Čtvrtek 11. prosince 1952

Pokud se týká domovní daně dlužno jistě uvítati, že domovní majetek bude zdaněn nyní jednotnou státní daní. Rozlišuje se zde mezi velkým domovním majetkem, který přinášel dosud v činžovním výnosu bezpracnou rentu majitelům činžovních domů a mezi malým domovním majetkem sloužícím k vlastnímu bydlení. Dani budou podléhati i rodinné domky, ale pro ně jest stanovena zvláště výhodná sazba podle výměry zastavěné plochy. Tímto ustanovením se provádí spravedlivější zdanění i vesnických domků, u nichž dosud byla vyměřována domovní daň třídní podle počtu místností, ale bez ohledu na jejich velikost. Tato dřívější ustanovení byla na prospěch jen vesnickým boháčům, kteří pravidelně mají obytné budovy daleko rozsáhlejší než drobní zemědělci. Netajíme se proto tím, že i tato daň má charakter třídní, omezuje dosavadní bezpracné zisky majitelů činžovních domů a odstraní definitivně všechny výhody, které dříve domácí páni měli.

Daň z příjmů obyvatelstva má postihnout všechny ostatní příjmy, které nejsou zdaněny buď daní ze mzdy, nebo novou zemědělskou daní, nebo daní z literární nebo umělecké činnosti. Prakticky tedy budou touto daní základně nebo doplňkově zdaněny příjmy vyplývající z domovního majetku, příjmy obchodníků a živnostníků, jakož i příjmy dřívějších t. zv. svobodných povolání. Přihlíží se při tom, pokud se týká příjmů z výdělečných podniků, především k tomu, zda poplatník pracuje v podniku sám, nebo zda zaměstnává pracovní síly, v kterémžto případě platí zvýšená sazba daňová. I při tom se však přihlíží k osobním poměrům poplatníka, pečuje-li o výživu dalších příslušníků své rodiny, a podle toho se daň přiměřeně snižuje nebo zvyšuje. Tato daň má značnou progresi právě vzhledem k svému třídnímu zaměření. Nižší sazbou jsou zdaňovány příjmy ze soukromé činnosti lékařů a podobných povolání, nazývaných dosud svobodnými, jakož i příjmy živnostníků a řemeslníků, kteří nezaměstnávají žádné pracovní síly.

Družstva, podniky dobrovolných a jiných organisací, akciové společnosti a ostatní ještě zbývající kapitalistické právnické osoby podléhaly dosud všeobecné nebo zvláštní dani výdělkové. Tato daň byla dnes již přežitkem a bylo třeba daňově podchytit i tyto poplatníky, kteří zčásti jsou v socialistickém sektoru, ale zčásti stojí dosud zcela mimo. Základem této daně - důchodové daně družstev a jiných organisací - jest bilanční zisk, který bude různě zdaňován půjde-li o družstva nebo o podniky dobrovolných a jiných organisací, kde daň bude nejmenší, nebo naopak půjde-li o ostatní poplatníky nebo dokonce podnikatele, pokud zde ještě takoví zůstali i podle ustanovení nového občanského zákona.

Protože vedle socialistického sektoru máme u nás ještě různé podnikatele živnostenské, bylo nutno registrační daní zachytit výdělkový základ těchto podnikatelů. Tomu slouží nová živnostenská daň, která má novou konstrukci a nenahrazuje dosavadní živnostenskou daň. Místo dřívější živnostenské daně se bude živnostníkům z jejich výdělků vyměřovat daň z příjmů obyvatelstva. Nová živnostenská daň má pouze charakter pevného ročního příspěvku za oprávnění, udělené státem ku provozování živnosti, a částečně také nahrazuje dosud živnostníky placenou paušalovanou všeobecnou nákupní daň, jež byla dosud zahrnuta v živnostenské dani. Třeba podotknouti, že živnost povoznická, provozovaná zemědělci, podléhá této nové živnostenské dani jen potud, pokud jako vedlejší činnost zemědělská není kryta zemědělskou daní.

Konečné přicházíme k dani, která bude nejvíce zajímat naše zemědělce, a to jest daň zemědělská. I ona má pomáhati rozvoji našeho socialistického budování a to tím, že velmi zvýhodňuje družstevní hospodářství a zde ještě diferencuje ve prospěch vyšších typů družstev III. a IV. typu, poskytujíc jim další zvláštní úlevy. I zemědělská daň provádí základní zásadu našeho daňového systému, aby každý občan podle svých příjmů přispíval na vydání, která stát vynakládá na sociální a kulturní zařízení i na bezpečnost a obranu země. A jestliže se u nás, budujíce socialismus, opíráme v prvé řadě o dělníky a drobné a střední zemědělce, musíme i v daňovém zatížení obou těchto pilířů budování socialismu nalézti rovnoměrnost a spravedlnost. Zatím co v zásadě každý příjem ze mzdy nebo platu dělníka či úředníka podléhal dani ze mzdy a bude nyní podléhati dani i všechen výdělek za práci přes čas a za vyšší výkony, bylo dosud asi 90% zemědělců od zemědělské daně osvobozeno. Proto nová úprava zemědělské daně odstraňuje tuto nesrovnalost a nové zemědělské dani bude podléhati daleko větší počet zemědělců. Budou jí podléhati jednak zemědělská družstva a jednak dosud soukromě hospodařící zemědělci. Členové JZD budou platiti zemědělskou daň jen z toho, na čem sami budou dále soukromě hospodařit. Daň jest ostře zaměřena proti venkovským boháčům, u kterých může být zvýšena až o 30%. Konstrukce dané jest jednoduchá a účelná, odpovídajíc dnešnímu stavu našeho zemědělství. Této dani podléhají příjmy ze zemědělského hospodářství a základem bude příjem vypočítaný podle průměrných norem výnosnosti připadající na 1 ha zemědělské půdy a podle celkové výměry všech pozemků, způsobilých zemědělského obdělávání a patřících k hospodářství. Normy stanoví každoročně vláda podle návrhů ministrů zemědělství a financí. Základ daně se tedy zjistí tak, že příslušná průměrná norma výnosnosti se vynásobí celkovou výměrou všech pozemků patřících k zemědělskému hospodářství. V průměrných normách nejsou však zachyceny příjmy z vedlejší výroby nebo činnosti. Pokud se v konkretním případě zemědělec zabývá nějakou vedlejší výrobou nebo činností, zdaní se takové příjmy tím způsobem, že okresní národní výbor může podle okolností v tom kterém případe zvýšiti roční příjmy vypočtené podle průměrných norem výnosnosti až o 30%. Naopak zase budou od daně osvobozeni zemědělci, jejichž roční příjem nepřevyšuje 15.000 Kčs, jestliže je zemědělec odkázán svou výživou a výživou své rodiny výhradně na příjmy ze zemědělského hospodářství.

Zemědělská daň znamená i pro dosud individuálně hospodařící zemědělce oproti jiným dosud soukromě hospodařícím jednotlivcům značné zvýhodnění, a tím je právě vyjádřen pevný svazek dělníků a rolníků, neboť se zdůrazňuje význam malých a středních rolníků při budování socialismu. Zemědělskou daň nelze nikterak považovati za nějaké zatížení zemědělců, porovnáme-li jí se zdaněním dělníků a úředníků daní ze mzdy, kde se zdaňuje veškerý příjem z práce. Sazba daně zemědělské se přibližuje dani ze mzdy a provádí se tak důsledně zásada, že každý úměrně podle svých možností přispívá na společná vydání státu. I zde platí: stejná práva - stejné povinnosti pro všechny.

Musíme si při tom uvědomit ještě jednu věc a připomenout to našim drobným a středním zemědělcům, aby si totiž vzpomněli, jak se jim vedlo v prvé republice, jaké tam platili daně a jak byli vykořisťováni. Hovoří o tom výmluvně částka 30 miliard zemědělského zadlužení a 163.000 exekucí na zemědělská hospodářství za první republiky. Takové byly výsledky zemědělské politiky v prvé kapitalistické republice, výsledky, které byly také z velké části zaviněny neúnosným daňovým břemenem zemědělců, kteří se často, zvláště na Slovensku, bránili proti daňovým exekucím demonstracemi a dokonce i bouřemi. Jak jinak se vede našim zemědělcům dnes a jak se jim povede, až i v našem zemědělství se všeobecně uplatní moderní velkovýroba, mechanisace a všechny zkušenosti i objevy naší a sovětské techniky a vědy! Vždyť jak již dnes vypadá na př. všestranná kulturní péče na naší vesnici proti době předválečné! To je nepopíratelně ohromný rozdíl, stejně tak jako v péči o matku a dítě a ve veškeré jiné péči, kterou věnuje stát našemu lidu na našem venkově.

Zemědělské dani podléhají i zemědělská družstva, při čemž jejich výtěžky jsou zdaňovány ještě výhodněji než u zemědělců soukromě hospodařících. I z tohoto stručného poukazu na některá ustanovení zemědělské daně jest patrno, jak výhodný bude pro zemědělce přechod od individuálního hospodaření k hospodářství společnému. Dnes se při přerodu naší vesnice již velká většina zemědělců seznámila s různými výhodami, které vláda poskytuje členům JZD, pomáhajíc různými opatřeními k rozvoji družstev, ke zvyšování výnosu rostlinné a živočišné výroby. Jest postaráno i o sociální zabezpečení zemědělců, a zvlášť výhodně jsou na tom členové JZD vyšších typů, kteří si ze svých sociálních fondů mohou vybudovat dokonalé sociální zabezpečení. Třeba ovšem připomenout, že v zemědělské dani není obsažen příspěvek na národní pojištění, jako jest tomu u daně ze mzdy.

Všechny tyto daňové osnovy, doplněné ještě osnovou o dani z představení a osnovou zákona o místních poplatcích, jsou základem naší nové daňové soustavy, která má napomáhati budování socialismu. Připojíme-li k tomu osnovu zákona o rozpočtech národních výborů, kterou se utvrzuje právo národních výborů na samostatný rozpočet v rámci jednotného státního rozpočtu, jakož i odpovědnost národních výborů za dodržování zásady úspornosti a hospodárnosti, dále pak zákon o kontrolní a revisní správě ministerstva financí, při čemž současně provádíme i novou organisaci v peněžnictví a pojišťovnictví, vidíme, že celá naše finanční soustava se od základu mění a že nyní budeme moci ještě rychleji budovat socialismus. Tyto změny jsou pronikavé, ale odpovídají dosavadnímu vývoji a především sledují myšlenku omezovaní a zatlačování zbytků vykořisťovatelského kapitalistického zřízení. Je to součást organického celku vzájemně se doplňujícího, je to jeden ze základů našeho nově a usilovně budovaného socialistického řádu. Vstupujeme do posledního roku našeho pětiletého plánu, k jehož urychlenému splnění a k jehož překročení budeme stupňovati své pracovní úsilí. Jsme přesvědčeni, že náš pracující lid měst a venkova správně a dobře pochopí význam a důležitost i těchto opatření finančních a daňových, která rovněž mají podepříti náš pětiletý plán. Naši pracující vědí dnes, že splnění hospodářského plánu jest největším úkolem, že v něm jest zabezpečen stálý růst životní úrovně. Vědí, že se lidově demokratický stát stará o jejich zájmy a potřeby a že proto také každý občan je povinen přispívat státu k plnění všech jeho úkolů. Činí to tím radostněji, když ví, že je definitivní konec plánům těch, kteří dříve pracující lid bezohledně vykořisťovali, vyssávali pro svůj vlastní sobecký zájem a prospěch.

Naše finanční soustava bude pomáhat socialistickému budování, bude spravedlivě rozdělovat společné povinnosti, umožní, aby bylo zvyšováno budovatelské úsilí upevňováním a rozšiřováním všech sociálních a kulturních vymožeností, bude zajišťovat a zabezpečovat mírovou výstavbu nového klidného a spokojeného života a zabezpečí také, abychom byli pevní a silní v obraně proti nebezpečí jakéhokoliv útoku zvenčí. Jsem přesvědčen, že toho dosáhneme pevnou, svornou spoluprací všech občanů našeho lidově demokratického státu za moudrého vedení našeho presidenta Klementa Gottwalda a že toho dosáhneme navzdory všem štvanicím naší zrádné emigrace, navzdory všem Procházkům, Ducháčkům, Klimkům a zbytkům domácí reakce.

Proto i československá strana lidová, jejímž jménem mám čest mluvit, se plně se všemi opatřeními ztotožňuje a její zástupci v Národním shromáždění budou také pro tyto osnovy jednomyslně hlasovat. (Potlesk.)

Místopředseda David: Dávám slovo posl. dr Haimovi.

Posl. dr Haim: Slávne Národné shromaždenie, súdružky a súdruhovia!

Vláda republiky a výbory nášho Národného shromaždenia predkladajú plénu Národného shromaždenia 10 daňových osnov a osnovy, ktoré novo usporadujú organizáciu nášho peňažníctva a poisťovníctva, ako aj osnovu, podľa ktorej bude zabezpečená pružná a účinná kontrola hospodárenia so štátnymi rozpočtovými prostriedkami na každom mieste, a konečne osnovu zákona o rozpočtoch národných výborov.

Treba hneď zpočiatku zdôrazniť, že celý tento daňový systém, ako aj spomínané organizačné osnovy, vyplýva z potrieb ďalšieho, rýchlejšieho budovania socializmu v našom štáte. Sú dôsledkom doterajších úspechov na našej budovateľskej ceste. Ich uvedenie do života bude ďalším príspevkom ku konsolidácii a upevňovaniu nášho ľudovodemokratického štátu, lebo prinesie presné, jasné a dôsledné uplatnenie zásad socialistického spôsobu vedenia finančného hospodárenia štátu a celej jeho daňovej politiky.

Vo všetkom v našej Československej republike riadime sa v usporadovaní našich vecí zásadami marxizmu-leninizmu. Aj na úseku našej daňovej politiky musíme a opierame sa o vzor veľkého Sovietskeho sväzu, ktorý zásady marxizmu-leninizmu uplatnil pri výstavbe socialistického štátu. Dôležitosť správneho vedenia finančnej politiky socialistického štátu zdôraznil nesmrteľný Lenin v roku 1918 na Všeruskom sjazde vedúcich finančných referátov, keď povedal: "Nesmie sa zabúdať, že všetky naše radikálne reformy sú už vopred odsúdené na neúspech, ak nebudeme mať úspech vo finančnej politike. Od tejto úlohy závisí úspech zamýšľaného obrovského diela socialistického pretvorenia spoločnosti." Veľká závažnosť týchto slov je naplno platná aj pre našu socializmus budujúcu ľudovú demokraciu a bola a je i v tomto zamierení uplatňovaná v celej doterajšej finančnej politike štátu a bude tým účinnejšie rozvinutá prijatím predložených osnov.

Že môžeme pristúpiť k týmto opatreniam na našom finančnom úseku štátnej správy, to je dokladom toho, že i pri nedostatkoch a chybách, ktorých sa ešte dopúšťame, pokročili sme v konsolidácii našich hospodársko-finančných otázok kus dopredu. Kráčame stále nezadržateľne dopredu na ceste zabezpečovania našej samostatnosti a slobody národov našej republiky. Kráčame dopredu aj preto, lebo niet v tomto štáte rozporov medzi záujmami našej ľudovodemokratickej republiky, jej vlády, a najvlastnejšími záujmami najširších más nášho pracujúceho ľudu. Opatrenia Komunistickej strany Československa a vlády republiky, zamierené na zabezpečovanie šťastného a radostného života nášho ľudu, najširšie masy našich pracujúcich chápu. Znakom tohto vďačného pochopenia sú krásne budovateľské výsledky práce našich pracujúcich na každom úseku nášho života. Takto správne vedenie našich štátnych vecí a najvlastnejší záujem širokých más, nášho pracujúceho ľudu, nachodia vzájomne sa doplňujúce spojenie na úžitok celku, ako aj každého poctivo pracujúceho jednotlivca v našom štáte. Prichodí všade na uplatnenie činorodé vlastenectvo nášho ľudu, všade dáva ľud našej republiky presvedčivo najavo, že táto republika je jeho štátom a nikomu nedovolí hatiť nastúpenú cestu budovania socializmu a ohrožovať vnútornú i zahraničnú bezpečnosť tohto štátu.

Rozvinutiu našej úspešnej cesty k socializmu nemohla zabrániť ani banda zradcov a špiónov, sústredená v protištátnom sprisahaneckom centre, ktorí prenikli do vedúcej složky nášho Národného frontu, do Komunistickej strany Československa, a na čele s lotrom Slánskym stali sa agentmi imperializmu. Títo zradcovia mohli narobiť škody, no, ako povedal prezident republiky súdruh Klement Gottwald, milovaný vodca všetkého nášho pracujúceho ľudu, ich stromy do neba nenarástly. Vďaka bdelosti a ostražitosti nášho ľudu, vďaka jeho vyspelosti a vďaka tomu, že na čele nášho pracujúceho ľudu stojí Komunistická strana Československa a jej Ústredný výbor, riadiaci sa komunistickými zásadami vedenia našej štátnej politiky, boly podlé zámery zradcov znemožnené. Správnosť nášho hospodárskeho vývoja je podložená líniou päťročného budovateľského plánu a plnenie úloh tohto plánu stále väčšou mierou prispieva k najširšiemu zabezpečovaniu maximálneho uspokojenia neustále rastúcich materiálnych a kultúrnych potrieb celej spoločnosti nepretržitým vzrastom a zdokonaľovaním socialistickej výroby na základe najvyššej techniky. Napriek úsiliu zradcovskej bandy naše plánovanie je správne a náš zahraničný obchod je zamierený na obchodné styky so Sovietskym sväzom, štátmi ľudovej demokracie a s ľudovou Čínou a tak sa sprisahaneckému centru nepodarilo ohroziť náš hospodársky vývoj závislosťou od kapitalistického sveta so všetkými jeho zjavmi anarchie a chaosu, kríz a úpadkovosti.

Pod múdrym vedením najlepšieho Stalinovho žiaka v našej republike, pod vedením milovaného vodcu nášho pracujúceho ľudu, prezidenta republiky súdruha Klementa Gottwalda, život našich pracujúcich ľudí je čoraz radostnejší. Nijako ináč, ako v tomto zamierení, nemožno posudzovať list mladého robotníka v OKD, Emila Voráčka z Ploužnice, písaný v tieto dni otcovi, ktorý ho zaslal stranníckym miestam. Tento mladý robotník píše otcovi, že má starosti s tým, či má k Vianociam kúpiť jednému zo súrodencov elektrický vlak, druhému bicykel, sebe hodinky a niečo tiež mamičke a otcovi. Kedy a kde okrem Sovietskeho sväzu môže mladý robotník myslieť na takéto veci? Či je to nie presvedčivý dôkaz o šťastnom a radostnom živote našich pracujúcich?

Teraz mi dovoľte dotknúť sa niektorých z daní, ktoré budú po prijatí predložených osnov súčiastkou nášho nového daňového systému. Ku každej z nich hovorili tu obšírne súdruhovia zpravodajcovia i sám súdruh minister financií Kabeš.

Naša nová daň z obratu, ako tu už bolo hovorené, prispeje k zjednodušeniu spôsobu shromažďovania základných finančných prostriedkov, plynúcich z nášho národného dôchodku do štátneho rozpočtu. Obratová daň, ktorá bude vyberaná prevážne u výrobnej složky a ktorá bude odvádzaná v pre ne stanovených termínoch a sumách, stane sa jedným z účinných kontrolných nástrojov plnenia plánu, snižovania vlastných nákladov a tým nástrojom na zrýchlenie nášho budovateľského napredovania. Toto kontrolné uplatnenie nám chýbalo u doterajšej všeobecnej dane, najmä potom, čo následkom vývoja odvádzanie všeobecnej dane bolo sverené v podstatnej miere distribúcii. Hlavná čiastka našej akumulácie pre potreby nášho štátneho finančného hospodárenia sa tvorí vo výrobe a tak musí byť aj tuto odčerpávaná. Preto je v tomto smere aj pôsobnosť tejto dane zamierená. Daň z obratu má plniť niekoľko funkcií. Má ponajprv zabezpečiť rýchly a bezpečný odvod finančných prostriedkov do štátneho rozpočtu, má ďalej vykonávať tlak na snižovanie vlastných nákladov a tým aj na zlacnenie výroby a má konečne byť nástrojom kontroly kvantitatívneho plnenia plánu v celku i v menovitých úlohách. Je teda poslanie tejto dane ďalekosiahle a jej správne odvádzanie, ako aj jeho kontrola, sú prvoradé úlohy zodpovedných funkcionárov ako v našej výrobe, tak v našej ľudovej správe. Zjednodušenie výrubu a kontroly tejto dane bude mať za následok poriadok pri odvádzaní daní z výroby. Zamedzí, aby sa staly také prípady, ako v nedávnych dňoch na pr. na štátnych majetkoch Vrakúň, okres Dunajská Streda, kraj Bratislava, kde pri kontrole bolo zistené, že štát bol ukrátený pri odvádzaní všeobecnej dane o 720.000 Kčs v dôsledku nedostatočnej kontroly a malej starostlivosti zodpovedných pracovníkov na štátnych majetkoch.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP