Reorganisovaná vláda s panem presidentem Klementem
Gottwaldem nově jmenovaní ministři mají
dnes tu čest představiti se Národnímu
shromáždění a požádati o
jeho důvěru. (Živý potlesk.)
Při této příležitosti dovolte,
abych jménem vlády pronesl několik slov o
naší současné zahraniční
i domácí situaci.
Již vládní prohlášení ze
dne 17. 6. 1948 praví o orientaci naší zahraniční
politiky, že "naše úsilí o vnější
bezpečnost je zasazeno do širšího rámce
našich spojeneckých smluv se Sovětským
svazem a státy lidové demokracie".
Na štvanice našich nepřátel, které
se zvláště po únoru 1948 proti nám
rozpoutaly, a na válečné hrozby, které
proti nám byly vznášeny, odpovídalo
vládní prohlášení:
"Opřeni o naše spojenecké smlouvy s naším
nejlepším přítelem Sovětským
svazem hledíme klidně vstříc své
budoucnosti, přes všechny hrozby a řinčení
zbraněmi v kruzích kapitalistických nepřátel."
Náš klid, který jsme v r. 1948 a v letech následujících
proti válečným hrozbám kapitalistů
zachovali, ukázal se plně oprávněným.
Veliký světový tábor míru,
do něhož se naše republika zařadila, křížil
plány válečných štváčů.
Vede úspěšně svůj zápas
za mírové řešení mezinárodních
sporných otázek a za uzavření paktu
pěti velmocí.
Naděje našich reakcionářských
pučistů a pozdějších zrádných
emigrantů na pomoc zahraničního tábora
válečných kapitalistických štváčů
zklamaly. Soustava našich spojeneckých smluv, o kterou
se opírá naše zahraniční politika
bezpečnosti a mírové spolupráce, jejíž
základ byl položen ve smlouvě o přátelství
a vzájemné pomoci mezi naší republikou
a Sovětským svazem, byla dalšími spojeneckými
smlouvami rozšířena.
Pouhý pohled na mapu vás přesvědčí,
jaký rozdíl s hlediska bezpečnosti a zajištění
našich hranic je dnes proti poměrům v první
republice. Jestliže první republika byla se všech
stran ohrožena a sevřena fašistickými
nepřáteli, kapitalistickými imperialisty
a nacionalistickými buržoasními štváči,
je tomu dnes právě naopak. Dnes máme jako
sousedy Sovětský svaz, lidově demokratické
Polsko, Rumunsko i Maďarsko, se kterými máme
nejen pevné přátelské a spojenecké
smlouvy, ale kdy současně mezi naším
lidem a národy našich spojenců existují
pouta nejužší hospodářské
a kulturní spolupráce a opravdové družby.
Od základu se změnil náš poměr
k našemu sousedu na severozápadě, kde
na místo hitlerovských útočníků
a násilníků přišel k vládě
a moci německý pracující lid.
Návštěva presidenta Wilhelma Piecka
v nedávných dnech v Praze jasně
ukázala, že za Krušnými horami byly likvidovány
staré germánské násilnické
a dobyvačné plány a že naší
samostatnosti a našemu klidu s této strany nehrozí
již žádné nebezpečí. (Potlesk.)
I se všemi druhými lidově demokratickými
republikami máme styky co nejpřátelštější.
S výsledky naší zahraniční
politiky a poměru k lidově demokratickým,
mírumilovným a východním státům
můžeme být opravdu spokojeni.
Jinak je tomu na západě. Ve zmíněném
již vládním prohlášení ujistili
jsme:
"Československo si přeje udržovat přátelské
vztahy se všemi demokratickými státy světa."
Nezapíráme, že se nám to nepodařilo.
Bylo by zbytečné zapírat, že zvláště
náš vzájemný poměr se Spojenými
státi severoamerickými se v poslední
době značně přiostřil.
Vina neleží na naší straně. Je
třeba vidět, že všeobecnou příčinou
současného zhoršování vztahů
mezi státy mírového tábora vedeného
Sovětským svazem, a západními kapitalistickými
státy je existence útočného Atlantického
paktu, namířeného proti mírovému
soužití národů.
Vina leží v tom, že ve Spojených
státech severoamerických jsou kruhy a lidé,
kteří si stále troufaleji osobují
právo vměšovat se do vnitřních
záležitostí druhých států
a vnucovat jim hrozbami a násilím svoji vůli.
V zásadě tu jde o otázku: mají
i třeba malé státy, jako je na př.
Československo, právě ve svých záležitostech
samy rozhodovat? Mají na př. právo trestat
na svém území a podle svých zákonů
zločince a špiony, kteří byli usvědčeni,
že chystali a organisovali zločinné úklady
proti republice?
Američtí váleční štváči
a porušovatelé míru nám toto právo
upírají. My naproti tomu si toto právo upřít
nedáme a nikdo nás nemůže hrozbami,
porušováním smluv a vydíráním
donutit, abychom se tohoto práva vzdali. (Hlučný
potlesk.)
O "právu" a "svobodě" existují,
jak se zdá, v Americe velmi podivné názory
a mínění. 13. října t. r. bylo
uveřejněno prohlášení presidenta
Trumana k delegaci spolku Američanů maďarského
původu. Podle amerického tisku a rozhlasu president
prý řekl: "Spojené státy doufaly,
že jaltskými a postupimskými poradami bude
zajištěn mír a individuální svobody
v Bulharsku, Československu, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.
Vidíme však, že tomu tak není. Budeme
i nadále usilovat o to, aby v těchto státech
byla nastolena taková svoboda, jaké požíváme
my, zde, ve Spojených státech."
Zase zřejmá, neoprávněná snaha
vměšovat se do vnitřních záležitostí
druhých států. Kdyby podobný výrok
učinil jiný státník vůči
Americe, všechen kapitalistický tisk by se bouřil,
že má být Amerika napadená a násilně
ji vnucovány cizí doktríny a režim.
Američtí státnici se však patrně
domnívají, že takováto prohlášení,
porušující jasně mezinárodní
zásadu nevměšování se, mohou
činit proto, že Amerika opravdu neváhá
se vměšovat i násilně do vnitřních
záležitostí jiných států.
Nejlepším a odstrašujícím příkladem
toho je Korea.
My se nebudeme snažit o to, aby v Americe byly nastoleny
takové svobody, jako jsme nastolili v naši republice.
To je věcí a záležitostí amerického
lidu. (Potlesk.)
Celý náš národ a všechen jeho lid
se však bude bránit proti tomu, aby někdo měl
kdykoli právo pomocí špionů, diversantů,
sabotážníků i úkladných
vrahů a nakonec snad pomoci válečné
intervence zavádět u nás takové svobody,
jako jsou zaváděny pod záštitou válečných
interventů na Koreji. (Potlesk.)
Naše zahraniční politika je vedena jedinou
snahou všestranné mírové spolupráce,
rozvinutí hospodářských vztahů
bez diskriminace na zásadě rovný s rovným.
Zachováváme nepomíjející věrnost
Sovětskému svazu a všem našim lidově
demokratickým spojencům. Přejeme si udržet
přátelské vztahy se všemi státy
světa. Nemáme žádných útočných
plánů, dobyvačných úmyslů
ani územních nároků.
Chceme v míru budovat a v klidu žít.
Žádné sebehlučnější
hrozby nás však na kolena nesrazí. Náš
národ by nám nikdy neodpustil, aby se opakoval nový
Mnichov a abychom šli poníženě prosit
kteréhokoli válečného agresora a útočníka
o okupaci a protektorát.
Souhlasíme plně s generalissimem Stalinem a jeho
prohlášením, že záštita a
obrana míru vyžaduje být připraven na
to uvítat agresora v plné zbroji. (Hlučný
potlesk.)
Z vylíčené mezinárodní situace
je jasno, že obrana míru a naší samostatnosti
nám ukládá celou řadu povinností,
které se odrážejí i na naší
domácí situaci a v hospodářském
životě.
Chtěl bych nyní o naší vnitřní
situaci a poměrech mluvit. Chtěl bych ukázat,
jak jsme až dosud plnili čtyři základní
body programu, které byly touto vládou ve vládním
prohlášení v roce 1948 vytyčeny. Je
to v první řadě každodenní starost
o sociální a kulturní potřeby lidu.
Je bezesporno, že to, co bylo vykonáno v posledních
letech, pokud se týká zvýšení
životní úrovně, sociálních
požitků a kulturních potřeb lidu, dosud
u nás nikdy vykonáno nebylo. Životní
úroveň milionů pracujících
ať ve městech nebo na venkově se nebývalou
měrou zvýšila. Zvláště rychlým
tempem vzrostla životní úroveň těch
pracujících vrstev, které za kapitalismu
byly nejhůře placeny a nejvíce sociálně
utlačovány.
Je třeba si uvědomit, že rychlý vzestup
životní úrovně, který je jistě
potěšitelný, přináší
s sebou také celou řadu těžkostí
a obtíži, jež lidé, zhýčkaní
namnoze rychlým tempem zlepšování, těžko
chápou.
I u nás se potvrzuje pravidlo, že čím
více stoupá životní i kulturní
úroveň, tím více také stoupají
požadavky a tím samozřejmě také
stoupá i spotřeba.
Stoupající požadavky a spotřebu je možno
uspokojovat při výstavbě socialismu jednak
odstraňováním vykořisťování
a třídních privilegií vykořisťovatelů
na straně jedné a na druhé straně
větší výrobností a větším
pracovním úsilím.
První možnost zvyšování životní
úrovně, odstraňováním vykořisťování
cizí práce a odbouráváním privilegií
majetných, jsme plně využili. Zbývá
tu nyní jen druhá možnost k dalšímu
zlepšování, a to je zvyšování
výrobnosti dosahováním vyšších
výkonů a vyšší produktivity práce.
V tomto ohledu je nutno si přiznat, že jsme nesplnili
vše, co bylo nutno a co bylo i možno splnit. V tom je
právě kořen všech našich těžkostí,
v tom je příčina zpomalování
vývoje a dalšího růstu blahobytu.
Myslím proto, že je na čase právě
dnes zdůraznit rozhodující větu našeho
vládního prohlášení, která
byla řečena před třemi roky: "Nebudeme-li
více a lépe vyrábět - nebudeme lépe
žít."
Není možno vytýkat vládě, že
by byla každodenní starost o potřeby lidu pustila
se zřetele. Uvedu vám jen několik poučných
příkladů.
Přihlédněme nejprve k vývoji mezd
a platů našich pracujících.
Průměrné měsíční
výdělky v průmyslu vykazují u nás
následující vzestup:
u dělnických mezd
r. 1946 | 2.663 Kčs měsíčně, | |
r. 1947 | 3.218 Kčs měsíčně, | |
r. 1948 | 3.611 Kčs měsíčně, | |
r. 1949 | 3.829 Kčs měsíčně, | |
r. 1950 | 4.543 Kčs měsíčně, | |
a ve 2. čtvrtletí | r. 1951 | 4.903 Kčs měsíčně. |
Od r. 1946 stouply dělnické mzdy téměř
o 80 %, od r. 1948 o 35 %.
U úředníků v průmyslu byl průměrný
měsíční výdělek:
r. 1946 | 4.343 Kčs | |
r. 1947 | 5.038 Kčs | |
r. 1948 | 5.378 Kčs | |
r. 1949 | 5.658 Kčs | |
r. 1950 | 6.259 Kčs | |
a ve 2. čtvrtletí | r. 1951 | 6.476 Kčs. |
Od r. 1946 stouply úřednické platy asi o
49 %, od r. 1948 o 20 %.
Celkový objem mezd a platů, vyplacený dělníkům
a úředníkům v průmyslu (bez
učňů) činil
v r. 1949 | 76.224,000.000 Kčs (76 miliard 224 mil. Kčs) |
v r. 1950 dosáhl výše | 96.027,000.000 Kčs (96 miliard 027 mil. Kčs). |
Stoupl tedy objem vyplacených mezd a platů během
jednoho roku o více než 25 %.
Vzestup výroby v r. 1950 proti r. 1949 činí
však jen 15,3 %. To je zřejmě zjev nezdravý.
Podívejme se nyní na otázku důchodců.
Počet důchodců v ČSR (včetně
důchodců hornických) činil v roce
596.300 | |
543.700 | |
607.400 | |
670.400 | |
794.300 | |
1,030.100 | |
1,181.700 | |
(30. 6.) 1,236.300 |
V tomto počtu důchodců nejsou zahrnuti důchodci
z řad státních a veřejných
zaměstnanců, jejichž důchody vyplácejí
dosud na účet Ústřední národní
pojišťovny příslušné pensijní
likvidatury. Jejich počet činí asi 235.000.
To znamená, že máme ke dni 30. 6. 1951 1,521.300
důchodců, tedy více než půl druhého
milionu, kteří - nepracujíce - žijí
na účet národního důchodu.
Proti první republice se počet důchodců
takřka ztrojnásobil.
Denní náklad na důchodové a úrazové
pojištění vykazuje následující
vzestup:
r. 1946 | 16,562.191 Kčs |
r. 1947 | 19,549.315 Kčs |
r. 1948 | 27,226.301 Kčs |
r. 1949 | 44,782.730 Kčs |
r. 1950 | 63,706.570 Kčs |
r. 1951 | 69,621.910 Kčs. |