Čtvrtek 27. března 1952

Abychom ještě více utužili spojení našich soudů s masami pracujících, abychom učinili soudy ještě autoritativnějšími strážci socialistické zákonnosti, pomýšlíme na to zavést ve vhodné chvíli přímou volbu soudců lidem. Tím přiblížíme naše soudnictví ještě více jeho velikému vzoru, soudnictví Sovětského svazu. Také chceme přikročit k přebudování prokuratury, tohoto druhého důležitého strážce socialistické zákonnosti, a vybudovat ji jako orgán přísně centralisovaný, přitom však těsně spojený s lidem. Z činnosti našich soudů nejlépe poznali naši pracující, na čí straně je pravda, a jejich činnost v tomto směru pomůže semknout masy našich komunistů i nestraníků v jeden mohutný šik budovatelů.

President Gottwald nedávno znovu zdůrazňoval nutnost kázně na všech úsecích naší státní správy. Ovšem to neplatí pouze pro řadové občany; tuto disciplinu si musejí ukládat všichni naši funkcionáři a všichni pracující ve veřejné správě. Čím odpovědnější úřad a funkce, tím silnější pocit odpovědnosti musí každý mít. Naše ministerstvo státní kontroly nám to musí neustále připomínat. Bude-li vědomí nutné discipliny v hlavě, bude i v údech. Budou-li dbát nutné kázně ministři, jejich náměstkové a ostatní odpovědni pracovníci, pronikne toto vědomí i dolů, do všech orgánů lidové správy a do všech úseků našeho složitého ústrojí hospodářského a na všechna pracoviště.

Vážení přátelé, jak vidíte, čeká nás všude velmi mnoho práce, avšak, jak jsem již řekl, je to práce nesmírně radostná, která již nyní přináší bohaté ovoce, které je význačným příspěvkem k upevnění míru v celém světě; je to práce, která naplňuje naše prsa pýchou. Uplatňujíce bohaté zkušenosti našeho přítele a spojence, Sovětského svazu, můžeme si být jisti tím, že velké úkoly, před které nás postavila doba a výstavba naší socialistické vlasti, úspěšně splníme. To vše nás nabádá, abychom ještě s větším nadšením se dali do nové práce pod pevným a moudrým vedením slavné KSČ, pod vedením naší vlády obrozené Národní fronty a našeho presidenta Klementa Gottwalda, sloužíce oddaně našemu pracujícímu lidu na velké myšlence sbratření národů, jak nás tomu učí praporečník míru, veliký Stalin. (Potlesk.)

Místopředseda David: Děkuji panu náměstku předsedy vlády Zdeňku Fierlingerovi za jeho projev. Slovo má posl. Paleček.

Posl. Paleček: Vážené soudružky, soudruzi, přátelé!

Státní rozpočet v letošním roce v mnohem větší míře než v letech předcházejících zabezpečuje finanční prostředky pro plnění a splnění úkolů národních výborů. Tak např. Brněnský kraj, který v roce 1951 hospodařil se 2655 mil., má v letošním roce rozpočtováno 3724 mil.; to je zvýšení o více než 1 miliardu, t. j. více než o 1/3. Tím, že na péči o kulturu, osvětu, zdravotní a sociální službu je pamatováno 66,34 %, vyjadřuje se mírový charakter státního rozpočtu i v našem kraji.

Stále stoupající tendence rozpočtových částek procházejících národními výbory je důkazem, že tyto národní výbory jsou skutečnými hospodáři ve svých obvodech, čímž pochopitelně se zvyšuje i jejich odpovědnost. To, že lid a jeho vláda v plné důvěře svěřuje národním výborům tak veliké částky k plánovitému obhospodařování, svědčí o tom, že na ně postupně přenáší více státní moci a současně více odpovědnosti. Za těmito státem a vládou svěřenými prostředky stojí rozmanité úkoly a povinnosti i způsob, jak se s nimi hospodaří, čímž se vyjadřuje také politika kraje.

Chci ukázat z této rozmanité činnosti národních výborů jen na několika příkladech tuto politiku s hlediska Brněnského kraje. Je známo, že to byl právě Brněnský kraj, kde Šling a všichni, kteří ho záměrně v jeho záškodnických plánech podporovali, byli vedeni snahou plně ovládnout národní výbory, zejména KNV, kterého využívali jako nástroje k provozování záškodnické činnosti v průmyslu, zemědělství, kultuře a osvětové činnosti. Proto se KNV závažně zabývá za součinnosti všech ústředních orgánů plánovacích jednak odstraňováním škod napáchaných agenty třídního nepřítele, jednak překonáváním důsledků kapitalistického bezplánovitého soustředění průmyslu. Smyslem toho je odsun některých méně důležitých závodů z průmyslových center do míst s pracovními reservami. Dalším úkolem pak je snížit na minimum nehospodárné přejíždění pracovních sil z jednoho průmyslového střediska do druhého tak, aby se ulehčilo značně přetížené dopravě.

