U státního dluhu bylo dále prováděno
sjednocování celého veřejného
dluhu. Bylo převzato dalších 5.823 milionů
Kčs neemisních dluhů býv. svazků
lidové správy. Ani v r. 1950 nedošlo k žádným
novým úvěrovým operacím, i
když na ně rozpočet pamatoval. Naopak, soudružky
a soudruzi, paní a pánové, za r. 1950 se
umořilo 929 mil. Kčs z vnitřního dluhu
a 1.702 mil. Kčs zahraničního dluhu. (Potlesk.)
Celkem jsme za 2 roky Gottwaldovy pětiletky, t. j. rok
1949 a 1950, splatili 5.983 milionů Kčs státního
dluhu. Jen na úrocích bylo u státního
dluhu ušetřeno v r. 1950 630 mil. Kčs.
U výdajů osobních, které byly určeny
na platovou úpravu státních zaměstnanců,
probíhající v r. 1950, bylo ušetřeno
5 % z preliminované částky. Že naše
národní výbory se stávají skutečnými
orgány státní moci, že rozpočet
pomáhal naplňovat zásady naší
Ústavy 9. května, dosvědčuje ten fakt,
že přes národní výbory všech
stupňů bylo uskutečněno víc
než 50 % výdajů státní správy.
Národní výbory v českých krajích
vydaly 33.138 mil. Kčs a národní výbory
na Slovensku 13.466 mil. Kčs.
Naproti tomu, paní a pánové, soudružky
a soudruzi, musíme však připomenouti, ze některé
národní výbory se o shromažďování
příjmů nijak horlivě nestaraly. Ta
část finančních příjmů
všech národních výborů zůstala
totiž "jen" o 1.290 mil. Kčs pod rozpočtovým
preliminářem. Protože hospodaření
národních výborů bylo zařazeno
po prvé do státního rozpočtu, jistě
se na nedosažení rozpočtované částky
podílí i špatný odhad příjmů.
Soudružky a soudruzi, paní a pánové!
Ještě několik údajů o daňové
morálce, o daňových nedoplatcích.
Slyšeli jsme zde již několikrát o tom,
jak se měřilo kapitalistům v prvé
republice.
Jejich daňové nedoplatky se jim odepisovaly, zatím
co chudák pro sebemenší daňový
nedoplatek byl proháněn exekutory. Páni kapitalisté
se jich bát nemuseli. Tak daňové nedoplatky
v době, kdy celý tehdejší státní
rozpočet dělal 12 miliard, dosahovaly výše
3 miliard, tedy celé čtvrtiny státního
rozpočtu.
Jako dědictví po kapitalistech jsme zdědili
daňové nedoplatky. A nedoplatky utěšeně
rostly i po našem osvobození, a to "zásluhou"
soukromých podnikatelů, kteří vydělávali
miliony. Vzrůst nedoplatků byl převážně
u daní přímých. Během roku
1950 započal obrat. Byly splaceny přes 3 miliardy
daňových nedoplatků. Podle předběžných
zpráv nedoplatky klesají i v roce 1951.
Daňová morálka se tedy upevňuje, a
to hlavně v socialistickém sektoru národního
podnikání, i když tu nebo onde není
ještě všechno v pořádku. Větší
třídní bdělosti je také třeba
v sektoru samostatného podnikání, hlavně
u vesnických boháčů, abychom dovedli
v boji s nimi dobře používat daňového
nástroje.
Mimo rozpočet byly příjmy ze splátek
na dávce z přírůstku majetkové
hodnoty a dávky z majetku. Celý tento příjem
v roce 1950, a to přes 2 miliardy, byl přidělen
likvidačnímu fondu měnovému, kromě
dalších 2 miliard Kčs vázané
měny a 460 milionů Kčs volné měny.
To není jediný přínos k upevnění
naší měny. Jako byl přidělen
přebytek z roku 1949 Fondu znárodněného
hospodářství, tak dává vláda
návrh na přidělení přebytku
z roku 1950 ve výši 30.735,355.325,68 Kčs Fondu
znárodněného hospodářství,
t. j. vrací jej zpět rozvoji naší výroby.
Chci zde připomenout slova ministra financí s. Kabeše
o pevnosti měny. Řekl, že všechny pokusy
nepřátelské propagandy o podlomení
důvěry našeho lidu v naši měnu
musily skončit a vždy skončí jen k lítosti
těch, kdož jí podlehli. Ano, jak by to mohlo
jinak dopadnout ve státě, kde se stal pravidlem
vyrovnaný a aktivní státní rozpočet?
Jak jinak, když vedle stamiliard, dávaných
přímo v rozpočtu na rozvoj výroby,
dali jsme během dvou let prvé Gottwaldovy pětiletky
jen ve formě přebytků hospodaření
dalších 65 a tři čtvrti miliardy Kčs
tomuto účelu? O tento rozvoj naší výroby
se opírá pevnost naší měny. Opírá
se o to, že nás o výsledky naší
práce neokrádá a nikdy nebude okrádat
ani vlastní buržoasie, ani mezinárodní
imperialisté. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, paní a pánové!
Tak nám projednání státního
závěrečného účtu za
rok 1950 znovu ozřejmilo velké pokroky v upevňování
našeho hospodářství. Stoupla odpovědnost
pracovníků a upevnila se disciplina v čerpání
finančních prostředků. Upevnila se
naše měna, vzrostlo národní jmění,
stoupl národní důchod.
Jdeme kupředu proto, že se o to přičinila
naše dělnická třída svou prací.
Jdeme kupředu proto, že nám nezištně
a obětavě pomáhal náš spojenec
a přítel, Sovětský svaz. Zůstali
jsme věrni táboru míru a pokojného
budování. Dobré výsledky hospodaření
roku 1950 jsou dobrým základem dalších
úspěchů.
Samo včasné předložení a projednání
státního závěrečného
účtu je tak dokladem dobrého poměru
k práci u pracovníků ministerstva financí
jako místa hospodařícího a dělajícího
účet ze své práce. Protože to
je společná účetní závěrka
i hospodaření národních výborů
a ÚNP, je nutno toto konstatování rozšířit
i na ostatní místa, která se na této
práci podílela a všem těmto pracovníkům
za jejich dobrou práci poděkovat. O celém
státním závěrečném účtu
za rok 1950 je možno říci, že to je dobrá
závěrka dobrých hospodářů,
kteří se chtějí stát ještě
lepšími hospodáři! (Potlesk.)
Protože vláda učinila opatření,
aby se proúčtovaly všechny poskytnuté
zálohy, a dále odstranila všechny menší
závady, které se vyskytly v hospodaření
na rozpočet, rozpočtový výbor ve své
schůzi dne 20. března projednal státní
závěrečný účet za rok
1950 a návrh vládního usnesení (tisk
613), schválil jednotlivá překročení
a doporučil je Národnímu shromáždění
ke schválení. Doporučuji proto schválení
státního závěrečného
účtu a návrhu vládního usnesení
podle znění zprávy výborové.
(Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Přerušuji
schůzi na 15 minut.
(Schůze přerušena v 11 hod. 33 min. - opět zahájena
v 11 hod. 59 min.).
Předseda (zvoní): Zahajuji přerušenou
schůzi. Prosím pana předsedu vlády
soudruha Antonína Zápotockého, aby
se ujal slova.
Předseda vlády Ant. Zápotocký
(uvítán povstáním a dlouhotrvajícím
potleskem): Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
V závěru obšírného rokování
o uzávěrce účtu státního
hospodaření naší Československé
republiky za rok 1950 a návrhu státního rozpočtu
na rok 1952 chci přičinit několik stručných
poznámek a zodpovědět některé
otázky, spojené s naším novým
socialistickým hospodařením.
Finanční výsledky našeho státního
hospodaření i navrhovaný plán státního
hospodářství pro letošní rok,
který je obsažen v našem rozpočtu, charakterisuje
ony ohromné změny, které u nás prožíváme
v nové historické epoše - budování
socialismu.
V diskusi bylo zde již řečeno, že námi
projednávaný návrh je rozpočtem mírové,
radostné výstavby socialistické vlasti. Proto
jeho projednávání je sledováno s účastí
a radostnými pocity i nadějemi milionů našich
pracujících v továrnách, na polích,
v úřadech, školách, ústavech
i podnicích. Je však nutno míti jedno na paměti.
Nebylo by tohoto radostného zájmu, kdybychom se
nebyli revolučním převratem od starého
kapitalistického pořádku odpoutali a nenastoupili
nové cesty výstavby socialismu.
Návrhy rozpočtů v kapitalistických
státech nejsou sledovány pracujícími
vrstvami s radostnými pocity, naopak budí hrůzu
a strach. Přiznal to nedávno i anglický ministr
financí, který mluvě do rozhlasu o státním
rozpočtu Velké Britannie pro rok 1952, řekl:
"Právě jste slyšeli podrobnosti o rozpočtu
a nyní víte i to nejstrašlivější..."
Také u nás tak bývalo v dobách první,
buržoasní republiky. Prolistujte jen stenografický
protokol Národního shromáždění
o projednávání rozpočtu na rok 1932.
Tehdejší předseda vlády Udržal
ve vládním prohlášení k rozpočtu
řekl: "Hospodářská krise a starost
o její odstranění nutí nás
zavést bezohlednou úspornost..." Ministr financí
Trapl řekl: "Hospodářská
krise, zachvátivší již dnes celý
svět, zasahuje do našeho hospodářství
hlouběji než byl náš problém poválečný,
poněvadž mezinárodní její ráz
vykonává v četných směrech
vliv na hospodaření našeho státu, vklíněného
v hospodářský organismus světa."
Ano, první Československá republika právě
proto, že byla vklíněna do hospodářského
organismu kapitalistického světa, prodělávala
14 roků po válce daleko horší hospodářskou
krisi, než byla krise poválečná. Republika
měla statisíce nezaměstnaných, dělníků
i úředníků. Restringovala a propouštěla
bez ohledu na vychvalovanou definitivu státní zaměstnance,
a náhradního zaměstnání pro
ně nebylo. Dělnické mzdy se bezohledně
snižovaly a do protestujících dělníků,
jak zde bylo již několikráte upozorněno,
se střílelo. Ministři i vládní
poslanci pronášeli v parlamentě prázdné
řeči o nutnosti odstranění nezaměstnanosti,
zažehnání hladu a pod. Návrh rozpočtu
sledoval přitom jediný cíl jakými
novými daňovými břemeny zatížit
pracující lid, jak uchovat a rozmnožit kapitalistické
zisky.
Proto také tehdy poslanec Klement Gottwald ve své
řeči v parlamentě na adresu vládní
většiny oprávněně prohlásil:
"Dva roky už trvá hospodářská
krise. Dva roky ji léčíte a je čím
dále tím hůře. Neustále roztáčíte
zde, v parlamentě, kola výroby a sta a sta fabrik
stojí a stroje rezaví. Tisíce rolnických
a malorolnických existencí padlo tomuto vašemu
léčení krise za oběť." Citované
zde výroky z parlamentní debaty o rozpočtu
na rok 1932 odkrývají jen cípek neutěšené
hospodářské situace, do které se dostala
první republika 14 roků po válce, za vlády
buržoasie, agrárníků a jim přisluhujících
pravicových socialistů.
Porovnejte naši finanční a hospodářskou
situaci dnes, kdy se v 7. roce po skončení války
projednává rozpočet na rok 1952. Není
hladu, není nezaměstnanosti, není výrobní
krise, není exekucí, není planého
mluvení o roztáčení kol továren,
všude je horečný, činorodý život,
stavějí se nové výrobní kombináty,
pro všechny pracující občany státu
otvírá se nadějná, radostiplná
a krásná budoucnost. Staré české
přísloví "Kdo chce pracovat, ten jistě
práci najde," není dnes ironickým výsměchem
a prázdnou frází. Je vtěleno v čin.
Pro toho, kdo pracovat chce, práce se u nás skutečně
najde.
Někdo může namítnout: Státní
zaměstnance a administrativu však také restringujete.
Ano, a to je naše chlouba. Restringovali jsme skutečně
77.000 administrativních zaměstnanců. Uskutečnili
jsme to, o čem se celá léta jen naprázdno
mluvilo. Nenechali jsme však jediného ze 77.000 restringovaných
na pospas hladu a nezaměstnanosti. Našli jsme pro
všechny práci, a když budeme mít ještě
dvakrát a třikrát 77.000 reservních
pracovních sil, pro všechny se v naší,
horečným tempem se rozvíjející
socialistické výrobě práce najde.
(Hlučný potlesk.)
Poslanec Daubner, mluvě v debatě o naší
výrobní situaci, užil následujícího
přirovnání: "Dříve, když
zaměstnavatel vyhazoval dělníka z práce,
čekalo za vraty na jeho místo deset jiných.
Dnes čeká na každého dělníka
deset pracovních míst." Toto přirovnání
opravdu výstižně charakterisuje změnu
poměrů. Kapitalistická výroba, vykořisťujíc
bezohledně dělníky, ničí jejich
existence a připravuje je o práci. Socialistická
výroba, zvyšujíc životní úroveň
dělníků, otevírá před
nimi stále nové a větší pracovní
možnosti.
Taková je skutečná naše dnešní
situace. Zastánci starého řádu a pořádku
a obránci tzv. "starých zlatých časů"
předloží nám námitku:" Jak
to, že nejsou u vás všichni lidé spokojeni?
Proč od vás někteří i utíkají?
" Bylo by směšností zapírat, že
i u nás jsou nespokojenci. Jak by nebyli! Vždyť
my výstavbou socialismu likvidujeme staré soukromokapitalistické
kořistnictví. Nositelé tohoto vykořisťování
byli lidé, kteří nepracovali a bez práce
shrabovali statisícové a milionové zisky
a výdělky. Dobře a blahobytně si žili.
Výstavba socialismu těmto příživnickým
vrstvám jejich vykořisťování
znemožňuje. Oni se cítí poškozeni..
Reptají, nadávají a jsou namnoze přístupni
i tomu, aby se propůjčovali v cizích službách
k nepřátelským akcím a ke strojení
úkladů proti naší lidově demokratické
republice a její socialistické výstavbě.
Vezměte si jen naši účetní uzávěrku
a výsledky finančního hospodaření
státu za rok 1950. Tato zpráva bude zbytky starých
kapitalistických vrstev, které se ještě
s novými řády nesmířily a marnost
boje proti nim nenahlédly, přímo pobuřovat.
Naše státní hospodářství
končí přebytkem několika desítek
miliard. Kdybychom měli kapitalistické státní
hospodářství, nikdy by se v něm tento
přebytek neobjevil. Miliardy by zmizely v kapsách
soukromníků. Mohlo zde vyrůst několik
desetitisícovek nových milionářů,
zbohatlíků a milionové majetky starých
kapitalistů by se mohly zdvojnásobit a ztrojnásobit.
Při pomyšlení na tyto možnosti sbíhají
se kapitalistickým upírům, i těm,
kteří byli adepty třídy zbohatlíků
a chtěli jejich šiky rozšířit,
laskominami sliny v ústech. Slintají, ale nadarmo!
Jejich vykořisťovatelský los už jim nikdy
nevyjde. Zbytečně sázejí na zahraniční
propagandu a šeptandu. Se starou lotynkou i snáře
a proroctví Svobodné Evropy pozbyly naprosto ceny.
(Potlesk.)
Jak mají být zbytky starých parasitů
spokojeny, když jim nový socialistický řád
bere možnost miliardy zisků do jejich nenasytných
měšců shrábnout a obrací je ve
prospěch zájmů celku, k posílení
národního majetku, rozšíření
socialistické výroby, kultury a zvýšení
životní úrovně všech. Jak jinak
vypadaly staré zlaté časy! Kapitalistický
stát a vlády kapitalistických států
staraly se o to, aby miliony a miliardy bezpracných zisků
byly zachovány v první řadě pro kapitalisty,
jejich dráby a náhončí. Druhou jejich
starostí bylo vymáhat daňovými břemeny
z pracujících vrstev další peníze
na úhradu státních výdajů a
potřeb. Proto bylo vždy jednání o rozpočtu
provázeno Jobovými zprávami pro pracující
lid.
Někdo může namítnout: Socialistický
stát také zavádí a vybírá
daně. Ano, stanovíme a vybíráme daně.
Staráme se však zároveň o to, aby daně,
které stanovíme, mohly býti poplatníky
také placeny, aniž by to ohrožovalo jejich existenci.
Proto u nás vymizely exekuce a exekutoři, vyvádějící
chudákovi poslední krávu z chléva
a beroucí vdově poslední peřinu s
postele. Staráme se nejen o to, aby se zboží
vyrobilo, aby se na trh dostalo, ale i o to, aby kupní
síla širokých mas obyvatelstva byla tak silná,
aby zboží, které se na trh dostane, bylo také
vykoupeno a zkonsumováno. Proto se u nás nebojíme
přeplnění trhů, hospodářské
krise a nezaměstnanosti.
Mnozí předkládají otázku: Proč
jsou ceny některého zboží u nás
na volném trhu nepřiměřeně
vysoké? Na to je jediná odpověď: Je-li
koupěschopnost vyšší než zásobování
trhu zbožím, není možno vyhnout se zvyšování
cen. Na vázaném trhu může být
odbyt regulován přídělem a v tomto
případě na ceně nezáleží,
není regulátorem odbytu. Na volném trhu může
být odbyt regulován jedině cenou. Je-li malá
poptávka, snižují se ceny, je-li velká
poptávka, zvyšují se. Rozdíl je v tom,
že v kapitalistickém hospodářství
a v obchodě výsledky a zisky obchodu plynou do kapes
jednotlivců, dávají jim možnost neúměrného
obohacování se na úkor druhých a rozšiřují
jejich možnost zotročovat druhé. Zisky socialistického
obchodu plynou do pokladny státu a umožňují
mu plnit ony velké sociální, kulturní,
zdravotní a jiné úkoly, které dnes
náš lidově demokratický stát
vůči svému obyvatelstvu plní a o jejichž
plnění za éry kapitalistického státu
nikdy ani snít jsme nesměli.
Jak tedy odstranit drahotu? - bude se někdo ptát.
Proti odstraňování drahoty je v socialistickém
hospodaření jediná cesta: zvyšovat produktivitu
práce, více a rychleji vyrábět, zásobovat
trh větším množstvím zboží,
zvyšovat výkony v průmyslu a výnosnost
v zemědělské, rostlinné i živočišné
výrobě. Proto jsou pro nás nové pracovní
methody a nová organisace práce, zlepšovací
návrhy a nejúspěšnější
využívání techniky, úspornost
ve výrobě, správná mzdová politika,
opírající se o odměňování
skutečného pracovního výkonu, o pevné
normy a o hodnotu vykonané práce, tak eminentně
důležitou a rozhodující otázkou.
Nezapíráme si, že i u nás jsou ještě
dnes někteří dělníci, kteří
význam těchto věcí plně nechápou.
Jsou to ty nejzaostalejší elementy, které se
ještě nezbavily plně kapitalistického
nazírání. Z jejich řad v době
kapitalistického panství byli často verbováni
stávkokazi a zrádci dělnických bojů.
Oni nevěřili v bojovou a revoluční
sílu organisace. Propadávali oportunistickým
a reformistickým svodům i anarchistickým
náladám. Buďto zaměstnavateli slepě
sloužit a otročit, anebo jej tajně podvádět
a okrádat.
To byly i za kapitalismu nesprávné methody. Nepomáhaly
dělnické třídě, poškozovaly
ji a sváděly ji na scestí.
Podvodem mohou si pomoci zase jen jednotlivci. Celá dělnická
třída žádným podvodem svoji životní
úroveň zvýšit nemůže.
Kdyby nebylo revolučního dělnického
hnutí a třídního boje, ani oportunistická
spolupráce, ani podvody a krádeže by nepřivedly
kapitalismus k pádu a bankrotu.