Nový systém výchovy kvalifikovaných
dělníků a středně technických
kádrů je důležitým mezníkem
v životě naší mládeže. Vždyť
hraje významnou úlohu v rozvoji a vytváření
fysických a morálních sil naší
mládeže a celého morálního profilu
vůle a charakteru člověka. Naše žáky
pracovních záloh i technickou inteligenci čeká
práce u nejmodernějších strojů
a v nejdokonalejších technologických procesech.
Plnit odkaz soudruha Gottwalda znamená především
plnit náš pětiletý plán, nadále
usilovně pracovat na vybudování socialismu
v naší vlasti. A na tomto úseku jej budeme
nejlépe plnit tak, budeme-li věnovat největší
možnou péci výchově pracovních
záloh a středně technických kádrů.
Naši mladí lidé si musí uvědomit,
že mohou vládě a straně splatit dluh
jen tím, že se skutečně stanou budovateli
socialismu a pomohou k jeho nejrychlejší výstavbě
v naší zemi. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Slovo má dále posl. dr Berák.
Posl. dr Berák: Slavné Národní
shromáždění!
Všem pokrokovým lidem na celém světě
je stále zřejmější nesmírná
převaha socialistické hospodářské
a politické soustavy nad odumírající
soustavou kapitalistickou. Právě tak je stále
zřejmější převaha socialistické
vědy nad vědou měšťáckou.
Miliony pracujících u nás - právě
tak jako ve všech zemích mírového tábora
a ve veliké vlasti sovětské - využívají
všech bohatství vědy a kultury k budování
lepšího, krásnějšího světa
pro blaho pracujícího člověka.
Naše věda a její výsledky přestávají
být soukromou záležitostí jednotlivců,
ale slouží ke zlepšení života nás
všech. Po prvé v našich dějinách
může naše věda sloužit všem
pracujícím.
Vždyť socialistický řád, který
budujeme, se pevně a důsledně. opírá
o vědu, je s ní životně spjat, a jeho
rozmach znamená proto rozmach vědy. Nikoliv věda
pro vědu, nikoliv věda vznášející
se nad zemí, nýbrž věda spjatá
se životem, s potřebami společnosti, věda
pomáhající nám k ovládnutí
přírody a otevírající nové
obzory našemu hospodářství a naší
kultuře - to je naše přání, naše
potřeba, náš požadavek.
Je to pravý opak toho, co vidíme ve světě
kapitalismu, ve kterém se pracujícímu lidu
odpírá přístup ke vzdělání.
"Lid trpí tím, že příliš
mnoho ví," tvrdil jeden z bývalých ministrů
osvěty Argentiny. V kapitalistickém světě
se věda dostává stále více
do rozporu se svým posláním a místo,
co by přispívala k blahobytu, dává
se do služeb smrti a ničení. Vědecký
pracovník se tam často stává zločincem,
který s chladnokrevností vraha z povolání
vynalézá nové a nové prostředky
k zabíjení lidských životů. Jen
v kapitalistickém světě se mohou vyskytnout
takoví učenci, jako je na příklad
profesor zdravotnictví na universitě v Birminghamu
Paul, který ve své knize "Potraviny a obyvatelstvo"
napsal mimo jiné: "Až do počátku
XX. století obyvatelstvo různých zemí
se drželo na rozumně nízké úrovni
v důsledku stálých válek, epidemii
a hladu", anebo dále, "růst obyvatelstva
nutno snížit na nulu zavedením kontroly růstu
obyvatelstva", anebo ještě dále: "Zaostalé
národy musí si vybrat mezi kontrolou porodnosti
a mezi smrtí nebo hladem." Jen v kapitalistickém
světě se mohou najít takoví zavilí
nepřátelé lidstva jako francouzský
také učenec Paul Reboux, který ve své
pochybné knize, nazvané "Příliš
mnoho dětí", napsal doslovně: "Vynález
atomové bomby je nevyhnutelností, protože nic
neděláme pro omezení nadměrně
se zvyšujícího počtu dětí."