Tak na př. v Blansku mají závody těžkého strojírenství nedostatek pracovních sil, současně však stovky pracujících z tohoto místa dojíždějí do Brna. Jde právě o to, aby tito pracovníci byli především zaměstnáni přímo v Blansku, neboť jiných reserv na tomto vysoce průmyslovém okrese není. Pro brněnské závody nutno získat pracovní síly z jižních okresů, kde je ještě mnoho pracovních reserv.

To však pochopitelně není hlavním úkolem lidové správy v kraji. Pokud se týká plnění vládního usnesení o organisovaném náboru pracovních sil, platí i pro Brněnský kraj v plné míře to, co bylo již včera řečeno v rozpravě o tomto problému. A Brněnský kraj přes své velké vlastní krajové úkoly, získat do těžkého průmyslu potřebný počet pracovníků, plní své závazky vůči výstavbě socialismu na Ostravsku obstojně. K dnešnímu dni je splněn úkol organisovaného náboru pracovních sil v kraji na 99,2 % a strana a národní výbory v našem kraji učiní vše, aby byl úkol splněn.

Úspěšné plnění tohoto úkolu ukazuje, že národní výbory v Brněnském kraji si uvědomují význam organisovaného náboru pracovních sil, že přecházejí k novým způsobům práce, od zeleného stolu k masové práci na závodech, vesnicích a jinde.

Značné přetížení silničních komunikací klade vyšší požadavky na údržbu silnic. Tato otázka nutí lidovou správu hledat cesty co nejúspornějšího řešení. Tu se chci zmínit o našich zkušenostech.

Díky iniciativě a důmyslu dělníků a techniků silniční služby je úspěšně využíváno t. zv. vrakové akce k vybudování rozsáhlého parku silničních strojů, které umožňují zrychlení silniční práce a zlevněni proti původnímu rozpočtu. Podobně byla s úspěchem vyzkoušena stavba silnic bez štěrku, t. zv. stabilisací zemin, která by při použití v měřítku celostátním znamenala úsporu několika desítek milionů kromě úspory pracovních sil.

Lidová správa fakticky a bezprostředně plánovitě řídí a zajišťuje zemědělskou výrobu nejen v socialistickém, ale i v soukromém sektoru, který v kraji dosud převládá. Cenným nástrojem zemědělské politiky jsou prostředky věnované zemědělcům v rámci státního rozpočtu. V letošním rozpočtu jsou věnovány značné částky kraji při důsledném zachování zásady úspornosti. Jde o to, jak využít těchto prostředků při důsledném zachování zásady úspornosti. Brněnský kraj ve spojení s budováním socialistického zemědělství řeší zvláštní problémy, spočívající v boji proti suchu na jižní Moravě. Za kapitalistické éry bylo prováděno zvláště v této oblasti bezohledné vykořisťování půdy soustavným kácením lesů, vysoušením rybníků a pod. Teprve nyní za nového, socialistického řádu a na podkladě sovětských zkušeností postupně odstraňujeme následky tohoto kapitalistického hospodaření zaváděním trávopolních systémů, budováním větrolamů a obnovováním rybníků. Jenom v letošním roce bude založeno dalších 120 ha větrolamů, zalesněno 120 ha strání v povodí toků, dále bude zalesněno 591 ha nelesních půd a v rámci odstranění válečných škod v lesním hospodaření provedena obnova lesa na ploše 1904 ha.

Mezi velká vodohospodářská díla Brněnského kraje patří stavba 20 km dlouhého závlahového kanálu Krhovice-Hevlín, který zavlaží celkem 7200 ha půdy. Již letos bude zavlažena půda v JZD vyšších typů na ploše 230 ha. Tato díla znamenají další zlepšení výrobních podmínek v zemědělství v této oblasti a pomohou hlavně zlepšit hospodaření v socialistickém sektoru. Tato veliká stavba mobilisuje pracující lid, zvláště mládež, která během roku po týdny na ní pracovala.

Nedostatkem je, že význam tohoto prvního díla přeměny přírody na jižní Moravě nebyl dostatečně v kraji vyzdvižen. Vždyť zavlažení umožní kromě neobyčejně vysokých hektarových výnosů pěstování takových zemědělských plodin, které se dosud v českých zemích nepěstovaly, jako jsou rýže, tabák, paprika a jiné. Je třeba vidět, že jde o veliké dílo v Brněnském kraji, a bude velkým úkolem národních výborů a celé Národní fronty, aby ještě s větším úsilím mobilisovaly pracující celého kraje k jeho včasnému a úspěšnému splnění.

