Další důležitou okolností, která
má rozhodující význam pro novou daň
z obratu, je přebudování dosavadního
systému oběhu zboží. Podle usnesení
strany a vlády z 8. července letošního
roku dochází k vybudování odbytových
základen výrobních odvětví,
jehož hlavním smyslem je zkrátit a zhospodárnit
oběh zboží od výroby ke spotřebiteli.
Tato skutečnost vede k přesunutí vybírání
daně do výroby. To znamená, že vybírání
daně se dostává do toho stupně, kde
akumulace vzniká a kde daň tedy může
plnit své ekonomické poslání. Nová
daň z obratu, jako pevná složka stojící
mezi velkoobchodní a maloobchodní cenou a vybíraná
přímo ve výrobě, bude nutit výrobu
ke zhospodárňování výrobního
procesu. Kontrolní funkce nové daně z obratu
nabude mimořádného významu. Daň
z obratu musí vykonávat vliv na snížení
velkoobchodních cen tím, že bude působit
na snižování vlastních nákladů
výroby. Touto metodou se nám otvírají
i možnosti budoucího snižování
maloobchodních cen. Pomocí daně z obratu
bude umožněna kontrola plnění plánu
odbytu, dodržování sortimentu zboží,
včasného vyskladňování a včasné
fakturace. Nová daň z obratu bude zásadně
vybírána v odbytových útvarech výrobních
odvětví, a pokud nebudou ještě zřízeny,
ve výrobních podnicích přímo.
Jen u zboží dvojího trhu, k jehož určení
pro volný trh nedojde přímo ve výrobě,
bude vybírána v dosavadním velkoobchodním
stupni. Daň z obratu konstruovaná podle zásad,
které jsem vylíčil, znamená tedy zásadní
přeměnu všeobecné daně, která
se však nijak nedotkne hladiny spotřebitelských
cen. Tato daň našich socialistických podniků
bude nejmocnějším zdrojem státních
příjmů a poroste tak, jak budou tyto podniky
zlepšovat svou práci, zvyšovat akumulaci a snižovat
vlastní náklady.
Zákon o dani z obratu pomůže i vývoji
naší vesnice k socialismu tím, že JZD
se jím osvobozují od daně z obratů,
docilovaných prodejem jejich vlastní produkce.
Odrůdou daně z obratu bude daň z výkonů.
Podniky, organisace a zařízení socialistického
sektoru obstarávají pro obyvatelstvo výrobu
zboží na zakázku, provádějí
opravy a správky, obstarávají dopravu a poskytují
nejrůznější služby. Jejich činnost
má ekonomicky stejnou povahu, jako materiální
výroba. I v těchto podnicích se tedy shromažďuje
akumulace, která má být odváděna
do státního rozpočtu. Daň z výkonů
upravuje způsob, kterým se tento odvod má
uskutečňovat. Podstata a struktura tohoto zdanění
je velmi blízko skladbě daně z obratu, takže
návrh zákona se omezuje pouze na vytýčení
hlavní zásady, kdežto technickou stránku
zcela přejímá z osnovy o dani obratové,
na kterou odkazuje.
Tak jako daň z obratu nám bude signalisovat růst
či pokles podnikové akumulace v hlavních
odvětvích našeho hospodářství,
tak bude daň z výkonů prostředkem,
kterým si budeme ověřovat, jak plní
svou funkci nejen vůči státnímu rozpočtu,
nýbrž i vůči obyvatelstvu především
naše komunální podniky, které patří
mezi hlavní poplatníky této daně.
Sazby daně budou činit 1-20% ceny výkonu.
Obě tyto daně se vztahují jen na socialistické
útvary hospodářské, takže z rámce
své účinnosti vylučují sektor
soukromý. Děje se tak proto, aby nebyla narušována
jednotná skladba daně z obratu a daně z výkonů,
a dosavadní daňové postižení
nesocialistických subjektů se přenáší
do dalšího článku naší nové
daňové soustavy, do daně živnostenské,
o níž budu hovořit dále.
Novou daň z obratu nebo daň z výkonů
budou odvádět nejen naše národní
a komunální podniky, nýbrž i sektor
družstevní s výjimkou JZD. Je však důležité
si uvědomit rozdíl situace u družstev proti
národním a komunálním podnikům.
Kdežto u národních a komunálních
podniků existuje státní socialistické
vlastnictví a v důsledku toho příjmy
z těchto podniků náležejí státu,
který je odčerpává jednak přímo
odvodem zisku, jednak daní z obratu nebo daní z
výkonů, není tomu tak u družstev, která
své zisky přímo státu neodvádějí.
Socialistické vlastnictví je zde družstevní
a akumulací u družstev není možno odčerpávat
jinak než daní. Proto družstevní sektor
bude ještě podléhat důchodové
dani družstev a jiných organisací, která
u družstev nahradí dosavadní zvláštní
daň výdělkovou podle zákona o přímých
daních. Této dani budou podléhat kromě
družstev s výjimkou JZD také hospodářské
organisace a podniky dobrovolných organisací lidu
a konečně i nepatrný již zbytek kapitalistických
útvarů podnikatelských, formovaných
v podobě právnických osob.
Sazba daně se pohybuje u družstev od 40 do 60%, u
hospodářských podniků dobrovolných
organisací lidu činí 10 nebo 20% a u soukromokapitalistických
právnických útvarů 75-90% daňového
základu. Osnovy daňových zákonů,
o nichž jsem dosud hovořil, upravují zdaňování
socialistického sektorů. Druhá skupina osnov,
které jsou předloženy Národnímu
shromáždění, se zabývá
zdaněním příjmů obyvatelstva.
V této druhé skupině daňových
osnov si zaslouží největší pozornost
návrh zákona o dani ze mzdy, poněvadž
tu jde o zdanění nejpodstatnější
složky naší nové společnosti, o
zdanění dělníků a úředníků
všech kategorií. Právě při tomto
zdanění musí být uplatněny
zásady, na nichž spočívá náš
nový společenský i hospodářský
řád: zásada odměňování
podle zásluhy a zásada, aby na budování
a udržování socialistické společnosti
přispíval každý podle svých možností.
Tuto cestu jsme sice nastoupili již v začátcích
našeho socialistického budování, avšak
podmínky roku 1947, kdy byl dosavadní zákon
o dani ze mzdy zaveden, ještě nedovolovaly uskutečnit
plně tuto myšlenku. V tomto zákoně o
dani ze mzdy jsme přihlíželi k tomu, aby daň
ze mzdy povzbuzovala jak pracovní morálku, narušenou
válkou a okupací, tak zájem o vyšší
výdělky. Při tom však se srazilo několik
protichůdných tendencí, které se nakonec
projevily jako brzdící prvek. Abychom totiž
postihli vysoké platy, poskytované tenkrát
- i ještě potom - často bez poměrnosti
k vykonané práci, stanovili jsme v zákoně
o dani ze mzdy z r. 1947 ostře progresivní daňovou
sazbu, která dosahovala až 85% platu. Poněvadž
jsme však na druhé straně chtěli podnítit
zájem o vyšší výkon, bylo vloženo
do zákona ustanovení o osvobození odměn
za práci přes čas a za vyšší
výkon. Tímto osvobozením od daně měla
být paralysována silná progresivnost daňové
sazby, avšak praxe vedla nakonec k rozkladu jednotné
zdaňovací linie mezd a platů, které
pak byly daňovým břemenem velmi nestejnoměrně
zatěžovány. To se promítalo i do politiky
mzdové, jejíž základní princip
mzda podle zásluhy byl v praxi podlamován tím,
že pevné denní a měsíční
mzdy a platy byly zdaňovány plně, kdežto
proměnlivé součásti pracovní
odměny, jako úkolové výdělky,
prémie, práce přes čas atd. byly téměř
zcela vylučovány ze zdanění. Tento
stav se ještě zhoršil, když opatřením
strany a vlády byly mzdy nejdůležitějších
výrobních odvětví upraveny tak, aby
co nejvíce podporovaly pracovní výkon.
Vylíčené důsledky vyplynuly z původní
velmi progresivní daňové stupnice, vyrovnávané
osvobozováním odměn za práce přesčasové
a vyšší výkony. Toto osvobozování
vedlo k tomu, že značná část
výdělků zůstávala v některých
odvětvích, a to v každém jinak, bez
zdanění. Došlo k tomu, že na př.
zaměstnanec, jehož celkový měsíční
výdělek včetně odměn za vyšší
výkon přesahoval částku Kčs
20 000.-, platí na dani ze mzdy nejvýš 77 Kčs,
kdežto jiný zaměstnanec - při plném
zdanění tohoto výdělku - 6000 Kčs.
Právě tuto nerovnoměrnost daňového
zatížení odstraňujeme novou úpravou
daně ze mzdy. Základním principem nové
daně ze mzdy je, že se zdaňují všechny
složky mzdy, tedy i mzda za práci přes čas
a za vyšší výkony a že proto budou
všichni pracující platit ze stejného
příjmu stejnou daň.
Naproti tomuto zvýšení daňového
základu se podstatně snižuje daňová
sazba a zahrnují se do ní i zaměstnanecké
příspěvky na národní pojištění.
Kdežto dosavadní daň stoupala od 2,7% do 85%,
stoupá nová daň ze mzdy od 5% do necelých
20%. Při tom je třeba si uvědomit, že
v této sazbě jsou - jak jsem již uvedl - zahrnuty
i zaměstnanecké příspěvky na
národní pojištění, které
činí u mezd do 10 000 Kčs měsíčně
8,9%. Vyloučíme-li tuto část ze sazby
daně, pak teprve v pravé podstatě vidíme,
jak jsou sazby daně sníženy.
I když přechod k těmto jedině správným
zásadám bude v některých kategoriích
znamenat proti dnešnímu stavu zvýšení
daňového zatížení, je nutno považovat
to za jev přechodu ze stavu daňové roztříštěnosti
do stavu pevného, socialistického řádu,
který bude trvalým základem i pro naší
další mzdovou politiku. Naše mzdová politika
zhodnotila dělnickou práci odměňováním
podle zásluhy, podle docíleného výkonu,
podle důležitosti práce a dává
mnohým dělnickým kategoriím, stachanovcům,
úderníkům a zlepšovatelům možnost
takových výdělků a takového
růstu životní úrovně, o jaké
se nám v kapitalistickém řádu nikdy
ani nesnilo. Je proto správné, aby tyto preferované
kategorie, jako na př. horníci, platili daň
podle výše svých příjmů
tak, jako ostatní zaměstnanci. Právě
s ohledem na tyto dělnické příjmy
odstraňujeme dnes neudržitelné sazby daně,
stoupající až do 85% a zavádíme
spravedlivé, rovnoměrné zdanění.
Naše dělnická třída, zvláště
naši horníci, jistě dobře politicky
pochopí, že tato dlouho již připravovaná
reforma tím, že tvoří základ
pevného a spravedlivého pořádku ve
zdanění mezd a platů, je nezbytná,
protože spravedlivé rozdělení daní
je základním výrazem socialistické
spravedlnosti, kterou celou svým bojem na všech frontách
uskutečňujeme. Jedním z důsledků
nové, podstatně nižší sazby daně
ze mzdy by byl pokles daňového zatížení
u úřednických kategorií s vysokými
hrubými platy a tedy zvýšení jejich
čistých platů. Proto bude vláda zmocněna
tyto platy upravit tak, aby čisté příjmy
nebyly vyšší než jsou dnes. Tohoto zmocnění
bude použito i k odstranění jiných případných
nesrovnalostí, které se mohou vyskytnout i u některých
nižších pevných měsíčních
platů právě proto, že nová daň
ze mzdy ve svých sazbách obsahuje i dosavadní
příspěvek zaměstnanců na národní
pojištění. Výše tohoto příspěvku
nebyla totiž dosud jednotná. Značně
se lišila u zaměstnanců hospodářských
odvětví, kde činila 8,9%, a ve veřejné
správě, kde činila jen 2%. Nyní bude
pro všechny pracující ve kterémkoliv
oboru započtena v daňové sazbě ve
stejné výši. Tímto sloučením
příspěvků na národní
pojištění s daní budou nejnižší
výdělky zvýhodněny, poněvadž
u nich jen sám příspěvek na národní
pojištění činil více než
nynější daň. Spojením daně
a příspěvků na národní
pojištění jsme dali výraz i zásadě,
kterou je naše nová daňová soustava
důsledně prostoupena, totiž, že daňové
řízení má být co nejjednodušší.
Sloučením vybírání daně
a příspěvků dojde k zjednodušení
a úspoře práce a lidí ve mzdových
účtárnách, v orgánech národního
pojištění a u národních výborů,
kterým je svěřena správa, účtování
a kontrola daně ze mzdy.
I v nové dani ze mzdy bude daňové minimum,
a to přesto, že dosud byl příspěvek
na národní pojištění vybírán
z každého, i sebemenšího platu. Při
příjmech do 1000 Kčs nebude daň vůbec
placena. Nová daň respektuje i rodinné poměry
poplatníka. Protože jsou její sazby propočteny
pro ženatého poplatníka s jedním děckem,
sleduje se daň při větším počtu
vyživovaných členů rodiny o 15, 30,
45%, a naopak se u svobodných zvyšuje o 40% a u ženatých
bezdětných, resp. nevyživujících
žádnou další osobu, o 20%. I touto cestou
je respektována zásada spravedlivého rozdělení
příspěvků občanstva na naše
společná státní vydání.
Dalším článkem daní placených
obyvatelstvem je zemědělská daň, v
jejíž skladbě se velmi typicky uplatňuje
nynější vývojová etapa naší
socialistické výstavby, a to na úseku neméně
důležitém, než podnikový sektor
socialistický, totiž na vesnici. Osnova nové
zemědělské daně upravuje zdaňování
důchodů plynoucích ze zemědělského
hospodářství, a to jak zemědělcům
samostatně hospodařícím, tak rolníkům,
kteří se sdružili v jednotná zemědělská
družstva, i těmto družstvům samým.
Dosavadní zemědělská daň, zavedená
v roce 1948, byla prudkým vývojem naší
vesnice směrem ke kolektivisaci překonána
a nevyhovuje dnešku ani sazbami, ani konstrukcí. Výtěžek
ze zemědělského hospodářství
postihuje tak liberálně, že ve skutečnosti
tuto daň platí pouze 10% zemědělců,
při čemž daň nenapomáhá
nikterak združstevňování naší
zemědělské výroby. I když vezmeme
v úvahu, že zemědělci nad 20 ha a ti,
kdož neplní dodávkové povinnosti, platí
ještě všeobecnou daň, platí rolníci
na daních vcelku mnohem měně, než dělníci
a úředníci. Proto je nová zemědělská
daň upravena tak, že jí bude podléhat
větší počet zemědělců
než dosud. Sazby daně jsou pak stanoveny tak, aby
úhrn všech příjmů plynoucích
ze zemědělství byl u zemědělců
zdaněn přibližně stejně jako
jsou zdaněny mzdy a platy dělníků
a úředníků daní ze mzdy. Proto
výnos nové zemědělské daně
bude vyšší než dosud.
Návrh nové zemědělské daně
vyjadřuje jasně myšlenku, že budujeme
socialismus v pevném svazku dělnické třídy
s pracujícími zemědělci. Proto se
i v navrhovaném zákoně o zemědělské
dani poskytuje nejmenším zemědělcům
výhoda daněprostého minima. V důsledku
toho asi 10% všech zemědělců bude osvobozeno
od placení daně. Drobní a střední
zemědělci budou platit na dani přibližně
tolik, jako dělníci a úředníci
na dani ze mzdy. Poněvadž těchto zemědělců
je téměř 90%, nebude zdaleka největší
část zemědělců daňově
zatížena více, než činí
daňové zatížení dělníků
a úředníků daní ze mzdy. Sazba
daně se pohybuje od 2% při příjmu
do 20 000 Kčs až do 40% při ročním
příjmu přesahujícím 200 000
Kčs. Roční příjem se vypočítává
podle průměrných norem výnosnosti,
které stanoví každoročně vláda,
a může být zvýšen až o 30%
v případech, kdy zemědělec provozuje
nějakou vedlejší výrobu nebo činnost,
jako na př. povoznictví.
V popředí dnes stojí otázka rozvoje
a upevňování JZD. Proto i zemědělská
daň je zaměřena k tomuto cíli. Zemědělská
daň přináší největší
výhody družstvům III. a IV. typu a jejich členům.
U družstev spočívají výhody v
tom, že sazba daně u nich činí pouze
2% jejich příjmů a vedle toho se jim slevuje
po 2 roky od přijetí provozního řádu
III. nebo IV. typu, po případě po 2 roky
od platnosti nové daně, 50% vyměřené
daně. U členů těchto družstev
se pak osvobozuje od daně celý příjem,
který dostávají od družstva podle odpracovaných
jednotek. Budou platit daň pouze z příjmů
ze záhumenku a po případě ještě
z odměny, kterou dostanou od družstva za združstevněnou
půdu.
U družstev I. a II. typu budou zdaňovány zemědělskou
daní pouze příjmy, které mají
tato družstva z hospodaření na pozemcích,
jež získala k obdělávání
jinak než od svých členů, jako na př.
obecní pozemky, pozemky dané družstvu do povinného
pachtu, reservní půdu a pod. Sazba daně u
družstev I. a II. typu činí 3% jejich ročního
příjmu a družstvům II. typu se poskytuje
sleva 10%.
U členů zemědělských družstev
I. a II. typu, stejně jako u samostatně hospodařících
zemědělců, budou zdaňovány
zemědělskou daní příjmy ze
všech pozemků, které patří k
jejich zemědělskému hospodářství,
u členů zemědělských družstev
I. a II. typu tedy i z pozemků, které členové
vnesli do družstva ke společnému obdělávání.
Členům zemědělských družstev
II. typu se poskytne sleva ve výši 10% vyměřené
daně.
Daňová povinnost však může být
zvýšena vesnickým boháčům,
a to až o 30%.
Zákonem o dani z příjmů obyvatelstva
upravujeme a zjednodušujeme zdanění příjmů,
které nejsou podrobeny dani ze mzdy, dani zemědělské
a dani z literární a umělecké činnosti,
o které se ještě zmíním. Příjmy,
které budou zdaňovány podle tohoto zákona,
tvoří dvě skupiny. Jsou to jednak příjmy
ze zaměstnání, která v dnešní
etapě vývoje mají své odůvodnění.
Tyto příjmy jsou zejména ve vyšších
stupních zatíženy daňově více
než mzdy dělníků a úředníků,
a to proto, že jde o zaměstnání provozovaná
samostatně, nikoliv v pracovním poměru, takže
připouštějí možnost vyšších
výdělků. Dále to jsou příjmy,
které lze označit jako bezpracné důchody,
po případě příjmy dosahované
při používání námezdní
práce, a tyto příjmy jsou proto daňově
zatíženy více než příjmy,
které lze zařadit do prvé skupiny. Daň
z příjmů obyvatelstva bude postihovat příjmy
plynoucí ze soukromé praxe lékařů
a dentistů, ze soukromého vyučování
a z podobných povolání a činností,
dále příjmy řemeslníků,
živnostníků a obchodníků a konečně
příjmy majitelů domů. Jde tu tedy
o několik kategorií značně se od sebe
lišících.
Naši lékaři a dentisté jsou v rozhodujícím
počtu zapojeni do veřejné služby. Jde
tu tudíž o zdanění buď soukromých
ordinací, prováděných vedle zdravotnického
zaměstnání v pracovním poměru,
či o lékaře a dentisty, kteří
se nezapojili do veřejné služby. Jejich postavení
je jiné než složek zdaňovaných
daní ze mzdy. Proto jim nelze ukládat povinnosti
daňové stejně, nýbrž výše.
Samostatně pracující živnostníci
mají možnost zapojit se do socialistického
sektoru; pokud dávají přednost samostatnému
povolání, musí počítat s tím,
že nemohou platit daně jako zaměstnanci, nýbrž
že budou platit daně vyšší. Pokud
tito živnostníci pracují sami, řadíme
je ve zdanění vedle lékařů
a dentistů. Příjmy tohoto druhu budou zdaňovány
odstupňovanou sazbou, která se pohybuje od 5% při
ročním příjmu do 15 000 Kčs
až do 80% při ročním příjmu
převyšujícím 500 000 Kčs. Protože
tam, kde je v těchto případech dosahováno
příjmů nepřevyšujících
ročně 24 000 Kčs, je možno považovat
tyto poplatníky za blízké dělníkům
a drobným zemědělcům, jsou sazby v
těchto polohách blízko sazbám daně
ze mzdy a zemědělské daně. Příjmy
vyšší - také proto, že nejsou spolehlivě
kontrolovatelné - podléhají ovšem sazbám
vyšším.
Živnostníci a řemeslníci, zaměstnávající
pracovní síly, obchodníci a autodopravci,
povozníci a hostinští a majitelé domů
musí být pak zdaněni ještě výše.
Jejich příjmy jsou zdaňovány sazbami,
které se pohybují od 6% při ročním
přijmu do 15 000 Kčs až do 90% při ročních
příjmech přesahujících 500
000 Kčs.
I v těchto případech je stanoveno daněprosté
minimum, a to u první skupiny příjmů
12 000 Kčs ročně, u druhé skupiny
pak 9000 Kčs ročně, ovšem jen tehdy,
je-li poplatník svou výživou a výživou
své rodiny odkázán výhradně
na tyto příjmy. Poplatníkům prvé
skupiny se poskytuje těž úleva ve výši
30% vyměřené daně tam, kde poplatník
vyživuje více než 3 osoby.