Čtvrtek 11. prosince 1952

Budovat socialismus to je práce odpovědná. Náš lid, který miluje svoji vlast a chce dosáhnout šťastné socialistické budoucnosti, je si vědom, že toho dosáhne jen vytrvalou a obětavou prací. Lidé srůstají se svojí prací. Dovedou o ní mluvit prostě, nehledanými slovy. Neholedbají se láskou k lidu, ke své práci, ale v hlase, ve slovech slyšíš, cítíš, jak milují to, co dělají. A takoví lidé nejsou jenom v dolech, hutích, elektrárnách a továrnách. Rostou v JZD, mezi traktoristy a jinde. Rostou v práci a rostou s prací.

Chceme-li však dál a rychleji a aby takových novátorů, ukazatelů bylo více, musíme hledat, poznat, vědět a znát, čeho je třeba.

Je toho dost, co je třeba uvést v soulad s vývojem. Vladimír Iljič Lenin jednou o tom napsal: "...Kámen po kamínku budovat pevný základ socialistické společnosti, bez úmoru pracovat o vytvoření discipliny, sebekázně, o upevnění organisovanosti, pořádku, věcnosti, správné spolupráce celonárodních sil, všeobecného přehledu a kontroly výroby a distribuce, vždy a všude, to je cesta k vybudování socialistické moci". A proto i my musíme na našich pracovištích pro ještě účinnější budování hmotného a kulturního rozvoje našeho lidu vytvářet podmínky a denně je zkoumat a rozvíjet, a to na všech úsecích našeho snažení. Musíme hledat jejich vnitřní souvislost a promítat je v život v ještě účelnějších opatřeních, než tomu bylo dosud.

Stavíme HUKO, Kunčice a všechny ostatní naše velké stavby socialismu, aby náš lid byl ještě bohatší. Bojujeme za zvýšenou produktivitu práce ve všech úsecích našeho průmyslu, zejména v průmyslu strojírenském. Zde vzestup produktivity práce je jedním z nejdůležitějších způsobů průmyslové a zemědělské výstavby u nás. Nejde ovšem jen o to, zvětšit naši výrobu, jde i o to, zlepšit ji. Zlepšení výroby, to není jen požadavek kladený na jakost výrobků. To je zároveň snižování výrobních nákladů v našich podnicích.

Zásada dobrého hospodáře pak nás vede k tomu, abychom dbali co největší úspornosti na materiálu a režijních výdajích. To opět v souhrnu znamená soustavnou péči o zhospodárnění práce. To je nejen zhospodárnění úkonů a výkonů - a tu mají pole naši novátoři, zlepšovatelé a další pracující - ale je to i snižování a omezování neproduktivních výdajů.

Všechna usnesení strany a vlády jsou závaznou směrnicí, jak provádět zásady výstavby a zhospodárnění naší výroby, jak uskutečnit rychleji a úspěšněji naši socialistickou výstavbu.

Socialistická industrialisace, urychlení tempa růstu průmyslu a tím vzrůstu jeho podílu v národním hospodářství země vytváří všechny předpoklady k překonávání zaostalosti zemědělství za průmyslovou výrobou. Pomáhá tak malým a středním rolníkům, kteří v nejvlastnějším svém zájmu se rozhodují cestou JZD pro socialisaci vesnice.

Důležitou úlohu při budování socialismu má celá naše daňová soustava a organisace našeho peněžnictví. Právě soubor vládních návrhů zákonů, který projednáváme, má naší socialistické výstavbě účelněji a vhodněji než dosud zabezpečit využití zdrojů státních příjmů potřebných pro tuto výstavbu a má též dovršit i organisaci našeho peněžnictví. Jde především o daň z obratu, v jejíž formě budeme odčerpávat převážnou část akumulace z národních a ostatních podniků socialistického sektoru

Tato daň, která je hlavním zdrojem státních příjmů, je současně jedním z prostředků kontroly hospodaření podniků a tak vykonává tlak na zlepšení a zkvalitnění naší výroby. Čím více, lépe a levněji budeme vyrábět, tím vyšší bude akumulace našeho podnikání, tím více finančních prostředků bude sloužit rozšíření naší socialistické výroby, tím více bude prostředků k zvýšení hmotné a kulturní úrovně našeho lidu.

Významnou roli v naší daňové soustavě mají veškeré daně, které se dotýkají příjmů našich pracujících. Jde o to, aby jak dělník, tak i úředník či malý a střední rolník přispívali úměrně svým mzdám, platům a pracovním důchodům na společné výdaje státu.

Vždyť tyto příjmy státu slouží také především zabezpečení stále vzestupné péče zdravotní a sociální a stálého růstu kulturní úrovně pracujících. Dosavadní daň ze mzdy a daň zemědělská nezajišťují už v dnešní době to, aby všichni pracující přispívali ve společném zájmu úměrným dílem. Je zcela správné a jistě upevní soudržnost svazku všech pracujících měst a venkova, když navrhovaná úprava daní zajistí rovnoměrné zdanění pracujících na základě jejich skutečných pracovních příjmů.

Zdanění příjmů ze soukromého podnikání, příjmů venkovských boháčů a těch, kteří pobírají bezpracné důchody, upravuje daňová soustava zvláštním způsobem.

Jde o několik skupin obyvatelstva. Tak na př. malého řemeslníka, který pracuje sám a nevykořisťuje žádnou pracovní sílu, zdaňujeme, pokud se týče jeho pracovního příjmu, jako ostatní pracující. Avšak vzhledem k tomu, že provozuje soukromou živnost, bude zatížen ještě novou daní živnostenskou, která je daní registrační a platí se za oprávnění k provozování živnosti. Zcela jinak jsou postiženi těmito daněmi ti soukromí podnikatelé, kteří vykořisťují pracovní síly, kteří provozují obchod nebo povoznictví a pod. Zde ostrou daňovou progresí postihujeme navrhovanými zákony jakýkoliv zisk z takové činnosti a dáváme touto formou zdanění zcela jasně najevo, že v naší společnosti budující socialismus jde o zdanění zbytků kapitalistických vrstev.

I další navrhovaná daň, a to daň domovní, vychází ze zásady, aby každý občan přispěl státu úměrně svému majetku. Zvýhodňuje pracující, kteří vlastní rodinné domky, a postihuje majitele činžovních domů. Náš stát, který je státem pracujících, ústavou a zákony zabezpečuje a zajišťuje pracujícím osobní vlastnictví k rodinným domkům. Je jen správné, aby tito vlastníci rodinných domků přispěli úměrně k svému majetku domovnímu na výdaje státu i na to, co stát a lidová správa vynakládají na investice nutné a potřebné k udržování zařízení, která slouží k lepšímu užívání jejich domků, jako komunikací, kanalisací, veřejného osvětlování a pod. Pokud se týká majitelů činžovních domů, kteří z nich mají bezpracné důchody a kteří ničím nepřispívali k řádné údržbě domů, jsou jednak zdaněni úměrně ke svým bezpracným příjmům a jednak část jejich příjmů se odvádí na zvláštní účet státních spořitelen, určený pro předvídané opravy domů. Charakteristickým znakem nové domovní daně je i ta skutečnost, že příjmy z této daně plynou přímo do rozpočtu lidové správy, která tak získá nutné prostředky k plnění svých úkolů.

Celá konstrukce vládních návrhů, které upravují naší daňovou soustavu, ukládá národním výborům nemalé úkoly a povinnosti. Budou to především národní výbory, které budou odpovědny za to, aby byly řádně vybírány státní příjmy, očekávané po zavedení této daňové soustavy. A v této souvislosti právě návrh zákona o rozpočtech národních výborů, který při zachování jednotnosti státního rozpočtu zabezpečuje účelnou decentralisaci rozpočtu, staví národní výbory jako mocenské orgány lidu v určité oblasti do úlohy odpovědného hospodáře na území jejich pravomocí. Národním výborům, kterým již usnesením strany a vlády o nových methodách plánování byla svěřena odpovědnost za plánování a hospodaření v oblasti zemědělského a místního hospodaření, kterým přísluší pečovat o zdravotnictví, školství a sociální zařízení v jejich obvodu a které mají plnit jiné další úkoly, jsou navrhovaným zákonem o rozpočtech národních výborů dány též pravomoci, aby důležité hospodářské, sociální a kulturní úkoly mohly plnit i po stránce rozpočtové. Nové úkoly svěřené pravomoci národních výborů, vyžadují, aby všichni pracovníci, ať již jde o volené orgány nebo zaměstnance národních výborů plnili své úkoly dobře.

Výstavba našeho socialistického hospodářství též vyžaduje, aby jí byla přizpůsobena celá organisace našeho peněžnictví a pojišťovnictví. Účelem organisace peněžnictví je vytvořit ze Státní banky, z Investiční banky a z ústavů lidového peněžnictví úvěrovou a peněžní soustavu, ve které budou každému ústavu vymezeny přesně jeho funkce při úvěru krátkodobém i dlouhodobém a v přijímání peněžních úspor pracujících. Objevila se dále nutnost funkcí pojištění a jeho organisaci přizpůsobit pokračující výstavbě socialistického řádu.

Děje se tak zejména tím, že povinnému pojištění budou podléhat komunální podniky a některá zařízení národních výborů a dobrovolné pojištění půjde tím směrem, aby účinněji než dosud sloužilo zájmům pracujících. Je zcela správné, že se opouští zejména praxe pojištění národních podniků, protože zde stát má zcela jiné prostředky k nahražení případně vzniklých škod.

K zavádění obecného pořádku v tomto úseku našeho hospodářství předložené osnovy přispívají velkou měrou. Staráme se však také o to, aby nám rostl nový typ člověka, který uvědoměle a s radostí vykonává úkoly, které od něho požaduje socialistický stát. Vedle rozvíjení hospodářského života staráme se o vzdělání a uvědomování pracujících a tvoříme jim nové prostředí i mimo pracoviště. Otevíráme university, odborné školy, jídelny, domy kultury, jesle, staráme se o dobré bydlení pracujících a podobně. A to je opět práce pro člověka. Jistě máme své obtíže a těžkosti, ale máme také veliké úspěchy. A budeme tuto práci dělat dále, musíme ji dělat, poněvadž ona směřuje k dalšímu upevnění morálně politické jednoty lidu, této mohutné tvůrčí síly při výstavbě socialismu, jehož cílem je šťastný a spokojený člověk, který se bude dívat na daňovou povinnost jako na příspěvek k tomu, co mu dává stát, a bude daňovou povinnost pokládat za povinnost vlasteneckou. A v tomto smyslu opět veškeré daně slouží lidu, jako mu slouží všechno, co lid za prostředky státu zařizuje a zřizuje. Z toho, co řekl pan ministr financí, co řekli zpravodajové, i z celé rozpravy je vidět, že veškerá zákonná opatření, která dnes projednáváme, upravují spravedlivě poměr občana ke státu, jako jej upravují všechny zákony, které naše lidově demokratická sněmovna až dosud odhlasovala, a napomáhají i k upevnění státní moci uvnitř státu a k účinnému mírovému budování.

Po zničení záškodnického centra je cesta k rozvíjení našeho socialistického hospodářství volná. Není však pochyb o tom, že zrádní a reakční emigranti, kteří stáli ve službách západních imperialistů za všemi již dříve odsouzenými zrádci, budou po ztrátě nedávno zneškodněných velezrádců jakožto svých spojenců šířit o našem státě i o našem lidu otravné lži.

Činnost zrádcovského centra způsobila škody. Záškodníkům se však nepodařilo ochromit ani naše hospodářství, ani vůli našeho lidu. (Potlesk.) Naopak naše země se čím dál tím více stává velikou dílnou plnou ruchu a prodchnutou nadšením pracujících, vybudovat lepší svět. Záškodníci neuspějí, tak jako neuspěli Zenkl, Ripka a ostatní proradní utečenci, jejichž pokusy o zvrat našeho lidově demokratického zřízení odrazil český a slovenský lid pod vedením svého presidenta Klementa Gottwalda.

Díky odhodlanosti a bdělosti našeho presidenta byli záškodníci odhaleni a na soudu lidu zneškodněni. Náš lid vedený Komunistickou stranou Československa v čele s presidentem republiky Klementem Gottwaldem i v budoucnosti se rázně vypořádá s každým, kdo by chtěl jakýmkoliv způsobem ukládat o náš stát. (Potlesk.)

Všechny tyto osnovy, které dnes projednáváme, znamenají další posilu našeho budování, další zpevnění jednoty pracujícího lidu, který jde k dalším svým velikým metám za vedení budovatele a strážce našeho života presidenta Klementa Gottwalda. (Potlesk.)

Místopředseda David: Dávám slovo posl. Žiakovi.

Posl. Žiak: Vážené Národné shromaždenie!

Daňové a finančné zákony, o ktorých v tomto shromaždení rokujeme, vnášajú jasno do daňových povinností občana, zaručujú spravodlivosť v daniach.

Kedykoľvek v buržoáznom a kapitalistickom zriadení prišla reč na dane, občan mal jedno vážne predsavzatie a starosť: ako najšikovnejšie uniknúť zpod daňovej povinnosti. Tento pomer daňovníka voči štátu vyplýval z toho, že kapitalistický štát svojou povahou priamo vychovával k takémuto pomeru. V spoločenskom zriadení, kde je zabezpečené vykorisťovanie veľkej väčšiny pracujúcich menšinou vykorisťovateľov, kde štát stojí v službe vykorisťovania, ani nemôže byť iný pomer občana k daniam ako ten, čím dôkladnejšie uniknúť zpod občianskej daňovej povinnosti. Hromžilo sa na malú daňovú morálku malých daňových poplatníkov a zatiaľ sa bohatým majiteľom tovární a baní a akciovým spoločnostiam odpisovaly milióny na daniach. Voči bohatým odpisy a sanácie, voči drobným roľníkom a remeselníkom daňové exekúcie.

Pomer občana daňovníka k štátu zodpovedá základnej myšlienke štátu ako spoločenského útvaru. Cieľom vlády buržoázneho kapitalistického štátu je udržať systém vykorisťovania, plynúci zo samého kapitalistického zriadenia.

Podstatne iný je cieľ ľudovodemokratického a socialistického štátu. V našej ľudovodemokratickej republike tento cieľ je zvýraznený v Ústave 9. mája, ktorá tým, že zaručuje občanom rovnakú možnosť a príležitosť, že im zabezpečuje právo na vzdelanie, právo na prácu, na spravodlivú odmenu za vykonanú prácu, na odpočinok po práci a sociálne zabezpečenie z národného poistenia, týmto všetkým odstraňuje vykorisťovanie a zaisťuje cestu nášho ľudu cez ľudovú demokraciu k socializmu.

Tento cieľ je zvýraznený i v programe terajšej vlády našej ľudovodemokratickej republiky, ktorá, spravujúc štát po ceste ľudovej demokracie k socializmu, má na zreteli:

Každodennú starostlivosť o životné, sociálne a kultúrne potreby ľudu. Každodennú starostlivosť o rozvoj výrobných síl. Každodennú starostlivosť o sústavné zdokonaľovanie všetkých složiek hospodárskeho života. Každodennú starostlivosť o zvyšovanie produktivity práce v továrniach, na poliach i v administratíve. Tieto konkrétne úlohy našej ľudovodemokratickej vlády sú úlohami všetkého pracujúceho ľudu v našej vlasti.

Ak má náš štát, spravovaný ľudovodemokratickou vládou, plniť úlohu starostlivosti o rozvoj výrobných síl o výstavbu tovární, o výstavbu socialistického družstevného poľnohospodárstva, o výstavbu škôl, nemocníc, dopravy, potrebuje na to veľké hmotné prostriedky. K týmto veľkým úlohám druží sa zvlášť dôležitá úloha obrany mieru a našej samostatnosti, ktoré nepriatelia vážne ohrožujú. Obrane mieru a zabezpečeniu našej slobody a nerušeného pokojného života musíme dávať značné príspevky z nášho národného hospodárstva.

Rad osnov finančných a daňových zákonov, ktorými upravujeme daňovanie občianstva a národných podnikov, sú dokladom, že naša vláda sa stará o poriadok a spravodlivosť vo finančných veciach štátu. Je to úloha nie ľahká, najmä na prelome doby, keď starý kapitalistický spoločenský poriadok pretvárame na spoločenský poriadok nový, socialistický.

Výrazom tohto nového socialistického poriadku je socialistický štát s novou, nesmierne širšou náplňou, než akú mal štát buržoázny.

Socialistický štát práve v tom, že uplatňuje dôslednú hospodársku demokraciu, že v širokej podstate vlastní výrobné prostriedky a pre blaho občianstva spravuje hospodársky život, má aj oveľa širšie úlohy, ako ich majú štáty starej formy. Preto náš štátny rozpočet od roku 1946 a najmä štátne rozpočty od roku 1949 s roka na rok stávajú sa širšími, obsiahlejšími, rozširujúc svoju pôsobnosť z niekdajšieho úzkeho administratívneho rámca na celé naše národné hospodárstvo. Ja vidím za naším štátnym rozpočtom každoročne vyše 12 miliónov obyvateľov našej vlasti, ktorí svojou prácou prispievajú alebo neprospievajú zveľadeniu nášho hospodárskeho života. Pravda, všetci obyvatelia pracujúci i chorí a starí nepracujúci činia si nároky, aby ich práca alebo penzijný dôchodok boly hodnotené a odmenené pevnou korunou, dobrou dôveryhodnou menou.

Pred rokom nám pán predseda vlády Zápotocký číslicami dokázal, akými sumami prispieva náš ľudovodemokratický štát na kultúrne a sociálne potreby ľudu, ako s roka na rok rastú výdavky na túto oblasť nie v miliónoch, ale v miliardách. Nie je malá starosť vyplatiť na dôchodkové a úrazové poistenie 70 miliónov korún denne. Nie je malá vec na nemocenskú starostlivosť vyplácať ročne 12 miliárd korún. A čo naše školy, naša osveta? Máme 9ročnú povinnú školskú dochádzku. Naše odborné školstvo a počet žiactva zaznamenávajú nesmierny vzrast. To všetko si žiada úmerne veľké náklady.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP