A proto má tak velký význam výchovná
práce. Význam tím větší,
že musí bojovat proti starým zvykům
a přežitkům, proti nánosu staré
buržoasní ideologie, která leckdy jako krunýř
brání lidem v cestě vpřed. Základním
úkolem naší výchovné práce
stále zůstává překonávat
staré přežitky a zbavovat myšlení
lidí starých, nesprávných názorů.
Když zkoumáme příčiny nějakého
nezdaru na závodě nebo na vesnici, zjistíme,
že obvykle je základní příčinou
nezdaru to staré, co ještě trčí
v lidech a nezřídka i v odpovědných
vedoucích.
Avšak nejde jen o nějaký starý názor
a zvyk. Jde o pronikání cizí ideologie, neboť
nežijeme ve vzduchoprázdném prostoru. Za naší
západní hranicí je ještě starý
kapitalistický svět a u nás jsou ještě
kapitalistické živly, které se brání
svému zániku a pokoušejí se všemi
prostředky zachránit svou kůži. Zostřující
se třídní boj se projevuje i v oblasti ideologie,
na úseku výchovy, a je pravidlem tohoto boje, že
každé vážnější ochabnutí
s naší strany vede nepřítele k zesílení
jeho činnosti právě na místě,
které bylo oslabeno. My však máme v tomto boji
silnou a nepřemožitelnou zbraň, zbraň
vědeckého světového názoru,
marxismu-leninismu. Když před více než
20 lety po prvé na parlamentní tribuně vystoupil
náš president soudr. Gottwald, pokřikovali
na něho různí buržoasní politikové,
kteří tehdy měli moc, měli šiky
policie, četnictva, měli soudy, ovládali
tisk a umlčovali hlas revoluční dělnické
třídy. A přece přes jejich moc zvítězila
naše pravda, pravda našeho presidenta soudr. Gottwalda,
pravda učení marxismu-leninismu. Je proto správné,
aby učení, které pomohlo našemu lidu
svrhnout kapitalisty, učení Leninovo a Stalinovo,
které dovedlo první socialistický stát
k vítězství socialismu a září
na cestu ke komunismu, aby se toto učení stalo základem
celé výchovy a převýchovy nejširších
mas našeho lidu.
Poslání naší výchovné
práce tkví v tom, aby všichni pracující
lidé rozuměli politice vlády a aby se ze
všech sil snažili o její uskutečňování.
Vychovávat nového člověka znamená
přitáhnout ho k aktivní práci, k tomu,
aby se podílel na veřejném životě,
aby se uměl řídit ideami socialismu při
své práci.
Naše výchovná práce musí vést
lidi k lásce k vlasti, pěstovat a rozvíjet
nové socialistické vlastenectví, což
konkrétně znamená míti rád
svou zemi, svůj socialistický stát, své
továrny a závody, svá družstevní
pole, své školy. Jaké překrásné
perspektivy otevřel před našim lidem ústřední
výbor komunistické strany Československa
na svém zasedání! Tyto perspektivy a smělé
plány přímo mobilisují náš
lid k vybudování silné a krásné
socialistické vlasti.
Socialistické vlastenectví je těsně
spjato se zásadami mezinárodní solidarity.
Spravedlivá věc pracujícího lidu druhých
zemí je také věcí našeho lidu.
Mezinárodní solidarita bojovníků za
mír je mocnou zbraní proti válečným
paličům a musí prostoupit celou naši
výchovnou práci.
Naše vlastní historie nám ukazuje, která
je to myšlenka, v jejímž znamení byl zachráněn
náš národ. Nebyl to nacionalismus buržoasie,
která v r. 1938 hanebně zradila a prodala zemi,
nebyly to buržoasní západní vlády,
které roztrhaly všechny spojenecké závazky;
byla to myšlenka mezinárodní solidarity dělnické
třídy a pracujícího lidu, která
nás posilovala v r. 1938 a po celou dobu okupace. S námi
tehdy stál, za nás bojoval a za cenu nesmírných
obětí nás osvobodil Sovětský
svaz, země, kde vládne dělnická třída,
pracující lid. S námi se solidarisovala dělnická
třída, její revoluční strany
všech zemí. Také dnes svoboda a nezávislost
naší země spočívá na pevných
základech mezinárodní solidarity. V dnešním
světě není možno uhájit svobodu
ani velkého národa, tím méně
malého národa, jestliže se neopřeme
o pracující lid a pokrokové síly v
ostatních zemích, jestliže nespojíme
s nimi svoje zájmy a cíle.
Základem této solidarity je náš vztah
k Sovětskému svazu. Ještě více
a ještě hlouběji musí prostoupit celou
naší výchovnou práci láska a
vděčnost k Sovětskému svazu a k velikému
Stalinovi. Na všech úsecích naší
činnosti učíme se ze zkušeností
sovětského lidu. Osvětová péče,
náš tisk a rozhlas, naše filmovnictví
má veliký a vděčný úkol
přenášet tyto zkušenosti a přibližovat
veliké vzory sovětských lidí - budovatelů
komunismu. V daleko větší míře
než dosud je třeba v našich klubech organisovat
přednášky a přenášet zkušenosti
sovětských stachanovců a novátorů
do výroby. V osvětových besedách,
které působí zvláště na
venkově, je třeba pořádat besedy o
socialistickém zemědělství v SSSR,
pečovat, aby naše technická inteligence se
daleko více seznamovala se sovětskými zkušenostmi.
Je třeba dále pokračovat v úspěšně
započatém díle lidových kursů
ruštiny, které umožňují, aby další
a další desetitisíce našich lidí
mohly přímo číst sovětský
tisk a knihy a čerpat bezprostředně a rychle
nová poučení. Základní význam
pro výchovnou práci má poznání
historické úlohy Sovětského svazu
jako opory míru. Boj za mír, v jehož cele je
Sovětský svaz a ve kterém se dnes už
spojuje veliká část lidstva všech kontinentů,
toť úkol všech úkolů také
pro celou oblast naší osvětové kulturní
a umělecké práce.
V popředí tohoto boje je důležitá
otázka odhalování amerických imperialistů
jako zběsilých podněcovatelů války
a úhlavních nepřátel naší
vlasti. Projednávání našeho státního
rozpočtu přímo vybízí ke srovnání
s rozpočtem amerických imperialistů, který
je dokladem jejich válečných příprav
zcela podle slov amerického generála Eisenhowera,
který řekl, že mnohem lépe je dopouštět
se risika války a možná vyhubení, než
se chytat míru. Proto, jak bylo už zde zdůrazněno,
celé 3/4 amerického rozpočtu pohlcují
výdaje na válku. Představitel amerického
imperialismu, předseda amerických průmyslníků
Putman prohlásil, že zastavení válečných
akcí a odvolání amerických vojsk z
Koreje by mělo zhoubný vliv na průmyslovou
činnost ve Spojených státech. Proto imperialističtí
hrdlořezi řádí v Koreji hůře
než nacisté, aby miliardáři a kapitalisté
mohli dosáhnout ještě závratnějších
zisků. Není proto divu, že se v jejich rozpočtu
objevují výdaje na jejich t. zv. kulturu a osvětu
jen nepatrným zlomkem procenta.
Zcela podle vzoru svých imperialistických chlebodárců
si počíná také titovská banda
v Jugoslávii. Fašistický diktátor Tito
nadutě prohlásil: "Musíme zbrojit a
ne snít o lepším životě."
Proto také v jejich rozpočtu, který je rozpočtem
války a hladu pro pracující lid, se počítá
s 73% výdajů na válku a vůbec už
se ani neuvádějí výdaje na kulturní
a jiné potřeby pracujících. Titovští
fašisté chtějí zakázat jugoslávskému
lidu, aby snil o lepším životě, protože
se bojí lidu, který uvrhli do bídy a imperialistického
otroctví.
Krvavé zbrojařské zisky válečných
dobrodruhů, hlad a bída pracujících
lidí, úpadek kultury, to je obraz smutně
proslulého amerického způsobu života,
který se američtí imperialisté pokoušejí
vnutit zmarshallisovaným zemím. Jeden z imperialistických
lidojedů, který je t. zv. profesorem na kolumbijské
t. zv. universitě, jménem Rosebury, ve své
knize "Mír nebo mor" vyjádřil to
slovy, že "biologická zbraň (mor, tyfus,
cholera) má tu přednost, že jí může
být použito k ničení lidí bez
poškozování majetku". O majetek jim jde.
Cynismus dolarových dravců vskutku předčí
zběsilost hitlerovských fašistů. Je
třeba odhalovat pravou tvář amerických
imperialistů a jejich trabantů a roztrhat předivo
lží, kterými se pokoušejí oklamat
lidové masy. Spolehlivým kompasem ve velikém
zápase za mír jsou historická slova velikého
Stalina, který jasně a přesvědčivě
ukázal všem poctivým lidem, jak bojovat za
mír.
Konkrétní úkoly v tomto boji, týkající
se zvláště naší země v souvislosti
s remilitarisací záp. Německa a mírovým
řešením německé otázky,
nám dal president naší republiky na únorovém
zasedání ÚV KSČ. President republiky,
vycházeje ze slov generalissima Stalina o tom, že
mír bude zachován, vezme-li lid věc zachování
míru do svých rukou a bude-li ji hájit do
konce, pravil: "I my musíme a budeme bojovat za mír,
především pokud je ohrožován v
našem nejbližším sousedství. I my
musíme a budeme usilovat o to, abychom každého
občana přesvědčili, že všichni,
kdož připravují válku, strojí
současně úklady proti existenci Československé
republiky. I my musíme a budeme vést každého
občana k tomu, aby poctivou prací posiloval svou
vlast a tím i mír." Tato závažná
slova jsou hlavní směrnicí pro pracovníky
na poli výchovy, kultury a umění, kteří
musí dát všechny své síly, aby
splnili tyto úkoly.
Naše výchovná práce, dík péči
vlády a komunistické strany, má rozsáhlé
prostředky a možnosti, aby mohla uskutečňovat
své významné úkoly. Mezi nejpřednější
z nich patří tisk a rozhlas. Pracovníci tisku
a rozhlasu mají veliké a odpovědné
poslání. Oni mluví k milionovým masám
našeho lidu. Není snad u nás člověka,
ke kterému byl nedošel tisk nebo slovo rozhlasu. V
našem tisku i v rozhlasu byla provedena řada opatření
směřujících ke zlepšení
jejich práce. Avšak také úkoly vzrostly.
Náš tisk a rozhlas musí nyní nejen lépe
plnit své informátorské a mobilisační
poslání, avšak daleko větší
pozornost soustředit na vysvětlování
a objasňování závažných
problémů; pracovat tak, aby uveřejněné
materiály byly mnohem přesvědčivější,
a zejména prohlubovat výchovnou práci na
stranách novin.
Dík péči ministerstva informací a
osvěty v posledním roce podstatně postoupila
kupředu kulturně osvětová práce.
Máme dnes již velký počet Osvětových
besed, které se stávají středisky
kulturně osvětové práce zejména
na vesnici. Kulturně osvětové kádry
byly doplněny novými pracovníky z řad
pracujících. Kulturně osvětová
péče, odstraňujíc krunýř
starého osvětářství, stává
se postupně stále hybnějším nástrojem
masové politické práce. O tom svědčí
řada úspěšných akcí a
kampaní. Nesporně k tomu přispěla
reorganisace státní péče osvětové,
která byla provedena tak, že dosavadní samostatné
osvětové rady byly proměněny v osvětové
komise národních výborů. Do oblasti
kulturně osvětové práce jsou začleněny
lidové obecní knihovny, jejichž práce
se zejména v politickém směru podstatně
zlepšila. Významné pokroky byly také
učiněny v oboru lidové tvořivosti.
Kulturně osvětová práce, čerpajíc
z bohatých zkušeností sovětských,
by se však měla ještě v daleko větší
míře věnovat popularisaci vědy, seznamovat
náš lid s velkými úspěchy sovětské
vědy a zejména na vesnici popularisovat výsledky
mičurinsko - lysenkovské agrobiologie. Významný
úkol čeká naši osvětu, aby svedla
boj s některými pozůstatky tmářství
a idealistickými bludy, popularisujíc vědecké
poznatky o vzniku země, o vzniku života, o vesmíru
atd.
Oporou kulturně osvětové činnosti
je publikační činnost, která se v
posledních dvou letech zvláště úspěšně
rozvíjí. Bylo už definitivně skoncováno
s vydáváním literárního braku.
Stále roste počet překladů sovětských
knih, které jsou milovány našim lidem a zvláště
naší mládeží. Velikého úspěchu
dosáhly zejména dvě knihy slavných
sovětských autorů: Fadějevova "Mladá
garda" a Ažajevův román "Daleko od
Moskvy". Nikdy nevídané jsou náklady
knih klasiků marxismu-leninismu, spisů Leninových
a Stalinových. S velikým zájmem a nadšením
bylo přijato vydávání spisů
presidenta republiky soudr. Klementa Gottwalda. Stále
nestačí náklady děl klasiků
naší literatury, Jiráska, Nerudy atd. O růstu
naší publikační činnosti svědčí
skutečnost, že kromě Sovětského
svazu je u nás nejvyšší počet vydaných
publikací na hlavu na celém světě.
Nakonec několik slov o výchovném poslání
našeho umění. Při výchově
lidu, při vytváření nového
socialistického člověka a při odstraňování
pozůstatků starého kapitalistického
světa v myšlení lidí náleží
jedno z předních míst literatuře,
filmu a ostatním druhům umění.
Předsednictvo ÚV KSČ před rokem ve
svém usnesení o tvůrčích otázkách
filmu zdůraznilo, že film musí především
plnit výchovné poslání a má
být podle vzoru sovětského filmu školou
socialistického uvědomování. Tento
nejvýš čestný úkol platí
nejen pro film, ale pro všechny umělecké obory.
Přehlížíme-li uměleckou zeň
minulého roku, můžeme říci, že
bylo dosaženo určitých úspěchů
a že rozhodně vývoj směřuje k
vytváření uměleckých děl
v duchu socialistického realismu. Naše literatura
dosáhla největších úspěchů
především v poesii. Je to zejména veliká
poema Vítězslava Nezvala "Zpěv míru",
vyznamenaná čs. cenou míru. Příznačným
zjevem je, že v posledním roce se objevila řada
nových literárních talentů z řad
pracujících, kteří většinou
nikdy nepsali a kteří se rozezpívali teprve
dnes, vprostřed nového socialistického života.
Naše divadelní umění především
čerpá z bohaté studnice sovětské
dramatiky. Uvedení divadelních her sovětských
i děl ruských klasiků otevírá
nové obzory našemu diváku a pomáhá
i růstu našich divadelních pracovníků.
Z české dramatiky slaví největší
úspěchy Zápotockého "Vstanou
noví bojovníci" a Cachův "Duchcovský
viadukt", uvedený v Paloušově režii
v Realistickém divadle.
Také náš film dík pomoci předsednictva
ÚV KSČ zaznamenává obrat ve své
práci. Zvláštní místo zaujímá
film "Zocelení", líčící
boj dělnické třídy v době krise
a nezaměstnanosti za předmnichovské republiky.
S velikým úspěchem přijal náš
divák film "Vstanou noví bojovníci",
který během 14 dnů promítání
navštívilo skoro 350.000 diváků. V tyto
dny byl definitivně dohotoven barevný film "Temno",
kterým vstupuje čs. státní film do
Jiráskova roku. Vedle těchto vynikajících
filmů byla vytvořena celá řada dalších
filmů - mezi nimi několik veseloher - ve kterých
se filmoví tvůrčí pracovníci
vcelku úspěšně pokusili splnit velké
výchovné poslání, které jim
uložilo předsednictvo ÚV KSČ. Zvláštní
kapitoly by si zasloužil sovětský film, který
velkolepým způsobem nám pomáhá
při výchovné práci, který přináší
radost a povzbuzení, ukazuje cestu našim pracujícím
lidem. Za všechny sovětské filmy nechť
mluví slavný "Pád Berlína",
který během prvních osmi neděl dosáhl
dosud u nás nevídané návštěvy
téměř 2,500.000 nadšených diváků,
a taktéž film "Tajné poslání",
který se také setkal s neobyčejně
živým ohlasem.
Kupředu vykročila i naše hudba, především
dík dílům Dobiáše, Cikkera, Seidla,
Suchoně i dalších. Ve výtvarném
umění nastal určitý zlom v thematice.
Naši malíři začali zobrazovat nového
člověka, avšak zatím ještě
s menším uměleckým zdarem.
Aby naše umění mohlo splnit velké výchovné
poslání, které mu v socialistickém
státě přísluší, musí
definitivně skoncovat s vlivy buržoasního umění,
musí plně vybojovat bitvu s buržoasně
nacionalistickými a kosmopolitickými tendencemi.
Paní a pánové, široké je pole
výchovné práce a veliké jsou úkoly
výchovy. Osvětoví, kulturní a umělečtí
pracovníci mohou dobře pracovat, neboť mají
ve svém čele přední bojovníky
za novou socialistickou kulturu, soudruhy Kopeckého
a Nejedlého (Bouřlivý potlesk.)
Závažný projev presidenta republiky, s. Klementa
Gottwalda, na zasedání ÚV KSČ
se musí stát vodítkem jejich výchovné
práce. Tak nejlépe přispějí
osvětoví, kulturní a umělečtí
pracovníci k tomu, aby rychle rostla naše velkolepá
stavba socialismu a spolu s ní noví krásní
lidé socialistické epochy. (Hlučný
potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Prerušujem
schôdzu na 15 minút.
(Schůze byla přerušena v 16 hod. 51 min.
- opět zahájena v 17 hod. 16 min.)
Místopředseda Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi.
Sděluji, že ministerstvo vnitra oznámilo přípisem
ze dne 20. března 1951, zn. 027-20/3-1951-I/2, že
povolává na poslanecky mandát, uprázdněný
resignací posl. Kleina, poslance MUDr Jaromíra Dlouhého
(č. j. 112-20/3-1951-S).
Pan poslanec dr Dlouhý dostavil se do dnešní
schůze.
Protože předtím podle § 89 jedn. řádu
podepsal v kanceláři Národního shromáždění
prohlášení, obsahující formuli
poslaneckého slibu, přistoupíme ke slibu
podle § 42 ústavy a § 90 jedn. řádu
Národního shromáždění
tím způsobem, že bude přečtena
ústavou předepsaná formule slibovací,
p. posl. dr Dlouhý ke mně přistoupí
a vykoná slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a posl. dr Dlouhého žádám, aby
ke mně přistoupil vykonat slib. (Poslanci povstávají.)
Gen. taj. NS Kováčik (čte):
"Slibuji, že budu věren republice Československé
a jejímu lidově demokratickému zřízení,
že budu zachovávat zákony a svůj mandát
vykonávat podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí k prospěchu lidu a státu."
Posl. dr Dlouhý (podávaje místopředsedovi
Fialovi ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)
Místopředseda Fiala: Budeme pokračovat
v rozpravě.
Ke slovu je přihlášen posl. Martanovič.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Martanovič: Slávne Národné
shromaždenie!
Finančné hospodárenie národných
výborov v rámci štátneho rozpočtu
znamenalo priamo revolučnú premenu. Likvidovaný
bol starý spôsob hospodárenia - teda samosprávne
hospodárenie - a národné výbory ako
orgány ľudovej moci, moci robotníckej triedy,
a cez nich celý náš ľud stal sa priamym
účastníkom finančného plánovania.
Národné výbory staly sa skutočnými
spoluhospodármi s národným majetkom a dôchodkom.
Touto zmenou bola politická i hospodársko-organizátorská
funkcia ľudovej správy prehĺbená aj v
oblasti finančného hospodárenia, ktoré
bolo donedávna vykonávané zväčša
byrokratickým aparátom. Nateraz finančné
hospodárenie národných podnikov opiera sa
už o nevyčerpateľnú tvorivú iniciatívu
pracujúceho ľudu.