Kulturní výbor Národního shromáždění
projednal ve své schůzi dne 23. října
t. r. osnovu zákona o zřízení Čs.
akademie věd a jednomyslně se usnesl navrhnout NS
přijetí tohoto zákona. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Děkuji panu
zpravodaji za jeho referát.
Ke slovu se přihlásil pan náměstek
předsedy vlády Zdeněk Fierlinger.
Prosím ho, aby se laskavě ujal slova.
Náměstek předsedy vlády Fierlinger
(uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Přistupujete dnes k projednávání zákona,
který má mimořádný význam
nejen pro budoucnost naší vědy, nýbrž
pro výstavbu socialismu v naší vlasti vůbec.
Je to zákon o Československé akademii věd.
Tento zákon se stane vedle základního zákona
školského a zákona o vysokých školách
třetím hlavním sloupem zajišťujícím
mohutný rozvoj naší nové socialistické
vědy a kultury.
Nikdo u nás není více povolán k tomu,
aby zde promluvil k vládní předloze, než
náš ministr školství, věd a umění,
jeden z největších dnešních československých
vědců, vědec světového významu,
požívající zvláštní
vážnosti zejména v SSSR, člen Akademie
nauk SSSR, profesor dr Zdeněk Nejedlý. (Hlučný
potlesk.) Bohužel lékaři, kteří
přísně střeží zdraví
soudruha Nejedlého, aby nám ve své
dnešní plné aktivitě byl co nejdéle
zachován, nedovolili, aby dnes sám osobně
vystoupil při tomto významném aktu. Prosím
vás proto jménem ministra Nejedlého, abyste
omluvili jeho nepřítomnost na dnešním
slavném shromáždění a přijali
jeho vřelý pozdrav a dík, který zasílá
všem těm, kdož na předloze zákona
o Československé akademii věd pracovali a
k jejímu uskutečnění pomáhali.
(Potlesk.)
Sám bych se chtěl při projednávání
vládní předlohy především
zmínit o jedné z otázek, které vláda
musela řešit při přípravě
zákona, a to o tom, kde máme hledat historický
základ a počátek naší Československé
akademie věd. Není totiž zdaleka bez významu
pro novou akademii a pro nás všechny, k jakému
dědictví se bude tato hlásit a zda a na čí
práci bude navazovat. Při projednávání
této i řady dalších otázek byla
nám oporou a pramenem poučení skvělá
studie ministra Nejedlého "Vybudujeme Československou
akademii věd", v níž je proveden pronikavý
rozbor dosavadních našich vědeckých
společností a na podkladě této analysy
nastíněna jak organisační struktura,
tak i úkoly příští Československé
akademie věd.
Dosavadní Česká akademie věd a umění,
vytvořená dekretem císaře Františka
Josefa z roku 1890, vznikla z dotace zámožného
stavitele Josefa Hlávky, který se sám stal
prvním jejím doživotním presidentem,
a to nikoliv jako vědec nebo umělec, nýbrž
jako ten, kdo měl i dával Akademii finanční
prostředky. Bohatství tu rozhodovalo, jako vždy
v kapitalismu. I Hlávka se řídil zásadou:
kdo platí, ten rozhoduje. Na něm záleželo,
kdo směl či nesměl být členem
Akademie. Jen v oborech Hlávkovi cizích se podařilo
vniknout do Akademie vědcům jiného než
Hlávkova ražení. Je příznačné,
že i vynikající učenci a nejednou vědci
kulturně a politicky pokrokoví a průbojní
se takto projevovali a uplatňovali pouze ve své
osobní práci, ale Akademii jako celku neudávali
tón tito vědci, nýbrž třídní
charakter dozrálé zatím české
buržoasie. Česká akademie byla i organisována
jako společnost nikoliv pracovní, nýbrž
representační tak, jak to nejlépe hovělo
tehdejší české buržoasii. Vlastní
věda proto v České akademii nebyla pěstována.
Tato se zabývala hlavně jen rozhodováním,
které práce mají být přijaty
do publikací Akademie a komu se má dát finanční
podpora. Vědecké otázky a spory však
neřešila. Vlastní vědecká práce
se musela konat mimo Akademii v soukromých pracovnách
učenců a v ústavech vysokých škol.
Česká akademie byla při svém založení
i později v předmnichovské republice naprosto
uzavřenou společností, odloučenou
od lidu a národa. Takováto vědecká
společnost nemůže být proto historickou
základnou naší nové Československé
akademie věd, kterou budujeme.
Proto právem se obrátila pozornost vlády
k jiné naší vědecké společnosti,
a to společnosti více než o 100 let starší
než byla Hlávkova akademie, totiž ke Královské
české společnosti nauk, zkráceně
zvané "Učená společnost".
Učená společnost vznikla původně
jako soukromá společnost. Roku 1784 byla uznána
dvorským dekretem za veřejnou společnost
nauk. Titulu akademie se ji však nedostalo pro řevnivost
a nevraživost rakouských úřadů,
která vyplývala z toho, že Vídeň
tehdy ještě akademii neměla. Vídeňská
akademie byla zřízena totiž až v roce
1847, tedy daleko později. Učená společnost
však přesto nejednou i sama sebe akademií nazývala,
i jiné učené společnosti ji tak jmenovaly
a zejména se tak na ni obracely. A nadto Učené
společnosti byla i právně přiznávána
práva akademie. Tak na příklad, když
členové vídeňské akademie roku
1848 dostali mocí svého členství právo
přednášet i bez habilitace na universitě,
bylo totéž právo přiznáno i členům
pražské Učené společnosti. Již
tyto historické důvody mluví pro to, abychom
za základ a počátek Československé
akademie věd považovali Učenou společnost
jako historicky skutečně první naši
akademii.
Nadto však Učená společnost, vyrostlá
z osvícenských snah konce 18. století, v
době prvních červánků nové
doby, v době narůstající Velké
francouzské revoluce, byla vytvořena znamenitými
vědci, kterých sice nebylo z počátku
mnoho, ale kteří vynikali odborně i politicky.
Ač chudá prostředky, snažila se Učená
společnost od počátku aktivně působit
na rozvoj života a práce u nás. Vznikla v době
zakládání průmyslu v českých
zemích a její činnost se proto zaměřila
především na přírodní
vědy jako vědy pro rozvoj techniky a průmyslové
výroby nejdůležitější a
řešila celou řadu praktických otázek,
jak pomoci vědeckou prací rozvoji našeho hospodářství.
Práce Učené společnosti byla prostoupena
již v jejích počátcích politicky
a ideově duchem a snažením nové doby
a smělostí někdy až překvapující.
Byla to právě Učená společnost,
která již koncem 18. století hájila
ve svých publikacích na příklad návrh,
aby velkostatky byly rozděleny v menší usedlosti.
Pracovali v ní takoví mužové jako Dobrovský,
Palacký, Šafařík, přírodovědec
Presl, matematik Jandera a celá řada dalších
klasiků naší vědy. Tito pokrokoví
zakladatelé a další členové Učené
společnosti si byli dobře vědomi, že
úkolem pravé, živé a tvořivé
vědecké společnosti je ne pěstovat
jen osobní zálibu a práci jednotlivých
členů v tom nebo onom oboru, nýbrž na
prvním místě sloužit veřejnosti.
Učená společnost takto už před
více než 180 lety byla pro svou dobu v malém
to, čím bychom chtěli mít dnes naší
Akademii ve velkém: aktivní účastnicí
v budování naší republiky. A proto i
z tohoto důvodu navazujeme při budování
Československé akademie věd na Učenou
společnost a hlásíme se k ní jako
k naší již Akademii. (Potlesk.) I proto,
že je nám to k nemalé cti, měli-li jsme
akademii už v době teprve rodícího se
nového života, i proto, že jsme tím povinni
těm dobrým a poctivým českým
lidem, kteří vytvořili a dali skutečně
pokrokový a přímo příkladný
ráz této první naší vědecké
akademii. Navazujeme-li dnes tolik na naší klasiku
jako nejlepší základ i dnešního
našeho kulturního snažení, jak pominout
Učenou společnost, která má takovou
bohatou, krásnou a společnosti užitečnou
historii! Vždyť i Akademie nauk SSSR dobře střeží
památku a hlásí se jako pokračovatelka
akademie zřízené Petrem I. a v roce 1925
s velkou slávou slavila 200 let svého trvání.
Nová Akademie bude celostátní tak, jak to
vyplývá z jednotnosti našeho státu.
To ovšem nijak nebráni, aby Slovensko pro vlastní
účely mělo i svou zvláštní
akademii tak, jako v Sovětském svazu vedle Všesvazové
akademie nauk SSSR jsou akademie i v jednotlivých svazových
republikách. Nová Akademie přestane být
jen representaci, nýbrž musí se stát
tak jako vše v socialistické republice dílnou,
pracovištěm. To je to nové, to nejpodstatnější,
ta nejpodstatnější změna, pro kterou
především přestavbu Akademie děláme.
Napříště se vědecká práce
bude soustřeďovat především v Akademii,
v jejích vědeckých dílnách
a ústavech. Akademie převezme řadu vědeckých
ústavů již existujících a postupně
podle potřeb a možností si bude zřizovat
další ústavy. Máme již dnes mnohé
znamenité vědecké ústavy, na př.
"Archeologický ústav" nebo "Orientální
ústav", které budou Akademii jistě sloužit
ke cti. Máme i vynikající vědce světového
významu, z nichž ty nejlepší bude president
republiky jistě jmenovat prvními akademiky.
Nový zákon zajišťuje členům
Akademie nárok na pravidelnou měsíční
odměnu, zbavuje je tak existenčních starostí
a umožňuje jim, aby se plně a zcela věnovali
vědecké práci. To ovšem neznamená,
že by akademik nemohl nebo nesměl přednášet
na vysoké škole, ale zabezpečuje se tak těm,
kteří jsou plně zaujati svou badatelskou
prací, aby se osvobodili od mimovědecké činnosti,
dříve jim existenčně vnucené.
Dílna, i vědecká, nesmí se spokojit
jen s prací mistrů, musí se starat i o výchovu
dorostu. To platí i pro Československou akademii
věd, a to tím spíše, poněvadž
u nás je otázka vědeckého dorostu
neobyčejně naléhavá a palčivá
a výchova aspirantů se stává přímo
živelným úkolem naší vědy.
Akademie bude mít proto i právo kvalifikační,
t. j. právo udělovat na základě vědecké
práce hodnost kandidáta a doktora věd. Vědecká
práce akademie nebude již propadat osobním
zájmům a sklonům členů, libovůli
a bezplánovitosti, která nakonec znehodnocuje i
výsledek práce vynikajících pracovníků.
Bude to práce plánovitá, cílevědomě
zaměřena ku prospěchu republiky, t. j. k
výstavbě socialismu v naší vlasti. Proto
v Akademii nemůže a nebude mít místa
lidu nepřátelská a kapitalismu sloužící
pavěda, zrovna tak jako kapitalistickým světem
hlásaná beznárodní věda kosmopolitická.
Ministr Nejedlý učí naše vědecké
pracovníky, jak navazovat na naše pokrokové,
a to dnes znamená protikapitalistické, národní
tradice. Našim vědcům musí být
vůdčími učiteli velcí zakladatelé
a budovatelé nové, opravdové, neilusionistické,
žádným idealistickým klamem nefalšované
vědy, vědy klasiků socialismu, Marxe, Engelse,
Lenina, Stalina. Československá akademie věd
se musí ve své práci učit především
z práce sovětských vědců, musí
se opírat především o výsledky
a zkušenosti sovětské vědy. Za socialismu
se věda stává nejdůležitějším
nástrojem přeměny společnosti i přírody
k lepšímu a šťastnějšímu
životu lidu. President naší republiky s. Klement
Gottwald, který byl vždy důsledným
průkopníkem všech šlechetných snah,
cílících k plnému rozvoji naší
vědy a naší národní kultury v
duchu socialistického vlastenectví a proletářského
internacionalismu, nás i ve svém posledním
historickém projevu v Průmyslovém paláci
nabádá, abychom se stále a soustavně
učili od našich sovětských přátel.
Sovětská věda, osvobozená Velkou říjnovou
socialistickou revolucí z buržoasních pout,
z otročení kapitálu, z podřízenosti
kapitalistickému kořistnictví, těšící
se mimořádné podpoře a péči
sovětské vlády, dosáhla jedinečných
úspěchů a výsledků. O tom k
nám velmi názorně mluví především
referáty a usnesení XIX. sjezdu Komunistické
strany Sovětského svazu. Gigantické stavby
komunismu měnící tvářnost a
přírodní podmínky ohromných
oblastí, divy techniky, odstraňující
lidskou dřinu a zvyšující účinnost
lidské práce, jedinečné objevy a stále
nové a pokrokovější methody péče
o zdraví člověka, netušený rozvoj
věd technických i společenských, toho
všeho jsme svědky v Sovětském svazu.