Největší položka rozpočtu je věnována potřebám školství a umění. Na školy prvního a druhého stupně jsou v Brněnském kraji věnovány v krajském rozpočtu zvýšené částky, které činí 1125 milionů, to znamená o 400 mil. více než v loňském roce. Lidová správa účinně řeší problém učitelů, pokud jde o výchovu nových učitelských kádrů, zvyšování politické úrovně starých kádrů a překonávání pozůstatků jejich staré výchovy.

Zvláštní péče je věnována školám třetího stupně, které v minulosti byly doménou buržoasie a tak zvaných lepších vrstev. Nyní se zlepšilo složení žactva, takže už v prvních ročnících studuje 60 % žáků z rodin dělnických a malorolnických.

Z odborných škol se pak rozšiřuje síť průmyslových škol a škol zdravotnických. Na zdravotnických školách se projevují zvláště měšťácké zbytky bývalých škol pro ženská povolání a je úkolem krajského národního výboru a všech odpovědných činitelů ve školské správě tento nedostatek odstranit.

I na školské kulturně-osvětové činnosti musíme překonávat všechny neblahé pozůstatky, způsobené zrádcovskou bandou Šlinga, která byla zvlášť zaměřena na výchovu mládeže. Šling dovedl rafinovaně stavět otázku mládeže jako problém generační. Falešným heslem "Mládež vede Brno" zastíral třídní charakter naší výchovy a snažil se vypěstovat v mládeži nezdravou ctižádostivost a povýšenectví. Svěřit na týden vedení krajského ústředního národního výboru mladým, nezkušeným hochům a dívkám, to nepoškodilo jenom naši mládež, nýbrž znamenalo to zároveň vážné porušení autority lidových orgánů i porušení zákonů. To ovšem neznamená vyřazovat mládež z práce v lidové správě, ale naopak, zapojit mladé do funkcí lidové správy a vychovávat z nich odpovědné pracovníky. My na Brněnsku nyní vychováváme mládež po vzoru slavného leninského Komsomolu. Tomu také budou sloužit všechny rozpočtové prostředky, věnované na školství, osvětu a výchovu mládeže.

Ke zvládnutí všech úkolů, stanovených rozpočtem Brněnskému kraji, je třeba, aby KNV a všechny národní výbory si plně uvědomily, že jejich rozpočty vyjadřují jejich politické a organisační úkoly.

K zabezpečení plnění těchto úkolů je třeba, aby nefungovaly jenom rady a referenti, případně ještě nedostatečně, nýbrž aby plenární zasedání národních výborů všech stupňů se stala vskutku politickými zastupitelskými orgány, řešícími všechny problémy kraje a obcí, zabezpečujícími kontrolu plnění úkolů uložených krajům a mobilisujícími masy pracujícího lidu k jejich uskutečnění.

V tomto směru bylo dosaženo již některých dobrých výsledků. Občanstvo bylo mobilisováno k plnění úkolů, spojených s výstavbou a zvelebením obcí. Dosahujeme toho především zlepšeným stykem národních výborů s občanstvem za pomoci akčních výborů Národní fronty na Hovorech s občany a dobrou prací sborů pomocníků lidové správy. Rada KNV zlepšuje svoji práci, stává se už kolektivním orgánem, jednajícím na základě konkrétního pracovního plánu, důsledně dbá, aby usnesení rady a úkoly uložené referentům byly plněny a kontrolovány, aby byla odstraněna resortnost. Stejně tak začíná oživovat činnost plena KNV, které dříve jen formálně schvalovalo návrhy a necítilo se spoluodpovědným za řízení hospodářství v kraji. Jsou zřízeny stálé komise plena KNV, které projednávají jednotlivé úseky činnosti lidové správy a aktivně se tak podílejí na plnění úkolů národních výborů. Podobně i na okresních národních výborech, kde bylo zvláště nutné doplnit rady, přistupuje se k postupnému aktivisování plenárních zasedání.

Brněnský kraj dobře splnil vládou mu uložený úkol ustanovit tajemníky MNV. Ze 666 místních tajemníků bylo již ustanoveno 576 tajemníků, z toho 31 žen. Je nedostatkem, že v některých zemědělských obcích, hlavně v jižních pohraničních okresech, úkol nebyl splněn. Pokud jde o zařazování žen do těchto funkcí, i když ve výsledku jsme dosáhli většího počtu než v celostátním průměru, je třeba říci, že bylo možno docílit ještě daleko více.

Soudruzi a soudružky, jsme si plně vědomi velkých úkolů v Brněnském kraji v tomto roce. Státní rozpočet k tomu dává nám materiální zajištění. Je proto závazným úkolem pro národní výbory a celou Národní frontu v kraji, aby v čele s Komunistickou stranou těchto finančních prostředků hospodárně využily k úspěšnému splnění všech plánovaných úkolů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP