Jak závažně platí tato zlatá
gottwaldovská slova právě pro naší
školu! Opravdu všechny její nové úspěchy
jsou těsně svázány se světlým
sovětským vzorem. Od mateřských škol
až po školy vysoké, až po vědecké
instituty se s hrdostí a láskou můžeme
učit od školství sovětského,
a čím těsněji se v tom kterém
oboru sovětskému školství přibližujeme,
čím hlouběji, důkladněji a
soustavněji si jeho zkušenosti osvojujeme, tím
znatelněji a pevněji se dostáváme
vpřed. Nezištná pomoc sovětských
školských odborníků, moudrá zkušenost
předního tvůrce naší nové
školy soudruha Zdeňka Nejedlého, podložená
hlubokou a láskyplnou znalostí sovětského
školství a výchovy, upřímná
chuť našich školských pracovníků
poznávat a důkladně si osvojovat sovětský
příklad, to vše nám pomáhalo
a pomáhá k pravdivým úspěchům
v našem školství. A naopak ledabylost, povrchnost,
nedůslednost v přijímání mistrovských
zkušeností sovětských, konservativní
setrvávání na překonaných methodách
pedagogických, polovičatost, vyhýbavý
nebo vlažný poměr některých učitelů
k sovětskému vzoru zpomalují a brzdí
naše úspěchy. Máme na všech stupních
našich škol mnohé učitele vynikající,
opravdové inženýry mladých duší,
a mnoho našich učitelů bez ohledu na věk
se umí a dychtí učit z příkladu
školy a učitele sovětského. Právě
takové učitele bychom měli více vyzdvihovat
jako vzor, zajišťovat jejich práci všestrannou
pomoc jak lidové správy, tak školských
úřadů, zveřejňovat a rozšiřovat
jejich zkušenosti a pracovní výsledky, odměňovat
viditelně jejich veliké úsilí. I na
prsa našich vynikajících učitelů
patří lidově demokratické řády
a vyznamenaní, a vedle národních a zasloužilých
umělců, které ctí a miluje všechen
lid, bychom měli vyzdvihovat i zasloužilé učitele.
(Potlesk.)
Také představitelé naší lidové
správy v místech, okresech i krajích, kteří
mají bezprostřední vliv na zdárný
vývoj našich škol a kteří obhospodařují
téměř 80 % peněz, jež na naše
školství vynakládáme, se mohou a mají
učit z pečlivého a chápavého
poměru sovětských soudruhů ke škole.
Jen to nejlepší, co je v naší moci, je
právě dosti dobré pro naše děti,
z kterých rostou budoucí hospodáři
socialistického Československa a budoucí
tvůrci zlatého věku komunismu také
u nás. Nežádáme a nepřipustíme
marnotratné a neuvážené mrhání
penězi a prostředky na vytváření
nesmyslného a nikomu nepotřebného přepychu,
ale na druhé straně žádáme, aby
bylo plně využito všech našich možnosti
k pečlivému a laskavému zajištění
všech potřeb našich škol a vyučování,
jak nás k tomu krásně vede ušlechtilý
příklad sovětský.
Objem školské kapitoly našeho rozpočtu
je úctyhodný. Věnujeme letos na školství
ještě o 20 procent více než v roce 1952.
Je to zákonitý úkaz plynoucí ze základního
ekonomického zákona socialismu. Význam vzdělání,
význam výchovy člověka a zejména
mládeže v socialismu neustále vzrůstá.
Náš školský rozpočet neporovnatelně
předčí školské rozpočty
i těch největších kapitalistických
států, kde školství živoří
a kde je hluboce třídně diferencováno
tak, že přepychové, leč povrchní
a falešné výchovy se dostává
jen dětem vykořisťovatelské menšiny,
zatím co děti vykořisťované většiny
lidu jsou ponechány na pospas podvýživě,
ulici a negramotnosti. Čtyři miliony amerických
děti, jimž chybí školní střecha
nad hlavou a které vyrůstají v analfabety
- toť ve zkratce obraz kapitalistické péče
o vzdělání lidu. Pro vládnoucí
buržoasii je ovšem vzdělání lidu
velikým nepřítelem a nebezpečím;
pro nás naopak mohutným nástrojem k urychlení
naší cesty k socialismu, k urychlení socialistického
rozmachu naší vlasti, nástrojem příštích
tvůrčích vítězství pracujícího
lidu. Náš nový školský zákon,
důsledně vytvářející
jednotnou školu a úzce se přimykající
k životodárnému sovětskému vzoru,
prohloubí a rozšíří ještě
tvůrčí možnosti našeho školství,
povede ke zlepšení kvality práce našich
škol, zajistí pravdivou a všestrannou socialistickou
výchovu našich dětí v uvědomělé,
vzdělané a charakterní vlastence své
socialistické vlasti, prodchnuté duchem proletářského
internacionalismu, naplněně socialistickou mravností
a humanismem.
