Spolu s neustálým růstem mezd a platů
pracujících zvyšuje se také péče
státu o sociální a kulturní potřeby
našeho pracujícího lidu. Náklady na
zdravotní péči v roce 1952 vzrostly proti
roku 1951 o 113.8%. Od roku 1945 bylo zřízeno více
nemocničních lůžek než za 20 let
prvé republiky a ve srovnání s rokem 1937
byl počet nemocničních lůžek
téměř zdvojnásoben. Proti roku 1937
byl dvanáct a půl krát rozmnožen počet
odborných oddělení pro léčení
tuberkulosy a dvanáctkrát oddělení
kojeneckých. Síť závodních ambulatorií,
která pracující v prvé republice takřka
neznali, byla proti roku 1947 zdvojnásobena. Dětských
jeslí máme nyní jedenáctkrát
více než v roce 1937 a počet míst v
těchto jeslích je proti roku 1937 větší
dvaadvacetkrát. V důsledku této vyspělé
a neustále se zvyšující zdravotnické
péče se pochopitelně lepší i
zdravotní stav našeho obyvatelstva. Zatím co
v roce 1937 činila úmrtnost následkem tuberkulosy
84% z celkové úmrtnosti, v roce 1951 dělala
již jenom 5,8%.
Zásluhou důsledného boje proti tuberkulose
očkováním a vzornou péčí
o kojence klesla úmrtnost nově narozených
dětí ve srovnání s rokem 1937 o 80%.
Na školy je v letošním rozpočtu věnováno
o 28% více než v roce 1951. Na vysoké školy
je letos vynakládáno téměř
o 50% více než v roce předchozím. Náklady
na stipendia, internáty a jiná sociální
zařízení jsou vyšší u vysokoškoláků
o 44%, u žactva o 87% proti roku 1951. Na školní
kuchyně se letos věnuje o 115% více než
v roce minulém. Na zotavenou mládeže během
školního roku i prázdnin je rozpočtováno
téměř 700 milionů korun. Na údržbu
odborných učilišť a škol závodního
výcviku, v nichž se učí náš
učňovský dorost, a na udržování
domovů mládeže, jsou v rozpočtu určeny
více jak 2 miliardy Kčs. Dříve za
kapitalismu neznámá rekreace pracujících
vzrostla ze 4.477 osob v r. 1945 na 296.163 osoby v r. 1951. Počet
důchodců vzrostl z 596.300 v r. 1937 na 1,286.300
v r. 1951 a denní částka vyplacených
důchodů, která v r. 1946 činila 16,261.191
Kčs, dělá v r. 1952 více jak 80 milionů
Kčs. Tak bychom mohli hovořit o obrovských
investicích, věnovaných na zlepšování
naší silniční dopravy, na telefonisaci
obcí, na provádění výstavby
nových závodů, dolů a na výstavbu
tisíců obytných domů. Finanční
prostředky na všechny tyto vpravdě obrovské
investice získává stát, a to jak z
výsledků stále rostoucí výroby,
tak i z části od občanů prostřednictvím
daní.
Je proto v zájmu dělnické třídy
a všeho pracujícího lidu, v zájmu urychlené
výstavby socialismu, aby byla celá daňová
soustava tak organisována, aby se státu při
neustálém růstu úrovně naší
průmyslové výroby při neustálém
růstu materiální a kulturní úrovně
našeho pracujícího lidu dostávalo stále
více a více prostředků, aby tak stát
mohl zajišťovat další, ještě
rychlejší rozvoj průmyslu, zemědělství,
zajistit další rozvoj všech sociálních
a kulturních potřeb našeho pracujícího
lidu a zvyšovat obranyschopnost naší země.
Pracující znají cíl. Vědí,
jakou republiku si chceme vybudovat. Proto jistě pochopí
a plně podpoří uskutečnění
všech předložených daňových
zákonů. Nová daňová soustava
určuje daleko spravedlivěji než dosud plnění
daňových povinností každého občana
k svému státu. Nová zemědělská
daň tím, že se zdaňují příjmy
dělníků a ostatních pracujících
přibližně stejně jako je zdanění
příjmů malých a středních
rolníků, vytváří dobrý
předpoklad k dalšímu upevnění
svazku dělnické třídy s malým
a středním rolníkem. Zvláště
však pracující lid jistě uvítá
to, že nová daňová soustava umožňuje
skutečně třídní postup proti
všem zbytkům soukromokapitalistických podnikatelů.
Soudruzi a soudružky, hovořil jsem již o neustálém
vzrůstu mezd a platů, o stále vzrůstajících
částkách, které stát vynakládá
na zlepšování kulturních a sociálních
potřeb všeho našeho občanstva. Avšak
plnění občanských povinností
vůči státu není dosud v souladu s
vysokou péčí státu o jeho občany.
Dosavadní daňová praxe, na př. u daně
ze mzdy, je v naprostém rozporu se zásadou, že
každý občan je povinen podle svých příjmů
úměrně plnit své povinnosti vůči
svému státu. Dosavadní praxe daně
ze mzdy musila vést k tomu, že ne všichni dělníci
a pracující plně chápali povinnost,
že i oni mají ze svých prostředků
přispívat k mírové výstavbě,
ke všem těm radostným a velikým věcem,
které jsou u nás ve prospěch pracujícího
lidu uskutečňovány, a k zvyšování
obranyschopnosti naší země. Proto nová
daň bude také působit ve smyslu výchovném.
Povede všechny pracující k správnému
poměru k socialistickému vlastnictví. Naši
pracující nyní lépe pochopí,
že také oni si přispívají na
svůj stroj, na své nástroje, že i oni
přispívají na vyrobené cihly, na umělá
hnojiva a pod. Budou si těchto zařízení
jistě daleko více vážit a daleko lépe
s nimi hospodařit. Proto i v tomto směru nová
daňová praxe povede k upevňování
technicko-výrobní discipliny.
Nová úprava daně ze mzdy tím, že
zdaňuje všechny složky příjmů,
úplně odstraní dosavadní nesprávný
tlak na to, aby čisté příjmy byly
zvyšovány daněprostými částkami
za práci přes čas a různými
prémiemi.
Při této příležitosti je nutné
připomenout, že všichni pracující
se budou muset přičinit o to, aby zvyšování
výdělků se dělo cestou zvyšování
produktivity práce - zhospodárněním
výroby a snižováním vlastních
nákladů.
Proto zvláště nyní - na prahu pátého
roku pětiletého plánu - je II. etapa sestavování
národohospodářského plánu na
rok 1953 dobrou příležitostí pro všechny
pracující, plánovače, techniky, mistry,
k tomu, aby důsledným odhalováním
všech reserv - sestavením správných
technicko-hospodářských norem - zdokonalením
organisace práce upevněním pracovní
discipliny, byly vytvořeny za souhlasu pracujících
takové podmínky, aby v roce 1953 se současným
plněním a překračováním
plánovaných výrobních úkolů
- plněním a snižováním plánu
vlastních nákladů, plněním
a překračováním plánu růstu
produktivity práce, rostly také výdělky
všech pracujících.
O dosud platném zákonu o dani ze mzdy zde již
bylo řečeno, že neodpovídá dnešním
hospodářským i politickým podmínkám
a požadavkům. V období rekonstrukce, v počátcích
plánovaného rozvoje našeho hospodářství
se jevila příkrá progrese daňových
sazeb odůvodněnou, protože v té době
existoval u nás vedle socialistického sektoru značně
silný sektor soukromý. V průběhu dalšího
vývoje se však projevila tato ostrá progresivní
sazba daně, dosahující až 85% mzdy,
jako vážná brzda snahy zaměstnanců
o zvyšování produktivity práce, jelikož
daň pohlcovala většinu příjmů
zaměstnanců, kteří tak ztráceli
zájem na zvyšování svého výdělku.
Z těchto důvodů bylo pak přistupováno
k četným výjimkám ze zákona
o dani ze mzdy tím, že mzdy za práci přes
čas a za vyšší výkony byly osvobozovány
od daně ze mzdy. Tím však vznikaly další
a další nesrovnalosti. Tento vývoj způsobil
zkomplikování a nepřehlednost v daňových
předpisech a neodůvodněné rozdíly
ve zdaňování stejných příjmů
u různých kategorií zaměstnanců.
Jinak jsou dnes zdaňováni dělníci,
pracující ve mzdě časové a
jinak dělníci, pracující v úkolu.
Přitom se také zdaňování dělníků
naprosto liší od daňového zatížení
úředníků. Tato nerovnoměrnost
byla postupem doby stále prohlubována, vydáváním
různých daňových úprav nejen
pro jednotlivá odvětví, ale i pro jednotlivé
závody a někdy i pro některé kategorie
zaměstnanců v těchto závodech. Tím
se v praxi vytvořilo několik daňových
sazeb, jež se svou výší podstatně
lišily, i když zákon obsahoval sazbu jedinou.
Daňově osvobození mezd za práci přes
čas i za vyšší výkony nejen narušilo
zásadu, že každý pracující
má v dani ze mzdy přispívat státu
podle svých příjmů, ale projevilo
se škodlivě v nežádoucím růstu
přesčasové práce a ve snaze změkčovat
výkonové normy za tím účelem,
aby byla největší část výdělků
prohlášena za osvobozenou od daně.
V národním podniku Kovoprojekta v Praze II zaměstnanec
Otto Ripper měl v říjnu t. r. takovouto skladbu
svého platu: základní plat 5.630 Kčs,
přesčasy 2.186 Kčs, prémie za svátek
1.078 Kčs, prémie výkonnostní 5.184
Kčs a prémie kvalifikační 12.200 Kčs.
Jeho základní plat 5.630 Kčs vzrostl prémiemi
a přesčasy na 26.278 Kčs. Při tom
na dani ze mzdy zaplatil jenom 1.068 Kčs.
Z uvedeného je zřejmo, že dosavadní
zákon o dani ze mzdy neplní základní
podmínku spravedlivého zdaňování,
to je, že každý občan má na společenské
potřeby přispívat úměrně
ke svému výdělku.
O nesprávnosti dosavadní praxe daně ze mzdy
hovoří i tyto další případy
z hutí: nasypávač aglomerátu, ženatý
s jedním děckem, při výdělku
6.844 Kčs zaplatil na dani 76 Kčs měsíčně
a na národním pojištění 610 Kčs,
celkem tedy 786 Kčs. Kovář u bucharu, ženatý
s jedním dítětem, zaplatil z výdělku
18.090 Kčs na dani pouze 208 Kčs a na národním
pojištění 823 Kčs, celkem tedy 1.107
Kčs. I v tomto případě, který
je jasným důkazem nesprávné a nezdravé
uravnilovky v daňové politice - kovář
u bucharu, i když vydělal více o 11.246 Kčs
proti nasypávači aglomerátu, zaplatil na
dani pouze o 132 Kčs více.
Vezmeme-li několik výdělků ženatých
s dvěma dětmi, ověříme si i
na nich nesmyslnost dosavadní daňové praxe.
Prvý dělník při výdělku
10.578 Kčs zaplatil na dani 136 Kčs, druhý
při výdělku 14.082 Kčs zaplatil na
dani 48 Kčs, třetí z výdělku
13.087 Kčs zaplatil 244 Kčs, čtvrtý
z výdělku 14.940 Kčs zaplatil 136 Kčs
a konečně pátý z výdělku
13.029 Kčs zaplatil 40 Kčs.
K dokreslení této situace si jenom připomeňme,
že dodnes je v platnosti přes 500 různých
daňových předpisů. Soudr. Zápotocký
7. června t. r., když v pražské Lucerně
o této otázce hovořil, řekl: "Se
mzdovou otázkou je také úzce spjata daňová
otázka. I v socialistickém státě mají
konat občané své platební povinnosti
vůči státu. Není správné,
jestliže po této stránce se poskytují
úlevy těm, u nichž nejsou nikterak na místě.
Je nesprávným a zarážejícím
zjevem, že čím více stoupají
mzdy a výdělky, tím více klesá
částka daně za mzdy.
Když byly dělnické mzdy na nízké
úrovni a dělníci vydělávali
několik stokorun měsíčně, volalo
se po silné progresivní dani ze mzdy a platů.
Všichni dělníci souhlasili s tím, že
ten, kdo hodně vydělává, je také
povinen vyšší daň platit. Důsledek
toho byl, že progresivní mzdová daň
dosáhla takové výše, že stravovala
u větších platů více než
polovinu celého příjmu a zkreslovala tak
úplně přehled o skutečných
platech. Jakmile dělnické platy počaly stoupat,
nastal zde silný tlak na snižování daně
ze mzdy a se všech stran bylo žádáno,
aby různé mzdové příjmy byly
od daně osvobozovány. U horníka, ať
je jeho mzda jakkoli vysoká, nečiní daň
více než 79 Kčs, i kdyby vydělal 30.000
Kčs. Tím vznikají veliké rozdíly
a nesrovnalosti. Je to také výchova nesprávného
poměru k lidově demokratickému státu.
Na státní výdaje mají občané
podle svých možností a podle výše
příjmu ze svých výdělků
přispívat. Je nutné, aby každý
občan, o něhož se stát stará,
zajišťuje mu práci i výdělek, vzdělání
jeho dětí, zdravotní péči,
kulturní požitky a celou řadu jiných
potřeb, přispíval také na úhradu
státních výdajů přiměřeně
podle svého příjmu a výdělku."
Revoluční odborové hnutí, které
při sledování svého hlavního
cíle hájí nekompromisně zásady
"každému plat podle jeho zásluhy - za
stejnou práci stejný plat", musí stejně
nekompromisně prosazovat plnění další
zásady, a to "za stejný plat stejnou daň".
Nový zákon o dani ze mzdy sleduje pouze jeden cíl,
totiž spravedlivé rozvržení daně
ze mzdy na všechny pracující úměrně
k jejich příjmům. Neznamená tedy nová
daň ve svém celku zvýšení. Výhodou
nové daně ze mzdy bude, že vybírání
daně a příspěvku na národní
pojištění bude sloučeno a nově
vyměřováno.
Toto sloučení bude znamenat značné
zjednodušení administrativy a její zlevnění.
Nová zjednodušená praxe vyměřování
jediného poplatku novým stanovením procenta
zdanění dále znamená, že u všech
ženatých zaměstnanců s jedním
dítětem, jejichž výdělek nepřesahuje
6.000 Kčs měsíčně, a konečně
i u těch, kteří mají buď pouze
časovou mzdu nebo úkolový výdělek
dosažený na základě pevných výkonových
norem, zůstane daň celkem beze změny. Naopak
v některých případech dojde k mírnému
zvýšení netto platu. Rozdíl ve vyšším
placení daně nastane pouze tam, kde někteří
dělníci plnili měkké a zastaralé
normy na 200 i více procent, avšak zdaněny
byly jen výdělky rovnající se plnění
na 115%.
Ježto nové sazby daně ze mzdy stoupají
v poměru k růstu výdělku daleko mírněji
než dosavadní daň, odstraňuje se nejvážnější
nedostatek dosavadního zákona o dani ze mzdy, a
to ten, že podstatná část mzdy, dosažená
vyšším výkonem, byla strávena daní
ze mzdy. Proto praxe nového zákona o dani ze mzdy
nebude brzdit snahu pracujících o zvyšování
výdělků a tím nebude brzdit snahu
a úsilí o zvyšování produktivity
práce. Po snížení progrese zdaňování
vysokých výdělků bude provedeno u
všech vyšších úředníků,
a to jak v průmyslu, tak i ve veřejné správě,
podstatné snížení brutto platů.
Toto snížení bude provedeno proto, aby u těchto
zaměstnanců nedošlo po nové úpravě
k zvýšení dosavadních netto platů.
Je samozřejmé, že důsledné zdanění
všech složek platu bude znamenat u některých
těchto zaměstnanců částečné
snížení i dosavadních netto platů.
Proto bude jistě nová daň ze mzdy přijata
všemi našimi pracujícími s pochopením.
Jistě i naši havíři, hlavně havíři
ostravští, kteří již tolikráte
podali důkazy o tom, jak vážně chápou
všechny otázky a problémy výstavby socialismu,
budou mezi prvními, kteří budou souhlasit
se zavedením pořádku do placení daně
ze mzdy. Havíři vždy stáli v čele
třídního boje. Od r. 1945 jsou mezi prvními,
kdož na úseku nejtěžším se
denně rvou o splnění úkolů
pětiletého plánu. Havíři-novátoři,
sta a sta uzavřených hodnotných socialistických
závazků na našich šachtách, stále
víc a více uplatňované sovětské
zkušenosti na našich šachtách, jenom tuto
skutečnost podtrhují. A proto, jestliže dnes
přistupujeme, abychom i na úseku daňové
soustavy zavedli generální pořádek,
t. j. takový pořádek, který umožní
naší dělnické třídě,
aby ještě rychleji a úspěšněji
rozvíjela naší průmyslovou výrobu,
socialistické soutěžení a zvyšovala
produktivitu práce, budou jistě havíři
mezi prvními, kteří se postarají také
o to, aby tento generální pořádek
byl do všech důsledků uskutečněn.
Soudružky a soudruzi, s. Stalin a s. Gottwald nás
učí, že dokud existuje na světě
ještě kapitalismus a imperialismus, budou imperialisté
neustále usilovat o to, aby nám zabránili
v dosažení našich cílů. Soudruh
Stalin a soudruh Gottwald nás učí, že
je proto v zájmu nás všech, v zájmu
dosažení námi vytčených cílů,
učiniti všechno, abychom záměry imperialistů
v zárodku překazili. Dnes tento boj mezi námi
a imperialisty vrcholí v boji za udržení světového
míru. A v tomto boji za udržení světového
míru jde nyní o to, abychom také my v Československu
v rámci tábora demokracie a míru usilovali
všemi prostředky o to, aby náš stát
byl politicky i hospodářsky tak mocný a silný,
aby nepřítele přešla jakákoliv
chuť na provedení jeho válečných
zločinných záměrů. S. Stalin
a s. Gottwald nás učí, že vlčí
zákon kapitalismu stanoví bít a ničit
každého slabšího a slabého, avšak
bát se a respektovat každého silnějšího.
A důsledným uplatněním všech
dnes předložených daňových zákonů
vytváříme jeden z dalších účinných
nástrojů k soustavnému zvyšování
politické, hospodářské a branné
moci našeho státu a tím i celého tábora
demokracie a míru. Daňové zákony budou
nyní v rukou našeho lidově demokratického
státu jedním z dalších účinných
prostředků pro dosažení všech našich
velikých cílů, pro dosažení socialismu
a udržení světového míru.
Zatím co v kapitalistických státech den ze
dne vzrůstá obrovské daňové
zatížení pracujícího lidu, zatím
co daňová politika těchto států
znamená další zbídačování
stamilionů pracujících, zatím co výnosy
obrovských daní v těchto státech jdou
na výrobu válečné výzbroje
a tím dále zvyšují veliké zisky
průmyslových a bankovních magnátů,
je u nás výnos daní cele určen na
zajištění dalšího materiálního
a kulturního růstu a blahobytu pracujícího
lidu a na zabezpečení míru. Proto celá
naše dělnická třída, všechen
náš pracující lid bude zárukou,
že všechny daňové zákony budou
v praxi co nejrychleji a co nejúspěšněji
provedeny. Vždyť správným plněním
těchto zákonů bude položen další
žulový kámen do základů stavby
našeho nového, šťastného a radostného
života. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Děkuji posl.
Kolářovi a přerušuji schůzi na
15 minut.
Místopředseda David: Zahajuji přerušenou
schůzi. Dávám slovo posl. dr Klingrovi.
Posl. dr Klinger: Paní a pánové!
Náš pracující lid znárodněním
základních výrobních prostředků,
převedením dolů, hutí, továren,
bank, dopravy do vlastnictví lidově demokratického
státu položil pevné základy k vybudování
socialismu v naší vlasti. Budovat socialismus, zabezpečit
všem pracujícím v co největší
míře hmotné a kulturní potřeby,
k tomu je třeba především míru
na celém světě. Proto náš lid
v pevném odhodlání vybudovat socialismus
spojuje s výstavbou a upevňováním
socialistického řádu úsilí
za boj o zachování míru. Stojíme tu
v jedné řadě se všemi lidově
demokratickými státy a s vedoucí silou tábora
socialismu a míru, Sovětským svazem. Cesta
není snadná. Překonáváme obtíže
růstu. Jsme nejzápadnější výspou
zemí socialismu. Jsme trnem v oku útočné
panovačnosti západních imperialistů.
Ti hledají cesty, jak by náš postup vpřed
zmařili. Snaží se nejrafinovanějšími
a zločinnými zásahy nám dělat
škody. Ale jejich pokusy jsou marné. Přes všechny
překážky můžeme s uspokojením
zjistit i při sebepřísnějším
zhodnocení, že jsme od r. 1945 a zejména od
února 1948 dosáhli velkých úspěchů.
A přes to všechno, co dělají, socialismus
v naší vlasti vybudujeme. Z dosavadních výsledků
čerpáme víru a jistotu v další
tvůrčí síly našeho lidu jako
budovatelský přínos v boji za mír.