Čtvrtek 11. prosince 1952

Ad 6. Hlasování o osnově zákona o dani z příjmů obyvatelstva.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o dani z příjmů obyvatelstva. Budeme hlasovat o sedmém bodu pořadu.

Ad 7. Hlasování o osnově zákona o dani živnostenské.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o dani živnostenské. Přistoupíme k hlasování o osmém bodu pořadu.

Ad 8. Hlasování o osnově zákona o dani domovní.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o dani domovní. Budeme hlasovat o devátém bodu pořadu.

Ad 9. Hlasování o osnově zákona o dani z představení.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není. Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o dani z představení.

Přistoupíme k hlasování o desátém bodu pořadu.

Ad 10. Hlasování o osnově zákona o místních poplatcích.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o místních poplatcích.

Budeme hlasovat o jedenáctém bodu pořadu.

Ad 11. Hlasování o osnově zákona o rozpočtech národních výborů.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o rozpočtech národních výborů. Přistoupíme k hlasování o dvanáctém bodu pořadu.

Ad 12. Hlasování o osnově zákona o organisaci peněžnictví.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o organisaci peněžnictví.

Budeme hlasovat o třináctém bodu pořadu.

Ad 13. Hlasování o osnově zákona o organisaci pojišťovnictví.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o organisaci pojišťovnictví.

Přistoupíme k hlasování o čtrnáctém bodu pořadu.

Ad 14. Hlasování o osnově zákona o kontrolní a revisní správě ministerstva financí.

Protože není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o kontrolní a revisní správě ministerstva financí. Tím je vyřízen bod 1 až 14 dnešního pořadu.

Přistoupíme k projednání patnáctého bodu pořadu, kterým je

15. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou a republikou Libanonskou, podepsaná v Bejrútu 12. července 1952 (tisk 677).

Podle usnesení užšího předsednictva navrhuji, aby projednávání tohoto bodu pořadu bylo sloučeno s projednáváním šestnáctého bodu pořadu, kterým je

16. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou a republikou Syrskou, podepsaná v Damašku dne 30. července 1952 (tisk 678).

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení těchto bodů? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Zpravodajkou k oběma zprávám zahraničního výboru je posl. Trojanová; dávám ji slovo.

Zpravodajka posl. Trojanová: Paní a pánové!

Národnímu shromáždění jsou předloženy ke schválení dvě rámcové obchodní dohody, a to se Syrií a Libanonem. Obě tyto obchodní dohody je nutno hodnotit kladně, a to jak politicky, tak i hospodářsky. Politické klady jsou především v tom, že dochází k uskutečňování a rozšíření obchodních styků s t. zv. nevyvinutými zeměmi Blízkého a Středního Východu a tak k posílení politické prestiže a k určitému snížení hospodářské a tedy i politické závislosti na imperialistických velmocích, především i USA. Zde je třeba si připomenout, že jak Syrie, tak i Libanon byly prohlášeny nezávislými republikami v r. 1943 a teprve v r. 1946 na zákrok Sovětského svazu v ONS byla stažena anglická a francouzská vojska z těchto zemí.

Expanse amerických monopolů na Blízký Východ odrazila se i v zahraničním obchodě Syrie. V předválečné době nepřevyšoval podíl USA na dovozu do Syrie 6%. Avšak v r. 1951 dosáhl již 18% a zatlačil Anglii a Francii na druhé a třetí místo. Celá země byla do nedávna v rukou 195 cizích společností. V boji o strategické posice a odbytiště je Syrie jedním z míst, kde se srážely zájmy Anglie a USA, což se na venek projevuje častým střídáním vlád a vojenskými převraty. Všechny tři kapitalistické velmoci mají v Syrii kromě vloženého kapitálu i jiné hospodářské a politické zájmy. Přes tuto zemi vedou naftová potrubí americké společnosti Arames ze Saudské Arabie i anglické Anglo-iránské naftové společnosti z Iraku.

Při posledním vojenském převratu v listopadu 1951 byla zřízena vojenská diktatura. Byl rozpuštěn parlament a všechny politické strany. Jediná politická strana, t. zv. "arabské osvobozovací hnutí", stojí na fašistických základech s panarabskou tendencí. Byla vydána řada dekretů, které podrobují přísné kontrole všechen vývoz a dovoz. Syrie se snaží přimět své obchodní partnery k uzavírání dvoustranných obchodních dohod na základě reciprocity nebo kompensací. Taktéž byla odmítnuta dohoda s USA o t. zv. "technické pomoci" s poukazem na bezvýznamnou sumu, kterou USA určily pro tuto pomoc. Američané pokoušejí se oklikou vnutit Syrii svoji pomoc prostřednictvím Mezinárodní banky pro rekonstrukci, která je kontrolována Spojenými státy a se kterou nyní jedná Syrie o půjčku 25 milionů dolarů.

V obou těchto zemích projevuje se tedy snaha buržoasie o to, aby se sama mohla uchopit výrobních prostředků, zdrojů surovin, prostě všech zdrojů bohatství té které země. Je to boj buržoasie obou těch zemí na život a na smrt proti rdousícím silám světových monopolů. Jsou to právě ty hluboké rozpory, které existují a neustále se prohlubují jak mezi imperialistickými mocnostmi, tak i mezi nimi a drobnými kapitalistickými státy.

V této souvislosti připomeňme si vývody soudruha Stalina v jeho skvělé práci "Ekonomické problémy socialismu v SSSR", kde reaguje na nesprávný názor některých soudruhů, kteří tvrdí, že rozpory mezi táborem socialismu a táborem kapitalismu jsou silnější než rozpory mezi kapitalistickými zeměmi, že Spojené státy si dostatečně podřídily ostatní kapitalistické země, aby jim znemožnily bojovat mezi sebou a vzájemně se oslabovat. Navenek všechno vypadá jako v nejlepším pořádku. Spojené státy americké si drží na přídělu západní Evropu, Japonsko a jiné kapitalistické země. Západní Německo, Anglie, Francie, Italie a Japonsko, které upadly do spárů USA, poslušně plní přikázání USA. Bylo by však nesprávné si myslit, že tento pořádek se může udržet na věky věkův, že tyto země budou do nekonečna snášet nadvládu a útlak Spojených států amerických, že se nepokusí vymanit se z americké poroby a dát se cestou samostatného vývoje.

I obě tyto země pokoušejí se zbavovat se své závislosti na imperialistických velmocích. Proto také se dostalo tak velké publicity těmto obchodním dohodám v obou zemích. Stejně tak i výrazně oficiální rámec jednání není jen hospodářsko-politickou propagací naší země, ale politickým přínosem pro celý tábor míru. Je to i politickou posilou národně osvobozeneckému boji národů Blízkého a Středního Východu, které se přesvědčují, že linie mírového tábora, jednat se všemi státy jako rovný s rovným, není jen planou frází. Přesvědčují se o tom, že prohlášení o možnosti obchodních styků zemí kapitalistických se zeměmi socialistickými nejsou jen pouhá prohlášení, ale že je země tábora míru opravdu uskutečňují.

Význam dohod je ještě o to větší, že u obou států jsou to první obchodní dohody, které uzavřely se zemí lidové demokracie. Dokonce naše dohoda s Libanonem jako příklad obchodní dohody na základě úplné rovnosti stran a bez jakýchkoliv politických podmínek byla v Libanonu označena za vzor, podle něhož budou uzavírány dohody s jinými státy. Tím závažnější ovšem pro nás bude podniknout vše, aby dohody byly skutečně plněny, aby tak nedůvěra Syrie a Libanonu, která se projevovala v průběhu jednání, byla překonána. Tato nedůvěra nemůže překvapit, vezmeme-li v úvahu zkušenosti obou zemí z obchodních styků s kapitalistickými státy. Je v našich silách tuto nedůvěru odstranit tím, že budou dohody dodržovány a tak ještě více podtržen rozdíl mezi obchodní politikou zemí tábora míru a obchodní politikou kapitalistickou.

Po hospodářské stránce znamenají obě tyto dohody pro nás určitý krok ke stabilisaci obchodních styků s oběma zeměmi, k jejich utužení a rozšíření, umožňují větší pružnost našemu zahraničnímu obchodu a tím vlastně byť i nepatrné další snížení naší hospodářské závislosti na západních státech. Musíme si být ovšem vědomi toho, že obě tyto dohody není možno přeceňovat, zejména po stránce hospodářské s ohledem na malou hospodářskou vyvinutost a jednostrannou strukturu jak Syrie tak i Libanonu a s ohledem na nevelké vývozní možnosti těchto zemí.

Nyní dovolte několik slov k dohodám samým. Vztahy mezi naší republikou a Syrií i Libanonem, pokud jde o obchodní otázky, nebyly dosud smluvně upraveny, takže veškerý obchodní styk a platební styk prováděl se na basi volných devis. Ze Syrie dováželi jsme hlavně surovou kůži, ovoce, olej, a vyváželi jsme železné a ocelové výrobky, těžké stroje, tkaniny a dříví. V r. 1951 vyvezli jsme zboží v hodnotě 3,833.000 syrských liber a dovezli zboží za 120.000 syrských liber. Již v r. 1951 byla zahájena předběžná jednání se Syrií, která vzhledem k trvalé politické krisi v zemi probíhala velmi nesnadně a byla přerušena na čas vojenským převratem v listopadu 1951, o kterém jsem se zmínila. Teprve po uznání nového režimu v Syrii Československem de facto v lednu 1952 mohlo být v těchto jednáních pokračováno. Syrie kladla si za podmínku uzavření dohody, po smutných zkušenostech s kapitalisty, aby se ČSR zavázala především k odběru zboží. Dohoda byla podepsána 30. 7. 1952 československou obchodní delegací, kterou vedl inž. O. Viktora. Současně s rámcovou obchodní dohodou byla uzavřena též dohoda o výměně zboží. K uzavření platební dohody nedošlo pro nemožnost dosáhnout shody ve stanovení kursu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP