Zákon
ze dne |
1952 |
o námořní plavbě.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
HLAVA I.
Úvodní ustanovení.
§ 1.
Účel zákona.
Československá plavba námořní slouží především plánovanému rozvoji československého
hospodářství a zvyšování životní úrovně obyvatelstva; stát proto řídí a
upravuje námořní plavbu v souladu se zásadami lidově demokratického zřízení
a v souhlasu s mezinárodními úmluvami a zvyklostmi.
§ 2.
Státní dozor.
Ministerstvu dopravy přísluší dozor nad tím, aby námořní plavba pod
československou vlajkou byla provozována v souladu s ustanoveními tohoto
zákona a předpisy podle něho vydanými. Za tím účelem může vydávat příkazy
a zákazy, jakož i činit jiná vhodná opatření.
§ 3.
Podnikání v oboru námořní plavby.
Provozovat námořní plavbu pro obecné dopravní potřeby mohou jen podniky,
které jsou k tomu zmocněny zvláštními předpisy, nebo podniky, jež k tomuto
účelu zřídí ministr dopravy v dohodě s ministrem zahraničního obchodu vyhláškou
v Úředním listě. Přitom rozhodne o jejich formě, vymezí jejich rozsah a
určí způsob jejich činnosti.
§ 4.
Provozovatel lodi.
Provozovatelem lodi je ten, kdo provozuje plavbu lodi svým jménem bez
ohledu na to, zda je vlastníkem lodi či zda ji provozuje na základě smlouvy
s vlastníkem nebo na jiném právním podkladě.
§ 5.
Rozsah působnosti zákona.
(1) Ustanovení tohoto zákona platí pro lodi plující pod československou
vlajkou.
(2) Není-li jinak ujednáno, použije se na smlouvy o námořní přepravě
předpisů, které budou vydány podle tohoto zákona, jestliže alespoň jedna
strana je československým občanem nebo československou právnickou osobou.
(3) Ve sporech o rozdělení odměny za poskytnutí pomoci mezi provozovatele
lodi a její posádku, jakož i mezi členy posádky, platí předpisy státu,
pod jehož vlajkou plula loď, která poskytla pomoc.
HLAVA II.
Námořní loď.
Oddíl 1.
Právo plout pod československou vlajkou.
§ 6.
Československé lodi námořní.
(1) Československé lodi námořní jsou lodi, jimž bylo uděleno právo plout
pod československou vlajkou a jež jsou zapsány do československého námořního
rejstříku, po případě lodi, pro něž byl vydán prozatímní průvodní list
(§ 8).
(2) Právo plout pod československou vlajkou může být uděleno jen lodím,
jejichž vlastníkem nebo provozovatelem je:
a) československý stát,
b) československá právnická osoba,
c) československý občan.
§ 7.
Lodní certifikát.
Právo plout pod československou vlajkou uděluje ministerstvo dopravy
pro každou loď zvláštním povolením (lodní certifikát).
§ 8.
Prozatímní průvodní list.
(1) Dokud nebyl vydán lodní certifikát a dokud loď nebyla zapsána do
československého námořního rejstříku, smí plout pod československou vlajkou,
jen byl-li jí vydán prozatímní průvodní list.
(2) Prozatímní průvodní list může být vydán v naléhavých případech,
jestliže jsou splněny předpoklady § 6 odst. 2. Vydává jej československý
zastupitelský úřad.
(3) Prozatímní průvodní list platí nejdéle po dobu jednoho roku.
§ 9.
Zánik a odnětí práva plout pod československou vlajkou.
(1) Právo plout pod československou vlajkou zaniká, nejsou-li již splněny
podmínky § 6 odst. 2.
(2) Ministerstvo dopravy může kdykoliv odejmout právo plout pod československou
vlajkou.
Oddíl 2.
Zápis lodí do námořního rejstříku.
§ 10.
námořní rejstřík.
(1) Loď, které byl vydán lodní certifikát, se zároveň zapíše do námořního
rejstříku. Vede jej ministerstvo dopravy.
(2) Ministerstvo dopravy může osvobodit lodi do 20 rejstříkových tun
od povinnosti zápisu do rej střiku. V takovém případě vydá o tom osvědčení
s výslovným vymezením účelu plavby; toto osvědčení nahrazuje rejstříkový
list.
§ 11.
Jméno lodi.
(1) Každá československá námořní loď má své jméno, jež se musí zřetelně
lišit od jmen ostatních lodí zapsaných v československém námořním rejstříku.
(2) Jméno lodi a jeho změny schvaluje ministerstvo dopravy.
§ 12.
Domovský přístav.
Pro československé lodi námořní je domovským (rejstříkovým) přístavem
Praha.
§ 13.
Způsobilost lodi k plavbě.
(1) Do námořního rejstříku mohou být zapsány jen lodi, jichž způsobilost
k námořní plavbě je prokázána osvědčením o způsobilostí k plavbě, které
vydává ministerstvo dopravy.
(2) Ministerstvo dopravy může nařídit přezkoušení způsobilosti lodi
k plavbě.
§ 14.
Cejchování lodí.
Před zápisem do námořního rejstříku musí být loď cejchována a její rozměry
doloženy výměnným listem, jejž vydá ministerstvo dopravy.
§ 15.
Zápisy v námořním rejstříku.
(1) V námořním rejstříku se zapisuji o lodi tyto údaje:
a) jméno,
b) doba a místo stavby,
c) rozměry,
d) hrubá prostornost,
e) způsob pohonu,
f) účel, jemuž loď slouží,
g) vlastník, po případě provozovatel,
h) právní závady váznoucí na lodi,
i) důvod a datum výmazu lodi z rejstříku.
(2) Kromě uvedených skutečností mohou být zapisovány do námořního rejstříku
i jiné údaje, jež stanoví ministerstvo dopravy.
(3) Předmětem zápisu jsou i změny skutečností uvedených v předchozích
odstavcích.
§ 16.
Rejstříkový list.
O zápisu lodi do námořního rejstříku vydá ministerstvo dopravy rejstříkový
list.
§ 17.
Způsob zápisu.
(1) Zápisy do námořního rejstříku se konají na návrh nebo z úřední povinnosti.
(2) Návrh na zápis je povinen učinit vlastník, po případě provozovatel
lodi. Může jej učinit i jiná osoba, osvědčí-li právní zájem a dokáže-li
skutkový podklad dostačující k vykonání zápisu.
(3) Soudy, úřady a jiné orgány jsou povinny neprodleně oznamovat ministerstvu
dopravy rozhodnuti a skutečnosti, které se vztahují na zápisy v rejstříku.
§ 18.
Účinky zápisu vůči osobám třetím.
(1) Jakmile byl zápis v námořním rejstříku proveden, nikdo se nemůže
omlouvat jeho neznalosti.
(2) Osobě jednající v důvěře v rejstříkový zápis nemůže ten, v jehož
věci k zápisu došlo, namítat, že zápis se nesrovnává s pravdou.
§ 19.
Veřejnost námořního rejstříku.
Do námořního rejstříku může každý nahlížet a vyžádat z něho úřední opisy
nebo potvrzení.
§ 20.
Předpisy o řízení v rejstříkových věcech.
Podrobnější předpisy o zápisech do námořního rejstříku, jeho vedení
a veřejnosti vydá ministr dopravy v dohodě s ministrem spravedlnosti.
Oddíl 3.
Lodní listiny.
§ 21.
Povinnost mít lodní listiny.
(1) Loď musí mít s sebou:
a) lodní certifikát, po případě prozatímní průvodní list (§§ 7 a 8),
b) rejstříkový list (§ 16), po případě osvědčení podle § 10 odst. 2,
c) výměnný list (§ 14),
d) osvědčení o způsobilosti k plavbě (§ 13),
e) seznam lodní posádky (§ 27),
f) lodní deník,
g) strojní deník (u lodí se strojním nebo motorickým pohonem),
h) zdravotní deník,
i) osvědčení o nejmenší výšce volného okraje, jež vydává ministerstvo
dopravy.
(2) Kromě listin uvedených v předchozím odstavci musí mít:
a) loď přepravující více než 12 cestujících povolení k přepravě cestujících,
jež vydává ministerstvo dopravy,
b) loď, která má radioelektrickou stanici vysílací či přijímací, povolení
ke zřízení a provozování stanice a deník radioelektrické služby.
(3) Doklady uvedené v předchozích odstavcích musí být na lodi v originále.
(4) Ministerstvo dopravy může pro některé druhy lodí stanovit vyjímky
a úlevy z povinnosti mít lodní listiny uvedené v odstavcích 1 a 2.
§ 22.
Vedení deníků a ostatních lodních listin.
(1) Seznam lodní posádky a lodní deník vede velitel lodi.
(2) Strojní a zdravotní deník, jakož i deník radioelektrické služby
jsou vedeny za dozoru velitele lodi.
(3) Formu lodních listin a podrobnější předpisy pro jejich vedení stanoví
ministerstvo dopravy.
(4) Lodní, strojní a zdravotní deník, jakož i deník radioelektrické
služby uschovává provozovatel lodi po tři roky ode dne posledního zápisu
do nich. Po uplynutí této lhůty se odevzdávají deníky do úschovy archívu
ministerstva dopravy.
Oddíl 4.
Právo vlastnické a zástavní k lodi.
§ 23.
Smlouvy o převodu vlastnictví a zřízení práva zástavního.
(1) Smlouvy o převodu vlastnického práva a o zřízení práva zástavního
k lodi musí být písemné.
(2) K platnosti těchto smluv je zapotřebí schválení ministerstva dopravy.
(3) K převodu vlastnictví k zastavené lodi je zapotřebí souhlasu zástavního
věřitele.
§ 24.
Zápis do námořního rejstříku.
Přechod vlastnictví a zřízení zástavního práva k lodím zapsaným do rejstříku
nabývají účinnosti zápisem do námořního rejstříku, a u lodí plujících s
prozatímním průvodním listem záznamem na tomto listě.
HLAVA III.
Lodní posádka.
Část 1.
Ustanovení společná.
Lodní posádka.
§ 25.
(1) Lodní posádku tvoří velitel lodi (kapitán), velitelský sbor a lodní
mužstvo.
(2) Kromě velitele lodi jsou členy velitelského sboru palubní, strojní
a radiotelegrafní důstojníci, dále lodní lékař a hospodář. Všichni ostatní
členové lodní posádky náležejí k lodnímu mužstvu.
§ 26.
(1) Za členy lodní posádky československé námořní lodi mohou být ustanoveny
osoby, které jsou československými občany a jsou k výkonu prací, pro něž
jsou ustanoveny, tělesně i duševně schopné a odborně způsobilé. Výjimky,
pokud jde o státní příslušnost členů posádky, povoluje ministerstvo dopravy.
(2) Ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady a
jednotnou odborovou organisací stanoví podrobnosti zejména:
a) za jakých podmínek mohou být za členy lodní posádky československé
námořní lodi během cesty ustanoveni též občané jiných států;
b) podmínky přijímání a propouštění, jakož i ostatní podmínky pracovního
poměru členů lodní posádky;
c) podmínky, jimž musí vyhovovat členové lodní posádky s hlediska jejich
odborné způsobilosti;
d) řád pro službu na československých námořních lodích.
§ 27.
Seznam lodní posádky a osobní doklady.
Každý člen lodní posádky musí být zapsán do seznamu lodní posádky. Mimo
to musí mít námořnickou knížku vydanou podle předpisů státu, jehož je občanem.
Ministerstvo dopravy stanoví podrobnosti o vzoru, způsobu vedení a kontroly
seznamu lodní posádky, o vydávání, vyplňování a kontrole námořnických knížek,
jakož i o dalších dokladech, které musí mít členové posádky.
Část 2.
Velitel lodi.
Oddíl 1.
Práva a povinnosti při vedení lodi.
§ 28.
Správa a vedení lodi.
(1) Veliteli lodi přísluší správa lodi včetně jejího nautického vedení,
jakož i právo použit všech opatření nezbytných k bezpečnému provedeni plavby
a k udržení pořádku na lodi.
(2) Velitel lodi je zejména povinen:
a) vést loď podle platných předpisů, jakož i pravidel a zvyklostí uznaných
všeobecně v námořní plavbě;
b) pečovat o to, aby loď byla ve stavu způsobilém k provedení plavby;
c) pečovat o to, aby veškerá zařízení na lodi odpovídala předpisům o
bezpečnosti a ochraně zdraví při práci;
d) dbát, aby na lodi byly veškeré listiny předepsané pro loď, lodní
posádku a náklad;
e) učinit všechna opatření nutná k odvrácení jakékoliv škody hrozící
lodi nebo osobám a věcem, které jsou na lodi.
§ 29.
Zajištění důkazů při nehodě.
(1) Dojde-li k nehodě lodi nebo nákladu nebo přihodí-li se jiná mimořádná
událost, musí o tom velitel lodi k zajištění důkazů podat neprodleně zprávu
(námořní protest) v nejbližším přístavu československému zastupitelskému
úřadu, po případě příslušnému místnímu úřadu, není-li v tomto přístavu
československý zastupitelský úřad nebo není-li možno jej zastihnout. Se
zprávou velitel lodi předloží současně k nahlédnutí lodní deník.
(2) Zpráva musí obsahovat vylíčení všech závažných událostí, zejména
úplné a přesné vylíčení nehody, a uvést prostředky, jichž bylo použito
k odvrácení nebo zmenšení škody.
(3) Zprávu podá velitel lodi za součinnosti členů lodní posádky, kteří
jsou povinni vypovídat o svých pozorováních podle pravdy.
§ 30.
Opatření při neodvratné zkáze lodi.
Jestliže podle názoru velitele lodi hrozí lodi neodvratná zkáza, dá
velitel příkaz, když byla učiněna všechna opatření k záchraně cestujících,
aby členové lodní posádky opustili loď. Velitel sám opustí loď poslední,
musí však učinit všechna možná opatření k záchraně lodních listin, map,
cenností a pokladní hotovosti.
§ 31.
Zabavení a společné rozdělení potravin.
(1) Dojde-li během plavby k vyčerpání zásob potravin a není-li možno
opatřit je jinak, je velitel oprávněn použít za náhradu nezbytného množství
potravin náležejících jednotlivým osobám na lodi nebo přepravovaného zboží
pro společnou výživu.
(2) Podrobnosti stanoví ministerstvo dopravy.
§ 32.
Poskytování pomoci.
Velitel lodi, který obdržel nouzový signál nebo objevil na moři osobu
v nebezpečí, je povinen, může-li to učinit bez vážného nebezpečí pro svou
loď, její lodní posádku a jiné osoby, které jsou na lodi, poskytnout jiným
lodím nebo osobám v tísni veškerou pomoc podle okolnosti možnou.
§ 33.
Použití lodivodů.
Velitel lodi je oprávněn vzít, pokládá-li to za nutné, na svou loď na
účet provozovatele lodi lodivoda i v místech, kde použití lodivoda podle
platných předpisů není povinné.
§ 34.
Styk s československými zastupitelskými úřady.
Je li v přístavu, do něhož připlula československá námořní loď, československý
zastupitelský úřad, je velitel lodi povinen hlásit mu příjezd lodi, předložit
mu na požádání příslušné lodní listiny k nahlédnutí a vyrozumět jej zavčas
o odjezdu lodi.
Oddíl 2.
Poměr k osobám na lodi.
§ 35.
(1) Všechny rozkazy velitele lodi, vydané v mezích jeho oprávnění, musí
byt bezpodmínečně splněny všemi členy lodní posádky, jakož i cestujícími
a všemi ostatními osobami na lodi.
(2) Velitel lodi použije nezbytných opatření proti osobám na lodi, které
nesplnily rozkaz. Ohrožuje-li taková osoba bezpečnost lodi nebo osob anebo
věcí na lodi a nelze-li toto nebezpečí jinak odvrátit, je velitel lodi
oprávněn umístit ji ve zvláštním prostoru. Za nezákonný postup odpovídá
velitel lodi podle československého trestního zákona.
(3) Velitel lodi může ukládat členům lodní posádky kázeňské tresty a
v případě nutnosti zprostit kteréhokoliv člena lodní posádky výkonu služby.
§ 36.
Opatření při spáchání trestného činu.
(1) Spáchal-li někdo na československé námořní lodi čin trestný podle
ustanovení československého trestního zákona, je velitel lodi povinen:
a) učinit neprodleně opatření nutná podle okolností k tomu, aby bylo
pachateli zabráněno vyhnout se odpovědnosti a aby nebyly zahlazeny stopy
trestného činu,
b) vyslechnout svědky a provést jiné úkony, jichž je třeba k zajištění
důkazů,
c) sepsat o činu podrobný zápis, který podepíší kromě velitele alespoň
dva členové lodní posádky.
(2) Pro provedení opatření a úkonů uvedených v odstavci 1 písm. a) a
b) platí přiměřeně ustanoveni trestního řádu o vyhledávání.
(3) Zápis uvedený v odstavci 1 písm. c) odevzdá velitel lodi spolu se
svědeckými protokoly a předměty majícími vztah k trestnému činu československému
zastupitelskému úřadu, v jehož obvodu leží nejbližší přístav, do kterého
loď připluje. Zastupitelský úřad určí, ve kterém přístavu má být pachatel
odevzdán příslušnému místnímu úřadu.
§ 37.
Opatření při narození a úmrtí na lodi.
