V navrhovaném zákoně jsou i ustanovení
sociálního charakteru, podle kterých se daň
snižuje poplatníkům, kteří vyživují
3 osoby, o 15%, poplatníkům, kteří
vyživují 4 osoby, o 30% a poplatníkům,
kteří vyživují 5 a více osob,
o 45%. Naproti tomu se daň zvyšuje poplatníkům
kteří nevyživují žádnou
osobu, o 40%,a poplatníkům, kteří
vyživují jen 1 osobu, o 20%.
Navrhovaný zákon umožňuje manželům,
kteří jsou oba zaměstnáni a žijí
ve společné domácnosti, aby na jejich žádost
bylo přihlédnuto k vyživovaným osobám
u manželky místo u manžela, po případě
u družky místo u druha. Této výhody
zákona bude používáno zejména
v těch případech, ve kterých manželka
nebo družka má vyšší mzdu než
manžel nebo druh, neboť použití této
výhody bude mít za následek nižší
celkové daňové zatížení
obou manželů.
Dále pak je v ustanovení sociálního
charakteru pamatováno přiměřenými
úlevami na invalidy a jiné osoby tělesně
nebo duševně vadné, jakož i na vdovy po
padlých příslušnících
zahraničního odboje nebo po obětech bojových
událostí, politické nebo národní
persekuce.
Důležité a proti dosavadnímu stavu nové
je ustanovení navrhovaného zákona, že
se příjmy, pobírané od několika
plátců, nesčítají a že
se z každého příjmu vypočítává
daň ze mzdy samostatně. Výhody nezdanění,
pokud nepřesahují daňový základ
1000 Kčs měsíčně, lze ovšem
použít jen jednou, nikoli tedy z příjmů
od druhého a dalšího plátce.
Zákon pamatuje dále i na takové případy,
ve kterých by výpočtem daně z jednorázové
mzdy, která je vyplácena nepravidelně vedle
běžné mzdy, nebo při výplatě
mzdy za delší období, došlo k vyššímu
zdanění. V těchto případech
může jít na př. o vyplacení odměny
za vynálezy a zlepšovací náměty,
pokud přesahují částku 100.000 Kčs,
nebo o jiné věcné a peněžité
dary, pokud přesahují částku 10.000
Kčs, nebo o doplatky mzdy. Jednorázové mzdy
a mzdy vyplácené za delší dobu se rozvrhnou
tak, aby za celý rok nedošlo k vyššímu
zdanění, než kdyby jednorázová
mzda a mzda vyplácená za delší dobu
byly vypláceny v pravidelných mzdových obdobích.
Pokud by daňovými srážkami bylo poplatníku
sraženo na dani ze mzdy víc, než kolik by činila
úhrnná srážka daně, kdyby se
mzda během roku vyplácela stejnoměrně,
bude částka, o kterou daň skutečně
sražená převyšuje správně
vypočtenou daň, vrácena poplatníku
činí-li alespoň 20 Kčs.
Proti dosavadnímu stavu přináší
navrhovaný zákon změnu také v tom,
že v těch případech, ve kterých
nebyla srážka daně ze mzdy provedena buď
vůbec, nebo nebyla provedena řádně,
bude okresním národním výborem předepsána
plátci, to znamená zaměstnavateli, k přímému
placení. Doposud byly rozdíly ve srážkách
anebo nesražená daň předepisovány
k placení přímo poplatníku, to jest
zaměstnanci. Zaměstnavatel má možnost
podle dalšího ustanovení navrhovaného
zákona srazit zaměstnanci daň dodatečně,
ovšem tato možnost je omezena tak, že dodatečně
nelze daň srazit, pokud od výplaty mezd uplynulo
více než 3 měsíce.
Na to, aby daň předepsaná poplatníkům
na podkladě přiznání byla včas
zaplacena, jakož i na to, aby zaměstnavatelé
ve stanovené lhůtě sraženou daň
odvedli, pamatuje zákon tím, že z nezaplacených
částek bude za každý den prodlení
předepisováno penále ve výši
0.05% dlužné částky.
V závěru nutno znovu připomenout, že
vůdčí zásadou navrhovaného
zákona o dani ze mzdy je odstranění dosavadních
nesrovnalostí v daňovém zatížení
jednotlivých skupin zaměstnanců a odměn
za práci a odstranění komplikovanosti a nepřehlednosti
v dosavadních zákonných předpisech
o dani ze mzdy. Jde o zavedení pořádku a
o uplatnění zásady, že každý
má ze stejné mzdy za stejných podmínek
platit stejnou daň.
Dále je nutno si uvědomit, že daní ze
mzdy není a nemůže být řešena
otázka mzdové politiky. Náš stát
dává, jak už bylo vpředu řečeno,
každému možnost výdělku podle jeho
přičinění. Mzdy mohou být zvyšovány
jedině na podkladě stálého zvyšování
produktivity práce, kterého bude docilováno
dalším rozvíjením socialistického
soutěžení a používáním
nových pracovních method, zvláště
podle vzoru pracujících Sovětského
svazu. Zhospodárnění výroby, které
musí být naším hlavním úkolem,
je jediným předpokladem pro zvyšování
reálné hodnoty mezd a platů. My, přátelé,
soudružky a soudruzi, máme u nás všechny
předpoklady k tomu, abychom touto cestou reálnou
hodnotu mezd a platů stále zvyšovali.
Rozpočtový výbor projednal návrh nového
zákona o dani ze mzdy ve schůzi konané 3.
prosince 1952 a z jeho pověření navrhuji
Národnímu shromáždění,
aby předložený návrh zákona schválilo
ve znění, jak se na něm rozpočtový
výbor usnesl. (Živý potlesk.)
Předseda: Děkuji zpravodaji p. poslanci Lindauerovi.
Dále má slovo zpravodaj p. posl. Mestek k
5. bodu pořadu.
Zpravodaj posl. Mestek: Soudružky a soudruzi, paní
a pánové!
Vláda naší republiky předkládá
Národnímu shromáždění
návrh zákona o zemědělské dani.
Dosavadní zemědělská daň byla
dělána v době, kdy na našich vesnicích
nebyla ještě jednotná zemědělská
družstva, v době, kdy se dokončovala druhá
pozemková reforma. Proto zákon o zemědělské
dani č. 49/1948 Sb. vycházel z těchto předpokladů
a umožňoval, aby drobní a střední
rolníci mohli úspěšně rozvíjet
zemědělskou výrobu a tak zajistit výživu
našeho pracujícího lidu. Tato daň se
vyznačovala tím, že skoro 90% zemědělců
nepodléhalo dani vůbec a zbývajících
10% zahrnovalo i vesnické boháče, takže
v podstatě naši zemědělci velmi málo
přispívali k celkovému příjmu
do státní pokladny. Ale i pro zbývajících
10% byla dělána celá řada úlev,
takže ve skutečnosti jen velmi nepatrná část
zemědělských závodů podléhala
daňové povinnosti. V době, kdy byl dosavadní
zákon schválen, odpovídalo to tehdejší
politické a hospodářské situaci, ale
upevňováním a dalším budováním
socialismu v naší republice vyvstávají
nerovnoměrnosti v daňovém zatížení,
a to tak, že zatím co veškerá tíha
výstavby naší země se přenáší
na průmysl, zemědělství odvádí
do státní pokladny čím dále
tím méně.
Vedle toho umožňovala stará zemědělská
daň vesnickým boháčům a různým
spekulantům, aby stále rozšiřovali své
bezpracné důchody a při tom se vyhýbali
povinnostem, které plní každý občan
tohoto státu. Pro naše zemědělce je
jasné, že takovouto cestou daňové politiky
by se vyřazovali z celého hospodářského
a národního života, a tak by všechna zařízení,
sloužící našemu zemědělství,
to jest školství, výzkum, vybavení státních
strojních stanic, které jsou financovány
ze státních prostředků ve prospěch
našich zemědělců, byla financována
z peněz, přicházejících z našeho
průmyslu, z výsledků práce dělnické
třídy.
Stačí příkladně uvést,
že naše zemědělství neodvádí
na daních ani takovou částku, která
je ve státním rozpočtu dávána
zemědělskému výzkumu. Je jen přirozené
a spravedlivé, aby při budování socialistické
společnosti a budování socialismu na naší
vesnici daňové zatížení bylo
spravedlivě rozděleno na každého našeho
občana a tudíž i na naše zemědělství.
Proto návrh nového zákona, který je
předkládán Národnímu shromáždění,
vychází z tohoto spravedlivého daňového
rozvrstvení a staví zdanění malých
a středních zemědělců na stejnou
výši jako je u dělníků a zaměstnanců.
Daň dál počítá s větší
progresivitou u kulaků, aby pomohla zatlačit zbytky
vykořisťovatelské třídy, vesnické
kulaky, kteří se snaží brzdit rychlý
růst jednotných zemědělských
družstev a sabotovat zásobování našeho
lidu zemědělskými výrobky. Tato daň
je daní třídní, která má
umožnit aby socialistická výstavba naší
vesnice probíhala úspěšněji,
aby střední a malí rolníci a členové
jednotných zemědělských družstev
byli zvýhodněni proti vesnickým boháčům,
kteří za první republiky pomocí daní
a různých obecných dávek vykořisťovali
malé a střední rolníky.
Podle dosavadní zemědělské daně
značná část zemědělských
závodů nepodléhala daňové povinnosti,
ale podle nové zemědělské daně
bude 90% zemědělských závodů
podléhat zdanění. Zdanění bude
podléhat veškerá zemědělská
půda schopná obdělávání,
dále lesy a rybníky a všechny příjmy,
které pocházejí ze zemědělského
hospodaření, a dále příjmy,
které budou získány použitím
výrobních zařízení i pro jinou
výdělečnou činnost. Zemědělské
dani nepodléhá státní a socialistický
sektor a zemědělská výroba provozovaná
komunálními nebo národními podniky.
Tyto podniky odvádějí celou svou akumulaci
do rozpočtu a není proto důvodu, aby stát
odčerpával část jejich akumulace ve
formě daní.
Při placení zemědělské daně
nebudou vybírány příspěvky
na národní pojištění zemědělců
tak, jako je tomu u daně ze mzdy. Národní
pojištění budou naši zemědělci
i nadále platit samostatně, a to z toho důvodu,
že zemědělství má v tomto období
v základě odlišný výrobní
charakter, a dále pak, že jednotná zemědělská
družstva nejsou státními ani národními
podniky, ale jsou společným vlastnictvím
určité skupiny osob, které společně
hospodaří a po ukončení hospodářského
roku rozdělují si výsledky hospodaření
svého družstva podle vykonané práce
a hospodářských výsledků.
Nad to jednotná zemědělská družstva
si vytvářejí a každoročně
doplňují na konci hospodářského
roku sociální fond pro svoje členy, kterým
zabezpečují svoje členy v případě
nemoci, ve stáří a v různých
sociálních případech.
Daňový základ pro navrhovanou zemědělskou
daň bude vypočítáván na základě
norem výnosnosti, které budou stejné jak
pro soukromý sektor, tak pro jednotná zemědělská
družstva. Normy výnosnosti stanoví každoročně
vláda na návrh ministra financí a ministra
zemědělství podle výrobních
oblastí, úrodnosti půdy a s přihlédnutím
k výrobním úkolům v rostlinné
a živočišné výrobě.
Na základě stanovených norem může
pak okresní národní výbor na návrh
místního národního výboru nebo
na základě vlastního zjištění
zvýšit dani podrobené příjmy
podle průměrných norem výnosnosti
až o 30%. Toto zvýšení může
národní výbor provésti v takových
případech, kdy se jedná o zvlášť
výnosné podniky, na př. zelinářství,
pěstování tabáku, provozování
vedlejší činnosti, jako na příklad
chovatelské farmy všeho druhu, provozované
zemědělskými závody a podléhající
zemědělské dani, dále pak provádění
polních prací za mzdu, povoznictví a drobnou
domácí výrobu.
Okresní národní výbor může
dále zvýšit vyměřenou daň
o 30% vesnickým boháčům a různým
spekulantům, kteří by se v našem zemědělství
vyskytli, a tak soustavně zatlačovat tyto nepřátelské
živly na naší vesnici.
Návrh nové daně dále odstraní
také nesrovnalost, která nám vyvstala při
budování JZD, a to, že dříve
drobní a střední rolníci do výměry
asi 5 ha byli osvobozeni od daní vůbec. Vstupem
malých a středních rolníků
do JZD se ustálil nesprávný názor,
že JZD nejsou povinna platit daně, poněvadž
jejich členové neplatili jako samostatní
hospodáři a JZD přestala platit na základě
toho daň z půdy svých členů,
kteří ji dali do společného užívání,
ale přestala také platit daně i z pozemků
převzatých od vesnických boháčů.
Takovýto poměr ke státní disciplíně
a povinnostem, které má každý občan
ke svému státu, nevede u JZD k tomu, aby družstva
upevňovala společné vlastnictví a
pracovní morálku, aby každý člen
cítil se morálně zavázán k
plnění úkolů vůči státu
a pracujícímu lidu. Takovýto postup vede
k tomu, že by se vytvářel poměr členů
JZD k svému družstvu jako poměr námezdně
pracujících, i když je družstvo jejich
společným majetkem, a nepomáhal by upevňovat
svazek dělníků a rolníků v
boji za další a rychlejší výstavbu
socialismu v naší vlasti. Proto nový návrh
zákona počítá se zdaněním
JZD, aby byl odstraněn nepoměr, který je
mezi pracujícími v našem průmyslu a
zemědělství. Každý malý
a střední rolník a člen JZD si plně
uvědomuje, že jeho povinností je, aby v této
době rychlého růstu JZD na naší
vesnici a rychlé výstavby našeho průmyslu
přispíval stejným dílem jako druzí
pracující při celé velké mírové
výstavbě naší vlasti.
U JZD vyměřuje se daň též na
základě výnosových norem, jak o tom
bylo již hovořeno. U družstev III. a IV. typu,
která společně hospodaří v
rostlinné i živočišné výrobě
a provádějí svoji práci ve skupinách,
podléhá dani z příjmu příjem
odpovídající výměře
všech pozemků společně obhospodařovaných.
Zdanění činí 2% z daňového
základu.
Příjmy ze záhumenků se zdaní
u jednotlivých členů družstva zvlášť.
U JZD I. a II. typu činí daň z půdy,
kterou získalo družstvo jinak než od svých
členů, 3% z vyměřovacího základu
a poskytuje se jim 10% slevy z vyměřené daně.
Členové JZD I. a II. typu zdaňují
se jako samostatně hospodařící rolníci,
základem daně je příjem ze zemědělského
hospodářství, patřícího
členům družstva včetně pozemků,
které dali družstvu ke společnému obdělávání,
ale zvětšený o podíl na výsledku
společného hospodaření na pozemcích,
které získalo družstvo jinak než od svých
členů. (Předsednictví převzal
místopředseda dr Polanský.)
Takovéto zdanění je z toho důvodu,
že členové I. a II. typu JZD nejsou ve velké
většině odměňováni podle
vykonané práce, ale podle množství půdy
a živočišné výroby, se kterou vstoupili
do JZD, a jejich příjmy jsou v podstatě totožné
s příjmy samostatně hospodařících
rolníků. Na takto vyměřenou daň
se poskytuje 10% slevy z vyměřené daně.
Příjmy členů JZD III. a IV. typu,
které jim plynou z výsledků pracovních
jednotek v penězích nebo v naturáliích,
zásadně nepodléhají žádnému
zdanění.
Dani podléhají příjmy ze záhumenků,
které jsou vypočítávány na
základě stanovených výnosových
norem, platných pro JZD, jejichž jsou členy.
Dále se zdaňuje příjem, který
získávají jako část pachtovného
ze svých pozemků, které dali do společného
hospodaření JZD. Příjem členů
JZD za pracovní jednotky se nezdaňuje z toho důvodu,
že v podstatě bylo již zdanění
provedeno u JZD, a pak také proto, aby bylo umožněno
zlepšovat hospodářské podmínky
JZD, dále rozvíjet socialistické soutěžení,
zavádění novátorských method
do našeho zemědělství.
Aby byl umožněn všem rolníkům přechod
od samostatného hospodaření ke společnému
hospodaření a družstvům nižších
typů přechod na vyšší typy, t.
j. k vyšším formám hospodaření,
poskytuje se u stávajících JZD III. a IV.
typu sleva ve výši 50% z vyměřené
daně na 2 roky kupředu. Tím se jim dále
umožňuje rychlejší zavádění
nových forem zemědělské výroby,
osevních postupů, travopolní soustavy a založení
všestranné zemědělské výroby.
Přestoupí-li družstvo během roku ze
II. na III. typ, bude se mu poskytovat sleva od té doby,
kdy přijalo stanovy III. typu, také na 2 roku kupředu,
t. j. na 6 daňových splátek. Daňový
základ, jak o něm hovoří zákon,
vztahuje se na poplatníky ženaté s jedním
dítětem. Zemědělci, který nemá
žádné dítě, zvyšuje se daň
o 10%. Zemědělci nebo poplatníku se 2 nezletilými
dětmi snižuje se daň o 15%, se 3 dětmi
o 30%, se 4 dětmi o 45% vyměřené daně,
ale vždy smí sleva činit nejvýše
6.000 Kčs.
Zemědělcům, kteří jsou odkázáni
svou výživou výhradně na příjem
plynoucí ze zemědělství, se daň
nevyměřuje, nepřesahuje-li daňový
základ 15.000 Kčs. Má-li zemědělec
vedle tohoto příjmu další příjem,
na př. dělník nebo jiný zaměstnanec,
jehož příjem je podroben dani ze mzdy nebo
podléhá jinému zdanění, dále
pak příjmy za povoznictví a podobnou výdělečnou
činnost, provádí se zdanění
jako u každého poplatníka podléhajícího
zemědělské dani.
Členům JZD III. a IV. typu se daň ze záhumenků
a pachtovného nevyměří, nepřesahují-li
dani podrobené příjmy spolu s příjmy
vyplacenými za pracovní jednotky nebo jinak získané,
daně prosté minimum 15.000 Kčs. Přesahují-li
však uvedené příjmy daně prosté
minimum, pak provádí se zdanění z
toho příjmu, který mají ze záhumenku
a případně pachtovného, i když
společně nedosahují výše 15.000
Kčs. Příjmy za pracovní jednotky se
v žádném případě nezdaňují.
Pro stanovení daně podrobené příjmu
je rozhodná výměra všech pozemků
vždy k 1. lednu toho roku, na který se daň
vyměřuje. Vláda může poskytnout
úlevu od daní pro JZD, pro poplatníky určitých
oblastí, po případě pro některé
jiné skupiny poplatníků a poskytnout úlevy
pro škody zaviněné živelnými pohromami.
Zemědělská daň, kterou projednáváme,
pomůže malým a středním rolníkům
v boji proti kulakům a zajišťuje další
růst JZD a upevňování socialistického
sektoru v našem zemědělství.
Letošního roku přistoupily další
desetitisíce drobných a středních
rolníků k zakládání JZD a tak
dávají všem našeptavačům
a válečným paličům pádnou
odpověď, jakou cestou se dal náš rolník,
cestou osvědčenou bohatými zkušenostmi
Sovětského svazu, cestou míru a budování
socialismu.
Používáním bohatých zkušeností
Sovětského svazu a sovětské zemědělské
vědy budou ještě více rozvíjet
budování JZD, upevňovat stávající
družstva zaváděním travopolní
soustavy a osevních postupů, ustavováním
pracovních skupin, zvyšováním hektarových
výnosů a užitkovosti dobytka, budou upevňovat
společné socialistické vlastnictví.
Naši zemědělci jsou si vědomi veliké
podpory, kterou jim dává naše republika a dělnická
třída. Jsou si vědomi toho, že v pevném
svazku s dělnickou třídou nastoupili po vzoru
sovětských kolchozníků správnou
cestu, cestu budování socialismu na naši vesnici,
aby tak za pomoci dělnické třídy zajistili
výživu našeho pracujícího lidu.
Aby svým podílem, který jim přináleží,
splnili svoji povinnost v boji za udržení světového
míru, budou se ještě více učit
od našeho velikého učitele Sovětského
svazu a jeho slavných mistrů vysokých sklizní
sovětských kolchozníků.
Soudružky a soudruzi, rozpočtový výbor
projednal vládní návrh zákona tisk
667 ve své schůzi, konané dne 3. prosince
1952, a usnesl se doporučiti jej plenu Národního
shromáždění k schválení
se změnami uvedenými ve zprávě výborové.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Děkuji
panu zpravodajovi a dávám slovo zpravodajovi k 6.
a 7. bodu pořadu, posl. dr Hulínskému.