Zpravodaj posl. dr Hulínský: Paní
a pánové!
Daně placené obyvatelstvem, jejichž reformu
dokončujeme navrhovaným zákonem o dani z
příjmů obyvatelstva, jsou formou povinné
účasti občanů v tvorbě státních
fondů peněžních prostředků
i ekonomickým nástrojem politiky vlády při
budování socialismu.
Občané přispívají těmito
daněmi k rozvoji našeho socialistického hospodářství,
ke zvýšení obranyschopnosti vlasti a ke zvyšování
hmotné a kulturní úrovně lidu.
Zvláštností daní placených obyvatelstvem
ve státě spějícím k socialismu
je zejména návratnost daní obyvatelstvu.
Přijímáme-li dnes zákony, které
ukládají obyvatelstvu daňové povinnosti,
je třeba vidět i jejich druhou stranu, to jest,
že vláda vrací obyvatelstvu ohromné
finanční prostředky na nemocenské
a starobní pojištění pracujících,
na bezplatnou lékařskou pomoc a na zdravotnické
zařízení, lázně a sanatoria,
na školy, na tělovýchovu a sport, na péči
o děti a o mnohočlenné rodiny. Tím
se tyto daně podstatně liší od účelu,
pro který jsou vybírány v kapitalistických
státech, kde spojeny zejména s nepřímými
daněmi stupňují vykořisťování
pracujících a umožňují menší
daňové zatížení vládnoucí
buržoasní třídy. Daně vyždímané
z pracujících v kapitalistických zemích
se jim nejen v žádné formě ani částečně
nevracejí, nýbrž naopak se vydávají
proti jejich zájmům na posílení kapitalistického
vykořisťování, na vydržování
násilnického státního aparátu
proti dělnické třídě a na zbrojení
a přípravu nových válek. Je známo,
že v rozpočtu Spojených států
amerických na r. 1952 daně obyvatelstva třikrát
převyšují sumu těchto daní z
válečného roku 1943. Méně je
však známo, že se přitom zdanění
osob, které mají nízké důchody,
zvýšilo ve srovnání s předválečnou
dobou osmdesátkrát.
V obou případech jsou daně placené
obyvatelstvem součástí státních
příjmů. U nás, v Sovětském
svazu a v zemích lidové demokracie se jimi pomáhá
akumulovat lidový majetek, bohatství lidu v pravém
slova smyslu, které slouží k dalšímu
rozvoji výroby, ke zvýšení spotřeby
obyvatelstva, k lepšímu a radostnějšímu
životu.
V kapitalistických státech napomáhají
ke kapitalistické akumulaci, která má dva
póly. Na jednom z nich se hromadí nezměrně
bohatství pro úzkou vykořisťovatelskou
třídu a na druhém se akumuluje nezměrná
bída pro lid, pro dělníky, pro rolníky
i drobné řemeslníky. A stejný charakter
měly i daňové zákony předmnichovské
republiky, které přenášely hlavní
tíhu na nejchudší vrstvy obyvatelstva, zatím
co velké majetky a důchody zákonnými
i nezákonnými cestami unikaly zdanění.
Proto po osvobození naší vlasti sovětskou
armádou bylo jednou z hlavních starostí naší
lidové vlády odstranit tuto tvrdou protilidovou
daňovou politiku, ulehčit pracujícím
v továrnách i na polích daňové
břemeno, navalené na ně kapitalistickým
a okupačním režimem, a zjednat konečně
průchod právu a spravedlnosti vůči
favorisované vykořisťovatelské třídě
zdaněním milionářských majetků
a důchodů vydřených z pracujícího
lidu. To byla daňová politika, které lid
rozuměl, kterou vítal a kterou podporoval.
Přes odpor reakce, podporované tehdy s nejvyšších
míst dr Benešem, Zenklem a jinými reakčními
ministry, byli čeští a slovenští
kapitalisté, továrníci, velkostatkáři
i kšeftaři daňovými zákony donuceni
vrátit alespoň část z toho, co za
desetiletí z národního bohatství nakradli.
Tak se i v daňovém zákonodárství
ukázala třídní tvář
lidového státu, který pod vedením
komunistické strany spěje k odstranění
vykořisťovatelských tříd a k
vytvoření pevného svazku dělníků,
rolníků a pracující inteligence, budovatelů
socialismu.
V závěru čtvrtého roku Gottwaldovy
pětiletky, na podkladě velikého přerodu
hospodářské a sociální struktury
v naší zemi, přistupujeme k dokončení
berní reformy, v jejímž rámci upravujeme
zdanění důchodů obyvatelstva v celém
měřítku v jednotný ucelený
systém.
Zákon o dani z příjmů obyvatelstva,
který jménem rozpočtového výboru
předkládám Národnímu shromáždění
k projednání, je jedním ze čtyř
zákonů, kterými se v důsledku odlišné
povahy příjmových zdrojů i různé
diferenciace a vzhledem k významu jednotlivých poplatnických
skupin pro výstavbu socialismu upravuje zdanění
důchodů obyvatelstva.
Navrhuje se, aby dani z příjmů obyvatelstva
podléhaly fysické osoby se všemi důchody
z příjmových pramenů, pokud nejde
o důchody podléhající dani ze mzdy,
dani zemědělské a dani z literární
a umělecké činnosti.
Jsou to hlavně důchody z domovního majetku,
důchody ze živností, řemesel a jiných
výdělečných zaměstnání,
provozovaných dosud jako soukromé podnikání,
důchody z využití majetkových předmětů
a práv a důchody z t. zv. svobodných povolání,
dosažené ve výkonu mimo pracovní poměr.
Do těchto důchodů se nezapočítávají
příjmy, mající povahu majetkových
přírůstků, jako dary, dědictví,
výhry, dále čestné důchody
jako státní ceny, důchody národních
umělců, pak alimenty, jakož i důchody
z úsporných vkladů a úroky z cenných
papírů, vydaných státem za platností
zákona o dani z příjmů obyvatelstva.
Dvojím sazebníkem přihlíží
návrh zákona k hospodářskému
významu a účelnosti těchto příjmových
zdrojů při výstavbě socialismu. Mírnější
sazbou postihuje příjmy ze soukromé činnosti
lékařů, odměny vynálezců
a zlepšovatelů, příjmy ze soukromého
vyučování a příjmy řemeslníků
a živnostníků bez námezdních
pracovních sil. Zde činí sazba daně
od 5% až do 80% při příjmu přes
500.000 Kčs ročně.
Sazba daně z příjmů z budov a z příjmů
obchodníků, autodopravců, povozníků
a hostinských, dále z příjmů
řemeslníků a živnostníků,
kteří mají zaměstnance, je vyšší
a činí 6-90% daňového základu.
Při tomto druhu příjmů se zdaňuje
společně důchod poplatníka, jeho manželky
a nezletilých dětí, žijí-li ve
spotřebním společenství, aby se zabránilo
nežádoucímu rozptýlení rodinného
důchodu do více daňových základů
a tím daňovému úniku.
Není sporu o tom, že všechna tato zpřístupňující
opatření jsou naprosto na místě. Vždyť
jde o důchody z kapitalistické akumulace, nahromaděné
z doby svobody vyssávat pracující lid, nebo
o zbytky soukromých podnikatelů, kteří
buď zaměstnávají námezdní
síly nebo jsou činni v těch oborech, kde
jejich soukromopodnikatelská píle je jen na překážku
dalšího vývoje.
Je jen spravedlivé, aby vyšší příjmy,
které, jak se zdá, jim jejich podnikavost stále
ještě vynáší, byly odčerpány
ostrou daňovou progresí.
Návrh zákona přihlíží
k zajištění daněprostého minima
9.000 až 12.0000 Kčs, je-li poplatník svou
výživou odkázán výhradně
na tyto příjmy. Daň se úměrně
zvyšuje u poplatníků svobodných a bezdětných,
anebo se snižuje, jde-li o poplatníky vyživující
více rodinných příslušníků.
Osoby, které provozují jakoukoliv živnost,
řemeslo, obchod, hostinství, povoznictví
a jiné, budou kromě daně z příjmů
obyvatelstva platit ještě daň živnostenskou.
Vítězstvím lidu v únoru 1948 byly
vytvořeny předpoklady, aby i malovýroba a
maloobchod byly převedeny do vyšších,
produktivnějších, socialistických forem
podnikání, do národních, komunálních
nebo družstevních podniků. Tento proces proběhl
v plné síle v letech 1949-1951 a rozhodující
většina řemeslníků, obchodníků
i jiných živnostníků se zapojila a našla
uplatnění v socialistickém sektoru výroby
a obchodu.
Přes tyto veliké úspěchy udržují
se na tomto úseku našeho hospodářství
poslední zbytky soukromokapitalistických forem,
a to z různých příčin: někde
pro nedostatečnou politickou práci lidové
správy anebo družstevního hnutí, někde
i ze sociálních ohledů.
Je proto třeba v náhradu za dosavadní všeobecnou
daň podle sazebníku B a D, kterou tito poplatníci
až dosud platili a která se zrušuje, zavést
novou daň podle návrhu zákona, poněvadž
nižší zdanění tohoto soukromého
podnikání není žádoucí
ani s hlediska státního rozpočtu, natož
pak s hlediska vývoje k socialismu. Je naopak třeba,
aby této dani byli podrobeni i ti živnostenští
podnikatelé, kteří dosud všeobecné
dani podle sazebníku B a D nepodléhali, a to obchodníci
a povozníci.
Daň má charakter registračního poplatku,
neboť se platí pevnými částkami
bez ohledu na to, zda poplatník dani podrobenou činnost
vykonává podle zvláštního živnostenského
oprávnění či bez něho.
Sazba je progresivní, podle druhů živnosti,
rozdělených do šesti tříd, i
podle počtu zaměstnaných cizích pracovních
sil.
Nejvyšší sazby jsou stanoveny pro živnosti
obchodní, autodopravu, povoznictví a hostinské
živnosti. Je známo, že právě tyto
živnosti poskytují často existenční
základnu vesnickým boháčům
a dávají jim příležitost, aby
záškodnickým ovlivňováním
malých a středních rolníků
brzdili přechod naší vesnice k socialismu.
Používáme proto i daňového zákona,
abychom jejich škodlivý vliv omezili a zatlačili.
Aby nedocházelo k neodůvodněným tvrdostem,
dává návrh zákona okresním
národním výborům možnost poskytnout
přestárlým nebo prokázaně invalidním
poplatníkům, pracují-li v živnosti sami,
částečné nebo úplné
osvobození od daně.
Rozpočtový výbor projednal návrh zákona
o dani z příjmů obyvatelstva, tisk 690, a
návrh zákona o živnostenské dani, tisk
688, ve své schůzi dne 9. prosince t. r. a doporučuje
oba návrhy slavnému Národnímu shromáždění
k přijetí beze změny ve znění
zprávy výborové. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Děkuji
panu zpravodajovi.
Nyní přerušuji schůzi na dobu 15 minut.
Místopředseda Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi. Dávám
slovo zpravodaji k 8. bodu pořadu, posl. dr Berákovi.
Zpravodaj posl. dr Berák: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Předkládaný zákon o domovní
dani zavádí pořádek do zdanění
domovního majetku v Československu a přispívá
k tomu, aby v zájmu rozvoje našeho národního
hospodářství a naší cesty k socialismu
byl zachován fond ukojující potřebu
bydlení, který je důležitou a významnou
složkou našeho národního jmění.
V zákoně se rozlišuje jednak mezi osobním,
malým domovním majetkem, jednak mezi velkým
domovním majetkem, který je pronajímán
za tím účelem, aby svému majiteli
nesl vysoký bezpracný důchod.
Je ovšem spravedlivé, aby také vlastníci
rodinných domků přispívali přiměřeně
na potřeby státu. Vždyť je to náš
stát, který jim zaručuje celým svým
zřízením, že budou mít trvale
zabezpečenu práci a tím i výdělky.
Vždyť je to naše lidově demokratické
zřízení, které nepřipouští,
aby dělník byl propuštěn z práce.
Je to naše cesta k socialismu, která zajišťuje
takto vlastníkům rodinných domků,
že budou moci jich používat v míru a pokoji,
že nebude nezaměstnaných, kteří
by byli pronásledováni exekucí, která
by je připravila nejen o jejich domky, nýbrž
také o jejich poslední majetek.
Daňové zatížení majitelů
rodinných domků se podle nového zákona
celkem nemění, vyjma rodinné domky v obcích,
ve kterých místní národní výbory
bytové dávky nevybírají, nebo je vybírají
jenom nízkými sazbami, a vyjma případy,
ve kterých jsou tyto domky dosud osvobozeny od domovní
daně a od bytových dávek. V obcích,
ve kterých se dnes bytové dávky vybírají
vysokými sazbami, bude nové zatížení
majitelů rodinných domků dokonce nižší
nežli je tomu dnes.
Jestliže se podíváme na novou domovní
daň, jak se nám jeví podle nového
zákona, zjišťujeme, že přináší
především zjednodušení naší
daňové soustavy. Dosavadní způsob
zdanění domovního majetku u nás pochází
totiž ještě z dob kapitalistických, kdy
veřejná správa byla rozdělena na jedné
straně ve státní správu a na druhé
straně v samosprávu. Proto se z domovního
majetku až dosud vybírají kromě domovní
dané podle zákona o přímých
daních, kterou má platit vlastník domu, ještě
některé dávky a poplatky národních
výborů, které platí nájemníci.
Majitel domu přesouval však na nájemníky
i placení domovní daně. Na místo domovní
daně a různých obecních dávek
nastoupí nová daň domovní. Současně
se ruší dosavadní dočasná daňová
osvobození. Dosavadní methoda zdanění
domovního majetku je nejen složitá, nýbrž
také přináší značnou nerovnoměrnost
v rozložení daňového břemene.
Domovní daň i bytové dávky národních
výborů, jako jsou dávka z nájemného,
dávka z používaných místností
a jak jinak se ještě tyto dávky jmenují,
se totiž vybírají dosud dvojím správním
řízením jednak u okresních, jednak
u místních národních výborů.
To zvyšuje náklady na správu těchto
daní a dávek, zejména při dnešní
roztříštěnosti, s jakou se dosud setkáváme
u předpisů o domovní dani a bytových
dávkách.
Mimo to, jak jsem již řekl, je dosavadní daňové
zatížení nerovnoměrné, poněvadž
se v jednotlivých obcích vybírají
různé bytové dávky, a to různými
sazbami. Navrhovaný zákon tyto nerovnoměrnosti
odstraňuje. Domovní majetek se bude příště
zdaňovat jedinou daní, a to:
1. z budov soukromých vlastníků zcela nebo
částečně pronajatých ročně
45% nájemného, po případě ceny
užívání, nepřevyšuje-li
nájemné a cena užívání
ročně 30.000 Kčs, a 50% z domů s nájemným
nad 30.000 Kčs ročně;
2. z nepronajatých budov v soukromém vlastnictví,
to je zejména z rodinných domků, pevné
sazby od 4 do 25 Kčs za 1 m2 zastavěné
plochy. Při tom jsou obce rozděleny do pěti
různých skupin podle počtu obyvatel.
Důležité je ustanovení, kterým
se zajišťují prostředky na opravy domů
v soukromém vlastnictví. Soukromým vlastníkům
větších domů se ukládá,
aby povinně odváděli nájemné
na zvláštní účet u peněžních
ústavů. Navrhuje se, aby tuto povinnost měli
vlastníci pronajatých budov, z nichž nájemné
placené v penězích přesahuje celkem
15.000 Kčs ročně. Ze zvláštního
účtu se uhradí nejen domovní daň
a zajistí tak její plynulé placení,
nýbrž ještě dalších nejméně
30% nájemného bude vázáno na účtu
oprav. S částkami zde nashromážděnými
bude vlastník domu moci disponovat jenom se souhlasem místního
národního výboru a jenom na údržbu
budovy, nikoliv na menší opravy.
Nová domovní daň poplyne místním
národním výborům a bude tvořit
významnou složku jejich rozpočtových
příjmů. Vybírat ji však budou
okresní národní výbory. Je to účelné
z toho důvodu, že místní národní
výbory nejsou namnoze tak vybaveny, zejména personálně,
aby uspokojivě zvládly správu této
daně, zatím co okresní národní
výbory naopak mají zkušenosti ze správy
dosavadní domovní daně a mohou jich plně
využít.
Nově se zavádí domovní daň
z provozních budov, která postihne provozní
budovy, jež spravují národní a komunální
podniky, zařízení a organisace, hospodařící
podle zásad chozrasčotu. Tímto způsobem
se bude odčerpávat od podniků socialistického
sektoru část akumulace a vykonávat tlak na
snižování jejich vlastních nákladů.
Také touto cestou budou odhalovány reservy v hospodářstvích
oněch podniků. Jelikož domovní daň
bude rozpočtovým příjmem místních
národních výborů, budou touto cestou
i jiné podniky socialistického sektoru nežli
podniky komunální, zejména národní
podniky, přispívat do rozpočtu místních
národních výborů. Vždyť
provozem podniků v obci vznikají jí různé
výdaje. Podniky budou nyní přispívat
odvodem domovní daně ze svých provozních
budov na úhradu těchto výdajů. Nicméně
budou od daně osvobozeny zejména hospodářské
budovy jednotných hospodářských družstev
a ostatní hospodářské budovy sloužící
zemědělským hospodářstvím.
Pokud jde o vlastníky velkých činžovních
domů, činí se v zákoně opatření,
aby přispívali větší měrou
nežli doposud na potřeby státu, a zajišťuje
se, aby tito vlastníci věnovali z nájemného
potřebné částky na údržbu
domu.
Zvýšení daňového zatížení
velkých činžovních domů přispěje
k dalšímu omezování kapitalistických
živlů, avšak nedotkne se nákladů
na bydlení, které zůstanou stejné
jako dosud. Činže se nezvýší. Daň
zde postihne bohatou vrstvu velkých domácích
pánů, která zneužívala svého
třídního panství k tomu, aby vykořisťovala
své nájemníky.