(1) O každém narození nebo úmrtí na lodi je velitel povinen sepsat zápis
za účasti dvou svědků. K zápisu o úmrtí se připojí soupis majetku, který
měl zemřelý na lodi. Velitel lodi je povinen učinit opatření pro úschovu
majetku zemřelého. Zápis o narození a zápis o úmrtí na lodi spolu s majetkem
zemřelého odevzdá velitel lodi československému zastupitelskému úřadu.
(2) Podrobnosti stanoví ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady.
Oddíl 3.
Poměr k provozovateli lodi a k zájemcům na nákladu a na přepravném.
Poměr k provozovateli lodi.
§ 38.
(1) Velitel lodi je oprávněn činit jménem a na účet provozovatele lodi
všechny právní úkony, k nimž při použití lodi k účelu, pro který je určena,
obvykle dochází.
(2) Není-li v místě jiného zástupce provozovatele lodi, může velitel
lodi žalovat a být žalován pro nároky, vyplývající z právních úkonů uvedených
v odstavci 1.
(3) K prodeji nebo zastavení lodi, k podstoupení závazků směnečných,
k vybrání pohledávek z přepravních smluv a k sjednání půjček nebo jiných
úvěrových obchodů je velitel lodi oprávněn jen na základě výslovného zmocnění
provozovatele lodi.
§ 39.
(1) Nastane-li na cestě neodkladná potřeba peněz na opravu lodi, doplnění
výstroje, vydržování lodní posádky a vůbec pro pokračování v cestě, je
velitel lodi oprávněn, není-li možno vyčkat pokynů provozovatele lodi nebo
jeho zástupce, prodat:
a) postradatelnou výstroj lodi s výjimkou speciálních výstrojních předmětů,
b) část zásob potravin, které není zapotřebí pro výživu lodní posádky
a cestujících,
c) část nákladu nebo celý náklad.
(2) Tato opatření mohou být provedena jen s povolením československého
zastupitelského úřadu, má-li sídlo v přístavu zastávky lodi nebo je-li
dána možnost vyžádat si jeho souhlas telegraficky.
(3) Velitel je povinen zvolit taková opatření, která jsou pro provozovatele
lodi a zájemce na nákladu nejméně tíživá.
§ 40.
Poměr k zájemcům na nákladu a na přepravném.
(1) Velitel lodi je oprávněn jménem a na účet zájemců na nákladu a na
přepravném učinit vše, co je nutné k odvrácení nebo zmenšení škod, které
jim hrozí. Je-li to možné, vyžádá si od těchto zájemců pokyny a o všech
učiněných opatřeních je vyrozumí.
(2) Není-li v místě jiných zástupců zájemců na nákladu a na přepravném,
může velitel lodi žalovat a být žalován pro nároky, vyplývající z právních
úkonů uvedených v odstavci 1.
§ 41.
Omezení oprávnění velitele lodi.
Omezí-li provozovatel lodi nebo zájemce na nákladu nebo na přepravném
oprávnění velitele lodi, stanovená v tomto oddíle, je toto omezení účinné
vůči osobám třetím, jen pokud o něm věděly.
Část 3.
Ostatní členové lodní posádky.
§ 42.
Práva a povinnosti členů lodní posádky a jejich poměr k veliteli lodi,
pokud nevyplývají z ustanovení tohoto zákona nebo jiných platných předpisů,
upravuje řád pro službu na československých lodích námořních § 26 odst.
2 písm. d)].
HLAVA IV.
Námořní přeprava.
§ 43.
(1) Zásady podmínek, za kterých plavební podniky provozují námořní přepravu
pro obecné dopravní potřeby, stanoví ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady vyhláškou v Úředním listě.
(2) Při tom mohou být převzaty zásady mezinárodních zvyklostí v námořní
přepravě i tehdy, odchylují-li se od vnitrostátních předpisů.
HLAVA V.
O společné havárii.
§ 44.
Společnou havárii se rozumějí škody, které vzniknou tím, že se úmyslně
a účelně učiní mimořádné oběti nebo výdaje pro záchranu majetkových hodnot
ze společného námořního nebezpečí.
§ 45.
Rozvrh společné havárie.
Společná havárie se rozvrhuje mezi loď, přepravné a náklad poměrně podle
jejich hodnoty.
§ 46.
Podrobná ustanovení.
Podrobnosti stanoví ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými ústředními
úřady vyhláškou v Úředním listě. Při tom mohou být převzaty zásady mezinárodních
zvyklostí v námořní plavbě i tehdy, odchylují-li se od vnitrostátních předpisů.
HLAVA VI.
Odpovědnost při srážce lodi.
§ 47.
(1) Při srážce námořních lodí je povinen nahradit škodu provozovatel
lodi, z jejíž viny srážka nastala, a to i tehdy, došlo-li ke srážce zaviněním
lodivoda.
(2) Byla-li srážka způsobena náhodou, nebylo-li možno ji odvrátit nebo
nelze-li zjistit její příčinu, nese škodu ten, kdo ji utrpěl.
§ 48.
(1) Byla-li srážka zaviněna více loďmi, odpovídají provozovatelé těchto
lodí poměrně podle míry zavinění; nelze-li míru zavinění zjistit, odpovídají
rovným dílem.
(2) Za škody způsobené třetím osobám ublížením na zdraví nebo usmrcením
odpovídají provozovatelé lodí, které srážku zavinily, rukou společnou a
nerozdílnou. Kdo zaplatil více, než na něho podle odstavce 1 připadá, má
postih vůči ostatním.
§ 49.
1) Velitel každé z lodi zúčastněných na srážce je povinen po srážce
poskytnout pomoc druhé lodi, může-li tak učinit bez vážného nebezpečí pro
svou loď, její posádku a cestující.
(2) Je také povinen, pokud je to možné, oznámit druhé lodi jméno a domovský
přistav své lodi, jakož i názvy míst, odkud a kam loď pluje.
(3) Provozovatel lodi neodpovídá za škodu, která vznikla tím, že velitel
lodi nesplnil povinnosti uvedené v předchozích odstavcích.
§ 50.
Ustanoveni této hlavy platí i pro srážku námořní lodi s vnitrozemní
lodí. Totéž platí v případech, kdy loď provedením nebo opominutím nějakého
manévru anebo nešetřením předpisů způsobila škodu druhé lodi, osobám a
věcem, které jsou na lodi, i když nedošlo ke srážce.
HLAVA VII.
Odměna za poskytnutí pomoci.
§ 51.
(1) Kdo úspěšně poskytne pomoc námořní lodi, jež je v nebezpečí, má
nárok na přiměřenou odměnu. Totéž platí pro vzájemné poskytnutí pomoci
mezi loďmi námořními a vnitrozemními.
(2) Poskytnutím pomoci se rozumí pomoc nebo zachraňování lodi nebo osob
a věcí, které jsou na lodi, nebo činnost směřující k zachování nároku na
přepravné nebo jízdné.
§ 52.
Odměna přísluší lodi poskytující pomoc, i když patří témuž vlastníku
jako loď, která je v nebezpečí.
§ 53.
Odměna nepřísluší:
a) vlečné lodi za poskytnutí pomocí vlečené lodi, jestliže jde jen o
splnění povinnosti vyplývající ze smlouvy o vlečení,
b) osobám, které poskytly pomoc proti výslovnému a odůvodněnému zákazu
veliteli lodi, která je v nebezpečí.
§ 54.
Kdo zachránil lidský život, má nárok na slušný podíl z celkové odměny
příslušející zachráncům lodi a majetku na ní.
§ 55.
(1) Odměna za poskytnutí pomoci zahrnuje odměnu za služby zachránců
včetně provozovatele lodi, která poskytla pomoc, a všechny náklady vzniklé
poskytnutím pomoci, jakož i náhradu za uschování zachráněného majetku.
(2) Odměna nesmí přesahovat hodnotu zachráněného majetku.
§ 56.
(1) Výši odměny určí úmluva stran a nedojde-li k dohodě, soud.
(2) Soud na návrh některé ze stran zruší nebo změní úmluvu o odměně
za poskytnutí pomoci, uzavřenou v době a pod vlivem nebezpečí, které hrozilo
lodi, jestliže zjistí, že ustanovení této úmluvy nejsou spravedlivá.
(3) Soud určí odměnu s přihlédnutím k okolnostem případu, zejména k
výsledku záchrany a poskytnutí pomoci, k práci a zásluhám zachránců, k
nebezpečí, jemuž byli vydáni zachráněná loď a její cestující, posádka a
náklad, jakož i zachránci a zachraňující loď, k vynaloženému času, vzniklým
výdajům a škodám, k případné odpovědnosti zachránce vůči osobám třetím,
k jiným risikům, k ceně majetku, který byl v nebezpečí, jakož i ke zvláštnímu
určení lodi poskytnuvší pomoc. Kromě toho soud přihlédne k ceně zachráněných
věcí.
(4) Soud může odměnu snížit nebo odepřít, zjistí-li, že zachránci svou
vinou přivodili nutnost poskytnout pomoc nebo se dopustili krádeže, zatajení
nebo jiné nepoctivosti.
(5) Ustanoveni odstavců 1 a 3 platí přiměřeně i pro rozdělení odměny
mezi zachránce.
§ 57.
(1) Úhrada odměny se rozvrhne na zachráněné hodnoty podle předpisů o
rozvrhu společné havárie.
(2) Zachráněné osoby nejsou povinny vyplatit odměnu za svou záchranu.
HLAVA VIII.
Omezení odpovědnosti provozovatele lodi.
§ 58.
(1) Provozovatel lodi odpovídá omezeně:
a) u nároků na náhradu všech škod způsobených zaviněním velitele lodi,
ostatních členů lodní posádky, lodivoda nebo jiné osoby sloužící na lodi
při plnění jejich povinností, zejména škod vzniklých nesplněním smlouvy
o přepravě nákladu v době mezi naložením a vyložením zboží;
b) u nároku na náhradu za poskytnutou pomoc;
c) u nároků na náhradu ze společné havárie;
d) u nároků z právních úkonů, jež velitel lodi učinil v mezích svých
zákonných oprávnění (§§ 38 až 41).
(2) Omezení neplatí:
a) v případech, kdy provozovatel lodi vykonával na lodi funkci velitele;
b) u nároků uvedených v odstavci 1 písm. d), jestliže právní úkony velitele
lodi byly vyvolány nedostatečným nebo nesprávným vystrojením nebo zásobením
lodi anebo doplněním posádky při zahájení plavby.
§ 59.
(1) Pro případy uvedené v § 58 odst. 1 písm. a) stanoví meze odpovědnosti
provozovatele nařízením ministr dopravy v dohodě s ministrem financi.
(2) V ostatních případech omezené odpovědnosti odpovídá provozovatel
do částky, kterou tvoří cena lodi, přepravné, jízdné, náhrady příslušející
této lodi ze společné havárie, jakož i jiné náhrady za škody způsobené.
na lodi po započetí cesty a ještě neopravené a náhrada za poskytnuti pomoci.
Na místo zaplacení ceny lodi může provozovatel přenechat loď věřitelům.
Jde-li o loď, která je ve vlastnictví státu nebo socialistické právnické
osoby, je k přenechání lodi věřitelům třeba souhlasu ministerstva dopravy.
§ 60.
Ocenění lodi se provede:
a) u nároků ze srážky lodí, ze společné havárie anebo z jiných nehod
podle stavu lodi v době připlutí do nejbližšího přístavu; při tom se nepřihlíží
ke snížení ceny lodi vzniklému další nehodou, která nesouvisí s nehodou,
z níž je nárok odvozován;
b) u nároků týkajících se nákladu, s výjimkou případů uvedených pod
písm. a), podle stavu lodi v přístavu určení nákladu nebo v přístavu, kde
byla cesta přerušena; byl-li náklad určen pro několik přístavů, provede
se ocenění podle stavu lodi v prvním z těchto přístavů;
c) ve všech ostatních případech podle stavu lodi v době připlutí do
přístavu určení.
§ 61.
Ujednání stran o dalším omezení odpovědnosti provozovatele lodí nemají
právních následků.
HLAVA IX.
Přednostní nároky.
§ 62.
Z ceny lodi, z přepravného a jízdného za cestu, při níž nárok vznikl,
a z náhrady příslušející provozovateli lodi z důvodu společné havárie nebo
za poskytnutou pomoc musí být přednostně uspokojeny tyto nároky v následujícím
pořadí:
1. nároky lodních zaměstnanců z pracovního poměru, nároky z národního
pojištění a nároky na náhradu škody způsobené zraněním nebo usmrcením osob,
pokud všechny tyto nároky vznikly při provozu této lodi,
2. přístavní poplatky z lodi a platy za služby poskytnuté v přístavu,
3. nároky za poskytnutou pomoc a příspěvky připadající na loď při společné
havárii,
4. nároky na náhradu škody způsobené provozem lodi,
5. nároky vzniklé z právních úkonů velitele lodi v mezích jeho zákonných
oprávnění (§§ 38 až 41).
§ 63.
Z ceny nákladu neodevzdaného příjemci, náhrady za poškození nákladu
a náhrady ze společné havárie připadající na náklad musí být přednostně
uspokojeny tyto nároky v následujícím pořadí:
1. přístavní poplatky týkající se nákladu a platy za služby poskytnuté
v přístavu,
2. nároky na poskytnutou pomoc a příspěvky připadající na náklad při
společné havárii,
3. nároky vzniklé z právních úkonů velitele lodi v mezích jeho zákonných
oprávnění (§§ 38 až 41),
4. nároky na přepravné.
§ 64.
Náklady soudního řízení včetně nákladů exekučních a výdaje vynaložené
ve společném zájmu věřitelů k zachování lodi nebo jejího nákladu uspokojují
se před nároky uvedenými v §§ 62 a 63. § 65.
1) Nároky se uspokojují podle pořadí postupně.
(2) Nestačí-li rozdělovaná podstata, uspokojí se nároky, které mají
stejné pořadí, poměrně.
(3) Z nároků uvedených v § 62 č. 3 a 5 a v § 63 č. 2 a 3 uspokojí se
nárok později vzniklý před nárokem vzniklým dříve.
§ 66.
Nároky uvedené v §§ 62 a 63, týkající se poslední cesty, se uspokojují
přednostně před stejnými nároky z předchozích cest; nároky uvedené v §§
62 č. 1, týkající se několika cest, mají stejné pořadí jako tyto nároky
z poslední cesty.
§ 67.
Nárok na přednostní uspokojení z přepravného a jízdného a z náhrady
příslušející provozovateli lodi za pomoc poskytnutou před ukončením cesty,
zůstává zachován do doby, dokud příslušné částky nebyly ještě zaplacený
nebo odevzdány velitelem lodi provozovateli lodí nebo jiným osobám zmocněným
provozovatelem lodi k převzetí zmíněných částek.
§ 68.
Nárok na přednostní uspokojení z ceny lodi nebo nákladu zaniká exekučním
prodejem lodi nebo nákladu, jakož i uplynutím jednoho roku u nároků uvedených
v § 62 č. 1 až 4 a § 63 č. 1, 2 a 4 a po uplynutí šesti měsíců u nároků
uvedených v § 62 č. 5 a v § 63 č. 3. Lhůty se počítají ode dne vzniku příslušného
nároku.
HLAVA X.
Promlčecí doba.
§ 69.
(1) Promlčecí doba trvá jeden rok:
a) u nároků vyplývajících ze smluv uzavřených velitelem lodi na základě
jeho zákonných oprávnění (§§ 38 až 41);
b) u nároků z postihu podle § 48 odst. 2; promlčení počíná dnem zaplacení
příslušné částky;
c) u nároků vyplývajících z přepravních smluv; jde-li o přepravu cestujících
a cestovních zavazadel, počíná promlčení dnem příjezdu lodi do místa sjednaného
smlouvou a jestliže loď nedojede, dnem stanoveným pro příjezd lodi; u přepravy
zboží počíná dnem dodání zboží, a nebylo-li zboží dodáno, dnem, kdy mělo
být dodáno.
(2) Promlčecí doba trvá dva roky:
a)u nároků na náhradu škody způsobené srážkou lodí;
b) u nároků vzniklých z poskytnutí pomoci;
c) u nároků vyplývajících ze společné havárie; promlčecí doba neběží
po dobu sestavování rozvrhu (dispaše).
HLAVA XI.
Ustanovení závěrečná.
§ 70.
Ministr dopravy v dohodě se zúčastněnými členy vlády vydá podrobné předpisy
k provedení tohoto zákona a předpisy nutné k provedení mezinárodních smluv.
§ 71.
(1) Zrušují se všechny dosavadní předpisy o věcech upravených tímto
zákonem.
(2) Do vydání předpisů podle tohoto zákona se postupuje přiměřeně podle
předpisů dosavadních, pokud neodporují tomuto zákonu.
§ 72.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr
dopravy v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Zpráva
výboru zemedelského
k vládnemu návrhu zákona (tlač 636) o rybárstve (tlač 651).
Výbor zemedelský prejednal vo svojej schôdzi konanej dňa 23. októbra
1952 vládny návrh zákona o rybárstve (tlač 636) a usniesol sa doporučiť
ho plénu Národného shromaždenie ku schváleniu bez zmeny.
V Prahe dňa 23. októbra 1952.
Václav Sova v. r., |
Vojtech Török v. r., |
predseda. |
zpravodajca. |