Zítřejší rozprava ozřejmí
jistě s mnoha stran otázky našeho všeobecného
školství právě ve světle nového
školského zákona. Dovolte mi proto, abych se
zabýval zejména naším školstvím
vysokým. Znásobená péče o toto
školství našla svůj výraz i v tom,
že počátkem letošního roku bylo
zřízeno zvláštní ministerstvo
vysokých škol. Jak nevzpomenout při tom moudrých
slov soudruha Gottwalda, jenž na Sjezdu národní
kultury v dubnu 1948 řekl:
"Spolu se vším naším lidem otvírají
se i před naší inteligencí perspektivy
velkého rozmachu a přímo bouřlivé
tvůrčí práce. Ano, naše lidová
demokracie, chce-li jít co nejrychleji vpřed, potřebuje
mnoho talentů a znalostí, mnoho nových, smělých
myšlenek a vynálezů pro rozvoj našeho
hospodářství, pro zlepšení naší
administrativy, pro rozkvět našeho školství,
vědy, umění. Potřebujeme početné
kádry kvalifikovaných odborníků, techniků
a agronomů, vědců a pedagogů, administrativních
pracovníků a umělců. Problém
nadprodukce inteligence patří dávné
minulosti. Pro lidově demokratický stát,
řízený vědecky plánovitě,
něco takového neexistuje. Nové generace naší
inteligence se budou s tímto problémem seznamovat
již jen z naučných slovníků."
Zní to dnes jako absurdní a neuvěřitelná
pohádka pro sluch naší mládeže,
řekneme-li, že podle oficiálních statistik
bloudilo v roce 1935 po ulicích našich měst
více než 10.000 absolventů vysokých
škol a více než 30.000 absolventů středních
škol bez zaměstnání, o hladu a bez naděje,
že vůbec někdy najdou v buržoasních
podmínkách místo, kde by mohli uplatnit své
vědomosti. Lékařský či inženýrský
diplom - to byla přímo poukázka na nezaměstnanost,
a tehdejší Spolek mediků dokonce vydal nákladné
plakáty, které rozeslal do všech gymnasií
a v nichž ostře varoval maturanty před vstupem
na medicínskou fakultu. Z těch let pochází
Werichova hořce výsměšná písnička
nazvaná "Polka speciálně aktuální",
ve které se zpívá: "Já při
svém studování měl vždy vyznamenání
a tak rodičů přání dovršena
byla míra. A když jsem dostudoval, doktorát
jsem sroloval, do kapsy jsem ho schoval a dělám
v baru portýra." A když listujeme novinami z
těchto let, se smutnou pravidelností v každém
téměř čísle nacházíme
dvojí oznámení: mezi inseráty nabídku,
že nezaměstnaný doktor či inženýr
hledá jakoukoli nádenickou práci, a v rubrice
denních zpráv noticku o sebevraždě dalšího
nezaměstnaného inteligenta, který už
to nevydržel. Při tom na všech vysokých
školách v Československu studovalo tehdy jenom
18.796 posluchačů, zatím co my dnes na našich
vysokých školách máme zapsáno
42.244 řádných posluchačů a
k nim navíc dalších 12.000 v mimořádných
formách vysokoškolského studia. A v našem
letošním rozpočtu se na vysoké školy
určuje částka 2 miliard 178 1/2
milionu Kčs, což je o plných. 1580 % více,
než kolik buržoasní vláda vydala v roce
1937. (Potlesk.) Počet našich vysokých
škol se proti mnichovské republice více než
ztrojnásobil. V roce 1938 bylo v Československu
9 vysokých škol s 27 fakultami, z toho na Slovensku
byla pouze jedna se třemi fakultami. Dnes máme v
lidové demokratické republice již 29 vysokých
škol se 79 fakultami, z čehož je na Slovensku
10 vysokých škol se 27 fakultami. Je tedy dnes jenom
na Slovensku více vysokých škol a právě
tolik fakult, kolik jich bylo v celé předmnichovské
republice dohromady. (Potlesk.) Krom toho máme před
sebou v blízké, ještě letošní
perspektivě zřízení dalších
nových vysokých škol: vysoké školy
ruského jazyka, vysoké školy mezinárodních
vztahů, vysoké školy ekonomické s 5
fakultami, další vysoké školy ekonomické
se třemi fakultami, vysoké školy železniční
se 4 fakultami, vysoké školy strojního inženýrství,
energetického institutu, geologické fakulty, fakulty
potravinářské chemie a ještě
některých dalších poboček již
trvajících vysokých škol a fakult. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Tyto jasné číslice a fakta mluví o
rozmachu, který by byl v buržoasních podmínkách
nemyslitelný, ba přímo absurdní. A
přece my tento rozmach konkretně prožíváme
a víme při tom, že není způsoben
nějakými náhodnými okolnostmi, že
to není zjev přechodný. Také tento
rozmach našeho vysokého školství odpovídá
základnímu ekonomickému zákonu socialismu,
neboť neustálý rozmach průmyslu je možný
jen na základě nejvyšší techniky,
která vyžaduje co nejvyšší kvalifikace
a dosažení co nejširšího kulturního
vzestupu celé společnosti. Jen naše vítězná
dělnická třída jako hospodář
naší vlasti jej může uskutečňovat
a zajišťovat z výsledků své svobodné
tvůrčí práce, jen ona dovede otevřít
před desetitisíci mladých lidí takové
radostné tvůrčí perspektivy. Vysoké
školy v předmnichovské republice produkovaly
žebráky v bílém límečku.
Naše dělnická třída, naše
lidová vláda dává vysokým školám
jiné poslání. Z nejtalentovanějších
synů a dcer pracujícího lidu nechť nám
v těchto školách vyrostou desetitisíce
strůjců a předních budovatelů
nového života, důkladně připravených
na ty smělé úkoly, které před
ně bude ve stále větší míře
stavět naše socialistická výstavba.
Náklad na naše vysoké školy, toť
vklad pro naši vítěznou socialistickou budoucnost.
I my pro socialistický rozmach naší překrásné
vlasti potřebujeme a budeme potřebovat Batmanovy;
musíme tedy cílevědomě organisovat
podmínky pro jejich tvůrčí růst.
Nechť také naše vysokoškolská mládež
plně pochopí, že odpovědné a
úspěšné studium na vysokých školách
není oběť společnosti, ale že jeho
možnost je velikou revoluční vymožeností,
kterou pro ni vybojovala dělnická třída,
že je vlasteneckou povinností a mravním závazkem
vůči rodnému lidu, že je také
jedním z klíčů, jimiž odemkneme
vrata k radostné budoucnosti, k pravdivému lidskému
štěstí v slunečných krajinách
socialismu a komunismu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo paní posl. Křížové.
Prosím, aby se ujala slova.
Posl. Křížová: Soudružky
a soudruzi! Chci se dotknout otázky výchovy pracovních
záloh a středně technických kádrů,
potřebných pro naši výstavbu. Tempo
výstavby a růstu našeho průmyslu musí
být doprovázeno růstem kvalifikovaných
kádrů všeho druhu, abychom využili plně
všechny produktivní síly země. Nutnost
zvýšit politickou a odbornou úroveň
vedoucích hospodářských orgánů
od shora až dolů tak, aby zvládly stávající
úkoly, je jedním ze stěžejních
problémů. Již na celostátní konferenci
strany položil soudruh Gottwald na otázku nových
mladých odborných kádrů mimořádný
důraz.
Díky tomu, že se učíme z příkladu
Sovětského svazu, mohli jsme se zbavit pozůstatků
kapitalismu i v sociálním postavení naší
mládeže. U nás se již nikdy nestane, aby
12.000 dětí ve věku od 10 do 14 let pracovalo
pro kapitalisty za několik korun denně, jak tomu
bylo kdysi v kapitalistické republice. U nás se
už nikdy nebude toulat po ulicích 300.000 nezaměstnaných
mladých dělníků, jako tomu bylo v
r. 1936. U nás se již nikdy nevrátí
ony doby, v nichž plným právem platilo přísloví:
"Učedník - mučedník".
V kapitalistických zemích panují dosud takové
poměry, ba dokonce ještě horší.
Na tento stav doplácejí především
mladí lidé, ať už je to v západním
Německu, ve Francii, v Americe, v Italii a pod.
Výstavba socialismu v naší zemi je smělým
cílem, za jehož splnění jsme všichni
vyšli do boje a který také vítězně
skončíme. Nás hospodářský
plán vyžaduje nepřetržitý růst
a zdokonalování socialistické výroby
na základě nejpokrokovější techniky,
jako jednu z podmínek pro zabezpečení maximálního
uspokojení neustále rostoucích potřeb
našeho pracujícího lidu. Ani na okamžik
nesmíme zapomínat, že cílem našeho
snažení je dobro člověka.
Aby mohl být zajištěn nepřetržitý
růst socialistické výroby, musí se
především vytvářet předpoklady
pro neustálý vzestup produktivity práce ve
všech složkách našeho hospodářství.
Rozhodujícím činitelem k zajištění
tohoto neustálého růstu produktivity práce
je vysoká kulturní a technická úroveň
dělnické třídy, její tvůrčí
iniciativa a budovatelské nadšení. V socialistické
výstavbě hlavní, rozhodující
silou jsou pracovní kádry - lidé. S rychlým
rozvojem našeho hospodářství řešila
se otázka nových odborně-technických
kádrů na závodech, ať už v otázce
pracujícího dorostu nebo v otázce absolventů
odborných škol.
V srpnu loňského roku vstoupil u nás v život
nový systém výchovy odborných kádrů,
systém pracovních záloh v nejdůležitějších
výrobních odvětvích. Již od počátku
zřizování učilišť státních
pracovních záloh dostalo se nám vydatné
pomoci nejen v tom, že jsme mohli čerpat ze zkušeností
SSSR, ale i v tom, že usnesením předsednictva
ÚV KSČ a vlády o vybudování
státních pracovních záloh byla důležitost
tohoto úkolu podtržena a nám se dostalo v dokumentu
mocného nástroje a jasné pracovní
perspektivy na řadu let. Stát zde přejímá
úkol výchovy dorostu výlučně
za tím cílem, aby noví pracovníci
dokonale ovládli novou techniku, pokrokovou technologii
a nejnovější pracovní methody v povolání,
pro které se připravují, aby po nástupu
do závodů rozšiřovali nabyté
technické znalosti, zvyšovali svou kvalifikaci a vzdělání.
Státní výchova pracujícího
dorostu uskutečňuje výchovou nových
dělnických kádrů perspektivu vzestupu
práce dělníka na úroveň práce
techniků a inženýrů.
Zkušenosti z poměrně krátkého
trvání tohoto systému přípravy
kvalifikovaných dělníků jsou opravdu
nejlepší, i když si nechceme zastírat
celou řadu chyb a nedostatků. Výchově
i odbornému výcviku chlapců a dívek
je věnována velká pozornost. Ukazuje se to
na tom, že žáci své výkonové
normy vysoko překračují a v mnoha případech
plní i po delší dobu stoprocentní normu
kvalifikovaného dělníka. Je to zejména
proto, že se používá nových pracovních
method při výrobním výcviku žáků.
Hnací silou při uplatňování
a používání nových pracovních
method je zejména zájem žáků.
Podmínkou pro úspěšnou práci
učilišť je také dobrá péče
mateřských závodů. Tam, kde ředitelé
učilišť spolu s řediteli mateřských
závodů za pomoci závodní organisace
strany, odborů a ČSM společně řeší
zásadní úkoly uložené jim usnesením
strany a vlády, dobře se rozvíjí práce
učilišť k prospěchu výchovy žáků
i mateřského závodu, kterému učiliště
pomáhá plnit výrobní úkoly.
Učiliště státních pracovních
záloh nevychovávají pouze odborně
zdatné pracovníky, ale také nadšené
budovatele socialismu a hospodáře v naší
vlasti. Stačí se podívat na předmájový
závazek OÚPZ čís. 2 v Sezimově
Ústí. Závazek o 13 konkretních bodech
pomáhá řešit otázky výroby
stejně jako otázky zlepšené výchovy
a péče o naši mládež. Důležité
je, že závazek je podložen 150 individuálními
závazky žáků, 21 závazky výchovných
pracovníků a 51 kolektivními závazky.
Pozadu nezůstal ani mateřský závod
Kovosvit, který se na základě referátu
s. Zápotockého zavazuje k plné podpoře
učiliště jak po stránce materielní,
tak i po stránce umožnění dostatečné
odborné výchovy.
Systém pracovních záloh navazuje na školskou
soustavu. Rozvoj našeho hospodářství
vyžaduje, aby celý systém školství
i školních soustav, organisovaných výrobními
ministerstvy, byl v co nejširším měřítku
zaměřen na potřeby výroby. S tohoto
hlediska je třeba, aby byla na školách zvýšena
a prohloubena polytechnická výroba, zaměřená
na nejdůležitější povolání
v rozhodujících odvětvích našeho
průmyslu. Na základě zkvalitnění
práce na školách je nutno dosáhnout
toho, aby jak z učilišť, tak i z průmyslových
škol vycházeli odborně zdatní, vysoce
kvalifikovaní dělníci a technici. Je třeba,
aby bylo daleko více organisováno školení
mládeže i nově nastupujících
dělníků přímo ve výrobním
procesu. Dělníci si budou moci takto získané
znalosti ověřovat a rozšiřovat ve stachanovských
školách, v speciálních kursech, studiem
na večerních průmyslových školách
a konečně vysokoškolským studiem na
dálku. Tento systém školení bude významným
opatřením ke zvýšení kulturně-technické
úrovně dělnické třídy.
Je třeba i zde se přiblížit našemu
vzoru, Sovětskému svazu, kde v průmyslových
závodech není zvláštností, že
až 80 % zaměstnanců se školí a
studuje.
Také u nás má technická inteligence,
věrná věci dělnické třídy,
v současné etapě výstavby socialismu
veliké poslání. Již dnes umožňujeme
každému pracujícímu, který má
talent i vůli se učit, aby nabyl vysoké odbornosti,
a plně jej po dobu studia materiálně zajišťujeme.
Na našich odborných školách i na vysokých
technických školách studují tisíce
mladých lidí i starších dělníků,
jejichž nadání bylo kapitalismem ničeno,
a jimž teprve náš systém umožnil
rozvoj jejich skvělých vlastností. Víra
v pracujícího člověka a jeho schopnosti
je základním požadavkem každého
výchovného pracovníka. A že je tato
víra oprávněná, ukazuje nám
na př. prospěch dělníků Strakonické
zbrojovky, kteří studují na čtyřleté
průmyslové škole v Písku. Jejich školní
prospěch čtvrtletí od čtvrtletí
stoupá a dosahuje již nyní průměru
1,9. Potřeba technických kádrů je
dnes tak vysoká, že je nutno pomocí večerních
škol vychovávat nové techniky. Je pochopitelné,
že tyto večerní školy kladou mimořádné
požadavky na píli a studijní vůli posluchačů,
a je tím radostnější, že na př.
ze 43 posluchačů-dělníků Strakonické
zbrojovky studuje na této škole 27 žáků
s vyznamenáním. Podobné zkušenosti mají
při výcviku středně technických
kádrů i v národním podniku Kovosvit
v Sezimově Ústí a také jinde.
Přes tyto úspěchy nechceme si zakrývat
ani chyby a nedostatky, které ve výchově
odborných kádrů ještě máme.
Tak v učilištích pracovních záloh
nejsou dosud využívány v dostatečné
míře bohaté zkušenosti nadšených
a obětavých pracovníků učilišť,
zejména mistrů výrobního výcviku
a učitelů. Politická a kulturní výchova
žáků byla mnohdy prováděna živelně
a povrchně, nebyla usměrňována a řízena.
Pro učiliště nebylo zajištěno dostatečné
množství učebních textů a učebnic.
Brzdou úspěšné práce bylo i to,
že jsme nedovedli dost důsledně a včas
vyřešit všechny otázky materiálního
rázu, jako na př. vyjasnění vzájemného
vztahu mezi učilišti a závody, odměňování
žáků a výchovných pracovníků,
zajištění vhodných žákovských
pracovišť a prací a pod.
Ve školství není ještě dostatečná
polytechnická náplň vyučovacích
osnov. Vedle polytechnické výchovy musí se
zkvalitnit vyučování matematice, fysice a
chemii, které má pro odbornou přípravu
kádrů a její hladký průběh
největší význam. V učilištích
pracovních záloh se ještě často
setkáváme s tím, že úroveň
vzdělávání žáků
v těchto předmětech je velmi nízká.
Na průmyslových školách není
ještě dnes vyučování přiblíženo
výrobnímu procesu, není dostatečně
využíváno method novátorů a stachanovců,
pokrokové technologie, organisace a pod. V mnohem širším
měřítku budou se muset pedagogické
kolektivy průmyslových škol opírat o
nejvyspělejší techniky a dělníky
na závodech a o sovětské zkušenosti.
Na úseku výrobních ministerstev bude třeba
sestavit na základě výrobních úkolů
plán potřeby kvalifikovaných sil a všemi
silami napomáhat k tomu, aby si závody dělníky
zaškolily a nečekaly na přísun odjinud,
jak tomu bylo mnohdy až dosud.