třídy a pracujícího lidu, jehož
nitro je naplněno touhou státi se bojovníkem
za věc míru a socialistické výstavby.
Vychovávat člověka s novými morálními
vlastnostmi znamená od nejútlejšího
věku spojovati jeho osobní zájem se zájmem
celku. Je to úkol nemalý. Za velké pomoci
a péče vedoucí složky Národní
fronty, naší KSČ, a za vedení ministra
Zdeňka Nejedlého se přikročilo
k tomu, aby se škola stala vpravdě socialistickou.
Rozdíl v péči o školství a o
dítě za kapitalistické republiky a nyní
v lidově demokratické republice se nejkrásněji
projevuje ve škole samé a ve změnách,
které nastaly. Není již nezaměstnaných
rodičů, zmizely živořící
rodiny panských deputátníků a všeobecně
se zvyšující sociální úroveň
pracujícího lidu se odráží příznivě
na školních dětech. Nenajdeme dnes ve škole
děti podvyživené, hladovějící,
chatrně oblečené a neobuté. Ve školách
nás vítá skvělá mládež,
veselá, optimistická, dobře oblečená,
zvídavá, zdravě sebevědomá,
zdatná a schopná.
Rychlý vnější růst našeho
školství vyžaduje, aby větší
měrou než dosud byla zlepšována také
kvalita školní práce. Na loňské
červencové konferenci zástupců veškerého
učitelstva v Praze byla podrobena dosavadní práce
naší školy obsáhlé kritice a sebekritice
a byly určeny úkoly naší školy
pro nejbližší dobu. Znamenají v podstatě
prohloubení a zkvalitnění výchovné
a duševní práce školy, zejména
v mateřském jazyku, matematice a přírodních
vědách. Vlastenecká a politická výchova
musí pronikat vyučování ve všech
předmětech, škola musí také mládeži
přiblížit techniku a práci ve výrobě
jako přípravu pro budovatelské úkoly.
Neocenitelnou pomoc při zdokonalování našeho
školství znamená pro nás sovětská
věda, nejpokrokovější věda na
světě, založená na pevných základech
marxismu-leninismu, která hledá a nalézá
pravdu, věda, která slouží především
společnosti, jejímu hospodářskému
a kulturnímu rozvoji a rozkvětu, blahobytu a štěstí
lidí v socialistickém řádu. Ve světle
této vědy vymycujeme a většinou jsme
už vymýtili z vyučovací náplně
našich škol přežitky buržoasní
pavědy, jak to ukazují nové učebnice.
Věda Mičurinova, Lysenkova, Pavlovova se dostává
i do našich škol.
Geniální vědecké práce soudruha
Stalina o marxismu v jazykovědě se dotýkají
i vnitřní práce v jazykovědě
našich škol od nejnižších do nejvyšších.
O práci soudruha Stalina se bezpečně
opíráme při plnění prvního
úkolu, který nám červencová
konference dala: zlepšit vyučování mateřštině.
Bude třeba leccos zrevidovati a podstatně zlepšit
v osnovách, v učebnicích a ve školní
práci, aby se mateřštině na všech
školách a zejména na školách národních
dostalo prvního místa, které jí právem
náleží a aby nebyla odsunována na vedlejší
kolej. V mateřském jazyku uslyší děti
o bojích, které sváděla dělnická
třída s vykořisťovateli. Budou v mateřském
jazyku psáti našim úderníkům,
vojákům, dětem na celém světě,
jaké mají šťastné dětství
a jaké jsou jejich perspektivy do budoucna.
Aby škola plnila svůj odpovědný úkol
a připravovala našemu svobodnému životu
vyspělé budovatele, musí všichni pokrokoví
učitelé věnovat zvýšenou péči
prospěchu každého dítěte. Kapitalistická
škola první republiky vyřaďovala děti
opozdilé nebo výchovně zanedbané tím,
že nad nimi lámala hůl, nechávala je
propadnout. Dnešní škola se víc a víc
musí snažit zlepšením úrovně
školské práce bojovat proti propadání.
Nové prostředky a formy výchovné a
učební práce umožňují
poskytovat slabým dětem individuální
pomoc v doučovacích skupinách. Neprospěch
jednotlivce se musí stát záležitostí
celého třídního kolektivu.
Marxistická věda učí, že hlavním
činitelem ve škole je učitel, který
s nemenším zápalem než naši úderníci
a zlepšovatelé v závodech musí pracovat
tak, aby výchovně-vzdělávací
práce ve třídách, které jsou
mu svěřeny, byla lepší, aby soustavně
kontroloval výsledky své práce a pečoval
o žáky, aby byli dobře vyzbrojeni do života.
Ano, učitel je to, který vyzbrojuje žáky
věděním, vytváří základ
jejich světového názoru, vštěpuje
jim lásku k naší lidově demokratické
vlasti, úctu a lásku k sovětskému
lidu, bez něhož by nebylo života našich
dětí ani našich škol, úctu a lásku
k prvnímu učiteli celého světa generalissimu
Stalinovi. Jen učitel odborně zdatný
a politicky uvědomělý, který se zbavil
starého idealistického pojetí a myšlení
buržoasní vědy a osvojil si učení
marxismu-leninismu, který nepřetržitě
obohacuje svoje vědomosti a zvyšuje theoretickou úroveň
vyučování, splní čestně
svůj odpovědný úkol.
Úderník Machata mluvě k učitelům
průkopníkům v Praze řekl mimo jiné:
"Po příchodu domů včera jsem
byl obvykle ťmileŤ uvítán svou manželkou,
takto maminkou mých synků, žáků
I. a II. třídy národní školy.
Kluci mají úkoly, Zdeněk špatně
čte, má na cedulce denně napsáno ťčístŤ.
Jarda neumí odčítat, mne poslechnout nechtějí;
táta chodí domů celý týden
pozdě večer, ale hlavně, že se o tátovi
píše v novinách... kluci mohou být hloupí".
Mimo jiné pokračuje: "Ze závodu si také
nenosím žádnou práci domů, abych
ji dodělával. Jak toho dosahuji? Studiem method
sovětských stachanovců, přemýšlením
a tím, že vím, proč to všechno
dělám. Něco podobného bych chtěl
od vás, soudruzi. Vy mi jistě namítnete,
že děti se nedají přirovnat ke kovu,
že je každé jinak nadané a schopné.
Vím, že máte pravdu, ale upozorňuji,
že i k nám chodí materiál nestejné
tvrdosti". V závěru řeči vyslovil
důvěru, že jistě jeho dobře míněná
kritika bude chápána jako soudružská
rada, kde čerpat bohaté zkušenosti, jak zdokonalovat
a zkvalitňovat práci. V tom jsme se s. Machatou
zajedno.
Významným pomocníkem učitele je činnost
Čs. svazu mládeže a pionýrských
oddílů, které celou svou činnost zaměřují
na pomoc výchovné a vzdělávací
práci školy, aby se zvyšovala uvědomělost
žáků, a rozvíjela kulturní tvořivost
a iniciativa. Příslušníci Svazu i pionýři
vedou své členy i všechny ostatní žáky
k usilovnému studiu, organisují soutěžení,
které napomáhá rozvíjení vědomostí
a znalostí žáků a přispívá
k úspěšnému organisování
školního života. Pionýři a svazáci
se stávají činorodým jádrem,
kolem něhož se ve škole tvoří velký
a pevný kolektiv dětí a mládeže,
žijící aktivním, podnětným,
politicky uvědomělým a tvůrčím
životem. Závazky pionýrů a členů
ČSM na školách jsou důkazem, že
nepovažují svou práci za něco nepříjemného,
ale za věc studentské cti.
Veliké pomoci při plnění nových
úkolů se dostalo škole zavedením nového
školního řádu a nového zkušebního
řádu. Oba tyto řády nesou už
pečeť nové doby. Předpokladem uvědomělého
poměru k učení je výchova uvědomělé
kázně. Školní řád upravuje
základní vztahy a vzájemný poměr
mládeže mezi sebou, její poměr k práci,
učitelům, k veřejnosti, k rodičům,
dává positivní návod, jak se má
žák socialistické školy v určitých
situacích chovat. Je to v kostce norma chování
socialistického člověka, upravená
přiměřeně věku žactva.
Vedoucí myšlenkou školního řádu
jsou slova presidenta republiky Klementa Gotwalda: "Republika
potřebuje lidi, kteří něco umějí.
Být dobrým vlastencem, dobrým republikánem,
to znamená být dobrým pracovníkem,
tedy i dobrým žákem." Naše nová
škola vede mládež k tomu, aby se učila
z hlubokých vnitřních pohnutek, aby učení
pokládala za svou vlasteneckou povinnost, aby viděla
jasně perspektivy a ušlechtilé cíle
socialismu a učila se ráda a uvědoměle
a proto, že chce býti jednou platným spolubudovatelem
nového, krásnějšího a šťastnějšího
života.
Na školách všech stupňů je třeba
vzhledem k úkolům 5LP pracovat tak, aby poznatky
žáků byly spolehlivé. Zářný
příklad, jak pracovat s mládeží,
máme v sovětské škole, která
vychovala a vychovává statečné budovatele
a hrdinné obránce socialistické vlasti, která
vychovává na všech stupních kádry,
které jsou bezvýhradně oddány dílu
strany Lenina a Stalina. V sovětských
školách jsou vychováváni mladí
lidé k úctě ke všem lidem práce,
k jejich svobodě a nezávislosti. Práce, učení
a život pro lid.... to jsou slova z písně sovětských
pionýrů, kterou nezná jen mladý pionýr,
ale žije podle ní i každý dělník,
inženýr, agronom, vědec a kolchozník.
Naši učitelé přispívají
i mimo školu podstatně k budování socialismu.
Zvláště významným úsekem
jejich práce je pomoc při výstavbě
socialistické vesnice. Konferenci vesnických učitelů
v prosinci minulého roku, kde promluvili ministři
Nejedlý a Ďuriš, zaslal sám
president republiky Klement Gottwald dopis, v němž
ukázal na zvláštní odpovědné
poslání, které mají dnes vesničtí
učitelé v budování nové, socialistické
školy.
Velký rozvoj našeho školství projevuje
se na všech jeho stupních. V předmnichovské
republice byl roku 1938 náklad na mateřské
školy v českých zemích 15,644.195 Kčs,
na Slovensku 2,176.000 Kčs. V rozpočtu na rok 1951
je na mateřské školy v českých
zemích preliminováno 705,050.000 Kčs, na
Slovensku 197,953.000 Kčs. Začlenění
žen do výroby vyžaduje si zvýšených
nákladů na mateřské školy a její
přeměny na mateřské školy s celodenní
péčí. Je přirozené, že
nové mateřské školy mohou být
zřizovány jen tam, kde jsou zaměstnány
matky anebo kde se připravuje nábor žen do
zaměstnání, na venkově především
v obcích s JZD a s čs. stát. statky, je-li
tam dostatečný počet dětí.
Abychom ještě usilovněji a směleji,
jak řekl president republiky delegaci žen 8. března
t. r. vytvářeli podmínky, které umožňují
ženám pracovat, musí se školská
správa starat o rozvoj Družin mládeže,
které doplňují v době mimo vyučování
ve volných dnech a o prázdninách rodinnou
péči, takže se matky snáze mohou začlenit
do práce. Dříve byly organisovány
Družiny mládeže jen v Praze. Teprve v druhé
polovici minulého roku přistoupilo se k zakládání
Družin jinde, především v průmyslových
místech. Koncem roku 1950 bylo v českých
zemích 870 oddělení Družin, z toho v
Praze 195. Družiny pečovaly celkem o 28.550 dětí.
Jejich rozvoj i nutno pomoci adaptacemi vhodných místností
ze zrušených hostinců a obchodů, jak
je na to v plánu na rok 1951 pamatováno, a náborem
nových vychovatelek. Taktéž se počítá
s rozšířením stravování
dětí na mateřských, národních
a středních školách, které je
odůvodněno sociálním a zdravotním
významem školních jídelen, které
odnímají i mnoho starostí zaměstnaným
matkám.
Jednotnost všeobecného, povinného vzdělání
na školách I. a II. stupně, musí být
zlepšena, aby oba stupně na sebe lépe navazovaly
a vytvořily svou náplní ucelené povinné
všeobecné vzdělání, neboť
je to základ, na který navazují základní
odborné školy, výběrové školy,
výběrové školy III. stupně a
na kterém se staví celý život.
Zrychlená výstavba těžkého průmyslu
a především strojírenství vyžaduje
provedení nejhlubších změn v základních
odborných školách, které jsou doprovodným
článkem učebního poměru. Ony
musí býti pomocníkem růstu plně
kvalifikovaných pracovníků ve všech
oborech. Dřívější činnost
ZOŠ se omezovala na doškolování ve všeobecně
vzdělávacích předmětech. Dnes
je postaráno o kvalifikované učitelské
kádry jak ze řad interních, tak i externích
učitelů. Srovnáváme-li, že na
r. 1939 byla rozpočtována v českých
zemích částka 25,213.000 Kčs na ZOŠ
a na r. 1949 209,424.000 Kčs, vidíme, že se
tyto školy docela změnily. V první řadě
šlo o zodbornění, řádné
vybavení stroji a nástroji, dílenským
zařízením, doplněním kádrů
z řad novátorů našeho znárodněného
průmyslu, kteří studují a zevšeobecňují
zkušenosti slavných sovětských novátorů
průmyslové a zemědělské výroby,
Pavla Bykovova, Lydie Korabelnikovové, Ivana Šackije
a j. Tito lidé jsou zárukou, že základní
odborné školy pomohou vychovat kvalifikované
dělníky, kteří budou na našich
závodech rychle zavádět pokrokové
pracovní methody, bez nichž bychom neplnili a nepřekračovali
velké úkoly 5LP.