Pokud se týká domovní daně dlužno
jistě uvítati, že domovní majetek bude
zdaněn nyní jednotnou státní daní.
Rozlišuje se zde mezi velkým domovním majetkem,
který přinášel dosud v činžovním
výnosu bezpracnou rentu majitelům činžovních
domů a mezi malým domovním majetkem sloužícím
k vlastnímu bydlení. Dani budou podléhati
i rodinné domky, ale pro ně jest stanovena zvláště
výhodná sazba podle výměry zastavěné
plochy. Tímto ustanovením se provádí
spravedlivější zdanění i vesnických
domků, u nichž dosud byla vyměřována
domovní daň třídní podle počtu
místností, ale bez ohledu na jejich velikost. Tato
dřívější ustanovení byla
na prospěch jen vesnickým boháčům,
kteří pravidelně mají obytné
budovy daleko rozsáhlejší než drobní
zemědělci. Netajíme se proto tím,
že i tato daň má charakter třídní,
omezuje dosavadní bezpracné zisky majitelů
činžovních domů a odstraní definitivně
všechny výhody, které dříve domácí
páni měli.
Daň z příjmů obyvatelstva má
postihnout všechny ostatní příjmy, které
nejsou zdaněny buď daní ze mzdy, nebo novou
zemědělskou daní, nebo daní z literární
nebo umělecké činnosti. Prakticky tedy budou
touto daní základně nebo doplňkově
zdaněny příjmy vyplývající
z domovního majetku, příjmy obchodníků
a živnostníků, jakož i příjmy
dřívějších t. zv. svobodných
povolání. Přihlíží se
při tom, pokud se týká příjmů
z výdělečných podniků, především
k tomu, zda poplatník pracuje v podniku sám, nebo
zda zaměstnává pracovní síly,
v kterémžto případě platí
zvýšená sazba daňová. I při
tom se však přihlíží k osobním
poměrům poplatníka, pečuje-li o výživu
dalších příslušníků
své rodiny, a podle toho se daň přiměřeně
snižuje nebo zvyšuje. Tato daň má značnou
progresi právě vzhledem k svému třídnímu
zaměření. Nižší sazbou jsou
zdaňovány příjmy ze soukromé
činnosti lékařů a podobných
povolání, nazývaných dosud svobodnými,
jakož i příjmy živnostníků
a řemeslníků, kteří nezaměstnávají
žádné pracovní síly.
Družstva, podniky dobrovolných a jiných organisací,
akciové společnosti a ostatní ještě
zbývající kapitalistické právnické
osoby podléhaly dosud všeobecné nebo zvláštní
dani výdělkové. Tato daň byla dnes
již přežitkem a bylo třeba daňově
podchytit i tyto poplatníky, kteří zčásti
jsou v socialistickém sektoru, ale zčásti
stojí dosud zcela mimo. Základem této daně
- důchodové daně družstev a jiných
organisací - jest bilanční zisk, který
bude různě zdaňován půjde-li
o družstva nebo o podniky dobrovolných a jiných
organisací, kde daň bude nejmenší, nebo
naopak půjde-li o ostatní poplatníky nebo
dokonce podnikatele, pokud zde ještě takoví
zůstali i podle ustanovení nového občanského
zákona.
Protože vedle socialistického sektoru máme
u nás ještě různé podnikatele
živnostenské, bylo nutno registrační
daní zachytit výdělkový základ
těchto podnikatelů. Tomu slouží nová
živnostenská daň, která má novou
konstrukci a nenahrazuje dosavadní živnostenskou daň.
Místo dřívější živnostenské
daně se bude živnostníkům z jejich výdělků
vyměřovat daň z příjmů
obyvatelstva. Nová živnostenská daň
má pouze charakter pevného ročního
příspěvku za oprávnění,
udělené státem ku provozování
živnosti, a částečně také
nahrazuje dosud živnostníky placenou paušalovanou
všeobecnou nákupní daň, jež byla
dosud zahrnuta v živnostenské dani. Třeba podotknouti,
že živnost povoznická, provozovaná zemědělci,
podléhá této nové živnostenské
dani jen potud, pokud jako vedlejší činnost
zemědělská není kryta zemědělskou
daní.
Konečné přicházíme k dani,
která bude nejvíce zajímat naše zemědělce,
a to jest daň zemědělská. I ona má
pomáhati rozvoji našeho socialistického budování
a to tím, že velmi zvýhodňuje družstevní
hospodářství a zde ještě diferencuje
ve prospěch vyšších typů družstev
III. a IV. typu, poskytujíc jim další zvláštní
úlevy. I zemědělská daň provádí
základní zásadu našeho daňového
systému, aby každý občan podle svých
příjmů přispíval na vydání,
která stát vynakládá na sociální
a kulturní zařízení i na bezpečnost
a obranu země. A jestliže se u nás, budujíce
socialismus, opíráme v prvé řadě
o dělníky a drobné a střední
zemědělce, musíme i v daňovém
zatížení obou těchto pilířů
budování socialismu nalézti rovnoměrnost
a spravedlnost. Zatím co v zásadě každý
příjem ze mzdy nebo platu dělníka
či úředníka podléhal dani ze
mzdy a bude nyní podléhati dani i všechen výdělek
za práci přes čas a za vyšší
výkony, bylo dosud asi 90% zemědělců
od zemědělské daně osvobozeno. Proto
nová úprava zemědělské daně
odstraňuje tuto nesrovnalost a nové zemědělské
dani bude podléhati daleko větší počet
zemědělců. Budou jí podléhati
jednak zemědělská družstva a jednak
dosud soukromě hospodařící zemědělci.
Členové JZD budou platiti zemědělskou
daň jen z toho, na čem sami budou dále soukromě
hospodařit. Daň jest ostře zaměřena
proti venkovským boháčům, u kterých
může být zvýšena až o 30%.
Konstrukce dané jest jednoduchá a účelná,
odpovídajíc dnešnímu stavu našeho
zemědělství. Této dani podléhají
příjmy ze zemědělského hospodářství
a základem bude příjem vypočítaný
podle průměrných norem výnosnosti
připadající na 1 ha zemědělské
půdy a podle celkové výměry všech
pozemků, způsobilých zemědělského
obdělávání a patřících
k hospodářství. Normy stanoví každoročně
vláda podle návrhů ministrů zemědělství
a financí. Základ daně se tedy zjistí
tak, že příslušná průměrná
norma výnosnosti se vynásobí celkovou výměrou
všech pozemků patřících k zemědělskému
hospodářství. V průměrných
normách nejsou však zachyceny příjmy
z vedlejší výroby nebo činnosti. Pokud
se v konkretním případě zemědělec
zabývá nějakou vedlejší výrobou
nebo činností, zdaní se takové příjmy
tím způsobem, že okresní národní
výbor může podle okolností v tom kterém
případe zvýšiti roční
příjmy vypočtené podle průměrných
norem výnosnosti až o 30%. Naopak zase budou od daně
osvobozeni zemědělci, jejichž roční
příjem nepřevyšuje 15.000 Kčs,
jestliže je zemědělec odkázán
svou výživou a výživou své rodiny
výhradně na příjmy ze zemědělského
hospodářství.
Zemědělská daň znamená i pro
dosud individuálně hospodařící
zemědělce oproti jiným dosud soukromě
hospodařícím jednotlivcům značné
zvýhodnění, a tím je právě
vyjádřen pevný svazek dělníků
a rolníků, neboť se zdůrazňuje
význam malých a středních rolníků
při budování socialismu. Zemědělskou
daň nelze nikterak považovati za nějaké
zatížení zemědělců, porovnáme-li
jí se zdaněním dělníků
a úředníků daní ze mzdy, kde
se zdaňuje veškerý příjem z práce.
Sazba daně zemědělské se přibližuje
dani ze mzdy a provádí se tak důsledně
zásada, že každý úměrně
podle svých možností přispívá
na společná vydání státu. I
zde platí: stejná práva - stejné povinnosti
pro všechny.
Musíme si při tom uvědomit ještě
jednu věc a připomenout to našim drobným
a středním zemědělcům, aby
si totiž vzpomněli, jak se jim vedlo v prvé
republice, jaké tam platili daně a jak byli vykořisťováni.
Hovoří o tom výmluvně částka
30 miliard zemědělského zadlužení
a 163.000 exekucí na zemědělská hospodářství
za první republiky. Takové byly výsledky
zemědělské politiky v prvé kapitalistické
republice, výsledky, které byly také z velké
části zaviněny neúnosným daňovým
břemenem zemědělců, kteří
se často, zvláště na Slovensku, bránili
proti daňovým exekucím demonstracemi a dokonce
i bouřemi. Jak jinak se vede našim zemědělcům
dnes a jak se jim povede, až i v našem zemědělství
se všeobecně uplatní moderní velkovýroba,
mechanisace a všechny zkušenosti i objevy naší
a sovětské techniky a vědy! Vždyť
jak již dnes vypadá na př. všestranná
kulturní péče na naší vesnici
proti době předválečné! To
je nepopíratelně ohromný rozdíl, stejně
tak jako v péči o matku a dítě a ve
veškeré jiné péči, kterou věnuje
stát našemu lidu na našem venkově.
Zemědělské dani podléhají i
zemědělská družstva, při čemž
jejich výtěžky jsou zdaňovány
ještě výhodněji než u zemědělců
soukromě hospodařících. I z tohoto
stručného poukazu na některá ustanovení
zemědělské daně jest patrno, jak výhodný
bude pro zemědělce přechod od individuálního
hospodaření k hospodářství
společnému. Dnes se při přerodu naší
vesnice již velká většina zemědělců
seznámila s různými výhodami, které
vláda poskytuje členům JZD, pomáhajíc
různými opatřeními k rozvoji družstev,
ke zvyšování výnosu rostlinné
a živočišné výroby. Jest postaráno
i o sociální zabezpečení zemědělců,
a zvlášť výhodně jsou na tom členové
JZD vyšších typů, kteří
si ze svých sociálních fondů mohou
vybudovat dokonalé sociální zabezpečení.
Třeba ovšem připomenout, že v zemědělské
dani není obsažen příspěvek na
národní pojištění, jako jest
tomu u daně ze mzdy.
Všechny tyto daňové osnovy, doplněné
ještě osnovou o dani z představení a
osnovou zákona o místních poplatcích,
jsou základem naší nové daňové
soustavy, která má napomáhati budování
socialismu. Připojíme-li k tomu osnovu zákona
o rozpočtech národních výborů,
kterou se utvrzuje právo národních výborů
na samostatný rozpočet v rámci jednotného
státního rozpočtu, jakož i odpovědnost
národních výborů za dodržování
zásady úspornosti a hospodárnosti, dále
pak zákon o kontrolní a revisní správě
ministerstva financí, při čemž současně
provádíme i novou organisaci v peněžnictví
a pojišťovnictví, vidíme, že celá
naše finanční soustava se od základu
mění a že nyní budeme moci ještě
rychleji budovat socialismus. Tyto změny jsou pronikavé,
ale odpovídají dosavadnímu vývoji
a především sledují myšlenku omezovaní
a zatlačování zbytků vykořisťovatelského
kapitalistického zřízení. Je to součást
organického celku vzájemně se doplňujícího,
je to jeden ze základů našeho nově a
usilovně budovaného socialistického řádu.
Vstupujeme do posledního roku našeho pětiletého
plánu, k jehož urychlenému splnění
a k jehož překročení budeme stupňovati
své pracovní úsilí. Jsme přesvědčeni,
že náš pracující lid měst
a venkova správně a dobře pochopí
význam a důležitost i těchto opatření
finančních a daňových, která
rovněž mají podepříti náš
pětiletý plán. Naši pracující
vědí dnes, že splnění hospodářského
plánu jest největším úkolem,
že v něm jest zabezpečen stálý
růst životní úrovně. Vědí,
že se lidově demokratický stát stará
o jejich zájmy a potřeby a že proto také
každý občan je povinen přispívat
státu k plnění všech jeho úkolů.
Činí to tím radostněji, když
ví, že je definitivní konec plánům
těch, kteří dříve pracující
lid bezohledně vykořisťovali, vyssávali
pro svůj vlastní sobecký zájem a prospěch.
Naše finanční soustava bude pomáhat
socialistickému budování, bude spravedlivě
rozdělovat společné povinnosti, umožní,
aby bylo zvyšováno budovatelské úsilí
upevňováním a rozšiřováním
všech sociálních a kulturních vymožeností,
bude zajišťovat a zabezpečovat mírovou
výstavbu nového klidného a spokojeného
života a zabezpečí také, abychom byli
pevní a silní v obraně proti nebezpečí
jakéhokoliv útoku zvenčí. Jsem přesvědčen,
že toho dosáhneme pevnou, svornou spoluprací
všech občanů našeho lidově demokratického
státu za moudrého vedení našeho presidenta
Klementa Gottwalda a že toho dosáhneme navzdory všem
štvanicím naší zrádné emigrace,
navzdory všem Procházkům, Ducháčkům,
Klimkům a zbytkům domácí reakce.
Proto i československá strana lidová, jejímž
jménem mám čest mluvit, se plně se
všemi opatřeními ztotožňuje a její
zástupci v Národním shromáždění
budou také pro tyto osnovy jednomyslně hlasovat.
(Potlesk.)
Místopředseda David: Dávám
slovo posl. dr Haimovi.
Posl. dr Haim: Slávne Národné shromaždenie,
súdružky a súdruhovia!
Vláda republiky a výbory nášho Národného
shromaždenia predkladajú plénu Národného
shromaždenia 10 daňových osnov a osnovy, ktoré
novo usporadujú organizáciu nášho peňažníctva
a poisťovníctva, ako aj osnovu, podľa ktorej
bude zabezpečená pružná a účinná
kontrola hospodárenia so štátnymi rozpočtovými
prostriedkami na každom mieste, a konečne osnovu zákona
o rozpočtoch národných výborov.
Treba hneď zpočiatku zdôrazniť, že
celý tento daňový systém, ako aj spomínané
organizačné osnovy, vyplýva z potrieb ďalšieho,
rýchlejšieho budovania socializmu v našom štáte.
Sú dôsledkom doterajších úspechov
na našej budovateľskej ceste. Ich uvedenie do života
bude ďalším príspevkom ku konsolidácii
a upevňovaniu nášho ľudovodemokratického
štátu, lebo prinesie presné, jasné a
dôsledné uplatnenie zásad socialistického
spôsobu vedenia finančného hospodárenia
štátu a celej jeho daňovej politiky.
Vo všetkom v našej Československej republike
riadime sa v usporadovaní našich vecí zásadami
marxizmu-leninizmu. Aj na úseku našej daňovej
politiky musíme a opierame sa o vzor veľkého
Sovietskeho sväzu, ktorý zásady marxizmu-leninizmu
uplatnil pri výstavbe socialistického štátu.
Dôležitosť správneho vedenia finančnej
politiky socialistického štátu zdôraznil
nesmrteľný Lenin v roku 1918 na Všeruskom sjazde
vedúcich finančných referátov, keď
povedal: "Nesmie sa zabúdať, že všetky
naše radikálne reformy sú už vopred odsúdené
na neúspech, ak nebudeme mať úspech vo finančnej
politike. Od tejto úlohy závisí úspech
zamýšľaného obrovského diela socialistického
pretvorenia spoločnosti." Veľká závažnosť
týchto slov je naplno platná aj pre našu socializmus
budujúcu ľudovú demokraciu a bola a je i v
tomto zamierení uplatňovaná v celej doterajšej
finančnej politike štátu a bude tým
účinnejšie rozvinutá prijatím
predložených osnov.
Že môžeme pristúpiť k týmto
opatreniam na našom finančnom úseku štátnej
správy, to je dokladom toho, že i pri nedostatkoch
a chybách, ktorých sa ešte dopúšťame,
pokročili sme v konsolidácii našich hospodársko-finančných
otázok kus dopredu. Kráčame stále
nezadržateľne dopredu na ceste zabezpečovania
našej samostatnosti a slobody národov našej republiky.
Kráčame dopredu aj preto, lebo niet v tomto štáte
rozporov medzi záujmami našej ľudovodemokratickej
republiky, jej vlády, a najvlastnejšími záujmami
najširších más nášho pracujúceho
ľudu. Opatrenia Komunistickej strany Československa
a vlády republiky, zamierené na zabezpečovanie
šťastného a radostného života nášho
ľudu, najširšie masy našich pracujúcich
chápu. Znakom tohto vďačného pochopenia
sú krásne budovateľské výsledky
práce našich pracujúcich na každom úseku
nášho života. Takto správne vedenie našich
štátnych vecí a najvlastnejší záujem
širokých más, nášho pracujúceho
ľudu, nachodia vzájomne sa doplňujúce
spojenie na úžitok celku, ako aj každého
poctivo pracujúceho jednotlivca v našom štáte.
Prichodí všade na uplatnenie činorodé
vlastenectvo nášho ľudu, všade dáva
ľud našej republiky presvedčivo najavo, že
táto republika je jeho štátom a nikomu nedovolí
hatiť nastúpenú cestu budovania socializmu
a ohrožovať vnútornú i zahraničnú
bezpečnosť tohto štátu.
Rozvinutiu našej úspešnej cesty k socializmu
nemohla zabrániť ani banda zradcov a špiónov,
sústredená v protištátnom sprisahaneckom
centre, ktorí prenikli do vedúcej složky nášho
Národného frontu, do Komunistickej strany Československa,
a na čele s lotrom Slánskym stali sa agentmi imperializmu.
Títo zradcovia mohli narobiť škody, no, ako povedal
prezident republiky súdruh Klement Gottwald, milovaný
vodca všetkého nášho pracujúceho
ľudu, ich stromy do neba nenarástly. Vďaka bdelosti
a ostražitosti nášho ľudu, vďaka jeho
vyspelosti a vďaka tomu, že na čele nášho
pracujúceho ľudu stojí Komunistická
strana Československa a jej Ústredný výbor,
riadiaci sa komunistickými zásadami vedenia našej
štátnej politiky, boly podlé zámery
zradcov znemožnené. Správnosť nášho
hospodárskeho vývoja je podložená líniou
päťročného budovateľského
plánu a plnenie úloh tohto plánu stále
väčšou mierou prispieva k najširšiemu
zabezpečovaniu maximálneho uspokojenia neustále
rastúcich materiálnych a kultúrnych potrieb
celej spoločnosti nepretržitým vzrastom a zdokonaľovaním
socialistickej výroby na základe najvyššej
techniky. Napriek úsiliu zradcovskej bandy naše plánovanie
je správne a náš zahraničný obchod
je zamierený na obchodné styky so Sovietskym sväzom,
štátmi ľudovej demokracie a s ľudovou Čínou
a tak sa sprisahaneckému centru nepodarilo ohroziť
náš hospodársky vývoj závislosťou
od kapitalistického sveta so všetkými jeho
zjavmi anarchie a chaosu, kríz a úpadkovosti.
Pod múdrym vedením najlepšieho Stalinovho žiaka
v našej republike, pod vedením milovaného vodcu
nášho pracujúceho ľudu, prezidenta republiky
súdruha Klementa Gottwalda, život našich pracujúcich
ľudí je čoraz radostnejší. Nijako
ináč, ako v tomto zamierení, nemožno
posudzovať list mladého robotníka v OKD, Emila
Voráčka z Ploužnice, písaný v
tieto dni otcovi, ktorý ho zaslal stranníckym miestam.
Tento mladý robotník píše otcovi, že
má starosti s tým, či má k Vianociam
kúpiť jednému zo súrodencov elektrický
vlak, druhému bicykel, sebe hodinky a niečo tiež
mamičke a otcovi. Kedy a kde okrem Sovietskeho sväzu
môže mladý robotník myslieť na takéto
veci? Či je to nie presvedčivý dôkaz
o šťastnom a radostnom živote našich pracujúcich?
Teraz mi dovoľte dotknúť sa niektorých
z daní, ktoré budú po prijatí predložených
osnov súčiastkou nášho nového
daňového systému. Ku každej z nich hovorili
tu obšírne súdruhovia zpravodajcovia i sám
súdruh minister financií Kabeš.
Naša nová daň z obratu, ako tu už bolo
hovorené, prispeje k zjednodušeniu spôsobu shromažďovania
základných finančných prostriedkov,
plynúcich z nášho národného dôchodku
do štátneho rozpočtu. Obratová daň,
ktorá bude vyberaná prevážne u výrobnej
složky a ktorá bude odvádzaná v pre
ne stanovených termínoch a sumách, stane
sa jedným z účinných kontrolných
nástrojov plnenia plánu, snižovania vlastných
nákladov a tým nástrojom na zrýchlenie
nášho budovateľského napredovania. Toto
kontrolné uplatnenie nám chýbalo u doterajšej
všeobecnej dane, najmä potom, čo následkom
vývoja odvádzanie všeobecnej dane bolo sverené
v podstatnej miere distribúcii. Hlavná čiastka
našej akumulácie pre potreby nášho štátneho
finančného hospodárenia sa tvorí vo
výrobe a tak musí byť aj tuto odčerpávaná.
Preto je v tomto smere aj pôsobnosť tejto dane zamierená.
Daň z obratu má plniť niekoľko funkcií.
Má ponajprv zabezpečiť rýchly a bezpečný
odvod finančných prostriedkov do štátneho
rozpočtu, má ďalej vykonávať tlak
na snižovanie vlastných nákladov a tým
aj na zlacnenie výroby a má konečne byť
nástrojom kontroly kvantitatívneho plnenia plánu
v celku i v menovitých úlohách. Je teda poslanie
tejto dane ďalekosiahle a jej správne odvádzanie,
ako aj jeho kontrola, sú prvoradé úlohy zodpovedných
funkcionárov ako v našej výrobe, tak v našej
ľudovej správe. Zjednodušenie výrubu a
kontroly tejto dane bude mať za následok poriadok
pri odvádzaní daní z výroby. Zamedzí,
aby sa staly také prípady, ako v nedávnych
dňoch na pr. na štátnych majetkoch Vrakúň,
okres Dunajská Streda, kraj Bratislava, kde pri kontrole
bolo zistené, že štát bol ukrátený
pri odvádzaní všeobecnej dane o 720.000 Kčs
v dôsledku nedostatočnej kontroly a malej starostlivosti
zodpovedných pracovníkov na štátnych
majetkoch.