I když jsou v těchto případech daňové
sazby při vyšších příjmech
tvrdé, nejsou ještě konfiskační
a poplatníkům se zaručuje, že daň
i s přirážkou pro svobodného či
ženatého bezdětného poplatníka
nesmí v celku přesáhnout 80% či 90%
příjmu.
Řemeslníci, živnostníci a obchodníci,
jejichž příjmy budou zdaňovány
daní z příjmů obyvatelstva, budou
kromě této daně platit ještě
daň živnostenskou.
Nová živnostenská daň neznamená
zásadně zavedení nového zdanění
těchto osob, nýbrž bude náhradou za
dosavadní všeobecnou daň podle sazebníku
B a D, které tito poplatníci byli až dosud
podrobení. Nově se bude týkat živnostenská
daň pouze obchodníků a povozníků.
Zaváděná živnostenská daň
nemá nic společného se současně
zrušovanou daní téhož označení,
která zdaňovala důchody menších
řemeslníků, živnostníků
a obchodníků. Nová živnostenská
daň bude zdaňovat pevnými částkami
fysické osoby, které provozují jakoukoliv
živnost, řemeslo, obchod, pohostinství, povoznictví
a pod. Její sazebník je odstupňován
podle toho, zda tito podnikatelé pracují sami nebo
při výkonu své činnosti zaměstnávají
cizí síly. Odstupňování daňové
sazby je provedeno se zřetelem k rentabilitě a podle
toho, zda trvání těchto podniků je
pro náš další vývoj odůvodněno
nebo již nežádoucí. Touto svou konstrukcí
nabývá daň povahy registračního
poplatku odváděného soukromými podnikateli
za to, že jim stát dovoluje provozovat podnikatelskou
činnost.
Je důležité, aby při praktikování
nové živnostenské daně nedocházelo
k neodůvodněným tvrdostem - proto osnova
pamatuje na výjimečná opatření
v tomto směru.
Zvláštní skupinu našich občanů
tvoří spisovatelé, umělci a vědečtí
pracovníci podléhající dosud dani
z literární a umělecké činnosti
podle zákona z r. 1950. Tento zákon přechází
do našeho nového daňového systému
nezměněn.
Další daní je daň domovní, která
má postihnout příjmy, jež plynou jednotlivcům
i podnikům a organisacím z domovního majetku.
Tato daň rozlišuje soukromý domovní
majetek malý od velkého, který je pronajímán
a poskytuje svému majiteli bezpracný příjem.
Domovní majetek byl pramenem příjmů
domácích pánů, kteří
sice činži inkasovali, avšak o domy se nestarali.
Proto návrh zákona o domovní dani je zaměřen
nejenom na spravedlivé a odůvodněné
zdanění bezpracných příjmů
vlastníků domů, nýbrž i na to,
aby byly zajištěny prostředky na domovní
opravy. Sazba domovní daně u soukromých majitelů
činžovních domů činí 45%
při hrubém nájemném do 30 000 Kčs
a 50% nad tuto hranici. U činžovních domů,
kde nájemné přesahuje 15 000 Kčs ročně,
bude majitel domu povinen skládat celé inkaso nájemného
do peněžních ústavů, kde z něho
bude uhrazena daň, a kromě toho dalších
30% bude převáděno na zvláštní
účet pro opravu budov. Tímto účtem
bude majitel domu moci disponovat jenom na opravy domů
a se souhlasem národního výboru. Budovy nepronajaté
a budovy v obcích do 2000 obyvatel se budou zdaňovat
pevnou sazbou, počítanou podle čtverečních
metrů zastavěné plochy. Tento způsob
zdanění bude platit pro vlastníky rodinných
domků, neboť je spravedlivé, aby i oni přiměřeně
přispívali na potřeby státu. Hospodářské
organisace a družstva budou zdaňovat výnos
budov nikoliv podle hrubého nájemného, nýbrž
podle hodnoty, kterou mají ve svých rozvahách,
a to sazbou 1%. V předmnichovské republice byly
budovy postavené podle různých zákonů,
zejména podle zákonů o podpoře stavebního
ruchu, osvobozeny od dani. Toto osvobození se novými
ustanoveními ruší.
Návrh zákona o domovní dani znamená
vedle spravedlivého zdanění domovního
majetku, vedle tlaku na bezpracně příjmy
majitelů domů, také podstatně zjednodušení
dosavadních metod zdaňovacích, neboť
odstraňují různorodé dávky,
vybírané dosud z domovního majetku národními
výbory. Svým určením tvoří
nová domovní daň jeden ze zdrojů rozpočtových
příjmů národních výborů.
Národních výborů se týče
i návrh zákona o dani z představení,
o místních poplatcích, jakož i osnova
zákona o místních rozpočtech, které
jsou zároveň předkládány.
Nová daň z představení podle povahy
a struktury odpovídá nové dani z obratu.
Zdaňuje příjmy dosahované organisacemi
i jednotlivci z pořádání přednášek,
výstav, představení a pod., a její
výnos připadne cele národním výborům.
Ve svém složení i ve své organisační
úpravě je tato daň značným
zjednodušením proti dosavadnímu systému
spotřební dávky ze zábav. Svojí
konstrukcí umožňuje, aby národní
výbory, pověřené její správou,
upravovaly pružně její sazbu a případně
podle zásad, jež vydá vláda, poskytovaly
i úlevy. Tato daň, právě tak jako
daň z obratu, nepřináší žádný
nový příjem státní pokladně,
leda úsporami ve zjednodušené administrativě.
Rovněž podstatné zjednodušení ve
srovnání s dnešním stavem bude zavedeno
navrhovaným zákonem o místních poplatcích,
který odstraní dosavadní nepřehledný
systém dávek, jejichž vybírání
je obtížné, nepřehledné a nehospodárné.
Zákon o místních poplatcích je rámcový
a dá vládě zmocnění, aby určila
podrobněji jednotlivé poplatky, jež budou národní
výbory vybírat.
Skupina vládních zákonných osnov o
dani domovní, dani z představení, o místních
poplatcích a o rozpočtech národních
výborů znamená podstatnou změnu v
dosavadním hospodaření naší lidové
správy, které jsme postupně po osvobození
v r. 1945 upravovali. Nové formy finančního
hospodaření národních výborů
byly uskutečňovány etapovitě, jak
to plynulo z vývoje naší finanční
soustavy. Formy dřívějšího samosprávného
rozpočtování jsme ve skutečnosti odstranili
rozpočtem na r. 1950, který v sobě již
shrnoval příjmy a výdaje všech národních
výborů. Avšak i když tento přechod
na jednotný státní rozpočet, zahrnující
v sobě rozpočty všech národních
výborů, byl nutný a byl vyvolán dosaženým
stupněm i stavem vývoje našeho hospodářství
a jeho organisace, byl jenom přechodným stupněm
ve vývoji našeho rozpočtového systému.
Tříleté zkušenosti se státním
rozpočtem ukázaly nezbytnost probudit a povzbudit
všechny tvůrčí síly národních
výborů vytvořením jejich vskutku samostatných
rozpočtů a zvýšit odpovědnost
národních výborů za jejich hospodaření.
Poněvadž dosud výdaje národních
výborů byly ve státním rozpočtu
- lze říci - automaticky zajištěny,
nebyly národní výbory vedeny k zájmu
ani o vybírání státních daní
a vlastních dávek, ani o shromažďování
příjmů z místních zdrojů
a odhalování a využitkovávání
místních reserv. Tvůrčí síla
lidu jakožto hospodáře v místě,
kde člověk přímo žije a působí,
nesmí však zůstat ladem. Vedeni těmito
zkušenostmi předkládáme návrh
zákona o rozpočtech národních výborů.
Tento zákon vychází ze zásady, že
rozpočty národních výborů jsou
rovnocennými součástmi rozpočtu státního
vedle rozpočtů všech ostatních složek.
Tímto osamostatněním rozpočtů
národních výborů zvyšujeme odpovědnost
národních výborů za hospodárné
využívání státních prostředků
na plánované účely, ale zároveň
zvyšujeme i jejich zájem na vybírání
státních příjmů. Budou-li rozpočtové
příjmy národních výborů
v přímé souvislosti s inkasem státních
daní, budeme mít v národních výborech
nejcennější pomocníky při plnění
příjmové stránky rozpočtu.
A zase naopak, jestliže budou národní výbory
mít podle navrhovaného zákona možnost
sestavovat z nadrozpočtových příjmů
doplňkové rozpočty na výdaje na věci
kulturní, sociální a zdravotnické,
vytvoříme z nich skutečné hospodáře,
starající se ve svých místech o věci
celostátní.
Příjmovým zdrojem národních
výborů budou především vlastní
příjmy, zejména odvody zisků komunálních
podniků, a dále podíl na dosažených
státních příjmech. Tím, že
soustředíme do národních výborů
i zájem na prosperitě komunálních
podniků, posloužíme nejenom státní
pokladně, ale i občanstvu, protože právě
komunální podniky obstarávají běžné
a tedy nejcitlivější záležitostí
denního života a protože odpovědnosti
za jejich prosperitu budou naši místní funkcionáři
vedeni i ke starosti o jejich dobré služby obyvatelstvu.
Poslední tři ze zbývajících
osnov nových zákonů se týkají
našeho peněžnictví, pojišťovnictví
a finanční kontroly.
Jak jsem již uvedl, vychází naše nová
daňová soustava ze skutečnosti, že národní
důchod je vytvářen v oblasti materiální
výroby a že jeho část je formami daňovými
odváděna do státního rozpočtu,
který jej zase zpět rozděluje pro společné
účely nás všech. Tento proud národního
důchodu prochází především
ústrojím naší peněžní
soustavy. Není proto náhodou, že současně
s dovršením reorganisace rozpočtové
a daňové soustavy dovršujeme organisaci peněžnictví
a pojišťovnictví.
Navrhovaný zákon o organisaci peněžnictví
a zákon o pojišťovnictví dovršuje
vývoj našich peněžních ústavů
nastolený v roce 1945 a výrazně rozhraničený
zřízením Státní banky československé
v roce 1950. Jádrem nové úpravy je rozmezení
činností a funkcí v celé oblasti peněžnictví.
Státní banka československá je utvrzována
ve své funkci jedině emisní banky, banky
pro poskytování a kontrolu krátkodobých
úvěrů a ústředí pro
pokladní a peněžní styk. Aby tuto funkci
v plném rozsahu mohla plnit, bude nutno rozšířit
a dobudovat síť jejích poboček, při
čemž bude využito aparátu dosavadních
ústavů lidového peněžnictví.
Také Investiční banka, mající
na starosti financování a kontrolu výstavby
investic a poskytování dlouhodobého úvěru,
musí proniknout blíže než dosud k místům,
která provádějí velkou investiční
činnost. Soustavu těchto dvou státních
bank doplní státní spořitelny, ve
které podle předkládané osnovy budou
přetvořeny dosavadní ústavy lidového
peněžnictví. Tato přestavba nebude jen
zevní, nýbrž dotkne se i vnitřní
náplně těchto nejvysunutějších
a pracujícím nejblíže stojících
složek našeho peněžnictví. Státní
spořitelny budou mít především
za úkol organisovaně sbírat vklady obyvatelstva
a podporovat a propagovat spořivost. Jejich pomocníky
budou dosavadní záložny-kampeličky a
záložny, z nichž budou vytvořeny pobočky
státních spořitelen a jejich jednatelství.
Předkládaný návrh zákona vytváří
z celého našeho peněžnictví jednolitý
útvar, jehož jednotlivé složky se budou
funkčně navzájem doplňovat. Zevní
výraz tomu bude dán i organisační
formou celého našeho peněžnictví,
která bude jednotná, neboť všechny ústavy
budou státní. Opouštíme tedy u Investiční
banky typ národního podniku a u spořitelen
a záložen zvláštní formu polodružstevní.
Tak se zde dovršuje i vývoj našich lidových
peněžních ústavů, jejichž
základ vyrůstal v šedesátých
letech z lidových záložen a spořitelních
pokladnic, organisovaných a udržovaných drobnými
řemeslníky a rolníky. Tyto ústavy
byly Živnobankou i agrárním finančním
kapitálem, Ústřední jednotou hospodářských
družstev a Agrární bankou, zneužívány
jako sběrny vkladů pro financování
jejich účelů a jejich podniků. Po
osvobození konají tyto ústavy své
poslání nejen jako ústavy čistě
peněžní, ale i jako účinní
pomocníci při budování administrativy
jednotných zemědělských družstev.
Nyní se ve vyšší formě vrátí
svému vlastnímu úkolu: sloužit rozvoji
lidové spořivosti.
Obdobný vývoj jako banky prodělalo i naše
pojišťovnictví, jehož novou úpravu
navrhujeme osnovou zákona o pojišťovnictví.
I zde souvisejí zevní organisační
změny s novým zaměřením funkčním.
Československá pojišťovna, dosud národní
podnik, změní se ve Státní pojišťovací
ústav organisačně začleněný
do ministerstva financí a dosavadní někdy
neujasněné zaměření pojišťovací
činnosti se soustřeďuje dvojím směrem:
na povinné pojištění národního
majetku ve správě národních výborů
a komunálních podniků a povinné pojištění
podle ustanovení vlády a na pojištění
dobrovolné.
Osnovy zákonů, o kterých jsem dosud hovořil,
se dotýkají v celé šíři
naší rozpočtové, daňové,
úvěrové a pojišťovací skladby,
upravují ji tak, aby lépe než dosud sloužila
potřebám našeho hospodářství
a vyjadřovala dosažený stupeň jeho vývoje.
Mají-li všechny tyto osnovy splnit poslání,
jež je do nich kladeno, a přinést užitky,
které jsou od nich očekávány, musíme
se postarat také o to, aby nová opatření
byla skutečně prováděna.
Státní finanční rozpočtová
disciplina, kterou tyto všechny osnovy mají upevnit
a utužit, nemůže být pouze proklamována,
nýbrž musí být také prosazována.
To činíme návrhem zákona o kontrolní
a revisní správě ministerstva financí.
Kontrolní služba je dosud začleněna
bezprostředně do národních výborů,
tedy do orgánů, které samy mají být
předmětem kontroly. Poněvadž je nutno
prohloubit kontrolu na všech úsecích, je nutno
osamostatnit kontrolní orgány a soustředit
jejich řízení v jednotném centru,
v revisní správě ministerstva financí.
Hlavním předmětem kontrol a revisí
bude činnost rozpočtových a hospodářských
organisací a ostatních zařízení,
pokud jde o zachovávání předpisů
rozpočtových, plnění povinností
ke státnímu rozpočtu, účelnost
a hospodárnost ve vydávání a shromažďování
finančních prostředků v oblasti hospodářské
i veřejné. Půjde tu tedy v podstatě
o systematické prověřování,
jak je plněn státní rozpočet a příslušná
ustanovení.
Osnova o kontrolní a revisní službě
uzavírá soubor čtrnácti předkládaných
vládních návrhů nových zákonů,
jak jsem o nich jednotlivě hovořil. Dotkl jsem se
ve stručnosti obsahu každého z nich, upozornil
na hlavní rysy nově úpravy i na cíle,
k nimž směřujeme, i na prostředky, jimiž
těchto cílů chceme dosáhnout; všemi
těmito osnovami chceme přispět k tomu, aby
bylo zabezpečeno maximální uspokojování
neustále rostoucích hmotných a kulturních
potřeb celé naší společnosti
podle základního ekonomického zákona
socialismu, jehož podstatně rysy naznačil soudruh
Stalin ve své práci uveřejněné
v předvečer XIX. sjezdu KSSS. Perspektivy, které
soudr. Stalin otevřel k přechodu Sovětského
státu do společnosti komunistické, jsou i
našimi perspektivami. Abychom se jim přiblížili,
musíme vybudovat socialismus v naší vlasti.
Předkládané osnovy mají sloužit
tomuto budování. Všechny řeší
problémy, jak je před nás postavil vývoj
našeho hospodářství, vývoj řízený
vůlí vybudovat u nás socialismus po vzoru
velkého Sovětského svazu, vývoj, jehož
řízení je nám umožněno
i tím, že můžeme využívat
zkušenosti našich sovětských soudruhů,
vývoj, který určuje naše rodná
Komunistická strana Československa a prozíravě,
moudré vedení našeho presidenta, velikého
žáka Stalinova, Klementa Gottwalda. (Hlučný
potlesk. - Poslanci povstávají.)
Prosím Národní shromáždění,
aby schválilo těchto čtrnáct návrhů
zákonů, které jak jsem již uvedl nejen
dovršují reorganisaci naší soustavy rozpočtové,
daňové a peněžnické, nýbrž
jsou též podstatným přínosem
ke zpevnění a ulehčení naší
cesty vpřed k socialismu. (Dlouhotrvající
potlesk. -Poslanci usedají.)
Předseda: Děkuji panu ministru financí
za jeho projev. Do rozpravy se dále přihlásili
poslanci Kolář, dr Klinger, Žiak, Vojanec a
dr Haim. Dávám slovo poslanci Kolářovi.
Posl. Kolář: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Základním úkolem Revolučního
odborového hnutí, k jehož splnění
pod vedením Komunistické strany Československa
jsou denně mobilisovány široké masy
pracujícího lidu, je zabezpečit maximální
uspokojení neustále rostoucích hmotných
a kulturních potřeb všeho pracujícího
lidu zabezpečení úspěšné
výstavby socialismu v naší zemi.
Soudruh Stalin nás všechny učí, že
socialismus, to znamená blahobyt pracujícího
lidu, může být vybudován jenom na základě
bouřlivého růstu produktivních sil
společnosti, na základě hojnosti zboží
a výrobků.
Vyjádřením těchto cílů
je náš pětiletý plán. Proto Revoluční
odborové hnutí, opřeno o tisíce novátorů
a zlepšovatelů, o desetitisíce uvědomělých
příslušníků dělnické
třídy, vede své členy k plnění
a překračování úkolů
státního národohospodářského
plánu. Vede všechny své členy k zhospodárňování
a zkvalitňování výroby na základě
neustálého rozvoje socialistického soutěžení
a širokého uplatňování tvůrčí
iniciativy našeho pracujícího lidu.
Zkušenosti Sovětského svazu nás učí,
že socialismus se rodí v neúprosném
boji vítězné dělnické třídy
proti buržoasii, která nechce dobrovolně opustit
ztracené posice, v boji s pozůstatky kapitalistických
návyků a předsudků v myslích
některých lidí a v boji nového životodárného
proti starému, prohnilému. Právě v
poslední době jsme si mohli tuto skutečnost
znovu jasně uvědomit při průběhu
procesu proti podlému spikleneckému centru agenta
Slánského, které se snažilo podle příkazů
zahraničních imperialistů mařit výsledky
našeho budovatelského úsilí a uvrhnout
nás zpět do jha kapitalistického vykořisťování.
Proces však také jasně ukázal nepřemožitelnou
sílu našeho lidu, který pod vedením
milovaného presidenta republiky soudruha Klementa Gottwalda
(Potlesk.) dovede tvrdě a spravedlivě zúčtovat
se všemi svými nepřáteli a obhájit
všechny vymoženosti, které si svým bojem
a prací vydobyl. Dík hrdinskému úsilí
našich pracujících, můžeme dnes
na sklonku čtvrtého roku pětiletého
plánu směle prohlásit, že nás
na naší cestě k socialismu nikdo nezadrží,
že překonáme všechny obtíže
a překážky, které nám stojí
v cestě, že splníme úkoly pětiletého
plánu a že po vzoru hrdinného sovětského
lidu socialismus ve své vlasti vybudujeme a vytvoříme
z ní silný pilíř mírového
tábora. (Potlesk.)
Den ze dne vzrůstá objem naší průmyslově
výroby. A ruku v ruce s růstem objemu průmyslové
výroby vzrůstají také mzdy a platy.
Tak na příklad: jestliže průměrná
měsíční mzda dělníků
v průmyslu byla v roce 1946 2.663 Kčs, činila
v roce 1951 již 4.979 Kčs a v roce 1952 dokonce 5.326
Kčs.