Kořistnická povaha odumírajícího
kapitalismu překáží rozvoji vědy,
výrobních sil i pokroku a vede k ochuzení
země, ke zkáze lesů, k nástupu písků,
pustin a ke katastrofálním povodním. Žádná
z měšťáckých zemí ještě
nedovedla a nikdy nebude s to, aby se povznesla ke komplexnímu
využívání přírodních
zdrojů, jelikož v nich dosud vládne kapitalistické
ovládání výrobních prostředků
a přírodních bohatství země,
poněvadž tam vládne hospodářská
anarchie a bezplánovitost. Jak to řekl soudruh president
Antonín Zápotocký ve svém projevu
při slavnostním zahájení činnosti
Československé akademie věd: "Kapitalismus
vědu zotročuje, ponižuje a činí
z ní nedůstojný nástroj svých
sobeckých, protilidových a kořistnických
zájmů. Podporuje vědu a její rozvoj
jen potud, pokud to slouží jeho vykořisťovatelským
zájmům. Činí tak z vědců
služebníky malé kořistnické vrstvy,
znemožňuje opravdu svobodný, tvůrčí
rozvoj vědy, vytváří umělé
přehrady mezi vědeckými pracovníky
a nejširšími vrstvami lidu."
Nemalé a krásné jsou úkoly naší
vědy, jejíž nejlepší představitelé
jsou spojeni k tvůrčí práci v Československé
akademii věd. V ní se soustřeďují
nejvýznamnější vědecké
ústavy, laboratoře a jiná vědecká
pracoviště. Předním úkolem naší
vědy je, aby čerpajíc z bohatých výsledků
sovětské vědy zabezpečila našemu
průmyslu surovinovou základnu objevováním
přírodních bohatství naší
země a zaváděním a použitím
nových plnohodnotných náhradních hmot.
Je to velký úkol, který zdůraznil
s. president Zápotocký v projevu, který jsem
již citoval, když upozornil, že je třeba
především zabezpečit surovinovou základnu
pro náš průmysl, a to dlouhodobě, s
ohledem na stále stoupající potřebu
naší výroby. Naší vědě
zde, jako i na jiných úsecích, pomáhají
novátoři, jako na př. Josef Závěta
z Nové huti Klementa Gottwalda v Kunčicích,
který navrhl opravu kupolových pecí nově
připravenou dusací hmotou. Hmota sestává
z našich surovin, které jsou lacinější
a kvalitnější než suroviny dovážené,
má vysokou ohnivzdornost a trvanlivost. Úspora při
opravách kupolových pecí s dusací
hmotou činí za 1 rok na jedné peci 750.000
Kčs. Tímto pracovním postupem oprav kupolových
pecí v našich slévárnách se ušetří
v celostátním měřítku veliké
hospodářské hodnoty, kterých opět
potřebujeme k vybudování velikých
staveb socialismu.
Také zaměstnanci závodů V. I. Lenina
v Plzni, opírajíce se o nové poznatky naší
socialistické vědy, dosahují úspěchů
ve snaze nalézt surovinové zdroje, které
nahradí barevné kovy, litinu a další
devisové suroviny. Navázali těsný
styk s Výzkumným ústavem dřevařským
v Bratislavě a se soudruhy v sušickém závodě
Solo, Výsledky zkoušek nových hmot dopadly
přímo skvěle. Na příklad ze
zhuštěného a vrstveného dřeva
budou zhotovovány lešticí kotouče, na
které se až dosud spotřebovalo mnoho mědi,
veliká měřidla a podobně.
Výzkumný ústav dřevařský
v Bratislavě dodal závodům V. I. Lenina v
Plzni polotovary ložisek z lisovaných dřevěných
pilin. Budou ve velké míře používány
hlavně v elektrickém závodě a nahradí
drahá ložiska z barevných kovů.
Soudruzi ze sušického závodu Solo rovněž
vyrobili nové hmoty, kterých lze použít
na kliky, držátka, kolečka a řemenice,
které jsou cenově i jakostně mnohem výhodnější
než bakelitové. Také silon a polyamidy získávají
velké obliby v závodech V. I. Lenina. Používá
se jich při výrobě klecí pro kuličková
ložiska, pro držáky tolerančních
kalibrů, trysky na vodu pro elektrárny, tlačítka
pro elektrické vypínače obráběcích
strojů, těsnící kroužky a pro
mosazná pouzdra. Tím však nekončí
výčet nových hmot. Provádějí
se zkoušky s dalšími, jako je novodur, tatradur,
igelit a jiné, které se rovněž stávají
důležitým pomocníkem při plnění
naší pětiletky.
Naše věda je pevně spojena s lidem a toto spojení
se stává nejpevnější základnou
vědecké práce, jak to řekl na adresu
naší vědy soudruh Klement Gottwald, to dává
vědě konkretní smysl a cíl i nevyčerpatelný
reservoir nových sil. Náš pracující
lid pociťuje pomoc vědy všude tam, kde si razí
cestu vpřed, do socialistické budoucnosti. Naše
věda přispěla k tomu, že jsme rozvinuli
práci na stavbách, které budou slavným
památníkem naší velké doby. Naše
výroba - používajíc vydatné pomoci
vědy - se vzepjala k radostným metám technické
dokonalosti a zdatnosti. Obří mechanické
lisy na 500 t, turbogenerátory o vysokých výkonech,
nové typy vysoce výkonných bezčlunkových
tkalcovských stavů - to je jen namátkový
výběr z významných úspěchů
naší nové techniky.
Velkolepé možnosti pro technický rozvoj byly
dány na příklad objevem způsobu praktického
využití atomové energie pro průmysl
a dopravu. V Sovětském svazu byly již uplatněny
a nepochybně se stanou podnětem pro rozvoj techniky
také v naší vlasti.
Nemalé jsou úkoly naší vědy také
v zemědělství. Je to především
péče o to, aby naše zemědělství
dosahovalo co největších hektarových
výnosů a nejvyšší užitkovosti
hospodářských zvířat. Proto
je důležité, aby vědecké a výzkumné
práce se zde neopožďovaly za praxí, jako
tomu až dosud namnoze bylo. Vědecká práce
musí předcházet, musí vést,
a to lze jen tehdy, bude-li se rozvíjet po vzoru sovětské
mičurinské vědy v těsném spojení
se zemědělskou praxí.
Proto naše zemědělská věda, jejíž
nejlepší pracovníci jsou soustředěni
v Československé akademii zemědělské,
stojí před úkolem postarat se o růst
nových kádrů, a to nejen vědeckých
pracovníků, nýbrž také praktických
výzkumníků z řad družstevníků,
pracovníků STS a státních statků.
Vždyť v zemědělství jde o to, aby
každý rolník byl výzkumníkem,
vědcem, poněvadž pracuje se živými
organismy. Dobrý rolník musí být vyzbrojen
nejen odbornou praxí, nýbrž i theorií.
Teprve potom nám porostou noví mistři vysokých
sklizní, vysoké užitkovosti.
Krásných výsledků dosahují
na příklad zemědělští
výzkumníci-mičurinci v okrese Liptovský
Mikuláš. V r. 1950 byly ve 24 obcích tohoto
okresu založeny kluby lidových výzkumníků-mičurinců
s počtem asi 1100 členů, které se
zabývaly pouze výzkumem v oboru ovocnářství.
Ke dni 1. ledna 1952 je už tam 58 klubů se 3753 řádně
registrovanými a 1000 dosud nezaregistrovanými členy.
Zabývají se už výzkumem v nejrozmanitějších
oborech jako zelinářství, zemědělské
plodiny, pastvinářství, chov kožišinové
zvěře, včelařství, rybníkářství
a rybářství atd. Výzkumníci
z JZD v Prosicku stanovili si na příklad jako úkol
pro letošní rok zdokonalit topinambur, naroubovat
topinambur na brambor a tím vypěstovat brambor jako
několikaletou rostlinu.
Chceme-li, aby se pracovníci v rostlinné výrobě
stali mistry vysokých sklizní, musíme se
především naučit znát agrotechnické
podmínky úrodnosti půdy. Tady je veliký
úkol, který čeká vědecké
pracovníky, přesvědčit všechny
rolníky o tom, že neexistuje platnost zákona
o ubývajících výnosech půdy
a že v socialistickém zemědělství
je výše sklizní neomezená, jak to dokázali
mistři vysokých sklizní v SSSR i mnohá
naše JZD.
Právě tak živé jsou úkoly naší
zemědělské vědy v živočišné
výrobě. Vytváření výkonných
organismů, které poskytují vysokou užitkovost,
dosáhneme jen uplatněním komplexu zootechnických
opatření. Se zvířaty, která
by dávala užitkovost jen na základě
jadrných krmiv, se nemůžeme spokojit. Musíme
si vytvořit takové organismy, které dají
vysoký výkon strávením většího
množství objemných krmiv. Toho lze však
docílit jenom v socialistickém zemědělství
a jenom za pomoci nové agrobiologické vědy,
čerpající z nejnovějších
poznatků vědy sovětské. A proto tím
více nás musí překvapit, že na
nedávnou dvoudenní konferenci pracovníků
Čs. společnosti pro šíření
politických a vědeckých znalostí v
oblasti zemědělské, na které se sešlo
200 pracovníků zemědělské vědy
a výzkumu, vůbec nepřišli pracovníci
hlavní správy výzkumu na ministerstvu zemědělství.
Těsné spojení naší vědy
s lidem a jeho zájmy musí se projevit na všech
úsecích našeho vědeckého života.
Významné poslání má zde Československá
společnost pro šíření politických
a vědeckých znalostí.
Popularisace vědecké práce v této
Společnosti musí se stát součástí
tvůrčí činnosti všech našich
učenců a všech našich vzdělanců.
Vzorem pro budování Společnosti je nám
Všesvazová společnost pro šíření
politických a vědeckých znalostí,
která byla založena před šesti lety a
vykonala obrovskou práci mezi sovětským lidem.
Dosavadní zkušenosti Československé
společnosti ukazují některé nedostatky,
ale současně nám naznačují
cestu k jejich odstranění. Je to především
velký počet přednášek populárně
vědeckých v Praze a v Brně na straně
jedné a jejich nedostatek v okresních městech
a vůbec na venkově na straně druhé,
kam nutno se především zaměřit.
Tady je nutno si vzít příklad z krajské
odbočky jihlavské, která v krajském
městě uspořádala pouze 14 % přednášek,
kdežto všechny ostatní na venkově. Dále
je nutná těsnější spolupráce
mezi Společností a Revolučním odborovým
hnutím, zejména závodními kluby. Je
nutno dbát, aby závodní kluby plánovaly
na delší dobu a aby se neopakoval případ,
kdy universitní profesor přednášel v
Českomoravské Kolben-Daněk Slaný ke
22 lidem. K zajištění úkolů Společnosti
je třeba dobudovat krajské sekce, které jsou
nejdůležitějším článkem
Společnosti.
Je nutno, aby všichni vědečtí pracovníci
si uvědomili, že je ctí býti členem
Čs. společnosti pro šíření
politických a vědeckých znalostí,
že je vlasteneckou povinností každého
z nich jíti mezi lid a seznamovat jej s výsledky
vědeckého bádání, s novými
vynálezy a objevy. To je záslužná práce
pro republiku, pro lid, pro socialismu a pro mír. Při
této práci každý vědecký
pracovník nejen dává, ale současně
také přijímá, vždyť potřebuje
pro svůj vlastní vývoj, pro svou vědeckou
práci stálý styk s lidem.
Náš státní rozpočet na letošní
rok vytváří bohaté předpoklady,
aby našim vědcům byla umožněna
vědecká práce, která, jak řekl
Maxim Gorkij, je vedle práce dělníkovy nejkrásnější
a nejvznešenější činností
člověka. Prostředky, kterými náš
stát zabezpečuje vědeckou práci, jsou
ohromné. Naši vědečtí pracovníci
si tyto veliké dary musí zasloužit svou usilovnou
prací zapojenou do budování socialistického
řádu v Československu. Je vlasteneckou povinností
všech vědeckých pracovníků, aby
se přičinili o to, aby jednou, až se budou
psát dějiny našich bojů za socialismus,
bylo hrdě a na čestném místě
zapsáno také jméno naší vědy.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. Klokoč.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Klokoč: Súdružky a súdruhovia,
slávne Národné shromaždenie!
Súdruh minister Kabeš povedal tu predvčerom
vo svojom prejave, že v našom štátnom rozpočte
je vyjadrená ohromná dynamika rozvoja nášho
hospodárstva, dynamika vyplývajúca z tvorivej
iniciatívy slobodnej masy pracujúcich.
Dovoľte mi, súdružky a súdruhovia, dotknúť
sa stručne ešte jedného úseku nášho
života, v ktorom sa tá dynamika, prameniaca z tvorivej
iniciatívy slobodného pracujúceho človeka,
tak zvlášť prenikavo odráža najmä
na Slovensku, a to úseku jeho kultúrneho rozvoja
a rozvoj a osvetovej práce.
Celá naša republika je vlastne jedinou obrovskou školou.
Okrem našej mládeže desať a desaťtisíce
robotníkov, roľníkov-družstevníkov
i pracujúcej inteligencie prechádzajú každoročne
najrozličnejšími školami a kurzami politickými
i odbornými, ako výstavba socializmu vyžaduje
viac a viac vzdelania i odborných znalostí.
Rozvoj školstva na Slovensku možno nazvať ozajstnou
kultúrnou revolúciou. Počet materských
škôl, ktoré buržoázna predmníchovská
republika takmer nepoznala, vzrástol zo 108 tried v roku.
1949 na 899 v roku 1952, v ktorých vyše 19.000 detí
našlo celodenné zaopatrenie. Tento počet sa
roku 1953 podstatne zvýši, čo umožní
ženám-matkám zapojiť sa do práce
v priemysle či v pôľnohospodárstve. Veľké
rozpočtové prostriedky sú venované
na ďalšie zariadenia mimoškolskej výchovy,
v ktorých je postarané o stravovanie a výchovu
mládeže po celý deň. V roku 1952 bolo
na Slovensku 464 družín mládeže s 31.167
deťmi, 1.111 školských jedální,
v ktorých sa stravovalo takmer 60.000 detí, 1153
detských útulkov s 2.642 deťmi, 141 detských
a žiackych domovov s viac ako 14.000 deťmi. Tento počet
sa roku 1953 u detských. útulkov a školských
jedální temer zdvojnásobí.
O rozvoji stredných škôl hovoril vo svojom expozé
súdruh minister Kabeš. Treba však poukázať
na obrovský rozvoj priemyselných škôl
na Slovensku, ktorých počet oproti stavu v roku
1949 sa zvýšil z 19 na 43 v roku 1950 a počet
žiakov v nich sa za ten čas ztrojnásobil, takže
v školskom roku 1952-1953 navštevuje tieto školy
bezmála 12.000 žiakov. A plán na budúci
školský rok počíta s ďalším
podstatným zvýšením.
Osobitnú zmienku zasluhuje príprava nových
odborných kádrov z radov našich robotníkov
a malých a stredných roľníkov. Štátne
kurzy pre prípravu pracujúcich na vysoké
školy absolvovalo roku 1952 1.012 poslucháčov,
čo je oproti roku 1949 viac ako trojnásobok. Okrem
toho bolo roku 1952 v 129 zvláštnych triedach popri
zamestnaní vyškolené 2.364 poslucháčov
t. zv. mimoriadnymi formami štúdia. A ďalšie
a ďalšie tisíce žiakov študujú
na rozličných iných školách,
zdravotných, sociálnych a na školách
výživy. Rovnako mohutne sa rozrástly na Slovensku
školy maďarské a ukrajinské, ako o tom
hovoril v Národnom shromaždení minulého
týždňa v rozprave o vládnom vyhlásení
súdruh posl. Pavol Dávid.
No zvlášť búrlivým vzrastom prešly
na Slovensku vysoké školy. Kým pred oslobodením
bola na Slovensku, ak to dnes spomenul s. Drda, jediná
vysoká škola, Slovenská univerzita v Bratislave,
roku 1952 sme mali už 10 samostatných vysokých
škôl s viac ako 11.000 poslucháčmi. Vznikly
nové vysokoškolské strediská v Košiciach,
vo Zvolene, v Prešove a v Nitre.
Aké ubohé je v porovnaní s týmto mohutným
prudkým rozvojom slovenského školstva po oslobodení
ono bezmocné pechorenie sa slovenských kultúrnych
pracovníkov v časoch buržoázneho panstva,
ktorí chceli vidieť cestu k pozdvihnutiu Slovenska
z jeho zaostalosti a hospodárskej biedy v dvíhaní
vzdelanosti! Stačilo shodiť s tela slovenského
ľudu vykorisťovatelské pijavice, poslat v čerty
buržoázne panstvo - a hľa, Slovensko cvála
dopredu i na kultúrnom poli nezadržateľne za
rozvojom výrobných síl, určovaným
Gottwaldovou päťročnicou.