A na tom všem se podílí veliká armáda
sovětských vědců, kteří
pěstují nikoli vědu pro vědu, odtrženou
od života a uzavřenou v laboratoři, nýbrž
vědu tvořivou, vědu měnící
a zlepšující stále dosavadní
svět, vědu pro lid, lidu pomáhající
a sloužící. Největší oporou,
učitelem a rádcem sovětských vědeckých
pracovníků je sám Josef Vissarionovič
Stalin (Hlučný potlesk.), který
zejména i svou poslední geniální prací
"Ekonomické problémy socialismu v SSSR"
znovu vnesl jasno do různých pochyb a nejistot a
na základě přísně vědeckého
rozboru objasnil a objevil řadu vědeckých
pouček a zákonů a zdůvodnil objektivní
platnost vědeckých ekonomických zákonů.
Veliká vítězství socialismu a budování
komunismu v SSSR jsou především skvělým
vítězstvím vědy, poněvadž
byla dosažena jen proto, že z vědy vyrostla a
na vědě uvědoměle stavěla.
Nechť i naše Československá akademie věd
je ohniskem a šiřitelem takové vědy.
Na rozkvět této vědy zvedám dnes svůj
hlas. A dovolte, abych tu užil a citoval slova, která
pronesl generalissimus Stalin na rozkvět vědy
a na zdraví vědeckých pracovníků
dne 17. května 1938 v Kremlu: "Na rozkvět vědy,
oné vědy, která se neuzavírá
před lidem, která se nestraní lidu, nýbrž
je ochotna sloužit lidu, ochotna dát k disposici všechny
své vymoženosti, která slouží lidu
nikoliv z donucení, nýbrž dobrovolně,
ráda. Na rozkvět vědy, oné vědy,
která nepřipouští, aby se její
staří a uznalí představitelé,
spokojení sami sebou, uzavírali do ulity žreců
vědy, do ulity monopolistů vědy, na rozkvět
oné vědy, která chápe smysl, význam
a všemocnost svazku mezi starými a mladými
vědeckými pracovníky, která dobrovolně
a ochotně mladým silám naší
země otvírá všechny své dveře
a umožňuje jim, aby dosáhly jejích vrcholů,
která uznává, že budoucnost patří
mladé generaci vědeckých pracovníků.
Na rozkvět vědy, oné vědy, jejíž
pracovníci, ačkoliv chápou moc a význam
vědeckých tradic a dovedně jich využívají
v zájmu vědy, přece jen nechtějí
být otroky těchto tradic, na rozkvět vědy,
která je dosti smělá a rozhodná, aby
bořila staré tradice, normy a koncepce, když
stárnou, když se mění v brzdu pokroku
a vědy, která umí vytvářet
nové tradice, nové normy, nové koncepce.
Na rozkvět naší průkopnické vědy."
(Potlesk.)
Vážení přátelé, myslím,
že právě tato krásná Stalinova
slova, plná hlubokého vnitřního obsahu
a dosahu, bychom měli dát do vínku naší
nové Československé akademii věd.
Půjde-li Akademie touto cestou, bude-li se řídit
těmito myšlenkami, pak jsem přesvědčen,
že dobře splní to, co od ní očekává
náš lid k prospěchu budování
socialismu v naší vlasti. (Dlouhotrvající
potlesk.).
Předseda: Děkuji panu náměstku
předsedy vlády Fierlingrovi.
Ke slovu se přihlásil pan ministr stavebního
průmyslu dr inž. Šlechta. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr dr inž. Šlechta: Slavná sněmovno!
Zřízení Československé akademie
věd, jak navrhuje zákon, který je předložen
Národnímu shromáždění
k projednání, je dějinným mezníkem
ve vývoji československé vědy. Vytvořením
této vrcholné instituce, která bude plánovitě
soustřeďovat a řídit veškerou vědeckou
činnost, staví se pevný základ naší
vědě a předpoklad jejího trvalého
rozvoje.
Československá akademie věd vzniká
přebudováním Královské české
společnosti nauk, založené ke konci 18. století,
kdy v našich zemích se počínají
objevovat první náznaky kapitalistického
řádu. S rozvojem kapitalismu vznikly u nás
další vědecké instituce, zejména
ke konci 19. století a také i po roce 1918. Bylo
mnoho pokrokového vykonáno na poli naší
vědy během této dlouhé cesty, delší
půldruhého století, která uplynula
od založení Královské české
společnosti nauk. S úctou vzpomínáme
slavných jmen našich vědců, kteří
přispěli ve své době k pokroku lidstva
a dále posunuli hranici jeho poznání. V celku
však věda, jak ani jinak za podmínek kapitalistické
společnosti nemohlo být, stávala se stále
více prostředkem k upevnění moci majetkové
třídy. A pokrokoví, vlastenečtí
badatelé si stále jasněji uvědomovali,
že výsledky jejich badání neslouží
hmotnému a kulturnímu rozvoji lidu, ale jednotlivcům
a jejich ziskům, a jsou nakonec zneužívány
proti zájmům lidu. Rozpor, který tak vznikal
v myslích poctivých, vlasteneckých vědců,
musil nakonec vésti ke stagnaci, samoúčelnosti
badání a ke krisi celého vědeckého
snažení. V takové situaci zastihla naši
vědu veliká doba obou našich národů,
vítězný únor po osvobození
naší vlasti hrdinným sovětským
lidem.
Osvobození naší vlasti bylo i osvobozením
naší vědy, která konečně
mohla vykročit na správnou cestu, sloužit lidu
a pomáhat mu v jeho budovatelském díle. Krásnými
slovy vyjádřil toto nové poslání
vědy president republiky Klement Gottwald ve svém
poselství k zástupcům vysokých škol
v červnu 1948, když mluvil o těsném
spojení s lidem a jeho zájmy. Řekl: "Toto
těsné spojení s lidem a s jeho zájmy
není ovšem nějakou přítěží
nebo nepříjemným závazkem. To je naopak
nejpevnější základna vědecké
práce, to jí dává konkrétní
smysl a cíl i nevyčerpatelný reservoár
nových sil. Ba, to je ideální stav pro rozvoj
vědy a umění nikoli otročit zvůli
a choutkám kapitalistických kořistníků,
nýbrž sloužit uvědoměle a s láskou
blahu národa a státu."
Aby naše věda, řídíc se těmito
nabádavými slovy, splnila svůj krásný
úkol a stala se platnou složkou při budování
našeho nového života, musí vycházet
z vědeckého světového názoru,
z pokrokové vědy o vývoji lidské společnosti.
To je rozhodující cesta. A kdo se dá touto
cestou, pak teprve pochopí, jak protilidová, bezzásadová,
samoúčelná a od života odtržená
je věda, která se rodí z podmínek
starého řádu.
"Našim vědcům" - praví ministr
dr Zdeněk Nejedlý - "musí být
vůdčími učiteli velcí zakladatelé
a budovatelé nové, opravdové, žádným
idealistickým klamem nefalšované víry
- věda velikých klasiků socialismu Marxe,
Engelse, Lenina, Stalina."
Tento vědecký světový názor
se stal základem duševního života sovětských
vědců, kteří tak ukazují celému
světu pokrokovou cestu poznáni, a i když jsou
bezpartijní, usilují stále o osvojení
si myšlenek učení marxismu-leninismu. Jsou
si vědomi toho, že jen tak se může rozvíjet
jejich věda, jejich vědecké poznání,
všechny jejich duševní schopnosti. Příkladem
této cesty poznání je život Sergeje
Ivanoviče Vavilova, minulého roku zemřelého
presidenta Akademie věd Sovětského svazu.
Socialismus, který vychází z vědeckého
poznání, potřebuje vědy. Proto věda
ve státě, kde vládne lid, zaujímá
vždy přední místo, jaké nemá
a nemůže mít věda ve státech,
kde vládne kapitalismus. Socialismus dává
vědě plnou svobodu tvoření, kterou
kapitalistický řád omezuje tím, že
zaměřuje vědecké badání
jen k získání dalších přímých
výhod vlastníkům výrobních
prostředků. Socialismus spojuje vědu se životem
a jeho potřebami a pomocí vědy mobilisuje
všechny přírodní a společenské
síly v zájmu budování společenského
řádu. Tento jediný smysl vědecké
práce znamená, že všechno vědecké
badání dojde svého využití. Nejen
vědy užité, přímo souvisící
se životem, ale i práce matematiků a fysiků,
někdy zdánlivě povahy ryze abstraktní,
dojdou dříve čí později svého
uplatnění v praxi tak jako každé teoretické
zkoumání. To leží v podstatě
vědy v socialismu, která vychází z
potřeb lidu a jeho života.
Socialismus vyžaduje, aby se věda rozvíjela
na základě kolektivní účasti,
která umožňuje řešit komplexně
daný problém a zkoumat jej tedy v jeho celistvosti
a v souvislosti s okolními jevy a nikoliv isolovaně.
Přitom řeší se i další otázka,
nespoléhat se pouze na genia, nýbrž zdolávat
vědecké problémy kolektivní cestou,
která je také znamenitou školou pro mladé
vědce. Učí je postřehovat problémy
a cvičí jejich kritické myšlení.
Účast kolektivního myšlení na
tvůrčí vědecké práci
je vysoce účinnou formou badatelskou, protože
nalézá pravdu v diskusích, kritice a sebekritice.
Přitom kritika nesmí nikdy znamenat osobní
útok, nýbrž musí se věcně,
nekompromisně zabývat podstatou problému.
Sebekritika pak nemá skončit veřejným
pokáním, jež nemá valnou cenu, nýbrž
musí upozornit na chyby a nedostatky práce a nepokrytě
se svěřit se všemi pochybnostmi, které
má badatel o správnosti svého řešení.
Socialismus žádá, aby se věda neustále
oprošťovala od reakčních theorií,
od zbytků starého myšlení, jež
vychází z nevědeckého názoru
na vývoj přírody a lidské společnosti.
Jeden z nejdůležitějších těchto
bojů za novou vědu je boj proti kosmopolitismu.
"Kosmopolitismus ve vědě se zakládá
na velmi běžném názoru, jako by věda
neměla co dělat s vlasti a národem, jako
by byla nadnárodní, beznárodní, čistě
světová", říká ministr
Václav Kopecký. Avšak je to právě
věda, která musí vyrůstat z duchovních
hodnot národa, posilovat víru lidu ve vlastní
sílu a rozmnožováním rodného
duchovního pokladu přispívat k obecnému
pokroku lidstva v duchu mezinárodní solidarity pracujícího
lidu.
Taková je věda, která slouží
lidu a míru. A takovou vědou je především
sovětská věda. Ukázala, jak věda
přispívá k budování socialismu
a komunismu a jak tuto výstavbu urychluje. Ukázala,
že jen tehdy je věda velikou a plní své
poslání, jestliže slouží lidu,
který je tvůrcem dějin. Ukázala, že
jestliže je přísně pokrokovou a neustále
se podrobuje tvrdé, ale spravedlivé kritice, zůstane
věčně živou a bude se rozvíjet.
Ukázala, že jen tehdy přechází
od myšlenky k reálnému činu, aby se
proměnila v život, když její výsledky
si osvojí v nejvyšší míře
sám lid. Ukázala, jak pravdivá věda
posiluje národní hrdost a lidskou důstojnost
a je jedním z pout bratrství národů
v duchu mezinárodní třídní
solidarity dělnictva a jak její pomoc hraje velikou
úlohu v přátelských vztazích
mezi zeměmi tábora míru. Ukázala,
jakou úctu chová vlastenecká věda
ke kulturním hodnotám jiných národů.
Taková je věda, která v duchu ušlechtilých
humanistických snah je zapálena myšlenkou prospět
svému národu a lidstvu, která spojena s lidem
a lidem ctěna pomáhá jeho mírovému
budování.
Proto se stalo zřízení Československé
akademie věd záležitostí všeho
našeho lidu, který od této vrcholné
vědecké instituce očekává splnění
duchovních potřeb národa a účinnou
pomoc při výstavbě socialismu v naší
vlasti. Československá akademie věd, vybudovaná
podle světlého vzoru Akademie věd Sovětského
svazu, bude mít 8 sekcí, z nichž pátá,
technická sekce, je nejúže spojena s našim
budováním. Této sekci připadá
za úkol rozvíjet naši technickou vědu
na nejvyšší stupeň, jak to přikazuje
zákon socialismu, který formuloval Josef Vissarionovič
Stalin takto: "Zabezpečení maximálního
uspokojení neustále rostoucích materiálních
a kulturních potřeb celé společnosti
pomoci nepřetržitého růstu a zdokonalování
socialistické výroby na základě nejvyšší
techniky."