Charakterové knihy nebo záznamy by měly provázet
dítě od vstupu do školy, aby na nich ředitel
viděl, jak dítě roste a jaké vlohy
u něho převládají. Jsou nedocenitelnou
pomůckou při volbě povolání.
Vždyť škola někdy zná dítě
lépe než vlastní rodiče, protože
často se dítě projeví až v kolektivu.
A tu zase bude povinnost jak ředitelů, tak i učitelů
čerpat ze zkušeností Sovětského
svazu, kde nacházíme vzorné učitelské
kolektivy, které mají pečlivý zájem
o každé jim svěřené dítě.
Při této příležitosti bych chtěla
jako učitelka upozornit na to, abychom se kriticky podívali
na podmínky učitele sovětského a našeho.
Je pravda, že hmotné poměry našeho učitelstva
jsou dnes už dost dobré, značně se zlepšily
od r. 1950, kdy vešel v platnost nový platový
zákon. Ale jedna bolest tu zůstává.
Učitelé i žáci jsou přetěžování
mimoškolními akcemi. Je to velmi škodlivý
zjev, který nesmírně snižuje úroveň
jak učitelstva, tak žactva. Vždyť učitel
nechce žít isolovaně od veřejného
života a hospodářského dění,
tak to není míněno. Učitel je si vědom
svých povinností jak na poli osvěty, tak
i svých úkolů při socialisaci vesnice.
A dnešní škola takovou isolaci ani nedovoluje
a vyžaduje stálý kontakt učitele se
životem.
Úkoly učitele ve škole jsou dnes daleko jiné,
než byly dříve. Učitel musí nejen
znát důkladně každého žáka
po stránce povahové, nýbrž musí
znát i prostředí, ve kterém žák
žije. Musí spolupracovat s rodiči, kteří
mají stále veliký vliv na své děti
a mají škole pomáhat. Ba učitel musí
často vychovávat i rodiče. Učiteli
nesmí být lhostejné, jestli žák
propadá. Musí pátrat po příčinách,
když je tomu tak, a odstranit je. Učitel si musí
všímat, kontrolovat a taktně vést práci
školské skupiny Československého svazu
mládeže a v nižších ročnících
pionýrské organisace. Tyto jsou neobyčejně
důležitým činitelem a pomocí
při školní práci a hlavně při
školní kázni.
Školské skupiny ČSM budou v nové škole
ještě intensivněji pomáhat při
zkvalitnění učiva. Dobře pracující
školské skupiny pomáhají vedení
školy i učitelům vypěstovat ve třídě
dobrovolnou kázeň a poctivý postoj k plnění
povinností. Závazky, týkající
se prospěchu žactva, přinesly už mnoho
dobrého ovoce. Děti jsou navzájem na sebe
přísné a často důslednější
než dospělí. Ale ani tato organisace nemá
úspěchy na těch školách, kde
se učitelé o její práci nezajímají.
Funkcionáři těchto organisací se musí
často obracet na učitele, aby podepřel jejich
autoritu.
A hlavně se učitel na nové škole musí
stále učit. Věřte, že dnes se
učitel musí učit víc než žáci.
Chceme-li zkvalitnit vyučování, a to rozhodně
musíme chtít, pak budeme potřebovat více
času k sebevzdělávání a přípravě
na vyučování. Jistě i lidové
správě musí záležet na úrovni
naší školy. Má býti její
strážkyní, a jak si to přeje i ministerstvo
školství, nedovolovat narušování
vyučování. Vezměme si příklad
ze Sovětského svazu, kde je škola i učitel
a jeho důležitá a odpovědná práce
tak respektována a nikdo si nedovolí rušit
vyučování.
Úkoly pro učitele nové školy jsou veliké.
Československý učitel se už osvědčil,
jak bylo mnohokráte oceněno povolanými činiteli.
Svůj podíl na budování socialismu
splnila velká většina učitelstva svědomitě.
Jistě i těchto nových úkolů
se ujme s radostí.
A myslím, že mohu slíbit za všechny učitele
národa Komenského, že půjdou ve šlépějích
vlasteneckých učitelů a buditelů (Potlesk.),
že v duchu odkazu Klementa Gottwalda budou čerpat
z nových, pokrokových zkušeností klasiků
současné sovětské pedagogiky a řídit
se jejich osvědčenými methodami a příkladem.
My učitelé, vědomi si velké odpovědnosti
za výchovu nového socialistického člověka,
budeme tento svůj úkol plnit s láskou a nadšením.
Slibujeme, že naše děti najdou radostné
prostředí v nové škole, která
jim chce dáti vše, aby byly platnými spolutvůrci
šťastného života v naší lidově
demokratické vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ďakujem pani posl. Sukupovej. Prerušujem
schôdzu na 15 minút.
Podpredseda Žiak (zvoní): Pokračujeme
v rokovaní. Dávam slovo posl. Zorkócymu.
Posl. Zorkócy: Vážené Národné
shromaždenie!
Úsilie našej školskej politiky sleduje líniu,
aby školy v našom štáte boly školami
radostnými, vlasteneckými a bojovnými školami
socialistickými.
Uplatniť túto základnú líniu
napomáhajú usnesenia vedúcej sily v našom
štáte, KSČ, i celoštátne konferencie
školských pracovníkov, ktoré určujú
náplň výchovy a vyučovania.
Na ceste rozvoja našich škôl, vo vzdelávacej
a výchovnej práci, dosiahli sme krásne výsledky,
aké žiaden kapitalistický štát
nemôže dosiahnuť, a prácu plánujeme
tak, aby kultúrny vzrast nášho ľudu práve
na školskom poli zodpovedal kultúrnemu bohatstvu,
ktoré z plného priehrštia dáva socialistická
škola. To neznamená, že nevidíme aj nedostatky.
Nedostatky sú prirodzeným sprievodným zjavom
nášho veľkého prechodu zo starých
foriem kapitalizmu do nového socialistického života.
Jedným z týchto nedostatkov je i to, že doteraz
platný školský zákon z roku 1948, i
keď bol vydaný už po víťazstve nášho
pracujúceho ľudu nad reakciou a znamenal nesmierny
pokrok v organizácii nášho školstva, neumožňoval
a nezabezpečoval v dostatočnej miere spájanie
teórie s praxou, to je školy s životom.
Tento nedostatok má odstrániť nový školský
zákon, o ktorom rokujeme. V dôvodovej zpráve
k nemu sa okrem iného uvádza, že k urýchlenému
budovaniu socializmu a k obrane našej vlasti potrebujeme
pracovníkov oveľa lepšie a všestrannejšie
pripravených na svoje pracovné úlohy, s väčším
a hlbším vzdelaním, pracovníkov celkom
oddaných veci robotníckej triedy a socializmu, ktorých
má nám vychovať naša nová škola.
A toto chceme dosiahnuť základnou prestavbou nášho
školského systému, naplnením našej
školy novým výchovne vzdelávacím
obsahom a tým, že všetkej školskej práci
dáme nové poňatie.
Jednou zo základných zmien, vyplývajúcich
z tejto prestavby nášho školstva, bude čo
najtesnejšie spojenie našej školy s životom,
spojenie s potrebami našej socialistickej výstavby
a obrany vlasti. V našej novej škole - podľa osvedčeného
sovietskeho vzoru - budeme venovať zvýšenú
pozornosť polytechnickému vyučovaniu, čo
už tu bolo niekoľko razy zdôraznené.
Klasickú definíciu podstaty polytechnického
vyučovania stanovil Karol Marx takto: "Je to vyučovanie,
ktoré soznamuje so základnými zásadami
všetkých výrobných procesov a súčasne
učí deti či dospievajúcu mládež
návykom správneho zaobchádzania s najjednoduchšími
nástrojmi všetkých výrobných
oborov."
V polytechnickom vyučovaní rozlišujeme dve
stránky: teoretickú, v ktorej sa mládež
soznamuje s vedeckými zásadami výroby, a
praktickú, ktorou sa vštepuje zručnosť
v zaobchádzaní s pracovnými nástrojmi.
Keby škola poskytovala žiakom len teoretické
vedomosti o vedeckých zásadách výroby
a keby nevštepovala praktické pracovné návyky,
potom polytechnické vyučovanie malo by charakter
abstraktný a zle by pripravovalo k práci. A naopak.
Keby škola a výchova vštepovala žiakom len
pracovnú zručnosť bez teoretických vedomostí
o zásadách výroby, potom by sa polytechnické
vyučovanie rovnalo remeselníckemu výcviku.
Polytechnická výchova žiada teda dôsledne
spájať teoretické vedomosti o vedeckých
zásadách výroby a pracovné návyky.
Načo teda potrebujeme polytechnickú výučbu?
Potrebujeme ju k ďalšiemu zvýšeniu socialistického
výchovného významu všeobecne vzdelávacej
školy a k zabezpečeniu predpokladov pre voľný
výber povolania u tých žiakov, ktorí
ukončujú strednú školu. Ak škola
soznámi žiakov so všeobecnými vedeckými
zásadami najdôležitejších výrobných
procesov a ak ich vyzbrojí návykmi správneho
zaobchádzania s jednoduchými pracovnými nástrojmi,
vytvorí tým predpoklady pre slobodnú voľbu
povolania a zabezpečí dobrú prípravu
pre prax.
Preto na našej novej škole venujeme zvýšenú
pozornosť vyučovaniu matematiky a prírodných
vied a vo zvýšenej miere zavedieme aj laboratórne
práce. Treba konštatovať, že vo výučbe
matematiky a fyziky cítime veľké medzery a
nedostatky. Doterajšia škola na tomto úseku nedosiahla
žiadúce úspechy. Žiactvo bude pracovať
na školských pozemkoch, v školskej záhrade
a exkurziami do rôznych výrobných podnikov
bude si osvojovať v súvislosti s poznávaním
základov vied i vedecké základy súčasnej
výroby a technickej vyspelosti a bude sa učiť
zaobchodiť s jednoduchými výrobnými
nástrojmi. Krátko: výchovným cieľom
našej školy bude všestranne pripravená a
rozvitá mládež pre tvorivú prácu
do praktického života alebo pre ďalšie vzdelanie.
Nevyhnutnosť takejto výchovy vyplýva z revolučnej
bázy dnešnej výroby a z prudkého rozmachu
našej socialistickej výstavby. Revolučný
charakter priemyslovej výroby vyžaduje si všestranne
vzdelaného človeka, schopného myslieť
i pracovať. Veď toto je smyslom aj Marxovho učenia
o nevyhnutnosti polytechnicizmu. Človeku našej veľkej
epochy má sa podľa súčasných
sovietskych pedagógov, ktorí pokračujú
v myšlienkach Marxových, dostať širokého
všestranného vzdelania najprv všeobecného
a polytechnického a potom odborného.
Naša nová škola je povolaná a povinná
vytvárať podmienky pre úplné prekonanie
podstatných rozdielov medzi ľuďmi duševne
a telesne pracujúcimi. Toto umožňuje ohromný
pokrok techniky. Tým sa dvíha aj kultúrno-technická
úroveň inžinierov a technikov, čo je
jedným z hlavných cieľov našej školy.
K úspešnému ovládnutiu techniky výroby
treba predovšetkým dostatočne širokého
vzdelania a kultúry: znalosti matematiky, fyziky, chémie
a biológie umožňujú pochopiť základy
prírody, na ktorých je založená technika
a technologické pochody. Polytechnické vyučovanie
nemôže a nesmie nahradzovať odborné učenie,
ale má umožniť žiakom, aby si neskoršie
rýchlejšie osvojili odborné znalosti a schopnosti.
Pomáha rýchlejšie ovládnuť vysokú
techniku a údernícke metódy práce.
Naše socialistické poľnohospodárstvo stále
viac a viac dostáva charakter priemyslovej výroby.
Rôzne stroje, elektrina a chémia majú v ňom
najširšie a najrozmanitejšie uplatnenie, preto
znalosť všeobecných vedeckých zásad
z energetiky, mechanickej a chemickej technológie bude
dobrou prípravou nielen k práci v priemysle, ale
i k práci v poľnohospodárstve. Veľké
pole pôsobnosti tu budú mať mičurinské
krúžky, v ktorých sa žiaci oboznámia
s metódami a spôsobmi pestovania rôznych plodín
a zvierat, s usmerňovaním ich rastu a rozvoja, založenými
na zákonoch mičurinskej biológie. Znalosť
zásad a metód práce umožní žiakom
rýchlejšie ovládnuť techniku pri pestovaní
akejkoľvek hospodárskej plodiny alebo pri chove hospodárskych
zvierat.
Pre úspešné uskutočňovanie polytechnického
vyučovania na našich školách nevyhnutne
treba:
1. dobre vyzbrojiť našich učiteľov znalosťami
vedeckých základov výroby a pracovnými
návykmi;
2. zlepšiť vybavenie jestvujúcich fyzikálnych,
chemických a biologických kabinetov a tam, kde dosiaľ
nie sú, zriadiť nové;
3. vybudovať učebné dielne v škole pre
technické vyučovanie. Pri ich budovaní môžu
výdatne pomôcť patronátne podniky a rodičovské
sdruženia;
4. urýchlene zorganizovať vydávanie nových
učebníc o otázkach polytechnického
vzdelania, vyrábať potrebné školské
filmy, diapozitívy, nástenné tabule a iné
učebné pomôcky a zabezpečiť zásobovanie
škôl nástrojmi a materiálom, potrebným
pre prácu v školských dielňach a na
školských poliach.
Z uvedeného je jasné, že polytechnická
výchova v našej novej škole je dôležitým
článkom v riešení obecnej úlohy
polytechnickej prípravy nášho dospievajúceho
pokolenia. Spojenie vyučovania s výrobnou prácou
kladie však nové požiadavky na telesný
rozvoj našej mladej generácie a prispieva k zvýšeniu
celkovej telesnej kultúry. To zvyšuje neobyčajne
význam telesnej a športovej výchovy a umožňuje
ešte plnšie rozvíjať telesné vlastnosti
človeka na novú úroveň. Takto výrobná
práca v spojení s telesnou výchovou a športom
na škole i mimo nej zabezpečuje plný telesný
rozvoj človeka. V spojení s rozumovým rozvojom
mení celkovú jeho tvárnosť, vedie k
rozvoju všetkých jeho telesných a duševných
síl i schopností, vytvára nový typ
ľudí - ľudí slobodnej socialistickej spoločnosti,
ktorým práca, ako to povedal Marx, stáva
sa prvou životnou potrebou.
Som presvedčený, že správnym plnením
práve prorokovávaného školského
zákona, za svornej spolupráce a pomoci všetkých
statočných budovateľov socializmu, využívajúc
krásne sovietske skúsenosti, naša nová
škola od nej požadované úlohy čestne
splní. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ďakujem posl. Zorkócymu.
Teraz prehovorí posl. dr. Kácl.
Posl. dr. Kácl: Slavné Národní
shromáždění!
Veliký růst našeho národního
hospodářství, který všichni denně
kolem sebe vidíme, rozvoj našeho průmyslu i
zemědělství, vodní stavby, z nichž
právě v přítomných dnech dokončení
gigantické přehrady na Oravě je doprovázeno
radostným a vzrušeným souhlasem i obdivem veškerého
našeho lidu, odráží se i v našich
poměrech kulturních, zdravotních a sociálních.
I zde jsme svědky převratných změn.
Přitom sociální otázka je u nás
v podstatě už vyřešena. Neznáme
problém sociální péče v tom
starém slova smyslu, kdy sociální péče
znamenala jen jakousi charitu a kdy jejím úkolem
bylo napravovati nejkřiklavější výstřelky
následků kapitalistického vykořisťování.
Nemáme už tuto charitativní sociální
péči, protože nemáme kapitalistické
vykořisťování. (Potlesk.)
Máme ovšem úkoly a máme problémy
zdravotní a kulturní. Tyto problémy máme
však především proto, že si je sami
dáváme. Byť jsme i v těchto úsecích
našeho národního života ušli v posledních
několika letech cestu, jakou neušly celé dřívější
generace, stále ještě nejsme u cíle
a to proto, že dosažení vytčené
mety považujeme jen za přechodnou etapu, a cíl,
kterého jsme dosáhli, považujeme jen za odrazný
můstek, se kterého se vydáváme dále.
Stále chceme zdokonalovat a budeme zdokonalovat a zlepšovat
a ani to nejdokonalejší nás nenechává
a nesmí nechávat v klidu. Každé nové
dílo má v sobě zárodek nové,
vyšší a dokonalejší formy, která
svým zrozením naplní a současně
ruší předcházející etapu.
Dne 21. dubna 1948 prožívala tato zasedací
síň slavnostní okamžiky. Za osobní
přítomnosti největšího a nejzáslužnějšího
kulturního pracovníka současné doby,
presidenta Československé akademie věd Zdeňka
Nejedlého (Potlesk.) a po jeho úvodní
řeči projednávalo tehdejší Národní
shromáždění osnovu zákona o základní
úpravě jednotného školství, t.
zv. školský zákon. Schůze byla skutečně
slavnostní a konala se za soustředěné
pozornosti celé sněmovny. Tento zákon, který
byl označen za úhelný kámen naši
školské soustavy, byl prvním naším
velkým legislativním školským opatřením
vůbec. Jeho přijetí bylo umožněno
tím, že jsme v květnu 1945 byli osvobození
vítěznou sovětskou armádou (Potlesk.),
tím, že jsme v únoru 1948 vítězstvím
dělnické třídy a pod vedením
zesnulého presidenta Klementa Gottwalda nastoupili nekompromisní
cestu k socialismu (Potlesk.) a tím, že v čele
našeho školského resortu byla osobnost formátu
profesora Zdeňka Nejedlého. (Potlesk.) Přesto,
že od přijetí tohoto základního
školského zákona uplynulo pouhých 5
roků, je nutno dnes přistoupit k další
etapě v budování našeho školství.
I to je důkazem velikého hospodářského
rozvoje, který si vyžaduje i změn kulturní
nadstavby.
Doklad o růstu naší kultury vidíme ovšem
i jinde. V druhé části roku 1952 došlo
ke zřízení Československé akademie
věd, došlo i ke zřízení Československé
akademie zemědělských věd a stojíme
před konstituováním Československé
lékařské akademie. K dalším pokrokům
došlo i na poli školském. A zvláště
pozoruhodným je také rozvoj vysokého školství.
Zatím co v r. 1938 měli jsme celkem 9 vysokých
škol s 18.796 studenty, máme dnes již 30 vysokých
škol - a budou se zřizovat další - se
46.830 posluchači. Zatím co v roce 1938 měli
jsme vysoké školy mimo v bývalých hlavních
zemských městech pouze v Příbrami,
jsou dnes vysoké školy mimo Prahu, Brno a Bratislavu
též v Plzni, v Hradci Králové, Olomouci,
Ostravě, Košicích, Nitře, Pardubicích,
Českých Budějovicích i jinde a je
i pamatováno ještě na celou řadu venkovských
měst, kde budou vysoké školy postupně
zřizovány. Tak se vyhovuje nejen potřebě
našeho hospodářství, nýbrž
vysoké školy se přibližují současně
dennímu životu, profesoři i studenti jsou ve
styku s praxí, obohacují praxí theorii a
ovlivňují svými studiemi a laboratorními
výzkumy přímo praxi.
K bohatému materiálu i podnětům, které
zde již uvedli zpravodaj, resortní ministr i ostatní
předřečníci, chtěl bych připojit
několik poznámek s hlediska vysokých škol.
Jsem přesvědčen, že zde mluvím
právem za zdrcující většinu vysokoškolských
profesorů a to všech fakult, když prohlásím,
že naší společnou snahou je, aby z vysokých
škol vycházeli absolventi oddaní naši
lidově demokratické republice, nadšení
budovatelé socialismu, spojení s pracujícím
lidem v továrnách i na polích, dobří
a výborní znalci svého oboru a učitelé
i rádci mladších. (Potlesk.)
Tato naše snaha se nepotkává až dosud
s plným úspěchem. Je to namnoze vina - a
to musíme sebekriticky doznat - jednotlivých učitelů
vysokoškolských i vysokých škol jako celku,
je to však také vina i školy předcházejícího
stupně, to jest dosavadních gymnasií. Pokud
je to zaviněno námi, vysokoškolskými
profesory, jen na nás, abychom svou práci zlepšili
a my o to také usilujeme. Pokud je to vina na školách,
které nám žáky dodávají,
je na těchto školách, aby svou práci
zlepšily.